KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

ACR siktar på att ta över flygtrafikledning i Norge

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2016-04-04
Norge följer nu Sverige i spåren och konkurrensutsätter flygledningen. I ett första skede ska två flygplatser upphandlas och svenska ACR är ett av företagen som lämnar anbud.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Harald  2016-04-13 14:23:27
KopplingACR siktar på att ta över flygtrafikledning i ... 
Hvordan er det i Norge? Hvilke selskaper vil konkurrere om Rygge og Torp? Kan Avinor dumpe sine priser for å avverge konkurranse? Er tjenester dyrere i Norge sammenlignet med Danmark og Sverige?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Conny
2016-05-16 17:19:26
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Jag tar på foliehatten! :D Tror ni verkligen på detta?
Jocke
2016-05-15 21:46:05
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Klockrent Fredrik. Inte bara flygledning tyvärr. Många statliga/kommunala verksamheter får otillåtna stöd för att kunna hålla konkurrens borta. Bl a caféer, bagerier, skönhetssalonger har i många städer kommunalt ägande. Detta för att försvåra för nyetableringar och inte släppa in privata bolag. Staten ska inte hålla på med affärer. Köper det argumentet fullt ut!
Vad vill du ha sagt...
2016-05-15 18:37:30
Re: Fredrik
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Fredrik
2016-05-15 07:11:07
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Hur ska ACR kunna konkurrera med Avinor, LFV och andra? Även om nystartade bolag är kostnadseffektiva så betyder det inget när stater vill vinna mark. Statliga stöd och möjlighet att korssubventionera sin affär är ett vanligt beteende hos statliga bolag. Allt för att hålla konkurrens borta, bra eller dåligt? I förlängningen är detta en katastrof för drivkraft och utveckling. Politiker som vill leka affärsmän förstår inte konsekvenserna av att stänga ute företagande.

Med ovan vill jag säga att LFV, om de nu avser vilja driva affärsverksamhet utanför Sverige, har goda chanser med oss skattebetalare som säkerhet vinna framgång i väster. Priset inte det viktigaste!
Karl
2016-05-08 00:31:29
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Fejjantråden är bara så sockersöt! :D Gulligt men inte speciellt intressant. Här är det lite rakare puckar. Bra!
Att nyliberaler blir påkomna att vara lite efter är väl inte så farligt. Ungefär som att bli påkommen med hockeyfrilla! Lika ute båda två!
Bra skit
2016-05-07 16:01:25
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Det är inget fel på Flygtorgets forum. Alla här är flygintresserade och många har kunskap om flyg. Är säker på att de flesta här också jobbar med flyg.

Sedan har forumet sin speciella kultur med mycket sarkasm och cyniska kommentarer samt starka känslor rörande vissa bolag och myndigheter.
Personligen tycker jag att det är just detta som ger forumet sin speciella charm och höga underhållningsvärde.
Johan
2016-05-07 09:39:20
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Varför så negativa inställningar till det mesta. De flesta på detta forum gillar flyg. Inga andra läser Flygtorget kan jag lova. Ändå så tjafsas det om nyliberaler, kvartalsrapporter, kårer och mm.

Läste häromdagen att regeringen tycker att det är i sin ordning att myndigheten LFV ska få starta företag och ägna sig åt affärer utomlands. Vilka leder Sverige? Jösses, en statlig myndighet som blir affärsdrivande med statens pengar som medel. Ska ett affärsverk tillika myndighet göra affärer?

Själv undrar jag vart vi är på väg? Piloter, flygledare, kabinpersonal och flygplatsanställda generellt borde samspela bättre för att ge industrin en funderare. I morgon ska vår infrastrukturminister tala på en ICAO konferens i Stockholm. En konferens som handlar om fjärrstyrda torn och farkoster. Enda ministern som stödjer ett system ideologiskt och ekonomiskt som ska ersätta viktiga arbetsuppgifter. Kommer bli en flopp tillslut. Övriga ministrar i landet ska öka sysselsättningen inom deras ansvarsområden.

De företag som fokuserar på mänsklig arbetskraft och utbildning kommer att vinna i längden. Det har visat sig tidigare vara rätt investerade pengar.
ole..
2016-05-07 09:07:27
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
skönt att det finns en seriös tråd på Fejan där FL och flygande kan snackes seröst så slipper man se dessa wannabeesvar och skitsnack.. :)
Annie Jööv
2016-05-06 11:52:20
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Nyliberaler är som hipstrar: Det viktigaste är påpeka att man inte är det! Bästa exemplet är nyliberalernas nyliberal 1A, Annie Lööf. Såå kul när hon med bestämd stämma poängterar: "Jag äjj inte nylibejal"!
store ledare
2016-05-06 11:51:13
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
I Nordkorea är hela flygbranschen statlig.
Klasse
2016-05-06 10:14:51
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Känns det inte lite 90-tal att vara nyliberal...?!
Jenny
2016-05-05 20:33:22
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Är flygledare aldrig nyliberaler? Eller bara när det gäller annat än flygledning. Fint väder idag!
Kaplan
2016-05-05 16:11:19
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
När verkligheten kommer ikapp nyliberalerna blir dom så sura! :D
HQ
2016-05-04 15:54:59
Re: Observer
Det lät lite gnälligt!
Observer
2016-05-04 12:30:22
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Allt var bättre förr!!!
Luttrad
2016-05-04 10:52:47
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Är det verkligen någon som fortfarande har förtroende för lagar och regler inom flyget?! Var har ni varit de senaste 10-15 åren?!
HQ
2016-05-04 09:23:56
Re: Oskar
Regelverk finns men kompetens hos dom som granskar finns inte. Det är ett spel för galleriet.
Den mest kända händelsen måste vara "Västeråsincidenten" där det med all tydlig önskvärdhet framgick hur lite mandat/kunskap våra myndigheter har.
Vet man dessutom hur liten flygtrafikledningsvärlden är, personer som först jobbar för providern som sen jobbar på tillsynsmyndigheten som sen jobbar på konkurrerande bolag...

En parallell (inga jämförelser i övrigt) är när Avies flög i Sverige, våra myndigheter var helt tandlösa.
En annan jämförelse är tex Fritidsresor som anlitade Air Memphis, ett flygbolag som med jämna mellanrum varit bannlysta i Europa.
Vi naiva svenskar tror gärna att vi är skyddade av våra myndigheter och att dom har kapacitet att hålla koll på allt men det har dom inte!
Oskar
2016-05-04 07:03:43
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Om jag är rätt påläst så är flygledning ett hårt reglerat område. De styrande regelverk som finns är bland de mest reglerade. Om så är fallet behöver man som upphandlande part bara fråga efter pris och förslag på effektiviseringar. Eller ska man även fråga efter högre service grad, kundorienterade företag, stabilitet, kompetens i chefspositioner och styrelse mm? Eller?
Anders
2016-05-03 21:30:26
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
"Lowest bidder" är väl knappast något nytt. Lika tråkigt som alltid men inte direkt någon nyhet.
HQ
2016-05-03 19:03:57
Re: Nöff
Du tycker inte att det är ungefär så det ser ut i dessa tider...? Oavsett bransch!
Nämn en upphandling där inte priset är den enda faktorn man tar hänsyn till!
Nämn en flygplatschef som har utbildning/förmåga att göra en korrekt bedömning i just denna fråga...
Nöff
2016-05-03 17:40:39
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Bara HQ och flygledare som vet bäst och även vad kunderna ska köpa. Alla andra är nyliberaler.....
HQ
2016-05-03 15:53:15
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
"Vi får se vem som har rätt och vilket kunden (flygplatserna) vill ha."

Dom vill ha det som är billigast! Dom har inte själva förstånd att förstå vad som är bättre eller sämre. Därmed tar jag inte ställning för vilket som är bäst, det är nog få som vet men en flygplatschef (som inte kan något om flygtrafikledning) kommer att ta ett beslut baserat på vad som är billigast. Rätt eller fel...?

Billigast är bäst enligt dagens unga nyliberaler, som dessutom har en övertro till våra reglerande/granskande myndigheter.
Oskar
2016-05-03 09:46:58
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Skönt att allt är lugnt på hemmaplan och utvecklas väl. LFV arbetar med teknikutveckling (RTC/RTS) som ska minska personalbehovet och operativa flygledare. ACR arbetar med människan i fokus och tror att framtiden kommer att efterfråga mänsklig närvaro på flygplatserna. Vi får se vem som har rätt och vilket kunden (flygplatserna) vill ha.

Norge står på tur och går igenom liknande resa som Sverige gjorde 2010/2011. Vem får äran att ta över flygplatserna Rygge och Torp från 2017? ACR, LFV, DFS, NATS eller prisdumpar Avinor sig ner till prisnivåer så att de blir kvar. Fortsättning följer....
Överskotte
2016-04-30 08:22:56
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
FMs framtida behov och RTC som löser allt?
Vi får snart veta om FM kommer godkänna RTC på Visby...

Däremot är nog ACR redo att hjälpa till om behov uppstår. Förutsatt att FM kan tanka sig ett utökat samarbete då.
Nille
2016-04-29 21:00:56
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Kan väl inte så svårt att krigsplacera från privata aktörer inom flygtrafiktjänst. Så många leverantörer är det inte och alla flygledare, förhoppningsvis, har gått igenom utbildningen på Halmstad. Bökigt är ett ordval som endast används av de som ogillar mer arbete och vara lösningsorienterare. FM har ett problem då de endast köper tjänster av LFV. Dyrt!!! Kompetens är en bristvara hos LFV idag och det är FM problem.
Fk Fjun
2016-04-29 19:09:33
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Bertil har till övervägande delar rätt...
Men dom avtal som finns är skrivna på så sätt att det är LFV, ingen annan, som skall sköta flygtrafikledningstjänsten i händelse av Kris/Krig. Blir relativt bökigt att krigsplacera befintlig personal från privata aktörer när/om det blir ofred.
Att sköta flygtrafikledning från icke ordinarie militära flygplatser samt krigsbaser hanteras idag, som Bertil skriver av redan befintlig personal, från företrädelsevis flottiljerna. Dock har det visat sig att den personal med utökad militär utbildning är så få Idag. Så precis som så många andra förband inom försvarsmakten finns det ett stort rekrytering-/ utbildningsbehov de närmsta åren. Så RTS eller inte, det kommer att behövas fler Flygledare de närmsta åren!
Bertil
2016-04-29 15:35:25
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Re. överskotte,
Försvarsmakten har inte utbildat några flygledare efter 1976. Försvarsmakten har inga egna flygledare utan använder LFV för denna tjänst eftersom alla militära flygledare överfördes till LFV 1976. Nu är ju försvarets behov av flygledare inte så stort utöver flottiljflygplatserna, eftersom det är bara några enstaka flygbaser kvar. Dessa kan man som regel bemanna med de flygledare man har på sina flottiljer. Det finns heller inget som motsäger att man kan krigsplacera flygledare hos privata aktörer vid krigsflygplats. Det har inget att göra med att mindre flygplatser använder flygledare från privat aktör, exv ACR.
FL TWR
2016-04-29 14:07:45
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Flygledarhatare, pilothatare, läkarhatare vars våta dröm är att yrkena ska helautomatiseras och varje inlägg dryper av jante.
Ni är så tröttsamma! Skaffa själv ett jobb som ni kan vara stolta över.
Det här med RTC verkar ingen riktigt förstå hur det fungerar! Det är uppenbart!
FL
2016-04-29 09:37:03
RE:Ludde
"Att dra alla över en kam"... Du jämför svenska flygledare med tex franska flygledare? Du vet att arbetsmarknaden ser lite annorlunda ut utanför Sveriges gränser? Vi har "den svenska modellen", det har man inte i tex Frankrike. Därför strejkas det mer där men det gäller givetvis inte bara flygledare.

"Snart RTS/RTC tack och lov." Vet du vad detta är?! Det är ingen "robotflygledare" som leder flygplan! :D Det är flygledare som leder flygplan på distans enkelt uttryckt. Med en viss besparingspotential på personal men en väldigt liten sådan.

Den totala besparingen tror jag ingen vet idag. En del tror att den stora besparingen är när man slipper bygga ett nytt torn. Andra tror att det inte lämpar sig i Sverige för här gör vi inga besparingar utan lämpar sig bättre i länder med mer isolerade orter där det är svårt att rekrytera flygledare.
Jag är helt säker på att du inte har en aning!

När det gäller försvarsmaktens betalningar och behov; Där har du heller ingen aning! Den integrerade flygledningen vi har i Sverige har sparat mycket pengar! Det är tråkigt när sådana som du inte fattar det. :-(
Ludde
2016-04-29 07:49:00
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Överskotte är fin sina argument. FM betalar alldeles för mycket till LFV årligen och detta har de plötsligt insett. Där i ligger kommande förändringar. Det civila flyget likaså. Är inte liberaler som genomfört avregleringen utan de som tar ansvar för flyget i sin helhet. Flygledning ska självklart kosta pengar men inom rimliga gränser. Monopol är inte en bra form för samhället. Flygledarna i EU kanske ska fundera på varför politiker fått nog. Svaret är lätt - bara följa senaste årens strejkhändelser runt om i Europa för att inse att flygledare själva inte tar ett samhällsansvar. Dessa lägger istället ansvaret på andra och vill bara jobba mindre. Snart RTS/RTC tack och lov.
åh jösses
2016-04-29 00:58:32
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
aldrig sett så mycket bittra kommunister på samma ställe!

Tråden borde döpas om till "Demokratiska Folkrepubliken Flygtorget"!
Evert
2016-04-28 19:17:14
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Tycker murare och tandläkare ska sitta på samma ställe. Samtidigt avreglerar vi polisen och försvaret. Allt blir ju billigare och bättre säger ju nyliberalerna.
Allt blir bättre om det blir billigare! Billigast till döds!
Ronald
2016-04-28 09:31:19
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Inga argument övertygar en inbiten nyliberal! :D Avreglering, inte för att det är bra utan för att...?
Överskotte
2016-04-28 08:13:20
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Integrerad flygtrafikledning handlar om att samma flygledare både jobbar med militär och civil flygtrafik, inte med tåg. Totalkostnaden blir lägre när Försvaret kan använda alla flygledarna både i fred och krig. Nu har Försvaret förlorat kontrollen över de privata flygledarna och måste utbilda fler egna. Avregleringen leder alltså till billigare flygledare för småflygplatserna men dyrare för Försvaret. Totalt för Sverige blir det dyrare när integreringen nu avvecklas.
Det hade troligen varit billigare för alla om Försvaret betalat en slant till Flygplatscheferna för att få ha fortsatt tillgång till alla flygledare.
Men nu valde Regeringen att gå en annan väg för att sänka kostnaden för småflygplatserna.

De stora flygplatserna får inte upphandla eftersom då tappar Försvaret alla flygledare och måste utbilda helt nya egna eller låta Putin ta landet vilken dag han vill.
Trist när politiker fattar beslut utan att förstå konsekvenserna. Man vägrade väga nackdelar mot fördelar och sa att bara finns fördelar, nämligen lägre kostnad för småflygplatserna.
Det hade gått att lösa på andra sätt.
Äpplen o päron
2016-04-26 20:52:31
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Flygledare och tågklarerare på samma ställe. Ingen vits. Helt olika jobb med olika teknik och hjälpmedel även om personligheten för att klara jobbet kan tänkas liknande.
Nej, en sådan idé har inga samordningsfördelar och spårar nog ur...
Anders
2016-04-26 17:22:56
2d vs 3d
Vad skulle syftet vara med att ha tågklarerare och flygledare på samma ställe...?
Urban
2016-04-26 16:35:47
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Gillar Bennys inlägg. Ingen dum idé alls att integrera flygledning med trafikledning. Flygtrafikledningen har ju sedan 70-talets slut alltid snackat om integrerad flygtrafiktjänst och hur bra detta är. Sen 2000-talet har man även framfört att man är världsledande inom området.

Varför har ingen Einstein tänkt på detta tidigare? Frågan är bara om ledningen ska sitta ovan jord eller under?
Daniel
2016-04-26 14:35:26
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
RTS är applicerbart där man istället kanske skulle ha AFIS. Därmed faller hela konceptet.
Att man väljer ut tex Sturup och Visby är ju för att man VILL att det ska fungera och bli bra försäljningsargument.
Vi har ju en i ledningen som tycker att det borde räcka med två (2) flygledare för flygningar mellan tex Arlanda och Sturup...
Därmed faller allt som LFV;s ledning vill implementera. Det är så dumt när jurister, ekonomer eller personer som var flygledare för "100 år sedan" ska bestämma (det är ju oftast inte de bästa flygledarna som blir chefer...) hur flygtrafikledningen ska fungera i Sverige.
Och ni som debatterar här, låt bli att svara på de inlägg som bevisligen bara är avundsjuka. Det skrivs samma typ av inlägg om tex piloter och läkare. Såg ett annat inlägg med meningen: "Det är ju så gött när det går dåligt för någon man tror har det bra." Kan inte tänka mig en bättre sammanfattning!
ccc
2016-04-26 14:11:44
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
@Benny, lägg nu inte allt hopp på RTS. Det är en påfund uppbyggt på luftkalkyler med tillfälligt driftgodkännande som endast sträcker sig sommaren ut testat på enstaka rörelser. RTS är inte en trovärdig ersättare till vanliga flygledartorn. Det är lätt att låta drömmarna skena iväg när man ställs inför ny teknik men RTS är inte det ni drömmer om. Det är ett alternativ sämre än nuläget.
Lenny
2016-04-26 13:47:00
Re: Benny
"...så kan även ersättningarna jämnas ut."

Varför...?
Benny
2016-04-26 11:22:30
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Intressanta inlägg sista tiden. Och inte så dumma heller. Varför inte lägga arbetsgivaransvaret för både flygledare och trafikledare hos Trafikverket. Eftersom alla verkar tycka att både flygledning och trafikledning är samhällsviktiga funktioner och inte bör ligga under icke statliga förhållanden. I framtiden kan man sitta i samma lokaler (RTC) och leda både flyg och tåg. Det skulle vara otroligt rationellt och även bra för operatörerna att utvecklas framöver. Bättre jobb ger mer jobb. Spännande tanke eller hur? Förutom färre antal operatörer för arbetet så kan även ersättningarna jämnas ut. Detta skulle vara ett slag under bältet för både LFV, ACR och andra intresserade aktörer på den svenska marknaden.
HQ
2016-04-26 10:40:09
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Den nära knytningen mellan flygledare och systemutveckling, utbildning mm gör att skiljer sig jämfört med andra branscher. Det går inte att jämföra!
En smal utbildning som få blir antagna till och ännu färre klarar gör att resursplanering är oerhört svår.
Därför lämpar sig inte flygtrafikledning att utsättas för konkurrens. Det kräver ansvarstagande, långsiktighet och att flygsäkerhet sätt i första rummet, alltid.

Fast jag misstänker att det inte finns några förklaringar eller fakta som övertygar dom som tycker tvärt om, dom tycker det av fel anledning...! :-(
Kalle
2016-04-26 08:20:40
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
En del vill så gärna att det ska avregleras för att dom tror att det ska bli bättre för flygbranschen...? Nej, för det är en våt dröm att det ska bli sämre för en yrkesgrupp dom tror har det bra! Tragiskt men sant.
Att det sen skulle gynna flygledare (en bristvara) glömmer dom lätt! :D
Äpplen o päron
2016-04-25 22:34:40
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Intressant att infrastruktur för flygledning bara anses vara tekniken emedan flygledarna jämförs med lokförare och konduktörer? Som då inte är staliga.
Korrekt vore att jämföra flygledarna med tågklarerarna. Och de är statliga. Inte hört någon tala om avreglerad tågklarering.
Likaså dirigeras vägtrafiken av polis om tekniken fallerar eller olyckor problem uppstår. Poliserna är inte heller privatiserade ännu. Hur det står till med lotsarna för båttrafiken har jag inte koll på, men det verkar som att flygledare är de enda som numer inte räknas som infrastruktur.
Det blir ännu bättre i framtiden när flygbolagen direkt kan ge en extra bonus till de privata flygledare som ger dem förtur till landning.
Sådana bonusar är väl tillåtna på den privata marknaden, men kallas muta i den statliga världen?

Privata tågklarerare? Spännande. Vems tåg skall få köra först på spåren?
@Jojjo
2016-04-25 22:12:44
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Helt rätt Jojjo att Banverket inte håller med lokförare eller konduktörer. Däremot håller Trafikverket (statligt verk) i all trafikledning för tågtrafiken. Previs som LFV (statligt verk) borde hålla i flygets trafikledning.
Jojjo
2016-04-25 17:21:47
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Infrastruktur för flygledning är för mig är bl a fast egendom (torn), markradar, satelliter, system, bildskärmar, radio mm mm. Men inte själva flygledningen som är en tjänsteleverans.

Om några av er som skrivit tidigare fick bestämma så skulle alltså alla som arbetar på en flygplats vara anställda av staten. Eller är det bara flygledarna som ska undantas.

Banverket om jag förstått rätt håller inte med lokförare eller konduktörer.

Dvs lägg all infrastruktur för flygledning hos Trafikverket. Låt sen Avinor, DFS, NATS m fl konkurrera med LFV så blir det nog bra mycket bättre för alla inblandade. Även för oss skattebetalare.
Dante
2016-04-23 20:03:53
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Alla nyliberaler borde tvingas växa upp. Man kan inte gå genom hela livet och vara 18 år gammal.
Har inte världen/historien visat tillräckligt många gånger att toknyliberalism inte fungerar???!!!
Thomas
2016-04-22 15:50:09
RE : Maria
Vad är det du inte fattar...?!

LFV välkomnar konkurrens! Det har GD sagt många gånger. Men då måste man ju, precis som man gör, tjäna pengar även på andra marknader.

Så jag förstår verkligen inte vad du menar.
HQ
2016-04-22 13:26:20
Re:Maria
För att få kontinuitet och långsiktighet! Det är inget fel på de andra bolagen du nämner och det kvittar nog om det hade varit det ena eller det andra men en samhällsviktig infrastruktur ska inte utsättas för konkurrens. Granskning ja men inte konkurrens. Det enda mätmåttet politiker, flygplastchefer, nyliberaler mm mm klarar av att använda är "billigast".
Det fungerar kortsiktigt men ALDRIG långsiktigt.
Som skattebetalare vill jag inte behöva rusta upp ytterligare en infrastruktur som har negligerats och underfinansierats pga att alla vill tjäna pengar men ingen vill investera!
All annan avreglering av samhällsviktig infrastruktur har ju gått åt skogen!

Tycker inte heller att LFV ska agera utomlands men tvingas ju pga konkurrens inom landet.
Maria
2016-04-22 12:16:33
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Varför ska LFV vara den enda leverantören i Sverige? Är bolag som Avinor, DFS, NATS, Naviair inte lika seriösa? Håller de inte lika hög kvalité i sitt utbud? LFV har bl a öppnat kontor i Oslo och vill exportera sina tjänster utanför Sverige i större omfattning. Hemma vill man inte ha konkurrens. Får inte ihop kalkylen riktigt!
Benny
2016-04-21 22:29:53
RE Observer
"Dessa delar styrs av regelverk och korrekta upphandlingar."

O halleluja vilken bottenlös dumhet!
Jon
2016-04-21 08:48:23
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Jag hänger inte med? Har det gått dåligt för flygledningen? Varför är man så orolig för utveckling och att fler vill engagera sig inom området? Är ju positiva signaler att intresse finns för branschen och inte tvärtom!
Jante
2016-04-21 07:03:35
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Re: Observer
Du har uppenbart ingen koll på var/hur flygledare jobbar i Sverige eller hur man kan (eller snarare inte kan) spara personal med RTS(C).
Det är snarare: "Det är så gött när det går dåligt för en yrkesgrupp jag tror har det bra".
Jättevanligt här på forumet men lika patetiskt varenda gång.
HQ
2016-04-20 23:25:12
Re: Observer
Är inte just flygledare men har ändå hyffsat stor insikt i branschen.
Du bör nog läsa på besparingspotentialen när det gäller personal och RTC. Gör det och återkom.
Det lär inte bli något överskott av flygledare, möjligen att det utbildas lite färre. Dock är det synd om de flygledare som måste flytta men så är det ju för många andra också.
När väl flytten är ett faktum tror jag att det är ett lyft för flygledarna. Bättre sammanhållning och informationsutbyte.
Om det sen är en bra teknisk och flygsäkerhetslösning är jag inte lika säker på men det får tiden utvisa.

En nyliberal lever inte i verkligheten utan i en ideologisk subvärld! :D

Flygtrafikledning har inte, ännu, drabbats av någon direkt villkorsdumpning men det är enbart pga att det finns ett stort underskott av flygledare i världen. Det kommer förmodligen aldrig bli ett överskott eftersom det är för dyrt och yrket är inte tillräckligt populärt för att folk ska gå över lik för att få jobba som flygledare. Jämför man med övriga flygbranschen så är det ju visst en enorm villkorsdumpning på gång! Hur kan man säga något annat?!
Du skriver "regelverk och korrekta upphandlingar"........ Hur naiv får man bli?!!! Det kan du inte ens tro på själv utan det måste bara vara något du skrev i farten! INGEN kan vara så naiv!
Jag är inte rädd för morgondagen utan jag är rädd för att nyliberaler ska få förstöra ytterligare en bransch med ogenomtänkta avregleringar.
FL
2016-04-20 18:35:55
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
De enda i Sverige som arbetar för flygsäkerhet idag är ACR. LFV leker företag o ska sälja in sina remote torn till Swedavia utan att tala om att det inte kommer bli billigare i längden, flygsäkerheten kommer försämras eftersom flygledarna inte ser lika mycket längre och driftsäkerheten kommer att blir sämre idag då alla torn ska drivas från samma central utan back-up med skitkassa förbindelser. Korkat är vad det är men ingen i LFV vågar säga att systemet suger efter alla miljarder som lagts ner. Det är skygglapp på och rullgardin ner. Vi som står bredvid kan bara skaka på huvudet när LFV kör rakt in i kaklet 2019. Nej jag skulle inte söka mig till LFV idag, ACR är tusen gånger bättre och har framtiden för sig. Så lät det inte det för 5 år sedan men bara en statlig myndighet kan missa öppet mål så ordentligt.
Observer
2016-04-20 14:06:42
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
HQ! Säg som det är. Du är flygledare och gillar inte att fler aktörer ska kunna påverka din framtid. Därför levererar den "kloke" GD och satsar alla sina kort på RTS. Nu kan GD arbeta för att halvera sin personalstyrka och har har redan gjort stora framsteg. Han har inget val då operativa m fl och deras fackliga representanter inte vill se in i framtiden. Då ska man veta att GD är en gammal flygledare och känner väl till sin yrkesgrupp. Varför ska vi?

Jag är ingen nyliberal som det ofta heter på detta forum bara för att man lever i verkligheten. Vad jag ser är att framtiden utvecklas och vi alla behöver förändra oss vare sig man vill eller inte.

De handlar inte om prisdumpning, sämre arbetsvillkor eller flygsäkerhet. Dessa delar styrs av regelverk och korrekta upphandlingar. Sen är det alltid lätt att blicka mot den lilla grupp företag som inte levererar och dra alla över en kam. Fy vad allt inte fungerar! Bättre förr - nja inte riktigt...

Säg som det är - rädd för morgondagen och vad den har att erbjuda?
HQ
2016-04-20 12:27:29
Re: Flygplatschef
Det är nyliberaler som du, helt utan kunskap (där ideologi står före fakta) som leder till detta; http://www.norden.org/sv/aktuellt/nyheter/nordiska-raadet-vill-utreda-arbetsvillkor-och-flygsaekerhet
Det är bara ett exempel på att omvärlden börjar få upp ögonen för detta problem.
HQ
2016-04-20 12:25:26
Re: ?
Läs mitt tidigare inlägg så förstår du varför jag sätter ett likhetstecken mellan Avies och Fritidsresor.
Johan
2016-04-20 12:09:15
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
HQ? Titta bl a på vägar utomlands där privata aktörer tillåts vara med och äga/finansiera. Helt annan kvalité än svenska vägar och tyvärr inget vi får glädje av i Sverige. Järnväg, flygplatser, väg ska ägas av stat med hjälp av privat infrastrukturägande. SJ, MTR och andra tågoperatörer får betala för att operera sträckor i landet. Järnvägen ska ligga under trafikverkets ansvar. Likaså så ska flygplatser ta betalt av flygbolag, passagerare och hyresgäster. Flygledare, piloter och säkerhetsanställda kan mycket väl vara anställda i statliga/privata bolag som följer nationella och internationella ställda krav. Varför göra det svårare än vad verkligheten är.

Brunkolsaffären som är aktuell och kostar staten, oss skattebetalare enorma pengar. Gjordes av vilka - jo våra anförtrodda affärsmässiga politiker. Ingen hugad affärsman hade någonsin gett sig in i denna affär och levt efter tron att man tar ansvar för samhället. Nu blev det istället tvärtom och Sverige förlorar minst 30 miljarder, om det ens räcker. Och vi skattebetalare och elkunder får ta notan....
?
2016-04-20 11:45:24
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Sätter du ett likhetstecken mellan Avies och Fritidsresor?
HQ
2016-04-20 11:29:49
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Att flyga med Avies eller Fritidsresor eller outsourcade rövarbolag är givetvis egna val men det är inte val gjorda av kunder som förstår sig på flygbranschen. Då hade man givetvis ALDRIG använt dessa bolag! Kunder är dumma och oförstående och våra reglerande myndigheter är tämligen tandlösa och opålästa så dom kan inte reglera så som det hade behövts.
Ditt mellanstycke om SJ, MTR, SAS mm är ju inget ställningstagande som tar hänsyn till hur det faktiskt ser ut idag när det gäller tex järnvägen och dess STORA brister där ingen vill betala men alla vill tjäna pengar.

Samhällsviktig infrastruktur mår aldrig bättre av "andra alternativ" på marknaden. Det blir, ibland, billigare i början men ALLTID dyrare i längden. Återigen, alla vill tjäna pengar men ingen vill betala för underhåll/utbildning/utveckling mm mm.

Andra varor och tjänster mår givetvis bra av konkurrens, där det inte spelar någon roll att det blir "fort men fel", där endast lågt pris är en fördel och folk inte fattar att det är en skräpprodukt dom köper.
Flygtrafikledning ska inte vara "fort men fel", inte den som behandlar sina anställda sämst som vinner, inte girighet där nästa kvartalsrapport är viktigare än flygsäkerhet mm mm.
Idag fungerar det eftersom de flesta av de flygledare som jobbar för ACR är fostrade i en kultur där flygsäkerhet ALLTID är viktigast. Så kommer det givetvis inte alltid att vara och när det kommer in fler bolag, typ flygtrafikledningens "Ryanair och Avies", då är inte längre flygsäkerhet det viktigaste.
Tyvärr blir det en ideologisk debatt där nyliberaler ska avreglera oavsett vilka motargument som presenteras. Det har liksom ingen betydelse att det blir sämre och att det inte finns några exempel på lyckade avregleringar. Det ska avregleras bara för att... :-(
Flygplatschef
2016-04-20 10:55:31
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Svar HQ. Att flyga med Avies eller något annat flygbolag är väl ens eget val, eller?

Järnväg, väg, flygplatser mm är samhällsviktig infrastruktur. SJ, MTR, SAS, Norwegian, LFV, ACR, Securitas, G4S m fl är leverantörer av transporter och tjänster.

Alla, även statens bolag mår bra av att andra alternativ finns på marknaden. Det sätter krav på alla i positiv bemärkning.
Tage
2016-04-19 23:33:53
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Jupp, nyliberaler är gulliga. :-)
HQ
2016-04-19 19:47:19
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Järnväg... Hur ser det ut idag...? :D Öppet mål!
Sjöfart... Utflaggat och personalpolitik från 1700-talet... Detta ser och förstår dock inte allmänheten, därför får det fortgå.
Väg... Tja, det är väl oftast i statlig regi och fungerar i stort sett bra. Med vissa undantag givetvis. Men det är inget medvetet fusk/fiffel för att möta nästa kvartalsrapport.
Ett specifikt flygbolag är inte en samhällsviktig infrastruktur! Däremot kan man (med viss tvekan) kalla flyget en samhällsviktig funktion (det finns faktiskt andra transportmedel).
Dock har kunderna mycket att säga till om där, även om dom också oftast är för tröga för att förstå sitt eget bästa. Hur kunde annars någon flyga med Avies???!!! Eller köpt en resa av Fritidsresor som då och då använder Air Memphis som flygbolag! Ett bolag som allt som oftast är bannlyst i Europa och har en förskräcklig olyckshistoria!
Bränslekostnader, hastighet, kundefterfrågan och i viss mån flygsäkerhet gör att vi inte flyger omkring i DC9:or.
Att en flygplatschef jobbar på en flygplats gör givetvis att folk tror att hen förstår sig på flygtrafikledningens alla bitar. Därför tillåts dom ha åsikter om vem som ska bedriva flygtrafikledning. Det är ett av problemen i denna röra.
Att politiker har noll koll på dessa områden är ett annat problem. Nyliberaler som, oavsett hur många misslyckad avregleringar vi ser, tycker att vi ska avreglera mera.
Flygplatschef
2016-04-19 13:33:56
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Jag kan hålla med om att flygplatser är en samhällsviktig infrastruktur. Likaså järnväg, sjöfart och väg. Att Swedavia inte ersätter regionala flygplatser för passagerarunderlaget de får årligen från landets alla hörn är orimligt. Ta bort statligt stöd (skattepengar) och låt istället Swedavia dela med sig av sitt resultatet.

En flygplats (statlig eller i privat regi) som vill drivas effektivt ska ges möjlighet att upphandla tjänster såsom brand, ground handling, flygledning, fälthållning, security, städning mm.

Flygbolag, piloter och annan besättning är också samhällsviktiga och drivs bäst i privat regi. Hade det inte varit så så hade vi fortfarande flugit runt i DC9 mm.

Ställ rätt kravbild vid upphandlingar mm så blir vardagen enklare. Politiker ska inte äga affärsdrivande verksamhet.
HQ
2016-04-19 11:29:17
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Arbetsgivare, oavsett om dom är statliga eller privata, känner sig idag tvingade att följa övriga flygbranschen rövarmentalitet. Att den som behandlar sina anställda sämst anses vara ett föredöme.
Jag menar att det inte finns några bra exempel på avregleringar av samhällsviktig infrastruktur. Inte ett enda!
Det blir ibland lite billigare i början men girigheten ser alltid till att det blir dyrare i slutändan. Ingen vill betala för utveckling/underhåll/utbildning mm.
Därför mår denna typ av verksamhet bäst av att drivas i statlig regi.
C
2016-04-19 10:40:54
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Ja, LFV kan göra som i sandlådan gå in o lönedumpa med våra billiga svenska flygledare. Frågan är hur sugna folk är just nu bara då LFV mest fokuserar på hur mycket man kan misshandla sin personal.
Sofie
2016-04-18 11:42:24
SV: ACR siktar på att ta över flygtrafiklednin ...
Att Norge inte lärt sig av Sverige. Avregleringen har inte fungerat i Sverige och staten vill inte ha konkurrens på sina egna flygplatser. Låt flygledning vara kvar i statlig regi. Bäst för alla inblandade och flygsäkerheten.

LFV har öppnat ett bolag i Norge. Betyder att svenska staten vill driva flygledning i Norge. Blir det billigare med svensk flygledning kontra norsk?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev