Tråden startades av: Interstellar  2015-10-27 16:02:23
FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollektivavtal! 
Cirkusen inom flyget går vidare. Nu skall visst SAS anlita FlyBe för att utföra inrikesproduktion i Sverige. De som anställs kommer inte att ha något kollektivavtal. De är "billigbesättning". Tycker att det är stötande att SAS över huvudtaget godtar detta. De hoppas självklart att det inte skall bli för mycket skriverier om det hela.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Vad
2016-04-01 23:46:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Blev lön o övriga ersättningar?
Bo
2016-03-31 22:08:58
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det fortfarande många Spanjorer, Fransmän och crew utan skandinaviskt språk på flightdeck?
Tore
2016-03-31 16:45:52
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Naysa (Binter) hjälper till en månad tills flygplan 5 (G-FBXE) kommer. Försenad från fabriken i Toulouse.
Sten
2016-03-31 16:03:21
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Verkar som Flybe hyr in Binter för att klara kostnaden
Kurre
2016-03-30 09:11:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
FlyBe hade ju inte råd med ett avtal enligt svenska standard, det har bolaget själv sagt. Nu har bolaget skrivit på ett sådant avtal
Hej
2016-03-27 14:15:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
"enligt uppgift"

hahah enligt rykte snarare
Berta
2016-03-27 11:04:54
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@ulf hur mycket hade de räknat med om det är otroligt mycket mer än de hade räknat med? Hur vet du vad som ligger i kalkylen?
Ulf
2016-03-27 06:48:50
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hur får flybe ihop ekonomin med det nya avtalet för ATR-besättningarna i Stocckholm? Enligt uppgift är kostnaden (lön+arbetsgivaravgift) ca 80.000sek/mån för en kapten nu. Detta är otroligt mycket mer än de räknat med när kontraktet med SAS skrevs
ATR72
2016-03-26 07:56:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
För allas information ingår en evakueringövning enligt gällande utbildningskrav.
Jag arbetar själv på Flybe och anser att kursen var helt igenom professionell.
Flybe har mock-up på E-jet (175 & 195) vilka är utrustade med slides. Övningen görs oavsett vilken flygplanstyp du skall tjänsgöra på. Utbildningskravet kvarstår.
Vi hade också wet-drill med life-raft vilket också är ett krav trots att varken slides eller life-raft finns på ATR-72. Utbildningskravet kvarstår enligt standard.
Det vore önskvärt att skribenter här på Flygtorget skaffar sig lite bakgrundsinformation innan man avslöjar sin okunnighet.
go
2016-03-24 09:07:44
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Haha Slides på ATR.
Nej. Till er som vill jobba i Cabin sök SAS eller Norwegian istället. De skriker efter folk just nu.
Branschkunnig
2016-03-22 23:27:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@Ivar
Eleverna klarade sina skrivningar, trots att instruktörerna inte kunde flygplanet. Att få sparken berodde på hur man tillämpade kunskapen om nödutrymning. Instruktörerna agerade då domare och avgjorde helt subjektivt vem som inte skulle få stanna. En elev blev kritiserad för att man inte i rätt sekvens bad kvinnorna att ta av högklackade skor då dom skulle kunna göra hål i den - obefintliga - slajden.
@Ivar
2016-03-21 18:35:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Eleverna klarade inte av kursen/utbildningen. Dom fick inte godkännt på proven. Då "får man sluta". Detta är dock väldigt ovanligt.. Har ingenting med usla instruktörer att göra.
Ivar
2016-03-21 18:07:06
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Varför fick de sparken? "Eleverna" kan väl knappast få skulden för dåliga instruktörer?
Hellan
2016-03-21 13:12:45
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Någon som vet vad lönen ligger på som styrman?

Samt hur roster ser ut?

Har man samma förutsättningar nu på Flybe som vi är vana av i Sverige. Jag tänker på föräldraledighet, semester etc
Branschkunnig
2016-03-14 20:38:25
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Mannen i gaten,
FlyBe kommer knappast att ha nog med cabincrew. Dels har dom svårighet att rekrytera och sen de som kommer på kurs har "sparken" hängande över sig hela tiden. Senaste kursen fick 4 st sparken under kursen pga usla instruktörer som inte kan kärran. Maken till dålig kurs får man söka efter. SAS borde vända sig till JetTime istället. Lär av Finnair.
Lappen
2016-03-13 20:50:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ja det har varit behov för större plan till KRN en längre tid nu. Vi hade hoppats på större än 767 men det är en bra början iallafall
Blomhill
2016-03-13 16:16:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Wishing 3 month....flybe is getting two 767-300 where we will be able to fly to BKK SFO KRN for SK!a Brighton future to come at ARN.
Margaretha ströming
2016-03-13 16:10:38
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Och mina damer o herrar det bästa är att flybe kommer att flyga Dreamliner 787-8 till Omsk o Kamshaka för Shell.
Mannen i gaten
2016-03-13 09:37:33
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Om ca två veckor utökars kontraktet mellan SAS och FlyBe med ytterligare två ATR600 på Arlanda, till totalt fem flygplan. Har FlyBe piloter och cabincrew så det räcker till detta?
Bosse
2016-03-11 17:02:59
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det sant att dom får extra av sas nu? Måste ju ses som kriminellt!
bo
2016-03-09 18:25:01
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Sorgligt att Flybe går in och dumpar Braathens och Jettime för att senare få extra betalt från SAS.
Råger
2016-03-09 16:12:03
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Sigge:

Klart att både Flybe och SAS var medvetna om att denna situation skulle uppstå
och har klausul att Flybe får kompensation om dom tvingas till ökade kostnader
genom strejk. Dom körde billigt så länge det gick med andra ord.
Jag antar att vad SAS betalar idag jmf med vad Jettime's kontrakt var på samma
rutter är minimal.
Sigge
2016-03-09 13:52:29
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har FlyBe råd med detta avtal?!?
insider
2016-03-09 12:27:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det blev ett bra avtal i nivå med övrigt svenskt regionalflyg. I vissa delar blev det till och med lite bättre, något som är väldigt positivt. Man fick en lön som är något bättre än "standard" och dessutom fick man till ett helg-tillägg, något som idag inte hör till vanligheterna. Detta är mycket positivt då även de andra regionalbolagen nu kan sträva efter att få detsamma i kommande avtalsförhandlingar. Detta var en väldigt viktig strid för hela det svenska pilotkollektivet och det är glädjande att se att vi tillsammans står starka. Det är trots allt våra framtida arbetsplatser som står på spel och det är viktigt att inse. Släpper vi in dessa kontraktsfirmor och brevlådeföretag på vår marknad, så är det bara en tidsfråga innan det svenska pilotyrket är ett minne blott. Näst på tur står Cityjet, där det tydligen är rätt nervöst just nu, då de självklart iakttagit utveckligen på flybe noggrant. De har sett vad som skett och vad det har resulterat i och vad de kan vänta när de drar igång sin operation i skandinavien.

Väl kämpat av fack och dess medlemmar!
Ante
2016-03-08 15:28:48
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Jag tycker nog att SPF gjorde precis vad de ska göra.
De såg till att bolagets piloter fick ett kollektivavtal i nivå med resterande piloter i Sverige.
Det var mycket gnäll tidigare, både de som menade att SPF gjorde för lite och minst lika många hävdade att SPF gjorde för mycket.
Ingen tänker på att arbetsgivaren inte ville teckna avtal.
Dessutom har deras uppdragsgivare SAS lovat att att alla underleverantörer SKA ha giltigt kollektivavtal.

Blev det inte bra?
Gurra
2016-03-08 10:04:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Varför skalla avtalet vissas upp på detta forum? Avtalet är helt i partitet med övriga regionalavtal
Vilseled
2016-03-08 08:34:48
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Varför kommer inget ut om piloternas nya avtal? Kan det vara så att SAS satte press på SPF istället för på FlyBe/GEC och avtalet blev ett totalt fisko för facket? Vilket man såklart inte vill erkänna
Nina
2016-03-03 15:59:24
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vi är ett härligt gäng! Stå på er grabbar mot att som snackar skit och ljuger om Flybe. Vi vet att vi är grymma!
MH
2016-03-02 09:42:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Någon som kunnat räkna ut hur mycket kostnaderna ökat för FlyBe med avtalen? Blir det förlust?
kollega
2016-03-02 09:06:57
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad fick ni i era kollektivavtal? Cockpit/Cabin?

Finns de att läsa någonstans?
ok
2016-02-29 09:40:09
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ormark, har du nån länk eller annat som kan stödja ditt påstående
?
2016-02-29 07:51:13
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@ inte förvånad. Vad menar du?
Ormark
2016-02-28 17:29:59
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kontraktet med SAS är nu en fet förlustaffär för Flybe/GEC
fr
2016-02-27 12:16:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Om nu inte GEC/Flybe hade utrymme för kollektivavtal i sin budget, betyder det att SAS snällt fick skjuta till mer pengar i detta projekt för att hålla det flytande?
Inte förvånad...
2016-02-26 13:27:55
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
SPF va lika lättlurade som Unionen. Facket har alltså medverkat till att återinföra slaveriet i Sverige. Tack SPF! Tack Unionen!
Kalle
2016-02-25 11:58:01
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@Lucas

Det är piloterna i alla dessa bolag som har röstat ja till konflikt, inte SPF centralt, detta för att värna om anställningstrygghet. Detta gjordes även med en väldigt stark majoritet.
Lucas
2016-02-25 01:54:24
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
SPF sympatistrejk är idioti! Drabbar övriga bolag hårt vars alla piloter är med i SPF och som faktiskt är utanför denna konflikt. Ska man strejka så behövs allmänhetens förtroende, de får de inte via att BLX,NVR,TF drabbas
Rökarn
2016-02-24 22:39:23
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad förvånade de kommer att bli när det ändras till tis-tors med kort varsel haha
Loppan
2016-02-24 15:47:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Rykte: Sägs att FlyBe lag om schemat för piloterna så att de som är medlemmar i SPF får sina lediga dagar på fredagar, söndagar och måndagar när det ska strejka. Så strejken kanske inte får någon effekt
ETOPS
2016-02-24 15:03:38
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Konflikten mellan SPF och GEC/FlyBe är fortfarande igång. Om inget avtal godkänns innan midnatt så flygs det inget på Torsdag och sen från Lördag tills vidare (GEC har varslat om Lockout f.o.m Lördag)
Dock är inte samtliga piloter anställda av GEC medlemmar i SPF, så kan man anta att vissa flygningar ändå blir av?
st
2016-02-24 13:40:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Blir det pilotstrejk eller har spf och GEC/Flybe enats?

"Konfliktåtgärderna träder i kraft den 25 februari klockan 00.00"
Enligt spfs hemsida.
Visbybo
2016-02-24 11:41:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad är senaste nytt om den varslade pilotstrejken? När? Var? Hur?

Tacksam för svar
Mvh en Visbybo
Ubbe
2016-02-22 18:13:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det är inte facket som som straffar, det är medlemmarna i alla dessa bolag som har röstat ja till sympatiåtgärder. Detta för att stävja sånt här otyg, annars kommer vi alla råka ut för detta, väldigt viktigt att visa upp att vi alla är enade bakom en sån här aktion. Detta gäller oss alla i flygsverige, därför tar man med alla dessa bolag.
Ubbe
2016-02-22 16:55:02
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Varför går inte facket in och slår hårdare mot SAS som upphandlat eländet? Istället så skall man straffa flertalet svenska AOC som har kollektivavtal i "sympatiåtgärder".

Hur skall svenska bolag motiveras att följa reglerna och fortsätta teckna kollektivavtal när de straffas för utländska bolags synder i vilket fall?

Slå mot de som förtjänar det och gärna hårt, dvs flybe och SAS.
REAlisten
2016-02-22 13:31:53
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Så länge folk utbildar sig till yrken som har ett överskott på sökande så kommer det se ut så här, flygbolag och skolor går hand i hand och har ett intresse och slår mynt av unga naiva människors flyg drömmar. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.
Utbilda er till ngt bristyrke istället så är det större chans att arbetsgivaren behandlar er med lite mera respekt och ger er avtalsenliga löner. Att flyga är kul och spännande i början men efter ett tag så är det bara ett jobb där man sitter och kollar på sina skärmar och på molnen och bor på ngt 3 stjärnigt hotell i ngt tråkigt industriområde på stoppen där man bott femtioelva ggr tidigare. Har jobbat länge inom flyget och det är få piloter som efter några år i yrket är nöjda med sin situation. Allt det som var bra med yrket skalas sakta men säkert bort. Vinnarna är paxen och förlorarna är dom anställda. Det kommer inte bli som förr så gillar man inte utvecklingen gör ngt annat sitt inte här och gnäll, det går inte att backa.
Luttrad
2016-02-21 13:27:34
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Så länge vi har kollegor som är beredda att sälja sin morsa för ett flygjobb så är det fortfarande uppförsbacke vad gäller normalisering av arbetsvillkor..
SKV
2016-02-21 01:02:51
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hade ett företag visat sådana flagranta brister i respekt för ingångna avtal hade jag lämnat flygplanet på något kul stop och tagit in på hotell eller åkt hem...

Hoppas för piloternas skull att de har ett tydligt skriftligt avtal, tyvärr tror jag inte det. Det står förmodligen något luddigt som att företaget är ansvarigt för att betala in skatter och sociala avgifter. Sedan är det inte definierat något vidare vad som ingår i den totala ersättningen, vanligt hos kontraktsfirmor eftersom sociala avgifter är 8 % i Storbritannien och detta betalas mycket riktigt av arbetsgivaren som drar av det från lönen.

Obegripligt att SAS försvarar dessa oseriösa aktörer, ungefär som när Trafikverket försvarade Avies.

Pilot/ Jurist
Yngve
2016-02-20 22:36:01
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
FlyBe drar av de sociala avgifterna från piloternas lön. Tvärt imot vad de avtalat vid anställningen
HO
2016-02-20 12:35:01
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kan meddela att City betalar socialaavgifter så det kan du sluta spekulera i
SKV
2016-02-20 09:04:55
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@Yngve, Nej det är inte lagligt! Om arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgifter och skatter blir det svartarbete. Då blir den "anställda" skyldig att betala in detta, ofta plus ett skattetillägg eller ett åtal för skattebrott. Det är ingen bra idé att arbeta för en oseriös arbetsgivare, vare sig på ett bygge, städfirma eller flygbolag...

Kul branch det här börjar bli!

Mvh

Jurist/ pilot
My
2016-02-20 08:52:16
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nej.
Klippt från Skatteverkets hemsida:
"Den som till en fysisk person ger ut ersättning för arbete som utförs i Sverige ska betala arbetsgivaravgifter i Sverige (2 kap. 1 och 4 §§ SAL). Denna grundläggande regel gäller för alla som ger ut avgiftspliktig ersättning och det oavsett om utgivaren finns i Sverige eller utomlands. Det innebär att en utländsk arbetsgivare är skyldig att registrera sig som arbetsgivare här och betala svenska arbetsgivaravgifter om arbetsgivaren har anställd personal här eller på annat sätt ger ut ersättning för arbete som utförs i Sverige. Det är också den huvudprincip som gäller enligt olika internationella överenskommelser som finns, nämligen att socialavgifter ska betalas i det land arbetet utförs."
Eric
2016-02-20 07:13:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har dom engelska flygteknikerna på Flybe kollektivavtal
Yngve
2016-02-19 21:52:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det ens lagligt i Sverige att lägga över skyldigheten att betala sociala avgifter på den anställde?
Alfred
2016-02-19 11:49:37
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Billigast inte alltid bäst.

Exakt så är det!
Billigast inte bäst.
2016-02-19 11:04:11
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Sägs att Flybe/GEC har försökt få piloter och kabin att själva stå för arbetsgivaravgiften och dra den från bruttolön?
I så fall har de räknat fel på personalkostnaderna och lagt ett lägre bud som inte Skandinaviska operatörer kan matcha.
SAS låtsas såklart vara helt oförstående.

Blir förmodligen samma soppa när Cityjet startar.
Flyboy
2016-02-19 10:59:17
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
ATRGubbe, vad menar du med detta?

"enkla saker som står i SVENSKT GRUNDLAG vill dom inte ha med i avtalet."
ATR gubbe
2016-02-18 23:32:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
http://www.sasgroup.net/en/anmarkningsvart-varsel-mot-sas-underleverantor-flybegec/

SAS ta er i kragen och säg som det är!
sluta säga att GEC och flybe är villiga att nå kollektiv avtal, dom har förhandlat i flera månader och enkla saker som står i SVENSKT GRUNDLAG vill dom inte ha med i avtalet.

SAS borde skämmas!
ALLA ska ha kollektivavtal punkt!
Prop
2016-02-18 15:25:37
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Intressant artikel angående detta:

http://www.arbetarbladet.se/opinion/ledare/en-konflikt-som-beror-dig
Tim
2016-02-18 13:36:16
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
SAS är de som borde drabbas de övriga bolagen är oskyldig i detta. Ska de behöva ta kostnaden för SAS girighet ?
LL
2016-02-18 09:44:04
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Framförallt är det ju SAS som ska straffas. Det var länge sedan Gustafsson öppnade munnen förresten...
E
2016-02-16 22:09:53
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hittills måste Flybe/sas vara nöjda med "strejken". Detta med tanke på att FlyBe denna vecka haft sin bästa on time performance sedan de startade flygningarna för sas
Jan
2016-02-16 17:50:12
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@Calle

Det är inte facket som straffar, medlemmarna i dessa bolag har röstat Ja till sympatiåtgärder.
Fredrik
2016-02-16 11:04:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
"Tyvärr tycker jag det är helt fel att dra andra än SAS i detta läge."

Varför det?
Bättre att gå ut hårt och tvinga fram en lösning på en gång, i stället för att sega och ha en lång konflikt.
Flybe
2016-02-16 11:02:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Konflikten fortsätter!

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11409
Calle
2016-02-16 11:02:15
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kan inte annat än hålla med Sven. Att facket straffar bolag som Nova, amapola, Tui etc för att SAS hyr in ett bolag utan kollektivavtal är helt vansinnigt. Mig veterligen är dessa bolag helt oknutna till SAS och flybe och kan inget påverka.

Det man åstadkommer med det är naturligtvis att de bolagen som sköter sig märker att det har ingen betydelse för att man blir straffad för andras synder i vilket fall, gemene man dvs. Våra kunder har nog svårt att förstå logiken när deras charterresa störs på grund av något helt orelaterat.

Respekten och förståelsen för facket skadas av sådana här idiotåtgärder. Dessutom så påverkar det allmänhetens åsikter om oss i branschen negativt, vilket i detta fall stämmer ganska bra.

Se till att det drabbar SAS och Flybe, de är de som kan lösa detta, ingen annan!
Lars
2016-02-16 10:59:28
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Info finns på SPFs sida.

http://www.swealpa.se
Ovetande
2016-02-16 09:27:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Utökade åtgärder? Vad innebär det? Vilka bolag? När? Tacksam för svar
Sven
2016-02-16 08:06:36
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nu lär det ge effekt med de utökade åtgärder. Tyvärr tycker jag det är helt fel att dra andra än SAS i detta läge. Kan inte förstå att man inte låter de andra bolagen sköta sitt och blockera fridag och övertid på SAS först i några veckor, säker på att det hade gett samma effekt.

åtgärd
2016-02-16 00:47:42
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är konfliktåtgärderna officiellt igång nu?
bo
2016-02-15 21:15:29
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Men är grekerna, spanjorerna och alla blandade nationaliteter verkligen med i SPF?
jaja
2016-02-15 18:51:21
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det lär ju ge effekt då de varje vecka är tvungna att ställa in flighter pga pilotbrist.
PF
2016-02-15 15:08:37
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det enbart de piloter som är med i SPF som inte får arbeta övertid? Anar att det inte är majoriteten i Flybe...
SA
2016-02-15 13:31:30
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kommer piloternas åtgärder få någon märkbar effekt på produktionen?
Blåräv
2016-02-15 12:07:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Någon som vet hur det går för medlarna i pilotkonflikten på flybe?
George
2016-02-11 12:51:26
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@Steinar: Nextjet har inte alls wetleasat i flera år. Däremot har de haft korttidskontrakt för olika linjer med exempelvis Skytaxi, DOT och nu senast Carpatair, men även Carpatair löper ut inom kort. Och övertas sen av Nextjets egna, kollektivavtalsbundna, svenska, trevliga, och professionella crew.
Einar
2016-02-11 10:55:29
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ja självklart har Nextjet avtal.
Steinar
2016-02-11 00:59:24
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nextjet wetleasar flyg sedan ett par tre år tillbaka.
Har detta bolag kollektivavtal!?
Cancelled
2016-02-10 19:21:09
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vi ger oss inte. Hoppas på sympatiåtgärder från SAS ground handling!
Varsel
2016-02-10 15:28:17
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nu har kabinen varslat också

http://www.di.se/artiklar/2016/2/10/unionen-flaggar-for-sas-strejk/

Hoppas dom blir utdrivna från den Svenska marknaden med sina skitlöner, ingen lönedumpning här inte!

Unionen
2016-02-10 15:04:50
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nu har unionen varslat om total arbetsnedläggning from 22:a feb gällande kabin.
br
2016-02-10 00:26:12
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Folk från Braathens redan börjat på Flybe menar du "PÅ"?

2016-02-09 18:54:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Finns snart inga piloter kvar att ta ut i strejk på Braathens regional så ni som oroar er för detta kan vara lugna.
Sven
2016-02-09 18:36:28
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det jag menade var självklart att detta otyg måste stävjas snarast, men där du Lars verkar vilja ta ut alla i strejk så menar jag på att SPF måste börja med stridsåtgärder hos SAS. Om det inte räcker så tycker jag att det kan "spridas" vidare till Brasthens, Mavia, NextJet (?) etc. Men nästa åtgärd måste ligga isolerat hos SAS och inte drabba något annat bolag.
Ganska säker på att SAS löser detta om det föreligger hot mot SAS Main....
Lars
2016-02-09 15:07:03
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
"Det är SAS som skapat soppan och då är det inte mer än rätt att dom får lida av ev stridsåtgärder, inte att det drabbar tex Braathens Regional."

Det må vara SAS som har orsakat soppan men vi alla blir drabbade. Nästa gång är det Braathens, Nextjet eller något annat svenskt bolag som är lite för kreativa och tro mig, dom kommer ta varje chans dom kan hitta.
Nu, mer än någonsin måste vi stå enade, om det krävs ska vi alla tas ut i konflikt, det är enormt viktigt att vi alla inom alla bolag, visar att vi inte accepterar den här typen av anställningar eller kontrakt.

Nu SPF är det dax att visa styrka, ta ut oss alla i konflikt och sätt hårt mot hårt. Vi har inte råd att inte markera, då är alla våra jobb borta om några år.
Sven
2016-02-09 13:37:42
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Om den planerade stridsåtgärden från SPF mot FlyBe/SAS inte fungerar så förutsätter jag att nästa steg blir att ta ut SAS-piloterna i någon form av blockad (jobb på ledig dag, övertidsarbete etc.) Skulle bli väldigt besviken om SPF lät denna konflikt gå ut över övriga regionalbolag. Det är SAS som skapat soppan och då är det inte mer än rätt att dom får lida av ev stridsåtgärder, inte att det drabbar tex Braathens Regional.
Cc
2016-02-09 10:45:26
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det ryktas om att bolaget försäkrat sina flygplan men INTE personalen. Vad är det för fel i huvudet på de som tänker på detta bolag?
Zlatan
2016-02-08 18:03:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Blir ju ett kul uppdrag... http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11393
Cabin
2016-02-07 00:51:39
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad tycker Ni som arbetar i kabin just nu?
Vad är det för lön på senior cabin crew??
Bsaa
2016-02-06 14:22:36
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Helt sjukt!
Är denna nivå som SAS-produktionen håller nu för tiden?
Jag antar att det inte finns erfaren crew som vill arbeta till Flybe's låga löner?
Arbetare
2016-02-06 14:02:51
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har ej kollektivavtal och är ej medlem i fackförening, tjänar mer och slipper dessutom flera hundra i avgift som går till fallskärmar åt avgående fackpampar.
Lasse
2016-02-06 13:18:11
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@gideon Vad vet du om att det skulle bli strejk där och att de skulle vara "oerfaren" personal? Bara din spekulation ingen källa. Sen sköts avtalen av arpi..

Sen har dom på SAA fått jobb på Flybe i england och inte på ARN.
SAa
2016-02-06 11:10:41
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ett halvfärdigt CPL räcker numer för anställning i Flybe;

http://en.bfsaa.se/2016/01/ppp-students-hired-flybe-graduation/
Kabin
2016-02-05 20:57:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ska de ha bas i HEL? Då kan de lycka till i förhandlingar om kabinlöner. Det finns centralförhandlade kabinavtal i Finland som är ganska bra. Jet Time gick på den niten....
Sven
2016-02-05 20:37:40
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Tycker verkligen att Flybe är en winner. Det är mycket bättre att dumpa löner i branschen så att en pilot tjänar som en brevbärare och kabinpersonal som hotellstädare i Phuket. Tänk så bra det blir för miljön när svennebanan kan åka ARN-BKK för samma pris som det kostar med SL från Stockholm Central till Norsborg. Inte att förglömma,, vad säker jag som passagerare känner mig när det sitter två nissar/kvinnor i cockpit som rattar mig igenom världen med minimumvila och allmän utbrändhet i bagaget till förmån för mer eller mindre gratis resande. Tummen upp!!
Gideon
2016-02-05 18:58:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Samma komner att hända med Cityjet. Ännu värre blir det för Cityjet när deras avtal för den finska cabinen (fd Blue1) ska omörhandlas i höst. Strejker och annullerade flyg, skit för SAS. Sen att alla lokala avtal skall implementeras och kontrolleras från Irland, med oerfaren personal kommer ju att bli en katastrof. StackaRS SAS.
intemittnamn
2016-02-05 15:40:32
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Svar LFV m fl: Bra initiativ av SPF. Stå på er.
RP
2016-02-05 14:54:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Lärde sig inte Flybe någonting förra gången när de försökte med Flybe Nordic/Finncomm?
Sven
2016-02-05 11:32:55
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
ÄNTLIGEN! Bra att SPF börjar ta tag i detta. Ger vi slaveriet lillfingret så tar de hela handen! Personligen tror jag dock att det behövs ännu mycket hårdare tag mot detta bolag. Sas behöver också komma i press så att de inte hyr in detta. Det finns ju bolag i Skandinavien med kollektivavtal, nyttja dem!!!
Arn
2016-02-05 11:17:11
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Även Unionen har förhandlingar med Flybe (Pas Aviation) för kabinpersonalen för dom har inte heller något kollektivavtal. Även här har man inte kunnat komma överens och det återstår att se vad som händer den närmsta tiden. Ser inte bra ut för Flybe och Sas....
Lfv
2016-02-05 09:57:32
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...



News Flash - Pressmeddelande Svensk Pilotförening


SPF varslar om konfliktåtgärder vid underleverantör till SAS

Sedan den 25 oktober flyger ett brittiskt flygbolag, Flybe, till och från Arlanda som underleverantör till SAS. I flygplan målade i SAS färger och flygningar som helt marknadsförs som en SAS-produkt arbetar piloter ombord som saknar kollektivavtal och är anlitade i atypiska anställningsformer.

Svensk Pilotförening har sedan i höstas suttit i förhandlingar med Flybe och dess representanter men utan att lyckas komma överens om ett kollektivavtal. Flera frågor är fortfarande olösta och förhandlingarna har strandat.

Flybe säger sig inte kunna medverka till ett kollektivavtal som ligger i nivå med villkoren för piloter i Sverige på flera områden vad avser till exempel semester, arbetstider och löneutveckling. Som skäl anger företaget att ingångna kommersiella avtal med uppdragsgivaren SAS inte ger utrymme för att anställa piloter i enlighet med villkor för svenska regionalflygpiloter.

Svensk Pilotförening kan inte medverka till att urholka villkoren för piloter i Sverige och ser därför ingen annan utväg än att vidta stridsåtgärder för att få ett kollektivavtal i linje med övriga arbetsmarknaden på plats för våra medlemmar.

- Svensk Pilotförening kan inte medverka till att teckna avtal med sämre villkor för piloter vid ett företag med anledning av att detta företag har räknat med att kunna konkurrera på den svenska marknaden med villkor som ligger under svensk branschstandard, säger Tommy Larsson, förhandlingschef vid Svensk Pilotförening.

Varslet från Svensk Pilotförening rör formellt medlemmar anställda av Global Employer Company (GEC), ett enmansföretag etablerat under 2015 med enda syfte att formellt agera arbetsgivare för Flybes piloter i Sverige. GEC är medlem i Svenska Flygbranschen och Svenskt Näringsliv som också företrätt företaget i förhandlingarna. Förhandlingarna har i realiteten dock förts mellan SPF och Flybe som SPF anser vara de facto arbetsgivare.

- Upprättandet av ett brevlådeföretag som arbetsgivare för piloterna är ur SPFs synvinkel ett sätt att försöka undvika arbetsgivaransvar. Dessa atypiska anställningsformer fortsätter att breda ut sig över Europa och urholkar anställningstryggheten, fortsätter Tommy Larsson.

Varslet rör i ett första skede en blockad mot övertidsarbete och blockad mot nyanställning bland SPFs medlemmar i Global Employer Company Ltd. Varslet kan komma att utökas om ingen överenskommelse kan nås med företaget. Sympatiåtgärder bland SPFs medlemmar i andra svenska flygbolag kan inte uteslutas.

- SPFs kollektivavtal med SAS ger SAS möjlighet att hyra in underleverantörer för delar av flygproduktionen. Ett bärande element i den överenskommelsen är att underleverantörer skall ha lokala kollektivavtal där produktionen utförs, i detta fall Sverige, säger Peter Larsson, ordförande för SAS-piloterna och fortsätter; Vi förväntar oss att en lösning nås vid Flybe. Det är inte acceptabelt om SAS inhyrningskontrakt är på sådana nivåer att ett kollektivavtal i praktiken blir omöjligt att träffa.

De huvudsakliga skillnaderna i avtalsförslagen mellan SPF och GEC rör hur mycket av den arbetsrättsliga lagstiftningen i Sverige som SPF ska medverka till att förhandla bort för sina medlemmar. Det rör bland annat förläggning av semester och arbetsmiljörelaterade frågor som rätten till matrast.

- Flygbranschen är till sin natur speciell och ställer ständiga krav på arbetstagarna att vara flexibla. Därför har också SPF medverkat till att ge flygbolag i Sverige lättnader från svensk lagstiftning i våra kollektivavtal men vi har med GEC inte kunnat enas om var dessa gränser ska dras. GEC har i sina kalkyler tydligen satt upp en ”kostnadsram” som inte tillåter matraster över huvud taget, ens på 13 timmar långa arbetsdagar, fortsätter Tommy Larsson.

Inga nya förhandlingar är utsatta mellan parterna.

Konfliktåtgärderna träder i kraft den 15 februari klockan 18.00.

För mer information kontakta Svensk Pilotförenings presskoordinator Rebecca Rosenvinge.

Rebecca Rosenvinge
rebecca.rosenvinge@swealpa.se
070 – 418 05 47
GO SPF
2016-02-05 09:08:52
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
SPF varslar om konfliktåtgärder vid underleverantör till SAS

Källa;
http://www.swealpa.se/
Villrådig
2016-02-03 18:19:25
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Jag måste ha missat något.
Är det SPF som hyrt in Flybe?
Trött
2016-02-03 13:44:17
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Inte en enda kommentar från pierre holmgren. Varför kan man fråga?
HP
2016-02-03 11:59:42
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Facket stödjer lönedumpningen från SAS/FlyBe. SPF är bara intresserade av att få in medlemsavgifter, på samma sätt som tex Kommunal.
X
2016-02-01 17:10:08
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kan väl bli hur många plan som helst. Utan kollektivavtal så kan de ju köra hårt med personalen till slavlöner. Sas och Spf gillar ju sånt eftersom de inte stoppar det
Åke
2016-01-30 17:07:44
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
2-3 maskiner till på väg.
pnf
2016-01-30 09:36:33
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hur många ATR ska Flybe ha för SAS på Arlanda? Och när kommer nästa?
Erik
2016-01-29 00:52:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Oj det drar verkligen ut på tiden med förhandlingarna. När förväntas de vara klart?
ITK
2016-01-28 09:07:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nej, varken avtalet för piloter eller kabin är klart ännu. Förhandlingar pågår genom både SPF och Unionen.
X
2016-01-27 18:13:19
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är avtalet för piloter o kabin klart än? Någon som vet? Nina kanske?
David
2016-01-23 10:43:43
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Var kommer dena info från? Kan väl inte vara sant?
Banane
2016-01-21 17:05:37
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det möjligt? Det kan inte vara sant att någon är så galen att man gör cirkling på cat1 minima. Det måste ju bli en utredning av havkom isåfall. Det är ju en extremt låg höjd, och därmed livsfarlig.
Nv
2016-01-21 13:42:23
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hoppla! Det är väl så nära CFIT man kan komma men klara sig. Man får vad man betalar för. Är detta en medveten kalkyl av SAS?
Buskflyg
2016-01-21 00:29:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
"Är man visuell så är man visuell"

Är det man kör på SAS nu för tiden?
Lars
2016-01-20 22:29:39
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Circling på Cat1 minima.
Nyfiken
2016-01-20 19:20:42
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ryktas om en nedtystad incident i Kalmar med Flybes ATR. Någon som har info?
Ap
2016-01-20 11:38:21
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Cityjet har börjat leta efter Crew via bemanningbolag. Go SAS!
Koben
2016-01-20 10:02:09
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Var är strejken som sas och spf-folk snackade om?
Koben
2016-01-17 23:03:35
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Fortfarande väldigt tyst om "förhandlingarna" mellan flybe och SPF. Tyvärr vet vi ju vad facket går för SPF och Kommunal är samma buffel o båg. Arbetarna får noll hjälp!
h
2016-01-15 11:08:33
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad är skillnaden på myidtravel.com och SAS egna id biljetter?

Inte riktigt förstått hur myidtravel fungerar. Är det mycket billiga biljetter om man har tillgång dit via företag? Pris exempel?

Tack
@PF
2016-01-15 10:24:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ja
PF
2016-01-15 00:31:04
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Får ni som är anställda hos Flybe ID-biljetter hos SAS eller MyIdTravel via Flybe?
Cynisk
2016-01-14 13:04:28
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@Nina.

Du är ung och naiv då detta med all säkerhet är ditt första flygjobb. Du kommer att vakna upp endera dagen...
Nina
2016-01-13 22:40:49
Glenn
FlyBe går bra och nu har vi tre flygplan på sas-kontraktet och fler kommer efter hand som ATR kan leverera till oss. Vi har ett långt kontrakt med sas som vi dessutom har rätt att förlänga ännu längre.

FlyBe är här, och vi regerar!
Glenn
2016-01-13 01:21:41
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nina ni kommer inte bli långvariga, se på Finncom so Flybe skötte
RP
2016-01-12 16:50:06
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Funderar lite över hur SAS resonerar när man hyr in ett bolag till Stockholm som inte har någon erfarenhet av att operera ATR?
"Billigast vinner..."
Piotr
2016-01-12 01:56:50
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Varför driver Flybe, Exeter, UK, en filial i Stockholm? med enn annan flygplans-
type än dem använnar i UK.
Varför lägger Flybe, UK, namn til et bolag i Stockholm, dem inte äger?
Flybe, ARN, är ägt av Regional Nordic, der i sin tur är finsk.
Är det Flybe, UK, der är operatör(AOC-holder).
Vem har ansvar när det går illa för dem på svensk Inrikes.
Lycka till med K-Avtal.
Barbro
2016-01-08 07:27:45
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vem säger att SPF inte bryr sig
Nina
2016-01-07 23:06:30
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vår tredje ATR600 landade på Arlanda-flygplatsen idag. Underbart! Vårat underbara gäng med flygplan, piloter och cabincrew växer och växer! Vi är här för att regera!!!
no
2016-01-07 10:25:40
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Bolaget flyger SAS produktion med bas på Arlanda. Varför bryr sig inte SPF?
Mitt i gröten
2016-01-06 19:52:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
FlyBe vill inte och SPF bryr sig inte...
pnf
2016-01-06 09:54:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har SPF påbörjat förhandlingar med Flybe?
Kravlös
2016-01-03 11:51:25
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
När tar detta avtalslösa bolag flygplan nummer 3 i drift för SAS?
Pellepennan
2015-12-31 14:44:12
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hade för mig att kravet var 200 m. simning i valfri stil? Men ok, I England så räcker väl 25 meter - om man vattenlandar på Themsen! Simma 23 meter, och kravla dig upp på nån repstege vid Docklands, typ. Då förstår jag just gränsen: 25 meter.

Mitt inlägg var inget annat än en ironi. Om det inte uppfattades så kan jag bara beklaga. Är förresten 25 tänkt som klädsim - i brittisk rosablommig klänning och "pillerburk" på huvudet? Då hade nog t.o.m. jag fått problem. Men det är väl bara att stanna upp, och trampa lite vatten.

2015-12-30 22:22:34
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Öööööh, kanske för att det är vad du enligt lag måste kunna för att flyg i England. Konstigt?
@pellepennan
2015-12-30 22:15:47
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hah haaa... Du har humor i allafall ! Du vet nog inte att det är ett EU krav sk Jar-ops att kabinpersonalen kan simma 25m. Gäller alla flygbolag i Europa, sas, ryan, norwegian you name it. Så om du planerar att söka jobbet är det dags att börja träna i en simhall nära dig.
Pellepennan
2015-12-30 20:01:15
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Man skall kunna simma 25 meter....."Wow" -vilka krav för anställning! Är det "Fisken" eller "Bubblaren", om vi pratar simmärken? "Jag är ledsen, du är jättetrevlig o så - men kunde bara simma 23 meter, så "sorry", lycka till med ditt jobbsökande......"!
Göran
2015-12-30 09:46:12
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det kan också var pga. att det kommer fler plan i vår.
Cajsa
2015-12-30 00:28:24
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
De söker 30 cabincrew nu. Personalomsättningen verkar vara extrem. Men varför?
E
2015-12-26 04:57:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nu känner inte jag till något flygbolag som gått i konkurs pga bristande kollektivavtal, däremot pga bristande säkerhet eller , ekonomi.

Det som dock verkar oklart på denna sida är att det inte är någon skillnad på varor och tjänster innom EU.

I fallet med pappersbruket, antingen görs papperet i Kvarnsveden ELLER, så görs det i Estland, körs över natten till Sverige utan tull.

Att SAS för närvarande går bra är givetvis positivt, även om jag knappast skulle använda "som tåget", stor del beror ju på lågt bränslepris.

Lika självklart är att SAS måste fortsätta sänka kostnader , det kommer konkurrenter att göra
D
2015-12-25 21:33:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
E:

Vet inte hur du tänker här. Men uppenbarligen förstår du inte riktigt vad det handlar om.

Nä, ingen förordar att pappersarbetare i Kvarnsveden ska strejka för ett danskt pappersbruks löner. Precis som SAS inte skulle strejka för FlyBes personal som flyger i England.

Men låt oss säga att ledningen för kvarnsvedens pappersbruk går stolt ut i media och säger att de värnar om den svenska modellen och att alla som används i produktionen hos Kvarnsvedens pappersbruk ska ha kollektivavtal och trygga anställningar. Några månader senare visar det sig att de behöver expandera och de kontrakterar det danska pappersbrukets arbetare för att komma till Kvarnvedens pappersbruk för att jobba. Självklart måste arbetarna bosätta sig i Kvarnsveden också för att detta ska fungera. Nu är det så att hos det danska pappersbruket så skiter man i avtal. Här utfärdar man endast kortare avtal med lägre ersättning och markant lägre kostnad då man slipper allt sådant dravel med kostnader som blir med pensioner, sociala avgifter, anställningstrygghet (haha, stenålder! Vem bryr sig om sådant skit!!! Pffft.) och framförallt så kan man bli av med vem man vill när som helst! (Om någon skulle bli sjuk eller få barn och bli "besvärlig" t.ex.)

Nu börjar vi närma oss något som skulle kunna likna situationen mellan SAS och FlyBe. Alltså hyfsat långt från ditt exempel. Lägg här till i scenariot att det skulle finnas många fler pappersbruk i närheten av Kvarnsveden, och att de som jobbar där nu skulle börja förlora sina jobb då de får mindre att göra eftersom Kvarnsvedens pappersbruk pumpar ut mer produkter så att efterfrågan hos de övriga närliggande pappersbruken minskar. Dessutom börjar det pratas om att deras egna arbetsgivare börjar snegla på "kvarnvedsmodellen", och uppsägningar kan ses i horisonten då fler vill hyra in den billiga arbetskraften från Danmark. Den arbetskraften som Kvarnvedens ledning nyligen hade lovats att aldrig skulle användas av Kvarnvedens pappersbruk.

Nog skulle du se på strejk som heter duga i detta scenario bland de svenska pappersbrukens kollektivanställda. Men strejkar SAS eller något annat bolag för detta i nuläget? Nej. Här sitter alla snällt och ser på just nu, trots sviket löfte och avtal som inte är marknadsmässiga, eller för den delen helt i symbios vad gäller svensk arbetslagstiftning. OM det skulle leda till strejk senare, vilket jag verkligen inte hoppas att det gör, så är det däremot fullt förståeligt att det blir strejk. Och det har inget med "gnäll" att göra.

Och nej, jag jobbar inte på SAS. Jag är inte heller någon strejivrare, att strejka vore ett totalt misslyckande enligt mig. MEN jag förstår problematiken i detta och förstår om berörd personal i olika bolag skulle välja att gå ut i strejk pga detta.


Och slutligen, ja. Gulfbolagen är ett hot. Men inte på rutterna som trafikeras av FlyBe inom Sverige.

Och jo, det är många som värnar om svenska modellen. Det finns tom flygbolag som opererat i Sverige som gått i konkurs nyligen bl.a. pga att kunder vägrade flyga med dem delvis beroende på personalupplägget. Dessutom går SAS som tåget just nu,"trots" att de använder den svenska modellen.
E
2015-12-25 16:52:45
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Att D.

Problemet är inte särskilt komplext, handlar om att många flygande helt har missförstått sin roll i organisationen.

Pappersarbetarna i Kvarnsveden skulle knappast strejka för ett danskt bruks löner.......

Man blundar ju för verkligheten om man tror att något blir bättre av att höja kostnadsläget för sin egen arbetsgivare i en internationell marknad.

På sikt är inte "fienden" SAS utan Gulfbolagen och lågkostnadsbolag.

Kunderna är knappast beredda att betala något extra för "den svenska modellen", då vill det till att man har en produkt som ur KUNDENS synvinklel är attraktiv.
Trött
2015-12-25 13:21:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
@D Det är väl bara att konstatera, att strejkkulturen sitter djupt det gamla monopolföretaget.
D
2015-12-25 00:37:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...

E:

Problemet är lite komplext här käre E. I grunden har SAS sagt att alla som flyger åt dem ska ha kollektivavtal. Nu "råkade" SAS ändå hyra in ett bolag utan kollektivavtal och det gör ju inte det hela problemfritt med tanke på vad SAS sagt... Detta inhyrda bolag har hittills haft något svårt att rekrytera personal, och rykten säger att det delvis har att göra med att det är svårt att få "lokala" piloter att söka detta kontrakts-baserade jobb då den normala svenska anställningstryggheten som brukar följa kollektivavtal saknas. Många av de piloter som är där vill gärna ha ett avtal på plats, men man ska ändå komma ihåg att de piloter som nu jobbar där har accepterat den avtalsform som nu finns. Men att de flyger avtalslöst just nu begränsar ju även deras möjligheter till en "normal" egen strejk.

Fortfarande ska man nu komma ihåg att SAS sagt att all personal som flyger för SAS har rätt till kollektivavtal, och med detta i minne så är det inte konstigt att övrig flygande personal i Sverige vill värna om den svenska modellen och inte låta detta urholkas genom att platt acceptera att ett bolag tillåts operera på andra villkor... Detta skulle urholka konkurrensen på marknaden vilket i längden hotar jobben för de bolag som använder sig av kollektivavtal. Självklart finns det många som vill få FlyBe att underteckna ett avtal när det i grunden ligger ett löfte om att all inhyrd kapacitet ska ha kollektivavtal, oavsett om personalen på det inhyrda bolaget har accepterat att jobba med eller utan avtal! Om detta tillåts passera utan att någon agerar så kommer snart fler följa, vilket sjävklart är en försämring för SAMTLIGA flygande i Sverige. Och i min mening så borde absolut SAS egen personal gå i täten för en eventuell strejk, för att sätta press på SAS som äger trafiken att få FlyBe att underteckna ett avtal. Senare kan även andra bolags personal följa för att värna om de egna jobben i längden.

Att du E kallar detta för en "strejkkultur" är olyckligt, och visar mest bara vad du är för person...
Självklart hoppas inte jag heller på en strejk, då det i sig är ett misslyckande. Förhoppningsvis så löser sig detta snart ändå, med påskrivna avtal och ett löftet som infriats från SAS om att all personal som flyger för dem har kollektivavtal.
E
2015-12-24 17:23:29
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Troll är alltså någon som inte delar uppfattningen att piloter förtjänar löner från "monopolets" dagar?

Som ser på flyget med andra ögon än piloters eller wannabe piloters?

Strejkkulturen är inte att Flybe piloterna väljer att strejka, det har de givetvis all rätt att göra .

Strekjkultuturen är att SAS piloters, ett annat bolag, väljer att strejka.
Sås-pelle
2015-12-24 10:43:26
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det kommer aldrig bli nån strejk för detta.
F
2015-12-23 15:09:46
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
När blir det strejk?
Jaha
2015-12-23 11:42:03
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Mata inte trollet "E" aka Sjökapten m.m. Hen är bara ute efter att provocera! Hen skrev tex i ett annat inlägg att lönesänkning för piloterna i SAS är ett incitament för hen att eventuellt flyga med bolaget. Vittnar mycket om tankegångarna hos denna individ.

Mvh
@E
2015-12-22 22:44:54
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det strejkkultur att anställda på Flybe vill ha kollektivavtal ???
E
2015-12-22 19:14:19
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
När nu SAS för första gången på mycket länge visar ett bra resultat, att då gå tillbaka till "strejk kulturen"....,,, Tror ni kunderna, dvs de som betalar lönen, har någon förståelse?

Är väll snarare så att det är otroligt viktigt att inte tappa tempo i kostnadsbesparingarna, då har Ni en ny kris om ett par år.

"Alla" är ju ense om att konkursen kommer öka än mer i framtiden, med än starkare prispress
Interstellar
2015-12-22 18:56:38
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nå, hur går det i SAS-sagan? Är det sant att Unionen påbörjat samtal med FlyBe vad gäller kabinpersonalen? Kan piloterna sjuka sig? Är SAS stolta över sitt samarbete? Är den fastanställda SAS-personalen tillfreds med den uppkomna situationen?
@tomas
2015-12-22 16:10:33
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nu får SPF något att bita i... Både Flybe och Cityjet.
Verkar inte så seriöst om inte någon av underleverantörerna har kollektivavtal.
Bernt
2015-12-22 06:11:42
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Jag tror på sympatiåtgärder från SPF inom SAS när jag ser dom!
Tomas
2015-12-21 19:08:28
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Jag har hört det, men vet inte om det stämmer att de ska ha bas där?
Allt verkar vara väldigt osäkert..
arn
2015-12-21 18:15:02
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Tror knappast irländarna är intresserade av svenska avtal.
@tomas
2015-12-21 16:16:48
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kommer cityjet att ha bas på Arlanda?
Tomas
2015-12-21 15:06:21
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det någon som vet ifall CityJet har något / planerar att ha ett kollektivavtal för sina nya piloter som ska baseras på Arlanda?
Bra skrivet!
2015-12-20 18:37:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Jag håller med "@exspf"
bra skrivet, även om "SAS" killar och tjejer inte bryr sig, så är det en klar och tydlig signal till alla inkl Flybe.
Kör hårt SPF!
@Ex SPF
2015-12-20 15:05:02
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Intressant då bla vi piloter på SAS den senaste månaden har fått göra en konfliktomröstning ang kollektiv-avtal för de flygande på FLYBE. 5 sektioner inom SPF har röstat och 90% röstade för sympatiåtgärder i händelse av konflikt på FLYBE. Att säga att SPF och medlemmarna inte bryr sig är helt fel och bevis nog för att du förmodligen inte är medlem själv, för att "spara" några kronor varje månad. Självklart önskar man att saker och ting skulle lösas snabbare, men så fungerar det dessvärre inte. Vill du någonsin ha anständiga villkor under din karriär så är det dummaste du kan göra att lämna fackförbundet som slåss för dem. Nu är det ju upp till Er på Flybe att se till att det blir en konflikt och är beredda att slåss för de villkor ni skall ha, och då kommer vi stå bakom er. PUNKT. Vi flygande är alla kollegor inom samma yrkesgrupp. Flygbolagen skall inte konkurrera på bekostnad av sina anställda om man skall bedriva flygverksamhet i Sverige och Skandinavien, så enkelt är det men det är något vi måste slåss för.. och det görs inte över en natt tyvärr
Ex Spf
2015-12-20 12:04:48
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Du har helt rätt
@Ex SPF
2015-12-20 06:33:19
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det inte så att HELA SPF stinker? och har så gjort sista 10 åren.
Har själv gått ur för många år sedan.
Ex Spf
2015-12-19 22:24:51
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
SPF bryr sig inte om oss. Jag har sagt upp mitt medlemskap i protest och letar också nytt jobb. Hela detta projekt stinker
Väntar med spänning
2015-12-19 19:12:55
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Väntar med spänning på vad SPF tänker göra denna gång,nej visst nej,den här gången gäller det ju SAS och då lär det väl vara ok??
P
2015-12-19 17:24:13
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har inte SAS krav på kollektivavtal och skandinaviskt språk?
Gäller inte det för underleverantörer?
.
2015-12-17 13:58:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ja precis, det är innan skatt och socialavgifter som bolaget drar av innan lönen utbetalas
Rolf
2015-12-17 08:05:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
51,000-53,000kr i månaden som FlyBe-kapten alltså?
.
2015-12-16 23:04:36
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Blir 8000-10000 i månaden. När det blir fler crew och därmed mer standbytjänst minskar det ytterligare. Variabelt schema.
CC
2015-12-16 12:01:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hur många dagar ledigt per månad? Fast eller variabelt schema?
B
2015-12-16 11:36:51
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ja det betalas av bolaget, jag tycker det låter som en rätt vettig lön. Bara 312kr per sektor måste ge 15k till?
Att
2015-12-16 11:21:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det betalas av bolaget.
?
2015-12-16 10:34:13
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Sociala avgifter ska väl betalas av arbetagivaren i Sverige?
Om man betalar den som arbetstagare så anses man väl som egen företagare? Eller är det upplägget ala Ryan?

Hur ligger det till med Pension?
Gara
2015-12-16 09:08:43
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kaptenslön på FlyBe är flat. 43000 fast + 312/sektor och eventuellt trakt. På det ska vi betala vanlig skatt + sociala avgifter i Sverige. Ingen loss of licence försäkring etc
Smith&Jones
2015-12-15 18:01:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ca 60000kr för befälhavare.
Stefan
2015-12-15 15:29:22
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad är en "helt okej lön" jämfört med Nextjet?

Vad ligger ingångslönen på för F/O respektive CAPT i bruttopengar?
Gh
2015-12-15 11:29:24
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
De hade helt okej lön + tillägg. Bättre än t.ex Nextjet osv.
Pilot
2015-12-14 23:30:00
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Jag är inte helt säker men jag gissar på pengar.
---..--
2015-12-14 19:28:40
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nog pratat om dessa koleltivavtal. Vad tjänar man som F/O samt CAPT på FlyBe?
total
2015-12-14 16:32:57
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hur många flyg ska Flybe operera för SAS?
?
2015-12-13 22:54:04
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kollektivavtal och kollektivavtal. Kan man kalla Subpart Q ett kollektivavtal?
God morgon
2015-12-13 14:20:13
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
JT har kollektivavtal och har så haft i flera år
JT?
2015-12-12 22:04:33
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
JT har väl heller inget kollektivavtal, så varför skulle man hellre använda sig av dem? Same shit, different name...
ok
2015-12-12 12:27:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det skulle inte vara bra för SAS' brand at förknippas med personal från låglönaländer. Då hamnar dom ju isamma röra som Norwegian och Ryanair...
David
2015-12-12 11:54:11
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kan bli så att JT får all ATR-trafik
PF
2015-12-11 20:57:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Seriöst? Letar de ersättare redan?
Typ
2015-12-11 18:26:24
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Rykten gör gällande att SAS letar ersättare för Flybe. Tror det är ohållbart för dom att flyga med sydeuropéer balter utan kollektivavtal
JA
2015-12-11 11:40:51
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Unionen har inlett föhandlingar med kabinpersonalen. SPF och piloterna har jag ingen aning om.
Häls CC
PF
2015-12-11 00:35:49
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har SPF och Unionen inlett förhandlingar med Flybe/PAS?
peter pan
2015-12-10 08:34:06
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Men de sitter i en väldigt dålig förhandlingssits.
Cityjet
2015-12-10 07:25:23
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Troligen börjar man med gamla Blue1-avtal. Tror inte att man accepterar vad som helst i Finland. De som börjar flyga i Cityjet är gamla Blue1 folk. De är medlemmar i facket och vågar säga ifrån om det behövs.
Union
2015-12-09 21:13:30
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det röstas om konflikt......
Bo
2015-12-09 11:40:43
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad har Cityjet för villkor vs Flybe?
Cityjet
2015-12-09 10:41:57
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
I början fyra plan i Helsinki. Några plan kommer även att placeras i Arn och Osl.
JK
2015-12-09 09:15:14
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Om ni läser lite längre ner vad Millan skrivit har ni svaret
Kalle S
2015-12-08 20:51:08
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
FlyBe har ju kontrakt med SAS på minimum 5 ATR-flygplan. Så FlyBe blir det men när?

Hur många plan ska Cityjet ha för SAS? Var ska de ha bas?
Sixten
2015-12-08 18:38:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Tror inte det blir så mycket Flybe men däremot Cityjet vars finska piloter kommer att arbeta med slavlön. Dessutom irländsk AOC.
Kalle S
2015-12-07 22:38:37
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
När utökar FlyBe med fler plan för SAS? Besättningarna är väl redan anställda?
van Viedel
2015-12-04 21:47:23
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Nä, högsta ledningen lär inte sitta vid Facebook o häcka - men om det finns en tendens till att många kunder tycker och anser någonting så lär nog ledningen bli varse. Se andra företag som har aktiva Facebooksidor....... Kunderna kanske inte bryr sig om att de flyger med lågprispersonal, och trötta piloter med tveksamma avtal. Nåväl, då är det väl inte så viktigt då heller. Bara det är billigt - och möjligt att boka en genomgående biljett från Kalmar.
DW
2015-12-04 14:32:41
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
På Facebook sitter väl knappast någon från huvudkontoret och svarar? Känns väl snarare som att det är någon från customer service.
Bolagsinfo
2015-12-04 14:21:16
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Är det i detta bolag personalen är anställd?

http://www.allabolag.se/5020763305/GLOBAL_EMPLOYER_COMPANY_LTD
Van Viedel
2015-12-04 12:18:43
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Facebookbomba SAS i frågan! Där verkar de inte vilja svara - för frågan är obekväm. Deras VD har väl sagt att man aldrig skall arbeta med underleverantörer som saknar kollektivavtal. Skriv på Facebook och fråga? Misstänker att även en del journalister finns där, som kanske nappar. Annars finns ju alltid "DN granskar". Där kan man helt anonymt berätta om saker som inte är rätt. Tycker att det är horribelt att man försöker att sälja detta som en vanlig SAS-produkt - men använder sig att bemanningsbolag utan kollektivavtal, till tveksamma löner. Besviken på SAS är väl det minsta man kan säga att man är......
X
2015-12-04 11:40:19
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Bolaget är ruttet. Sas bryr sig inte. SPF bryr sig ännu mindre... Jag har sagt upp mitt medlemskap i SPF för det struntar totalt i oss. Söker även annat jobb nu
FO
2015-12-03 22:49:37
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det är väl ett krav från SAS att alla som jobbar med eller åt dem ska ha kollektivavtal?
@Pilot
2015-12-03 22:08:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har du hört talas om tjänstepension, rätt till att få tjänstledighet vid studier, övertidsersättning mm... Utan ett kollektivavtal har du inget av ovanstående. Kollektivavtal har inget att göra med om det går bra eller dåligt för ett flygbolag. Flybe önskar ha sin personal anställda enl reglerna i Jar-ops vilket inte innefattar något av ovanstående... Har du jobbat i flygbranschen så är du medveten om detta, du kanske är i början av din karriär och förstår inte hur viktigt det är med ett kollektivavtal?
Pilot
2015-12-03 20:15:50
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Behövs ett kollektivavtal? Går bolaget bra är det inga problem?
Pilot
2015-12-03 15:23:40
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad är det för nationaliteter på piloterna? Gäller inte SAS Skandinaviska språkkrav deras underleverantörer?
Sverker
2015-12-01 22:04:36
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Undrar om det inte blir samma problem med Cityjet som ska börja flyga för SAS i vår...irländsk aoc bådar inte gott.
Millan
2015-12-01 14:15:41
SV: RP
Ja och ditt påstående stämmer ju inte heller. För det första gick dem ned på Bromma pga dimma, inte pga crew som inte har tränat på det utan att de väntar på en licens som ska gå igenom.

Sen var det någon som undrade hur många plan: ja kärra nummer 3 kommer i januari och nummer 4 och 5 i mars. Sen har flybe option på 5 till.

Ang avtal så är varken piloternas eller kabinbesättningarnas klara ännu. Första mötet sker nu i december.

To be honest så är Flybe inte särskilt intresserade av att få till ett avtal och förhalar det hela men IOM att det står i allas kontrakt att det ska finnas så är dem tvungna att börja förhandla snart.

Lönen är kass och anställda har börjat se sig om efter annat. Huruvida Flybe ångrar sitt samarbete och vill dra sig ur, ja det vet bara ledningen själva.
Jobbet som crew oavsett om man är kabin el pilot är väldigt behagligt och enkelt och vi jobbar verkligen inte ihjäl oss.
Ett enkelt flygplan som är behagligt att jobba på och dessutom sprillans nya så det kan man verkligen inte klaga på.

Men vill ni ha bra betalt och avtal som verkligen finns så sök SAS.

Mvh Millan
Wille
2015-11-27 09:54:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Något nytt från denna soppa?!?
@nyfiken
2015-11-25 13:43:17
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Kabinen börjar förhandla med Unionen i december. Vet inte hur det är med piloterna...
Nyfiken
2015-11-24 22:17:25
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har SPF och Flybe kommit fram till något kollektivavtal?
RP
2015-11-21 19:57:27
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Flybes ATR divertade till Skavsta häromdagen pga dimma på Arlanda för crew inte fått CATII träning.
Ulf
2015-11-20 11:51:17
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hört rykten om att Flybe vill dra sig ur detta projekt redan nu efter bara en månads operation för SAS
...
2015-11-18 22:16:33
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har svårt att tro att ryanair hade medlemmar i facket i Danmark. De kunde blockera.
SPF kan väl använda SAS krav på kollektivavtal vid eventuella konflikter. Annars försämras bara allas villkor mer på sikt.
Snälla SPF, ta tag i det här om de ska operera i Sverige.
Frequent Flyer
2015-11-18 16:41:46
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har SPF ens några medlemmar hos FlyBe? Svårt att strejka annars...
David
2015-11-18 15:39:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Om SPF verkligen gör allt för att få till ett kollektivavtal så är det nog dags att ta ut sina medlemmar i strejk/blockad mot detta bolag. Detsamma gäller förstås facket för kabinpersonalen.

Typ
2015-11-18 15:36:54
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Att flyga Atr 72-600 är inte som att flyga vilken TP som helst. Mycket instabil på marken o vindkänslig. Den kräver sin besättning, går intr att jämföra med dash Saab eller fokker. Dom var hårda på 1500h inte längre....

Lycka till
Vetande
2015-11-18 13:30:38
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Återigen Felaktigheter. Flybe har anställt kaptener med tidigare erfarenhet på turboprop (dock många utan tidigare erfarenhet på ATR). Dem har även anställt FO som ej har erfarenhet på ATR dock är dem stenhårda med 1500 TT där. Dem tar absolut inte det dem får, utan har snarare ratat folk med rating utan timmar.



FO
2015-11-18 12:18:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Totalt en handfull piloter med tidigare erfarenhet på ATR. Resten är nya på typen.
Up
2015-11-18 11:05:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det är en brokig skara piloter som ska operera Flybes Atr:er. Många utan tidigare erfarenhet från typen. En hel del från Sydeuropa som bara sett snö på bild. Dessutom har Flybe tagit bort 1500h kravet o tar vad man kan få. Det blir en spännande höst/ vinter. Jag kommer inte flyga SAS när Flybe opererar det första året.
PF
2015-11-18 09:51:15
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Dags att göra som Danskarna gjorde med ryanair i CPH.
Inget kollektivavtal = Ingen flygning.
Suck
2015-11-17 22:36:15
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
David, är du dum på riktigt? Facket ligger i förhandling med Flybes bemanningsbolag. Det är Flybes ledning som inte har haft koll på vad som förväntas av dem och SAS som visar att deras "krav på kollektivavtal"inte är mer än en rekommendation. SPF jobbar stenhårt för att de ska få kollektivavtal!
David
2015-11-17 02:01:34
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Känns som om skandalen är ett faktum nu. Inte bara det att företagen skiter i sin personal, utan framför allt att facken gör det. Någon som jobbar på FlyBe och kan ge oss senaste nytt?
FO
2015-11-15 10:54:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har Flybe fått kollektivavtalen på plats?
Så länge planen är
2015-11-11 16:56:08
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
registrerade i Skandinavien så...
Personalen däremot.
Joel
2015-11-11 16:06:54
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Någon som hört med SPF hur det går med avtalsförhandlingarna med FlyBe?
PF
2015-11-11 12:09:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Har inte SAS ett krav på Scandinavisk språkkunskap?
Interstellar
2015-11-10 11:04:53
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
SAS hävdar, på sin Facebooksida - i ett svar på en fråga, att "Flybe har skrivit kollektivavtal med de anställda". Hur kan ett företag skriva kollektivavtal med en anställd? I min värld så skrivs kollektivavtal mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisation?!

Dessutom lär det bli svårt att skriva kollektivavtal (för Unionen) med personal som är anställd i brittiskt bemanningsbolag. SAS är fula - de vill låtsas som att detta upplägg är "godkänd" och skäligt. Man säljer produkten som en vanlig SAS-produkt - utan att berätta att de anställda är bemanningsanställda i utländskt bolag. Fair play? Inte mycket.......
@Linkan
2015-11-03 22:49:31
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
https://www.youtube.com/watch?v=tJ__3XPEe9s

1:05 Kollektivavtal i SAS verksamheten... jag med många andra anser att inhyrda bolag som flyger med SAS målade bågar ingår i SAS verksamheten i allra högsta grad.
Ricke
2015-11-03 16:39:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
I hopp om att hinna gå i pension innan eländet når dom själva så skiter SPF inom SAS fullständigt i om underleverantörerna dumpar löner och kör med slavupplägg.
Knorren
2015-11-03 16:39:08
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Tjoho jag skall börja där bra lön och pension tjoho
Linkan
2015-11-03 15:17:46
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
FlyBe är ett Brittiskt bolag. RG är inte VD i det bolaget. Förväntar Ni att SAS skall ta större ansvar för underleverantörer än vad Svenska politiker gör?

Det finns upphandlad trafik med bolag utan kollektivavtal. Där politikerna bestämt.


W
2015-11-03 12:57:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Hur många flygplan ska Flybe ha på Arn?
Godmorgon
2015-11-03 11:30:16
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Piloterna på Norwegian strejkade i 11 dagar. Vad gör de på SAS?
Dags att vakna?
Pilot
2015-11-03 09:24:54
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Ändå slot sig RG för bröstet och skryter hur "fina" SAS är... Inga kollektivavtal hos Flybe och redan nämna sociala dumping. Det är inte FR eller DY som leder SAS utan RG.
Sv handduken
2015-11-03 00:17:21
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
De piloter/besättningar som tar jobbet till vilket pris som helst. Det är möjliggörarna. Utan dem ingen social dumpning.
handduken
2015-11-02 20:48:14
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Med inställningen att det hela tiden är någon annans fel så går vi alla mot samma öde.

Sv Pilot
2015-11-02 14:19:18
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Tacka Kjos och Michael O'Leary för det.
De är de som går i bräschen för försämrade anställningsförhållanden.
Pilot
2015-11-02 13:24:07
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Betydligt sämre än gamla Blue1! CityJet tsr över produktion år SAS, det är REN SOCIAL DUMPING!!!!
Oggie
2015-11-02 09:21:10
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Och hur är det egetligen med det Irländskregistrerade bolaget Citijet målade i SAS färger? Finns det några kollektivavtal där?
Mike
2015-11-01 10:19:17
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Faktum kvarstår att RG säger en sak och levererar en annan. Kan man ha en sådan ledare?
läs på
2015-10-31 17:03:43
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Oops,
Inte 1970? Så du tycker att vi skall gå ännu längre tillbaka i tiden, 1930 kanske passat dig bättre?
Läs på din historia, och återkom om du tycker detta är en bra utveckling att gå bakåt.
Oops
2015-10-31 16:54:00
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Svenskarna krånglar och kräver kollektivavtal. 1970-talet är slut för länge sen. Wake up please..
Vakna!
2015-10-30 11:24:42
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad vi behöver är enade piloter som kan stå emot detta "race to the bottom".
Men SAS piloter kan inte ens stå enade i sitt eget bolag. När skall de komma upp ur sandlådan och inse att detta inte bara påverkar dem själva?

Så lägg nu ner spaden och glöm tjafset vem som får mest sand.
Pinsamt.
Mike
2015-10-30 10:53:56
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti .
Häng ut SAS och RG i media. Wikegård kan ta med oljetunnorna och fjädrarna så kan showen börja.
Kalle
2015-10-29 22:12:59
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Vad har Expressen, Aftonbladet, DI, SvD och DN att säga om detta. Borde vi inte få se lite grävande journalistik om ett halvstatligt bolag som hyr in löne o villkorsdumpare?
Inhyrningsavtalen
2015-10-29 12:02:35
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Inhyrningsavtalen,haha.. gulligt hur naiva ni är på SAS.
Arnold
2015-10-29 09:22:43
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS
Håller med om kollektivavtal, men det kommer snart på plats enligt källa.
Men Braathens piloter skall inte hoppas på SAS, eftersom man bedriver konkurrens med egna linjer direkt mot SAS.
Samma som om Norwegian skulle hyra in SAS på långkontrakt eller tvärt om.....finns inte på kartan......
Peter
2015-10-29 00:31:58
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Än saknas kollektivavtal. RG som sa i en TV4 intervju att alla somflyger åt SAS har kollektivavtal. Han nämnde aldrig attmånga av dessa är piss. Men nu sakar Flybe dito helt och hållet.
Dags att bada i oljetunnan och rulla sig i fjädrar!!
Bo
2015-10-28 23:44:20
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Uppenbarligen bättre att Spanjorer och Fransmän kommer hit och tar jobben och betalar så lite skatt som möjligt.
Hur kan SPF/SAS Sektionen gå med på detta? De borde tvinga fram ett kollektivavtal.
@ inget nytt
2015-10-28 23:29:40
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
visst är det tråkigt att vi inte har vårat eget regionalbolag istället för styra in kapacitet. Men att dom övriga jobben är i fara och blir färre stämmer inte. Det finns ju ett inhyrningsavtal som begränsar hur mycket av den total trafiken som får hyras in, och det grundar sig i antalet flygstolar. I och med expansionen av långlinjer och långlinjekärror så medför det en kraftig ökning av flygstolar, vilket i sin tur då innebär att SAS kan hyra en mer kapacitet, vilket är det som sker just nu. Inhyrningsavtalen är det sista vi släpper på i våra avtal, skulle vi göra det skulle det vara kört.
X
2015-10-28 12:04:45
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Braathens har förlorat dessa kontrakt till FlyBe och vi är många som därmed tvingas byta bas eller sluta pga basflytt. SPF bryr sig dock inte ett smak att ett bolag utan avtal kommer in och tar över.
Bravo
2015-10-28 08:23:36
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Var är danskarna nu då
Inget nytt
2015-10-27 19:34:44
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Men hur länge har detta inte redan pågått?
SAS använder sig av fler och fler underleverantörer, och tillslut så är alla produktion på andra bolag.
Men ingen verkar bry sig, lite för nära till pension för personalen på SAS?

Insatt
2015-10-27 18:23:59
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det är och blir ett kabinavtal som är "identiskt" med Nextjets kabinavta som är godkänt av Unionenl!
@Ola
2015-10-27 17:37:08
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Unionen säger att Flybe inte har varit i kontakt med dom angående ett kollektivavtal. Unionen vet inget... Har ringt och frågat dom eftersom jag tänkte söka jobb hos Flybe. Jag har jobbat tidigare inom flyget och vet hur viktigt det är med ett kollektivavtal i den här branschen...Utan kolektivavtal har man mycket dåliga villkor om man jämför med andra bolag i Sverige, mindre lediga dagar, får inte extra betalt på storhelger, kan shemaläggas arbete varje helg mm.
Godmorgon..
2015-10-27 16:16:46
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Du är bara sisodär 6 månader för sent ute. Dom har redan börjat flyga åt SAS, drog igång för någon vecka sedan..
Ola Ullsten
2015-10-27 16:09:48
SV: FlyBe "gifter sig" med SAS - utan kollekti ...
Det stämmer inte, det pågår diskussioner just nu.
Lugna dig lite, det tar tid att få allt på plats.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev