Tråden startades av: Anna  2015-03-29 12:30:40
Alltid två på flightdeck?? 
Detta är ett bara ett spel för galleriet(pax), för det första finns en yxa, för det andra vet inte cabin något om knapparna och då kan piloten styra maskinen som hen vill, för det tredje den som kommer in från cabin kan vara delaktig i "planen"! Vi kommer aldrig ifrån faran med psykiskt sjuka/terrorister och vill någon i cabin utföra något som skadar planet, tex lyfta av den lösa takdelen där svarta lådan sitter och klippa av några kablar med sin plombtång så går det alldeles utmärkt när man är ensam nere i galley, så hur gör vi då?? Måste man alltid vara två i galley?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Värdelöst
2015-04-01 13:05:18
SV: Alltid två på flightdeck??
Värdelöst med 2 personer cockpit!
Man ska ha tillgång till 3 piloter på ett luftfartyg
Två som flyger och en i Stby.
Om den tredje sitter på jumpseat eller i kabin spelar ingen roll.
Neutal
2015-04-01 12:48:52
SV: Alltid två på flightdeck??

Ja lite säkrare är det med 2 pers. Om piloten skulle
tappa medvetandet kan den andre personen öppna
dörren och tillkalla hjälp omgående.

I dagsläget kan det ta 10 - 15 min innan någon märker
att piloten tuppat av och det kan ta 10- 15 till innan de
kan bryta sig in.

2 st fungera vid en AVTUPPNING
Marie Svan
2015-03-31 20:43:36
SV: Alltid två på flightdeck??
Tänk nu efter. Om kärran plötsligt ligger på rygg med bägge motorerna avstängda och eventuell några minus g, hur i h-e ska jag kunna öppna dörren och släppa in en stark steward?
Anders
2015-03-31 20:39:00
SV: Alltid två på flightdeck??
Det finns väl checklistor för situationer med tokiga styrmän ?
@ Marie Svan
2015-03-31 20:28:15
SV: Alltid två på flightdeck??
Din enda uppgift är att öppna dörren för pilotkollegan och eventuellt för en fysiskt starkare manlig kabinkollega/or.
Marie Svan
2015-03-31 20:21:41
SV: Alltid två på flightdeck??
Ponera. När en pilot går på toa så går jag in i cockpit. Om den andre piloten gör någonting tokigt finns det ju ingenting jag kan göra. Jo, hugga denne med yxan. Men jag kan ej se att det blir bättre med det.
Sixten Jernberg
2015-03-31 20:07:31
SV: Alltid två på flightdeck??
Pinsamt att se Göran Tunhage från SAS pilotkår i SVT. Han säger att: "– Du släpper in ytterligare en stor krets med personer i cockpit som de facto inte har där att göra och som inte kan hjälpa till i flygsäkerhetssituationer."

Då glömmer han att samma personer som "inte har där att göra" är samma personer som kommer in med kaffe och måltider. Nej, det stämmer att de inte kan flyga flygplanet. Men de kan göra det ända uppgiften de har. Dvs öppna dörren så att pilotkollegan kan komma in och ev andra för att hjälpa den uppkomna situationen.

Kom ihåg att SAS gick ut med kommentaren "att vi känner oss trygga med våra nuvarande procedurer". Är de inte trygga längre? Eftersom de följer EASAs rekomendationer.

Slutligen så har dessa fåtal självmordsförsök hittills utförts utav fast anställda piloter och INGA kontraktspiloter som Göran så gärna vill påskina.
Assar Rönnlund
2015-03-31 19:47:10
SV: Alltid två på flightdeck??
Asså... Vi gjorde ett test när kärran var på marken, DC-3:an alltså. Och då gick det in 7st. Men det ska sägas att lill-Pelle och kort-Göran medverkade. Jag tror att någons arm stack ut i galleyt. Jag kan ha fel.
Nyfiken
2015-03-31 18:42:13
SV: Alltid två på flightdeck??
Någon som vet hur många piloter som ryms i en cockpit? Har man gjort något test på det?
T Rötter
2015-03-31 18:15:08
SV: Alltid två på flightdeck??
Ett uppenbart PR-trick för att lugna paxen.

Om en pilot vid inflygning på 100 fots höjd tar fuel off och vänder kärran upp och ner så kan det ju var 7 piloter på flightdeck som ej kan göra något.

Dessutom. Hur gör vi nu när vi ska ha controlled rest på våra 13-15 timmars dagar. Ska det sitta en av kaptenen auktoriserad person och vaka över oss då?

Eller går vi som tidigare ner till max 10,5 timmars dagar. Det vore seriöst.

Men den här branschen är ej seriös.
Pax
2015-03-31 14:17:32
SV: Alltid två på flightdeck??
Man tänker annorlunda ensam än i sällskap.

Vilka CC kan köra neråt?
Syrrans brorsa
2015-03-31 09:35:41
SV: Alltid två på flightdeck??
Det finns många sätt att se på saken och lika många förbättringar som bör göras.
Hur länge till kommer det att dröja innan en pilot på alla dessa lågprisbolag (och andra skitbolag) får ett tokbryt och gör något liknande?
Med alla dessa idioter till AM, CEO och CFO som inte fattar att det är människor som dom pressar med otroligt dåliga villkor, allt sämre löner och fler och fler hot. Att hela tiden vara osäker på att få jobba kvar, vilken lön som gäller imorgon eller om man får en sämre tjänst i bolaget kan bli för mycket stress att klara.
Kommer ni ihåg vad vi lär oss på Human Factor angående stresstabellen?

Åtgärdslista:
1. Förbättrade och tryggare anställningsvillkor. Bort med kontrakten.
2. Alltid två personer i cockpit
3. Mer aktivt arbete (flyg ofta med så många piloter som möjligt) av baskaptener, chefspiloter och flygchefer.
4. Återkommande psyktester
5. Obligatoriska personal/utvecklingssamtal var 6:e månad

Listan kan göras ännu längre förstås utan att man till 100% skulle kunna undvika liknande händelser som medveten CFIT.
Pilot pilot potatismos
2015-03-30 23:21:39
SV: Alltid två på flightdeck??
@Maverick

Hur räknar du egentligen...?!

Det är ju 2 x 99:- in i kassan för flight deck-biljetter.

http://www.theguardian.com/money/2010/sep/08/ryanair-axe-unnecessary-co-pilots

Utanför boxen som sagt... ;)
Cpt Cock-Pitt
2015-03-30 19:09:07
SV: Alltid två på flightdeck??
@Pilot: På vårt bolag gör vi mycket ingående penetrerande tester av alla CC. Dock oftast inte i luften, utan snarare på olika hotell. Även den skäggigare modellen av CC brukar penetrationstestas, men oftare av varandra än av piloter.
Maverick
2015-03-30 14:32:13
SV: Alltid två på flightdeck??
Det ekonomiskt fördelaktigaste borde ju vara att sälja Flightdeck-stolen till betalande passagerare. Kan inte förstå att inte Kjoos/O'Leary kommit på den idéen ännu. Ytterligare 99:- in i kassan och problemet med "minst 2 på Flightdeck" löst en gång för alla. Man måste tänka utanför boxen... ;-)
Piloten
2015-03-30 14:24:30
SV: Alltid två på flightdeck??
Med dagens lågpris tema så kan bolagen "sälja" relief crew platser i cockpit för 100€ per timme.

Då kan ju cockpit bemannas med 4-5 piloter beroende av flygplanstyp.

Chansen att få en likasinnan suicidal grupp om 5 piloter torde vara minimal dock ej helt utesluten :)
Linkan
2015-03-30 12:58:14
SV: Alltid två på flightdeck??
Vi människor är inte felfria. Samma gäller all utrustning vi producerar.

Men utvecklingen går framåt. Ibland med stora steg, ibland med små steg och ibland med ett steg tillbaka.

Alltid två på flightdeck är ett litet steg framåt. Löser säkert inte alla problem. Men just nu verkar det vara mycket bättre än att inte göra något alls.

Vad än vi gör idag kommer vi i framtiden hitta bättre lösningar.

Men vi kan inte avstå från att ta de små stegen i vänta på slutgiltiga lösningen (som aldrig kommer).
Sex i cockpit
2015-03-30 11:43:18
SV: Alltid två på flightdeck??
Precis, vad säger att en flygvärdinna är mer psykisk stabil?
Vill man kapa ett plan räcker det med 1 veckas kurs till flygvärdinna.

När första planet kraschar pga en flygvärdinna vad skall vi göra då?
Skall vi införa regler på 3 i cockpit, eller skall vi försöka behandla symptomen istället?
Att många i luftfarten mår allt sämre pga hårdare klimat osäkra anställningar.
C
2015-03-30 09:35:32
@hasse
Va har en haveriutredning kommit fram till vad som hände MH370!? Har inte sett den infon än, om du har den skulle jag gärna vilja ta del av din information!

Med vänlig hälsning,
Hasse
2015-03-30 09:10:57
SV: Alltid två på flightdeck??
Så om 2st Piloter tillsammans beslutar sig för att störta ett flygplan, ala A330 kärran som "försvann" mellan Asien och Australien. Betyder det med logiken på denna tråd att vi borde införa 3st crew fram då eller?
Dvs back to basic som förr med FE typ?
Pilot
2015-03-30 08:56:12
SV: Alltid två på flightdeck??
Ryanair.

Ditt resonemang håller ej.

Föreställ dig att din skäggiga 80kg CC är självmordsbenägen och ståendes bakom den ensamma piloten och nära brandyxan.

Låt säga att kaptenen får ett radioanrop - varpå cc fattar yxan och dräper den i sidan på hans huvud. Cc äger flygplanet.

Mig veterligen görs inga penetrerande tester på cc.

Nä jag tror inte lösningen blir så enkel att "bara" låta en cc byta ut en nödig pilot.
@ryanair
2015-03-30 07:47:30
SV: Alltid två på flightdeck??
Jo visst har du rätt i att man kan oroa sig i onödan (vilket jag antar kometliknelsen handlar om). Vad jag menar är att den nya flightdeckdörren byggdes för att hålla kapare ute, men fick bieffekten att styrmän har börjat låsa ute kaptener (tre st på några år nu). Att ha en cabin crew i cockpit kan verka logiskt nu men kan visa sig föra med sig oväntade resultat.

Bruce Sylvester
2015-03-30 07:35:50
SV: Alltid två på flightdeck??
Har där jag jobbar haft procedur med alltid 2 på flight deck i en bra bit över 15 år. Har från början haft att görs med eventuell incapacitation. Om det skulle vara säkrare med 2 personer på flight deck när det gäller den diskussion som förs nu så kan jag bara hålla med att så är fallet. Fråga eventuell psykolog vad som har större risk, en självmordsbenägen person som är ensam eller en självmordbenägen person som har sällskap.

Bara min input, nu råkar dock mina initialer vara

B.S
Ryanair
2015-03-29 22:45:56
SV: Alltid två på flightdeck??
Tänk om en komet kommer och krockar med dig i natt, Jobbigt va...
Ryanair
2015-03-29 22:12:00
SV: Alltid två på flightdeck??
Okey efter att vi för inte allt för länge sedan flög runt med ibland öppen dörr och pax kom in och hälsade har det hänt en hel del. Idag krävs det en hel del planering för att ens ha en möjlighet att förstå hur man teoretiskt kringgår säkerhets procedurerna för entre till flight deck. Att en cabin crew finns på flight deck när ena piloten lättar på trycket är enligt mig självklart Det kan ju påminnas att vissa cabin crew väger över 80 kilo och har skägg och är typ under 30år. Bra försäkring mot vissa tokar kanske. Om inte annat kan den aktuella cabin crewen lätt öppna dörren och smita ut. Hos oss uppehåller oftast delar av cabin crewn omedelbart utanför flight deck då ena piloten inte är på plats. Som sagt så har vi gjort så här i många många år.
Två
2015-03-29 16:21:16
SV: Alltid två på flightdeck??

Man kan dra en parallell med bilen .

En tid under 1970 var antalet döda i trafiken drygt 1000 personer.
I dag är den siffran nere i ca 300 personer och då är det ändå
fler bilar på våra vägar. Så mycket säkrare har bilarna, tekniken och
vägarna blivit.

Vi kommer "aldrig" ner till noll (0) döda eftersom man vet att
flera använder bilen för att ta livet av sig. Mörkersiffran är
stor, säg att den siffran är ca 100 personer. (nollversionen
är en utopi)

Det är så med flyget, att snar kommer tekniken att pressa
ner antalet döda i flygolyckor. Vi är där trafiken var på 1970 talet.

En förutsättning för att lyckas med detta är att säga sanningen och
att våga läsa sanningen hur BESVÄRLIG den än är.

( tyvärr har många intressanta trådar tagits bort eftersom sanningen
varit besvärlig och man har gått okunnig gaphalsarna till mötes)


Anna
2015-03-29 16:03:01
SV: Alltid två på flightdeck??
Precis "människorna har blivit farligare" och dessa farliga människor kan arbeta var som helst, på sjukhus, i ett flygplan, på en flygplats, mc donalds ja dom finns överallt och vi kan inte skydda oss till100%...
Två
2015-03-29 15:49:44
SV: Alltid två på flightdeck??

Det där med 2 st personer, är något lite säkrare men inte mer.

Det är det enda man kan göra i nuläget och kosta mycket lite.

På sikt räcker inte detta och säkrare plan finns
på ritbordet.

Man konstruerar planen lite säkrare för varje ny generation.

Tyvärr har det blivit farligare att flyga eftersom människorna
blivit farligare. Tekniken har däremot blivit säkrare.
@Ryanair
2015-03-29 15:48:15
SV: Alltid två på flightdeck??
På vilket vis menar du att det är säkrare med två i cockpit?
@Ryanair
2015-03-29 15:19:42
SV: Alltid två på flightdeck??
Det vet du inte, du vet bara att inget hänt.
Ryanair
2015-03-29 15:12:57
SV: Alltid två på flightdeck??
Vi på Ryanair har kört FAA regler i över tio år. Alltid två på flightdeck. Är det säkrare, absolut.
B
2015-03-29 13:05:13
SV: Alltid två på flightdeck??
Två i cockpit = två som riskerar att vara nutcase. Nä FÖRBJUD kabinpersonal att komma in!
Kev
2015-03-29 13:03:03
SV: Alltid två på flightdeck??
Även om det inte är hela lösningen så är det ett enkelt steg för att komma en bit på vägen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev