Tråden startades av: Rene  2015-10-02 22:37:46
Hur stora är SAS chanser att överleva?  
Både Norwegian och SAS får det tufft. Det verkar som att överleva i denna brutala industri är att expandera. O'leary har sagt det, Kjos har sagt det. Gustafson säljer av det han kan för att få upp siffrorna mellan varje redovisning.

Norwegian har en stor order, lägger ut produktion på länder som är billigare. Ryanair har en kostandnads nivå som är näst intill oslagbar. Vad har SAS?

En föråldrad flotta, några interiörsbyten och ett i sammanhanget liten order av nya Airbus för att byta ut några få flygplan och kanske lägga till ett fåtal till en flotta som blir relativt liten att konkurrera med de närmsta åren.

Ryanair ökar på Köpenhamn efter att ha blivit utkastade med 30 nya linjer nästa år. Norwegian tar andelar av långlinje verksamheten men nya fräscha flygplan som går bättre och bättre för varje dag som går.

Jag undrar bara hur SAS ska klara det egentligen? Är det slut för denna legacy-carrier inom de närmsta åren?

Hoppas detta blir en seriös tråd.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

X
2015-11-30 08:46:10
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Brand image stiger kraftigt för SAS och har gjort det de senaste månaderna. Samma index sjunker för Norwegian, Gunnar.
pierre holmgren
2015-11-30 08:00:40
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det er helt rigtigt , men norwegian er en konkurrent men tak og lov er det jo således at man kan narre en masse mennesker noget af tiden men ikke alle hele tiden og det bliver norwegians störste problem.
ok
2015-11-30 07:46:19
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Vissa okunniga och ignoranta personer fortsätter med att dra in lågservice bolaget " Norwegian" iden här tråden , som handlar om SAS' möjligheter för att överleva. Varför ?
pierre holmgren
2015-11-30 00:04:14
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Svar @ pierre , man märker at dine meninger er skrevet ud fra önsker mere end objektive betragtninger , pref aktier er netop en rigtig god indikation da de er et udtryk for långiverers tillid til SAS mere end tilfäldet er ved normale aktier.
@pierre
2015-11-29 21:43:46
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det säger inte så mycket.
Gunnar
2015-11-29 18:50:56
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Svar B: Ja, gamla plan, average på ca 12 år, det är mycket gammalt. Kolla Norwegian : 4 år!
pierre holmgren
2015-11-29 14:25:58
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
En rigtig god indikation at SAS står stärkt i markedet er hvordan pref aktierne har udviklet sig. Efter introduktionen har de väret nede i 388 for nu at väre tilbage over 500 det siger alt.
B
2015-11-29 00:57:24
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
För gamla plan Gunnar?

SAS har enbart 737NG och A320-200. Från nästa år börjar leveranser av A320Neo som inte ens produceras idag utan är ett helt nytt flygplan. Hur skulle SAS kunna ha något modernare än det?

Sen CRJ900 och ATR72-600 som inhyrda regionalflygplan, finns inget modernare där.

På långt har SAS A330 och A340.
A340 är det enda som inte produceras längre, men det mer pga det är en felplanerad flygplanstyp då fyra motorer inte behövs för att flyga riktigt långt längre, dessa ersätts med A350 om drygt två år men är knappast en fråga om överlevnad eller inte. Lufthansa och BA har flera flygplan som är mer en dubbelt så gamla, inklusive 767 som SAS hade innan man ersatte dessa med A330/A340.
Sv Gunnar
2015-11-28 23:37:54
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS överlever med upp till 120% säkerhet. De har billiga väl beprövade flygplan och ger kunderna en utomordentligt god service.

De ända som inte tror att de överlever är de som inte har råd att flyga eller röstar på MP.

Gunnar
2015-11-28 20:09:56
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ca 40% chance at överleva. SAS behöver mycket kapital, dom har för gamla plan.
Gunnar
2015-11-28 20:08:50
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ca 40% chance at överleva. SAS behöver mycket kapital, dom har för gamla plan.
DC-10
2015-11-28 17:26:55
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ej förvånande att pierre holmgren skyller på Norwegian, när avtalen blivit sämre på Sas. Det skall bli intressant med framtida ursäkter från ph.
Peter
2015-11-28 16:18:18
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ska bli intressant och se hur många "men" det blir denna gång. När skall man få se ett resultat helt utan ursäkter från SAS?
CB
2015-11-28 10:58:04
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
All time high customer satisfaction för SAS i oktober. I topp är cabin crew, intercont, ombordservice, schedules/timetable.

Den 16 december kommer Q4-resultatet. Du som undrar hur SAS skall klara detta Rene, följ med då och läs på lite! Du skriver nämligen rätt mycket "vinklade" saker i ditt inlägg. Har du ett dolt motiv?

Du kan prenumerera på alla pressreleaser under sasgroup.net. Apropå "seriös tråd", haha.

Nordea höjde nyligen riktkursen för SAS-aktien, plus rekommendationen till "köp".
pierre holmgren
2015-11-27 22:31:35
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Man skal vide hvornår man skal hoppe på , idag op 6% Say no more.......
intemittnamn
2015-11-27 15:01:09
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Say more. Menar du att aktiekursen stod i mer än 360 kr för åtta år sedan?
Hans
2015-11-27 12:14:19
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
CAB:

"Svar: Goda möjligheter framöver. Mycket smart att nischa sig mot de som reser mest. Det är de som betalar bäst!"

Att avskaffa C-klass då?
Korkat.
Cab
2015-11-27 09:27:54
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Svar: Goda möjligheter framöver. Mycket smart att nischa sig mot de som reser mest. Det är de som betalar bäst!

Uppenbart att turnarounden lyckats.

Bra jobbat SAS!
Say more
2015-11-27 09:07:21
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS aktiekurs har gått ner >95% de senaste 8 åren. Om de hickar till några kronor så låter de som de ska ta över världen :)
Say no more
2015-11-27 08:59:24
Det går bra för SAS
(SIX) Nordeas aktieanalytiker höjer rekommendationen för
flygbolaget till SAS till köp, från tidigare behåll. Riktkursen höjs
från 16 till 22 svenska kronor.
Gunnar
2015-11-26 23:28:38
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Konkurrenternar är mer profesjonella. Norwegian expanderar över hela världen, og har nya, fräsha plan. SAS får det svårt.
pierre holmgren
2015-11-26 08:38:23
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@svar GM , så lad os gå tilbage til 6 dec. 2012 hvor jeg köbte mine SAS aktier til 7,3 , er det langt nok tilbage for dig? Husker jeg anbefalede andre her på Flygtorget at hoppe på. Til gengäld så har jeg dem stadigväk modsat Fingerprint som jeg solgte , som åbenbart kun kender en vej siden faldet på 41% til 320 for 5-6 uger siden men en lille slant blev da der ud af dem alligevel. Så svaret er NEJ jeg keder mig ikke hverken nu eller på min ferie , på jobbet eller på andre tider og gentager gerne en sätning som en romersk kejser engang sagde i senatet når han sluttede sine taler " Og iövrigt mener jeg at Khartago bör ödelägges" Det samme mener jeg om et firma som har den uskik at kalde sig norsk og ssom smadrer branchen med useriöse vilkår for store dele af sine ansatte og med sprednings effekt til andre selskaber, blandt andet mit.
GM
2015-11-25 23:37:51
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@PH Hvorfor ikke se utviklingen i 6 med perspektiv? Kanskje 12 mnd? Eller maske 24 mnd? Hva med 36? Hvorfor så opptatt av Norwegian? Sitter du bak din gardine og er deprimeret uten "noe å lave"?
GM
2015-11-25 21:28:28
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@Ph Forsøk 12mnd perspektiv? Enn 24 mnd? Enn 36 mnd?
PS Hvorfor så opptatt av Norwegian? Sitter du deprimeret bak en gardin og ikke har nogen at lave ?
pierre holmgren
2015-11-25 20:09:27
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Hvis nogen skulleväre i tvivl om hvad markedet mener så siger de törre tal at for 1000 investeret kroner i hhv norwegian og SAS fölgende for de seneste 3 måneder.
SAS havde vokset til 1250,- og norwegian faldet til 840,-.
Gläder mig til at se hvad verdensrekordholderen i marathon löb i sin aldersgruppe med 2.52 har at sige til dette , spiller ingen rolle fra hvilke niveauer aktierne kommer fra dette er et öjebliks billede på 3 måneder der afspejler hvad markedet mener hvem det er mest fornuftigt at investere i pt.
MaxPax
2015-11-25 08:34:49
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jag tror SAS är inne på rätt väg när det gäller att låta underleverantörer flyga korta/tunna linjer. Detta koncept har ju fungerat i USA i 20 år, där ”Regionals” flyger åt de större bolagen under namn som Delta Connection, US Airways Express, American Eagle etc. etc. Egentligen var väl detta grundidén med SAS Commuter en gång i tiden, men kostnaderna för flygande personal var ju väldigt jämförbara med ”vanliga SAS”?

Ja, detta driver ju tyvärr ned lönerna för flygande personal, men samtidigt måste ju SAS hitta alla möjligheter som finns för att sänka deras produktionskostnader. Det ger också SAS möjligheter att pröva nya linjer utan skyhöga kostnader. Dock finns ju risken att SAS börjar ställa sina underleverantörer emot varandra, typ: ”Vi skall börja flyga Visby-Landvetter, vem av er kan göra detta till lägsta pris?”

”Experimentet” med JetTime och SAS-målade ATR verkar ju dock ha fallit väl ut.

Jag har ännu inte flugit SAS A330/340 med nya kabininredningen, men vad jag förstår från kollegor är det ett enormt lyft för SAS. Jag tror de kommer att öka antalet pax i Business och SAS Plus tack vare detta.

Time will tell!

Mvh / Max
CB
2015-11-25 08:33:00
Frekventa resenärer väljer i ännu större grad SAS
Du har rejält fel Norwegian-Leif.

http://www.di.se/di/artiklar/2015/11/16/vi-kan-ta-battre-del-av-prisfallet/?mobile=1
Jacob
2015-11-25 08:17:49
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS har stärkt sitt grepp om den skandinaviska marknaden, så chanserna att överleva är goda. De flesta analytikerna har flyttat sig mot "köp" och har höjt riktkursen. I en norsk aktieblogg förutspådde en analytiker en tredubbling av aktiekursen. På DI tyckte någon att det var dags att sälja. Svar kommer den 16e dec, tror jag det var.

Q4-prognosen är en rejäl vinst och SAS har själva höjt prognosen. Beslut om kraftiga nyanställningar och expansion tyder på att styrelsen ser ljust på framtiden.

Verkar vara insändare från konkurrentbolaget här, lätt att genomskåda. En del som skrivs där har ingentingt med verkligheten att göra. Norwegian avslöjades för en tid sedan att ha anlitat "reklam"-företag som ägnade sig åt att skriva skit om konkurrenter i olika sammanhang. Det var förvånansvärt tyst om detta, inte minst här i detta forum.
Leif
2015-11-25 00:13:52
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Dom har svårt med och konkurrera. Norwegian och bolagen från Mellan Östen är starka.
Geir
2015-11-24 21:37:14
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@ Løgn. Norwegian er et norsk bolag på alle måter. Åpenbart vanskelig for noen å akseptere det, og deres suksess.
@Geir
2015-11-21 14:26:39
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Norwegian har nästan inga anställda. De flesta jobbar i en massa halvtaskiga bemanningsbolag. De få anställda som är kvar vill bolaget bli av med. Inte konstigt att många lämnar.

Många bolag började ställa av A340 när bränslepriset var högt. Dessutom tecknade de order nya dyra maskiner. Eftersom SAS var i ett kritiskt läge då, kunde SAS inte teckna order. Det visade sig vara extremt tursamt eftersom A340 plötsligt blev lönsam med ett halverat bränslepris.

Kapitalkostnaden för en A340 är mycket låg och den senaste trenden är att begagnatpriset på A340 har ökat. Detta höjer visserligen kapitalkostnaden något om man inte redan tecknat kontrakt, vilket SAS gjort. Till mycket förmånliga villkor.
@Berndt
2015-11-21 13:20:33
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Om nu A340 är så billiga och "vinstgivande" varför tar nästan alla bolag ur sina A340 ur flottan och placerar de i öknen? Förutom SAS då som inte har råd med andra flygplan. De andra bolagen skulle ju med din logik kunna tjäna jättemycket pengar på sina A340 :-D
pierre holmgren
2015-11-21 06:19:06
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@svar CB og W(r)ong , SAS når i år 29 millioner pax , FAKTA.
Og så er jeg sådan set flöjtende ligeglad med hvor mange pax norwegian , som burde skifte navn , har fra LGW eller andre af deres pseudo baser.
Geir
2015-11-21 00:36:41
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Sv: Det du sier er IKKE korrekt. Norwegian er mer norsk, enn SAS är svensk! 80% av flyene er registrert i Norge, ledelsen er norsk, CEO er norsk, hovedkontoret er i Norge, hovedflyplassen er i Oslo, NAS skatter til Norge, majoriteten av de ansatte, langt over 50% er norske. Bolaget er også norsk-eiet. Prøv å komme med riktige opplysninger! Er ikke bolaget norsk selvom om man har noen datterselskaper, og baser i noen av de største markedene?
Berndt
2015-11-20 21:42:28
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
En tursam men väldigt stor fördel SAS fått nu är sina A340:s.
SAS skriver leasingavtal på 12 år, man har alltså betalat samma leasingpris fram tills nu. Med de höga bränslepriserna har A340 sjunkit i värde och de nya leasingkontrakten SAS tecknat är numera rejält mycket billigare. Sen efter det har bränslepriserna nu sjunkit med 50% vilket gör deras A340s väldigt vinstgivande.
SAS har 30 A320Neo som börjar levereras nästa år och 8 CRJ som ska opereras av Cityjet. Dessutom går många leasingkontrakt ut närmaste åren så man har en väldig flexibilitet med möjlighet att expandera om man vill eller pensionera äldre maskiner och helt enkelt bara bli effektivare.
Dessutom står SAS inför ganska många år av naturlig minskning av personalkostnaden för varje år då många går i pension och många nya med lägre löner kommer in, både i kabin och på flightdeck.

Är väldigt mycket rekrytering i Europa just nu och framförallt nästa år, skulle inte förvåna mig om bolag måste börja betala mer för att kunna locka åt sig nya. SAS ligger dock bra till som dels kan locka folk att komma hem, med en fast bas i Skandinavien med ett riktigt kontrakt. Jag tror SAS naturligt lockar fler piloter men kan hålla nere ingångslönerna, jämfört med bolag i Europa på konstiga kontrakt.

Summa sumarum, SAS står bättre rustat än någonsin inför framtiden och dessutom presenterade man precis bästa kabinfaktorn för en Oktobermånad någonsin.
Ökade inte SAS?
2015-11-20 19:35:04
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ökade inte SAS i sin senaste rapport? Hela flygindustrin växer så SAS behöver inte "tappa" passagerare bara för att Ryanair presenterar nya linjer. Det gör även SAS titt som tätt.

"Norwegian har en stor order, lägger ut produktion på länder som är billigare. Ryanair har en kostandnads nivå som är näst intill oslagbar. Vad har SAS? "
SAS är ett skandinaviskt bolag till skillnad från det icke norska bolaget "Norwegian". De går under en täckmanteln "Norwegian". De har baser på Alicante, Malaga, Las Palmas, London och planerar att expandera lika Ryan. Då behövs fler flygplan. Alla deras 100?-någonting nya flygplan hamnar inte i Sverige för den som trodde det.
Wong
2015-11-20 17:05:33
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SV Holmgren/Mr Fel. Norwegian är SAS största konkurrent i alla segment! "Norsk innenriks"? Norwegian flyger mera änn 4 milljoner i året bara ut från London!
CB
2015-11-20 15:08:17
SAS
Norwegian är helt klart SAS huvudkonkurrent men SAS är marknadsledande på den Skandinaviska marknaden. I alla tre länderna. Att Norwegian expanderar i Spanien och från Gatwick är en annan sak.

Kundpreferensen i Norge, är avgjort högre för SAS än för Norwegian och den ökar för SAS, sjunker för Norwegian. Det betyder att SAS stärker sitt grepp om den skandinaviska marknaden. Eurobonus är en av de viktigaste faktorerna. Att ignorera transportklagenämndens och ARNs rekommendationer osv, hjälper inte Norwegian.

SAS expanderar så 20-25 miljoner passagerare om några år, det är orimligt om inte något extraordinärt händer. Kraftiga nyanställningar sänker kostnaderna framöver, plus ytterligare 1 miljard på väg i det pågående turnaroundprogrammet. Allt står på sasgroup.net, bara att Läsa, istället för att tycka en massa. Hittils har SAS levererat så fortsätter detta kommer SAS att klara sig bra. Helårsresultatet kommer om ca 3 veckor och prognosen är på ca 1 miljard. Den har dessutom höjts, så det verkar gå bra för SAS.
pierre holmgren
2015-11-20 13:55:22
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@svar w(r)ong , du har ret i at norwegian på sät og vis er mere internationale end SAS men det var ikke det vi diskuterede. Du påstår at Kjos airline slår SAS af banen og bliver större og det har jeg svaret hvad jeg mener om og at norwegian ikke er en egentlig eller störste konkurrent i det segment hvor SAS opererer.
Dog med norsk indenrigs som undtagelsen.
Management og dylik kan du jo så mene hvad du vil men mig som totalt uenig i dine tidligere comments.
@Linkan
2015-11-20 10:58:15
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Dom kanske klarar sig men dom kommer att krympa markant. Europatrafiken kommer att vara mycket begränsad i framtiden. Det kanske blir longhaul samt feedingtrafik inom skandinavien som är det nya SAS?

Skulle jag gissa nu så flyger dom mellan 15-20 miljoner passagerare år 2025.
Linkan
2015-11-20 10:02:28
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@Örjan. SAS kommer att finnas kvar under lång tid framåt. SAS är idag mycket viktig för företagsverksamheten i Sverige. Det finns idag inget annat bolag som visat sig klara uppgiften att förse Sverige med goda flyg kommunikationer. Samma sak gäller troligen både Danmark och Norge. Visst finns det andra bolag men de är russinplockare och klarar inte av att ge fullt serviceutbud.

SAS flyger med i stort sätt fulla flygplan till och från USA. Är någon plats ledig är det i ekonomi.
Örjan
2015-11-20 09:40:51
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ni som tror att dom kommer att överleva, hur tror ni att dom kommer att se ut om 10 år? Halverat passagerarantal? endast longhaul?
Sörjan
2015-11-20 09:15:39
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Så länge ngn stat/er i Norden äger SAS kommer bolaget bestå.
Bolaget är en helig kossa för dem!
Wong
2015-11-19 23:45:22
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Sv Holmgren , Är du seriös? Norwegian är mera internationella änn SAS!
pierre holmgren
2015-11-19 21:38:33
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@svar w(r)ong , norwegian har en vis betydning på norsk indenrigs men er ellers helt uinterresant på den lange bane
Wong
2015-11-19 18:43:18
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SV Holmgren. Nej,du tar fel. Norwegian är SAS största konkurrent. Och har däför stor betydelse.
pierre holmgren
2015-11-18 19:33:02
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@svar W(r)ong , bedre strategi og management ?? Det må man jo håbe men det tvivler jeg meget på og en anden ting er at norwegian ingen som helst betydelse har for overlevelsen af SAS , det er helt op til SAS som ikke lägger tatikken efter en modstander som opererer i et andet segment ,men spiller sin egen gameplan.
Wong
2015-11-17 19:07:03
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Nej,jag tror inte dom överlever. Norwegian har mycket bättre strategi och management.
@Thomas
2015-11-17 17:20:53
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jag skulle gissa på att Knut och Alice inte vill bli av med sina 85 miljarder...
thomas
2015-11-17 13:53:32
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det är alltid ägaren bakom ett flygbolag som är avgörande
Sas har tre stater + fam Wallenberg
Bara i Knut och Alice Wallenbergs stiftelse finns 85 miljarder.
Sas kommer finnas kvar i Decennier.
Nisses kusin
2015-11-17 08:23:31
Bränslepriset
Den helt avgörande faktorn varför flygbolag går med plus idag är det låga bränslepriset; det har räddat inte bara (framför allt) Norwegian och SAS, utan även andra större bolag som t.ex. LH och AF/KL. Om bränslepriset fortsätter ligga kvar på dessa rekordlåga nivåer ser framtiden mycket ljusare ut än för ett par år sedan, men om priserna går upp på de nivåer vi hade för 3-4 år sedan kommer verkligheten att bli helt annorlunda...
Nils
2015-11-16 23:37:13
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Kortsiktigt så kommer SAS att klara sig men utan fortsatt stora förändringar samt framtida neddragningar så kommer dom sannolikt inte att överleva.

Jag kan se SAS som ett bolag med ett 20tal flygplan som flyger inrikes inom Skandinavien i framtiden, om dom överlever.
Sv Leif
2015-11-16 22:28:43
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Norwegian tjänar pengar på bekostnad av anställda och misshandlade passagerare. Norwegian har en mycket stor skuld gentemot sina passagerare, all ersättningar som ej betalats ut.

Norwegians nya B787 har varit en mardröm för passagerare och bolaget. Nytt är inte alltid bäst.

SAS tjänar pengar på ett etiskt riktigt sätt.
Leif
2015-11-16 22:00:58
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Sv sv

Du tar fel. Norwegian tjänar pengar, SAS inte. Dom har moderna, nya plan, SAS inte.
Sv Jomar
2015-11-16 10:27:11
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS och Norwegian satsar i huvudsak på olika kundsegment.

SAS i förstahand på frekventa resenärer. Här är service och turtäthet viktigast. Viktigt är även samarbetet inom StarAliance.

Norwegian på privat och sällan resenärer. Här är priset viktigast.
Norwegian blir många gånger dyrare när man räknar med allt. Men det utannonserade priset lockar den oinvigde.
Jomar
2015-11-16 08:23:43
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Ca 20%... Dom har svårt att konkurrera med Norwegian
Hans
2015-10-12 21:37:34
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Du lär bli förvånad...
pierre holmgren
2015-10-12 19:04:31
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@svar Hans ,nej det har ingen betydning i den betydning som du vil fremstille det.
Hans
2015-10-12 13:18:56
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
betydande vinst som tyngs av pensionsberg...
CB
2015-10-12 10:44:19
Kanonkula
Du har säkert rätt i din värld. "Kula-Världen".

Bara konstigt att SAS höjt prognosen till "en betydande vinst" för innevarande år, haha!
Kula
2015-10-10 18:37:02
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Noll är svaret!
@B
2015-10-08 16:26:58
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Haha du kände komplex och var tvungen att nämna Norwegian va? De två CL som är kvar står parkerade på OSL. En av de flyger väldigt sporadiskt om det är teknik på ngn kärra.
Nils
2015-10-08 16:03:22
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
@Björn, SAS har funnits sedan August 1, 1946 och torde finnas kvar även sedan många av oss gjort vår sista resa.

Som Winston Churchill sa

"Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm".

Failure is not an option!

Björn
2015-10-08 12:20:57
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det är underhållande att läsa de SAS frälstas okritiska kommentarer. Framtiden får utvisa men med SAS stormiga historia som riktmärke så blir de inte långvariga.
B
2015-10-08 12:00:42
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Allvarligt talat, att påstå att SAS har gamla flygplan bevisar bara att man inte kan någonting om branschen. A340 är inget gammalt flygplan. Ersättaren A350 har levererats i några få exemplar till vad...3 flygbolag i hela världen?
I övrigt 737NG och A320.
600orna börjar pensioneras för att de börjar bli gamla, det är fortfarande senaste generationen NG och ingen i hela världen flyger MAX ännu. SAS 600or har flugit väldigt många korta cykler inom Skandinavien och kommer ersättas närmaste åren.
Norwegian kör fortfarande gamla classics av modell 300, det gör inte SAS.
Sv Objektiv
2015-10-08 11:54:00
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det finns två sidor av myntet.

1) Passagerarnas upplevelse och lojalitet till SAS. Den delen är mycket stor. Utan tvekan mycket BRA.

2) Ekonomin i bolaget. Som under ett antal år resulterat i aktieägartillskott gjorts. Ett aktieägartillskott är en investering inget bidrag. Slutgiltiga resultatet av investeringarna/rationaliseringarna kommer att visa sig i kommande resultat. SAS startades av Danska, Norska och Svenska staten för att ge länderna goda kommunikationer. Man var inte ute efter en maximera vinsten. Utan ge god nytta till människor och företag.

PS! SAS något äldre snitt ålder på long haul flygplan är inget problem. Jmfr. vilka problem Norwegian haft med helt nya flygplan.
Objektiv
2015-10-08 10:32:11
@X
Ditt inlägg är 100% riktigt.
Alla som följt SAS vet att utan massivt statsunderstöd hade SAS gått i konkurs flera gånger.
Detta gäller även historiskt under monopoltiden.
Att som Carl påstå att SAS minsann inte har gammal flotta genom att visa på order för framtida flygplan är ju korkat.
Den gamla 340 jag flyger idag blir inte nyare av att det kommer en ny 330 om ett år. SAS-flottan är flyghistoria jämfört med konkurrenterna.
För tillfället är man på SAS Arlanda sysselsatt med att göra iordning en B737-600 till toppskick. Sedan ska den flygas till Irland och skrotas. 737-600 har nämligen större värde som skrot än som flygplan.

X
2015-10-08 08:02:00
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS får rött kort av mig. Sedan tio år har SAS sålt allt de har ägt. Det är totalt slut på tillgångar och bolaget är illa rustat för överlevnad när konjunkturen viker. Då ska tilläggas att Ryanair och EasyJet inte ens har börjat köra på riktigt i Skandinavien. SAS utveckling är ett framtida skolboks exempel på Handels hur bolag inte ska drivas.

Alla som förespråkar SAS här på forumet ändrar inte faktum. Skulle själv försvara SAS om jag jobbade där eller om de för mig var ett bra alternativ för resor. Att man tar jobb på SAS efter några år på olika kontrakt och baser är förståligt, man vill hem och man chansar helt enkelt på att det ska hålla så länge som möjligt. Förhoppnings viss gör det så men det ändrar inte faktum att SAS flera gånger de sista 10 åren gått i "tekninsk" konkurs. Att bolaget har usla framtidsutsikter och att villkoren är devalverade i linje med Zimbabwe ekonomi typ.

Så till er som förespråkar SAS vitt och brett, fortsätt med det men vi andra som inte har våran födokrok djup förankrad i dess läpp förstår era val och er frustration. Men det ändrar inte fakta hur det står till hos SAS.
Sv X
2015-10-07 22:52:06
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS får grönt kort av mig som passagerare. Problemet med SAS på long haul är att de flesta flygningar är fullbokade. Bokar normalt med mycket kort varsel. Nu är många gånger alla SAS Business fullbokade. Det är tråkigt.
pierre holmgren
2015-10-07 22:30:58
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Fejl igen sorte tal sidste år og igen i år , endda betydeligt , desuden har der som også väret et par andre år med overskud omend de ikke var prangende.
2X
2015-10-07 20:20:53
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Men ärligt, varför såga DI och deras analys.

Saker och ting är som dom är. Varför skylla bort det?
Man måste kunna tåla kritik även fast man målar sitt vardagsrum i SAS färger och har några eurobonus-kort i alla regnbåges färger.
X
2015-10-07 19:28:36
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jaha och vad jag kan komma ihåg de senasta 10 åren har SAS bara visat röda kort, ojda! siffror ska det va.
Sv X
2015-10-07 15:00:56
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jag har sågat DI för länge sedan.
De kan inte ens göra en web sida som fungerar i PC miljö än mindre ge några goda råd. Har påtalat problemet med deras web men de förstår inte eller vill inte förstå. Annonsintäkter är viktigast för dem.

DI har fått Rött kort.

Carl
2015-10-07 14:57:24
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det är ingen hemlighet att DI brukar vara negativa till SAS. DIs ägare Schibstedt äger en betydande del av Norwegian.

Så här skriver Sydbank:

Vi fastholder Købs-anbefalingen på SAS-aktien efter september-trafiktallene, der på alle områder er lidt bedre, end vi på forhånd havde forventet. Det sender SAS endnu tættere på målet om at levere det lovede overskud i år.

Frågor på det?

Googla på Sydbank SAS och läs mera.
@X
2015-10-07 14:42:08
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
DI brukar vara rätt negativa till SAS. Schibsteds äger en stor post i Norwegian och gissa vem som äger DI? Det här vet de flesta.

Så här rapporterar Ritzau, med kommentarer från Jacob Pedersen.

Trafiktallene fra SAS for september er på alle parametre en spids bedre end ventet, konstaterer senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen over for Ritzau Finans.

- Der er dog ikke tale om nogen stor afvigelse, men den, der er, er til den rigtige side, siger han.

Kun forventningerne til PASK (enhedsindtægterne eller forholdet mellem passagerindtægter og den samlede kapacitet) for september skuffer ham en smule, men han forklarer det med, at SAS når et mere udfordrende sammenligningsgrundlag.

Selvom alting jo hænger sammen i tallene, så er han overrasket over, at SAS kunne rapportere trafikvækst. Han havde ventet et fald.

- Det, der skaber trafikvæksten, er den nyåbnede rute fra Stockholm og Hongkong. Den ligger på interkontinental-delen, der dog har lavere belægning, mens de intraskandinaviske og europæiske ruter oplever bedre belægning, forklarer Jacob Pedersen.

Trafikvæksten (RPK) var 2,9 pct.point på interkontinentale ruter, mens de intraskandinaviske og europæiske ruter faldt 0,5 pct.point. Samlet steg trafikvæksten 0,6 pct.point.

/ritzau/FINANS

Claus Mikkelsen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk
X
2015-10-07 14:23:26
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Carl! Ryanair 380 ännu ej levererade flygmaskiner. 310 st i flottan i dag, frågor på det. SAS blev sågade i dag av börsanalytiker i Di. Överraskad? Nääe..
Carl
2015-10-07 09:25:11
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Felaktigheten är påståendet om föråldrad flotta tex "några få flygplan". Det här är fakta:

30 st A320neo på order, kommer från 2016.
4 st A330E där 2 redan har anlänt. 2st kommer 2016.
8st fasta orders plus 6 options på A350.
Beslut på ersättare för B737 kommer inom ett år och det handlar om ett rejält antal. Källa, senaste Q-rapporten.

SAS ökar marknadsandelarna, där Plus-biljetterna säljer extra bra med ökning på 26%, enligt senaste Q-rapporten. Det handlar således inte alls om att billigast är bäst. SAS yield är nästan den dubbla jämfört med Norwegians. Yielden för Augusti presenteras idag kl 11.00. Förmodligen handlar det om en rejäl ökning.
@ Carl
2015-10-06 17:53:11
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Vart är felaktigheterna, varför går du på krigsstigen direkt? Frågan och det som är sagt av trådförfattaren är inte egentligen några felaktigheter, det är fakta.
Strunt i kaffet.

Nu är det så att folk är folk, folk kommer välja det billigaste. Framför allt när det enbart handlar om en flygresa. Du ska komma från A till B. Det är inget du behåller i 10 år fram i tiden.
Man kan inte jämföra med att köpa en Dacia vs en BMW. Det är inte samma sak.

Går flyget på tid? Hur enkel var bokningsprocessen? Folk kommer strunta i om bolaget är med i Star Alliance, One world etc.

Jag säger inte att SAS är dåligt på något sätt. Jag tror bara att dom ligger lite efter andra aktörer som har förstått vad passagerare vill ha. (Som inte har x antal bonuspoäng som måste användas eller att det är bara 3 resor kvar tills jag åker gratis så jag måste vara lojal)

De flesta kunder bryr sig inte om sånt, det är inte i lojalitet det kommer tjänas pengar i framtiden tyvärr. Folk är inte lojala, inte i någon bransch med undantag för ett fåtal men det är inte där som man kommer att göra några större vinster.

@Kalle
2015-10-06 09:43:23
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jag kommer ihåg bara för något år sedan då den "Jacob Pedersen är den i särklass mest insatta SAS-analytikern" skrev att SAS var illa ute och hade stora problem. Då uttryckte sig "Kalle" och hans SAS kollegor att Jacob Pedersen hade helt fel och att man inte kan lita på aktieanalytiker :)
Yy
2015-10-06 09:19:22
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Nu tar även SAS Go betalt för bagaget. Missar man beställa väska så tar de 600 kr på plats per väska...

Skiljer inte mycket mot Ryanair och Norwegian, varför ska man välja SAS med gamla maskiner och gammal personal?
Kalle
2015-10-06 08:13:58
Flygtorgets seriösa sandlåda?
Antar att ingen här läser i respektive bolags Q-rapporter, trots att de är lättillgängliga. Jacob Pedersen är den i särklass mest insatta SAS-analytikern. Han skriver:

SAS fremstår stærkere, end vi har set meget længe. Nettogælden er væk, selskabet er på vej mod et solidt overskud i år og investerer stort i det kommercielle tilbud ved at opgradere fly og udvide langdistancenetværket. Desuden resterer der fortsat 1 mia. SEK i positive ef- fekter fra omkostningsprogrammet i 2015/16, hvor vi nu også påregner væsentligt lavere brændstofomkostninger end i 2014/15. SAS er er derfor godt rustet til at indtjeningsfrem- gangen kan fortsætte i 2015/16 – på trods af et fornyet pres på billetpriserne.
Carl
2015-10-06 07:24:46
@X
Visst, det finns säkert fd SAS-kunder som inte har koll på att kaffet är gratis. Men nu råkar det vara flera som kommer till SAS än lämnar, eftersom marknadsandelen ökar i Skandinavien. På Norwegians bekostnad.

En önskan om en seriös tråd som startar med ett oseriöst inlägg fullt av felaktigheter. Det är lätt att genomskåda den som ligger bakom. Inte en dold agenda precis.

Nej Rene, det här är inte seriöst.
Arbetslös
2015-10-05 18:56:03
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Det är i alla fall bra service att man får behålla bonuspoängen även när man blivit nedskuren.
X
2015-10-05 18:06:34
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Carl ! Du har nog glömt att SAS tog betalt för kaffet för inte så länge sedan. Det var ungefär då folk slutade att flyga med SAS. mao Skadan är redan gjord. Att nu kaffet är gratis som du påstår kan ju inte en före detta SAS kund veta då de har slutat att bry sig om SAS.
Carl
2015-10-05 17:40:09
@Arbetslös
Jag tror du flugit med något annat bolag. Kaffe är gratis på SAS.

Hoppas du får jobb snart.

Mvh från en Eurobonusmedlem.
intemittnamn
2015-10-05 16:07:56
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Svar Arbetslös: Det fungerar väl så som med bonuspoäng du samlar på dig på andra ställen (tänk ICA-kortet osv). Du betalar ju med poängen så rimligtvis borde det ses som en intäkt, snarare än en förlust. Rätta mig gärna om jag tänker fel nu.
Arbetslös
2015-10-05 15:43:54
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Man kan se att några av skribenterna här är anställda på SAS PR-avdelning. När man pratar så ogenerat i egen sak är det ingen som bryr sig. Vi som läser Flygforum behöver inte övertygas om SAS förträfflighet.
Vi har egen erfarenhet, vi har suttit i nersuttna stolar och fått betala för en kopp kaffe och en medioker smörgås. Vi har blivit ombokade för att SAS flygplan gått sönder vilket dom verkar göra väldigt ofta. Och vår arbetsgivare har betalt hutlöst mycket för detta, tur att det är vi själva som får bonusen annars hade nog många av oss vägrat flyga SAS.
Efter nyår flyger jag SAS gratis till ORD för intjänade bonuspoäng. Undrar hur SAS bokför gratisresorna? Är det en intäkt, en förlust eller låtsas dom inte att vi finns vi som flyger gratis för bonuspoäng.
intemittnamn
2015-10-05 14:12:43
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Etihad äger 29 procent i Air Berlin sedan några år tillbaka. EU har väl regler kring hur stor andel ett utomeuropeiskt företag får köpa in sig på. Jag tror Gulfbolagen på sikt kommer fortsätta investera i Europeiska flygbolag. Särskilt om det är sämre tider på ingång. Då torde det dyka upp intressanta erbjudanden för de som har kulor att investera.
Carl
2015-10-05 14:11:13
SAS har ett mycket starkt varumärke.
Sedan ca 3 år har SAS marknadsandelar ökat på hemmamarknaden dvs Skandinavien. Det är många som inte känner till detta. Att Eurobonusförbudet upphävdes i Norge är en betydande faktor, men det går mycket bra för SAS även i Sverige.

Skall Norwegian vara ett hot mot SAS i Skandinavien, måste de ta marknadsandelar inte förlora. Nu expanderar Norwegian på andra ställen.
Peterr
2015-10-05 13:12:50
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Etihad är inne och nosar på Air Berlin vilket skulle vara en mardröm för de nordeuropeiska bolagen. Någon skrev att mycket går SAS väg... jo de håller på att byta ut personal mot billigare men kostymen är fortfarande alldeles för stor. Ska bli väldigt intressant hur analysen ser ut efter årsbokslutet. Fortfarande väldigt mycket pengar som skall gå till pensioner och nu även avgångsavtal för utköpt personal. En brant uppförsbacke fortfarande.

En brasklapp, 40 nya maskiner till Norwegian nästa år. Pierre, ni är inte störst. ;)
intemittnamn
2015-10-05 12:51:35
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Svar Carl. Men bara för att Norwegian och Ryanair skaffar fler flygplan och ökar antalet turer behöver väl inte det per automatik innebära slutet för SAS? Jo kanske förstås om man fortsätter att locka över kunder och fyller sina flighter. Det är väl ioförsig inte helt osannolikt. Samtidigt känns det som en lågkonjunktur ligger och lurar runt hörnet. Hur den kommer slå är väl inte helt lätt att förutspå.

Personligen tror jag varumärket SAS kommer finnas kvar under lång tid. Men kanske i en lite annan skepnad. Jämför dagens bolag med hur det såg ut för ~20 år sedan - nog är det en avsevärd skillnad i storlek.

Etihad har väl tidigare varit intresserade av att köpa in sig i SAS? Men de kanske har fullt upp med Alitalia för närvarande. Jag tror i alla fall de kan vara en seriös spekulant på sikt.
Carl
2015-10-05 12:24:12
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jag tror att dom kommer att få det väldigt tufft i framtiden. Både Norwegian och Ryanair har väldigt många flygplan som kommer att levereras de närmsta åren. Ryanair har redan sagt att dom ska fokusera en stor del av expansionen de närmsta fem åren på Skandinavien och att dom 2024 planerar att ha 50% av passagerartillväxten här. Väljer Norwegian också att öka på hemmaplan så kommer så kommer SAS nog att bli tvingade att kraftigt reducera sin Europatrafik, dom kommer inte att klara att konkurrera i längden. Att dom minskade frekvensen på Göteborg-London redan innan den nya linjen har börjat gå känns som ett tecken på att dom vet att dom är chanslösa med direkt konkurrens. 4 miljoner eurobonuskunder är visserligen bra men det kommer inte att räcka. Nu har Norwegian dessutom fått bra snurr på sin longhaulverksamhet villket ökar pressen ytterligare. Produktmässigt är NAS minst lika bra som SAS samtidigt som Ryanair försöker att förändra sig åt samma håll. SAS fördel är att dom är med i Star Alliance.

Hur som helst så kommer det att bli spännande att se hur det utvecklas dom närmsta åren! Oljepris, finanskriser mm. kommer att spela stor roll. Transaero kastade precis in handduken men jag är säker på att fler kommer att följa. Kanske har SAS några ess i rockärmen som gör att dom överlever?
Sv Kurt
2015-10-05 11:53:07
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
När jag tänker på service är det inte bara servering av kaffe och wifi.

För den som flyger ofta är enkelhet guld värt.
Jag kan få hela flygningen på en bokning.
Med möjligheten att boka en biljett till mer än 1300 platser i 192 länder.

Blir något flyg försenad blir man omhändertagen och vidare resa ombokad.

Slippa hämta ut och lämna in bagaget för varje enskild flygning.
När man flyger från Sverige från plats utanför Stockholm kan man skicka bagaget direkt. Vid hemkomst och flygning via Arlanda går bagaget direkt till din slutdestination.

Bilr det något problem blir man ombokad. Ombokningen kan vara via något annat bolag.

En mycket stor styrka är StarAlliance med alla de fördelar som det ger.

Vi eventuell tvist följer SAS alltid Allmäna Reklamationsnämdens beslut.

Detta är några av fördelarna med SAS och partners.

intemittnamn
2015-10-05 11:22:28
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Svar MrJet: De skulle väl främst använda SAS som ett matarbolag. Danskarna vore nog inte alltför nöjda om detta blev verklighet.
Kalle
2015-10-05 08:40:57
Det ser mycket bra ut för SAS framöver.
@Rene

30st A320neo, 4 st A330E, 8 A350 plus ev ytterligare 6st options, det är leveranserna i nutid. Så det är knappast "några få flygplan". Beslut om ersättare för B737-flottan kommer att tas inom ett år.

4 miljoner Eurobonusmedlemmar och samarbeten med en mängd andra bolag bara ökar. 5 miljoner medlemmar kommer att uppnås i början på 2017, med nuvarande ökningstakt.

Vinstprognosen för innevarande år höjdes nyligen till "en betydande vinst".

Allt står i SAS kvartals och trafikrapporter, så det är bara att läsa på. Planerna för framtiden står också, så läs på lite och du har svaret på din fråga.

Om du inte orkar (verkar vara fallet), så kan du åtminstone läsa vad Jacob Pedersen på Sydbank skriver. Han har rekommendationen köp på SAS-aktien och skriver "det mesta går SAS väg nu". Han syftar på ökad yield, sjunkande oljepris mm. Lägg till av nyrekrytering av några hundra piloter plus ännu flera kabinmedarbetare sänker den genomsnittliga produktionskostnaden.
MJet
2015-10-04 22:50:32
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Men låt oss då leka med tanken att SAS faktiskt köps upp av Lufthansa, vad sker i så fall med det SAS vi känner idag? Att Lufthansa bara skulle behålla bolaget som det är känns osannolikt, de måste ju se effektiviseringar i horisonten? Läggs SAS longhaul ner förutom de allra "hetaste" direktdestinationerna från Skandinavien?

Jag tror att det kan bli rätt stora förändringar vid ett eventuellt köp.
Chuck
2015-10-04 19:49:46
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Stora.
SAS köps av Lufthansa kommande vår..
@Kurt
2015-10-04 19:21:44
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Vad jag förstår så tar SAS hand om passagerarna på ett bättre sätt när det inte går som det ska, nu händer inte det lika ofta på SAS som på Norwegian så bara där har vi en skillnad. Sen är SAS billigare än Norwegian fler gånger än tvärtom iaf nä jag skall ut och resa.
pierre holmgren
2015-10-04 19:18:46
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Don't worry guys , SAS overlever langt de fleste af skribenterne her.
Hvorfor ? Fordi produktet , desuagtet at der findes mange selskaber ude i verden , tilbyder check in fra start i den fjerneste afkrog af Skandinavien til den fjerneste afkrog du kan opdrive noget sted på planeten på en billet og boarding kort.
Ingen når dette til sokkeholderne og derudover bliver du betjent af folk der forstår hvad du siger og du flyver efterhånden også i fly som andre ikke kan matche på interiör siden.
Kurt
2015-10-04 14:47:20
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Vad jag inte har förstått är varför SAS är bättre på att ta hand om sina kunder? Vad är det som menas med det? Kaffe och tidning samt några poäng på Eurobonus?

Personligen tycker jag servicen är minst lika bra på Norwegian, wifi till och med. (Fungerar oftast)

pf
2015-10-04 13:33:49
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Dette ser ut til å bli en klassisk SAS vs Norwegian tråd.

Ja, det er nok så på inrikes. Men, ute i verden er det langt flere bolag å velge mellom.
Sv GM
2015-10-04 11:47:55
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Delar inte din uppfattning. SAS har alltid tagit hand om oss som flyger ofta.
Tidigare flög jag extremt mycket upp till 14 sträcker per vecka.

Numera flyger jag mindre men tillräckligt för att varje år uppnå kraven för Eurobonus Guld.

GM
2015-10-04 07:31:45
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Åpenbart flere "frequent writers" enn "frequent flyers" her på torget! Norwegian kom til som svar nettopp på de behov "frequent flyers" hadde, og som fagforening/politiker-styrte SAS ignorerte.
Teodor Brasved
2015-10-03 22:00:07
SV: Lars.
Tack för ett mycket balanserat inlägg, Lars. Gärna mer sånt i Flygtorget........
CFIT
2015-10-03 21:38:48
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Med SAS flyger man för att man vill. Med Norwegian/Ryan för att man TROR att det är billigt.
Lars
2015-10-03 20:43:04
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Jag är inte särskilt insatt i SAS men det är ett känt faktum att om man har liten vinstmarginal, oavsett sektor, så är expansion och ökade volymer en förutsättning för en god företagsekonomi. Det BC hävdar, att SAS tjänar mer per passagerare än Norwegian, stämmer således in på detta resonemang, dvs. SAS är inte i behov av samma expansion som t ex Norwegian.

Vi måste komma ihåg att Skandinaviens totala befolkning är lite drygt 20 miljoner människor, att jämföra med tex 80 miljoner i Tyskland. Norwegian har löst expansionbehovet genom att sprida ut sig över världen med hubbar lite varstans, medan SAS håller sig till sina tre skandinaviska huvudstadshubbar.

Som frekvent resenär så är min uppfattning att ur passagerarsynpunkt så spelar flygplanens ålder ingen större roll så länge som inredningen är uppdaterad och bekväm. Där har SAS legat lite efter men är nu på gång att uppgradera och köpa nytt.

Det kan dock finnas ekonomiska skäl att ha yngre flygplan (underhåll, bränsleförbrukning etc.) men jag har inte kompetens att bedöma SAS flotta från detta perspektiv.

När det gäller flottans storlek så ska den så klart inte vara större än vad som behövs och vad jag kan se från utsidan så verkar det vara god balans hos SAS.

Andra styrkor hos SAS har redan lyfts fram i tråden. Från utsidan, återigen, så tycker jag att SAS verkar ha medvind.

Till sist vill jag betona att jag har svarat på varför jag tror att SAS överlever. Det betyder INTE att jag tycker att något annat flygbolag gör fel. Referensen till Norwegian ovan var enbart för att visa på olika strategier, men jag har inte lagt någon värdering i detta. Flygbolagen har alltså olika strategier som grundar sig i att man har olika affärsidéer och målgrupper.
Nilsson
2015-10-03 20:22:10
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS är på gång, ingen tvekan om det, om dom klarar av att fortsätta fokusera på frekventa resenärer kommer vi naturligtvis fortsätta flyga med SAS. Dt går inte att jämföra SAS eller AF,BA ,LH eller KLM m.fl. med lågservice bolag som Ryanair och Norwegian, det är helt olika affärsmodeller, den som inte fattar det har absolut ingen koll. Det bästa som kan hända för SAS är att någon stor seriös riskkapitalist köper sig in i bolaget så att det statliga ägande mindskas så mycket det bara går.
Däremot tror jag inte att något annat flygbolag kommer att köpa SAS på många år.
Ingen har råd helt enkelt..
Att påstå att SAS flotta är föråldrad är ju bara löjligt
pf
2015-10-03 20:07:51
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Linkan, bra du har ideer om hvem som reiser med Norwegian.

SAS alene ville bli til hinder for norsk næringsliv og krav til rask transport-noe som egentlig var årsaken til at Norwegian kom. SAS's inkompetanse til, på en skikkelig måte serve "sitt"(?) marked.

Sidesticker
2015-10-03 18:02:59
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
340 är världens bästa flygplan jag har flugit den i nästan 8000 timmar, dock inte i SAS.
Struntar i SAS men dom är på G. Bra service för pengarna och framförallt bra anställningsvillkor om man vill bo i Skandinavien.
BC
2015-10-03 16:45:40
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS har också
Eurobonus, 4 miljoner medlemmar och väldigt lukrativt för affärsresenärer.
Star Alliance, en tysk i Berlin kan boka biljett med Lufthansa via FRA till Asien för att sedan på samma bokning åka hem med SAS via Stockholm eller Köpenhamn.

Sen vet jag inte över föråldrad flotta, enbart senaste generationen A320/737. A330 och A350 på ingång. Inhyrd kapacitet av ATR72-600 och CRJ900.

Är det A340 du menar?
Förmodligen SAS allra mest vinstgivande flygplan just nu med nya leasingkontrakten.
SAS har nog aldrig gått bättre än nu, man lyckas få in dubbelt så mycket pengar på samma antal passagerare som Norwegian, det säger en del.
Jag tror SAS blir uppköpt inom några år. det är nog utan tvekan den flag carrier i Europa som gjort störst besparingar och effektiviseringar.
pierre holmgren
2015-10-03 15:00:20
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Interresant spörgsmål , isär hvis de ting der bliver nävnt har nogen relevans for det der spörges om og det kniber det lidt med.
Lad mig starte med det der med nye fly , altså så er flyparken hos SAS ikke specielt gammel og der er 30 nye Airbus for shorthaul på vej , vel ikke en helt lille ordre.
Norwegian er ikke en trussel for SAS på longhaul som har over 90% belägning og tager ingen andele af flere årsager bl.a at de ikke er billigere og absolut ikke er noget alternativ for C klasse trafikken og sluttelig flyver de ikke på hverken PVG , BEJ , IAD , NRT , HKG eller ORD så alene derfor svärt at "tage" andele men kan få lidt smuler på NYC hvor SAS har 28 frekvenser pr uge. Desuden har de ingen til at feede ind til eller videre i USA og må leve på PTP trafik mellem skandinavien og USA.
FR er heller ikke nogen konkurrent i den forstand , for de gäster SAS satser på , nemlig de frekvente skandinaviske rejsende som rejser både i jobbet og privat välger ikke FR. FR skaber trafik JA , ny trafik som mere er til CPH end fra CPH , så held og lykke med det og godt for byen.
Sluttelig har vi det der med ekspansion , det er sikkert fint men skal väre funderet i virkeligheden og den kan meget nemt se anderledes ud for de herrer Kjos og O'Leary i fremtiden , måske allermest for Kjos som har rigelig at slås med , hvordan vil man ekspandere når alle piloter tänker på at forlade den skuden pga utilfredshed.
Linkan
2015-10-03 14:37:38
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
SAS överlever.

Ryanair är inget alternativ, Norwegian är bara delvis ett alternativ. Detta gäller idag och den närmaste tiden. Dessa två bolag saknar i stor utsträckning vad som frekventa resenärer kräver.
Deras målsättning verkar vara att locka arbetslösa, pensionärer som passagerare. Sådana som inte flugit mycket tidigare. Dessa passagerargrupper saknar krav på service och är förhållandevis lätta att lura.
RYR, NAX har ingen koppling till någon alliance, det blir stora problem när något flygplan är trasigt/blir inställt.

Det finns en stor trogen kundkrets som vet att SAS ger bra servis. Dessa byter inte till Ryanair eller Norwegian i förstahand.
Flyger man mycket uppskattar man service och enkelhet.

Att folk flyger long haul med Norwegian är en gåta. Men de är troligen lyckligt omedvetna om allt elände. Den upplyste väljer inte att flyga med ett bolag som inte gör rätt för sig. Norwegian är högst upp på svarta listan.

SAS har i stort 100% beläggning på många av flygningarna till USA. Den 12 oktober ARN-NYC har SAS 6 lediga platser. Andra är redan fullbokade.

De som flyger med Norwegian Ryanair är i stort nya kundgrupper, plebejerna som inte flög tidigare.

pf
2015-10-03 10:56:22
SV: Hur stora är SAS chanser att överleva?
Så lenge SAS har statene som flertallseiere, og de får av systemet(EU/EØS) lov til å fylle på nødvendig kapital, er SAS trygt.

De får det langt svårere om tiden kommer hvor politikerne i eierstatene vedtar å selge ut SAS. Om da de finner kjøpere.....
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev