Tråden startades av: Diavel  2015-08-01 00:14:28
Arlanda flygplats, ett misslyckande 
All snack om att ARN. ska vara Skandinaviens ledande flygplats är bara löjlig, så länge som missfostret Swedavia äger/sköter Arlanda. Dom har absolut ingen koll på hur man drivar enn modern flygplats, och vill inte heller göra det som krävs för att utvekla flygplatsen. Vad är planen från Arlandas ledning, jo att det ska vara ännu mer shopping galleria , fullständigt visionslöst. Det man borde göra är att se till att förlänga dom två korta banorna, och utnyttja kapaciteten mycket mer effektivt än man gör idag,all snack om bana 4 är.bara löjligt.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

A320
2015-08-16 20:43:45
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Nytt världsrekord på Gatwick, 913 flighter på ett dygn....

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11112
Fl
2015-08-12 17:02:15
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Problemet är att det finns tre banor. Så ser man möjligheten att tvinga att in i dåliga användningsmönster för att tillfredsställa alla som klagar på buller. Fanns det bara paralleller, helst i vettiga längder och utan några större restriktioner hade arlanda rent asfaltsmässigt kunna svälja väldigt mycket mer trafik. Det största problemet är dock terminalerna i sig och tidtabeller som gör att det helt enkelt inte spelar så stor roll hur mycket asfalt man har.
ok..
2015-08-11 20:03:32
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
effektivast hade ju varit att få använda parallellerna hela tiden men det får man inte för miljötillståndet... därför behöver man tre...
ok
2015-08-11 16:15:47
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Steffe, varför räcker inte två banor till, masser andra flygplatser med mycket mer. trafik än ARN har bara två banor.
Steffe
2015-08-11 14:13:28
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Ni som klagar på att det är ineffektivt. Ta upp kampen i miljödomstolen och med transportstyrelsen. Arlanda hade kunnat sluka väldigt mycket trafik om dom fick nyttja tre banor samtidigt. Bara två åt gången är tillståndet på.
Hihi
2015-08-10 08:43:36
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Fyndigt att folk tror det är flygledarna som bestämmer hur man får använda banor och luftrum. Tihi
svein..
2015-08-10 08:23:23
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
å andra sidan har Arlanda ett av världens vackraste torn... :) som snart inte syns bakom alla kontor och hotell..
Petteri Ojamo
2015-08-10 07:30:12
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
AB Väsbyhem vill att det införs ännu mer restriktioner. De säljer tomter och bygger hyreshus rakt under inflygning från söder. Dessa säljs med ord som "lugnt läge".

grumpy
2015-08-10 06:45:53
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Sen är det det estetiska och arkitektoniska. På många håll är flygplatsarkitektur framåtsträvande och terminaler är ofta spektakulära byggnader. På Arlanda har man precis byggt ett 70-tals parkeringshus i riktig lågbudgetstil mitt framför terminal 5 som är extremt fult redan nu och som om fem år, när betongen blivit smutsig av surt regn och luftföroreningar inte kommer at vara vackrare.
ok
2015-08-09 18:26:01
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Egentligen är det väl inte helt fair av oss att jämföra Arlanda flygplats med en London flygplats.
Mer relevant är att jämföra med Oslo Gardermoen, och Köpenhamn Kastrup.
Oslo vet jag inte mycket om har varit där två gångar verkade effektivt men jisses vad allt var dyrt ännu dyrare än Arlanda. Kastrup känner jag ganska väl. ett bra exempel på att det faktiskt hjälper att privatisera. Tror det är ett viktigt skäl till att Arlanda är två steg efter Kastrup att Kastrup inte är underlagd nåt som Swedavia, som är som en tung blöt filt över all nytänkande och initiativ.
ole..
2015-08-08 01:13:50
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Vi kan inte jämföra Arlanda med flygplatser vid stora städer.. jämförelsen är ju helt befängd...
@ Arne..
2015-08-08 01:11:57
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Brister i simultankapacitet.. lol det var en skön kommentar...*S* kan du förklara den..för då undrar jag hur svenska flygledare kan vara eftersökta utomlands...*ASG*
Nisse
2015-08-07 22:27:14
@OK
@OK:

Nej det var en alldeles utmärkt jämförelse.

Antingen får man göra som Gatwick och smeta ut trafiken över hela dygnet, eller så låter man resenärerna resa när de önskar dvs morgon och kväll, och då krävs det 2 banor.

Eller för att hårdra det ytterligare: skulle Arlanda ha peak dygnet runt, så skulle man beta av veckans trafik genom att ha öppet måndag-onsdag. Sen kan man stänga torsdag-söndag.

Hur tror du passagerarna hade uppskattat detta?


ok
2015-08-07 21:33:43
@Nisse
Jasså, och hur långa peak perioder har man på Arlanda jämfört med LGW. verkar vara en usel jämförelse..
C
2015-08-07 19:59:15
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Den nuvarande flygplatschefen på Arlanda har tidigare uttryckt att han "inte uppskattar konkurrens". Det skvallrar en del om tankegångarna hos Swedavia.
Samma skit @HEL
2015-08-07 19:41:57
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Helsinki-Vantaa and Arlanda are examples of poor ATC service. Three runways should be enough. In both airports.
Nisse
2015-08-07 17:26:42
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Gatwick klarar bara 50-55 rörelser i timmen i peak. Något som Arlanda överskrider med råge varje dag i peak.

Att Arlanda har 3 banor är visserligen sant, men bara 2 kan användas samtidigt pga deras placering.



Arne
2015-08-07 14:59:18
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Det bristen på simultankapacitet hos flygledarna som gör att Arlanda med sina tre banor är klart underutnytjjad i förhållande till andra "storflygplatser".
Swedavia leker med storflygplatsdrömmar, men inse verkligheten. Det är inte shoppinggallerior som attraherar långlinjesatsningar till/från Arlanda.
Det är flygplatsens totala infrastruktur som måste förbättras dramatiskt.
Öka kapaciteten för incheckning, mer avancerad, baggagesortering, effektivare och framförallt SNABBARE säkerhetskontrller. I dag ringlar sig köerna långt in i Skycity.
Sluta med SAS prioriteringar fram andra expanderande bolag. Lika villkor service faciliteter för alla bolag. Avgångshallar och incheckningsområden behöver mycket större yta, alldeles för trångt idag. Swedavia's planering är idag en fullständig katastrof. Sluta med att ge SSP ensamrätt till nästa alla restaurangområden.
Bristen på konkurrans gör att alla priser ät skyhöga, ren ockerverksamhet.
tokigheter...
2015-08-07 08:53:08
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Gillar när ni skriver en massa om hur dåligt det är men ge gärna exempel på vad som är dåligt...vad gäller flygledning...tex.. först då blir det ju en intressant diskussion här på forumet.. men det är väl inte det ni vill utan bara slänga skit...
Golden
2015-08-07 00:12:44
@ok
Enig med dig. Flyga till/från ARN är onödigt komplicerat. Det verkar inte finnas kunskap och kompetens att komma tillrätta med tokigheterna kring denna flygplats.
@ok
2015-08-06 20:42:22
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
kan du ge något exempel..eller snackar du bara...
ok
2015-08-06 17:01:57
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Det skulle vara en bra ide om LFV skickade några flygledare till T.ex. LGW för att lära sig hur man använder baner och luftrum effektivare, finns mycket att lära sig på det här området.
Cege
2015-08-06 14:41:06
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
En fjärde bana tillfredställer bara byggbolag på skattebetalarnas bekostnad.
ole...
2015-08-06 01:13:21
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
affe kan bara hålla med... finns inget behov, man kan tycka vad man vill om hur swedavia bedriver flygplatsverksamhet men en 4 bana vill de inte ha.. Det som skrämmer är ju att det är politiker som anser sig veta bäst och propagerar för en 4 bana.. .
Affe
2015-08-06 00:45:16
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Vad jag kan hitta så har ett 30-tal flygplatser i världen fyra banor. Nästan uteslutande stora miljonstäder/transferflygplatser. Är det ens rimligt att ha en diskussion om fyra banor på Arlanda? Det verkar ju inte finnas ett enda vettigt argument till varför man skulle ha fyra. Bara för att det finns en bana till vill väl inte fler flyga till ARN?! LHR som har nått sitt kapacitetstak kan ha den diskussionen men för lilla ARN är det bara fånigt...
Expat Swede
2015-08-05 22:31:04
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
FLYGFORUM

Regler för forumet

Flygbloggar
Sitemap
Förhandsgranskning


Inlägg skrivet av: Expat Swede 2015-08-05 22:27:45
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Agree - it is a shopping alley. If you need something else it is just a mess...

Departed last Saturday 2225 with QR. Needed to deposit something in the lockers operated by ''Bagport''. Credit card boxes did not work, went and asked for change to coins at ''Bagport'' office to use their coin operated boxes. ''Sorry i do not have change for you, because if another client comes i will run out of exchange and not be able to serve him/her''!!! Nuts!
So i am not a client? Well - go upstairs and change at the exchange office. Sure - i went to X-change.
Sorry - no we don't change money but you can buy foreign currency if you want. Charming guy, and he had lots of coins... So- since you are not willing to help where do i go? Go downstairs to ''Parkeringskassan'' - they will help you. Nuts!

Indeed - i bet they would but it was CLOSED as this was on a Saturday evening... Nuts!

They lost their business... I solved it another way. And i was very polite, and do know how to behave.

After check-in we went thru security, quite OK. And i do appreciate them being through. Both me and my wife were stopped to verify some items not clear on their screen. Very OK, no complaints from my end. They did their job. No nuts!

Then we ended up in a very expensive shopping mall just after security control... We managed to find our way through at last and wanted to eat something light just outside the ''Duty Free''.

At 2120 with a flight departure at 2225, the staff had decided to close the ''Cafeteria'' or whatever it was. ''No we are closed'' Quite disappointing, and I wonder if the agreement with Swedavia allows this? Nuts!

All in all - Arlanda, you need to seriously shape up, as a passenger i feel like a walking ATM machine and nothing else. Nuts! ( I write in English just because my keyboard does not have Swedish letters)

My recommendation - avoid Arlanda and all these ''money traps'' as much as you can. It is simply not the airport I want it to be!

Good day(Nuts!)
A320
2015-08-04 22:54:47
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
pf - my bad med banlängden.

Faktum kvarstår.

Gatwick, en bana (i operation), 260K rörelser och 38 miljoner passagerare.
Arlanda, 3 banor, ibland 2 banor när dom har WIP på en bana, 220K rörelser, 22 miljoner passagerare.

Varför skall man lägga pengar på att förlänga eller bygga ut bansystemet?
Steffe
2015-08-04 19:29:52
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
En bana skulle fungera men då skulle peakarna bli dubbelt så långa och skulle tvinga bolagen att få mindre valmöjligheter att lägga tidtabell så två banor är bra. Skulle kunna skrota 08/26 men ingen vill använda bana 3 och taxa fem min extra så nu är det bra som det är. Absolut ingen bana 4 inte ens om Bromma läggs ner.

Nu har Stockholm 4 banor (inklusive Bromma) och tre kan användas samtidigt de attraktiva tiderna vilket möjliggör större valmöjlighet för paxen samt att fler jobbresenärer kan flyga 0630-0830 samt 16-18. (ungefärliga tider)
Flygare
2015-08-03 18:02:23
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Sådan här form av kritik känns så oinitierad. Utvecklingen av en flygplats måste givetvis balansera kostnaden för ny dyr infrastruktur samt potentiella intäkter från kommersiella affärer, mot resenärens behov och betalningsvilja. En längre bana kanske skulle öka kapaciteten något, men skulle sannolikt samtidigt fördyra resandet till och från flygplatsen ganska mycket..
pf
2015-08-03 17:22:29
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
A320, LGW's runway er 3.316 m, ref http://www.gatwickairport.com/business-community/about-gatwick/at-a-glance/facts-stats/

Når den ikke er tilgjengelig finnes det en paralell, normalt anvendt som taxeway på den lengden du skriver.

Lågprisprofilen
2015-08-03 13:00:33
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Lockar man pax med många affärer? Jag har då aldrig valt flygplats på det kriteriet, allt annat lika så väljer jag den flygplats som har kortast väg mellan ingång och gate.
A320
2015-08-03 10:36:42
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Gatwick har en "kort" bana på ca 2560m, ca 260.000 rörelser, 38 miljoner passangerare. Arlanda - 3 banor, 220.000 rörelser, 22 miljoner passagerare.

"förlänga dom två korta banorna".....??

Varför då?


K Anka
2015-08-03 09:50:46
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Är flygbolagen villiga att betala för banförlängningar? SAS, Norwegian...???
C
2015-08-02 09:08:23
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Projektet Swedavia är så tragiskt. Men det mest tragiska är nog att större delen av flygbranchen vet om det, men inte vågar göra någonting åt det.

Mycket ryggkliande är det.
ole..
2015-08-01 19:50:03
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
skönt erik att se att du har insikt om en och två banor... :)
Erik
2015-08-01 15:52:01
SV: Arlanda flygplats, ett misslyckande
Helt rätt! De skulle klara sig på en bana om på den trafiken som finns idag! Bara förlänga den först. Om brommas trafik skulle flyttas kanske två banor skulle behövas. Med 4 nejnej.

Men som de säger själva så behövs det också större shopping ytor m.m de behövs för att locka passagerarna och konkurrera mot speciellt CPH.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev