Tråden startades av: A330  2015-03-28 22:39:09
Nasta design 
Nu nar Boeing har bestamt sig for 737MAX, 787 och 777X, och Airbus for A320neo/LR och A350XWB kommer det att bli ganska lugnt de narmaste aren betr nya typer, eller vad tror ni?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Me again
2015-03-31 13:44:26
SV: Nasta design
Tack för en bra topic A330!
Om vi helt kopplar bort de utmaningar som Boeing och Airbus står för de närmsta 5 åren (som även nämns trådens början), så tror jag mycket kommer att bero på:

-Nya material. AL-Li (Alluminium-Lithium) som ger enorm styrka med låg vikt. Många spår ju att detta material kommer att ta över CRFP (carbon fibre) som används i både B787, A350 och till viss del i C-Series. Boeing kommer ju att använda AL-Li till vingboxar och de övre ytorna på vingarna på 777-X. Kommer materialet att bli så pass ekonomiskt att vi även kommer att se det i nya ”single isle” konstruktioner fram över?

-Hur mycket behövs en helt ny generation med single isle flygplan, och hur mycket kan Airbus eller Boeing få ned driftskostnaderna på en ny konstruktion jämfört med 737 Max eller A32X neo? Boeing har beställningar på ca. 2.500 Max, och Airbus ca. 3.300 neo. De är redan så effektiva att Comac C919 och Irkut MC-21 inte kommer att kunna konkurrera när deras ”moderna” plan tar till luften 2017-2018…….

-Sist men inte minst. Vad vill flygbolagen ha?


Mvh/Max
MaxPax
2015-03-31 13:06:46
SV: Nasta design
Det skrivs väldigt mycket i olika fackpress (Flight International, Aviation Week, Leham) om att CFM LEAP-1A inte är i närheten av performance targets, vilket beskrivs som mycket oroväckande av många analytiker.

LEAP-1B för 737 Max har ju samma grundkonstruktion som LEAP-1A. Airbus erbjuder dock PW 1100G som alternativ på A32X neo.

Just nu är väl detta ett Airbus problem, men EIS för 737 Max är inte lång tid bort.

Med vänlig hälsning/Max
Kis Smepeepee
2015-03-30 19:48:08
SV: Nasta design
Vet inte om Boeing kommer att ha några pengar kvar till att bygga B777-X
Nisse Hult
2015-03-30 19:45:43
SV: Nästa design (med ä )
Väldigt många orders för A330-800/900. Varför? Boeing har ju deklarerat detta plan som en skitprodukt. . .
sv B737
2015-03-29 18:46:56
SV: Nasta design
Du talar som en novis! A3221neo, vad är det?
@B737
2015-03-29 18:45:46
SV: Nasta design
Asgarvar.

Boeing har alltid haft en motortillverkare for 737 och aldrig missat garantierna. 2500 737MAX har redan bestallts av flygbolagen. Dessa ar firm orders, exkl optioner.

Efter alla fiaskon med A380, enorma rabatter pa allt de saljer, hoga tillverkningskostnader i sosselander som Tyskland och Frankrike och stenalderns produktionsmetoder ar Airbus i ekonomiska svarigheter. Skulle inte forvana om de borjar lagga av personal snart. Taskigt att deras "revolutionerade" ide med joystick-kopiat fran smabarns datorleksaker inte blev sa framgangsrik som de hade dromt om.

B737
2015-03-29 18:01:10
SV: Nasta design


1) 737 Max 7, 8 kommer missa performance targets. Boeing kommer betala dyrt för att de bara erbjuder en motortillverkare

2) Boeing kommer att kopiera A350

3) Boeing kommer lägga all kraft på nya metaller som skall på 777X

4) Boeing måste ha fram en ny narrowbody att lansera till år 2022 (intro 2025)


Airbus kommer att skratta hela vägen till banken. A330-800/900, A319/320/3221 neo.
A359, A351, A358
Bo i bilen
2015-03-29 11:40:24
SV: Nasta design
Vad vi än skriver så gör trådskaparen om detta till en sedvanlig "Airbus Bashing" tråd.

Jag avstår.

Mvh/Bosse
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev