Tråden startades av: Evertsson  2015-08-31 14:41:01
SAS 
Hur står det till i kassan?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Logg
2015-09-10 20:41:37
SV: SAS
Jaha, så nu jämför man resultatet med det förväntade och inte måt föregående år, vart är världen på väg.
Jimi
2015-09-08 14:20:20
SV: SAS
CB's uppskattning verkar stämma bra.

"SAS gjorde ett något sämre tredje kvartal än väntat men kammade ändå hem en dryg miljard kronor före skatt. – Besvikelsen ligger i bränslekostnaderna, säger Sydbanks analytiker Jacob Pedersen."

http://www.svd.se/miljardvinst-for-sas-pz4q/om/naringsliv
CB
2015-09-04 14:11:30
Miljardvinst förutspås för SAS
I USA har flygbolagen börjat göra rejäla vinster. Konsolideringen har gått mycket längre och avregleringen har styrts upp. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att shoppa flygpersonal via bemanningsbolag och andra märkliga konstruktioner. Piloter måste våga skriva rapporter om flygsäkerhetsproblem utan att stämplas som "obekväma" och då riskera att förlora kontraktet. I USA krävs direkt anknytning mellan flygbesättningar och bolaget de flyger för.

Det är rena kaoset i Europa, där Ryanair och Norwegian är några av de värsta regelshopparna. I vissa europeiska länder är det tillåtet att ha asiatisk låglönepersonal på flygmaskinerna, i andra inte. På norskregistrerade flygmaskiner krävs det arbetstillstånd, men de norska politikerna blundar och vissa tycker att "vi skall hjälpa Kjos". De frestas mycket av att ett norskägt flygbolag expanderar över världen, inspirerat av norsk shipping. SAS ses som "Svenskt Allt Sammen" och här kommer storebrorskomplexet in. Är övertygad om att SAS lobbar, men Ryanair metoder stöds av vissa Irländska politiker, Norwegians av vissa norska.

Det är oerhört viktigt att SAS visar vinst. Kjos hävdar att det inte går att driva flygbolag utan arbetskrafts och regelshopping och han vill ha de konkurrensfördelarna. Hade Kjos avstått från dessa hade Norwegian fått sitt USA-tillstånd sedan länge.

Rickard Gustafson hävdar att "det skall bara gå" att driva flygbolag enligt den skandinaviska modellen. Så det handlar om mycket mycket mera, än om det ena eller andra flygbolaget går med vinst eller inte.

Den danske analytikern Jacob Pedersen förutspår en kvartalsvinst på 1,137 miljarder före skatt.
Erik
2015-08-31 21:23:22
SV: SAS
Vadå? Hal åtta hos mig! Blir det Bangkok också
Källa tack
Ture
2015-08-31 20:36:32
SV: SAS
Satsningar kostar också.
Halv 8 hos mej
2015-08-31 20:06:13
SV: SAS
Nya Inter cont linjer full satsning. Snart ARN och till BKK...".
Joakim von Anka
2015-08-31 16:35:04
SV: SAS
Jo, tack. Rätt bra!
CB
2015-08-31 16:01:51
SV: SAS
Mycket bra.

Rapport kommer den 8 september kl 0800.
SAS
2015-08-31 15:46:10
SV: SAS
Tack bra!
Ebbe
2015-08-31 15:35:05
SV: SAS
Ebb!
De kör sina fynda bland miljoner resor ständigt!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev