Tråden startades av: a350  2015-11-29 22:18:24
Vad händer med piloterna? 
Tycker det går utför ordentligt bland piloterna. Först stiger man på planet och ser någon grabb som knappt är torr bakom öronen. Informationen är så gott som obefintlig vid turbulens och många inflygningar och landningar är extremt obekväma. Känns som hela kroppen ska skaka sönder i landningarna. Många flygbolag börjar få dåligt rykte när dom inte kan ta in några professionella piloter som inger förtroende. Men det blir väl så när lågprisbolagen kommit in på marknaden. SAS, lufthansa är ju snart dom enda bolag man kan flyga med i Sverige. Så frågan lyder, hur går tänket i dessa bolag och i branschen. Folk kan väl inte vara blinda.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lusekoftan
2015-12-01 15:49:34
SV: Vad händer med piloterna?
Berndt,
De måste flyga mycket på RyanAir om man lyckas flyga några tusen timmar på lite över ett år.
David
2015-11-30 23:49:00
SV: Vad händer med piloterna?
Om du upplever inflygningen som skumpig är det bara ett gott tecken med en något hårdare eller mer bestämd landning. Varför? Det "farligaste" skedet under en flygning är start och landning, närmare övergången från att vara i luften till att rulla på backen. Om det är busväder med blåst, regn och rusk vill man ha en "snabb" övergång för att kunna landa på så kort sträcka som möjligt. Sen har vi alla piloter givetvis både sämre och bättre landningar precis som att du ibland kör bil mer eller mindre bra beroende på dagsform etc.

Det du kan vara helt sker på är att inget flygbolag och inte heller dess piloter vill utsätta sina passagerare för en obehaglig upplevelse, definitivt inte låta piloterna göra något farligt. Det är väldigt många människoliv och ett stort kapital vi ansvarar för. Det sista vi vill är att någon incident skulle hända. Denna tiden som vi nu går in i är givetvis lite mer klurig än när solen skiner och det är vindstilla.

Flyg lugnt och God jul önskar en styrman!
Trött
2015-11-30 16:56:31
SV: Vad händer med piloterna?
"Riskbenägenheten ökar markant iom fallande ålder"
Kan du berätta hur jag skall göra för att få fallande ålder?
Boeing
2015-11-30 15:03:39
SV: Vad händer med piloterna?
d piloterna? Problemet är att kunskapen hos gemene man om hur hjärnan fungerar är i princip noll. Frontalloben är den del som reglerar mer primitiva strukturer som amygdala och striatum. Den delen av hjärnan är inte färdigutvecklad förrän uppåt 30 års åldern. Det betyder att yngre människor teoretiskt sett har sämre förmåga att reglera impulser, tänka långsiktigt och agera strategiskt. Det är därför yngre män oftare är inblandade i olyckor än äldre. Frontalloben som försöker hålla tillbaka belöningssystemen fungerar inte fullt ut. När man vet dessa saker så blir man rädd för dessa piloter. Det är bara att läsa på om detta om du inte fattar. Riskbenägenheten ökar markant iom fallande ålder
reality check
2015-11-30 14:31:43
SV: Vad händer med piloterna?
Berndt,
Vem är verklighetsfrämmande?
När SAS erbjuder det sämsta avtalet bland de större bolagen. Så är det knappast erfarna piloter SAS hittar bland sina 1700 sökande. Detta gäller även om du är desperat på att komma "hem".
När du kan välja valfritt bolag utöver SAS, gå ner i tid och pendla till Sverige, men trotts detta tjäna bättre, så är valet inte så svårt.

Berndt
2015-11-30 14:08:41
SV: Vad händer med piloterna?
hahahaha du är jätterolig A350. Vad du skriver är oerhört komiskt och helt verklighetsfrånvarande.
Killen har för det första ett antal års erfarenhet och tusentals timmar av erfarenhet redan. Nu verkar inte kunskap vara din starka sida men du kanske vet att man dessutom lär sig som bäst och snabbast i unga år? SAS har 1700 ansökningar i sin databas, killen är alltså en av relativt få utvalda i väldigt hård konkurrens.
A350
2015-11-30 12:46:49
SV: Vad händer med piloterna?
Haha, den där lusekoftan borde sitta hemma hos sin mamma och spela dataspel istället. Det är det jag menar, säkert jättegullig och snäll när det inte händer något men jag skulle inte vilja ha honom i mitt plan när båda motorerna lagt av eller när en 120kg koloss gått lös i kabinen. Man kanske inte vill ha en stridspitten heller men något mellanting ska väl i te vara för mkt begärt. Statusen för piloter sjubker ju som en bomb och lär ju inte bli bättre med såna personer som i filmen.
Erfaren
2015-11-30 12:34:48
SV: Vad händer med piloterna?
Är det dessa SAS piloter du talar om?

https://scandinaviantraveler.com/no/play/pilotdrommen-oppfyllt
Airbus
2015-11-30 11:20:13
SV: Vad händer med piloterna?
Så länge det inte händer något så behöver man inte oroa sig. Inte värt för bolagen att betala dessa extra tusenlappar för att sätta en mer erfaren pilot bakom spakarna. Sällan det händer grejer. Sen att komforten och upplevelsen har blivit sämre är ju en annan sak. Det tror jag många är överens om.
...
2015-11-30 11:15:05
SV: Vad händer med piloterna?
För det första har du inte en aning om vem som har hand om landing, kan lika gärna vara en kapten med x-antal tusentimmar som har en dålig dag och gör lite "hårdare" landningar. Om du tycker det är så jobbigt med lite hårdare landingar (som är helt normalt) så föreslår jag att du går in och frågar hur bra dem är på att landa annars kan du skippa flygning och vänta på nästa och fråga dem piloterna.
Storm
2015-11-30 09:42:03
SV: Vad händer med piloterna?
Det finns en hel del erfarna piloter på marknaden med mycket flygtimmar, varav en del rör på sig nu och byter bolag. Kravet har ju länge varit 1500 timmar minimum för att flyga med i ett större plans besättning i USA vilket ju kanske trots allt inte är fel.

En bakgrund som flyglärare är också en merit i USA, framförallt vid uppgradering till befälhavare. Kom ihåg att det flygs mycket i USA med en relativt sett hög säkerhet, så en del av reglerna kunde EASA ta direkt utan att försöka vrida på allt.
Erik
2015-11-30 08:59:52
SV: Vad händer med piloterna?
Du är inte den enda som tycker det. Många som klagar på detta på sistone. Nu ska dom ta in massa nya piloter på SAS så det lär inte bli bättre direkt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev