Tråden startades av: SPU  2015-05-26 11:33:44
Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola? 
Hej!

Tänkte höra med er vad ni har hört om Svensk Pilotutbildning? Något att satsa på? Erfarna lärare? Något extra positivt med skolan? Något negativt?

Tacksam för svar

Tack på förhand

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ryggarn
2015-06-01 17:08:35
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Fick veta när jag var på tester till universitetet i tromsö att SAS nyligen tagit in några därifrån, rätt från skolbänken till styrmanposition. Så se utanför landets gränser också.
Student
2015-06-01 13:59:02
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Jag tycker absolut att du ska följa din dröm att bli pilot, om man verkligen vill så kommer det att gå! Kontakter inom flygbranschen är det absolut viktigaste du kan ha!:)
Jag har ingen erfarenhet av SPU, men om jag vore du så skulle jag söka de statliga uutbildningarna (TFHS, SAA) först:) På TFHS så får du en sjukt bra väg in i flygvärlden, du är inte garanterad jobb men chansen är väldigt stor att du kommer att få jobb på något av skolans hostairlines (SAS, Norwegian, Primera). På TFHS så får du även en TR på 737:an vilket inte är helt fel.:) Så mitt tips är att du söker in till TFHS och SAA några gånger innan du betalar själv:).

Ha det fint:)
Re RE RE Oj
2015-06-01 10:25:40
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Det säger allt om hur seriösa dina inlägg är.
Re:Re RE RE Oj
2015-06-01 10:15:47
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Det är av mindre betydelse.
Z
2015-06-01 10:02:26
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Kan vi inte sluta med det gamla vanliga tjafset om vilket skit jobb
som pilot yrket är. Trådskaparen ville väl ha lite input om SPU.
Personligen tycker jag SPU är en bra pilotskola med bra ryckte
i branschen även om det finns ett och annat att önska av ägarskapet.
Re RE RE Oj
2015-06-01 09:36:51
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Får det rum passagerare också
Re:Re Oj
2015-06-01 07:42:13
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
En jetliner är ett flygplan som har jet motorer som imponerar på tjejer eftersom vi oftast är män som är piloter när man ligger i orbit alltså på FL med RayBan on.
@Raven
2015-05-31 22:18:54
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Precis
Lyssna på dem i branchen!
Ingen av de piloter jag känner rekommenderar att utbilda sig.
Jag fortsätter med mitt....
Raven
2015-05-31 18:16:03
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Svar Peter. Varför skulle de förlora sina jobb för att yngre folk väljer att utbilda sig till pilot? Bara jag som tycker det resonemanget känns lite långsökt?
Peter
2015-05-31 13:30:20
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Mats och alla andra som påstår sig vara i tjänst som piloter idag: Ni jobbar 60h/vecka, ingen semester inget ledighet alls, men ni har såååå mycket tid över att lägga ner här på forumet och påstå att ni är piloter och börja avfärda andra från att påbörja utbildningen för att ni inte ska förlora era jobb? Är ni ens piloter? ha ha tvekar starkt! ni tillhör säkert dem misslyckade som inte fått något jobb pga olämplighet för yrket.
Det finns jobb, för dem som är lämpliga! Go for it, världens roligaste yrke utan tvekan, allt som skrivs här är skit snack, antingen är det piloter som är rädda att förlora sina jobb eller bittra människor som ligger på soffan hela dan och väntar på att SAS ska ringa upp dem. Vi ses där uppe! Nu ska njuta av min semester tillskillnad från andra..
/Erfaren Pilot
Mats
2015-05-31 02:09:06
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Och även om jag tillhör en av de "lyckliga" kan jag inte rekommendera någon att ens överväga detta yrke....
Du tjänar lite, OBS lite, mer än andra yrkeskategorier. Men jobbar 60h/vecka. Ledig Jul o nyår? Semester jun/jul/aug? Glöm det....
Komma hem efter jobbet? Ha ha ha..... Betala hotell.....
Mats
2015-05-31 02:00:06
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Vi var 12 i min kurs. 3 har jobb idag.
Det är statistiken.
Re Oj
2015-05-31 01:10:18
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Vad är en jetliner förnågot.
738
2015-05-31 01:07:45
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Herre gud. Hoppas inte alla dessa idioter har något
med flygbranchen att göra utan bara tror sig ha
en massa
know how hur det egenteligen förhåller sig.
Y
2015-05-30 19:50:15
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Det har vi redan kommit fram till att det inte finns gott om jobb för piloter.
Ja
2015-05-30 19:16:23
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Som vanligt ett bra inlägg från X ????
X
2015-05-30 18:11:14
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Det finns alltid någon som har fått ett jobb och därmed baserar sin verklighetsuppfattning på isolerade fall. Sedan känner man alltid någon annan som också fått ett jobb och därmed drar man slutsatsen att det skulle råda någon form het efterfrågan på piloter.

Jag känner ett par personer som lyckats ta plats i en allsvensk fotbollstrupp. Betyder det att alla som börjar spela fotboll får spela på elitnivå (nåja)?

Att antalet jobb och antalet utfärdade respektive förfallna certifikat inte skulle ge en rättvisande bild av verkligheten är att blunda för ren och skär fakta. Situationen som den ser ut i Sverige är antagligen något värre än övriga Europa, men det är ingen solskenshistoria i resten av EU heller.

Det finns inget stort behov av piloter i Europa. Resten av världen svämmar inte heller över av välbetalda bra pilotjobb, framförallt inte för helt nyutbildade piloter. Att det finns avvikelser från statistiken ändrar inte på det.
Oj
2015-05-30 17:15:19
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Som vanligt inga konkreta förslag.
Man säger att det varit möjligt men inget som man kan spåra i efterhand eftersom man inte lägger ut några data med substans.
Man gnäller bara på att alla har en negativ inställning.
Om det är så lätt fattar jag inte att man lägger ut länkar där det är möjligt att få jobb på en jetliner utan erfarenhet idag där man inte behöver slanta upp en förmögenhet för att få flyga 300 timmar?
Oj
2015-05-30 17:08:24
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Södra Europa, jo jo det ska låta!
Idag och de senaste årtiondet måste du öppna plånboken för att få jobb!
Cert, TR, Line Training och sen ut ur bolaget oftast!
Jobb nää!
Inga länkar till bolagen i södra Europa som erbjuder jobb utan att man behöver öppna plånboken mer ha ha?
Peter
2015-05-30 16:54:27
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Jag har 3 kollegor som fått jobb på ett bolag i sydöstra Europa, som styrmän på A319 och detta var bara för något år sen. Varför är det omöjligt? Sluta med ert barnsliga beteende. Jag är glad att ni inte har fått jobb för såna vill vi inte ha i flygbranschen. TACK OCH LOV!
Re re x
2015-05-30 16:47:52
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Som vanligt någon som gapar att den fått jobb i fantasin men verkligheten en helt annan.
Kan inte namnge i vilket bolag och när den fick jobbet.
Ska låta som man får jobb med nytaget cert och drygt 200 timmar.
Stort bolag antagligen sitter grabben och flyger A380 också, i simulator ha ha.
Re re x
2015-05-30 16:24:46
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Var fick du jobb?
Re Re X
2015-05-30 16:21:06
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Underbart att mitt inlägg blev radderad men hur som, jag skriver på nytt!
Jag har idag jobb på ett stort flygbolag, gick en privatutbildning och var arbetslös 5 månader innan jag fick mitt drömjobb. Och yes, jag hade bara 283 flygtimmar och INGEN Typerating!
Folk borde lära sig hur man ska bete sig för att ha en chans att få ett jobb. Om inte satsa på ngt annat om du inte är lämplig.
Re:Re: X
2015-05-30 16:08:59
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Bara skitsnack på dig!
Vi är ett par tre grabbar med nya cert och TR två på airbus och en på 737 men inga jobb även om vi är villiga att flytta!
Re: X
2015-05-30 16:04:12
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Ditt inlägg refererar mest för hur arbetssituationen ser ut idag i Sverige och rättare sagt i SAS! Vilket inte är drömbolaget för alla piloter om du inte har förstått det. Som pilot måste du vara beredd att röra dig runt om i världen och testa dig fram till du hittar det rätta drömjobbet. Jag kan tänka mig att de som inte förnyade sina cert satt i 10 år och väntade på att kallas till intervju på SAS eller Skyways..
Arbetsmarknaden ser skit ut för piloter framförallt i Sverige, dels för att vi inte har ett svensk bolag som kan konkurrera ut de andra flygbolag runt om i världen. Ta ditt cert, och flytta omgående utomlands, helst utanför Europa, det finns gott om jobb för piloter runt om i världen!
Är du inte beredd att flytta, välj en annan utbildning så enkelt är det.
X
2015-05-30 15:14:13
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Rättelse:

Drygt 1/3 av piloterna i Sverige ska det förstås vara vad gäller andelen inom 15 år.
X
2015-05-30 15:11:05
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
ErfarenPilot:

Gott om jobb? I Sverige har vi dubbelt så många certifikatsinnehavare som vi har arbetsplatser tillgängliga. Sverige är nog värst i klassen där om man jämför med andra länder inom EU men av de rapporter jag sett från andra EU-länder ligger kvoten mellan tillgängliga jobb / certifikatsinnehavare åtminstone runt 2:3 i de flesta länder.

Förutom att det finns ett stort överutbud på certifikatsinnehavare har vi i Sverige en mycket dyster statistik när det gäller de som tagit cert. Perioden 2002-2013 utfärdades 2,572 nya CPL. Antalet CPL som inte förnyades under perioden 2002-2013 var 1,822. Alltså, ungefär 70% av alla som tagit CPL under perioden har inte förnyat detsamma, ergo, aldrig varit i närheten av att landa ett jobb. Visserligen finns ett visst bortfall bland de innehavare av CPL som flyttat sitt certifikat till andra EASA-myndigheter som Transportstyrelsen inte för någon statistik över, men oaktat detta har sannolikt minst hälften av alla nyutbildade piloter efter 5 år släppt sina certifikat. (Källa: Transportstyrelsen)

Flygskolorna vill gärna bedyra att det inom de närmsta åren kommer att ske stora pensionsavgångar i Sverige och Europa bland piloter. Givetvis har man ingen fakta som stödjer detta påstående. Om man tar Sverige som exempel, har vi idag ungefär 1,500 piloter som arbetar på allt från SAS till mindre affärsjetbolag. Av olika orsaker (framförallt beroende på SAS) har vi i Sverige en topptung demografi med hög snittålder, jämfört med andra EU-länder. Visserligen kommer en hyfsat stor andel, 15%, av piloterna i Sverige att ha gått i pension om 10 år då man når 65 års ålder. Men det absoluta talet handlar då ändå bara om knappt 220 piloter. Om 15 år kommer antalet piloter som nått 65 att vara ca 580 eller drygt 2/3 av piloterna som idag har ett arbete i Sverige. (Källa: Svensk Pilotförening som har data på demografin i majoriteten av de svenska bolagen)

Så om vi inte ser en markant tillväxt av pilotjobb i Sverige, vilket kan anses vara osannolikt av flera olika skäl, kommer det alltså behövas nyanställas knappt 600 piloter de närmsta 15 åren. Detta ska då ses i ljuset av att vi redan idag har drygt 1,400 certifikatsinnehavare som inte har ett jobb på ett svenska bolag. Samtidigt kommer det, om de senaste årens trend (och rensat för CPL utfärdade på flyggymnasiet) håller i sig att utbildas ungefär 2,250 piloter till CPL/MPL.

Visst, det finns en efterfrågan på piloter utanför Europa. Men för att landa de jobben som västerlänning krävs att du åtminstone har en del erfarenhet, eller att du då hoppar på Pay To Fly-tåget och betalar 300,000 för att "jobba" på Lion Air eller annat skräp. Tro sedan inte att den erfarenhet gör dig unik och ger dig en möjlighet att komma hem till Europa och få ett välavlönat jobb. I takt med att framförallt de asiatiska länderna också investerar i utbildning m.m. för piloter kommer vi snabbt se att efterfrågan av piloter från Europa minskar snabbt.

Europa är dött för piloter. Det kommer inte att ske någonting mirakulöst som drar upp efterfrågan på piloter kraftigt här. Vi har redan idag en överetablering på marknaden som gör att bolag efter bolag visar röda siffror (med undantag för subventionerade bolag som Ryanair t.ex.)

Om ME3's får som de vill kommer vi också att se en snabb förflyttning av jobben till EK, EY och QR när man börjar trafikera även USA från flygplatser i Europa, i större utsträckning än idag. Det är helt enkelt inte möjligt för europeiska bolag att konkurrera med flygbolag som subventioneras med 100-tals miljarder kronor. I takt med att jobben med bra villkor försvinner i Europa, kommer också de relativt bra villkoren för piloter i dessa bolag att ytterligare försämras. Det är bara att titta på utvecklingen av villkoren på Emirates de sista 10 åren som i princip stått stilla, samtidigt som inflationen är tvåsiffrig år efter år.

Boeing som släpper siffror på efterfrågan av piloter med jämna mellanrum har förstås ett eget intresse i frågan. Om man ska tro marknadsliberaler kommer allt tillgång och efterfrågan att styra priset på en vara/tjänst. Om det således finns en hög tillgång på piloter och efterfrågan inte motsvarar den tillgången, kommer "priset" på en pilot snabbt att falla (vilket det givetvis gjort de senaste 10 åren). Om man antar att konsumenterna inte är beredda att betala mer än X kronor för att flyga kommer dessa X kronor att behöva täcka kostnaderna för flygbolaget. Om kostnaderna består av A+B+C+D+E+F etc. och A är lika med kostnader för piloter och B är lika med kostnader för flygplan kan inte båda dessa växa om X är konstant, eller minskar, allt annat lika. Om A däremot minskar kan B öka. Alternativt innebär en minskning av A att A+B+C+D+E+F minskar och därmed kan också X sjunka vilket lär innebära att efterfrågan ökar och därmed ökar efterfrågan på flygplan och således ökar omsättning och vinst för Boeing.
JJ
2015-05-30 15:11:04
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Min egen erfarenhet från pilotbranschen är att dagens nya piloter har en överlägsen teoretisk kunskap men knappt någon praktisk. Att se en nyanställd, nyutbildad pilot försöka göra en sidvindslandning får en verkligen att höja på ögonbrynen. Det kan faktiskt uppstå livsfarliga situationer om denne har en befälhavare med begränsad erfarenhet (minimum flygtid för ATPL) i vänsterstolen.

Dagens flygutbildning verkar helt ha fokus på det teoretiska. Har vi inga flyglärare/flyginstruktörer värda namnet idag? Lika illa vore det om våra läkare bara läste medicin (och alla ämnen däromkring) i sina böcker eller om en snickare bara läser om snickeri.

Följ inte bara drömmen utan lär er manövrera flygplanen också!
ErfarenPilot
2015-05-30 14:26:49
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Samma person som sprider runt samma budskap i alla inlägg.
Det finns och kommer finnas gott om jobb för piloter i framtiden, följ din dröm och konkurrera ut dem misslyckade bittra J*vlar som sprider massa skit här. Är så trött på dessa människor. Go for it, and see u in the sky soon!
Antonio
2015-05-29 22:14:26
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
1.Det tar inte "ett par månader" att få tillbaka pengarna för typkursen!
2.Och du får jobba lång tid med mycket låg lön i början.
3.Når du väl får "vanlig" lön, har du inga som helst anställningstrygghet.

Har jobbar för de blå, och det är inget jag önskar att någon ska behöva....!

Skaffa en annan utbildning och ha flyget som hobby! Du kommer uppskatta det valet när du passerat 25....
Suck
2015-05-29 11:58:22
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Vad tjänar man fram till LC? Det är en stund dit
Re Re Re Besviken
2015-05-29 11:42:09
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Nån tusenlapp för anställningsintervjun kanske är lite onödigt.
Du har nog misuppfattat det här.
Du betalar inte något för att flyga för Ryanair, du får lön.
Dina kostnader för TR står ju indirekt Irlänska skattebetalare för.
Ska det vara så svårt.
Re:Re Besviken
2015-05-29 09:45:09
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Ok, så det ska finnas acceptans att betala för att gå på en anställningsintervju och sen betala för att få flyga som styrman på Ryanair?


Re Besviken
2015-05-29 09:40:13
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
När det gäller Ryan är det en av de som betalar högst styrmans löner
i branchen och TR kostnaden får du tillbaka inom några månader
genom att dra av det mot skatten du kan även dra kostnaderna du har
under tiden skolar 737an. Har man bara råd att ligga ute med pengarna
är det ett svårslaget alternativ för en nyutbildad pilot.
Besviken
2015-05-28 15:38:19
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Jag vill inte låta negativ. Jag pissar heller inte på pilotjobbet i sig det är ju en dröm. Men jag tror inte folk riktigt förstår den konkurrensen som råder bland piloter, att norpa åt sig de acceptabla jobben, där inkluderat Ryanair som i och för sig kostar skjortan (300.000kr samt månader utan lön)...

Har sett piloter blivit totalt bankrupta och deprimerade pga att de inte får mer pengar att klara sig på..

Norwegian, SAS vänder sig till statliga flygskolor så glöm dem.. Såvida du inte köper en rating, då kanske de tittar på ditt cv.. Dyrt.
Sov Gott
2015-05-28 15:08:57
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Pilot är inget yrke längre utan en hobby du betalar för de dagar på året som du vill kunna flyga.
Förstod att man ger upp eftersom det var upp till bevis när jag efterfrågade en länk.
När man ska bevisa sanningen då blir det jobbigt för det finns inga möjligheter, sorry!
Rätt ska vara rätt!
God Natt
2015-05-28 14:53:15
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Orkar inte längre försöka vara possitiv till det här yrket.

Ni vinner
Henrik
2015-05-28 14:52:33
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Norwegian kan bli ett sånt bolag med bond om vi har tur.
Sluta vara så neggo, hjälper ingen!
Raven
2015-05-28 14:47:46
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Tips på en läsvärd forumtråd från forumet Flashback:

"Sanningen om att bli pilot"

https://www.flashback.org/t2237798

Vill inte avråda någon från detta yrke. Men man bör vara medveten om vad det är man ger sig in på.
Re.Re.Dumt
2015-05-28 14:47:38
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Ha ha bra nu ska du få bevisa genom att lägga in en länk till ett flygbolag som anställer en elev som kommer ut med ett trafikflygarcert och har allt mellan 200-1000 timmar totalt och som inte har TR eller som inte vill betala för densamma och sin LT eller göra någon bond som också är ett sätt att betala in sig.

Länk Tack! ;-)
Re.Re.Dumt
2015-05-28 14:21:13
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Ni pessimister och mörkermän ni vet inte hur fel ni har.
Det har aldtig varit sånt tryck i marknaden efter nyutbildade piloter antingen
dom som betalar TR själv eller blir bondade eller att det faktiskt ingår i anställningen. " Low Cost" bolagen formligen damsuger marknaden efter
duktiga lowtimers. Och vad det gäller SPU kan dom säkert vittna om detta också.
Re: Dumt
2015-05-28 13:39:04
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Bara skitsnack som du säger.
Spelar ingen roll om du har över 1000 timmar och har TR på någon typ.
Flygbolag är inte ett dugg intresserad av dig som pilot för det.
Många jag känner med bred erfarenhet har inget att hämta fast de varit beredda att flytta till Kina, Indien eller mellersta östern!
Precis som det vore lättare att få jobb där, bara skitsnack!
Dumt
2015-05-28 13:35:45
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Jag förstår inte varför alla är så j*vla negativa till pilotyrket?!
Visst är det tufft att få jobb idag (i Europa), men är det lika tufft världen över? INTE ALLS!
Vill du bli pilot ska du förbereda dig på att flytta runt i världen, för att piloter är efterfrågade i andra delar av världen, när du har skaffat dig tusentals timmar kan du komma tillbaka hit. Trots allt, är det världens roligaste yrke, kämpa och tänk positivt så kmr ni lyckas! Lyssna inte på folk som har väntat på att få jobb på SAS i över 10 år för att dem inte har vågat röra på sig och hamnat här på forumet ist..
Trist må jag säga! Men kör hårt och uppfyll din dröm!!
@Re besviken
2015-05-28 13:16:50
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Både Gbg2 och Besviken har dessvärre helt rätt. Betala inte för en flygutbildning idag, det är ren och skär idioti! Som besviken sa så finns det hela 40st!!!(märkligt nog med tanke på hur många svenskar med CPL som går arbetslösa och aldrig fått jobb) platser på trafikflygarutbildningen på YH, och det är gratis! Sök den tills du kommer in, om du inte gör det, så satsa på något annat. Visst är det en barndomsdröm hos många, men drömmen stämmer inte, det har hänt oerhört mkt i branschen de sista 10-15 åren. Det är en fruktansvärt dyr utbildning med tanke på hur små chanserna är till att landa ett bra jobb i dagens bransch. Och som sagt, klarar du inte testerna till TFHS tex så kommer du få väldigt svårt att komma in på de fåtal bra jobb som idag finns kvar runt om i världen.

Dra inte på dig massa skulder för en utbildning i en bransch där sannorlikheten idag att kunna göra en bra karriär är väldigt små.

Tips från coachen
Typ
2015-05-28 07:44:32
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Säkert en bra skola men inget bra jobb. Ingen av mina flygande kollegor skulle uppmuntra sina barn att bli piloter. Branschen är helt förstörd..,
Re Besviken
2015-05-27 22:57:54
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Vad är du besviken över? Föresten har du hemskt mycket fel i
vad du skriver, det stämmer inte alls.
besviken
2015-05-27 19:59:45
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Det finns sååå många gratisutbildningar nu 2 i sverige bara. Varför söker du inte dit tills du kommer in? Kommer du aldrig in där får du nog lika svårt att nappa ett seriöst pilotjobb.

/dont pay, du kommer ångra dig
Gbg2
2015-05-27 18:29:44
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Flyguppdraget är mer personligt. SPU är väldigt kommersiella och lämnar en del moraliskt att önska.

Men överväg pilotyrket noga. Det kan verka "häftigt" när man är ung, men när du fått familj är det inte lika häftigt längre...! Villkoren i branschen har gått kraftigt ner senaste 10 åren och sämre lär det bli.
Relativt låga löner, långa dagar och 60 timmars arbetsvecka när du väl fått ett "bra" jobb. Innan dess måste du betala typkurs och kanske även för att få tid på typen ("pay to fly"). Detta är 7-800 000 utöver utbildningen.
Det går inte att räkna hem utbildningen ekonomiskt och jobbet är långt ifrån den glamor som fanns förr.

instämmer med MCC
2015-05-27 16:38:24
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Bra lärare, var trevligare att flyga på Säve när det även var tyngre trafik där med (bra för radio träningen i början.)

Har bara positivt att säga om dom frånsett ägarna...



fast hade jag gjort om det så hade jag nog valt flyguppdraget iof. (riktigt bra och trevliga både lärare och ägare)

GBG
2015-05-26 12:45:10
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
En av de bättre flygskolorna och den bästa i södra Sverige.
Piotr
2015-05-26 12:28:34
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Ja...det ligger i GBG, säger väl allt..
mcc
2015-05-26 12:26:39
SV: Svensk Pilotutbildning - bra framtida skola?
Bra lärare, girig ägare
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev