Tråden startades av: A330 på kort bana  2015-06-30 20:36:49
Martin 
Igår lyfte min son från Växjö med destination Larnaca, Cypern.
Blev lite förvånad när jag såg TC's A330 landa på lilla Växjö och ännu mer förvånad när det lyfte...
Kollade Airbus hemsida och minsta take-off verkar vara 2200 meter, men flyget var fullproppat och Växjös bana bara 2100 meter.
Någon som vet vad som krävs för att få upp den vackra damen i luften, bagaget verkade ha hängt med i alla fall?
Lite bränsle förvisso, men ändå 4,5 timmars resa, men det känns ändå (för mig som inte kan sånt här) spännande att få veta om det var några begränsningar eller om jag fått tag på inaktuella uppgifter.

//Martin

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

l
2015-07-21 12:33:40
SV: Martin
Till J: Tack. Du glömde dock Tupolev 144. Den har också EBK
J
2015-07-21 05:58:43
SV: Martin
Det låter ju riktigt trovärdigt! Du är ju faktiskt riktigt bra på att presentera lögner, hatten av faktiskt! Tror att "dispens" och "30%" är detaljerna som får det att verka sant (det finns förstås inte ebk på civila maskiner, concorde är mig veterligen den enda civila maskinen som haft detta)
l
2015-07-21 01:05:03
SV: Martin
Vid dessa tillfällen har dom dispens för att få använda EBK-n, dvs efterbrännkammaren. Detta ger ungefär en 30 procents ökning av dragkraften och då går det bra att starta från lite kortare banor
Perf-Nörd
2015-07-20 21:08:17
SV: Martin
Kort banan.
Är lite intresserad av vilka motorer som du beräknade siffrorna på VXO med? Trent?
Även lite intresserad över med vilket lufttryck beräkningarna gjordes med. VXO ligger ju rätt högt...Dock fortfarande imponerande med tanke på uppförsbacken på 19.

Under samma förutsättningar, vad får du för siffror från 01?

Tack på förhand!
Kort Banan
2015-07-02 19:22:16
SV: Martin
190/8 kt ESMX
Torr bana
OAT +21
MTOW 208.7 ton
MZFW 175 ton
33.7 ton bränsle räckertill en 5 timmars flygning med Alt.
Kan man starta med en viss TOW på en 330 så går det
att landa på startflygplatsen om det behövs
Trött
2015-07-02 13:50:10
SV: Martin
@Martin När du med förvåning "trodde" dig se en A330 landa på Växjö - Vad var din tanke att den skulle göra där? Med tanke på att du blev än mer förvånad när den lyfte. Kanske byggas om till Café?! Eller tror du att etablerade bolag bryter mot gällande regler?
Airbus
2015-06-30 23:27:11
SV: Martin
Jupp A321 OY-TCF

http://www.flightradar24.com/data/flights/dk385/
Martin
2015-06-30 22:04:20
SV: Martin
Ok, då var det alltså en A321 jag såg igår. Det var ju inte så imponerande. Men när de flyger till Thailand från Växjö (typ två ggr/år) så är det i alla fall inte en A321
hank the FC
2015-06-30 21:58:54
SV: Martin
A321 har inte två nödutgångar ovanför vingen, utan en dörr framför och en dörr bakom vingen.
Martin
2015-06-30 21:36:16
SV: Martin
Haha..när jag skrev inlägget gjorde jag nog det med tanke på rubriken.
Det som flög igår var ingen A321 (har väl två dörrar ovanför vingen) utan större. Grabben ringde hem vid 1-tiden på natten och sa att han aldrig flugit ett så stort flygplan och då har han ändå varit både i USA och Asien. Sen läste jag att de även flyger A330 till Thailand från Växjö, så frågan kvarstår.
Airbus
2015-06-30 21:06:42
SV: Martin
De flyger med A321 och inte A330 VXO-LCA, tog du dig en grogg kanske?
Martin
2015-06-30 20:38:09
A330 på kort bana
Så...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev