Tråden startades av: svein  2015-08-30 20:44:53
ryan på arn.. 
hur nära är det nu... nya slottar sökta.. när tar de steget...?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

TT
2015-09-22 09:38:59
SV: ryan på arn..
e eneste tre (primære lufthavne, red.), som jeg ikke ser os operere fra er London Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt. Alle andre i alle andre markeder over hele Europa er en mulighed for os,” siger Kenny Jacobs til Air Transport World.
Niklas
2015-09-08 11:49:55
SV: ryan på arn..
I vår kommer ny EU-reglering som förbjuder egenanställda. Hejja FR!! Haha
KalleP
2015-09-08 09:37:14
SV: ryan på arn..
Om man har ett eget företag så använder man de fördelar som bjuds! Om ni andra som inte har den lösningen och inte tycker att det är ok så är det erat problem. Det är inte förbjudet att ha bolag i andra länder. Även om det inte är optimalt ur ett lands möjlighet att ta ut skatt så är det ändå lagligt. Det står myndigheter fritt att tolka upplägg som man vill men det är också upp till individen att optimera skattebördan gentemot staten. Läs förordet i skattelagstiftningen.
Niklas
2015-09-08 03:01:22
SV: ryan på arn..
Varför publicerar ni på ett öppet forum hur ni tänker betala skatt?
FR
2015-09-07 22:19:16
SV: ryan på arn..
@FR

Nej, skatteverket ville att jag skulle betala mer, överklagade och vann... Så upplägget jag nämnde är godkänt så sent som i Maj...
@FR
2015-09-07 15:05:03
SV: ryan på arn..
Eller hårt uppvaknande...
Re.@FR
2015-09-07 14:54:07
SV: ryan på arn..
Mycket negativt svammel nu
@FR
2015-09-07 13:53:10
SV: ryan på arn..
Är du egenanställd och skall betala sociala i Sverige så försvinner bra mycket mer...
@FR
2015-09-07 13:49:43
SV: ryan på arn..
Har du sett nya dealen för uppgrade? Din löneförväntan är lite i överkant. Förövrigt, har du bas i Sverige och skall betala sociala i Sverige så kan det bli svårt att dra av träningskostnader.
Haha
2015-09-07 13:46:12
SV: ryan på arn..
Slår inte konkurrenten... När det är dags för uppgrade så blir det basbyte! ;)
FR
2015-09-07 12:54:34
SV: ryan på arn..
@haha

70E/h x 800-900 h = 56 000-63 000E / år.

Vi säger ca 60 000E / 12= 5 000E/mån
Skatt betalas på ca 750E i månaden tills utbildning(expences) är betalad, dvs under 2-3 år. Det tillkommer lite skatt mm i respektive land man har bas. Säg ca 500E till beroende på land.

Så år 1-2-(3) ser det ut som att man har ca 4000 NETTO/mån.

Visst sen tillkommer lite kostnader som pension, försäkring, etc etc på ca 1000
E/mån.

Sen blir det lite mer knapert år 3 då man har "slut" på expences och ska börja betala full skatt, men då är det dags för upgrade så då blir lönen något mellan 70-100 000E per år, så man klarar sig nog...
haha
2015-09-07 11:24:32
SV: ryan på arn..
Har ni råd till det efter ni har betalt alla skatter i Sverige samt lagt undan lite både till pension samt betalt den obetalda semestern?
Tt
2015-09-07 00:43:13
SV: ryan på arn..
Då gör man en macka hemma istället ??

Haha
2015-09-07 00:41:49
SV: ryan på arn..
De hinner inte upp och handla ändå! Efter jobbet vill man hem...
Profetian
2015-09-06 23:01:25
SV: ryan på arn..
Det finns inga restauranger på Arlanda, däremot finns det snabbmat typ hamburgare och pasta.
flygplansprofeten
2015-09-06 20:39:30
SV: ryan på arn..
Spelar det någon roll vad mackorna kostar i England när dom snart kommer att köpa mat på Arlanda? Vad finns det för bra restauranger på Arlanda?
Lågprisprofilen
2015-09-06 19:09:13
SV: ryan på arn..
@BC Är det något speciellt för Ryanairpiloter att de måste betala kontinentala priser på brittiska flygplatser? Min erfarenhet är att Stansted och Heathrow har väldigt humana priser på smörgåsar jämfört med övriga Europa. Kolla Boot's eller WH Smith nästa gång!
BC
2015-09-06 17:31:41
SV: ryan på arn..
FR: 4000 Euro netto får du när du har skatteavdrag första två åren. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter och skatter och då är det inte riktigt lika roligt längre. Särskilt inte när du ska köpa en macka för 13 pund på Stansted i väntat på flighten till Skavsta om 5 timmar.
Jag tyckte Ryan var ok och trivdes rätt bra, men gräset är grönare på andra sidan kan jag säga ;)
Ex Ryanair.
2015-09-05 21:44:31
SV: ryan på arn..
Re.Ex Ryanair; Jag skrev ett långt svar men det fick tydligen inte visas här på diktaturforumet.
En annan Peter
2015-09-05 16:24:04
SV: ryan på arn..
Beror på om du är skriven i Sverige eller inte. Men här ges inga skatteråd gratis! Vill du ha hjälp så får du betala en skattejurist som alla andra.

Självklart är det individens ansvar om man är egenanställd. Snart kommer nya EU-regler som kommer att förbjuda dem typ av anställning. EU har vaknat...
Re.Ex Ryanair
2015-09-05 13:56:16
SV: ryan på arn..
Du som verkar ha koll på läget.
Om jag skriver mig på Irland men pendlar mellan olika
baser i Europa men tillbringar mina 4 off dagar i Sverige.
Vad gäller då.
Också Peter
2015-09-05 13:17:38
SV: ryan på arn..
Håller med Ex Ryanair. Det är precis så som beskrivs! Men att vissa redovisar inkomster som inte är fördelaktigt för SKV får vederbörande ta ansvar för. själv Man kan inte klandra Ryanair för personer som inte tar sitt ansvar och följer lokala regler och förordningar.

Själv har jag jobbat på Ryanair under många år med ett sk riktigt kontrakt! De som har haft turen att säkra ett sånt kontrakt har inte mycket att klagas på!
@FR
2015-09-05 13:02:38
SV: ryan på arn..
Peter, du bör byta skattejurist! ;)

@FR flera år i branschen här med, upplevt haveriet skattehaveriet i de nederländska forna skatteparadisen. Mer än 10 år sen nu... Men har du en bra skattejurist så är det bra. Peter bör kanske på kontaktuppgifter av dig?
Ex Ryanair.
2015-09-05 10:36:44
SV: ryan på arn..
Peter Ryanair, bor du i Sverige så har du full skattskyldighet i Sverige oavsett vart du är baserad, du är skyldig att betala inkomstskatt i Sverige för all din inkomst från hela världen. Du kan då slippa skatt om du möter 6/12 månadersregeln.

-Använder du dig av 6 månadersregeln får du arbeta i flera länder men måste skatta för din inkomst i arbetslandet, du får vara i Sverige max 72 dagar per år.

-Använder du dig av 12 månaders regeln får du ej vara egen företagare, du får endast arbeta i ett land, du behöver ej betala skatt i arbetslandet och får även här endast vara max 72 dagar per år i Sverige.

Det du beskriver är begränsad skattskyldighet där du endast är skyldig att betala inkomstskatt för inkomst i Sverige, du får här vara i Sverige max 182/3 dagar eller något sådant...
Enligt Skatteverket kan du aldrig bo i Sverige och vara begränsat skattskyldig som du påstår att du är.
FR
2015-09-05 01:59:27
SV: ryan på arn..
@FR

Har haft flera flygjobb innan... Hälsa skattemyndigheten från mig, de får gärna prata med mig eller min revisor på Irland :)
Upplänning
2015-09-04 20:29:58
SV: ryan på arn..
Det vore kanon! Gillar Ryanair men hatar att åka till/från Nyköping.

Peter ryanair
2015-09-04 20:25:14
SV: ryan på arn..
Nej vi behöver inte betala en krona i mellanskillnad om vi bor i Sverige men har bas utomlands. Jobbar mina 5 dagar ocj spenderar mina 4 dagar Off i Sverige vilket resulterar i att jag är i Sverige mindre än hälften av årets dagar därav ingen anledning att betala skatt när jag inte jobbar här.
@FR
2015-09-04 19:31:16
SV: ryan på arn..
Du får dra av utbildningskostnadden om den är nödvändig för ditt arbete så du inte blir arbetslös. Att de just är FR visar att du inte haft ett arbete som flygare innan. Ganska dags att tipsa skatteverket om revisioner igen. :)
FR
2015-09-04 13:19:56
SV: ryan på arn..
@FR

Det är visst tillåtet att dra TR, har själv dragit en TR som utbildningskostnad på min enskilda firma i Sverige.

Känner flera kollegor i RYR som fått revisioner av Svenska skatteverket och klarat sig utan anmärkningar.
@FR
2015-09-03 23:18:03
SV: ryan på arn..
Bor du i Sverige så skall du även betala skatt där! Så kan du glömma att dra av TR mm på skatten. Möjligt att du kan göra det på Irland om du har ditt "bolag" registrerat där. Du skall oavsett skatta mellanskillnaden i Sverige. Det är bara en tidsfråga innan det är förbjudet med egna bolag.
intemittnamn
2015-09-03 16:34:25
SV: ryan på arn..
Får man lov att snusa om man jobbar som pilot på Ryan?
FR
2015-09-03 12:10:27
SV: ryan på arn..
Betala för att jobba?

Du startar ett bolag och drar alla kostnader i bolaget. Dvs: TR, ränta på lån, boende, mat, etc etc.

Efter utbildning har du ca 40 000 Euro att få tillbaka på skatten. Man betalar minimal skatt de 2-3 första åren, dvs du får tillbaka pengarna för utbildningen.
Under tiden kan du förvänta dig en netto lön som FO runt 4-5000 Euro.

Efter 3 år så blir du uppgraderad till Kapten och har en lön mellan 70-100 000 Euro / år.

Utöver det så har du 5/4 schema, vilket inte är lika vanligt idag. Snart har vi även fler baser i Sverige utöver Göteborg och "Stockholm"-Skavsta. Så det finns fina möjligheter att få komma hem varje dag när man jobbar.

Förra året var det ca 400 piloter som lämnade Ryan för de tror att alternativen är bättre. Men det har visat sig för dem att bolag som Jet2, Norwegian och SAS inte är så bra som de har trott, vilket att medfört att många sökt sig tillbaka till Ryanair.

Ryan är vare sig vi vill eller inte förmodligen ett av de få bolag som överlever konkurrensen i framtiden.

Själv sitter jag lugnt i båten och känner att mitt jobb är säkert inför framtiden!
FR
2015-09-03 11:47:10
SV: ryan på arn..
@BC

Om du läser bland nyheter på flygtorget så hittar du:

Ryanair ska växa stort i Köpenhamn

Notiser, Anders Carlsson, den 3 september 2015
Fyra linjer har blivit sju när Ryanair idag öppnar trafik från Kastrup till Madrid, Rom och Köln. Men ambitionen är mycket högre än så.

Ryanair drog tillbaka basen i Köpenhamn efter frontalkrocken med de danska fackföreningarna. Men ambitionen på att bygga upp verksamheten på Kastrup har inte minskat. I dagarna öppnades tre nya linjer, till Madrid, Rom och Köln i tillägg till de redan existerande fyra destinationerna.

Redan i oktober öppnas åtta nya linjer med målsättningen att flyga närmare 200 000 passagerare från Köpenhamn. Men det stoppar inte där. På en presskonferens i veckan menade Michael O’Leary att inom en fyraårsperiod har Ryanair 60 linjer ut från Kastrup.
BC
2015-09-03 10:21:00
SV: ryan på arn..
Satsar hårt på CPH?
Ryan har för fasiken lagt ner den basen och Billund, blev inte mycket till satsning :)

Jag har också jobbar på Ryan, man inser inte riktigt hur sjukt bolaget är förrens man lämnat.
Det genomsyrar hela bolaget.
KalleP
2015-09-03 06:52:34
SV: ryan på arn..
Re Steff! Jag kniper och har gjort i tio år! Har försökt att hitta anledning att sluta men det har varit svårt. Bas som jag har valt. Mille om året plus sociala avgifter betalt. 5/4 roster. Life´s good!
Ryan pilot
2015-09-02 22:39:43
SV: ryan på arn..
Har det rätt bra på Ryanair

Bra fakturering varje månad, bättre betalt än de flesta bolagen,
fast inget är gratis utöver en bra lön.

Kommer hem varje kväll.

Tryggt arbete.

Lätt att avancera.

Vad kan man mer önska som pilot.

FR
2015-09-02 22:27:06
SV: ryan på arn..
Flyger för Ryanair och enligt rykten inom bolaget står Arlanda på tur...

Som jag sa innan så vet jag inte om de tar resurser från Skavsta eller andra ställen...
Re: Steff
2015-09-02 20:15:25
SV: ryan på arn..
Ryanair är ett flygbolag som gör precis vad som helst för att slå sig fram på marknaden.
Endast ett fåtal är vinnare i det flygbolaget.
Bara att fråga alla som betalat/betalar för att jobba där och som bara kan knipa sen för att få det man vill för att sen dra.
hm..
2015-09-02 20:06:44
SV: ryan på arn..
nu skrev jag inte att man skulle betala dyrt för biljetten utan mer för biljetten... och det är det man är ute efter... betala för att landa och ta mer betalt.. än att få betalt och få lite för biljetterna...
Steff
2015-09-02 19:09:36
SV: ryan på arn..
Fast vi ser ju en tydlig ändring i Ryanairs strategi. Jag ser absolut inte ARN som någon omöjlighet inom en snar framtid.

Nu satsar det hårt på CPH, och skall även öppna ny bas på MXP. Dessutom finns det starka indikationer på att de vill etablera sig på AMS under 2016.

Ryanair blir mer och mer rumsrent i takt med att flygresenärer jagar lägsta pris framför bästa service.

Mvh/Steff
Nycopia
2015-09-02 14:59:28
SV: ryan på arn..
@Höst
När motargumenten tryter då tar man till förnedring.
Sorgligt.
Det är alltid intressant att läsa positiva saker om flyg så vi ser gärna att sign Höst bidrar med något kreativt här på forumet.
Kanske bara en liten rapport om hur hen upplever livet vid bagagebandet. Alltid finns det väl något positivt - eller?
Höst
2015-09-02 11:58:31
SV: ryan på arn..
Tror nycopia är ett förlorat fall, ingen idé att diskutera när någon är så insnöad...

Låt hem lasta väskor ifred...
Nycopia
2015-09-02 10:12:59
SV: ryan på arn..
Nu är det på det viset att de pax som är villiga att betala dyrt inte flyger med Ryanair.

Vill man flyga dyrt ut i Europa så finns det faktiskt konkurrens från flertalet flygbolag som redan flyger dyrt. Vill jag flyga dyrt flyger jag hellre med Air France eller BA - kanske till och med med SAS.

Varför skulle de som vill betala dyrt flyga med Ryanair?
Att döma av insändare här på forumet så är Ryanair ett trashbolag som inte rikare pax kan tänka sig att flyga med.

Att Ryanair etablerat sig på Kastrup är väl självklart.
Danmark vimlar av små flygplatser utan stort kundunderlag. Danmark är ett litet land.

Jaha, då säger en del att Ryanair vill ha en hub på Kastrup.
SAS´s hub fungerar utmärkt där med Alliansen i ryggen.

Ryanair kommer inte att funka utan genomgående biljetter.
Vem flyger med Ryanair till Kastrup och fortsätter med SAS??????
@nycoptia..
2015-09-02 09:46:22
SV: ryan på arn..
Varför tror du att Ryan håller på att ändra koncept då? eller har du missat att de flyttar mer och mer trafik till större och mer centrala flygplatser... ? Det beror på att man vill få tag i fler pax och pax som är villiga att betala mer för biljetterna, till Skavsta och andra flygplatser får man mest budgetpassagerare och man vill het enkelt tjäna mer pengar... Det kanske är så att man är för dyr så affären inte går ihop för en flytt till ARN och då blir man kvar på Skavsta men jag tror att både Ryan och ARN vill få till det.. det uppenbara är ju att RYAN får tillgång till inrikeshubben ARN vilket kommer generera mer pax då fler säkert väljer att flyga vidare med RYAN från ARN vilket man inte gör när det är byte och åka ner till Skavsta... men framtiden får väl utvisa hur det går.. men själv tror jag Ryan inom 3 år är på ARN men vad vet jag.. har ju inte samma "Connections" i varje fall inte på Skavsta... :)
Nycopia
2015-09-02 09:25:36
SV: ryan på arn..
@ABC
Och varför redovisar Ryanair miljardvinster i EUR när de flyger och i alla år har flugit från mindre flygplatser?

Tycker inte du ABC att det är märkligt? Kanske det är så att det är lönsammare att flyga från billiga flygplatser?
Du för ett märkligt resonemang.

Ett motsatt exempel är SAS som i alla år flugit från dyra Arlanda och alla snofsiga flygplatser i världen.
Redovisar de miljardvinster - år efter år?
ABC
2015-09-02 08:39:20
SV: ryan på arn..
I Köpenhamn ska Ryan tredubbla sin kapacitet. Bolaget förde tidigare en tynande tillvaro i "billiga" Malmö. Jag tror inte Ryan är så korkade att de inte ser paraleller. Det är ingen vinst att starta och landa gratis om de kunder man får betalar betydligt mindre eller om beläggningen inte når upp till vad den kunde ha varit. Jag är snarast förvånad över att Ryan inte flyttat för länge sedan.
ole..
2015-09-02 08:34:48
SV: ryan på arn..
Tycker nästan det är tragiskt när man hör.. "jag litar på Ryan" de gör vad som faller ryan in oavsett vad man lovat tidigare... så när de får rätt deal på Arlanda så flyttar de verksamhet dit.. kanske inte all men stor del... mycket vill ha mer... och Skavsta är inte mer utan utanför...
ok
2015-09-02 07:34:57
SV: ryan på arn..
Skavsta, och Västerås är inte Stockholm, punkt slut.
Om snåljåparna absolut vill flyga med Ryaneländet flyger dom alltså inte på Stockholm, men på Västerås och Nyköping.
Örjan
2015-09-01 22:11:58
SV: ryan på arn..
@FR

Ryanair flyger redan på två flygplatser i Stockholm. Skavsta och Västerås. Det är inte trovärdigt att de kommer att flyga på tre flygplatser i Stockholmsområdet som de gör i London. Om de flyttar en del av trafiken är det nog Västerås som drabbas före Skavsta.
Nycopia
2015-09-01 11:53:19
SV: ryan på arn..
@FR
Tja, vad svarar man på ditt inlägg? Jag arbetar inte för Ryanair men har inside connections på Skavsta.

Jag litar på Ryanairs Norden chef och profetiorna därifrån.

Men sign FR har tydligen mycket heta informationer om förestående flytt. Vänligen presentera källa.

För övrigt har Ryanair sökt slottar i många år på ARN - utan att flytta.
Även andra flygbolag gör lika. Ingår i business konceptet. Slottar är bra att ha för framtida användning. Vissa flygbolag säljer/byter slottar.
men allt det där vet du ju redan sign FR.
FR
2015-09-01 11:29:37
SV: ryan på arn..
@nycopia

Varför ska du säga emot för? Jobbar du för Ryanair?
Isf borde du veta bättre eller lyssna på dem som gör det...

Ryan går mer och mer för de större flygplatserna, senast Köpenhamn och Arlanda står på tur...

Vet inte om de planer ha kvar Skavsta eller inte, men det finns flera exempel på att de opererar på 2 flygplatser till vissa städer, tex Rom och Barcelona.

Om det finns underlag för att ha 2 flygplatser i Stockholms trakten kan jag inte svara på...

Det är bara att vänta och se...
Nycopia
2015-08-31 19:04:33
SV: ryan på arn..
Skavstas landningsbana är nu nästan färdig. De har jobbat med asfalt varje natt i två veckors tid.
Kul va?
Lurad Svenne.
2015-08-31 18:34:28
SV: ryan på arn..
"Någon annan betalar" är ju Sveriges motto med så de passar bra tillsammans.
Tim
2015-08-31 16:10:46
SV: ryan på arn..
Skavstas bana måste väl repareras ordentligt senast inom 2 år? Då känns Arlanda rimligt altv Västerås men frågan hur många rörelser Västerås accepterar ?
Nycopia
2015-08-31 15:59:49
SV: ryan på arn..
Ryanair flyger med fulla plan från billiga Skavsta.
Fungerar alldeles utmärkt.
Varför byta till dyra Arlanda?
Ryan minskade trafiken från Skavsta pga planbrist.
När de får fler plan ökar antalet flighter från Skavsta.

Finns ingen orsak att byta så länge planen går fulla.

Svårt att förstå?
FR
2015-08-31 10:15:28
SV: ryan på arn..
Det är sedan länge bestämt att det blir Arlanda, nu är det bara en fråga om kapacitet och prisförhandlingar som hindrar öppning...
Bein
2015-08-31 10:00:19
SV: ryan på arn..
Inom något år är dom garanterat där!
ok
2015-08-30 23:35:13
SV: ryan på arn..
På vanligt osympatiskt vis kommer Ryanair bara att flyga på Arlanda om dom får en stor rabatt. Någon annan får betala är tydligen det där skitbolagets motto
Svenne
2015-08-30 21:37:41
SV: ryan på arn..
Bortkörda från Århus, bara att hoppas de aldrig sätter ner något på Arlanda heller!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev