Tråden startades av: James  2015-08-05 01:30:55
New record high for Norwegian 
All time high for Norwegian on Oslo stock excange ! Will flygtorget accept this fact, or will The moderator cancel it? This post will be photographed for later documentation

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Observer
2015-08-10 13:20:27
SV: New record high for Norwegian
Bara uppåt för Norwegian
CB
2015-08-09 18:58:35
SV: New record high for Norwegian
Fantastiska siffrof för Norwegian!
pf
2015-08-06 18:05:16
SV: New record high for Norwegian
SAS anställd, takk for dine opplysninger. Veldig interessant.
@SAS anställd 2
2015-08-06 18:01:16
SV: New record high for Norwegian
Oavsett om SAS gör vinst eller inte så ska pensionsskulden med i räkenskaperna detta år. Den är så gigantiskt att det blir stort minus och det ärl långt borta innan man är i kapp. De måste göra MYCKET större vinster.
CB
2015-08-06 17:53:17
@SAS anställd 2
Om SAS lyckas öka omsättningen, vilket man gjort i Q1 och Q2, är 3 miljarder i vinst före skatt en pessimistisk prognos. Att SAS tar marknadsandelar i hela Skandinavien, är ett tecken på styrka.
SAS anställd 2
2015-08-06 17:48:54
Norge
SAS Norge har alltid står för ca 40% av omsättningen, pga landets geografi. Det har också alltid gått bra. Hur det bokförs är bara teknik, det vet alla.

Du har en del rätt i dina tidigare inlägg, men ganska mycket fel också @SAS-anställd. För innevarande år är SAS på väg mot en betydande vinst.
SAS anställd
2015-08-06 16:37:40
@ pf
Jag skulle skrivit att Norge gick bättre och Danmark sämre. Norsk inrikes är vad som gett de stora intäkterna. Norges internationella (läs via Köpenhamn eftersom nästan inga flyg gått direkt någonstans från Norge) har alltid varit ganska liten.

Beträffande kostnadssidan.
Det intressanta med SAS bokföring är att man inte bokfört kostnader mot intäkter utan man har flyttat kostnaderna och intäkterna i förhållande till skatterna i dom olika länderna. Titta på hur olika flygplanindivider i SAS bytt registrering i förhållande till hur skatterna varit i dom olika länderna. För tillfället är till exempel de flesta LR-flygplanen registrerade i Norge-Danmark.
pf
2015-08-06 15:33:51
SV: New record high for Norwegian
SAS anställd, jeg ifrågesetter din påstand om at Norge startet å gå bra når ikke lenger flyginger til/fra Danmark ble bokført innen SAS som "danske" inkomster.

Er ikke antallet flyginger/pax på de "danske" flyginger såpass få ift totalen i Norge, til at dette kan være rett-og jeg antar at i denne kalkulasjon også finnes en kostnadsside.
pf
2015-08-06 15:22:29
SV: New record high for Norwegian
SAS anstaeld, jeg vil presisere at jeg ikke har sagt at Heavy er i Skandinavia. Forstår jeg det videre slik at produsenten bestemmer at gangtiden er et maks tid for når Heavy må foretas-jeg vil tro den kan tas før, om det natulig nok passer rent planleggingsmessig.
SAS anställd
2015-08-06 13:09:01
@ pf
SAS har inte längre någon egen heavy maintenance, allt är outsoursat till länder med lägre kostnader sägs det men huvuddelen görs i England och Irland. Är det lågkostnadsländer?
Heavy maintenance görs enligt tillverkarens schema och är knutet till gångtid och antal landningar. I en idealisk värld kan alla flygbolag i hela världen få sin heavy maintenance utförd under lågsäsong men Shannon Aerospace och andra kan bara ta emot ett visst antal flygplan åt gången och dom har också semestrar.

Believe it or not, flygmekaniker har också rätt till sommarsemester.
pf
2015-08-06 12:52:59
SV: New record high for Norwegian
SAS anställd, man må ikke se seg blind på tall-det er alltid en forklaring.

For SAS kan det være fornuftig å ta ned på trafikk som ikke gir lønnssomhet. F.eks kan Heavy Maintanance og ferieavvikling gjøres på den tid av året hvor yield er lav på tradisjonelle businessruter.
pf
2015-08-06 12:50:25
SV: New record high for Norwegian
pax siffer, det må være enda svårere for alle "elskere" på dette forum av et irsk LCC, dette på trots av all skremsel eder og galle skrevet;

Jeg leser de hadde 95 % sardinfaktor i juli, og over 10 mill pax den måneden.

Bare hold fram, skriv skit om Ryanair, og sifferne daler nok sikkert.....
SAS anställd
2015-08-06 12:22:52
@ pf
Den största paradoxen med SAS är att åtminstone dom sista 30 åren har den norska trafiken inom SAS gått med vinst. Svensk inrikestrafik har också gett plus men allt och lite till har plöjts ner i Danmark och Interkont.
En annan intressant sak är att fram till för ca 10 år sedan bokfördes alla intäkter på trafik till och från Danmark som danska intäkter. Då sa norrmännen stopp så man fick ändra på bokföringen och vips började Norge gå bra och Danmark sämre. Jag är inte säker på hur intäkterna från Sverige bokförs.
pf
2015-08-06 11:58:54
SV: New record high for Norwegian
For meg er det interessant at Flygtorget skriver at et annet bolag har en "kassako" på norsk inrikes, ref http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=11105&KatID=1

SAS anställd
2015-08-06 09:33:02
SV: New record high for Norwegian
I år har SAS kraftigt dragit ner på chartertrafiken, förra årets maxning gav bra siffror för antalet pax men lönsamheten blev dålig. Man ville förhindra att Norwegian blev störst i antal passagerare vilket skulle kunnat inträffa om man ställt flygplanen under semestern.
Med den mindre charterverksamheten kommer alla SAS julisiffror i år utom PASK att visa minus. Genom att man jämför med förra året när ASK var högt och RPK lågt kan man få det att se ut som om man tjänar mer pengar i år.
Sådant är kreativ bokföring i den högre skolan men vi får se hur länge det går att ta ut premiumpriser för en lågprisprodukt. RG har varit väldigt finurlig men han börjar närma sig vägs ände. Allt som går att sälja är sålt, SGS går tydligen inte att sälja. Man börjar äntligen se ett nytt datasystem på väg, det kommer att spara mycket pengar och ge utrymme för stora personalnedskärningar men det kommer nog 5 år för sent.

Som SASanställd hoppas jag på det bästa men tyvärr så tror jag att loppet snart är kört.
Jonny Puma
2015-08-06 09:11:17
SV: New record high for Norwegian
http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/smekkfulle-norwegian-fly-kraftig-passasjervekst-i-juli/23500904

Måste vara jobbigt att heta Pierre och/eller vara DY-hatare. När var det den konkursen som ni pratar om skulle inträffa egentligen? Januari 2010? Eller var det september 2012? Ni får uppdatera era Maya-kalendrar och återkomma med exakt datum.
Pax siffror
2015-08-06 08:47:56
SV: New record high for Norwegian
Nya rekord igen, loadfac på SH 93,8% och LH 97%!

Folk har tydligen inte lessnat att flyga med NAS oavsett tidigare problem...
Taxit
2015-08-05 22:39:35
SV: New record high for Norwegian
Jeg var med på emisjonen i Norwegian i 2008. Kjøpte da ca: 30500 stk. aksjer for NOK 34.80 per stk. De har jeg fortsatt i dag og nå er de verdt NOK 375 per stk. Jeg er fornøyd både som kunde og selfølgelig som aksjonær.
007
2015-08-05 17:55:19
SV: New record high for Norwegian
Breaking news by Lasse.

Who cares
RTP
2015-08-05 17:53:37
SV: New record high for Norwegian
"Norwegian rules" hahaha. Va patetiska vissa människor är. Här hejas det på DY, SK och FR som om det vore fotbollslag. Jaja det är väl kul att vara entusiastisk om något. Synd bara att det inte kan göras på ett objektivt och vuxet sätt.

Carry on with the abuse little children...
Nils
2015-08-05 16:31:03
SV: New record high for Norwegian
Norwegian är då ingen köpvärd aktie. Kursen alldeles för hög.
@ pierre
2015-08-05 13:40:54
SV: New record high for Norwegian
Om du är någorlunda läskunnig, så kan du själv läsa kurserna i vilken dagstidning som helst, eller på nätet.
Men jag förstår om du inte läser dessa sidor, med tanke på hur SAS aktie går just nu HAHA

NORWEGIAN RULES !!!
Björn
2015-08-05 13:34:59
SV: New record high for Norwegian
Det är helt otroligt vilken kursutveckling. Och imorgon drar det iväg igen
med trafiksiffrorna för Juli som förmodligen blir ännu ett rekord, då hela Juli
har varit knök fullt på nästan allt. Det är gött !!
pierre holmgren
2015-08-05 10:04:46
SV: New record high for Norwegian
Kan du ikke lige oplyse os om hvad kursen er og hvor meget du har tjent?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev