Tråden startades av: Bussen  2015-05-27 10:12:47
Motorer på Airbus slutade fungera i luften! 
Sätter mig aldrig i ett Airbus plan!
http://www.di.se/artiklar/2015/5/27/flygplan-foll-fyra-kilometer/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Brynolf
2015-06-09 15:34:09
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Förstår att ni är lite upprörda, men två motorer började faktisk även fungera i luften. Mer positivt utfall änn den BA 777 som plöjde en åker på kort final efter båda holkarna stannat pga felutformat bränslesystem.
Jas
2015-06-08 12:04:51
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Yes, indeed, very scary
Ludde
2015-06-06 15:28:44
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
LYN: På vilket sätt då menar du?
LYN
2015-06-05 20:21:51
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Scary, reminds about the horrible Air France Airbus disaster.
sv råger
2015-06-05 11:45:05
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
En motor stallar inte på grund av att engine anti- ice aktiveras.
Hör du inte själv hur orimligt det låter.
råger
2015-06-05 09:44:12
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
exakt vad är BS ?
sv råger
2015-06-04 18:52:18
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Bullshit !!
råger
2015-06-04 14:05:02
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Vad jag hört av folk i Singapore ( inte SQ personal ) så var problemet
engine anti-ice systemet. eller snarare att de aktiverades under färd med
stall som följd. Men om vi har lite tålamod så kan det nog läsas i SAAIB raporten
om någon månad.
Måste ha varit rätt skrämmande för pax, belysning slocknar, bara emergency light
stripsen, nosen neråt....
AB
2015-06-04 12:02:46
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
http://www.aftonbladet.se/resa/article20863308.ab
Info?
2015-06-04 07:30:42
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Finns det mer information?
Observer
2015-06-03 17:20:23
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Pilot a.k.a A330

Tack för ordet.
Pilot
2015-06-03 15:56:20
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Ingen pilot "råkar" stänga av en motor; ännu mindre 2 motorer.
Peter
2015-06-02 20:47:46
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
AA, har du någon info på det eller är det bara ett försök att smutskasta piloterna?
Pilot
2015-06-02 17:47:30
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Jag vet mer än tillräckligt om airbus. Jag undviker airbus.
AA
2015-06-02 10:58:13
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Planet fick flyga igen pga att det var piloterna som "råkat" stänga av båda motorerna...
sv CO
2015-06-01 09:30:13
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Kan du länka till OIT:n ifrån Airbus. ATA 72. Customer Service Directorate?
CO
2015-05-31 23:15:01
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Jag har läst/tagit del av OIT:n ifrån Airbus. ATA 72. Customer Service Directorate.
Amm
2015-05-31 22:53:16
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Hur vet du det?
Låter otroligt att de kunnat skaka fram en motor och klämma på den på ett par timmar.
CO
2015-05-31 16:37:02
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
För er information, så byttes en av motorerna innan nästa flight, även om inga fel kunde hittas.
Ludde
2015-05-31 16:00:03
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Återstartsförsök så fort som möjligt
Amm
2015-05-31 12:06:55
Fråga på det
Hur lyder kapitlet i AMM som gäller dubbelt motorbortfall i cruise?
Kungen av A330
2015-05-30 23:56:10
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Henrik: Om dom motorkört den efter dom instruktioner som finns i AMM-en och dom inte får några felindikeringar så är det inga problem att flyga med den efter en och en halv timme. Frågor på det???
Geir Bramserud
2015-05-30 18:29:48
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
De skulle kanske provat 787 tricket. Gå in i Electronics Bay och tryck Ctrl+Alt+Del och hoppas att allt blir nollställt.
@pierre holmgren
2015-05-30 17:52:38
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Pierre, du som vet allt. Vet du om luftbussens elektriska system är tillverkade av Lucas -- The Prince of Darkness? Om bränslepumparna lägger av så lägger motorerna av....
Hard drive
2015-05-29 16:15:28
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Airbus problem är datorer som inte fungerar och som ingen begriper sig på. Ingen kopierar Airbus vilket säger allt.
pierre holmgren
2015-05-28 13:38:38
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Jeg giver op , du får ret og jeg får fred.
Men läs mine indläg igen så tror jeg ikke du föler dig anklagat , men jeg gör .
sv pierre holmgren
2015-05-28 12:52:28
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Du anklagar mig för att "ikke ha forstand" på det jag talar om.
Men har du väl glömt nu. Bye, bye Ol`galleycat.
sv pierre holmgren
2015-05-27 23:34:11
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Du anklagar mig för att "ikke ha forstand" på det jag talar om.
Men har du väl glömt nu. Bye, bye Ol`galleycat.
pierre holmgren
2015-05-27 22:29:18
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Jeg flyver gerne alle fly og med alle selskaber , dog list forbehold for Turkish Airlines og russisk indenrigs flyvning. Så har jeg ikke anklaget nogen er vi enige om det?
jeg anklager heller ikke nogen heller på denne tråd , tvärtimod.
.
sv pierre holmgren
2015-05-27 21:31:39
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Var kommer fuelen från? Fuel tanks. Hur kommer den till motorn? Det är väl Airbus som bygger planen.Jag säger att det KAN vara en orsak.
Du tror att som smörgårdsnisse kan du allt. Jag har över 40 år inom flygteknik branschen.
Jag flyger gärna med Airbusplan. Du är inte objektiv!
BB
2015-05-27 20:14:29
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Måste vara bolag specifikt att ta upp kärran i luften igen av Singapore!?
Henrik
2015-05-27 19:06:12
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Är jag i princip den enda som bara reagerar på det faktum att man skickar upp kärran i luften igen efter 1h45min eftersom "det inte verkar vara något fel på motorerna"?

pierre holmgren
2015-05-27 18:56:28
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
svar sv pierre holmgren , installation hvordan og i hvad skulle så i givet fald väre fejlen? ophänget , lednings dragning ?? Eller hvad taler du om ? Forsvarer SAS ? Også skudt forbi målet , de var ligeom ikke rigtig indblandet her og selvklart forsvarer jeg min arbejdsgiver men ikke mod hvad som helst og vist vi har masser af ting vi kunne göre bedre hver dag , men det er en anden historie. Men det mest tåbelige der har väret gang i her på Flygtorget i umindelige tider er denne her kritik af flytyper den ene eller den anden , og jeg sätter mig gerne i Ildfuglen som nogen kalder den ligeså gerne som jeg sätter mig i en A340.
sv Pierre holmgren
2015-05-27 17:19:37
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Installationen är en parameter som kan ha betydelse. Tycker att du också skall lyssna på dig själv. Du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Jag har ingen anledning att svärta Airbus. Alla dina uttalanden är någon SAS protection. Du är lika fanatisk som pf.
@Nils
2015-05-27 17:12:26
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Enligt rapporter var det inte pilotfel.
@pierre holmgren
2015-05-27 15:59:31
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Du har rätt att motor och galley installationen görs av Airbus.
Nils
2015-05-27 15:33:49
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Misstänker att detta var ett pilotfel. Har varit med om att motorn stannat (inte Airbus) pga. felaktig hantering av bränslesystemet.
@SHK
2015-05-27 15:29:11
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Visst är det sjukt. Vi undviker Airbus och inte bara pga motorer som lägger av.
Affe
2015-05-27 15:28:32
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Airbus olyckan när de gick ner i havet om det är den du tänker på berodde det mesta faktiskt på skit bakom spakarna.
Jo en del tekniska saker också men inget egentligen som skulle gjort den flygkraschen möjlig med bra standard på piloterna.
pierre holmgren
2015-05-27 15:23:29
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
svar @ pierre holmgren , tror du skal pröve at läse nogle af de andre besvarelser på her på tråden , installationen ?? herre gud pröv og höre på dig selv det er jo direkte klart at du har lige så lidt på forstand på denne sag som du har på galleyer.
Din agenda er klar , svärte Airbus til af nogen märkelig anledning.
@Airbus forever
2015-05-27 15:20:46
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
"A330 har fantastiskt glidtal". Som en sten ungefär. Fråga Air France.
SHK
2015-05-27 15:20:25
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Skrämmande att inte eftersöka vad som hänt mer noggrant!
Flög vidare sedan precis som inget hänt?
Ja tur de fick start på motorerna den gången.
Undrar om alla andra gånger kan bli lika?
Om de som flyger med Airbus då blir lika glada över hur de agerar i denna händelsen.
Eftersom Airbus flög igen helt normalt så klassar det att händelsen är helt normal och att detta är inget konstigt när man flyger!
Helt sjukt!
Aviator
2015-05-27 12:59:56
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Du måste ned under 26.000 fot innan du kan ens försöka starta motorerna. Nedstigning till denna höjd är SOP vid motorbortfall.



Sedan vill jag gärna tillägga: 4 holes 4 Long-haul!
sv pierre holmgren
2015-05-27 12:53:33
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Det handlar inte bara om vilket motorfabrikat det är frågan om. Utan även installationen, som i detta fall var på en Airbus. Jag skulle aldrig kommentera olika galleyfunktioner, då jag inte vet något om de.
Airbus forever
2015-05-27 12:41:34
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
A-330 har ett fantastiskt glidtal så att det föll handlöst är ju bara en journalistisk löpsedels retorik. Om det inte var kraftiga nedåt vindar förstås,då är det en helt annan sak. Sedan att båda motorerna skulle drabbas av "flameout" samtidigt känns också lite konstigt. tror på den mänskliga faktorn
Henrik
2015-05-27 12:41:17
WTF. Återupptar flygningen?
Eeeeeum...längst ner läser man "Eftersom inga problem kunde hittas i motorerna genomfördes sedan returflygningen till Singapore med två timmars försening"

Menar man på FULLASTE ALLVAR att scenariot är

Två motorer stannar av okänd anledning på marshhöjd. Planet glider ner utan maskiner 4 000 meter innan piloterna lyckas få igång maskinerna och landa. På backen kikar man lite, rycker på axlarna och säger "they seem to be fine now" och baxar in passagerarna i planet igen och lyfter?

Snälla säg att det INTE går till så här...
AAA
2015-05-27 11:20:44
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
De tappade väl inte motorerna? De satt väl kvar eftersom de fick igång dem igen....
Missvisande info från media.
2015-05-27 11:20:26
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Beck, dom har inte förlorat 8000 meter i höjd utan 4000 meter. Skulle tänka mig att det tar ca 4 minuter att sjunka 4000 meter utan motorer.
Det är även stor lögn som journalisterna skriver i tidningarna att planet föll handlöst. Ett flygplan utan motorer faller inte handlöst utan glidflyger precis på samma sätt som när man sjunker i vanliga fall med motorerna på tomgång.
Re: Gee
2015-05-27 11:15:08
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Airbus ville väl antagligen också få händelsen att se helt normal ut då inget hänt utan att man fortsatte som normalt.
Gee
2015-05-27 11:08:28
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Varför landade man inte på närmsta flygplats efter dubbelt motorbortfall??
Varför släpptes planet iväg på nya flighter efter 2h stopp när man inte hittat orsaken??

Jo, pengar kommer före säkerheten!!
PW
2015-05-27 11:07:55
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
RR ?
Kalle
2015-05-27 10:49:16
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20863308.ab
Beck
2015-05-27 10:47:06
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
För mig som vanlig passagerare utlöser detta flera frågor.

Det tar rimligen ett antal minuter att genom glidflygning att tappa 8000 meter. Rimligen borde piloterna under denna tid vara upptagna med att gå igenom proceedure/checklista för att återstarta motorerna.

Hur många gånger hinner man igenom den på tiden det tar att tappa 8000 meter? Det måste vara en helt annan sak att tappa två motorer jämfört med en? Ändå väljer piloterna att sedan flyga vidare mot Shanghai istället för att landa på närmsta flygplats som är Hong Kong för kontroll.

Jag försöker bara förstå handlings-, tanke- och beslutskedjan hos piloterna. Min spontana reaktion är att om jag hade varit pilot (vilket jag inte är) och hade tappat två motorer utan att veta varför varpå jag sedan tappat 8000 meter innan jag fått tillbaka motorkraften igen t dem hade jag velat landa planet på närmsta flygplats. Oavsett hur normala värdena ser ut.

pierre holmgren
2015-05-27 10:21:30
SV: Motorer på Airbus slutade fungera i luften!
Tror hellere du skulle fokusere på hvem motor producenten er , ikke også?
Men er du spammeren A330 og andre nicks han gemmer sig bag ja så er man jo ikke så forundret over indlägget og dets manglende kvallietet.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev