Tråden startades av: Leif  2015-05-08 14:00:05
Fortsatte problemer med gamle A340 
Stadig større problemer for SAS å få fatt i reservedeler til disse gamle, fuel slukende fly.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tore i Tierp
2015-06-16 15:08:05
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
De är enklare att få tag i reservdelar till A330/340 än till 787 "Dreamliner"

Sug på den du Thom, Leif, Tim, Lasse och allt vad du kallar dig denna veckan.

Mvh/Tore
Thom
2015-06-16 14:38:01
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
No, the're old
pierre holmgren
2015-06-16 11:00:25
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@svar Thom ,Then it seems like both you and the planes are close to the "teens"
Thom
2015-06-15 22:22:10
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SAS longhaulfleet is 12 years +, too old to compete
Örjan
2015-06-12 22:45:45
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
När man väl sitter i cabinen kan det lika gärna vara en pimpad A340 eller en B777 som står nära coca-cola fabriken.
Vi härinne kan kanske se skillanden men gemene hen...kan inte e ngn skillnad.
Mao är snacket härinne på FT bara insider snack. (1%)
Resten af alla pax ser inte ngn skillnad mellan AC typer.

Nej då gäller mer luft av ny klädster i cabinen samt pekskärmar.

Summa:
Jag fäster lite (1%) på inlägg härinne sm bara syftar på att misscreditera SK eller DY.

Sluta med era sandlådeinlägg. (Önskan)
Hans Weteren
2015-06-11 16:15:48
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Bara att SAS är stolta över sina upprustade 340! ;-)
Hans
2015-06-11 15:05:59
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Bara SAS som flyger dom gamla A340 numera
John
2015-06-08 17:03:30
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
New SAS A340 delay today, the Chicago flight is 5 hours late!!
Harry
2015-06-08 15:49:51
787
Missade du att Norwegian hade 3 Dreamlinerförseningar nyligen, upp till 70 timmar. Och så komma med A340, haha!
787vsA340
2015-06-08 15:28:01
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
LN-LNF landade kl.12.37 från JFK på ARN och lyfte igen mot OAK kl14.30, mindre än 2h turn around. (40 min efter tidtabell)

OY-KBM landade kl. 10.41 från ORD på ARN och lyfte igen mot just ORD kl. 15.19, nästan 5 h turn around. (5h efter tidtabell)

Sven
2015-06-08 12:42:35
Märkligt
Skriva skit på flygtorget och låta passagerarna klara sig själva om det händer något, en konstig bolagsmentalitet. Så går det som det går...

Undrar om det kostade extra?
CV
2015-06-08 11:59:08
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Dated aircraft, many used in Asia and Africa
Harry
2015-06-08 09:28:23
Citi höjer rekommendationen för SAS.
Tillförlitliga flygplan med låga kapitalkostnader ger god ekonomi när bränslepriset sjunker. Det har Citi kommit fram till. Det är väldigt synd för SAS att man inte har några ytterligare A340. Det hade varit lönsamt.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3913485.ece

Vad gäller La Guardia så skall man inte lita på flightradar. Det är ingen SAS-maskin som har divertat hit.

Många pellejönsar som skriver i denna tråd. Rätt underhållande, haha!
Diavel
2015-06-07 21:21:29
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Anders och andra Norwegian fjanter står sig bäst vid att inte Håna andra för förseningar. INGEN har fler förseningar och avlysningar på långlinjor än lågservice bolaget Norwegian, 70 timmars försening, vanligt hoss NAI,
Pär
2015-06-07 20:28:31
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Jag är inte i branchen, men vad innebär då detta...?

2015-06-05 SK909 Copenhagen (CPH) New York (EWR) 12:25 CEST 12:54 14:55 EDT Diverted to LGA
@Pär
2015-06-07 17:53:21
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
A340 kan/får inte landa på LaGuardia!
Pär
2015-06-07 16:55:37
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Hej!
Såg denna tråd, så jag använder den till min fråga: Någon som vet varför SAS flight från Arlanda till Chicago idag är 5h och 20min sen? Det är en A340 som går på den rutten, OY-KBM är registreringen.
Klickar man upp detta flygplan så ser man att den har varit försenad på i stort sett varje flight den senaste tiden och i torsdags var den tydligen nere på LaGuardia utanför New York. Dit har väl inte SAS normalt trafik?
pierre holmgren
2015-06-05 19:01:01
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
sv sv pierre holmgren , det godt du godt have ret i og hvad så ???
Men mener lige som andre her på tråden at desuagtet hvilket selskab man tilhörer er denne debat om Airbus kontra Boeing helt i skoven og barnlig , hvad vil stakkelerne der sviner SAS til göre når alle kabiner er nye og der kun flyver A330 Ench og A350 i tilläg til disse.
sv pierre holmgren
2015-06-05 16:12:21
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Om SAS köpt B787, då skulle pierre ha skrivkramp idag. Enda orsaken till att han ger sig in i flygteknisk debatt, är för att SAS har - just det gamla A-340
Passagerare
2015-06-05 10:24:06
Patetiskt
Den här tråden är rent löjlig. Är det några Norwegianfjantar som försöker kasta skit på SAS för att de använder A340 eller vad är detta frågan om?

Det passar vädigt illa då Norwegian har Kjosfasta Dreamlinerpassagerare över hela världen i flera dygn. Vad jag förstår är det 3 flygningar nu som drabbats av mycket stora förseningar, upp till 70 timmar!
pierre holmgren
2015-06-05 06:07:04
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@svar Anders , tror msåke det er smart at du lige tager en pause med at råbe op om forsinkelser når nu norwegian udklasser al modstand i den kategori , 70 timer den bliver svär at slå.....
Dyngspridaren
2015-06-04 17:05:37
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Tänk om SAS hade köpt 787. Då hade planen funkat och inte luktat elbrand under varje flygning....
Anders
2015-06-04 15:06:17
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Gammal skräp, förseningar varje dag!
pierre holmgren
2015-06-03 16:06:43
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Gamle eller ikke gamle , de udklasser fuldständig norwegians sardin dåse konfig som er 70 timer forsinket.
Pilot
2015-06-03 15:53:48
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Vfr blandar ni in Norwegian? Det är SAS gamla A340 det handlar om.
Harry
2015-06-02 22:12:45
Flygtorgets sandlåda.
@pierre, gammal sak men det är här på flygtorget det skrivs nu. Vädigt speciell mediestrategi!
pierre holmgren
2015-06-02 20:16:42
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Selv jeg syntes at det er en lidt gammel sag at bringe op , uanset hvor Leif arbejder.
@Leif
2015-06-02 18:44:52
Jobbar du för Norwegian, Leif?
http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/jobbet-for-norwegian-kritiserte-sas-paa-facebook/a/10084048/
Kjosfast
2015-06-02 18:34:52
Norwegiananställdas lekstuga.
Pinsam tråd, när det är så här det går till.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/reiseliv/norwegian-rute-fra-usa-til-norge-er-over-50-timer-forsinket/a/23462250/
@pierre holmgren
2015-06-02 18:31:36
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Pierre, du vet allt. Vad är problemet med SAS A340? Delays och cancellations hela tiden.
@Fredde
2015-05-30 17:24:30
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Bra observation, tack. Flygplan som är så otillförlitliga som SAS A340 undviker man med alla medel. Vid det har laget har tusentals pax missat sina connects.
pierre holmgren
2015-05-30 14:30:01
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Skönt at se at man kan opröre folks fölelser omkring deres elskede selskab , eller mere retteligt der hvor de er udlejet til , således at de skal udgive sig for mig miskreditere mig eller på anden vis få mig til at fremstå som useriös.
Livet er skönt....det er en gave , men husk at pakke den ud haha
pierre holmgren
2015-05-30 14:20:02
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Förresten så kan jag svenska också, men skryter aldrig med det.
pierre holmgren
2015-05-30 14:09:08
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@svar Fredde , jaja og en gang imellem hedder du Pinnochio eller burde göre det.
Fredde
2015-05-30 11:54:30
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Haha, jag är inte ens i branchen. Bara en flitig resenär... :-)
@Norwegian-Fredde
2015-05-30 11:43:39
Pinsamt
Lägg ner. Du skadar ditt bolag.

Mvh
Fredde
2015-05-30 11:01:22
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Dagens bakslag för SAS från ARN: 10:20 Chicago (ORD) 5 SK945 SCANDINAVIAN SAS Försenad till 16:00
Något måste ha inträffat i Chicago, då maskinen landade där på utsatt tid. Nu befinner de sig utanför Grönland på väg mot ARN. Vilken maskin handlar det om? Jo, OY-KBM...
SAS anställd
2015-05-29 22:44:50
@Du som heter @SAS anställd.

Jag kritiserar bolag (även SAS) om man gör vad jag anser vara felaktiga åtgärder, företrädesvis när det gäller flygsäkerhet. AVIES är ett av dom bolag jag kritiserat i vinter.

Att kritisera flygplantyper är sandlådemässigt. Bara barn och imbecilla sysslar med sådant.
@SAS anställd
2015-05-29 16:21:59
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Så du får kritisera flygbolag (=Norwegian) och vi får inte kritisera misslyckade flygplan som A340? Kasta inte sten i glashus!
SAS anställd
2015-05-27 15:44:00
@ Du som inte vet vad "Ditt Namn" betyder

Jag kritiserar inga flygplan över huvud taget.
Det är barnsligt och omoget och leder ingenvart.

Det har hänt att jag kritiserat enskilda flygbolags agerande.
@SAS anställd
2015-05-27 15:26:29
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Så det är OK av dig att pissa på Norwegians 787 men inte OK av oss att pissa på SAS A340?
SAS anställd
2015-05-26 08:47:03
@Pierre Holmgren och andra.

Det är meningslöst att försöka pressa fram var den är anställd som kritiserar A340 i denna tråd.

Han kan inte läsa: Där det står att han ska skriva sitt namn skriver han "@ och en annans namn" Det ger honom tillfälle att kommentera under hur många "nicks" som helst.

Jag skulle gissa att han är i tolvårsåldern och sådana jobbar inte.

Jag läser i detta forum men undviker att kommentera, det känns meningslöst när motdebattörerna inte ens kan skriva sin signatur på avsedd plats.

Förstår inte varför Flygtorget inte kräver registrering för den som vill göra inlägg, sådana som Leif och alla hans alias gör ju detta forum till en fars. Ni som är vuxna och någotsånär klara i huvudet borde sluta kommenterar här så kan Leif och alla hans alias debattera med sig själv.
p
2015-05-26 08:06:46
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
svar@ pierre holmgren , underligt at du ikke vil sige hvor du er ansat når nu du beskylder mig for at smudskaste norwegian , måske netop denne betragtning er er In the eye of the viewer ?? Og smudskastning vil jeg ikke kalde det men sandt nok at jeg krititserer dem stärkt. Dreamlineren som flytype kritiserer jeg ikke.
Så nok en gang HVOR arbejder du , egentlig overflödigt at spörge når det er så åbenlyst men alligevel rart at få bekräftet sine anelser som jo ligesom sätter din kritik af mig i et andet lys , ikke sandt?
@pierre holmgren
2015-05-26 06:07:15
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Du har smutskastat Norwegian och Norwegians 787 utan like.
pierre holmgren
2015-05-25 21:19:37
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Modsat andre som skriver her så spiller jeg med åbne kort og har ikke noget at skjule og jeg har da også en dagsorden på flere punkter som de fleste der fölger med her kender , men den er ikke skjult og bliver ikke fört på undermådelige argumenter og ved brug af flere nicks.
Bare et lile eks. så ser man ikke mig utale mig dårligt om Dreamlineren , den er sikkert väldig fin , ökonomsik osv , man kan så diskutere konfigurationer og alskens ting men at kritisere et fly ?
@pierre holmgren
2015-05-25 21:10:25
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Kasta inte sten i glashus.
pierre holmgren
2015-05-25 20:22:31
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
svar @ pierre holmgren , du er bare i särklasse det må man lade dig , den kampagne du pröver at före mod Airbus A340 og SAS i särdeleshed er uden sidestykke i sin städighed og var det ikke fordi at dine fuldständig ubegrundede påstande var så alvorlige ja så kunne det nästen väre morsomt.
Fortäl mig nu hvor du er ansat så vi forstår dine beväggrunde lidt bedre, jeg kan sige som du sikkert ved at jeg er ansat i SAS og jeg kan sige at jeg trygt flyver med disse fly ca 600 bloktimer om året og andre 300 på andre typer og aldrig skänker jeg sikkerhed , defekter , maintenance og ligende nogen som helst tanker men er helt tryg ved at gå på arbejde på disse fly. Hvorfor ? Fordi der intet som helst er galt med disse fly , tvärtimod endda uhyre driftssikre og alle årene er SAS den airline i verden som har haft den höjeste utilization rate og desuden fordi det er SAS og her bliver der ikke gået på kompromis med sikkerheden og sidst men ikke mindst også fordi jeg ved at jeg er i sikre händer hos vores piloter og deres dömmekraft.
Så kom nu af busken og fortäl os nysgerrige hvad din skjulte dagsorden er med din smäde kampagne?
@pierre holmgren
2015-05-25 16:40:58
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Flygplan som har så många problem som SAS A340 är inte säkra att flyga med det begriper vem som helst.
pierre holmgren
2015-05-24 19:27:42
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Så er det da for medical reasons , måske er du med ombord og har fået en hjerne blödning eller startede den allerede her?
@Klasse
2015-05-24 16:31:15
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Det är bara en tidsfråga innan det blir unscheduled landings i Iceland eller Sibirien.
pierre holmgren
2015-05-23 16:09:34
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
svar Klasse og @svar Klasse , det eneste I to gör galt er at I latterliggör jer selv men jeg tror ikke i selv kan se det , trist for jer.
Klasse
2015-05-22 14:09:20
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
LN-RKG lyfte ca 1,5h försenad från ARN mot ORD idag, trots att den landat på ARN igår kväll..
Svar
2015-05-21 18:33:39
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Man skäms. Så litet system och inte ens det kan man flyga efter tidtabellen.
Fredde
2015-05-20 23:52:21
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SK904: Beräknas bli försenad 1h 10min från EWR till ARN. Vilken maskin? OY-KBM såklart...
Anders
2015-05-20 15:26:12
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Men det blir inget punktligt bolag heller. Vad ska man då vara stolt över när man slår sig för bröstet? Vi har "de bästa vännerna"?
Sven-Erik
2015-05-20 09:37:15
#sasnewcabin
Om man läser på lite så ser man att SAS har flygmaskiner på kabinombyggnad och service. Det betyder att resurssituationen är stram. Med tunnare reserver blir det lättare problem. Ni blir det paus i kabinombyggnaden över sommaren, för att ha ökade reserver i högsäsongen.

Det finns åtminstone resurser, reserver och avtal med andra flygbolag, tex STARAlliance-vänner. Det blir aldrig tältsäng på en flygplats som hos vissa andra bolag.

Peter H
2015-05-20 09:15:58
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Men problemen kvarstår oavsett vad folk skriver här eller var de jobbar? Problemet försvinner ju inte, dessa maskiner har strulat ovanligt mycket jämfört med tidigare år. Slumpen?
pierre holmgren
2015-05-20 09:11:01
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
svar@pierre holmgren , ingen af delene er svaret. Men muligvis at man har gabt over for stor produktion når en maskine kontinuerlig er ude af trafik pga upgrade.
Send en mail til Planning.
@A330
2015-05-20 09:08:58
Pinsamt
Alla vet att du jobbar på Norwegian och skriver skit om A340 för att kasta dynga på SAS. Det är bara så pinsamt. Det du inte begriper är att det slår tillbaka på Norwegian. Hade du tänkt dig det?

Så fortsätt gärna, du gynnar SAS!
Flygtekniker i snart 36 år.
2015-05-20 09:01:06
#A330 och alla hans olika signaturer.
Vad tror du dig vinna på din kampanj mot A340?

Tror du att någon på något flygbolag ska säga. -Jaha, A330 gillar inte Airbus. Då säljer vi dom och köper Boeing.
Tror du att någon ekonom på något flygbolag ska säga. -A330 säger att A340 är oekonomisk. Då har vi väl räknat fel, vi säljer och köper Boeing.
Tror du att någon läsare här på forumet ska säga. -A330 är verkligen insatt i flygbranschen. Varför frågar inte flygbolagen honom.

Sanningen är att vi läsare säger. -A330 och alla hans signaturer är en patetisk människa som av allt att döma inte har något liv. A330 och alla hans signaturer är en av anledningarna till att vi förespråkar registrering av alla som vill göra inlägg här.
Och A330 vet också hur borttagning av kommentarer går till. Man bara anmäler inlägget så tas det bort automatiskt, det är ingen "moderator" som läser och tar ställning. Det görs av en dator.


@pierre holmgren
2015-05-19 17:42:05
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Vad orsakar alla SAS A340 delays och cancellations? Uselt flygplan eller uselt underhåll?
pierre holmgren
2015-05-19 10:21:30
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Usle A340 ?? Hvad mener du ? De er fantastiske ikke mindst nu hvor de bliver upgradet i kabinen fra A til Z , större skärme , HD oplösning , WI-FI , Real Flatbed med 1-2-1 config osv osv.
Der skal undskyldes såklart hvis der er grund til det men her er der ikke noget at skamme sig over tvärtimod , verdens näst punkligste selskab i april ? SAS såklart.
Kilde Flightstat.
Peter
2015-05-19 09:20:42
Norwegian-Leif
Hatet mot SAS kommer från de som sympatiserar med eller till och med jobbar hos SAS konkurrenter. De förstår inte att detta lyser igenom och att det slår tillbaka på speciellt en konkurrent.

Den här idiotiska tråden är rent pinsam. Läste nyligen att SAS beslutat uppgradera ännu en A340 med den nya kabininteriören med WiFi och allt. De planerar dessutom att utöka långlinjeflottan. Uppgraderar man ännu en A340 om den är så dålig? Knappast.

Med dagens bränslepriser blir den ekonomisk eftersom leasen kostar som för en B737-800.
@pierre holmgren
2015-05-19 01:17:07
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Vad är dina ursäkter før SAS usla A340?
Lars Larsson
2015-05-17 18:01:19
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Nej det är kapacitetsbrist på piloter. Ingen pilot ställer upp längre för att rädda SAS för alla är så passed off......ändå påstår SAS att dom har för många anställda..........en inställd långlinje kostar bort mot 12 miljoner........
Benny
2015-05-17 16:40:57
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SAS ARN-ORD inställd idag sön 17/5. A340?
Haha
2015-05-17 12:57:27
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Går DY dåligt? Ja det återstår att se...
aldrig mera Telenor
2015-05-17 09:04:59
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Sluta mata trollen Pierre :-)

Leif (Lasse) eller vad SAS hataren som startat tråden heter idag, vill bara provocera. Hans älskade DY går dåligt och blir allt sämre omtyckt.

Synd att rena lögner får stå kvar. Vad jag förstår så gör SAS vinst på de flesta Long-haul rutter. Reservdelar finns det gott om vid behov.

pierre holmgren
2015-05-17 08:39:36
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
svar@pierre , tror bare du skal passe dit , det er klart for enhver at du er en trold der forsöger at miskreditere mig da du er ansat hos konkurenten eller andetsteds og önsker at fremstille det som SAS ansatte skulle syntes jeg er en tåbe (det er der sikkert nogen der gör men de skriver det ikke her haha), for hos SAS arbejder du IKKE, det er ret klart.
Intet har du skrevet der beviser det skulle väre tilfäldet så knyt sylten.
@linkan
2015-05-16 23:40:26
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Bra skrivet.
Linkan
2015-05-16 23:12:11
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
A340 och A330 föredrager jag som passagerare framför B787 och B777.

Sedan får ni tycka vad ni vill!

Ni som inte fattar varför, åk ni gärna med Drömmen.

"Det är inte alla förunnat att förstå."
@Pierre
2015-05-16 23:08:12
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Du ska inte yttra dej om saker du inte vet. Om det är bra eller dålig för vårt bolag så håll käften. Du vet ingenting om A340 förutom hur ugnarna funkar.
pierre holmgren
2015-05-16 21:04:53
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Hvilket bolag taler du om ? For ansat på SAS er du ihvertfald ikke , det er ret let at se.
Trött på Pierre H
2015-05-16 20:57:07
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
För sista gången.
Sluta att representera hela vårt bolag. Du gör mer skada än nytta.
På ren svenska F.O
pierre holmgren
2015-05-16 20:42:48
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@svar Normal , bare et spörgsmål om et par år og nogle måneder.
Normal
2015-05-16 20:34:07
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@SAS har ikke et eneste A350, derimot en flåte av A340/A330
pierre holmgren
2015-05-16 20:23:47
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@svar flygvärdinnan , det er som elementär logik for dem som er indsat og kender til leasing priser på markedet , hvilket jeg ikke gör andet end at andre har väret så venlige at oplyse mig at man leaser en A340 billigere end en B737 , dette er så konfirmeret fra andet hold.
Flygvärdinnan Pierre uttalar s
2015-05-16 19:48:42
TSV: Fortsatte problemer med gamle A340
Om hur flygplan och hur ekonomi i flygbolag fungerar. Ha ha ha ha......
Anders
2015-05-16 18:22:12
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@jonte,har ikke noe med saken å gjøre, A340 er yeasterdays news
Jonte
2015-05-16 08:21:46
A340 räddningen för många bolag när B787 krånglar
Glöm inte att A340 (en avdankad SAS kärra) var ett av de flygplan som räddade Norwegian när Dreamlinern B787 krånglade.

HiFly gjorde ett enastående jobb med sin A340. Utan den hade katastrofen blivit än värre för Norwegian.

Sanningen suger för den enögde.
Tom
2015-05-16 03:19:19
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
A340 can't compete with modern aircraft like The Dreamliner
A330
2015-05-16 01:21:47
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Bolag som skrotar A340 studerar intensivt B787 som ersattning, som faktiskt ar det enda alternativet.
Jan
2015-05-13 21:13:11
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SAS, flyger fortfarande dom gamle vrak!
A330
2015-05-12 19:21:21
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SAS ar inte problemet, men flygplanet ar. SAS misstag var att kopa Airbrush.
@Jason
2015-05-12 15:59:30
Skriv på norska Norwegian-Jason.
Vi förstår det!
Jason
2015-05-12 15:52:27
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Fuel consuming old wrecks!
Sic transit gloria mundi
2015-05-12 08:20:14
SV: Fortsatte problemer med gamle A340

Det är inte flygplanet som är problemet, det är SAS.

Fram till förra året hade SAS hyfsad teknisk regularitet på MD-80 som var tre gånger så gamla som A330/340 och dessutom hade manualerna i pdf, dvs fotograferade papper.

Problemet uppstår när man säger upp för många tekniker/mekaniker, ständigt omorganiserar och hela tiden ändrar i datasystemen. Den fåtaliga personal som finns kvar på tekniska är fullt sysselsatt med att hitta vägar till dataprogram som man hade shortcuts till för ett dygn sedan. Just nu har man gjort om Sharepoint så ingen hittar en massa nödvändiga uppgifter som finns där någonstans får man hoppas.



JJ
2015-05-12 00:57:39
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SAS should store these old aircraft
Hur länge
2015-05-11 17:38:15
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Hur länge ska SAS ha gamla Ärbuss i sin samling?
Fredde
2015-05-11 17:33:23
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SK903 kom iväg kl. 13:40 idag från ARN mot EWR. Även denna försening gäller OY-KBM (A340).
@Ulla
2015-05-11 16:29:25
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Kanske, men A330 har stort sett samma problematiska konstruktion som A340.
Ulla
2015-05-11 09:45:48
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SK903 ARN EWR försenad idag mån 11/5 till 1315.

A340?
pierre holmgren
2015-05-10 21:09:08
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Hvor har jeg skrevet noget i denne tråd??
@pierre holmgren
2015-05-10 20:51:19
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
OY-KBM är en A340. Sen 3 maj i år har den varit førsenad 6 ggr på ARN-ORD-ARN rutten. Flygplanet har också varit långtidsparkerad ett par gånger sen leverans 2002.
Fredde
2015-05-10 19:55:00
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Ja, ARN-ORD är tydligen OY-KBM idag.
Från sas.se:
10:20 Chicago O'Hare SK 0945 Scandinavian Airlines Avgått 16:30

Ankomsten till ORD, från Flightradar24.com:
12:20 SK945 Stockholm (ARN) SAS A343 OY-KBM Delayed 18:06
Ulla
2015-05-10 18:57:31
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
SAS ARN - ORD flera timmar sen idag.
A340?
Men den kom i tid imorse från USA.
Re: @John
2015-05-10 17:47:09
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Visst vet vi om Air France:

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_358
@John
2015-05-10 11:09:44
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
ever heard of Air France?
Truthy
2015-05-09 19:38:03
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
@John

Ever heard of Iberia, Lufthansa, Eurowings, HiFly?

CB
2015-05-09 19:35:54
Oj, skriver du på engelska nu!
Varför inte på norska som du brukar NorwegianThom. Thom är det något nytt du kommit på?
Fredde
2015-05-09 14:08:02
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
ARN-EWR idag 9/5: OY-KBM sen 1 timme och 35 minuter...
Andz
2015-05-09 13:34:33
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Finns lika mycket reservdelar till en a340 som till en a330, flygtyperna är i stort sett identiska med varandra förutom att det är fyra motorer cfm ( b737 ) motorer på a340 och RR trent på a330
CB
2015-05-09 11:02:21
Norwegian-Leif
Du är bara så pinsam med alla dina nick!

Leif, A330, Lasse och allt vad du kallar dig.

Har ni inget intranet som du kan leka på?
Das
2015-05-09 07:47:45
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Swiss?
John
2015-05-09 07:44:34
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
I guess they will be the only European airlines still operating this aircraft in 2016
A330
2015-05-08 18:58:19
SV: Fortsatte problemer med gamle A340
Visst kan det vara problem med SAS-specific spare parts, men i ovrigt borde man hitta vissa reservdelar for A340 pa alla soptipp dar andra bolag dumpar sina A340. Problemet kan dock vara att A340 dumpas just fore en stor oversyn och att motorerna ar slut ocksa, sa det finns inte mycket att hamta.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev