Tråden startades av: Åsa  2015-11-17 09:48:04
SAS har störst Koldioxidutsläpp 
British Airways, Scandinavian airline SAS and Deutsche Lufthansa AG had the worst CO2 performance, as measured by passenger mile (km) per quart (liter) of fuel.

A 43-page study by the International Council on Clean Transportation found that Norwegian Air Shuttle ASA, German-based Air Berlin and Ireland's national flag carrier Aer Lingus had the smallest carbon footprints among 20 transatlantic carriers in 2014.

Read more at Reutershttp://www.reuters.com/article/2015/11/16/us-airlines-emissions-transatlantic-idUSKCN0T52RN20151116#VQPoi3erkyJVvTG2.99

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Frasse
2016-01-18 13:50:51
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Spännande.

Vad är egentligen viktigast för klimatet?

1. Att de totala utsläppen minskar?
2. Att utsläppen per passagerarkilometer minskar oavsett vad som händer med de totala?

När klimatfrågan var som "hetast" 2005 hade Norwegian en handfull B737 av varierande generation. I dag har flottan ökat dramatiskt och den totala bränsleförbrukningen ökat i samma storleksordning. Låt oss leka med tanken att det är minst 20 gånger. Är det relevant? Borde inte utsläppen minska? Jag antar att klimatet inte tar hänsyn till passagerartillväxt.

SAS har under samma period minskat sina totala utsläpp såväl som per passagerarkilometer.

När det gäller den aktuella jämförelsen bör man jämföra ex. utsläpp per passagerarkilometer i respektive klass. Man bör även dvs. den mängd utsläpp som en ekonomiklasspassagerare ger upphov till om man nu ska jämföra mellan olika bolag. Jag antar att man inte jämför snittpriset baserat på att ta alla priser (första, business, ekonomi) på ett bolag för att jämföra med ett annat. Med denna metodik vinner det bolag som inte har första eller business även om man har samma flygplanstyp. Avslutningsvis bör frakten rensas bort i jämförelsen. På ett rimligt etablerat bolag står sannolikt 20-40 % av nyttolasten av frakt. Känns orimligt att passagerarna ska ta ansvar för de utsläppen. I princip kan då ett bolag med sämre flygplan och mer frakt ha lägre utsläpp per passagerarkilometer än ett bolag med effektivare flygplan utan frakt.



Mulle Meck
2016-01-18 04:56:39
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Om alla skulle köpa "nytt" hela tiden av bilar, flygplan, bussar etc. bara för att spara några procent i utsläpp, vad kostar då all nyproduktion av varor i samhället / miljön?
SAS short haul
2016-01-17 17:33:17
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Men om man kollar på SAS short haul och alla inrikes flygningar vinner SAS före norwegian. Exempelvis är det mer effektivt och mindre utsläpp att flyga med en 737-700 istället för en 737-800 på kortare sträckor med mindre passagerare sas kan då anpassa flygplanen efter passagerarunderlag och får då lägre utsläpp. Kollar man på långhajk är det inte heller det rättvist. Då sas har bussines Clas säten. Om man jämför 787 och 330 kan man se att Max antal säten som en 787-8 kan ta är 320 säten. Max antal säten som en 330-300 kan ta är 395. Det visar bara mer komfort och lägre antal stolar och därmed högre utsläpp per stol.
Inge F. Vidare
2016-01-14 21:42:19
SV: Jon
Norwegian har absolut inte nånting som påminner om business class på något sätt.
Tydligen finns det 35 stolar med ett mer drägligt utrymme än på Norwegian cattle class. och kanske får man ett glas vatten gratis och en filt kanske också..
Inge F. Vidare
2016-01-14 17:14:41
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Vem bryr sig om sånt trams, flyget står för ugf. 2 procent utav allt CO2 utsläpp..
Vi är ganska många som är tacksamma för at slippa flyga med en trång och obekväm B 787 economy version.
Ivar
2016-01-14 16:25:20
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Vi vill ha varmare klimat i norr. Det är inte roligt när det är kallare än -25 grader.
Dessutom vill vi inte sitta som packade sillar när vi flyger. Trånga Boeing 787 kan ingen gilla annat än kanske någon miljöpartist.
Boeing
2016-01-13 22:26:05
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
12 JANUARY, 2016
Läs stycke fyra.
Airlines that have been the most vocal about the positive steps they have taken to reduce their carbon footprints were ranked among the least fuel-efficient transatlantic carriers in a recent study carried out by the International Council on Clean Transportation (ICCT).

In a list of 20 airlines, the ICCT put British Airways at the bottom of the pile, behind Lufthansa and SAS, for transatlantic fuel efficiency in 2014.

All three carriers have either carried out well-publicised biofuel flights, backed the development of alternative aviation fuels or publicly talked up their green credentials in the past. The exception to this was KLM – an airline which places a heavy emphasis on its sustainability policy and was among the first to conduct biofuel-powered flights. The Dutch carrier was ranked joint-fourth, alongside Air Canada, Aeroflot, Turkish Airlines and Air France.

Top of the ICCT’s list was Oslo-based Norwegian Air Shuttle, which operates low-cost transatlantic flights using a fleet of Boeing 787-8s.

According to the study, Norwegian achieved an average of 40 passenger kilometres per litre of fuel on its transatlantic services last year, versus BA’s average of 27 passenger kilometres per litre. In other words, says the ICCT, the three least-efficient airlines (Lufthansa, SAS and BA) were collectively responsible for one-fifth of transatlantic available seat kilometres but burned 44-51% more fuel per passenger kilometre than the most efficient carrier in 2014.

“The heavy use of older, less efficient, large twin-aisle aircraft – namely the Airbus A340 and especially the Boeing 747-400 – with extensive premium seating, was common across these carriers,” says the ICCT in its report.

To reach its conclusions, the ICCT took information from an international flight schedule database and operational data reported to the US Department of Transportation, which it programmed into Piano 5 – an aircraft performance and emissions tool widely used for policy and environmental analysis purposes – to model airline fuel burn.



Ivar
2015-12-07 10:36:30
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Det är tur att något bolag gör det bättre för oss i norr.

Mer utsläpp och vi får ett varmare klimat, våra uppvärmningskostnader minskar, längre sommar och när vi fått medelhavsklimat kommer marken priserna i norr att skjuta i höjden.
Investera redan nu medans priserna är låga.

Synd att flyget endast står för ca 2% av utsläppen och flyget i Sverige endast en bråkdel.
Gunnar
2015-12-06 23:29:55
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
SV skattebetalar. Face The facts. Gamla och umoderna, SAS plan = mycket höga Co2
Skattebetalare
2015-12-02 03:59:30
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Detta forum har större CO2 utsläpp.
Torgny
2015-11-30 22:06:00
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Kan SAS och andra bolag få extra avgifter som följd av dessa gamle plan?
Jon
2015-11-28 20:41:21
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Svar Steff. Fel, Norwegian har 35 business class seats på varje long haul flight. Fortfarande det minst smutsiga flygbolag i världen.
Gustaf
2015-11-24 21:33:28
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Svar@ What? Problem med fakta?
@Jon
2015-11-21 22:57:05
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Du flyger aldrig alltså har du ingen aning.
Jon
2015-11-19 20:58:51
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
SV Linkan. Gör ingen skilnad. SAS shor haul plan är ochså gamla. Norwegian's nya, och mindre smutsiga
Ali
2015-11-18 23:21:43
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Oj, vad många här som har läst de 43 sidorna i rapporten och kan uttala sig så tvärsäkert. Imponerande nivå i den här tråden!
Linkan
2015-11-18 18:39:06
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Varför tas inte alla flygningar med? Inrikes, Europa, Asien, Atlanten.

Ange hur mycket bränsle flygbolaget förbrukar totalt. Det bolag som förbrukar mest bränsle släpper också ut mest koldioxid.

Steff
2015-11-18 18:01:18
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Undersökningen avser endast transatlantisk trafik, samt utsläpp per säteskilometer (inte utsläpp per flygplan)

Då inte Norwegian vill ha Business Pax, så får de in fler pax i varje plan.
Hans
2015-11-18 15:45:54
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
SV Alias, "smutskampanje" Get real! Det är SAS som är det nest mest smutsiga flygbolaget i Europa. Norwegian det minst smutsiga!
pf
2015-11-18 15:43:30
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Sv Smuts, en måte å vinkle ditt innlegg på, er å se på det som var Sovjetunionen frem til 1989;

da hadde man ca 250 millioner enkeltreiser med luftfartøy innen det som i dag er 15 uavhengige land. Jeg vet ikke hvor mange pax per luftfartøy, jeg vet heller ikke distansen de reiser i gjennomsnitt, men vi vet at Tupolever, Antonover m.v. var svært forurensende. Jeg tror neppe disse 250 mill var registrert i noe IATA-statistikk.

Sist år var det ca 30-35 mill enkeltreisende i disse land, med hovedsaklig bedre, vestlige fly hva gjelder utslipp.

En god buffer mot LCC's ekspansjoner, spesielt de siste 10 år.
Janne
2015-11-18 15:29:16
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Inget konstigt. SAS har äldre plan. SAS kommer inom en snar framtid att modernisera sin flotta och då kommer rankingen ändras. Helt enkelt korrekt gjort av norwegian att lyfta detta nu innan SAS hinner få in sina nya maskiner, för sen kommer inte DY ha något case här.
ABC
2015-11-18 13:22:24
BA & SAS duktiga på att sälja premium..
Listan om den vänds upp och ned visar bara vilka bolag som har störst andel premiumresenärer och vilka bolag som ger bäst utrymme till dessa.
Alias
2015-11-18 12:24:15
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Åter igen en smutskampanj från Kjos! Ett köpt uppdrag hos ett miljöföretag med rätt vinkling till uppdragsgivens fördel!
Sedan planterar man ut detta i sina "intresse" tidningar/media......
@B
2015-11-18 11:32:43
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
SAS har A340 som slukar i sig >30% mer bränsle än Norwegians B787. Det är därför nästan alla bolag skrotar sina A340 och det är därför Airbus har slutat tillverka dessa flygplan.
Hans
2015-11-18 11:29:11
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Enligt studien så använder SAS 44 procent mer bränsle per passagerarkilometer jämfört med Norwegian.
B
2015-11-18 10:33:42
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Vad har SAS,BA,LH som inte Norwegian och Air Berlin har?


Business class och Premium economy, blir färre säten och alltså mer utsläpp per säteskilometer.
Titta på hela bilden....
2015-11-18 09:31:05
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Det är miljövänligare att hålla liv i sin gamla Volvo 244 från 1985 än att skrota den gamla och producera en ny bil med lägre CO2 utsläpp.
Fredrik
2015-11-18 09:30:18
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Saxar ett svar från airliners.net

"Is it even fair to compare DY and their all 787 fleet with older airplanes in terms of fuel effiency?"

No. It shouldn't be any surprise that a fleet of brand-new aircraft in a high-density configuration is going to have the lowest fuel burn per passenger.

The whole article is pretty much worthless.

-Mir

Problemet är att DY har Dreamlinern i en tät konfiguration. Om vi ser till SAS så har de en större andel premiumsäten i kabinen.
Sv Smuts
2015-11-18 09:22:54
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
B747 är inte det Boeing. Det är flygplanet som smutsar ner allra mest.

Norwegian är bland de bolag som fått koldioxid utsläppen att öka. De expanderar och ger nya grupper råd att flyga. Utan Norwegian skulle utsläppen vara lägre och färre flyga.

Klart läge för en hög flygskatt på alla lågprisbolag.
Smuts
2015-11-18 09:07:20
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Det är SAS som mestadels består av massa Airbus som gör dom så lortiga!
Norwegian flyger ju med Boeing och ligger i topp när det handlar om miljö!
Gustav
2015-11-18 09:00:17
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
Norwegian toppar och har de lägsta koldioxidutsläppen i samma undersökning. Så vill Ni flyga miljövänligt och med nya moderna flygplan välj Norwegian!
Linkan
2015-11-17 10:20:16
SV: SAS har störst Koldioxidutsläpp
För att få lite perspektiv på utsläppen beakta.

Enligt FN´s klimatpanel svarar flyget för ca 3% av världens koldioxidutsläpp. Flyg som startar från Svenska flygplatser svarar för ca 0,01%.

En av de större bovarna avseende koldioxidutsläpp är köttproduktionen ca 18%. Motsvarande utsläpp har även vägtrafik.

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

OBS! Järnväg har nästa lika stora utsläpp som flyget i Sverige.

LÅGPRISBOLAGEN är de stora bovarna inom flyget. Genom lägre biljettpriser får de fler personer att ta flyget. Dessa hade inte råd att flyga tidigare. Men flyget´s andel är fortfarande försvinnande litet.

Sen måste man beakta en transporttyps totala "Fotprint" när det gäller miljö. Att skrota äldre fungerande utrustning och ersätta dessa med ny utrustning ger inte alltid en total vinst. Gruvbrytning produktion genererar också utsläpp. För kort brukartid blir dyrt för miljön.
Köp och släng mentalitet är miljöfarligt.

PS! Var det inte mycket inhyrd kapacitet som uppehöll Norwegian trafik under perioden. Dvs utsläppen hänfördes till andra bolag.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev