Tråden startades av: Frans  2015-08-25 15:42:31
Baltimore ny DY-bas 
Det ryktas att Baltimore blir Norwegians nästa bas. Förmodligen ett smart drag då efterfrågan på resor till Washington är stor från Europa, inte minst från Stockholm och Oslo.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Undrar.
2015-08-31 18:22:46
SV: Baltimore ny DY-bas
Vet inte vem du skrev till men har inget med Ryanair att göra.

Om allt som krävs för att slippa arbets/uppehållstilstånd är att anställa folk i bolag ovanför EU så vet vi vart arbetsmarknaden är påväg.

Snart bara personal från Bangladesh på ICA och Coop...
DY
2015-08-30 13:00:05
SV: Baltimore ny DY-bas
Kul att ni på FR äntligen fattat galoschen! Vi på Norwegian fick kämpa för att bolaget skulle fatta vad som gäller för flera år sen.

Skillnaden med NLH och FR är att kaninen i BKK och FLL inte är anställda på europeiska bolag. Då behövs tydligen inget uppehållstillstånd. Att NLH hyr in dessa spelar ingen till då de inte är baserade i Europa. Det är en gråzon med det är uppenbart att ingen lyckats stoppa detta ännu vilket visar att det kanske inte är olagligt.
Poletta
2015-08-30 10:39:05
SV: Baltimore ny DY-bas
Bara flight deck är scandinavier/européer flyger jag gärna. Att Cabin Crew inte kan svenska betyder ju inget. Dom/flygbolaget kan ju ändå inte hjälpa mig vid försening...
Undrar.
2015-08-30 08:52:14
SV: Baltimore ny DY-bas
Vad individuella piloter gör som är fel är upp till dom oavsett vilket bolag man arbetar åt.

Det är individen som är ansvarig för att skatt betalas i rätt land i Europa. Sociala avgifter betalas där du är baserad och inkomstskatt där du bor (nya reglerna)
Men Ryanair gör iaf rätt för sig att de anställer personal med uppehålls/arbetstillstånd i Europa enligt lag. Att bolaget Ryanair är baserat på Irland är inte av värde i detta avseende utan betyder endast att dom betalar sin bolagsskatt där.

Att MOL argumenterar att Irländsk lag gäller för att dom opererar Irländska flyg är lika löjligt som MOL själv. Det är Irländska IAA som styr Ryanair´s operativa regler men dom grundar sig i EU-lag. Dessa regler gäller endast framförandet av flygplanet och är ej samma som arbetsrätten i det landet personalen är baserad.
Flyganalytikern
2015-08-29 08:21:57
SV: Baltimore ny DY-bas
BA, KL, LH, AF kommer få det tufft i Norden hädanefter.
DY
2015-08-28 23:15:29
SV: Baltimore ny DY-bas
Känner flera på FR som inte har grandfathers right och fortfarande betalar på irland trots att de INTE är baserade där. Vore synd att namnge någon här inne.
Undrar.
2015-08-28 21:41:53
SV: Baltimore ny DY-bas
DY, du har helt fel angående Ryanair så...och det var du som började att babbla om socialförsäkring...
FR
2015-08-28 18:10:48
SV: Baltimore ny DY-bas
Bara det klargörs! Alla som har bas på Skavsta och som inte utnyttjar "Grand Fathers right" har idag sociala avgifter betalda i Sverige av Ryanair. Inget annat.
DY
2015-08-28 17:54:28
SV: Baltimore ny DY-bas
DU behöver inte tala om för oss på norwegian vad skillnaden är på arbetstillstånd, inkomstbeskattning och sociala avgifter. Jag kan redogöra vilken sida i lagboken du skall leta upp faktat om det ska vara så! är det något man blir grym på i denna branch är att ro om sitt eget hus och har ryggen fri.

För att reda ut Ryan så hävdar de att alla jobbar på Irland då det är ett EI AOC. Därav skall inkomstbeskattning betalas i Irland samt sociala avgifter. Vad det gäller inkomstskatteregeler så är det upp till den enskilde beroende på bilaterala avtal mm. Men EU regler säger att social avgifter skall betalas i land av basering och inte på Irland. Där lever FR på grandfathersrights för de som hade gällande avtal innan lagen trädde i kraft. Så fort du skrivit nytt avtal (läs uppgrade eller nyanställda) så ska du betala sociala där du har bas. FR är av en annan åsikt. Nog om FR... Norwegians agencys har efter påtryck från bla piloter tvingats rätta sig efter nya EU-regler angående sociala avgifter. Det bevisar att AOC och registering av flyg inte är lika intressant längre. Då de inte har Norsk bad behöver de inte norska uppehållstillstånd bevislignen då de har BKK bas. FLL kabinen flyger samma maskiner å behöver inga uppehållstillstånd heller.
Malte
2015-08-28 14:58:12
SV: Baltimore ny DY-bas
Kommer Norwegian återuppta sin bas i Stockholm i takt med att flottan av B787 utökas måntro ?
Undrar.
2015-08-28 13:46:37
SV: Baltimore ny DY-bas
Om det nu blir ett AOC i Storbritannien som ligger inom EU så ska ju personalen ha arbets/uppehållstillstånd i EU för att få arbeta för bolaget enligt gällande EU lag.
Om myndigheterna i Storbritannien är lika slappa som i Norge får vi se då.
Socialförsäkringen har inget med arbetstillstånd eller uppehållstillstånd att göra.

Att göra en liknelse med Ryanair är ju som att likna äpplen med russin...Ryanair baserar inte personal i Bangkok men låter dom flyga inom Europa eller från Europa till/från USA utan arbetstillstånd i Europa.
DY
2015-08-27 20:16:46
SV: Baltimore ny DY-bas
Hugg hur mycket du vill men du får ta konsekvenser i rätten sen. I ditt fall är nog utfallet ganska glasklart men i rättens ögon är man oskyldig tills dom fallit.

Om Jag gillar BK eller inte förtäljer inte historien. Du får tro vad du vill, inget jag lägger vikt på.
De är inte anställda på på ett norskt bolag lika lite som de amerikanska anställda. Men man hör aldrig folk gnälla om det bara om Thai, varför? Om de skulle vi baserade i ex OSL krävs uppehållstillstånd men så är inte fallet. Hade du samma åsikt när de var NAI AOC? Lika lite norskt där...

Gällande det brittiska AOCt så kommer det ganska snart. CEO och annan administrativ personal har redan flytt från NAI till NUK.

I Ryans fall vill de hävda att alla är anställda på Irland oavsett rasering för att de flyger EI-xxx reggat och det är irländskt territorium. EU har fått upp ögonen och hävdar att du ska vara socialtförsäkrad i land av baserigen inte där huvudkontoret ligger.

Då blir det vanskligt att försöka tvinga alla Norwegian anställda att hävda att de ska var anställda i Norge fast de har en bas i ett annat land. Ska man påtvinga Norwegian den modell Ryan inte fått igenom? Det är många case uppe nu mot ryan angående det sociala och skatt mm...
Undrar.
2015-08-27 16:24:12
SV: Baltimore ny DY-bas
Är det något nytt att allt är lagligt till det prövats?? Då är det alltså fritt farm att springa runt och hugga folk med kniv så länge det inte prövas??

Hur mycket du än älskar Herr Kjos så arbetar besättning från Thailand utan arbets/uppehållstillstånd åt ett bolag registrerat i Norge och de utför där arbete på norskregistrerade flyg inom Europa och mellan Europa och USA.
ok
2015-08-27 14:09:32
SV: Baltimore ny DY-bas
Det återstår.väl också att se om/när det bliver britiskt AOC, eller hur?
DY
2015-08-27 11:35:32
SV: Baltimore ny DY-bas
Ja det återstår väl att se. Ingenting ä olagligt tills saken prövats. Snart är det ändå ett brittiskt AOC men å andra sidan är de aldrig varit anställda där AOCt finns. Så aldrig anställda på ett norskt bolag. Glasklart är det inte.
Undrar.
2015-08-27 10:11:24
SV: Baltimore ny DY-bas
Vem har sagt att thai har bas i USA?

Alla vet ju att dom arbetar till och från USA arbetandes på ett norskt bolag men utan arbets/uppehållstillstånd, detta är mot EU-lag.
DY
2015-08-26 22:33:50
SV: Baltimore ny DY-bas
Inga thai som har bas i USA. Det var rasering du undrade över.
Pierre, FR är Irländsk sällskap icke sant? De vill att alla ska vara anställda i irland (pga EI-xxx reg) även fast de har baser i hela europa. EU och alla andra vill att de ska vara socialt försäkrade i landet där de har bas. Det är numer eu-lag. Nu vill du att alla ska vara anställda i Norge? Hur ska vi nu hade det egentligen is flygeuropa? Ska alla dansa efter sas pipa?
Kalle
2015-08-26 21:41:20
SV: Baltimore ny DY-bas
Källa på det?
Länk?
Undrar.
2015-08-26 20:04:22
SV: Baltimore ny DY-bas
Dom flyger med crew från Thailand utan arbetstillstånd med...betyder inte att det är ok.
pierre holmgren
2015-08-26 18:57:51
SV: Baltimore ny DY-bas
Baltimore ???? Troede norwegian var et norsk selskab , hvorfor er folk ikke ansat her i norden?
DY
2015-08-26 11:40:28
SV: Baltimore ny DY-bas
Förtroendeingivande svar? Vilket förstroende vill du jag ska förmedla? Det är väl bara att konstatera att exisisterande baser är up and running.
Undrar.
2015-08-26 09:20:46
SV: Baltimore ny DY-bas
@DY,

Tydligen är inte ett så förtroendeingivande svar på frågan... Du har inte något bättre svar med fakta på hur det fungerar.

Inga idiotiska svar igen tack då det var en seriös fråga för att jag undrar hur det fungerar.
Los Pilotos
2015-08-26 03:00:41
SV: Baltimore ny DY-bas
Vem skriver allt skit på detta forum?! Det ska bli en B787 bas i Baltimore som feedar besökare till Sydamerika och Japan för att komma undan dubbelbeskattning i Europa.
DY
2015-08-25 20:27:13
SV: Baltimore ny DY-bas
Ja det kan man tydligen. Skulle det ha funnits tveksamheter hade de redan stött på patrull från SAS ledning. Så har inte skett.
Undrar.
2015-08-25 19:29:32
SV: Baltimore ny DY-bas
Hur är det med reglerna för sådant? Kan man öppna baser med verksamhet i USA hursomhelst utan att ha ett registrerat bolag i landet?
Jacobsson
2015-08-25 17:31:27
SV: Baltimore ny DY-bas
Jaha, Frans ser man det..
OM Norwegian drar igång långlinjor från Europa till Baltimore, Vem ska flyga då, Hi Fly eller hur..
737-800 har inte performance för det i alla fall.
@ Frans
2015-08-25 16:07:06
SV: Baltimore ny DY-bas
De ska flyga B737 mellan Baltimore och Guadeloupe. Hur gynnar detta Nordiska pax som vill flyga till Washington D.C. ??
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev