Tråden startades av: Olle Billgren  2015-05-23 22:39:27
Saknar SAS MD- 80  
Kalla mig nostalgiker eller bakåtsträvare, men jag saknar dessa plan. Flyger 40-50 gånger om året med SAS och oftast framför vingen där det var som tystast. Mjuka säten med riktiga ryggstöd och justerbara nackstöd. Nu är sätena stenhårda, framför allt i A320/321.

Jag vet att dessa plan var riktiga bränslesleslukare och jag förstår varför SAS fasade ut dem.

Tack för ordet

Olle

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bulten i Bo
2015-05-25 22:41:32
SV: Saknar SAS MD- 80
Du är inte ensam om att sakna MD-80. Airbus går an men B737 är hemsk.
Hasse
2015-05-25 21:49:46
SV: Saknar SAS MD- 80
Airbus hattarna accepterar inte oss som tycker om MD80 som var en utomordentligt härlig maskin.
Sorry alla Airbus diggare, alla kan inte tycka om samma flygplan.
Urban
2015-05-25 20:19:17
SV: Saknar SAS MD- 80
Långt fram i en MD80 var det tysssssst.
Bra komfort i SAS MD80 också.
Har flugit modellen massor av gånger:
SAS, Scanair, Alitalia, American Airlines,
Finnair, Austrian, Swissair m fl.
Hans
2015-05-25 16:43:55
SV: Saknar SAS MD- 80
Rent skitflygplan och anledningen till att McDD inte längre finns.
Re: Bertil
2015-05-25 11:54:52
SV: Saknar SAS MD- 80
Kan bara hålla med, MD80 en dröm i jämförelse med de kexiga Airbus som tyvärr SAS fått en del av.
Synd att inte MD kunde fortsätta bygga.
thomas
2015-05-25 11:33:06
SV: Saknar SAS MD- 80
Några har väl sålts till brandbekämpning i CAL
Bertil
2015-05-25 11:09:39
SV: Saknar SAS MD- 80
Jag åkte sista resan med SAS MD80 SE-DIR som parkerades utanför SAS museumet på Gardemon. Tyvärr blev det inte kvar där utan såldes till något bolag i USA.
Utan tvekan ett av de bästa flygplanen att åka i. Komforten och stolkonfigureringen var betydligt bättre än dagens 737 och A320 varianter.
Kribbe
2015-05-23 23:24:29
SV: Saknar SAS MD- 80
Undertecknad meckade, kontrollerade MD80 motorer 18år.
Sedan 2år som underhållschef på ett flygbolag med 5st MD80.
Summa:
Ett väldigt enkelt och robust flygplan med bullriga starka motorer som var enkla
och robusta.
Kanske lite ala Volvo 940 bilarna.
Sedan vart allt digitalt och tråkigt. ( Läs framhjulsdrift, A320 inom flyget )

Nej MD80 planen hade jag personligen hoppats på skulle få en längre horisont.
Cargo ombyggnad kanske.
Har svårt att se A320 flygplan osv hamna i Afrika.
Operera under sämre omständigheter.

Club Caravelle hade ju som mål att hålla ett flygplan flygande.
(Gick ju inte)
En MD80 borde ju kanske vara mer lämplig för ngn idiell förening att hålla flygande.

Vem tar stafettpinnen för detta uppdrag?
:)
Roy
2015-05-23 22:51:31
SV: Saknar SAS MD- 80
Du får sticka över och flyga inrikes i USA. Delta flyger många MD90 och AA har många MD88 i trafik :-)

Roy
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev