Tråden startades av: Redax  2015-04-01 04:50:06
Flygets farlighet 
Räknar man antal döda per färdad kilometer eller antal olyckor är det jättesäkert att flyga. Men om man istället räknar på antal omkomna PER OLYCKA är flyg det i särklass farligaste färdsättet i historien! Händer det något är det kört.

Det kraschar betydligt mer än 2 passagerarplan om året, jag skulle tippa att det är 20. Men är det lokalflyg i Afrika och Asien blir det inga rubriker...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

dvärgen
2015-04-02 00:33:53
SV: Flygets farlighet
Flyget har varit och kommer fortsättningsvis vara det säkraste sättet att färdas på, inget snack om den saken.
Balanserad
2015-04-01 12:39:12
SV: Flygets farlighet

När det gäller trafikolyckor JA DÅ räknar man på
privatbilism, ungdomar m.m.

Ska man räka på privatbilar då ska man räkna in privatplan också.

Spektisk
2015-04-01 07:53:36
SV: Flygets farlighet
Många flygolykor handlar om militära luftfartyg eller exprimentella och små privatägda luftfartyg där antal omkomna handlar om 1-4 personer så jg tror du är helt ute och cyklar där.

Man skulle annars kunna ta exakt samma exempel du ger nu till (sjö)fartyg och att det skulle vara hemskt osäkert, se Costa concordia, Estonia, Titanic osv osv (och jag menar förståss att den vanliga olyckan även här är fritidsbåtar med få passagerare). Samtidigt är färdsättet relativt säkert.

Själva problemet med flyget är de som är flygrädda och kontrollbehoven de besitter, och just känslan av att man inte kan rädda sig själv. Detta problem finns självfallet i extremt många andra färdsätt där man luras att man skulle kunna göra något åt saken. Se höghastighetståg t ex. om det smäller i 300-400 km/h så är man död, men eftersom man är närmre sitt rätta element så tror man att man är säkrare än i luften.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev