Tråden startades av: Sveriges närmaste stad  2015-05-26 10:58:06
Flygplan i marken 
http://www.expressen.se/nyheter/ett-flygplan-har-gatt-i-marken-i-enkoping/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CFIT
2015-05-31 00:38:36
SV: Flygplan i marken
Dörrar kan plötsligt stängas mycket fort och bara de som lyckats fly genom den sista vet hur lätt det är hänt. All respekt!
Kurre
2015-05-31 00:32:43
SV: Flygplan i marken
Jag har inte skrivit på denna blogg tidigare, tyvärr är alltför många inlägg av så låg kvalitet att dom inte förtjänar något svar. I detta fall tror jag dock att nedanstående kan klargöra fakta i stället för spekulationer.

Den som sätter sig i en bil, en båt i ett flygplan eller på en motorcykel löper givetvis en risk att något kan gå fel, risken blir ju större när det är ett tävlingsmoment inblandat. För att delta i en tävling måste man träna, även då finns det ju en risk att något kan gå fel och det måste ingå i kalkylen.
I det aktuella fallet har flygplanet tränat avancerad flygning. Enl flera vittnen har flygplanet utfört flera spinövningar. Flygplanet försvann bakom en träddunge och en rökpelare steg mot skyn. Ingen har sett själva nedlaget. Flygplanet ligger på rygg och har inte kanat på marken. Ovanför nedslagsplatsen finns en kraftledning, ev kan flygplanet ha slagit i den. Flygplanet har brunnit upp. Det har dock konstaterats att alla roder fungerar, styrspaken sitter på plats och motorn var i drift vid nedslaget.
Statens Haverikommission har inte i uppdrag att utreda haverier med experimentklassade luftfartyg, det anses inte ha intresse eftersom det inte tillför något till allmänflyget. Tillsyn av experimentklassade flygplan i Sverige har av Trasportstyrelsen delegerats till EAA Sverige, som i detta fall kommer att göra en teknisk undersökning. Den första besiktningen har visat att inga tekniska fel kunnat konstateras.

Vad som förorsakat detta haveri kommer troligen aldrig att bli helt klarlagt eftersom ingen vet varför piloten valde att göra dessa övningar och vad som gick fel.
O.mid
2015-05-30 18:13:56
SV: Flygplan i marken
Alla har vi olika synsätt på flyg; Att inneha kunskap och erfarenhet förbättrar flygsäkerheten, att visa hänsyn och respekt ökar flygsäkerheten...

Det är fruktansvärt korkat att häva ur sig att denna person tagit risker utöver det vanliga, och/eller inte följt rådande regelverk.

En säker pilot är enligt min och många andras uppfattning, en person som har RESPEKT, är Ödmjuk, och eftertänksam, inom såväl flyg som allt annat!

@sakerflyg
Om du eftersträvar en god marginal och vill öka din allmänbildning samt förstå risker är en ytterst viktig komponent FAKTA!

Du kan inte basera din analys/beslut på dina egna tankar och filosofier (Fantasyland)

"Flera privatpersoner som sett en svart rökpelare på himlen ska ha varit först att larma om händelsen"

Följande FAKTA finnes;
Ett flygplan har havererat av okänd anledning, med dödlig utgång. Punkt.
Saker Flyg
2015-05-30 12:19:15
SV: Flygplan i marken
Alla aviatörer vet att vinden är MYCKET nyckfull nära marken och extra nyckfull
i närheten av kuperad terräng eller bebyggelse.

Det är svårt att återskapa detta lokala kortvariga skeende
i en kritisk situation för att med stor säkerhet kunna
fastställa vad som verkligen skett och varför.

Dessa pajaskonster ger dessutom en felaktig, gammalmodig
profilbild av modern och säker pilotkultur :

En pilot som är våghalsig, risktagande, ofelbar som kan upphäva
fysikens lagar.

I stället för en moderna pilotkultur som innebär att :

En pilot är en ALLMÄNBILDAD, BALANSERAD person som känner
till flygets risker och därför håller en GOD marginal till
allt det som under OLYCKLIGA och OFÖRUTSÄGBARA omständigheter
kan utvecklas till ett kritisk och farligt tillstånd.









emil.
2015-05-30 09:30:47
SV: Flygplan i marken
Tack Ulf, trevlig helg!
DC-10
2015-05-29 19:27:59
SV: Flygplan i marken
@Säker Flyg Lägg ner och visa respekt. Du vet inte vad du talar om.
Känner igen ditt sätt att skriva på från andra galna trådar och inlägg.
JohnnyB
2015-05-29 18:20:40
SV: Flygplan i marken
Vila i frid Mats.
Ulf
2015-05-29 16:55:14
SV: Flygplan i marken
Kloka ord igen emil!
emil.
2015-05-29 15:56:43
SV: Flygplan i marken
Ulf, du har att göra med värsta sortens Bagdad-Bob. Jag tror våra inlägg har tagit udden av hans så om en anhörg läser den här tråden så hoppas jag att denna/e kan förvissa sig om att Monsieurs åsikt är just endast en persons något naiva åsikt. Dessutom tror jag att skillnaden i våra respektive språkbruk tar ytterligare udd av hans inlägg. Rekommenderar istället att du tar ett glas vin!

Säker flygning, jag tror ingen pilot är emot goda marginaler, men olyckor sker trots dessa så antingen flyger vi inte alls eller så tar vi en kalkylerad risk och sätter oss i cockpit. Men du häver ur dig så mycket orimligheter och osanningar att du är en fara för piloter som mot förmodan tror på dig. Har du ens läst h50p?

Avseende vad som tål att diskuteras så är det en sak (långt ifrån allt nota bene) men en helt annan fråga är vad man BÖR diskutera. Att ha förmåga är en sak, men de kloka har också förståendet att inte alltid utnyttja sina förmågor.
Ulf
2015-05-29 15:27:24
SV: Flygplan i marken
Du ger dig inte med att vara respektlös och visa noll hänsyn för efterlevande:

"Det handlar om en onödig flygolycka i brist på kunskap"

Vad vet du om det? Är haveriutredning klar? Var du där?

Som sagt, jag tar gärna en direkt diskussion med dig utanför forumet men då behöver jag ditt namn som sagt. Mitt vet du redan.
Säker Flyg
2015-05-29 15:10:12
SV: Flygplan i marken
Det där med haverikommissionen brukar inte sällan rinna ut i sanden.

Ju öppnare och högre det är till tak desto bättre och säkrare
samhälle flyg m.m. - i princip ALLT tål en offentlig debatt anser
jag. Det det där "med hänsyn till" har man alltför ofta använt
som ett sätt att " lägga locket PÅ".

Den som har kött på benen vågar diskutera allt öppet.
De som inte är trygga i sin roll vill lägga locket på.

Det handlar om en onödig flygolycka i brist på kunskap och
ett sätta att sätta stopp för fler onödiga olyckor.
Flyg är mycket svårare än vad vissa piloter kan förställa sig:
Fysikens lagar är skoningslösa och kompromisslösa.

Det är MYCKET som måste klaffa för att dessa cirkuskonster
ska fungera. Vissa parametrar kan man ALDRIG förutse,
hur duktig man än är.

EX: det räcker med en LITEN ändring i vindens RIKTNING och STYRKA
vid ett kritiskt moment under en LOOP för att det hela ska sluta med en KATASTROF.

Ingen kan förusäga detta lokala tillstånd: det enda som hjälper är
EN GOD MARGINAL.

emil.
2015-05-28 22:28:50
SV: Flygplan i marken
Nej, det behövs faktiskt inget utrymme för spekulation. Hur många har inte blivit felaktigt uthängda i diverse olika forum/tidningar för att folk med mer eller mindre goda grunder spekulerat. Flyget kommer inte bli säkrare för att vi spekulerar kring vad som hände, däremot kommer det bli säkrare genom att piloter läser haverirapporter. Vilket jag befarar inte speciellt många här kommer läsa.

Ett annat problem är att spekulationer tenderar att bli sanningar och just på grund av att folk inte bryr sig om fakta längre (något hårddraget) så är det direkt farligt att spekulera. Sedan kan man väl iofs säga att om det hade spekulerats fram och tillbaka kring vilken fågel som kan sänka ett plan så är det väl inte riktigt lika allvarligt då det värsta som kan hända är att piloter i högre grad undviker fåglar, och jag har svårt att tro att fåglarna tar illa upp. Men en familj som förlorat sin pappa och make kan må väldigt dåligt av att höra att han får skylla sig själv. Därför ska man helt enkelt undvika spekulationer i den riktningen. Det kanske är så, men det är inte upp till oss att avgöra. Och det finns som står nedan massor med andra själv till att haveriet inträffade.
Ulf
2015-05-28 21:02:38
SV: Flygplan i marken
Jag skulle inte kommenterat i normala fall, och håller med: diskussioner bör det finnas utrymme för. Till en viss gräns. Det som stör dock är att det insinueras att piloten ej efterlevde regelverket, och DET är respektlöst mot både honom och anhöriga.
Men hallå?
2015-05-28 20:42:09
SV: Flygplan i marken
Något har gått fel och det är ganska relevant att det finns intresse när en olycka varit framme. Inom en relativt kort tid är det här passerat och ingen har lärt sig någonting. Vi behöver utrymme för spekulation, diskussion och vidare kunskap för att vi ska kunna förstå vad som gick fel.

Sluta hämma och läxa andras inlägg oavsett!

Alla inlägg kanske inte passar mig eller dig men låt moderatorn ta hand om den värsta skiten.
Ulf
2015-05-28 20:27:52
SV: Flygplan i marken
Tack, äntligen en vettig respons...
Sv: säker flygning mfl
2015-05-28 20:24:46
SV: Flygplan i marken
Jag håller med om att flygning handlar om marginaler och att man alltid ska se till säkerheten i första hand. Men jag håller också med Ulf om att spekulationer och teorier baserat på nästan ingenting inte är att visa respekt eftersom du insinuerar att piloten ifråga inte efterlevde gällande regelverk.

Antingen förbjuder man AVA-flygning och då ska ingen pilot hålla på med det men så länge det är tillåtet är det tillåtet.

Visst kan teorier vara mer eller mindre sannolika men baserat på det lilla som är tillkännagivet kan piloten lika gärna råkat ut för en bird strike, han kan ha råkat ut för något medicinskt, roderhaveri, motorbrand, oljeläckage med mera, med mera...dvs det finns massor med anledningar till att haveriet inte var ett pilotmisstag.

Därför, av respekt mot anhöriga, vänner så är det rimligt att göra som Ulf säger, att avvakta haveriutredningen.

Och, for the record, allting ska inte diskuteras offentligt. Bara för att möjligheten finns att häva ur sig ej bekräftade teorier offentligt så betyder inte det att man ska eller borde göra det. Tvärt om, väldigt, väldigt mycket ska för att ett samhälle ska kunna fungera med trovärdighet hållas dolt för allmänheten.
Ulf
2015-05-28 20:05:08
SV: Flygplan i marken
@Irriterad

Varför skulle jag ventilera allt jag "vet" (vad menar du förresten med "vet")? Och vad heter du förresten?
Ulf
2015-05-28 19:57:02
SV: Flygplan i marken
@:(
Ställa frågor och diskutera går alldeles utmärkt, och vad jag kan se har jag inte tagit illa upp. Att spekulera och inte minst gissa ter sig något smaklöst av respekt för den avlidne och hans anhöriga dock.

@Säker Flyg

Allt tål att diskuteras, det är riktigt men att gissa är precis som jag säger ovan: smaklöst och respektlöst. Sen får du gärna tycka att det är onödigt med avancerad flygning och stå för det, men än en gång: respekt vore tilltalande, och på sin plats tills mer, förhoppningsvis, kan framkomma om haveriet från de som utreder.

Mitt namn la jag mest till som en kul grej då det är så ovanligt på detta forum. Vad heter ni förresten :( och Säker Flyg?





Säker Flyg
2015-05-28 19:43:50
SV: Flygplan i marken
Det är textens innehåll som gäller , inte vad man heter.
Allt tål att diskuteras offentligt annars är det verkningslöst.

Jag anser att många av dessa konster i luften med gamla plan är
en lek med människoliv och är helt onödigt.

I vissa fall är dessa gamla plan från II: världskriget flygande
likkistor hur häftiga den än må vara se på vid en uppvisning.

Flyg är ingen lek eller cirkuskonster i luften.
Man ska respektera flyget faror och luftens
fysikaliska lagar som bestämmer till slut vad
som ska ske med ett plan.
:(
2015-05-28 19:41:21
SV: Flygplan i marken
Men Ulf, betyder det att vi inte får ställa frågor eller diskutera olyckan?
Bara så att jag förstår spelreglerna om du nu tar illa upp varenda gång någon gör ett inlägg.
K Danielsson
2015-05-28 19:27:18
SV: Flygplan i marken
Att ha begränsad fantasi tror jag är fördelaktigt som haveriutredare faktiskt, istället för att man gissar hejvilt.

Säker Flyg, tipset är än en gång att du inte minst av respekt besparar oss övriga dina gissningar och låter utredningen ha sin gång. Vill du diskutera detta vidare är du välkommen, Ulf Gelberg heter jag. Skrev inte mitt namn då moderatorn tidigare tagit bort inlägg då jag gjort det, antagligen då jag inte annonserar på FT.
Vattenfall
2015-05-28 19:27:06
SV: Flygplan i marken
Ingen som har lagt märke till kraftledningen på bilderna?
Säker Flyg
2015-05-28 19:26:56
SV: Flygplan i marken
Det var inte så länge sedan som en ännu duktigare och
mer erfaren pilot gick samma öde till mötes efter en flygövning
med ett gammalt engelskt jaktplan.

Jag anser att man bör förhindra sådan händelser med
att säga sanningen: gamla plan och konstiga konster
på låg höjd KOSTAR LIV: det vet man sedan länge
och detta är olämpligt oberoende hur "duktig" man är.

A och Omega med flygsäkerhet är att har GOD MARGINAL ALLTID.
Flygare
2015-05-28 19:20:15
SV: Flygplan i marken
Kan man dra några slutsatser av hur flygplanet ligger på marken?
Det har brunnit men flygplanskroppen ser inte ut att ha gått rakt ner i backen?

Hur farligt är avancerad flygning för oss på marken?

Säker flyg
2015-05-28 19:18:30
SV: Flygplan i marken
För de som har begränsad fantasi

Allt talar för att han befanns sig " en kvart i nio " på en loop som gick
moturs men han hade för lite höjd för att fullfölja den sist 1/4 av loopen -
det är bara de man befinner sig i ett lodrätt tillstånd med full gas

Dvs han hade inget att välja på än att hålla full gas och hoppas
att han skulle kunna går runt. Dvs han hade troligtvis fullföljt 3/4 av en loop
men han hade tappat för mycket höjd.


Jag kan inte få det till något annat
K Danielsson
2015-05-28 19:07:22
SV: Flygplan i marken
Håller med om att det är en gissning, inte adjektivet till.

Ett par saker bör du vara medveten om i din kvasivetenskap: ögonvittnen kan oftast vara ytterst otillförlitliga. Det är ingen gissning utan vetenskapligt bevisat. Man ska vara synnerligen försiktig att dra slutsatser innan mer om olyckan kan komma till klarhet. Risken finns i detta fallet att det är svårt att komma dit. Slutligen: piloten var en fantastisk människa, en duktig pilot, en ordningsam och noggrann aviatör och då bör du av respekt för honom och hans anhöriga hålla dina gissningar för dig själv. Eller gör nåt udda på detta forum: berätta vem du är så kan vi ta en direktare diskussion!
Säker Flyg
2015-05-28 19:02:02
SV: Flygplan i marken

" Det var sådant oväsen så att vi gick in ...."

Det brukar vara oväsen då plan flyger på låg höjd ....!


Det hela verka vara en ofullbordad loop : detta är en
intelligent gissning som het DUGA.
K Danielsson
2015-05-28 18:48:26
SV: Flygplan i marken
Än en gång då jag kanske inte var tydlig: var framgår det att det var på låg höjd?
Säker Flyg
2015-05-28 18:35:37
SV: Flygplan i marken
forts.

Expressen den 26/5:

- Vi var ute på morgonen och det här flygplanet
flög hit och dit upp och ner och loopade berättar
Kerstin Lindberg ...... Det var sådant oväsen
så att vi gick in
Redbaron
2015-05-28 18:02:13
SV: Flygplan i marken
Gick med fullt motorpådrag lodrätt i jorden?
Säker Flyg
2015-05-28 18:00:14
SV: Flygplan i marken


Enligt Ögonvittne !

( "Han flög som en tok....." tyckte de som bodde närmas
haveriplatsen )
K Danielsson
2015-05-28 17:23:56
SV: Flygplan i marken
@Säker Flyg

"OBS: PILOTEN PÅ aktuella olycksplan lär ha tränat att göra bl.a.
en loop på låg höjd !"

Var har du fått fram den informationen?
Säker Flyg
2015-05-28 16:56:16
SV: Flygplan i marken

Det jag skriver skriver jag för att RÄDDA
fler liv i framtiden - inget annat
W
2015-05-27 22:31:32
SV: Flygplan i marken
Mr A jag skrev vem det var som störtade stallandes och flatspinnandes på fältet tidigare i tråden! Mats var dennes namn!
Pilot
2015-05-27 22:00:40
SV: Flygplan i marken
För övrigt så stallade TK i AMS under en autoland. Det ledde till att många bolag fick träna just det scenariot i simmem. Det viktiga var att vara snabb med trimmen sam att INTE ge max thrust för att minska pitch up effekten och hamna i en sekundär stall.
Pilot
2015-05-27 21:57:53
SV: Flygplan i marken
Du vet att det går att koppla ur system va?
I gundläggande flygutbildning är "stick and rudder" det mest grundläggande. Titta bara på asiaterna som landade kort på SFO. Bara som info övade vi urgång ur stall i simmen senast i passet innan OPCn.

Det finns nog ingen flyglärare som håller med dig här. Förhoppningsvis i alla fall.
Kontrollerad
2015-05-27 20:16:54
SV: Flygplan i marken
De flög Airbus rakt ner i havet.
Kontrollerat eller inte se Mayday om detta haveri och man blir mörkrädd för hur piloterna agerade!
Stall
2015-05-27 20:09:13
SV: Flygplan i marken
Säker flyg..........Du kan väl berätta för alla anhöriga till offren i Airfrance olyckan 2009 att man inte kan stalla en modern Airbus 330 och att olyckan därför aldrig kan ha skett??
Säker Flyg
2015-05-27 19:58:41
SV: Flygplan i marken

En gång i tiden så fick piloter lära sig
att hoppa i fallskärm för säkerhets skull innan
de började sin flygutbildning.

För inte så länge sedan så skulle alla lättare plan
vara så konstruerade att det gick att hoppa
ur dem med en fallskärm.

Dessa krav anses numer som gammalmodiga och
omoderna.

Det är på samma sätt med denna omoderna övning som saknar
realitet - stall övning i PPL utbildning för lätta plan.

Denna "övning" att tvinga planet till stall går INTE
att göra på exempelvis en AIRBUS - elektroniken
sätter stopp för sådant trams

Den som vill öva sådant kan göra det primitiva
lättare plan och då på en simulator.

Flyget dras med mycket gammalt skåpmat och
gamla fördomar som MOD och annat trams:

Modiga piloter som kan göra en looping på låg höjd
och MODIGA piloter som kan flyga upp och ner
på låg höjd.






Pilot
2015-05-27 19:33:48
SV: Flygplan i marken
På en acceptansflight gås alla flygets system igenom. Även urgång ur stall. Att kalla det tvivelaktigt... d¨Det enda tvivelaktiga är att aldrig få ha tränat på det under en utbildning!
Säker Flyg
2015-05-27 18:55:10
SV: Flygplan i marken
(Den enda gång jag överstegrat ett plan, är den gång
som detta ingick i den TVIVELAKTIGA GAMMALMODIGA
övningen under PPL skolning - gammalt onödigt trams)

Parallell: Det är som att träna att pumpa med bromspedalen på en
bil med låsningsfria bromsar för att undvika låsning av bromsar och
därmed okontrollerad sladd - AVANCERAT TRAMS.

. Man trampar bromsen i botten och låter elektroniken
göra jobbet bättre, säkrare och snabbare på moderna bilar.


Dagen moderna plan går inte att ÖVERSTEGRA eller så får
man i god tid RÖDA BLINKANDE LAMPOR och en gäll signal när man
närmar sig stall. I andra fall varnas man med SKAKANDE styrspak i god tid.

Stall är förspel till kraftig överstegring som kan utvecklas
till spinn och ibland till OKONTROLLERBAR SÅDAN - dvs livsfara.

. När FAN har man nytta av att göra en LOOP på låg höjd ?!
. När FAN har man nytta av att flyga upp och ner på låg höjd ?!


KALLA INTE DETTA FÖR SÄKER FLYG ELLER VIKTIGA KUNSKAPER.

OBS: PILOTEN PÅ aktuella olycksplan lär ha tränat att göra bl.a.
en loop på låg höjd !







O.P
2015-05-27 18:12:19
SV: Flygplan i marken
@Säker flyg

Du behöver lära dig skilja på flyguppvisning och träning / tävling inom avancerad flygning. Det är stor skillnad. Flyguppvisningar är inte sällan våghalsiga och farliga både för pilot och publik. Träning och tävling inom -ava är dock mycket säkert.

Jag tycker att J.B ger en välbalanserad bild.
Givetvis innebär avancerad flygning att man tar större risker, däremot så är det inte givet att större risk i slutet innebär en högre olycksstatistik.

Att bra flygplan inte kan spinna eller vika sig var för övrigt det dummaste jag hört..
A
2015-05-27 17:50:27
SV: Flygplan i marken

Det var väl inte någon flygingenjör som tidigare arbetade på West Air som förolyckades hoppas jag?
I så fall är detta en stor sorgedag :-(
Trött
2015-05-27 17:26:23
SV: Flygplan i marken
J B drömmer igen.
Säker Flyg
2015-05-27 17:16:32
SV: Flygplan i marken

De där pajaskonster som vissa kallar avancerat flyg har inget
med flygsäkerhet att göra !

Det är som att påstå att" gå på slak lina i en cirkus utan
skyddsnät " skulle höja gångtrafikanternas säkerhet.

Dessa halsbrytande övingar som går ut på att den som
är dumdristigast är häftigast att se under flyguppvisning och är den
som får mest betalt.

DETTA TRAMS har kostat åtskilliga piloters och åskådares liv
genom åren.

Den som flyger säker går ALDRIG i spinn och kommer aldig
i närheten av STALL.. Den som råkat ut för
STALL har dåligt pilot omdöme.

OBS RIKTIGA plan går inte att ÖVERSTEGRA och KOMMER ALDRIG I SPIN.

Parallell: dagens moderna bilar går inte att "sladda med". Det finns ett
modernt system som sätter stopp för detta.

MAN BORDE FÖRBJUDA DENNA LEK MED DÖDEN för att tjäna pengar
på tvivelaktiga flyguppvisningar. För att göra det hela ännu löjligare
så sker dessa övningar på riskabel låg nivå för att flörta med okunniga
åskådare.


X
2015-05-27 15:25:54
SV: Flygplan i marken
Vad ska en haveriutredning komma fram till om inte flygplanet har några svarta lådor?
Något vittne kanske som sett olyckan men med flygplanet kan bli svårt.
Obduktion ka i vissa fall ge ledtrådar annars bara antaganden?
W
2015-05-27 11:50:24
SV: Flygplan i marken
SEXNS med piloten M*ats som tappade kontroll flatspinn således i marken. Kaputt
J.B.
2015-05-27 10:05:45
SV: Flygplan i marken
Till skillnad från vad många här verkar tro så är det en allmänt vedertagen sanning inom branschen att träning i avancerad flygning HÖJER flygsäkerheten snarare än sänker den.

Om fler piloter gavs möjligheten att få träna urgång ur spinn och hur man vänder ett flygplan på rätt på vingarna efter ett inverterat läge skulle vi spara många människoliv i flygbranshen.

Vi får vänta och se på vad de professionella haveriutredarna kommer fram till vad som gick fel i just detta haveri. Annars är det relativt sällsynt med haverier relaterade till avancerad flygning.
Rätt utfört, och iaktagande av gällande säkerhetsregler/begränsningar är avancerad flygning en mycket säker form av flygning. Och kul ;-)
Tråkigt
2015-05-27 08:27:21
SV: Flygplan i marken
Tråkig händelse.
Att flyga aerobatic är bara för de som vill utmana döden tyvärr.
Dra massa G innebär till slut om olyckan är där att din kropp inte orkar eller att maskinen inte håller.

PT
2015-05-27 02:02:44
SV: Flygplan i marken
SE-XNS
Ava
2015-05-26 20:19:51
SV: Flygplan i marken
Någon registrering?
Säker flyg
2015-05-26 19:09:27
SV: Flygplan i marken

Det verkar vara ett olycksfall vid avancerad flygning
med alla de risker som detta innebär.

Själv är jag inte förtjust i sådana övningar.


Havkom
2015-05-26 18:02:01
SV: Flygplan i marken
En skybolt.
Beklagar
2015-05-26 15:34:37
SV: Flygplan i marken
Beklagar den tråkiga händelsen.
Dåligt att inte massmedia fått ut vilket flygplan och pilot detta handlar om?
Flygplan?
2015-05-26 14:35:42
SV: Flygplan i marken
Någon som vet vilken flygplanstyp det var i den här tragiska händelsen?
Exp
2015-05-26 12:59:29
SV: Flygplan i marken
http://www.expressen.se/nyheter/ett-flygplan-har-gatt-i-marken-i-enkoping/
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev