Tråden startades av: pf  2016-04-15 15:51:31
Norwegian har nå fått JA 
fra USA, melder norske tidningen VG.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pierre holmgren
2016-05-10 14:28:06
SV: Norwegian har nå fått JA
@svar Peter , det samme. Men udgangspunktet for min kommentar var at det blev påstået at norwegian yield gik op.
Peter
2016-05-10 01:12:33
SV: Norwegian har nå fått JA
Å hur mycket gick SAS yield ner?
pierre holmgren
2016-05-09 20:42:19
SV: Norwegian har nå fått JA
sv @ darth vader , du har helt fejl , norwegians yield er ned og ikke op , 0,39 mod 0,42 samme måned sidste år , altså 7-8%.
Inge F. Vidare
2016-05-09 20:36:42
SV: Norwegian har nå fått JA
@Darth Vader Kan vi få en länk eller nånting mht. dina Yield "informationer" låter inte riktigt troligt..
Darth Vader
2016-05-09 20:15:35
SV: Norwegian har nå fått JA
sv @ Darth Vader. Nu var det ju inte kabinfaktorn som var intressant, men hur många pax som SAS repektivt Norwegian flyger inom Skandinavien och till och från Skandinavien som var intressant.
Det är enda sättet att avgöra vem som är störst i Norden.
Sv Peter
2016-05-09 16:29:47
SV: Norwegian har nå fått JA
ARN är en myndighet!

"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet med en opartisk roll. Vi prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter. Vi har ingen rådgivning."
@Darth Vader
2016-05-09 16:17:20
SV: Norwegian har nå fått JA
Kaninfaktorn är homogen för alla baser. Yielden minskar för SAS och ökar för Norwegian. Det är intressant.
Trött
2016-05-09 14:12:42
SV: Norwegian har nå fått JA
@pf Alla som verkar i Sverige har rätt att få sin sak prövad i svenskt rättsväsende, vid behov. Tvivlar du på det?
Det är tur att Sverige och Norge har ett bättre samarbete, än vad du tycks förstå.
Darth Vader
2016-05-09 13:09:37
SV: Norwegian har nå fått JA
pf, Som du vet går det inte att jämföre SAS och Norwegians siffror, därför att Norwegian också räknar in alla spanska inrikesrutter ock en massa annan trafik som inte har nånting med skandinavien att göra.

Jag tycker det det är bra att det går bra för båda SAS och Norwegian. Men det skulle vara betydligt mer intressant att få se siffrorna från Norwegians skandinaviska trafik.
pf
2016-05-09 12:19:05
SV: Norwegian har nå fått JA
sv pf, dersom svenske myndigheter ønsker at ARN skal bli "tatt seriøst", så må de samme svenske myndigheter gi ARN makt. Kostnadsfråga ?

Trøtt, se over og bemerk at det er innsendere på Flygtorgets forum som har antydet "50.000" uløste saker. Det er således sikkert ikke noe galt med Attunda Tingsrett.

Kom i håg at også Norwegian skal ha mulighet til å prøve saker i svensk rettssystem om nødvendig.

Ellers gleder dagens tall for Norwegian, og sardinfaktorer er 84,5 procent-mot under 70 for en konkurrent. Tycker synd om de som må booke SAS, simpelten fordi Norwegians flighter i mange tilfeller er fulle. Folk må da gå til det nest beste.
Peter
2016-05-09 04:06:10
SV: Norwegian har nå fått JA
Eller så är det så att svenska företag försöker följa ARN. De andra driter i ARN då det är en intresseorganisation!!
Sv Pf
2016-05-08 20:00:14
SV: Norwegian har nå fått JA
Domstolar är inte den rätta instansen för privatpersoner gentemot företag.

Att stämma någon i domstol är dyrt och om man förlorar har man lagt ut mycket pengar. Att som privatperson driva ett mål i domstol mot ett företag är inte lätt.

Av den anledningen har Sverige skapat ARN där båda parter får framlägga sina synpunkter. ARN tar bra upp tvister över Sek 500:-
Prövningen i ARN kostar inget för någon av parterna. ARN beslutar enligt gällande Svensk lag. En "under instans" till våra domstolar.
Om ARN ger en kund rätt kommer troligtvis en domstol att komma fram till samma sak.

Därför följer ALLA SERIÖSA FÖRETAG ARN´s BESLUT.

ARN är endast till för tvistemål mellan privatpersoner och företag.
Trött
2016-05-08 19:49:36
SV: Norwegian har nå fått JA
@pf Det är pinsamt att läsa dina inlägg om olika myndigheter i Sverige, som du inte vet mer om än en fiskmås.
pf
2016-05-08 14:50:39
SV: Norwegian har nå fått JA
"at" pf, domstoler er rett instans dersom man er uenig. Domstoler har makt, det har ikke ARN'er osv.

Og, når det gjelder Sverige, alle har jo skrevet hvor bra denne Tingsretten i en eller annen Stockholmsforort er, hvorfor hører vi ikke mer til den ?

Var det ikke 50.000 saker en sa var der, bare om Norwegian ?????(Yeah, man !)
@pf
2016-05-08 12:14:03
Rulebending
Att kringgå reglerna är inte att följa dem.
pf
2016-05-08 11:00:18
SV: Norwegian har nå fått JA
Darth Varder, jeg har skrevet det før, det er ikke "de andre flygbolag" som setter premissene for konkurransen, det er politikerne.

Så, SAS og andre har et choice. Norwegian og Ryanair m.v. følger bare spillereglene.
Darth Vader
2016-05-07 20:34:51
SV: Norwegian har nå fått JA
pf, monopol är alltid illa, oavsett vem som har det. Konkurrens på lika villkor är alltid nånting bra, absolut.
Problemet är bara att framför allt Ryanair och Norwegian inte vill konkurera på lika vilkor med andra flygbolag.

777
2016-05-07 19:13:50
SV: Norwegian har nå fått JA
No formation here in USA regarding Norwegian received a OK .
Neither anything written on VG today regarding this matter .
The authorities and unions ,Airlines are very negative to let Norwegian receive a Ok .
And I do agree ,the same goes for Qatar,Emirates they should be able to compete on the same rules .
Sv pg
2016-05-07 19:10:41
SV: Norwegian har nå fått JA
Ja du som många andra "går över ån efter vatten" för man tror vattnet är bättre på andra sidan.

Den tre staterna Norge, Sverige och Danmark är tillsammans ansvariga för vad SAS är idag och blir imorgon. Tyvärr kan du inte svära dig fri. Du är delansvarig för den Norska regeringen varesig du röstat eller ej.

pf
2016-05-07 17:21:37
SV: Norwegian har nå fått JA
sv pf, ja SAS hadde vært ille ute om SAS Norge(DNL) hadde gått løs......

Med svensk administrasjon, fyllt opp av kaffedrikkende byråkrater, og med dansk styreleder er ikke akkurat Norge i fremste rekke.

Uten konkurrenter ville vel Oslo-Tromsø t/r vært 5.000,- og OSL-CPH t/r samme.
Sv pf
2016-05-07 15:18:00
SV: Norwegian har nå fått JA
Komihåg att SAS styrs av Norska, Svenska och Danska staten och det har varit så länge.

Vad som är bra för staten är bra för dess medborgare.

Vad som är bra för Norwegian kan vara dåligt för dig som medborgare och för staten.

Glöm aldrig att SAS är ett gemensamt ägt bolag. Där vi medborgare i Norge, Danmark och Sverige är huvudägare.
pf
2016-05-07 13:44:48
SV: Norwegian har nå fått JA
Darth Varder, ja, hadde det vært opptil SAS, hadde vi sittet med monopol og sterke begrensinger på hvem som skulle kunne reise med fly.

SAS-byråkrater(kaffedrikkende) hadde aldri emnen til å se f.eks utviklingen på det norske markedet, e.g. de gjorde aldri forsøk på å utvikle det-det gjorde Norwegian. Sistnevnte kom nesten til dekket bord, med verdens dummeste konkurrent.
Darth Vader
2016-05-07 12:56:52
SV: Norwegian har nå fått JA
Pga. otroligt giriga och otrevliga personer som Kjos gubben och Ryanairs O'Leary,
kommer hela arbetsmarknaden för flyg personal långsamt ,men säkert förstöras.
Om väldigt få år kommer det att bli ännu mer "wild west", alla kommer jobba för bemannings bolag, utan nån form av trygghet och utan lön under sjuk dom , ingen pension osv.
Detta kommer på sikt gälla alla flygbolag, också SAS, LH, AF, BA, KLM mfl.
Otroligt trist utveckling, men vems fel är det?

Jo i grunden alla snåljåpar som bara ser till biljett pris och struntar i allt annat.
Peter
2016-05-06 19:05:37
SV: Norwegian har nå fått JA
Tror inte Trump själv kungöra så mycket. Tråkig utveckling för anställda, personligen har jag intressen som aktieägare.
@Donald rump
2016-05-06 18:50:01
SV: Norwegian har nå fått JA
Skulle inte tro det va.
Donald trump
2016-05-06 17:31:23
SV: Norwegian har nå fått JA
Lugna er tills den nya presidenten kommer till makten i USA.då är det slut på dessa dumheter.
Sv Peter
2016-05-06 12:05:31
SV: Norwegian har nå fått JA
Vi som arbetar inom flygbranschen har väl inget att vinna på att löner dumpas.

Jag tycker inte att det är besättningen som skall betala ett lågt pris på flyget. Huvuddelen av besättningarna skall vara anställda i det bolag som flyger. Bemanningsbolag tenderar att bli en säkerhetsrisk.
pierre holmgren
2016-05-06 01:28:17
SV: Norwegian har nå fått JA
@svar pf , spännende planer.
Peter
2016-05-05 12:37:12
SV: Norwegian har nå fått JA
De finner ingen grund till att säga nej. Hade de hittat något lagstadgat så hade de fått NEJ. Självklart ges motståndet några veckor med att komma med invändningar, frågan är om de kan hitta några nya argument.

Snart skall väl också NUK ha svar. Det är med piloter och kabin baserade på LGW med brittiska avtal och brittisk socialförsäkring. Dessutom blir de maskinerna G-xxxx registrerade... Vad ska man klaga på då? Att flertalet av kabinen är amerikaner med bas i USA?

Blir svårare och svårare för DOT att neka. Det som glädjer mig mest är att motståndet här hemma (SAS) får på nöten.
pf
2016-05-05 10:59:16
SV: Norwegian har nå fått JA
PH, det kan jo hende at det beste er fra Europeisk side å si opp avtalen.

Dette kan medføre igjen at en ny avtale blir forhandlet, hvor "case Norwegian" blir inntatt.

Med en ny amerikansk president og ikke minst ny administrasjon, kan det ta flere år bare å komme i posisjon for event å starte forhandlinger.

Kan vi også komme i den sits at Norwegian åpner et bolag på f.eks American Samoa, i Pago-Pago(gunstige tax-ordninger). Dette starter flyginger til/fra Australia-New Zealand og andre destinasjoner i Søderhavet, med hub i HNL. Dette bolaget vil ha amerikanske majoritetseiere(se på Virgin America i USA,bolaget vil flere ggr i veckan, fly non-stop til en eller flere skandinaviske hovedsteder, samt minst en gang dagligen til LGW.

Ansatte ombord på dette bolaget blir amerikanere.
pierre holmgren
2016-05-04 19:47:00
SV: Norwegian har nå fått JA
Ikke sikkert det JA holder så länge...

http://thehill.com/blogs/congress-blog/economy-budget/278584-we-must-protect-open-and-fair-aviation-competition
Frågande
2016-04-18 19:34:22
SV: Norwegian har nå fått JA
Statens aktieportfölj är stor och ger normalt stora vinster. Vissa bolag går bättre andra går sämre.

Allt som staten bekostar ger inte direkta intäkter men är totalt viktigt för hela samhället. Sjukvård ger ingen direkt vinst till staten men ger på omvägar en god vinst. Viss verksamhet fungerar som en katalysator som genererar vinster i andra verksamheter.

Staten har också byggt vägar och järnvägar vilket i första hand varit en ren förlust. Men långsiktigt genererat inkomster för medborgarna.

Att dela uppgifterna på flera aktörer gör många gånger att priset för oss konsumenter stiger och servicen försämras. Jämför apoteken, bilprovningen, telefonbolag. Det har bara blivit sämre. Ok! du får välja leverantör men priset har stigit och servicen sjunkit.
sv Frågande
2016-04-18 16:08:02
SV: Norwegian har nå fått JA
Om du nu känner dig som delägare i SAS, har du frågat dig hur mycket du har tjänat på det. Efter alla enorma förluster.
Tänk ett steg längre
2016-04-18 11:43:06
SV: Norwegian har nå fått JA
Otroligt kortsiktigt tänkt.
SAS behandlar fortfarande sin petsonal väl.

Om ett bolag vinner bekostnad av sina anställda. Villet i sin tur tvingar övriga operatörer att följa efter för att konkurera. Då är vi alla förlorare.

Välkommen på kontrakt i bankok.
Frågande
2016-04-18 11:03:38
SV: Norwegian har nå fått JA
Sv Micke. Men de jobbade ju för dig. Det var ditt bolag som fick fördelarna. Sedan betvivlar jag att SAS var det bolag som bestämde. Det var ägarna alltså du ( de som representerade dig).

Tycker du att det är bättre att någon oligark tar alla pengarna?
Micke
2016-04-18 09:27:27
SV: Norwegian har nå fått JA
Om du känner till historien med SAS och hur de behandlat konkurrenter och andra diverse nämnda bolag under -80 och -90 talet så känner iaf jag ingenting för SAS. Tiden har sin gång, men glömmer gör iaf jag aldrig.
Frågande
2016-04-18 08:04:04
SV: Norwegian har nå fått JA
Varför har en del av er sådant motstånd mot SAS?

Vi är ju alla Svenskar, Danskar och Norrmän delägare i bolaget via staten. Är det normalt att man officiellt slår ner på den verksamhet man är delaktig i?

Varför göda kapitalisterna (bolag du inte är delägare i) om man inte själv är en kapitalist?

Peyer
2016-04-17 08:10:09
SV: Norwegian har nå fått JA
Samma här, äntligen börjar SAS på få nötet. De har spelat fult alltför länge nu... Flying enterprice,Skyways, Commuter, Linjeflyg,Braathens mfl. "fina" SAS har inte alltid varit så "fint". Nu är det payback.
Leif Boström
2016-04-16 15:32:19
SV: Norwegian har nå fått JA
Ingen fan av Norwegian, men jag hatar protektionism.

Bra!!!!!

Mvh/ Leffe
Jonas
2016-04-16 12:48:20
SV: Norwegian har nå fått JA
Goda nyheter! Håppas dom ansvariga förseningen, blir stillt inför rätten!
@Pierre
2016-04-16 11:07:29
SV: Norwegian har nå fått JA
Det återstår väl att se, det där vet du ingenting om. 5500 flygande idag och ca 200-300 Thai så det är ett ickeproblem. När expansionen är klar västerut och österut står på agendan blir det nog mer Thaianställningar.
pierre holmgren
2016-04-16 09:28:57
SV: Norwegian har nå fått JA
Det er vel ok , samtidig som norwegian har aksepteret ikke at anvende Thailandsk personale til og fra USA , et punkt som BK ikke ville give sig på tidligere.
pf
2016-04-16 09:22:02
SV: Norwegian har nå fått JA
Selvfølgelig skal amerikanerne gjennomføre en høring. Men, hvordan skal vi tenke oss at den skal kunne gi nei.

Med innføring av B-737 MAX vil langt flere muligheter kunne åpnes hva gjelder city-pairs til/fra USA. Cork-Boston vil bare være første skritt.

Forbrukere på begge sider av Atlanteren vil profitere på dette. Og er man ikke raskt ute å booker billett, så risikerer man å havne på bolag som SAS. For Norwegian har høye kabinfaktorer.
DC-10
2016-04-16 08:54:13
SV: Norwegian har nå fått JA
Goda nyheter! Förstår att somliga är besvikna. Den "lilla detalj" som kvarstår är nog mer en formsak.
Anki
2016-04-16 07:53:00
SV: Norwegian har nå fått JA
Det här är goda nyheter för oss som vill flyga SAS! Priserna blir lägre. Men flyga DY... I dont think so...
Mick Tolbåt
2016-04-15 23:46:09
SV: Norwegian har nå fått JA
Tag aldrig den SAAB som ryker...
@Linkan
2016-04-15 22:57:40
SV: Norwegian har nå fått JA
Ajdå, ja hoppet är det sista som överger en... Godnatt SAS
Copy cat
2016-04-15 19:06:54
SV: Norwegian har nå fått JA
U.S. DOT Issues Proposed Order on Norwegian Order International
The U.S. Department of Transportation (DOT) today issued a show cause order concerning Norwegian Air International (NAI), the Irish-flag subsidiary of Norwegian Air Shuttle. DOT’s order is now open for public comment by interested parties.

NAI’s application led to an extensive number of filings that were submitted throughout the course of the case, both in support of and opposition to the application. The substantive legal and regulatory points raised by the parties reflected the novel and complex nature of the case, which required careful and comprehensive DOT review.

In the show cause order, DOT acknowledged that the labor-related concerns raised by NAI’s opponents warranted proceeding with caution and careful consideration. Given the importance of the arguments raised, especially those about the legal effect of the labor provision of the U.S.-EU Agreement, the Department went to great lengths to give full consideration to such issues. In addition to the Department’s Office of the General Counsel performing its own international law analysis, DOT took the unprecedented step of formally consulting two agencies with special expertise on international law, the Department of Justice’s Office of Legal Counsel (OLC) and the Department of State (DOS), to solicit their views.

DOT’s show cause order states that, based on the record as a whole, as well as its consultations with the Departments of Justice and State, the provision in the U.S.-EU Agreement that addresses labor does not afford a basis for rejecting an applicant that is otherwise qualified to receive a permit. In this regard, the order states that NAI appears to meet DOT’s normal standards for award of a permit and that there appears to be no legal basis to deny NAI’s application.

The DOT order and all of the filings in the case can be viewed accessing the Federal Docket Management System at www.regulations.gov and searching for Docket DOT-OST-2013-0204. [Objections to DOT’s tentative decision are due May 6, 2016, and answers to objections are due May 13, 2016. DOT will then review those submissions before issuing a final order.]

###


DOT 41-16

Friday, April 15, 2016
- See more at: https://www.transportation.gov/briefing-room/us-dot-issues-proposed-order-norwegian-order-international#sthash.vyVGXHWQ.dpuf
Linkan
2016-04-15 17:02:05
SV: Norwegian har nå fått JA
Ej helt klart en liten detalj kvarstår!

"Det skal nå avholdes en siste høringsrunde før beslutningen blir endelig."

Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken!
Børje
2016-04-15 16:47:56
SV: Norwegian har nå fått JA
Like før klokken 16 norsk tid sendte det amerikanske samferdselsdepartementet melding om nordmennene vil få foreløpig flytillatelse.

- Basert på en helhetsvurdering av saken og konsultasjoner med justis- og utenriksdepartementene er det ikke funnet grunnlag i avtalen mellom USA og EU for å avvise en søker som ellers er kvalifisert. Det betyr at NAI synes å møte DOTs normale krav for tildeling av tillatelse og det virker ikke å være noen juridisk grunnlag for å avvise NAIs søknad, skriver samferdselsdepartementet.

Tekst från DN.no??
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev