Tråden startades av: Ted  2015-11-25 23:33:00
Alkotest 
Får besättningar någonsin göra alkotest/blåsa på sina utestationer? Att det händer på Arlanda känner ju alla till
Satt bakom en besättning på Arlanda express och råkade höra de berätta om sin utekväll som de haft kvällen innan på hotellet och att de känt dig riktigt slitna på flygningen hem.
Man blir ju fundersam

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kristina
2015-12-02 08:31:51
SV: Alkotest
Där ser ni, flyg inte Norwegian!
X
2015-11-30 15:45:19
SV: Alkotest
Några alkolås lär knappast införas på flygplan i närtid. Det skulle förstås kräva certifiering som ingen tillverkare är intresserad av att arbeta med idag. Frågan är också om man vill ha ett system som man inte vet driftssäkerheten på som sitter mellan pilot och flygplan. Vad händer om systemet får för sig att det finns alkohol någonstans, ska det då stänga av förbränningen på FL370?

Alkotester är också en oerhört ineffektiv och usel metod för att förebygga att berusade personer befinner sig på sin arbetsplats. Alkoholism är som mycket annat en komplex sjukdom och de som drabbas är inte sällan mycket duktiga på att undvika att åka dit. Framförallt om företaget man arbetar på inte sysslar med förebyggande åtgärder för sina anställda.

I USA är det krav på att utföra X antal tester av sin personal per år i flyget. Studier visar dock på den stora ineffektiviteten att masstesta personal. Betydligt bättre, och kostnadseffektivare, är så kallade peer intervention programs. Det har visat sig att PIP upptäcker upp till 10 gånger fler fall än slumpvisa tester till en tiondel av kostnaden. Det gör också att människor med problem upptäcks tidigare och får en möjlighet till rehabilitering och hjälp med sin sjukdom.

Om syftet är att höja flygsäkerheten och undvika att personal i branschen med olika typer av sjukdomsbild inte ska jobba med säkerhetskritiska arbetsuppgifter när man är sjuk, bör man förstås ha ett system med förebyggande åtgärder och hjälp. Inte ett kontrollsystem designat för att sätta dit personer.
Spånken
2015-11-28 15:11:29
SV: Alkotest
Man måste blåsa före en flygning och efter landning. Men är man så alkad så man måste kröka under flygning så tror jag inte det går att dölja.
Tine
2015-11-28 12:44:43
SV: Alkotest
Har fått "randomblåsa" ett flertal (7-8) gånger de senaste två åren - i Sverige, på olika flygplatser. Även vid personalparkeringen på Arlanda ett par gånger. Dessa alkotester har ökat - och det är väl bara bra! Däremot ställs aldrig frågan hur personalen har sovit........-alltför många inom flyget arbetar trots att de ibland är fullständigt utmattade. Forskning har visat att utmattning/fatigue är en starkt bidragande orsak till div. incidenter - och att omdömet kan grumlas på ett sätt som kan jämföras med att man har 1 promille alkohol i blodet. Rätt skrämmande. Myndigheterna börjar sakta vakna - men tror inte att passagerarna någonsin tänker på hur piloterna har sovit innan de sätter sig och arbetar i 14 timmar?!

I Europa så väntar vi bara på den krasch som klart och tydligt kommer att kunna härledas till utmattning/fatigue. Först då så kommer frågan att flyttas upp rejält på agendan - men inte förr. Tyvärr!
MHF
2015-11-28 09:51:06
SV: Alkotest
Om jag är helnykterist och kör bil skulle jag aldrig betala för ett alkohollås om jag köper en bil.
Däremot accepterar jag att polis kan göra rutinkontroll.
Samma som pilot, jag har ett ansvar och skulle aldrig flyga alkoholpåverkad och det är omöjligt om jag aldrig dricker.
Sen att det finns människor som gör det ändå oavsett vilka system man gör för att få detta att fungera.
Vad spelar det för roll om man får blåsa eller ett alkolås för att starta och flyga om man har alkoholproblem och dricker på level efter dessa kontroller utförts?
Låt piloter flyga med rutin kontroller än att ägna detta åt massa trams!
ole..
2015-11-28 09:14:33
SV: Alkotest
vore rätt passande att man hade alkolås på flygplan och bussar... :)
@Json
2015-11-28 04:14:09
SV: Alkotest
Det är mycket som borde....
FD
2015-11-28 00:30:56
SV: Alkotest
Om chartercrew skulle få blåsa på sina vinter destinationer skulle var och varannan avgång ställas in. Vinet flödar duktigt även om de är borta endast en natt.
FC
2015-11-27 20:29:50
SV: Alkotest
Har sedan 1989 blåst en gång på Arlanda och en gång i Ängelholm.
Json
2015-11-27 19:16:08
SV: Alkotest
Det borde ske oftare än vad som sker. Borde bli obligatoriskt.
Tryggve
2015-11-27 04:25:14
SV: Alkotest
Har aldrig någonsin behövt blåsa under hela min karriär på 27 år.
Fredrik
2015-11-26 21:07:37
SV: Alkotest
Under mina 15 år som pilot har jag aldrig behövt blåsa för alkohol.
Pilot
2015-11-26 20:27:43
SV: Alkotest
Ja nu finns ju inga alkolås på bågarna...
Korken
2015-11-26 17:00:17
SV: Alkotest
Det händer!? Det ska blåsas varje gång det ska flygas. Enkelt!
Pilot
2015-11-26 15:03:39
SV: Alkotest
Ja det händer absolut!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev