Tråden startades av: TPJ  2015-06-29 20:29:13
SAS vs Malmöaviation 
Vilket bolag är bäst i fråga om snabb uppgrade?
Är det liknande åldersfördelning i båda bolagen så borde MA vara bättre med tanke på den nya maskinen och mer utrikes (charter) produktion?
SAS ser ut att lägga all expansion i dotterbolag, vilket MA inte har samma möjlighet att göra.
Jag söker självklart båda men tänkte kolla lite vilket som ni tror är bäst om man mot förmodan får erbjudande om jobb?
DY är inte ett alternativ, så bespara er kommentarer som involverar DY.

Turbo Propp Jockey

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CTR
2015-07-11 19:11:36
SV: SAS vs Malmöaviation
Det där med kvalité är svårt och omställning är också svårt. För att kunna mäta besparingen och därmed inte bli impopulär hos aktieägarna så måste man ha koll på mer än resultatet av den tänkta besparingen. Det är inte alltid svart eller vitt. Dessutom är det roligare att göra ett bra och genomtänkt/smart arbete och få med personalen istället för att förhasta sig i frustration och affekt.
Ett lysande exempel är Direktflyg/Avies som såg bra ut i styrelserummet, resultatet blev loss Of control.
Det som gjordes där är kriminellt eller snarare resultatet av kortsiktighet och förenkling av en komplex analys som kräver mer förmåga än att vila sina beslut på om KPML r eller MUF är din värdegrund.
E
2015-07-11 18:21:40
SV: SAS vs Malmöaviation
Den enda person men skall "gilla" som chef ar aktieagarna!

Det ar nog ganska grundlaggande savida man inte kommer direkt from KPML(r)s kurs.

Piloter, som andra grupper ar viktiga, men, endast i syfte i att producera vinst.

Kan man gora det billigare till samma standard, da ar det i det narmaste olagligt att inte gora det.
TPJ
2015-07-11 14:41:28
SV: SAS vs Malmöaviation
Jag gissar att bokstavskombinationerna representerar flychef eller personer i liknande positioner.
Att inte gilla Piloter måste vara jobbigt om man ska jobba med dem. Inte gör man ett bra jobb heller om man inte gillar de personalgrupper man jobbar med. Ser ut att vara en kontraproduktiv setup.
Sen är det kanske ett småbolags fenomen..
Per
2015-07-09 21:55:55
SV: SAS vs Malmöaviation
Ännu mindre tror jag JB gör det...
C
2015-07-09 20:29:12
SV: SAS vs Malmöaviation
Det är ett faktum att A E inte gillar piloter
Butter
2015-07-08 23:11:58
SV: SAS vs Malmöaviation
I princip alla som jobbar på flightdeck och i kabin på MA/BR har fått info via riktad ryktesspridning.
Källa ATE,JB påhejat av ÅR.
Oskar
2015-07-08 18:02:28
SV: SAS vs Malmöaviation
Malta? Jag har varken hört något om Malta eller Cseries i BR. Ni som påstår detta vad är era källor?
Cege
2015-07-07 09:41:21
SV: SAS vs Malmöaviation
CSeries ser ut att vara en ordentlig felinvestering. Och tid tar det innan den kommer.
Hur går det med utflaggningen till Malta?
I dina drömmars värld
2015-07-06 22:01:24
SV: SAS vs Malmöaviation
För att C-series hamnar i BR. MA har hög lönekostnad, ineffektivt avtal, omodern kultur och slutligen fel basflördelning.
Pär
2015-07-06 19:55:44
SV: SAS vs Malmöaviation
Men det kommer väl ändå behövas mer folk i MA när C-Serien kommer? De 10 flygplanen kommer flyga väldigt mycket mer än de gör med Avron idag. Detta borde väl betyda fler jobb? Varför håller de på så här med uppsägningar för?

2015-07-05 12:51:37
SV: SAS vs Malmöaviation
De som varslas är de som är senast anställda, oavsett vilken bas eller typ de flyger. Sen blir dessa platser erbjudna till de baser som egentligen var övertaliga från början.
Arlanda läggs ner.
DW
2015-07-05 10:48:26
SV: SAS vs Malmöaviation
Vilka baser avser det? Avseende varsel och anställningar?
Fredrik
2015-07-05 08:29:31
SV: SAS vs Malmöaviation
MA och regional borde bli ett bolag.
Det hade varit bäst för alla i längden, trots villkorskillnaderna mellan bolagen.
Som det är nu kan företaget byta till en annan flygplanstyp på en bas och därmed få folk att sluta. Vips är man av med äldre piloter o in med nya.
Att byta tillbaka till den gamla typen efter nåt år sen är inget större ingrepp, förutom för personalen som byts ut och misshandlas.
Fredrik
2015-07-05 08:29:04
SV: SAS vs Malmöaviation
MA och regional borde bli ett bolag.
Det hade varit bäst för alla i längden, trots villkorskillnaderna mellan bolagen.
Som det är nu kan företaget byta till en annan flygplanstyp på en bas och därmed få folk att sluta. Vips är man av med äldre piloter o in med nya.
Att byta tillbaka till den gamla typen efter nåt år sen är inget större ingrepp, förutom för personalen som byts ut och misshandlas.
Fredrik
2015-07-05 08:16:43
SV: SAS vs Malmöaviation
Till insider:
Var i min text skriver jag att det INTE ligger varsel??
Det är ju precis det jag menar! Det ligger varsel BLAND ANNAT därför att man byter till TP på vissa tidigare jet-baser. Detta skapar nu övertalighet inom MA.
Regional har också viss övertalighet för tillfället men dessa kommer med största sannolikhet att få stanna om man inte hinner gå till nåt annat innan varslet hävs.
Insider
2015-07-05 08:11:17
SV: SAS vs Malmöaviation
Fredrik du bör kolla din information ?? Det ligger aktiva uppsägningar OCH varsel till våren 2016.

Check your six …. eller går du i armkrok med A.E
BRA
2015-07-05 08:05:03
SV: SAS vs Malmöaviation
Lennart .

Du har helt rätt - men kanske inte helt rätt.

Alla nyutexaminerade har möjlighet att köpa sig in i BRA … fan va bra.

BRA Training säljer TR och BRA anställer till skitscheman , låga löner och Norrlandsbaser.

WIN WIN för BRA BRA
Fredrik
2015-07-05 08:00:08
SV: SAS vs Malmöaviation
Tyvärr börjar piloter och värdinnor spelas ut mot varandra inom koncernen.
Man byter till turboprop på en bas och till jet på en annan. Eftersom det är vattentäta skott mellan bolagen så river man upp folk med familjer så man tvingas flytta. Detta skapar en enorm otrygghet i företagen och personalen är minst sagt väldigt trötta på ledningen och hur de hanterar personal.
JB
2015-07-04 23:54:29
SV: SAS vs Malmöaviation
Den enda order som är inställd är den om kompetent ledningsgrupp på den flygoperativa sidan.
Allt annat är i linje med tidigare plan och ledningsdirektiv.
Skulle gissa att även den ordern kommer att läggas innom kort.
Interveene
2015-07-04 20:56:22
SV: SAS vs Malmöaviation
Hej allihopa, min kompis Lennart sa att Malmö Aviation har cancelerat 1 av de C-series de har beställt, om det är sant så kan det ju vara möjligt med en ned-dragning på personal, annars vet jag inte vad som händer i dagsläget, någon som har siffroran från BMA till MMA, de kanske kan säga en del om företaget?
Umeå
2015-07-04 00:25:49
SV: SAS vs Malmöaviation
Uppsägning av personal ser inte ut att vara ett framgångskoncept. Idag blev det kallt i avgångshallen hos Malmöaviation. Inte så BRA....
Lagom är bäst.
TPJ
2015-07-01 22:04:20
SV: SAS vs Malmöaviation
Det var tråkigt att läsa. Trodde MA var ett bolag som tar hand om personal och bevarar sina värden. Men som sagt så fokuserar jag på SAS och hoppas på att de sämsta dagarna är passerade där.
Ska inte MA få nytt flygplan som ska överta Avro flottans produktion?
Lennart
2015-07-01 19:37:52
SV: SAS vs Malmöaviation
Alla bolag inom Braathens gruppen har övertalighetsförhandlingar på gång, både cockpit och cabin. Baserna på ARN och BMA slås sönder och personal skickas upp till Norrland.
Många har sagt upp sig självmant andra kommer få sparken, sedan nya ledningen började med ombildningen till BRA har man tappat bort personalen. Dessvärre glömde man bort folket på golvet, nu sitter man med personal som är omotiverade och letar jobb på annat håll, personal som inte litar på ledningen.

Ska ni söka jobb så gör det inte hos oss, det här bolaget är på väg åt fel håll.
Fredrik
2015-07-01 15:31:09
SV: SAS vs Malmöaviation
Endast ett fåtal på regional är varslade till nästa vår, och de kommer säkert få behålla sina jobb.
ASDF
2015-07-01 11:28:13
SV: SAS vs Malmöaviation
Jo Regional har sagt upp folk. Hur det är med MA vet jag dock inte.
Anna
2015-07-01 11:23:34
SV: SAS vs Malmöaviation
Men jag har hört rykten om uppsägningar både på Regional och MA. Stämmer det?
Turbo
2015-07-01 09:26:43
SV: SAS vs Malmöaviation
Fast att bli kapten på turbo ger inget om du väl byter bolag till något större, då är det FO igen
TPJ
2015-07-01 05:57:57
SV: SAS vs Malmöaviation
Finns det någon officiell info om att MA läggs ner 2018?
Regional är inte ett alternativ eftersom det också bara är TP.
Börjar bli sugen på Turbo Fläkt och då som kapten innom rimlig tid.
Det läcker aldrig något från MA och det är också ett gott tecken på att folk känner sig trygga och nöjda.
Men såklart SAS är alltid SAS. Stort, många typer och gamla piloter:) Får nog bli SAS som blir det bästa alternativet.
C
2015-06-30 22:39:17
SV: SAS vs Malmöaviation
A E gör ingen succé på Braathens direkt....
sv Vinst
2015-06-30 21:08:50
SV: SAS vs Malmöaviation
Tänk att man kan missförstå något så kraftigt - MA skall läggas ned 2018!
Bullshit!! Företaget fortsätter i BRA.
Ulf
2015-06-30 19:01:54
SV: SAS vs Malmöaviation
Ska Malmö Aviation läggas ner? Dom ska väl ha nya flygplan? Vart kan man läsa om det här?
B
2015-06-30 15:32:27
SV: SAS vs Malmöaviation
Har Malmö Aviation mer produktion utrikes än SAS?
Den dag Volvo säljer fler bilar än Toyota kanske...

För övrigt hinner nog SAS få runt 20 Airbus A320Neo innan MA ens fått en Cseries.
Vinst
2015-06-30 12:31:14
SV: SAS vs Malmöaviation
Regional kommer att ta över en del trafik från MA.
Kärnan av MA kommer dock finnas kvar till dess att det nya flygplanet kommer. Sen blir det ett abrupt slut för MA. Hade jag varit i dina kläder så hade jag sökt Regional. Det är där verksamheten kommer att finnas när du har torkat bakom öronen.
MA kommer att läggas ner runt 2018.
BRA eller dåligt, vi får se...
Tim
2015-06-30 00:53:55
SV: SAS vs Malmöaviation
Beror vad du söker jobb som och vad du vill med ditt jobb vad som du värderar etc
Cege
2015-06-29 23:01:30
SV: SAS vs Malmöaviation
"SAS ser ut att lägga all expansion i dotterbolag, vilket MA inte har samma möjlighet att göra"

Vänta och se.....
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev