Tråden startades av: ACER  2015-07-20 16:21:34
Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15??? 
Eftersom jag inte hittar några 717 flygningar med Blue 1 efter början av November (se också artikel) så drar jag slutsatsen att detta bolag kommer att avvecklas.
Kan någon bekräfta detta?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2015-11-01 08:01:18
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Jeg har lest at det skal stasjoneres to-två CR9 i Oslo....fra hvilken dato, og til hvilke destinasjoner skal man bruke de ?
Åå
2015-10-31 20:40:10
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Nu vet vi, vad hände... RIP Blue1
pf
2015-08-12 11:19:20
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Dersom vi ser konturene av EMB-190-seien hos Blue1, og de skal fly for SAS, betyr det ekspansjon, eller første del av utfasing av B-737-600 ?

Det siste vil i så fall bety ennå mindre produksjon selv for SAS, heter det ikke SAS Core...(?)
GVR
2015-08-12 10:51:17
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Någon typ av regional jets verkar det som.

"Planen om at lade Blue1 overtage SAS-fly og operere dem for SAS er skrottet. I stedet ser SAS på muligheden for sammen med en partner at lade datterselskabet operere regionale jetfly"

http://www.check-in.dk/sasaendrerstrategi-for-blue1#.VcsHbEZvkpA"""
Affe
2015-08-12 01:14:50
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Är det någon som har någon som helst vink av vad denna SAS-info som nämns kan tänkas innehålla?

En shoutout till MaxPax - sådär anger man källor! Tänk om alla här kunde lära sig det...
Sverker
2015-08-11 22:05:43
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Blir nog en kombination av Embraer och Cr9
. Kommer säkerligen inte att avvecklas!
Åå
2015-08-11 15:42:10
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Ny VD med cargo & tech bakgrunda... Låter bara utfasing av flygplan, ingen framtid.
Per L.
2015-08-11 13:10:37
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Varför tillsätta en ny VD 1 juni om allt skall avvecklas efter sommarsäsongen? Då kunde väl Wångdahl ha suttit kvar 5 månader till eller?

Nej, de har någonting i kikaren. Skulle inte förvåna mig om de även i framtiden flög för SAS, på ett eller annat sätt.

Perra
ARN
2015-08-11 10:30:49
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Sas info i augusti - vad kommer de att berätta? Goda eller dåliga nyheter?
Acer
2015-08-05 08:47:46
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Blir nog nedläggning helt klart. Inte "hittar" man två månader ett antal nya flygplan som man sedan skall utbilda sina piloter på....................
Farbror Blå
2015-08-05 08:14:25
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Tråkigt, flyget runtom i Sverige ser bara ut att gå bakåt.
Mindre flygbolag och mindre flygplan.
MaxPax
2015-08-05 07:48:56
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
De har anställt en ny VD 1 juni, Theo Hermans istället för Mikael Wångdahl.

Enligt check-in.dk skall han i första hand hitta ersättning till den kapacitet som nu försvinner när de sista B717 försvinner ut flottan. Låter inte som om bolaget skall avvecklas rakt av....

http://www.check-in.dk/sas-henter-tidligere-klm-mand-til-toppost#.VcGitY0w-wI


“Theo Hermans skal stå for driften af Blue1 og forberede virksomheden på fremtiden. Vi er ved at udfase selskabets flåde af Boeing 717-fly, og denne proces vil være afsluttet ved udgangen af sommerens trafikprogram ultimo oktober,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, om de opgaver, der venter den nye chef.

En af de første opgaver, der venter Theo Hermans, bliver derfor at finde en erstatning for Boeing 717-kapaciteten, hvilket man allerede er ved at undersøge, oplyser Trine Kromann-Mikkelsen.
kf123
2015-08-04 10:57:49
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Senare i augusti kommer sas info som gäller hela sas. Då får man veta även Blue1:s framtid.
KalleSus
2015-08-04 10:21:19
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
@pf:
Det är en gammal nyhet - som inte längre gäller.
Vad som kommer att ske med Blue1 är fortfarande skrivet i stjärnorna...
Filuren
2015-08-04 09:46:45
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
O M G .....
pf
2015-07-27 11:40:50
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Vet ikke om det kommer frem, men CH-Aviation skriver at 3 B-717 skal til Delta og de to/två siste til Volotea.

Det som er merkelig er at CH-Aviation skriver i sin siste nyhetsmelding, http://www.ch-aviation.com/portal/news/38948-finlands-blue1-to-end-b717-operations-in-november, at SAS skal "replenish" B-737-600 ?
kf717
2015-07-26 15:59:46
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
De där ljusa och rymliga flygplan är sålda.Den sista försvinner i början av november.Sen är Blue1 ett flygbolag utan flygplan.Kommer Sas att ge nya flyg eller stänger man dörren?
Sverker
2015-07-24 18:37:27
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Tror inte Blue1 försvinner. Man måste ta modell av Finnair som har största delen av sin inrikes och Europa trafik outsourcad till Flybe som dom själva äger största delen av. Blue 1 är ett inkört och ansett bolag som SAS har all anledning att hålla fast vid. Trevlig personal, ljusa och rymliga flygplan.
Abbe
2015-07-22 17:19:37
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Allt talar för det. Det som en gång var en bra ide med Blue1 har av olika skäl nu spelat ut sin roll. Nedläggning är det en och mest sannolika alternativet, allt annat blir bara krystat om man inte väljer att gå från 5 flygplan till betydligt fler med rollen att ta över trafik från sin större bror SAS. Den lösningen har nog facken redan stängt.
ATR
2015-07-21 22:07:59
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Hur kommer inhyrningen av engelska Flybe in i bilden i höst, bas Arlanda för att flyga för SAS med Atr-72.....?
Lågprisprofilen
2015-07-21 19:02:30
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Tack X för kvalitativt inlägg.

Men om man använt Blue1 som slagträ mot piloterna för att få mer marknadsmässiga avtal, vad med Jettime?
Finns det ett avtal som säger att SAS ej får använda underentreprenörer på linjer från Arlanda om planet har mer än 100 platser? Isåfall borde det väl även gälla Jetttime? Eller har jag missförstått?
Henrik
2015-07-21 16:42:00
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Lyft in det i SAS helt och hållet eller avveckla.
Det blir nog det sista.
Det förvirrar passagerna med olika varumärken inom samma koncern.
Hm
2015-07-21 13:18:46
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Ja, det kommer dom att göra !
pf
2015-07-21 13:01:27
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
DC-10, med tanke på ditt engasjement i diskusjon om piloter som ikke får vinterkontrakt i Norwegian(men som nå ser ut til å få 50 prosent), hvordan vil du sammenligne dette.

Du brukte jo ordet moral-hva sier du om SAS nå ? Forutsetter at info innsender X kommer med er rett !
MaxPax
2015-07-21 12:54:03
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Tack X! Bra information.
X
2015-07-21 12:27:14
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
När SAS ledning inledde kollektivavtalsförhandlingarna med piloterna i hela koncernen började det hela egentligen med Blue1. Blue1's kollektivavtal för piloter löpte ut i början av 2015 men förhandlingar inleddes redan i oktober 2014 och detta med pistolen mot huvudet för piloterna. Det inleddes genom att man först gjorde sig av med halva flottan, varslade hälften av personalen och därefter meddelade att återstoden av personalen också blir utan jobb såvida man inte accepterade kraftiga reduktioner av villkoren. Hälften och 717 var redan borta och resten skulle även de ut.

För att företaget skulle "ha möjlighet" att skaffa nya flygplan och fortsätta med flygningar även efter 2015 krävdes alltså stora eftergifter. Kunde man inte enas om nya villkor innan årets (2014) slut var ledningen "tvungna" att besluta om en nedmontering av företaget.

Manövern från SAS lyckades och piloterna i Finland tyckte sig inte ha något annat val än att acceptera villkor som innebar försämringar för piloterna i Finland och en öppning för Blue1 att anställa piloter utan kollektivavtal i Sverige, Norge och Danmark.

I samma veva förvärvade SAS Cimber och fick därmed ytterligare ett verktyg i lådan att använda mot sin egen personal. Kort efter att man "kommit överens" om ett nytt kollektivavtal med Blue1's piloter beslutade man om en verksamhetsövergång av 12 CRJ-900 från SAS till Cimber i Köpenhamn. Här nyttjade man skillnaderna i lagstiftning och implementering av EU's direktiv kring verksamhetsövergångar i framförallt Sverige och Danmark. För de piloter med bas CPH som flög/flyger CRJ fanns inget val. Acceptera en övergång till Cimber eller bli uppsagd. För piloter i STO fanns möjligheten att tacka nej till övergången och kvarstå i sin anställning i SAS. Anställda som blir verksamhetsöverlåtna får behålla sina nuvarande villkor i ett år, därefter gäller villkoren i det nya bolaget, där det redan fanns på plats ett kollektivavtal.

Detta skapade inte helt förvånande en jobbig situation för det danska pilotfacket. Inte nog med att en betydande andel av medlemmarna helt plötsligt stod inför risken att helt hamna utanför SAS utan det var dessutom till betydligt sämre villkor. Pilotföreningarna i SAS krävde från SAS att man skulle erbjuda alla piloter tjänstledigt från SAS med arbete i Cimber och en möjlighet att komma tillbaka till SAS när behov uppstod. I det läger såg så SAS sin chans att så split mellan pilotgrupperna i bolaget en gång för alla och såg till att skriva ett avtal med den danska föreningen som inskränkte på samtliga piloters rättigheter i SAS. För att den överenskommelsen skulle bli giltig krävdes dock att DPF och SAS kom överens om ett nytt kollektivavtal före 1 april.

Med en pistol mot huvudet på dansken och med oroliga och arga kollegor i Norge och Sverige kom så ett "modernt" kollektivavtal på plats i Danmark natten mot 1 april. Kort därefter hakade även den ena delen av Norge på och skrev ett eget avtal med SAS för första gången.

För svenskar och övriga norrmän såg alltså spelplanen inte helt fördelaktig ut. Inte nog med att motspelaren hittade alla fula trix i boken, även regelboken visade alla sina svagheter och domaren (AD) har ju tydligt slagit fast under 2000-talet varför instansen fått epitetet Arbetsgivardomstolen. Lägg till att 1/3 av medspelarna redan kastat in handduken så var förutsättningarna för framgång lite sådär.

Här kom så återigen Blue1 in i bilden. Här fanns alltså en nygammal plattform som modifierats för att kunna ta över en stor del av SAS flygplan men fortfarande finnas inom ledningens kontroll, men utan att pilotfacken kan sätta käppar i hjulen. Att ersätta 717 med 736 var den initiala planen, men den stora frågan var bara hur många. Med "nya" flygplan som baseras i STO skulle det inte ens vara fråga om någon verksamhetsövergång. Med mindre än att hela basen inklusive besättningar och andra anställda flyttades över till Blue1, är det inte att betrakta som någon verksamhetsövergång. Fältet låg alltså fritt för SAS att göra en aggressiv flytt av flygplan till ett flygbolag som saknade kollektivavtal för verksamhet utanför Finland. Detta såvida det inte finns några kollektivavtalade hinder för detta i SAS egen verksamhet. Och då avtalet var uppsagt av SAS till att upphöra (först till 1 april, därefter till 1 juni) fanns det efter den tidpunkten inget skydd alls för piloter i Sverige att luta sig mot vad gäller anställningstrygghet.

Efter långa förhandlingar inkluderat ett strejkhot kom man så till sist överens med även SPF och lite senare NSF om nya "moderna" kollektivavtal. Dessa moderna kollektivavtal innebär bland annat mer arbete/färre piloter på en del av verksamhetsområdet men framförallt verktyg för att hantera "demografiproblemet" som ledningen identifierat. För piloterna finns fortsatt dock en trygghet i att inhyrning är reglerat i kollektivavtalet.

De låga lönerna för nya piloter har återigen också fastslagits i de nya avtalen.

(Min analys/tolkning) Blue1 som bolag har därmed spelat ut sin roll för den här gången. Det användes som bräckjärn för att sätta press på piloter i SAS och det får väl säga ha lyckats. Att SAS ska hålla liv i en produktionsplattform ytterligare med alla de kostnader det innebär är inte troligt. Företaget som sådant kan säkerligen finnas kvar men i princip utan verksamhet. Om det behövs runt 2017 kan man säkert skaka liv i bolaget igen, men till dess är det knappast någon mening att ha den kostnaden.

Att SAS ledning känner sig nöjda med dessa manövrar är inte konstigt. Den största arkitekten bakom detta verkar också tycka att uppdraget är slutfört och det meddelades att personen lämnar SAS strax efter att förhandlingarna avslutats (får man gissa med en betydande bonus kanske?).

Således, utsikterna för Blue1 och de anställda ser dystra ut. Det är beklagligt att man blivit använda som slägga av ledningen för att därefter dumpas när man inte längre behövs.
Finne
2015-07-21 12:08:20
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Krav ang stolar har funnits tidigare. Det var ok att operera MD90 och B717 mellan Finland och Europa. Men nu är det bara trafik mellan Finland och Skandinaviska länder kvar (inte egen produktion), så SPF / Sektion SAS bara påminde SAS & Blue1 ;)
Lars
2015-07-21 10:26:07
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
@Dr. Tinitus

Det är inte SPFs krav, det är SAS facket som har det kravet, det vill säga de SAS anställdas förtroendevalda.
Filuren
2015-07-20 20:13:11
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Ta ur stolarna ur en 600à så det blir 90st då,alla kommer vilja åka B1 då pga benutrymmet : )
Dr. Tinitus
2015-07-20 19:16:29
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
@Petteri
SAS vet vad dom vill med Blue 1!
Men deras planer har stoppats av Svensk Pilotförening SPF som hade krav vid den senaste avtalsförhandlingen.
Nu måste SAS tänka om, avveckla eller sätta in mindre flygplan, (max 90 stolar) som är SPF krav!
Petteri
2015-07-20 19:08:36
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
SAS har "hattat" fram och tillbaka med Blue1 och prövat många olika strategier.

Först skulle det vara ett "matarbolag" för SAS.
Sedan blev det ett egen bolag med direktflyg ut i Europa från Finland.
Sedan blev det ett inrikesbolag i Finland.
Sedan blev det ett "matarbolag" igen.
Nu har de inga egna linjer kvar, men flyger för SK, även inrikes i sverige.

Man kan säga att SAS dåliga strategier även slagit igenom här.
Benny
2015-07-20 17:24:56
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Ett flygbolag med 5 flygplan har väl egentligen ingen framtid på sikt så nedläggning ligger väl nära till hands. Detta trots att de har låg enhetskostnad. Ett byte till ny flygplanstyp kostar också en hel del. det sktivs mycket om att B736 skulle vara dyr och dålig jämfört med tex B738. Detta är ju bara trams eftersom SAS köpte dem så billigt och de i princip är avskrivna idag. Varför skall man flyga med en stor /38 och behovet bara täcks av en 736? Inget självändmål att fylla en större kärra med olönsam lågpristrafik heller.
pf
2015-07-20 16:46:20
SV: Kommer Blue 1 att avvecklas i NOV15???
Styres det mot en en "worst-case" situasjon her ?

Når man tenker på reaksjonen på noen og 20 kontraktspiloter i Norwegian, og ropet om moral fra enkelte her, kommer vi nå i en situasjon med avvikling og oppsigelser av piloter, cabin og andre på Blue1.

Jeg håper ikke det skjer, men da vil enkelte innsendere her sitte skikkelig med skjegget i postkassa/lådan......
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev