Tråden startades av: Lars  2015-07-28 00:40:53
SAS-gruppen 
Vilka flygbolag ingår i SAS-gruppen? Cimber och Blue 1 har jag förstått ägs till 100% av SAS. Hur är det med Wideroe? Har också hört att man äger Estonian air, stämmer det? Häromdagen fick jag också höra att man äger ett flygbolag på Grönland???!!!??? Stämmer det? Om 'ja', varför vill man göra det?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

A330
2015-08-05 19:30:20
SV: SAS-gruppen
Käre fake-Linkan.
Vem har sagt något annat? Jag försökte bara beskriva vilka strategier som låg bakom de olika flygbolagsköpen. Sen att de inte alltid blev en succé, är ju en helt annan sak. Vad jag ville visa var att köpen alltid följde en strategi - utom i de undantag som nämndes i inlägget. Och kan du inte hitta ett eget nick? Det äkta Linkan skulle väl inte skriva ett så dumt inlägg? Jag utgår från att han är på semester....

Mvh
A330
Linkan
2015-08-02 18:09:24
SV: SAS-gruppen
Sv alla förståsigpåare!

Det är lätt att säga att man skulle ha gjort på något annat sätt när man har facit i handen.

Inga beslut har tagits med facit i handen utan efter bästa möjliga bedömning vid den aktuella tidpunkten för beslutet.

Ni som aldrig behövt ta några strategiska beslut verkar alltid veta vad som borde ha gjorts.
A330
2015-08-02 09:43:27
SV: SAS-gruppen
Vad som var strategien bakom att starta upp Thai Airways International, vet jag faktiskt inte och inte heller vad utfallet blev. De köp som gjordes under Carlzon's tid, kan man väl säga att de flesta inte var så lyckade, undantaget köpet i Texas Air. Detta köp möjliggjorde den första riktiga globala flygalliansen mellan SAS och Continental. Det stärkte upp SAS betydligt på Nordamerika. BMI blev ju däremot en kostsam affär, med lite eller inget strategiskt värde. Men strategien var tydlig att bygga det 'globala resekompaniet' och bli 'one of five -95'. Undantaget är Spanair som behölls när Scanair avvecklades. Då det ansågs vara stategiskt intressant. Sedan kom den nya strategien att bli det ledande bolaget i Nordeuropa, där bla Air Baltic och Estonian tillsammans med Air Botnia (Blue1) och Skyways kom in. Inte heller det har väl visat sig vara någon lysande strategi. Men som sagt bakomliggande strategier har aldrig saknats.

Mvh
A330
A330
2015-07-31 19:27:29
SV: SAS-gruppen
Nej tack Hasse.jag tror mig veta var du vill komma. Men ta gärna en minut, om du hinner, och förklara vad din utläggning har med varken frågan från trådskaparen eller mitt svar att göra. Dessutom svarade du inte på frågan - är du enig i min analys eller inte??
Hans
2015-07-31 12:23:09
SV: SAS-gruppen
Att SAS sålt Radisson har väl inte gått obemärkt förbi inte heller historien om WF, BT, JK, OV mfl...
Sen fick man inte så mycket man ville ha för WF. Värderingen var betydligt högre hösten 2012 när kk var nära. Samma faktum gäller SGS som man inte lyckats sälja. Bevisligen klart övervärderad.

Tittar man närmare på SGS så har de bland den lästa vagnpark som finns på en flygplats. De lästa deice bilarna är från 1986, Treppel och FMC lyftar bara skrot. (De bästa skickade chefer iväg till andra flygplatser). Elteuckarna är ganska nya, de sålde man för att genast hyra tillbaka dem.

Hangarerna samt mark på ARN är sålt till Luftis med en option för att köpa tillbaka dem om 10år.

Alla turer med Frösundavik är ett annat skrattexempel. Skulle flytta all verksamhet till Sverigehuset på ARN men det skuta med att man satt med dubbla fastigheter...

Vill du att jag skall förtsätta A330?

/Hans
Runar
2015-07-31 11:00:35
SV: SAS-gruppen
En viktig anledning skall också beaktas, de 3 delägarstaterna som har/haft sin politiska agenda i många beslut vad gäller SAS.

Grönland är danskt! Den danska regeringen vill säkra en stabil trafik dit!
Samma sak med Wideroe tidigare, norska staten ville trygga förbindelser till mindre flygplatser osv.
Estonian var det den svenska regeringen som hade ett finger med i spelet, i form av hjälp/stöd.

Tyvärr har ledningen i SAS under lång tid blivit "överkörda" av diverse inrikespolitiska beslut.

Bland annat försäljning av lönsamma delar, SAS var påtvingade av de 3 statliga delägarna att sälja av för att få in pengar. Regeringarna ville inte skjuta till pengar eftersom det inte gynnade dom politiskt.
Lars
2015-07-31 00:53:14
SV: SAS-gruppen
Tack A330!
Nej, det är så klart inte så lätt att bli av med något som ingen annan vill köpa.
Efter att ha kollat runt lite på nätet så verkar det som om SAS har agerat någon form av "flygbolagskuvös" genom att äga (delar eller hela) eller starta upp bolag lite här och var. Vad har man haft för strategi bakom detta? Med facit i hand så har det kanske inte varit en särskilt bra strategi, eller?
Försökte få lite mer info om Air Greenland och det verkar ju inte som om det är ett förlustbolag. Men visst, det går ju alltid att frisera siffrorna och att välja vad man vill presentera på internet.
A330
2015-07-30 17:39:13
SV: SAS-gruppen
Tack Hans! Jag älskar dessa knivskarpa analyser som levereras på detta forum. Kan inte glädja mig mer åt att få ge mig in i en debatt med så vässade argument emot mig. Som svar på trådskaparens fråga, varför vill man äga Air Greenland: det vill man inte. Problemet är att det vill ingen annan heller. Innehavet har varit till salu mer eller mindre sedan Carlzon's tid. Men hugade spekulanter har inte stått i kö.Hans gör kanske samma analys som mig? Det som är mest säljbart är innehavet i Widerø, men det vill man absolut inte bli av med.

Vad tror du Hasse :-)?

Mvh
A330
Hans
2015-07-29 15:04:50
SV: SAS-gruppen
Det sista som finns att sälja förutom egna verksamheten.
A330
2015-07-28 18:48:40
SV: SAS-gruppen
Det är detta jag finner så intressant, 'experter' som inte vet vad de pratar om. Hade du läst hemsidan, du själv hänvisar till, hade du fått med dig att SAS idag äger 20% av Wierøes Flygselskap, 37,5% av Air Greenland och 2,7% av Estonian Air. Men kanske blev lite mycket siffror att ta del av.....
Mhv
A330

Pågen
2015-07-28 12:37:58
SV: SAS-gruppen
Börja med att gå in på SAS Group hemsida. Där finns en flik "SAS Historia".

SAS äger numera endast Blue1 och RedOne (f.d.Cimber)

Widerøe såldes 2013.

SAS var tidigare delägare i Air Baltic och Spanair.


Detta inlägg skrevs 28/7 kl. 12.38 (vet ej när det publiceras)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev