Tråden startades av: Nyfiken.  2015-11-12 21:53:46
Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhandling) 
Är nyfiken och undrar, hur går det och vad händer med SAS och Aviator, ja gällande groundhandlingen? Någon som vet något, varit väldigt tyst gällande det hela?! Blir det något köp, eller behåller SAS marktjänsterna?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pierre holmgren
2016-02-10 04:22:23
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
@svar pierre , jeg er ikke SAS talsmand , hverken selvudnävnt eller på anden vis er det så så svärt at forstå? Hverken pro eller con fast i sager med SAS internt og her mener jo netop at hvad de gör ikke er smart men måske billigere, jeg så helst at alle blev i SAS men hvis det ikke er tilfäldet så er det jo trods alt noget at de som har pass. kontakten bliver og det betyder rigtig meget for dem og derfor også for deres indsats fremover. Det betyder sikkert også noget for dig og de andre i KR og det forstår jeg men jeg forstår ikke rigtig din fjendske holdning til mig og dine infantile kommentarer derfor betvivler jeg at du er SAS ansat overhovedet.
Storm
2016-02-09 22:59:58
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Vilken totalt idiotisk inställning...
Både SGH & Aviator har kollektivavtal med transport.
Dvs löner, tillägg och arbetstidsförkortningar är exakt de samma.
Är det några trötta ID-biljetter som rör upp känslorna så kan jag rekommendera flygresor.se
Bit inte den hand som föder dig! Oavsett om det är som arbetsgivare eller som din i särklass största kund och inkomstkälla.
@Pierre
2016-02-09 22:14:56
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Så länge du är SAS outnämnde talesman så blir väskan kvar. Vi läs SAS är inte på din sida.
pierre holmgren
2016-02-09 19:28:56
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
svar@pierre , tror ikke rigtig du forstår hvad jeg mener. Jeg önsker at ALLE skal blive i SAS og ikke bare landside , brug 2 sekunder längere näste gang du läser et indläg på dansk , jeg fik jo "forbud" mod at skrive på svensk om guderne forstår det, selv om det ikke var perfekt så tror jeg du havde forstået mig bedre.
Men ellers må jeg sige at det var en fin hilsen , og netop som jeg gättede ville dagens udmelding sätte sindende i kog. Hvorfor lige PVG , det er ikke min näste tur?
Men lad mig lige böje det i neon igen , jeg er på DIN side , capice??
@Pierre
2016-02-09 17:50:14
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Tror du att din crewbag ligger i cargo när ud landar i pvg nästa gång? Det tror inte jag...
pierre holmgren
2016-02-09 13:58:00
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Väldigt interresant indläg fra Roberto , spännende at se hvordan det bliver
modtaget, nogen forsätter i selve SAS og andre ikke , det skal nok sätte sindene i kog. Men da altid noget at landside som har den direkte kundekontakt stadig er ansat i selve SAS , det gör en mega forskel for den enkelte og derfor også for kunden.
Idioti...
2016-02-09 11:09:51
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
SAS har erhållit ett bud från Aviator avseende marktjänster


Som tidigare har kommunicerats tecknade SAS under hösten en avsiktsförklaring med Aviator för ett övertagande av SGH’s marktjänster på de skandinaviska flygplatserna ARN, OSL, CPH samt MMX och GOT.
Vi har sedan dess genomfört en företagsgenomsyn (Due Diligence) tillsammans med Aviator och har gemensamt identifierat en lösning som är intressant för båda parter. Vi har nu fått ett bud från Aviator, som ska diskuteras vidare.
Budet omfattar följande:
• Hela markverksamheten på MMX och GOT, vilket är samma upplägg som på övriga linjestationer
• Endast airside/rampdelen på ARN, OSL och CPH

I samarbete med Aviator har vi haft fokus på att hitta en lösning som möjliggör framtida investeringar som är nödvändiga för att fortsatt kunna leverera högkvalitativa marktjänster.
Lösningen innebär vidare att SAS inte kommer att gå vidare med en överlåtelse av landside/trafikdelen av markverksamheten, utan istället förstärka satsningen på en ökad digitalisering, automatisering och IRR-hantering. Detta i linje med de övriga stora IT-satsningarna i SAS.
I samband med detta kommer vi att bygga upp ett nytt Passenger Care Center inom SAS (för homebound Skandinaviska flygningar). För att säkerställa bättre koordinering och samverkan med OCC placeras det nya centret på Frösundavik.

Spirit omfattas inte av budet från Aviator, utan kommer att bolagiseras och fortsatt ingå i SAS-koncernen.
Den fortsatta processen
Med start idag kl 08.30 i CPH, och fram till och med torsdag, kommer dialogmöten att hållas på de berörda flygplatserna, där ni kommer att få fördjupad information och får möjlighet att ställa frågor. Se separat kallelse på intranätet och på anslagstavlor.
Både Aviator och SAS/SGH har en gemensam ambition att verka för en smidig process för alla involverade, men med ett förvärv av denna storlek följer en viss komplexitet som är tidskrävande.
Fram till dess att ett avtal är ingått fortlöper arbetet precis som vanligt.
Tack för att ni fortsätter att arbeta på det professionella sätt, och med den höga leverans, som ni alltid gör till våra kunder!
Hälsningar Roberto Maiorana
Bosse Bus
2016-02-09 10:36:57
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
SGH har fått bud från Aviator och budet gäller hela verksamheten på MMX och GOT men endast ramp/airside på ARN,OSL och CPH.

Nu ska SGH behandla budet och det kan ju ta ett tag....

Storm
2016-02-05 16:02:43
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
@sgs Löftet till aktieägarna är att sälja ut SGH. Att Swissport affären sprack var en följd att att Swissport själva blev uppköpta i samma veva. Att hänvisa till de taffliga hot/försök att sälja ut martjänsterna tidigare är knappast något som har betydelse den här gången.
Man kan bara hoppas att det blir bra för alla parter framöver.
Fredrik
2016-02-05 15:57:33
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Tjena
Flygtorget hade en artikel om detta i oktober:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11229

För min del som jobbar i Norge vet jag att Wideröe övertog alla utom stationer + personal förutom de på OSL den 1 februari. Wideröe är nu den största aktören i Norge på ground handling. Wideröe koncernen ökade med ca 1450 medarbetare över natten vid månadsskiftet.

Önskar forum-läsare en trevlig helg :)
/Fredrik

SGS
2016-02-05 05:08:17
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
SGS har varit till salu i snart tio år, så att ngt nytt skulle hända i mars är knappast troligt.
Nyfiken.
2016-02-04 23:31:11
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Storm - Du verkar ha koll på detta, men hur vet du att det är så? Samt, vet du hur det kommer bli för tjejerna o killarna på SAS-sidan då?
Storm
2016-02-04 18:44:36
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Affären är inne på upploppet och kommer vara redovisad senast i mars.
Lite konkurrensfrågor kvar att lösa.
Pilot
2016-01-30 16:58:12
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
MOL och EVE handlas av SAS, OSL av Menzis, resten är Aviator i Norge om jag inte minns fel..
Lenny
2016-01-30 06:55:49
? ?
... för ARN/CPH/OSL/GOT är hela världen?
Lenny
2016-01-30 06:53:28
? ?
Ignorant kommentar. På MMX är det Aviator som har handling på DY. Sen gissar jag på att det är samma sak på flera flygplatser i Norge också.
Pierre Holmgren
2016-01-30 00:48:52
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Snart lastar Linkan norrbaggens bågar... Så det gå.
HAHA
2016-01-29 17:11:15
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Ja, norwegian skiter nog i det. SAS är väldigt rädda för norwegian.
?
2016-01-29 16:17:04
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Sista kommentaren var ju ganska ignorant. ''SAS och Norweigan samma handlingagent''... För ARN är ju verkligen hela världen... Det är bara där som Aviator har Norwrgian. På CPH/OSL/GOT är det Menzies som har Norwegian...
SAS
2016-01-29 11:25:46
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Det verkar inte hände så mycket på den fronten. Ska bli intressant om köpet blir av om SAS och Norwegian vill ha samma handlingbolag.
John
2016-01-28 23:43:50
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Stackars SAS anställda som behöver jobba under Aviator -hela bolaget består av en samling små handling bolag som är dåligt skötta.
Aviation consulting
2015-11-13 08:03:39
SV: Vad händer med SAS och Aviator, (Groundhan ...
Aviator och SAS sitter fortfarande i förhandling. Aviator har en grupp som analyserar hela bolaget och strukturen och självklart alla ekonomiska poster för att skapa sig en helhetsbild. Jag tror att de blir affär sen återstår det att se i vilken form som gamla SGS kommer utvsom. Dvs väljer ledningsgruppen i aviator att initialt att samla SGS i ett annat bolag inom aviator gruppen, för att successivt slussa in verksamheten i moderbolaget efter att man har omorganiserat SGS struktur för att passa ett mer slimmat och ekonomiskt modernt handlingbolag som aviator. Sen kan de bli att man slussa över kontakt och kunder till moderbolaget (tex thai Lufthansa etc) till de befintliga aviator för att under tiden lätta på trycket för gamla SGS undertiden som en omorganisering pågår.
Man ska inte glömma att Aviator har stor erfarenhet utav övertagande samt uppköp av andra stora handlingbolag ( Jag referat till England och uppköp av Swissport, serviceair etc som börjar bli stora även där)

Jag tror att du kommer få svar på din fråga i årsskiftet.
Med vänlig hälsning, flygkonsulten Anders.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev