Tråden startades av: Undran  2016-04-12 20:08:19
övernattningar som SAS crew bas Arn  
Jag undrar om man har många övernattningar som SAS crew bas Arn.
Hur kan en slinga se ut ??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Per
2018-05-27 11:52:17
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Det finns ett visst antal timmar nattvilan behöver vara. Generellt sett så är det lika lång som dagen innan, minst 10 timmar på utestation. Tror att detta är enligt de generella reglerna. Om vilan blir kortare räknas det som split duty och man får bara flyga hem, mer eller mindre. Det händer ibland, men bolagen tjänar nog mer att ha crew på hotell någon timme extra så de kan flyga mer dagen efter.
L
2018-05-27 11:36:37
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Till Per:

I regel personalen som flyger de tidigaste flygen kliver av vid 16-tiden dagen innan. Ibland finns dock "Split Duty", vilket innebär att man flyger sista flighten upp (inga flygningar innan), vilar några timmar, och sedan flyger första flighten till ARN och sedan checkar ut.
B
2018-05-27 10:17:01
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Sv. Per

I nästan alla fall har besättningarna som flyger morgonavgångarna landat på eftermiddagen föregående dag. Oftast runt 14,15,16. Det är då besättningarna går på som flyger på kvällen och sen landar vid 22, 23 tiden. Stoppen är oftast 13-17 timmar på inrikes. Minimum är 10h rent lagligt på utebas.

Går även att ha kort natt. Dvs landa på kvällen och åka på morgonen. Då har din duty tid pausats kvällen innan och fortsätter på morgonen så blir begränsat vad du kan göra. Vi har i avtalet att då kan vi bara flyga en flygning till Arlanda och sen gå hem. Händer väldigt sällan, men ganska skönt faktiskt om det är sista dagen på en arbetsvecka.
Unowen
2018-05-27 02:30:53
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
ARN-HKG
Stop 26hrs
HKG-ARN
Fri
Fri
Fri
Fri
ARN-LAX
Stop 26 hrs
LAX-ARN
Fri
Fri
Fri
Fri
ARN-LLA
LLA-ARN
ARN-ZRH
ZRH-ARN
Stop 19.05

ARN-ORD
Stop 26.30
ORD-ARN
Fri
Fri
Fri
Per
2018-05-26 20:06:12
SV: övernattningar- regler nattvila
Hur fungerar det på inrikesdestinationer där morgonflygen normalt går tidigt i riktning mot Stockholm, exempelvis i Luleå med tre avgångar 6-7. Kan samma personal som anländer med de tre sista flygen för kvällen (20.40, 22.30, 23.55) vända med morgonflygen eller blir nattvilan för kort? Vilka regler finns kring nattvila?

Jag kan tänka mig att flygbolagen skulle tjäna en del på att låta samma besättning vända, än att behöva ha ännu fler övernattande?

Om nattvilan blir för kort, vad händer då med den besättningen dagen därpå?
Pirko
2018-05-26 09:51:02
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Jobbar på låtsas-SAS och trivs bra, strosa runt i Vilnius en fin vårdag och njuta av god billig mat, nästa dag i Ålesund och njuta av en bra bok på utsiktsberget. En härlig natt på fina Hilton i Tallinn. Stan är även den fantastisk. Varierande destinationer med tid för lugn och ro. Efter 3-4 nätter borta ibland 5 nätter borta, är man ledig 3-4 dagar. Vill man ha 8 till 5 och lediga helger kryllar det av kontorsjobb. Då har man iofs. ”fördelen” att man oftast äter lunch med samma personer på samma restaurang eller lunchrum varje dag i ”trygga” Sverige.
B
2018-05-26 08:16:24
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Ja, är stopp i S:t Petersburg.
Jag jobbar 5/4. Skulle säga att jag snittar 2 övernattningar per block jag jobbar. Nu på sommaren blir det mest fram och tillbaka till Medelhavet dock.
En ledig dag på utestation existerar inte så första inlägget var nog bara någon som tyckte det var kul att hitta på.
Alex
2018-05-25 22:58:55
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Har de stop i St Petersburg? Eller är det samma besättning som flyger sk1732 som tar hem sk1733? Håller ju fdp-mässigt men med ett typ 5h markstopp.
Styrman B737 SAS
2016-04-13 13:40:31
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Nej vi är inte lediga på utestation, utgår alltid från hemmabas. Upptill 4-5 sektorer per dag är normalt, det finns några enstaka 6-sektorsdagar också men de är sällsynta. Det brukar bli ca 10 övernattningar per månad. max 4 nätter i sträck. Ett typiskt stopp på utestation brukar ligga mellan 12-18h. Antal övernattningar går till viss del att påverka själv med ett "Biddingsystem"
M.P
2016-04-13 12:58:28
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Man har aldrig bara en ledig dag...vanligtvis jobbar man 4/2 eller 5/3...vissa månader inga övernattningar andra månader kanske upp till 10-12 nätter borta. Det finns ett system där du lägger in dina önskemål hur du vill ha ditt schema och förhoppningsvis blir det anpassat efter dina önskemål. Vissa flyger utan övernattningar andra föredrar många övernattningar.
DW
2016-04-13 12:19:33
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Herregud, vilket öde att flyga fram- och tillbaka på det viset. Som att arbeta på en buss.
Linn
2016-04-13 10:57:36
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Ledig på utebas? Och bara 1-4 leggar?
SAS
2016-04-12 22:23:52
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
Mån: ARN-MMX-ARN-GOT övernattning
Tis: GOT-ARN-OSD övernattning
Ons: Ledigt
Tors: OSD-ARN-SDL-ARN
Fre: Ledigt
Lör: Ledigt
Sön: ARN-GOT-ARN
Mån: GOT-ARN-SDL övernattning
Tis: SDL-ARN-LHR övernattning
Ons: LHR-ARN
o.s.v.
Patrik
2016-04-12 21:46:40
SV: övernattningar som SAS crew bas Arn
I regel aldrig hemma.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev