Tråden startades av: S  2015-07-23 19:40:43
SAS A330-300E snart leveransklar 
I dags dato 23/7-2015 är SAS nya A330-300E med MSN 1660 på station "P18 Outdoor groundtest" hos Airbus i Toulouse. Nästa steg är första take off och leverans till SAS iI Augusti . Bilder lär väl komma under den närmaste tiden på LN-RKR. MSN 1665 är nästa SAS maskin på ingång

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

MH
2015-08-13 21:40:17
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Nu finns ett litet filmklipp på youtube på MSN1660, sök bara msn1660SAS på just youtube så får ni se en taxande SAS A330-300E i Touluose
pf
2015-08-08 13:39:16
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Jeg vil gå tilbake til et innlegg av KalleSus om SAS's flyflåte.

Klart at det er trivelig for pax og for SAS at de klarer å fornye/utøke sin longhaul flåte-nå venter vi med spenning på nye destinasjoner.

Imidlertid er vi sikre på om store wide-body maskiner er hele "svaret" på hva som går longhaul i fremtiden?

Jeg er glad i å se på hvordan Turkish anvender sine B-739 på "longhaul", altså inntil en 6-7 timers legs fra Istabul. Gir TK en stor grad av fleksibilitet hvor de ikke behøver å fylle fly med 250-300 pax, men 100-150 for å få lønnssomhet. Videre vet vi at Norwegian har signalisert at de kan komme til å satse på B-737 Max på nye citipairs transatlantisk, samt sydover fra baser på LGW, MAD og senere muligens fra Paris og Roma.

Jeg tror pax flyr narrowbodies, se på suksessen til Icelandair med 757-selv om man har en stor grad av interairline connection(FI til FI) på KEF, så har de fremdeles lange flytider til eksempelvis ANC og SEA m.fl.

Så, går SAS miste om en ny trend ved ikke å ha en strategi med mindre fly som har mulighet til å gå transatlantisk. Gir de fra seg et marked på mindre byer, som BGO-NYC, AAR-NYC, GOT-NYC m.fl. ?

Eller vil SAS (og andre) fremdeles selge på sine fortrinn med Bonusprogrammer og nettopp det AT de har widebody ?

Jeg tror egentlig markedet utvider seg, at det er rom for begge løsningene, og at de som har de mindre maskinene kan sette de inn på andre destinasjoner i lavsesong-noe jeg ikke ser de med widebodies så lett kan gjøre ? Også ut fra at sistnevnte kategori i større grad går etter businespax. Disse reiser som kjent mest utenom sommeren.

Synspunkter please ? V.g. unngå "de vanlige" argumenter som "Norwegian booker inte om"-det har vel vi som skriver her fått med seg etter ca 1001 innlegg om det.
Harry
2015-08-07 08:15:22
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Läs mitt inlägg igen @DC-10, eller H.As det är korrekt.
MH
2015-08-06 22:36:19
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Då är mns1653( Kuwait Airways) i luften för första gången och då borde 1660 och 1665 (SAS) flyga vilken dag som helst. Förseningen av leveranser av säten till businessclass borde ju inte försena några testflygningar
pf
2015-08-06 15:29:58
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
DC-10 og H.A. Med en ekstra flyenhet, må det tas piloter fra den øvrige SAS-flåten, dvs fra B-737 og A-320 til A-330(E) ?

For en uinnvidd hadde det vært interressant å få greie på. I så fall kreves det vel en del omskolering over tid-og vil den tiden være mindre for de med Airbus bakgrunn ?
H.A
2015-08-06 14:33:13
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@MH
Med så många självutnämnda flygexperter det finns på forumet så ska du nog få ett svar, är dock tvivlande till att det blir korrekt med tanke på så mycket DYnga det skrivs här. Jag har varken tid eller lust att förklara.
MH
2015-08-06 13:31:19
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Hej, vad intressant , Vad är CCQ? Vad är tekn diffkurs+4 sim? Vad är FP/ FC Lifus? Sedan var det en kurs till dessutom . Någon som sitter inne med kunskap kanske orkar att svara, det vore trevligt att lära sig litegrann nytt MVH
H.A
2015-08-06 13:17:30
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Ingen diff kurs A330-A330e
Kort CCQ kurs från A340-330/330E. Ett par dagar tekniskt diff kurs + 4 sim pass inklusive skill test o PC därefter 2 (FP) eller 3(FC) Lifus flygningar.
DC-10
2015-08-05 18:55:57
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Det kan ju vara så att SAS tycker att en månads kurs är lämplig.
Någon som vet med säkerhet hur det förhåller sig?
Harry
2015-08-05 18:46:06
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Flyger man enbart A340 är det en månads kurs till A330/330E Pierre. A330 eller A330E kvittar.

Airbus föreslår 8 dagars kurs mellan A330/330E och A350, vilken SAS piloterna redan har type-rating för eftersom den är samma på A330/330E och A350. Helt korrekt nämnt i tidigare inlägg.
Pierre holmgren
2015-08-05 17:20:40
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Har lige fløjet med en pilot og talte om netop dette og han skal på en måneds kursus, kan ikke se hvorfor den gode mand skulle sige noget til mig som ikke passer.
Han er vel og mærke på A340 allerede.
Emund V
2015-08-05 16:35:58
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Pierre har fel som SAS språkrör. Ingen kurs överhuvudtaget med valid 330 TR. 330E kräver ingen extra kurs.
A350 finns redan också i våra cert efter senaste PC.
pf
2015-08-05 11:40:21
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Takk Pierre, det betyr vel at ikke de nye A-330E blir prøvet på kortere ruter, for å kjøre inn crew ?
pierre holmgren
2015-08-05 00:08:41
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Med det "hele".
pierre holmgren
2015-08-05 00:07:02
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
En måneds kursus.
DC-10
2015-08-04 19:58:33
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@pf Har hört att det blir en kort diffkurs, och sedan någon flygning med instruktör.
Har ännu ej sett någon officiell bekräftelse på det.
pf
2015-08-04 18:32:19
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Dc-10, det er graden av svar.

Selv om det virker som at svensker har en mye høyere terskel enn andres her.

Vi diskuterer SAS, som også er "vårt" bolag, trots alt-og Norge er det største markedet til SAS, dt skriver SAS selv i sine årsredovisninger.

Vet du noe om crewet kan gå rett over på A-330E, fra A-330 ?
DC-10
2015-08-04 17:17:58
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@pf Om du filosoferar på ett SVENSKT forum, då får du acceptera SVENSKA kommentarer. Vem tror du att du är??
@MH
2015-08-03 22:47:04
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Försenade leveranser av säten till businessclass, det tycks inte bara drabba SAS utan även andra
pf
2015-08-03 20:42:53
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Er SAS's nåværende A-330, og de nye A-330E så like at crew går rett over...eller vil SAS f.eks kjøre de nye A330E på kortere ruter en periode ?

Dette for å trene inn crew, jfr hva Finnair gjør med sin nye 350-men det er jo en helt ny type.
MH
2015-08-03 19:59:09
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Leveransen av mns1660 till SAS är försenad ett par veckor till slutet av september.Andledningen har jargongen koll på men SAS verkar ta leverans av mns1660 och mns1665 samtidigt. Om trafiken mellan Stockholm-HongKong påverkas vet jag ej. Allt enligt airliners.net
pf
2015-08-03 17:56:11
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
"at" pf, jeg håper du forstod at jeg "filosoferte" om norsk inrikes-der bør vi nordmenn få lov til å ha meninger UTEN at svensker som du kommer inn.
@@pf
2015-07-31 11:43:28
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Dålig image... 91% av alla ombord verkar inte tycka det. Eller Mrs Holmgren tycker väl det är dåligt men hon flyger ju ändå.
Sture
2015-07-30 22:27:36
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Hej Björn.
SK903 var inställd idag igen. Även om den var den "nya" A330 som är tillverkad 2003.
@pf
2015-07-30 07:46:40
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
SAS "baserar" inte på något sätt sin långlinjeprodukt på att omboka passagerare, utan på feedertrafik och på många frekvenser. Där kommer mindre flygplan in.

Det är däremot en helt överlägsen produkt om passagerarna vet att de blir ombokade om det händer något, som det gör det förr eller senare. Norwegians "går det så går det"-upplägg är som att köra bil utan försäkring. Ibland smäller det och då blir det väldigt väldigt dyrt och ger förstörd semester.

EU reglerna säger dessutom att passagerarna är berättigade till kompensation. Det kan ett flygbolag försöka slingra sig undan efter bästa förmåga och Norwegian försöker verkligen. Men det ger dålig reklam och kraftigt förlorad image, precis som Norwegian fått erfara. SAS image stiger enligt ett flertal undersökningar, speciellt i Norge. Dessutom ökar marknadsandelarna.

WF och DY, Kjos erövrar världen. Pfs våta dröm.

Norge uber alles! Ibland blir Norsk nationalism lite för mycket. Speciellt pfs svenskhatarmeningar, i detta svenska forum. Som tur är slapp vi se dem denna gång.
Bilder
2015-07-29 16:56:59
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Vet någon var man kan hitta bilder på LN -RKR,det är ju dags för take off vilken dag som helst
pf
2015-07-28 17:20:59
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
DC-10, takk, jeg så for meg at ARN kunne gjøre noe som var nyttigt for samfunnet (jeg skojar !)
pf
2015-07-28 15:50:04
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Pierre og Kalle Sus, etter mitt syn er det diskutabelt om, over en lang periode, det er kundevennlig å basere deler av sitt longhaul-program på at man skal ombooke pax.

Jeg tror spørsmålet hva det ene eller andre selskap gjør er utdiskutert på dette forum-men jeg fråger om ikke SAS burde ha leid/hyrt inn erstatsningsfly, var det ikke Omni for et eller to år siden.

Kalle Sus, det er interessant hva SAS vil ha av flåte videre. For short/medium er det absolutt rett å i hovedsak ha en til to/två typer på de ulike baser. CPH og ARN med A-320(319/320/321) og CRJ-900(litt usikker om disse i fremtiden skal benevnes SAS eller Cimber)
SAS har i dag, kilde Planespotters, 85 B-737's-utfases -600 er tallet 59. Jeg tror SAS Norge anvender 54 maskiner.

Man kan beholde 59 maskiner, ved å la 737 gå fast på OSL-CPH/ARN v.v. og BGO/SVG/TRD-ARN/CPH v.v. Det kan komme vedlikehold på 1-2 maskiner, det kan være aktuelt å fly, som i dag en del av den interskandinaviske produksjonen med CRJ. Selvfølgelig kan man se på kortere ruter innen Norge, om det skal i fremtiden gå med luftfartøy fra SAS's produksjonsselskap-AT7 er forsøkt på enkelte ruter innenriks i SAS's regi ?

Videre, hva med innleie Jettime 737, blir det "reserve", eller vil SAS trekke ned på antallet 737(pga leasing-tid/kontrakter) slik at Jettime blir "fast" inventar ?

Kan man i fremtiden komme i en litt bizarr situasjon, hvor SAS ikke lenger eier WF, og starter opp interskand-ruter i konkurranse med WF ? Eller samme innen Norge ? Da med AT7 ?

Det er mange muligheter.

SAS bør, etter min mening, ha ros for en rasjonalisering av antall typer/versjoner. Eldre, men gode fly, av typer/versjoner som MD-80, 737-400 og -500 er borte. -600 er neste som faller. Det ser også ut som CRJ er ute av SAS's flåte.

Dette siste er viktig, fordi en av suksessfaktorene til LCC' s er få, eller bare en flytype.

Det merkelige er dog at flere steder har LCC's kontrahert mindre fly. Virgin Australia har en flåte med EMB-190, de har også startet opp med feeding med AT7. På New Zealand starter Jetstar med commuterflyginger om kort tid. Kan man tenke seg at det blir neste "stunt" Norwegian finner på ? En vill tanke er at SAS går inn i konkurranse med WF, og DY allierer seg med WF på en del strekninger på norsk innenriks....

Nei, nå slutter jeg....
DC-10
2015-07-28 13:35:06
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@pf Det är inte ARN's sak att se närmare på det. ARN's uppgift är att ta emot anmälningar från missnöjda kunder. Det är konsumentverket eller konsumentombudsmannens sak att göra det.
KalleSus
2015-07-27 21:00:26
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@pf:
SAS uppgraderingsprogram kördes ju under den period när SK901/902 inte var i trafik. Så man hade en planlagd "överkapacitet" på en maskin (LN-RKP, som för övrigt under större delen av uppgraderingen användes på CPH-ORD)
Så skillnaden i planlagd trafik - och faktisk blir ju den samma som nu, när 901/902 kör.
Tyvärr har det väl visat sig att schemat inte riktigt håller för den flotta man använder. Därav en del kanseleringar både i våras och nu under sommaren.
KalleSus
2015-07-27 20:52:05
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Tyvärr har jag inte facit vad gäller SAS flottplanering. Den har ju inte alltid varit den mest logiska.
Det har ju ryktats om att även Arlanda kommer att bli en Airbus-bas. Och då räcker väl knappast de beställda NEO-maskinerna, åtminstone inte om de leasade 320:orna ska lämna flottan.
Om det blir framtiden, så kommer troligen kvarvarande 737-700 och -800 att hamna i Oslo - de nya 800:orna har ju ännu många år kvar i sin karrriär.
pierre holmgren
2015-07-27 19:32:21
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@svar Pf , her ser man virkelig bureaukraten i arbejde milde himmel !!!!
SAS har ikke på noget tidspunkt planeret at aflyse noget som helst , så enkelt kan det siges men problemerne opstod blandt andet fordi leverandören af renoveringen tog et en uge eller to på sig mere end aftalt ved to tilfälde samt teknik på eksisterende fly på toppen af dette.
Derudover så belsuttes hvad der skal aflyses aldrig på forhånd måneder eller uger i forvejen men udfra hvad der giver mindst impact på dagen , hvor mange connections er der på den enkelte afgang eller er destinationen deres slutdestination etc etc og denne afgörelse göres typisk 24-48 timer inden.

@Kallesus
2015-07-27 16:04:43
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
När SAS får den sista A320NEO levererad( 30+11=41flygplan), hur ser totala medeldistansflottan ut då? SAS tycks inte beställa B737MAX utan går mot en renodlad Airbusflotta, när lämnar den sista B737 SAS flotta på ett ungefär?Dom långleasade B737-800, när löper leasingkontrakten ut?
pf
2015-07-27 15:32:45
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Er det en fråge som ikke har kommet frem her;

har SAS solgt billetter på avganger de har visst fra starten av/eller i lang tid før avgang ville bli kansellert?

Dette da de har hatt et aktivt oppgraderingsprogram av eldre maskiner.

Det lyder langtfra godt-og det er noe som forbrukerinteresser bør se nærere på, f.eks dette som kalles ARN.
pf
2015-07-27 15:17:23
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
KalleSus, takk for din oppdatering.

Jeg må bare få legge til at denne norske skribent har hørt ledende SAS-personell presentere disse fly, du sikter til, som nye. Dette ovenfor reisebyråansatte.

KalleSus
2015-07-27 12:40:05
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Det här forumet är värre än en lekstuga. Och tyvärr kryllar det av fel. Här kommer en snabbgenomgång av SAS medeldistansflotta för den som ingenting vet - eller vill veta:

Samtliga 737-800 i serien LN-RGA - LN-RGI var fabriksnya vid leverans till SAS, 2012-2014. Dessa maskiner långtidsleasas av SAS.

Samtidigt leasades ett antal begagnade 737-700 som tidigare flugit för bland annat Virgin Australia, Astraeus och Andalou. De är tillverkade mellan åren 2000 och 2007. Samtliga, utom två har winglets.
Dessa har aldrig marknadsförts som nya även om vår norske skribent antyder detta. De leasades för att SAS skulle kunna fasa ut de ålderstigna (men mycket bekväma) MD 80.

Detsamma gäller de 13 Airbus 320 som huvudsakligen kommer från Kingfisher och IndiGo. Förutom två f.d. Spanairmaskiner, är dessa 320 tillverkade 2006-2007.

Från nästa år kommer så SAS att sätta in de första av de beställda Airbus 320 NEO (30 beställda och 11 i option) Många av de tillfälliga leasarna försvinner då från flottan.

Och nu kanske vi kan återgå att diskutera det den här tråden egentligen handlar om: SAS nya A330-300E!

Nisse
2015-07-27 08:27:06
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Lika jobbigt måste det vara att inse att du har fel, en del 737är helt nya från fabrik senaste åren och en del är begagnade då Boeing inte har kapacitet att leverera det SAS önskar.

Adjö
Sv @Bertil
2015-07-27 08:21:29
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
SAS´s A330 och A340 har en betydande bättre "dispatch reliability" än Norwegians nya B787.

SAS´s maskiner genomgår för närvarande en uppgradering av kabinen vilket gör att man har brist på flygmaskiner i förhållande till den trafik man har. Detta är något som SAS räknat med. Man har flera turer till USA och alliance partners som gör att passagerarna trots detta kommer fram till destinationen i tid. Vissa kan bli något försenade men det är marginellt. Dessutom följer SAS EU bestämmelserna angående ersättning till försenade passagerare utan att de måste stämma SAS i domstol.

PS! Personligen tycker jag att A330 och A340 är betydligt trevligare att åka långt med än många Boeing flygplan inklusive Dreamlinern.
PAX
2015-07-27 07:36:27
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
737-600 snitt 16,3 år.
737-700 snitt 12,7 år.
737-800 snitt 9,1 år.
Flottans genomsnittliga ålder är 11,1 år.

http://www.aerotransport.org/php/go.php?query=operator&qstring=SAS&where=37837&luck=
SAS långlinjeflotta
2015-07-27 03:19:44
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Läs mer om SAS långlinjeflotta:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9921
@Bertil
2015-07-27 03:12:27
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Bertil eller ska jag kalla dig Björn? Jo, det måste vara jobbigt att inse att 737 som SAS markadsför som nya egentligen är begagnade flyg som andra bolag har bytt ut. Lika jobbigt att inse att de gamla A330/340 som SAS har är 13-17 år gamla nu och förutsakar tekniska förseningar nästan varje dag.
Linkan
2015-07-27 00:10:58
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Av de 4st A330 och de 8st A340 som SAS har idag köptes initialt alla utom en individ fabriksnya. En A340 har under en tid varit i annat bolags ägo men köptes initialt fabriksny av SAS.

Fler fabriksnya lh flygplan är på gång.
Huge
2015-07-26 23:38:15
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Dom 13 A320 som SAS köpt är mellan 7 och 15 år
gamla och knappast fabriksnya när dom sattes i trafik 2012-2014.

http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-a320.htm
Bertil
2015-07-26 23:05:57
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
@pf,
Fy tusan vad du är jobbig.
pf
2015-07-26 19:14:26
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
EBG, jeg glemte å skrive at vi snakket om long-haul maskiner.....

Fullstendig klar over de 737-800 som nevnes. Ofte selger SAS brukte fly(short/mediumhaul) som nye...nye for SAS, men ofte godt brukte hos Ethiopean-Anadolujet el lign.

Det siste er fakta, har behøver man ikke kjuge.
KalleSus
2015-07-26 14:04:04
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Allt beror väl på vad man menar med fabriksny - och nästan ny.
När 800-maskinerna LN-RGA, RGB, RGC, RGD, RGE, RGF, RGG, RGH och RGI levererades var de helt fabriksnya - bortsett från testflygningar och leveransflygning.
Nu är de förstås bara "nästan nya".
De levererades i tur och ordning mellan april 2012 och februari 2014.

I mina ögon är detta i princip nya plan. Du som anser att de är gamla, har väl en tidshorisont som speglar din egen fysiska ålder.
/jes
2015-07-24 16:16:11
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
"Du har dålig koll, SAS har fått leverert fabriksnya flygplan varje år de senaste 20 åren!"

Kan den uppgiften verkligen stämma? När jag kollade några B738-leveranser för inte så länge sedan, så var de fabriksnya - men bara nästan! :)
EBG
2015-07-24 16:09:35
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Tragiske pf. Du förvränger verkligheten i ditt SAS-hat och är inte bara skeptisk till SAS HKG-rutt, utan allt som har med SAS att göra. Därför ljuger du så mycket och kör det här Kjos-skitsnacket om SAS gamla flygplan. Se bara på dina tidigare anti svensk-kommentarer, vilken bullshit. Inte smart att köra det i ett svenskt forum!

Du har mycket gemensamt med den gamle, pf.

SAS är Norges i särklass mest populära flygbolag och den bara ökar. Den minskar för Norwegian, ditt favoritbolag. Det visar ett flertal undersökningar.
@pf
2015-07-24 15:55:15
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Du har dålig koll, SAS har fått leverert fabriksnya flygplan varje år de senaste 20 åren!
Kommentar på det SAS-hatare?
sv Nåja
2015-07-24 15:27:42
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
De flyger även med MD-80!
Nåja
2015-07-24 13:55:37
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Världens idag mest lönsamma flygbolag Delta ttar leverans av ett gäng A330-300E. A330 är sammantaget det smartaste att köpa idag
L
2015-07-24 13:22:27
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Spännande med nya maskiner, och ny variant för SAS!

Enhanced-varianten är mer än bara 2% mindre förbrukning, även om det är väldigt lätt för de ovetande att döma något på yttergeometri. Mer sofistikerade system ombord, mindre "downtime" och billigare underhåll gör en maskin mer lönsam än föregångaren.
Diavel
2015-07-24 13:13:10
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
A 330 är ett väldigt bra och modernt flygplan,som kommer att vara i produktion länge till
Airbus plan är som alltid mycket bättre och mer moderna än Boeings gammaldags plan
B787 burnliner är en fiasko. 747 och 737 är 60 tals konstruktioner
Tyvärr har SAS fortfarande en del 737, kommer troligen att ersättas medA 320 NEO så småningom
pf
2015-07-24 12:44:54
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
EBG, jo det er trevligt at SAS "endelig" får levert et fabrikknytt plan. Konkrrenter har jo det privilegiet hele tiden.

Men, nye fly selger ikke alltid seter. Jeg er skeptisk til SAS's HKG-rute. Det andre mølet du skriver skal jeg forbigå.
Mullvaden
2015-07-24 12:42:26
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
A330-300E är fortfarande en gammal produkt från 1990-talet. Även om den ska ha 2% lägre bränsleförbrukning än nuvarande A330.
EBG
2015-07-24 12:35:32
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Du är tragisk i ditt SAS-hat pf. Mellan raderna syns det hur denna trevliga nyhet gör ont i dig. Vad är ditt problem med alla nya SAS destinationer och flygplan? Det är väl bara bra för 40 miljoner SAS-passagerare?

Jo: "Bäst före datum" har gått ut, precis som för den girige gamle gubben. Men det är inte ovanligt med förvrängd verklighetsuppfattning med hög ålder.

"Norge skall erövra världen"?

Krydda med lite svenskkomplex på det, så blir det ännu en rolig Norgehistoria.
Sv pf
2015-07-24 11:54:01
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
Det är väl Boeing´s flygplanen som mest liknar en Bröderna Wright´s konstruktion.
pf
2015-07-24 11:07:24
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
SASempl, skal SAS BARE fly med den nye utover, vi får gratulere at svenske, norske og danske staten har garantert for den nye maskinen.

Hvor lenge tror du og andre HKG-ruten, som denna bl.a. skal inn på, vil vare? Den kan neppe bli lønnsom uten "allianse" som feeder i HKG. Priser seg ut ser det også ut som SAS gjør på HKG......

SAS vil fremdeles fly med maskiner som nesten er konstruert av Brødrene Wright.....
SASempl
2015-07-23 19:56:22
SV: SAS A330-300E snart leveransklar
MEN, vad ska alla som klagar på SAS gamla flygplan skriva om då????
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev