Tråden startades av: Chrille  2015-05-04 23:35:34
Flybe/SAS ATR 
Någon som vet hur det går med rekryteringarna.
Jag såg att man har haft annonser ute ett tag och fick höra att man höll intervjuer i slutet på april.

Någon som blev kallad?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Nyfiken
2015-08-04 09:10:56
@Loffe
Är det klargjort att Arbetsgivaravgifter ska dras från den angivna lönen? Sedan vore det intressant hur de har tänkt att återbetala kostnaderna för ratingen utan att det ska dras arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på den.

Det är väldigt tyst runt Flybes ATR satsning på ARN. Vore intressant att höra från någon som har börjat. De borde ju dra igång med ratingar och linetraining snart.
Loffe
2015-08-02 15:22:00
SV: Flybe/SAS ATR
Uselt kontrakt. Där den anställde piloten själv ska betala arbetsgivaravgift på sin lön, utöver den vanliga skatten!!!!!
Nyfiken
2015-08-01 16:07:53
SV: Flybe/SAS ATR
Någon som har fått sitt kontrakt och kan berätta om hur det blev?
Hövding
2015-07-08 17:17:35
SV: Flybe/SAS ATR
Vad ligger lön på i SAS i jämförelse med slav bolagen då?
Slav med personnummer
2015-07-08 17:15:13
SV: Flybe/SAS ATR
SAS vill inte ha "alla ägg i samma korg" skulle det strula, strejka i något bolag så drabbar det bara en liten del av trafiken. Sedan kan man lättare förhandla nya avtal/kontrakt om man kan spela ut bolagen mot varandra, alltså inte så lätt för underleverantörerna att höja priserna.
Enligt min åsikt smart av SAS!
FO
2015-07-08 13:17:13
SV: Flybe/SAS ATR
Ännu fler ATR i SAS färger från ett bolag utan Svenska kollektivavtal.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?ID=11078
TP
2015-05-29 11:28:09
SV: Flybe/SAS ATR
Varför lägger inte SAS all produktion i Cimber? CRJ och egna ATR inhouse?
B
2015-05-26 11:52:55
SV: Flybe/SAS ATR
Njae, det kommer bli som i USA, flyga Jet på Majors kommer fortfarande att vara bra. Feeda folk för en regional carrier kommer bli riktigt uselt istället.
Ni kan ju gissa varför SAS vill ha både Flybe och Jet Time som flyger åt dem?
De kommer spelas ut mot varandra och duger inte det kan man använda sig av sitt helägda Cimber.
Kontrakt
2015-05-26 11:42:00
SV: Flybe/SAS ATR
Är det hållbart med 3års kontrakt i Sverige?

"Hur länge får jag vara visstidsanställd?
Enligt LAS får en allmän visstidsanställning och vikariat vara i max två år vardera under en femårsperiod. Du kan alltså vara tidsbegränsad anställd i totalt fyra år om du går mellan vikariat och allmän visstidsanställning. Går anställningen över tidsgränsen övergår den till en tillsvidareanställning. Det är det som brukar kallas för att bli ”inlasad” eller ”inkonverterad”. Tillsvidareanställningen gäller då med samma villkor som du hade under visstidsanställningen."
BO
2015-05-21 00:45:21
SV: Flybe/SAS ATR
Nu söker de Cabin Crew på kontrakt också.
Undra vad de får för villkor?
CPL
2015-05-19 19:01:29
SV: Flybe/SAS ATR
Är inte det här ungefär detsamma som Danskarna tjafsar om med Ryanair? Självklart ska SAS se till att deras underleverantörer har ordentliga villkor.

Det här projektet verkar riktigt oseriöst.
intemittnamn
2015-05-19 16:05:30
SV: Flybe/SAS ATR
Varför skulle de inte bry sig? Med största sannolikhet kommer ledningen vilja exportera villkoren vidare till att omfatta de som är anställda i kärnverksamheten.
Race to the bottom.
B
2015-05-19 15:37:54
SV: Flybe/SAS ATR
Gurra, tror du SAS fack bryr sig ett skit om vad piloterna på Flybe får?
Gurra
2015-05-19 14:07:15
SV: Flybe/SAS ATR
Vad säger pilotfacket på SAS om att bolaget tänker hyra in FlyBe med deras ruttna deal för personalen?!?
Per
2015-05-19 11:04:30
SV: Flybe/SAS ATR
Är det helt klart att Flybe ska flyga denna operation??
braathens har plötsligt köpt in 5 nya ATR, vilket får en att undra vad deras planer är.
Normalt är det 4-5 års kö på nya ATR men dom får sin om 6 månader.. Vems plan är det dom köpt?

2015-05-18 22:24:11
SV: Flybe/SAS ATR
Det ska du inte vara säker på Bo.
Det är nog ett fåtal som accepterar detta.
Bo
2015-05-18 20:06:03
SV: Flybe/SAS ATR
@greg
Det är väl ex braathens som sökt Flybe. För att få vara kvar på Arn går de med på vad som helst?
Greg
2015-05-18 13:32:51
SV: Flybe/SAS ATR
Vad händer med allt folk på Braathens Regional som blir övertaliga? Någon som hört något?
Prop
2015-05-18 00:13:03
SV: Flybe/SAS ATR
När startar flybe flyga för sas?
Pax
2015-05-15 09:42:05
SV: Flybe/SAS ATR
Hörde att Jettimes kollektivavtal löpte ut i början av maj. Så de står utan avtal för tillfället.
ATR gubbe
2015-05-15 09:14:34
SV: Flybe/SAS ATR
Vet att jettime är danskt, men dom är ganska mycket uppe i Sverige å kör. Har dom kollektiv avtal?
Är det sant att SPF varslar pga av flybe icke kollektiv avtal? Känns som att dom har andra prio?
Glenn
2015-05-15 08:17:10
SV: Flybe/SAS ATR
SAS strejkvarsel är troligtvis pga Flybes icke existerande kollektivavtal..,
ATR gubbe
2015-05-15 01:21:57
SV: Flybe/SAS ATR
X

Du kan ha rätt, jag har också jobbat och bott i UK, och vet att det är helt annat system än hemma.
PAS vet säkert inte om svenska systemet, eller vill att vi ska tro att det är så att dom betalar arbetsgivaravgifter etc.

så hur ska vi göra för att få veta exakt?
att fråga dom, funkar uppenbarligen inte eftersom dom säger en sak till dig, en annan till mig....

Vet kanske när vi får kontraktet?

angående kollektiv avtal. ja SAS/SPF borde bli inkopplade eftersom kontraktet dom erbjuder är helt blankt, utan avtal, det finns inte ens nån "Roster agreement" till exempel.
men om jag ska vara ärligt så skiter SAS i om det finns avtal eller ej eftersom dom var säkert billigast...
och SPF, vet ej.... troligtvis kommer stor andel av besättningen komma ifrån utanför Sverige, och inte medlemmar i SPF.
Men om SPF vill hålla hög nivå på resten av villkoren i Sverige så kanske borde dom höja sina röster....

X
2015-05-14 15:51:48
SV: Flybe/SAS ATR
ATR gubbe:

Då verkar PAS svara olika till olika personer. Det svaret jag fick var att både sociala avgifter och skatt (de kallade det för employee contribution, social insurance and tax) skall dras från din "gross salary". Det är väl inte omöjligt att man pratar runt varandra här. I Sverige drar man ju inte normalt arbetsgivaravgiften från bruttolön, men i många andra länder (inklusive UK) så skiljer man ju på employer contribution och employee contribution och en viss del (eller hela) av de sociala avgifterna dras från bruttolön.

I Sverige finns bara "employer contribution". Inga av de sociala avgifterna ska normalt sett dras från din bruttolön. Så det är lite vanskligt att veta vad de menar egentligen.

SAS har sagt att alla bolag som de hyr in skall ha kollektivavtal, tecknade i det land som man opererar från. Det ska rimligtvis innebära att Flybe/PAS/GEC ska teckna kollektivavtal i Sverige. Men ett kollektivavtal med ett brevlådeföretag är ju inte mycket värt heller. Man är ju inte ens anställd av flygbolaget.
Facket
2015-05-14 10:32:18
SV: Flybe/SAS ATR
Hur agerar SPF? Det är Arlanda bas så SPF borde väl vara med och förhandla speciellt när det gäller SAS?
Y
2015-05-14 10:24:54
SV: Flybe/SAS ATR
Hur mycket får de som inte har rating betala? Och vad tar de för -600 Differnce? Bond eller cash upfront?
ATR gubbe
2015-05-14 08:36:49
SV: Flybe/SAS ATR
@X
Jag frågade PAS direkt,
Dom svarade att jag måste dra av svenskt skatt från bruttolönen (vanligt i alla jobb som man ser brutto lön)
Och att dom betalar sociala avgifter.
Har det på mail.

Däremot så håller jag med att det fortfarande är det inget attraktivitet kontrakt med tanke på tjänstepension , kollektivavtal, etc.
SAS bryr sig inte om kollektiv avtal. Billigast är bäst. Kolla in konkurenterna så förstår man att om SAS ska kunna leva vidare , så måste dom skita i oss.

Hela industrin är ruttet!
Vad händer?
2015-05-13 21:04:26
SV: Flybe/SAS ATR
https://www.youtube.com/watch?v=tJ__3XPEe9s

1:13 "Kollektivavtal med våra medarbetare i SAS verksamheten"

hykleri på högsta nivå!
Pilot
2015-05-13 20:58:37
SV: Flybe/SAS ATR
"Alla våra leverantörer har skandinaviska kollektivavtal"...
Gamla fina SAS...
X
2015-05-13 20:37:46
SV: Flybe/SAS ATR
Ja, det är bekräftat från PAS att sociala avgifter skall dras av från summan som anges i kontraktet.

Arbetsgivaren, Global Employment Company, ett brevlådeföretag som startades i januari, kommer dock att ansvara för att dessa betalas in och kommer alltså att dra de redan från början, precis som inkomstskatten. Det blir inte nödvändigt med någon F-skatt eftersom du är anställd och ska betala A-skatt.

En annan intressant aspekt är att privatpersoner inte får dra av kostnader för t.ex. type rating. Alla ersättningar som din arbetsgivare betalar till dig anses också vara inkomst av tjänst. Därmed kommer det att behöva betalas både sociala avgifter och inkomstskatt på "återbetalningen" av typkursen som GEC betalar dig. Såtillvida man inte väljer att strunta i det då, i strid med skattelagstiftningen.
FO
2015-05-13 20:18:07
SV: Flybe/SAS ATR
Någon som vet vad de erbjuder för FO:s och CPT?
FO
2015-05-13 14:53:54
SV: Flybe/SAS ATR
Är det verkligen bekräftat från PAS att arbetsgivaravgiften ska betalas av den enskilda arbetaren?
Pilot
2015-05-13 13:29:00
SV: Flybe/SAS ATR
På dessa 69 kakor åker du på flyktingskatt också dvs statlig skatt.

2015-05-13 12:37:55
SV: Flybe/SAS ATR
Säg att du för enkelheten tjänar 100000:- månaden.

Då går först 31000 i soc avg.

På återstoden 69000:- betalar du minst 30% skatt. Ca 21000:-

Då har alltså staten tagit 52000:-! 52%!!
så här
2015-05-13 12:15:54
SV: Flybe/SAS ATR
Arbetsgivaravgifterna ligger på runt 31 procent för en anställd fyllda 26 år i ett svenskt bolag. Nu är ju bolaget Flybe anlitar ett utländskt bemanningsbolag som försöker utnyttja kryphål för att få sänkt arbetsgivaravgift. Hur hör den blir återstår att se men på en direkt fråga till PAS så angavs att de sociala avgifterna dras från den angivna bruttolönen. Tjänstepension finns inte på kartan. Skitkontrakt!
FO 340
2015-05-13 07:11:39
SV: Flybe/SAS ATR
Ja det är ganska intressant att läsa vissa trådar och se på denna okunskap som finns på detta forum och allt tyckande, jag har själv kört eget dvs kontrakt betalt både skatt och sociala avgifter, jag har aldrig kommit upp i de procenttal som ni beskriver utan snarar 35-45 procent framför allt om man betalar in pension till sig själv.
Flybe
2015-05-12 23:16:23
SV: Flybe/SAS ATR
Brittisk mentalitet i Sverige kommer säkert fungera jättebra...
Tipsat
2015-05-12 20:56:57
SV: Flybe/SAS ATR
AB är tipsat
Gee
2015-05-12 20:47:27
SV: Flybe/SAS ATR
Du ska betala skatt och soc avgifter själv på lönen som är angiven. Räkna bort 50-55%!
ATR gubbe
2015-05-12 20:09:42
SV: Flybe/SAS ATR
@X
Menar du att från dom 40k som en kapten får. Att det ska dras ytterligare inkomstskatt?
Alltså skulle en kapten ha ca 28k i netto lön, och styrmän ca 20k?
Vad jag uppfattade från det som står under terms, var brutto, inget om arbetsgivaravgifter.
Mvh
Ovetande
2015-05-12 17:27:50
SV: Flybe/SAS ATR
Hur kan det vara billigare att ta in Flybe UK än att SAS själva leasar in nya ATR?
Pilot
2015-05-12 15:32:56
SV: Flybe/SAS ATR
SAS har alltid betonad att alla som flyger åt SAS har bra skandinaviska kollektivavtal! Vad fan hände?
Pf
2015-05-12 14:59:34
SV: Flybe/SAS ATR
Ska arbetstagaren betala arbetsgivaravgiften? Ska man ha egen F-skatt för detta?
X
2015-05-12 10:55:23
SV: Flybe/SAS ATR
@Pf

Siffrorna som T.R anger är "brutto-brutto". Det vill säga, från dessa skall arbetsgivaravgiften dras innan din bruttolön betalas och från den ska så givetvis inkomstskatt betalas. Det är något luddigt i kontraktet men efter att ha kontroll frågat PAS står det klart att så är fallet.

Det innebär att en ungefärlig lön blir 40k för kaptener och 25k för styrmän, inklusive sector pay. Per diem ska betalas ut, varav 110/220 blir skattefritt med hänsyn till svensk skattelagstiftning. Jag gissar dock att företaget inte har någon direkt kompetens på det området och det kommer säkerligen att betalas ut mer skattefria traktamenten än vad lagen medger.

Bolaget som anställer dig är ett brittiskt bolag som startades i januari. Det luktar skalbolag där bolaget i sig knappast har några tillgångar eller på annat sätt är oumbärligt för Flybe eller PAS och eventuella krav om kollektivavtal eller annat som riktas mot "arbetsgivaren" kan med enkelhet avfärdas genom att alla byter anställning till ett annat nystartat skalbolag.
ATR gubbe
2015-05-12 10:50:49
SV: Flybe/SAS ATR
Flybe betalar sociala/arbetsgivar avgifter här i Sverige,
Internationellt sett är kontraktet dåligt.
Varit bättre med kollektiv avtal, lite mer stabilt då.
Men flybe som är engelskt vill nog inte ha det, och SAS är inte så brydd.
Enkel sanning
Erik
2015-05-12 10:41:46
SV: Flybe/SAS ATR
En bidragande orsak till varslet är att SPF kräver nordiska kollektivavtal hos de bolagen som hyrs in.
SAS
2015-05-12 08:27:38
SV: Flybe/SAS ATR
Vad tycker SAS pilotförening och SPF om detta? Kontrakt i Sverige .
Pf
2015-05-10 17:37:48
SV: Flybe/SAS ATR
@T.R
Hur blir det med sociala avgifter / arbetsgivaravgiften, betalas den i Sverige och av vem?
Chrille
2015-05-10 17:21:26
SV: Flybe/SAS ATR
Någon som vet hur många man ska anställa?
T.R
2015-05-09 10:06:52
SV: Flybe/SAS ATR
CPT: 525.000 + 175.000 Sector pay (brutto) + Eventuella traktamenten
Pf
2015-05-08 21:48:57
SV: Flybe/SAS ATR
Någon som vet vad de erbjöd?
Chrille
2015-05-07 21:03:33
SV: Flybe/SAS ATR
Vet inte vad deras primära rekryteringskanal är men tror annonsen fortfarande ligger ute på en del rekryteringssidor
Tallyhooo
2015-05-06 08:36:06
SV: Flybe/SAS ATR
Var fanns annonserna?
IndiaKilo
2015-05-05 23:57:39
SV: Flybe/SAS ATR
Jag har ett par kollegor om sökte men tror aldrig de var på intervjun då deras avtal inte lockade. Jag vet dock inga detaljer om vad det var som hejdade dom.

Dom hade väl tester ute på SAA om jag förstod det rätt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev