Tråden startades av: Nils  2015-07-24 16:07:56
Kjos nya trix, säljer värdelös biljett. 
Ingen returbiljett ingen resa, men man säljer värdelösa enkelbiljetter.

http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/ingen-returbiljett-ingen-resa-anmaler-norwegian

Är detta ett sätt att förbättra resultatet?


Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ok
2015-08-23 22:50:39
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Bolag som t.ex. Norwegian gör allt dom kan för att utnyttja minsta lite misstag hos kunderna. därför gäller det det att man måste ta reda på vad som gäller när man vill resa någonstans, jisses vad naiv. du verkar vara
Sv Sv Ruben
2015-08-23 21:10:06
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Det är för mycket regler kring resandet och Norwegian kan inte begära att man skall känna till alla dessa!
ok
2015-08-04 19:03:03
@Sv Sv Ruben
Du skojar väl, hoppas jag, Varför ska pax, en inte drabbas av sin dumhet?
Sv Sv Ruben
2015-08-04 18:36:47
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Ja, jag tycker att Norwegian skulle tvingas att ansöka om visum åt passageraren, alternativt bjuda på en hemresa helt utan kostnad.

Alla kan ju göra fel och varför skall passageraren drabbas av sin dumhet?
Linkan
2015-08-04 07:54:59
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Att pax nekas ombordstigning händer i de flesta long haul bolag. Känner till ett fall som nyligen inträffat. Sydafrika har från första juli i år infört nya regler angående inresande barn. Föräldrarna måste ha med ett intyg från folkbokföringen att de verkligen är barnets föräldrar.

En bekant med familj blev nekad ombordstigning pga att de saknade intyg att deras barn verkligen var deras (pass räckte inte). Flygbolaget meddelade att de måste skaffa intyget. Om de inte skulle hinna göra det före avgång erbjöd flygbolaget gratis övernattning på hotell och möjlighet att flyga vidare dagen efter.

Så hanterar ett seriöst flygbolag en uppkommen situation.
ok
2015-08-03 23:44:12
@ Sv. Ruben
Flygbolagen kan bot fällas om dom har någon ombord utan papperna i ordning
Därför kommer man inte ombord om inte allt är okej med visum osv.

MEN Det är fortfarande den enskillda pax' s eget ansvar att allt är i sin ordning. Därför är det fullständigt idiotiskt om man inte ser till att kolla upp hur reglarna är där man ska resa till, detta göras så klart innan köp av biljett..
Sv Ruben
2015-08-03 23:10:26
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Tyvärr har du fel! Flygbolagen är i de flesta fall skyldiga att tillse att deras passagerare har nödvändiga handlingar för inresa.

Har du rest till USA borde du veta det.
ok
2015-08-03 22:09:45
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Jag är absolut ingen Norwegian fan, har själv varit Kjosfast med drittlinern i USA i flera dygn.
MEN Det här är absolut INTE Norwegians fel på något sätt. Det tycks ha blivit så att folk tror att om dom köper billjett till nån fjärran destination, då är det flygbolagets ansvar att se till alla papper är i orden. Det är alltid resenärens EGET ansvar att alla visa och andra formalia är i ordning. Om man tror något annat är man idiot, inget annat.
Ruben
2015-08-03 18:00:20
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Inresereglerna till Thailand är solklara:
Visitors who are visa exempt, must hold return or onward ticket, otherwise
vistor will be denied entry to Thailand. Källa: TIM
Det är resenärens skyldighet att att ta reda på vilka regler som gäller till det land man skall besöka. Ansvaret för detta ligger ej hos flygbolagen.
Punkt och slut.
PAX
2015-07-31 14:38:29
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Det verkar som att media har lagt ner intresset för denna nyheten då dom inte har kunnat bekräfta om passagerarenhade visum eller inte.

Tidningarna har väl annat att skriva om nu och bryr sig inte om att kolla upp fakta, som vanligt!

Slutsats: Passageraren gjorde fel i detta fallet och hade han varken, returbiljett, visum eller en biljett som berättigar till återbetalning så får han tyvärr stå sitt kast.
svpf
2015-07-29 19:25:20
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Nu är ARN en SVENSK myndighet!! Norsk tolkning ointressant.
pf
2015-07-29 17:40:30
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
sv Hans/Hans, viser at de ikke har noen myndighet (i norsk fortolkning)

sv Hans
2015-07-29 16:14:42
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Det är därför det kallas rekommendationer.
Hans
2015-07-29 15:01:58
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Och det finns inga som helst krav att följa ARNs rekommendationer.
Sv Pf
2015-07-29 07:50:59
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
http://arn.se/om-arn/sa-styrs-vi/

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Ansvarigt departement är Finansdepartementet. Vår verksamhet regleras i en förordning med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden. Vi styrs även av myndighetsförordningen (2007:515) samt av regeringens regleringsbrev.


Sv Lenny
2015-07-28 22:48:55
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Men Norwegian kunde ha givit sin kund en sjyst deal.

1) Låta passageraren köpa en returbiljett.

2) Återköpt biljetten.

Det är vad en sjyst handlare skulle ha gjort.
DC-10
2015-07-28 17:10:09
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Än en gång pf - ARN har inte uttalat sig om thailändska immigrations regler. Det var den Svenska gränspolisen som gjorde det. Gå in på ARN's hemsida och checka själv.

http://www.arn.se/
Lenny
2015-07-28 06:57:48
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Tveksamjournalistik. Skrämmande hur lite information som näms i artikeln, utav det som skrevs kan man inte dra några slutsatser av. Alla måste följa samma regler och flygbolaget kan ju knappast lastas för att pax:en inte har en returbiljett. Tvivlar på att denna blaska skulle skrivit samma artikel om SAS.
pf
2015-07-27 15:28:16
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Lågprisprofilen, som jeg har skrevet for, jeg har aldri blitt etterspurt returbillett, eller billett ut av landet.

Jeg ønsker å gå til reglene fra Thai Consulate, referert tidligere i denne tråd, hvor det heter at skandinaviske medborgere kan oppholde seg som turist visumfritt 30 dager i Thailand forutsatt utreisebillett ved innreise.

Det er således ingen som sier at det bør være en returbillett !

Så er frågan, dersom man har en togbillett, eller en bussbillett ut av Thailand, vil det være nok ? F.eks til Malaysia....

Flybillett ut av Thailand til KUL får man for ca SEK/NOK 300.....

Jeg er enig med Leffe om at denne tråden bør legges ned.

Undres om det hadde blitt noen sak om ikke Norwegian var involvert, hva?

Lågprisprofilen
2015-07-27 11:12:59
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Alla flygbolag kräver inte returbiljett vid resa till Thailand. Vilket får mig att tro att detta är endera ett misstag, eller ett kommersiellt beslut från Norwegian snarare än krav från myndigheter. Sist jag reste till Thailand var det på en enkelbiljett, med Air Asia. Inga frågor alls ställdes om vidare resor.

Förövrigt låter det riktigt jävla dumt att kräva en utresebiljett med flyg. Många fortsätter resan från Bangkok landvägen. Det Norwegian snarare ska kräva är att passageraren kan göra troligt att hen har adekvata medel för fortsatt resa.
Lågprisprofilen
2015-07-27 10:51:45
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Thailand kräver inte alls returbiljett vid inresa. Senast jag besökte Thailand kom jag på en enkelbiljett, dock köpt av Air Asia, inte Norwegian.
Leif Boström
2015-07-27 08:32:25
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Sorry, men detta är inte Norwegians fel. Naiva pax som gnäller i tidningen, och blåögda reportrar som skriver om det.

Lägg ned tråden nu.

Mvh/Leffe
pf
2015-07-26 19:23:39
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
sv pf, du må gjerne "anmelde".

Jeg må ha lov til å ha mening om ARN-kan du vise meg at det er en myndighet, som du sier ?

Dersom du står ved de mening at de følger svenske lover/lager og regler, så blir jeg enda mer "undrende". For de kunne ha sjekket immigrasjonskrav FØR de evnt uttalte seg til den Dala-tidningen.
Linkan
2015-07-24 22:44:27
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Flygbolaget kunde ha upplyst kunden vid bokning, att returbiljett är nödvändig vid inresa till Thailand om man inte har visum.

Dessutom kunde flygbolaget återbetalt biljetten till kunden. Då hade Norwegian inte råkat ut för någon kritik.

Man kunde också gett kunden möjlighet köpa en returbiljett på direkten.

6.000:- för en enkelbiljett verkar inte vara den billigaste DY biljetten den borde vara bokningsbar före avgång.

sv pf
2015-07-24 20:57:46
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Antyder du att en svensk myndighet inte följer svenskt regelverk?
I sådana fall en ganska grov anklagelse.

Inlägget är anmält!
Trött
2015-07-24 20:52:34
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
ARN har inte uttalats sig i Dala-Demokraten. Det står att ärendet är anmält till ARN och att man kräver full ersättning. Du förstår inte svenska that's it!
Dina associationer är bara hjärnspöken.

pf
2015-07-24 20:07:18
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Jeg tviler på om dette egentlig hadde blitt noen sak, om det ikke hadde vært at Norwegian var inne i bildet-tror neppe noen hadde tatt notis-om de samme reglene hadde blitt fulgt i gaten hos Thai Airways før avg BKK.

Jeg forundrer meg også over dette organet som heter ARN-på hvilken grunnlag det har uttalt seg til Dala-Demokraten......får jo visse assosiasjoner hvordan de arbeider med andre saker...?
Trött
2015-07-24 19:54:25
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Same to you pf.
Trött
2015-07-24 19:34:56
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Inga alls. Alla fakta finns ju inte. Som "gammal byråkrat" får du vänta på de.
Trött
2015-07-24 19:28:04
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
pf har gått helt överstyr. Han motsäger sig själv när han menar att han har rätt utan att alla fakta finns. Det spelar ingen roll om vad tråden handlar om, hans Sas och svensk hat lyser alltid igenom. Hur smart är det på SVENSKT forum?
pf
2015-07-24 19:22:22
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
DC-10, som man ofte sier når man taler om backhoppning, man går hardt ut over kulen-men faller igjennom i sin svevbue. Det gjorde du her.

Ja, jeg er en gammel byråkrat, men innom byråkratien venter vi med en avgjørelse til vi har alle fakta på bordet. Tom du, selv om du i hundre eller tusentals innlegg forsøker å skrive at jeg er en tokig ensporet norrmann, så kommer du ikke utenom FAKTA i denne saken-og det er hva som kreves av ENTRY til Thailand.

Bare å si det DC-10, men dersom ikke nye opplysninger kommer opp-du FORLORAD denne diskusjon.

Til sist, de thailandske reglene gjelder, selv om man reiser med SAS(f.t. ingen trafikk til Thailand), Finnair(som jeg skal gjøre i September)eller vilket som helst flygbolag-og de kan bli hardt straffet dersom de ikke sjekker papirer på forhånd.

Sorry, DC-10, her er vi amatører, du den største !

-----END----
DC-10
2015-07-24 19:14:20
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Dessvärre pf så har jag ingen förhoppning om bättring från din sida.
Din utvärdering om mina kvalifikationer kan du lämna därhän. Då du inte vet något om de. Däremot vet jag att du är en gammal bitter statsbyråkrat med "wannabee" komplex. End of discussion!!
DC-10
2015-07-24 19:07:45
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
pf Jo, jag har läst GM's inlägg och förstått det. Har du ?
Den Svenska gränspolisen har ett omfattande samarbete med Thailändska dito.
Läs hela artikeln i Dala-Demokraten och försök att förstå den.
Vet du om pax i fråga hade visum? Nej, det vet du inte och inte jag heller.
Men Norwegian gör aldrig fel i dina ögon.
Så länge inte alla fakta är på bordet, så skall du hålla inne med dina enögda inlägg!
PAX
2015-07-24 18:40:42
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Enkelt!

Ett av följande två måste uppfyllas:
1. Returbiljett inom 30 dagar (vilket resenären saknade).
2. Visum (vilket vi inte vet om snubben hade då tidningen valde att inte skriva detta).

Källa: http://www.visumthailand.se/behover-jag-visum-till-thailand

Så länge punkt 2 är obesvarad så går det inte avgöra vem som har rätt/fel men hade passageraren haft visum så hade dom säkert skrivit det så det lutar väl år att Norwegian har rätt i detta fall.
GM
2015-07-24 18:17:07
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Det gapes og skrives dritt om Norwegian. Hvorfor ikke kontakte ambassaden / konsulatet og få beskjed direkte ?

Står du i gaten på vei til Bangkok har du enten en RETURBILLETT innen 30 dg, eller du har visum.

Står vedkommende i gate uten visum, og ingen returbillett, skal han/hun avvises. Det er Norwegians plikt.

Jfr Thailands ambassade/konsulat.
suck
2015-07-24 18:12:33
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Det är fan upp till paxen att se till att man har ordning på sina papper. Om jag inte fått en faktura från ex tre så får en påminnelseavgift på nästa, är det tres fel? eller borde jag kontaktat dem då jag VET att de ska komma en faktura varje månad? Fan dags att sluta curla framtida generationer.
J.B.
2015-07-24 17:59:59
Kjosens nya trix, säljer värdelös biljett.
Kjosens affärsmetoder blir allt märkligare. Man behandlar sina betalande kunder på ett minst sagt ruttet vis. Bra att det kommer ut i media så att folk kan boka sina resor med riktiga flygbolag istället.

Håller det på så här lite längre, lär till och med personen bakom signaturen "pf" åka med andra flygbolag. Men det är klart, vederbörande åker sannolikt på personalbiljett ;-)
DC-10
2015-07-24 17:31:42
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
pf Du vet tydligen bättre än den svenska gränspolisen. Det spelar ingen roll om du inte har alla fakta på bordet - Det är aldrig Norwegians fel. Du tror också felaktigt att alla andra är noviser. Ditt svar var precis det jag hade räknat med. Din tramsiga "humor" med att sätta egna namn på det ena och det andra är också pinsamt.
Skärp dig!!
GM
2015-07-24 17:16:53
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
UTEN visum kan alle skandinaver oppholde seg inntil 30 dg i Thailand. Det forutsettes da at TUR/RETUR billett kan fremvises. Hvis ikke utreisebillett kan forevises, må man ha visum. Dette gjelder ALLE skandinaver.

http://www.thaikonsulat.no/Thaikonsul%20media/Visainfo.pdf
pf
2015-07-24 16:42:29
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
DC-10, tilleggsopplysning

1. Alle flyselskap/bolag kan få en relativ stor bot dersom de frakter pax uten gyldige papirer/grunn for innreise til et land-det høres ikke sannsynlig at så er tilfelle her, men skulle omtalte persjon være borger av et land hvor Thailand krever t/r-billett, så har Norwegian en god sak.

2. Jeg ville, hadde jeg vært pax her, og jeg var 100 prosent sikkert på at mine papirer var i orden, ha holdt person(er) personlig ansvarlige. Dvs ville ha gått til en rettsak for tort og svie-gjerne i Attunda Tingsrett(men da hadde vel fallet ikke kommet opp før 2019 tidligest)

3. For norske statsborgere mener jeg Thailand kan kreve at man skal ha en billett ut av landet ved innreise-og man får 30, eller var det 90 dagers turistvisum. Jeg har vært mye i Thailand, har aldri blitt spurt om utreisebillett.

Så formelt sett KAN en handlingansatt ha rett.

Personlig skal jeg til Australia via BKK i September. Min første billett er t/r BKK, men jeg har onward billett videre ut av Thailand.
pf
2015-07-24 16:28:24
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
DC-10, jeg arbeider ikke i Norwegian, og har aldri arbeidet i Norwegian.

Jeg kan derfor IKKE forklarer alt det som foregår i det bolaget/selskapet.

Mitt syn er at jeg er like overrasket som deg-med mindre omtalte passasjer kommer fra et land hvor thailandske myndigheter krever t/r-billett ved innreise. Jeg er ikke sikkert på om Dalahestdemoraten har tatt med den muligheten i sin skrivelse.

Jeg tror ikke svenske myndigheter i denne saken(omtalt) kan svare på vegne av thai immigrasjon.

En annen forklaring er selvfølgelig at personen som har handlet dette hos Norwegian har håndtert dette uten logisk sans, og må ha misforstått regler, dvs gjort en stor tabbe(heter det ikke jaettetavla på svensk?)
DC-10
2015-07-24 16:10:39
SV: Kjos nya trix, säljer värdelös biljett.
Väntar med spänning på pf's kommentar.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev