Tråden startades av: Nils  2015-07-31 20:58:02
Angående jobb på Ryan... 
Folk klagar på att Ryan förstör marknaden för piloter, vilket kan anses som sant. Men vad fasiken har vi oerfarna piloter för val? Marknaden har ändrats sen ni erfarna började jobba inom flygindustrin. För att bli antagen i ett bra bolag krävs x-antal flygtimmar på typen.
Vi måste börja någonstans och Ryan är ett av få bolag som vi kan få jobb hos.
Blir så oerhört irriterad när folk tittar ner på oerfarna piloter och säger att vi förstör marknaden när vi går till Ryan, men sätt er själva i vår sits. Jag gör allt för att uppnå min dröm att jobba som pilot och i dagens marknad är man nästan tvingad att börja från "botten" och jobba sig uppåt. Tror att ni flesta hade gjort samma sak, även om ni inte är villiga att erkänna det..

Tack för mig

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

M
2015-08-03 16:02:40
SV: Angående jobb på Ryan...
Om det är så fult att köpa rating (med garanti om jobb förutsatt att du klarar ratingen) borde ju seriösa bolag neka alla som har betalat för en flygutbildning också. Då kanske det hade blivit lite bättre balans på tillgång och efterfrågan.
One way street
2015-08-03 12:22:37
SV: Angående jobb på Ryan...
Nils, felet med hur du tänker är att du tror du kan gå till något bättre efter. Vilket så inte är fallet.
Ryanair har tvingat övriga operatörer att följa efter.

@ryan
2015-08-03 10:31:35
SV: Angående jobb på Ryan...
3 år i Ryanair nu. 1 år som anställd. Schyssta vilkor, betald semester, sjukpenning, föräldrarpenning osv.
Fast lön + sector pay. Förra månaden 47000sek netto då har jag betalt skatt, NI i UK och pension.
Visst man kanske inte får den basen man vill ha i början men livet är inte alltid rättvist.
Nils
2015-08-02 19:56:47
SV: Angående jobb på Ryan...
Gösta:
Så du menar att om där inte finns andra bolag som anställer oerfarna piloter, så ska man sitta och vänta på pensionsavgångar osv?
Låter helt sjukt enligt mig. Då kan man ju glömma att ta sig in på marknaden, vem anställer en pilot som suttit och rullat tummarna de senaste 5 åren för att vänta på "det rätta" jobbet?...


@Gösta
2015-08-02 14:26:22
SV: Angående jobb på Ryan...
Villken kö står man i om någon kan betala sig förbi, är det någon
allmän internationell pilot förmedling
Gösta
2015-08-02 12:24:14
SV: Angående jobb på Ryan...
Även i gårdagens marknad var man tvungen att börja från botten och jobba sig uppåt. Inget unikt med det. Om ett bolag behöver piloter så anställer de piloter.
Att betala sig förbi kön visar på brist på tålamod och moral, två egenskaper som inte är helt att förakta hos en pilot och kollega.
Ja, ni förstör marknaden genom att betala för genvägen till jobb...
BC
2015-08-02 11:06:37
SV: Angående jobb på Ryan...
Det är inte någon som får sparken för att man är sjuk. Aldrig hört talas om det.
Ryan är ett ganska ok ställe att jobba på. Schemat är bra så man får ett bra socialt liv om man inte pendlar. Pengarna är helt ok, visserligen är det många som kommer åka dit på att de inte har betalat in pensioner privat så där får man tyvärr ta mycket eget ansvar.
Folk borde slappna av lite och framförallt det omogna beteendet att kalla alla småpojkar som betalar med pappas pengar osv. Hur lyckades ni ta er igenom psykologiska tester med den ödmjukheten?
Sven
2015-08-01 20:28:51
SV: Angående jobb på Ryan...
Också en massa skitsnack. Visst som kontraktare så får man sköta sitt eget i egna företaget, men jag som fast anställd får full grundlön(ca 4000 euro efter skatt) i 6 mån minimum vid sjukdom. Säger du till bolaget att du är sjuk så vill de ej att du skall flyga. Snarare de tillåter ej dig att flyga sjuk. Har absolut inget att klaga på när det gäller sjukskrivning.
@johan
2015-08-01 16:41:26
SV: Angående jobb på Ryan...
Hoppas du inte blir sjuk, för då får du sparken.

Att tänka lite längre än näsan räcker...
Johan
2015-08-01 11:21:39
SV: Angående jobb på Ryan...
Hmm vart ska jag börja?
När ska alla dessa tomtar sluta tro på allt media slänger ur sig?
Jag är 22 år gammal och jobbat på ryanair sedan jag var 20 och är helnöjd. Ser inte detta som en inkörsport till andra bolag, jag är här för att stanna. Inte många bolag som erbjuder ett stabilt schema där man slipper ligga ute på hotell och kan komma hem VARJE kväll. Dom har ett smart upplägg med våra företag där vi får tillbaka utgifter från type rating etc båda vinner på det i början. För oss som stannar på ryanair får fastanställning efter några år. Vi tjänar även bättre än många andra bolag (SAS). Så kan folk snälla sluta säga att vi förstår branschen? Vi valde att jobba här och ingen har tvingat oss.
Och till ni som är så upprörda med ryanair, släng eran svenska dubbelmoral i väggen och sluta flyg billigt så slipper ni säkert oss i framtiden.
J2TheK
2015-08-01 08:46:37
@bionuclear66
Vilka bolag pratar du om? Vilket bolag har nyligen tagit in folk med några tusen timmar MEP eller småturbin på sin höjd utan att du får betala för en rating?
Menige Ryan
2015-08-01 07:59:54
SV: Angående jobb på Ryan...
Jo marknaden har ändrats tyvärr till det sämre och framför allt sedan sveriges EU inträde.

Eftersom Ryanair inte är svenskt förstår jag att man får använda sig av flygbolag som finns även i andra länder än i Sverige.

Det finns flygbolag som inte använder små pojkar som betalar och förstör flygmarknaden för oss piloter i världen om man orkar leta.

Så länge man betalar för att flyga hos Ryan förstör man marknaden för alla som jobbar med flyg.
Någon måste börja att sluta så tvingas även de ta in folk som slipper betala för sig.
Johan
2015-08-01 01:49:57
SV: Angående jobb på Ryan...
bionuclear66:
Vilka stora/bra bolag kräver inte tid på typen? Och även om något bolag, mor förmodan, skulle acceptera ansökningar utan tid på typen så väljer dem självklart folk med erfarenhet framför folk utan.
Kan inte mer än att hålla med Nils i detta inlägg, han har en poäng.
M
2015-08-01 01:32:24
SV: Angående jobb på Ryan...
Du har helt rätt Nils, men oroa dig inte så mycket, och framförallt: ta det som skrivs här med en nypa salt.

Det finns mycket som inte är bra med Ryanair men faktum kvarstår att det är en bra inkörsport i branschen så som den ser ut idag. Problemet idag är snarare vart man ska ta vägen efter Ryan, om man nu inte vill stanna. SAS anställer, men är det ett "bra bolag" idag? Visst, du får ett hederligt svenskt jobb med svenska villkor, men vad händer nästa gång det är dags att dra ner? Då är det sist in först ut. Mellanöstern? Kina? Funkar för en del men är inte nåt för alla.
P
2015-08-01 00:31:07
SV: Angående jobb på Ryan...
Hur man än vänder och vrider på det så förstör ni marknaden. Går liksom inte att snacka bort...
bionuclear66
2015-07-31 23:55:41
SV: Angående jobb på Ryan...
Instruktion, taxiflyg, sedan in på turboprop. För att bli antagen i ett bra bolag behövs INTE timmar på typen. Det är det bara bolag som DY, Wizz etc som kräver...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev