Tråden startades av: Trötter  2015-03-30 17:28:49
EASA agerande gällande psykisk ohälsa?  
Blir lite trött på debatten att det inte upptäckts psykisk ohälsa och nu ska det alltid vara två i cockpit etc. Vad gör myndigheten för att motverka att piloter hamnar i denna hälsa? T ex arbetstider och anställningsförhållanden? Måste vara väldigt påfrestande att bara få försämrade villkor och mindre och mindre tid med familjen, om de inte stuckit redan. Socialt liv närmare och närmare noll etc. Vad tänker man sig för lösning på dessa negativa faktorer som i stort påverkar vilken människa som helst? Hur är man villig att motverka fler som faller in i någon form av inre kaos? Eller handlar det bara om att maxa allt och behålla ansiktet nu från myndighetshåll? Behövs knappast en Sigmund Freud för att räkna ut att fler kommer springa in i väggen och det med myndighetens godkännande. Påverka EASA att agera för ett hälsofrämjande arbetsliv både för cockpit och kabin. Frågan är hur?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Trötter
2015-03-31 12:52:59
SV: EASA agerande gällande psykisk ohälsa?
Mera sådant kanske: http://www.gp.se/resor/1.2672398-insandare-flygregel-ett-slag-i-luften Hur länge ska myndigheten köra huvudet i sanden och låtsas som inget? Arbetsgivarnas lobbyister styr "farkosten"
Tröttare
2015-03-31 11:43:08
SV: EASA agerande gällande psykisk ohälsa?
Jaa du... det är ju bara att titta på reaktionerna på den nyligen avslutade strejken hos Norwegian.

Förståelsen och acceptansen för en del av just dessa problem var minst sagt ringa.
I TV slogs diverse pellejönsar till självutnämnda "flygexperter" om att få förklara att det bara var fråga om stridande fackpampar som inte förstår nödvändigheterna med denna genuint osunda utveckling.


Några veckor senare deklarerade ärkepellejönsen Jan Ohlsson blixtsnabbt att "olyckan kommer olägligt och kommer att utnyttjas maximalt av facket. Det vore en osmaklig utveckling."


Myndigheterna har givetvis varit mycket undfallande men resenärerna har gjort aktiva val med sina biljettköp och har varit mycket nöjda med utvecklingen.

Att hävda att problematiken har varit okänd och inte debatterad är att ljuga.
Att som konsument förstå att i princip allt utom just flygsäkerhet riskerar att påverkas negativt av kapade kostnader är dåraktigt...
Trötter
2015-03-31 11:16:49
SV: EASA agerande gällande psykisk ohälsa?
Ok ingen som hängde på. En jämförelse dock är djuren under transport. Djuren har ju bättre reglerade vilotider än flygbesättningar.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev