Tråden startades av: Ivar  2016-04-19 10:42:23
Norwegian i blåsväder igen och igen 
Norwegian i blåsväder igen, när skall de få ordning på sina flygningar.

Varför betalar inte Norwegian ut ersättning till försenade passagerare utan att ha fått kniven på strupen. Mycket dåligt uppträdande av DY.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/kraver-ersattning-for-forlorad-lon-4199021.aspx

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jonte
2016-07-06 13:11:57
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Två resenärer från Östersund har anmält ett stort norskt flygbolag!

Resenärerna kräver att flygbolaget betalar drygt 7 500 kronor (800 euro) i kompensation enligt EU-förordningen för att täcka de extra kostnader som blev när resenärerna tvingades byta flygbolag för att hinna åka på sin semesterweekend i Frankrike.

Dy skulle inte överleva utan att skinna sina kunder på pengar.
Man gör inte rätt för sig!

Investerare
2016-07-04 19:35:49
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Jag tror inte att detta är en räknemiss. Norwegian kalkylerar kallt med att driva bolaget med mindre piloter än vad som behövs. Hur löser man detta utan att tappa ansiktet inför passagerna?
Jo, man lägger skulden på sina egna piloter.

Men nu står bolaget inför nästa problem. Bolaget får inte tillräckligt med kvalificerade ansökningar. Vilket kommer att leda till en ännu större brist inom en snart framtid.
Inte nog med det, de står även inför en massiv expansion.

Jag är orolig på riktigt. Relationen mellan piloter, och bolag måste förbättras omgående.

Ledningen måste agera!
@pf
2016-07-04 12:33:34
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Antalet sjukskrivningar hade inte ökat utan varit homogent. Det händer att folk blir sjuka, detta var INTE en aktion. Det var en rökridå från ledningen att lägga skulden på piloterna. IGEN. Men det är inte piloternas fel att det saknas folk, tvärt om har det varit upp på agendan länge.

Det var inte piloterna som ställde in 7 st kurser med nya piloter. Det var inte heller piloternas svåger som totalt räknat fel och sagt att det inte behövs mer folk.

Varför ska jag som pilot TVINGAS jobba mer än heltid? Min ansökan om sommarsemester blev avslagen iår igen. Då tänker jag åtminstone vara ledig de dagar jag kan i sommar. Tror ni jag fick semester till hösten som jag hade sim plan b? NEJ.

pierre holmgren
2016-07-04 10:56:27
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
@svar Haha , tjaa det var bestemt ikke alle der flöj med norwegian seneste weekend og tror ikke de kommer tilbage lige med det samme , läg dertil den Badwill der bliver vidergivet til venner og familie samt ikke mindst offentlighedens opfattelse af norwegian. Denne opfattelse har fået mange skud for boven den seneste tid med tabte retsager mod egne ansatte !!! Stop for midlertidig trafik tilladelse hos DOT osv osv , listen er lang og effekten af dette kommer at kunne läses i kommende rapporter.
Micke Johansson
2016-07-04 08:00:42
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
pf, Du har självklart rätt i att inga bolag har. så många piloter på standby, om det skulle bli nån sjukdoms epidemi. Facket kan ju inte stå bakom en sådan aktion , det skulle vara olagligt.
Vad jag har förstått är en avtal om köp och försäljning av fridagar nu sagt upp.
Prooblemet är att paxen uppmanas att själva arrangera annan transport, och själva lägga ut pengar för detta, för att kanske få pengarna tillbaks när Norwegian känner för det, och om dom tycker att det är tillräcklgt billigt. Det är detta jag menar återigen dokumenterar att Norwegian struntar i kunderna på vanlig arrogant maner.
pf
2016-07-03 19:41:44
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Micke J, jeg tror ikke noe flygbolag har så mange piloter på stand-by som når mange på en gang sjukskriver seg.

I dag er det ingen som er sjuke. Og det er ikke noe aksjon, sier facket.
Linkan
2016-07-03 09:15:59
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Flygbolaget Norwegian ställde in minst 18 flygningar till och från Norge – och en från Sverige – under fredagen och lördagen. Åtminstone 180 passagerare blev fast i Nice, skriver NRK.

Enligt Norwegian handlar det om brist på både plan och piloter.

Hur planerar man?
Ingår fiktiva flygplan och piloter i planeringen?
Haha
2016-07-02 20:35:09
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Pierre, kalla det vad du vill. Paxen flyger och ingen verkar kunna stoppa dem. Face it
Micke Johansson
2016-07-02 18:00:51
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
pf, dags att vakna och inse hur verkligheten ser ut. Hur många bevis behöver du för att förstå att Norwegian fullständigt struntar i båda kunderna och i reglerna. Det här som VG berätter är ju inte präcis första gång Norwegian har agerat på det här viset.
pf
2016-07-02 16:17:04
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
JA, Pierre, vi får "håpe" at det er Udugelighet(v.g. misforstå meg rett-dette er ikke bra) i Norwegian, ikke en form for Crew-aksjon her !

Det eventuelt sistnevnte vil være meget alvorlig. Er meget spent på de kommende dager hos Norwegian. Å få fatt i fly med crew i disse dager, også under det pågående fotball-EM(publikflyging) er meget vanskelig. Jeg vil tror at de bolag som tradisjonelt hyrer/leier ut kapasitet er "fully booked".
pierre holmgren
2016-07-02 14:13:47
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Hold da op for en liste med aflysninger som jeg ser på VG.no , der er kun et ord for dette:

BEDRAGERI !!!

Eneste forklaring på dette kaos er inkompetence som jo så kan bruges som undskyldning.
Pierre Holmgren
2016-07-02 14:00:27
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Svar pf , den sejr byder jag på i bar selverkendelse.
pf
2016-07-02 13:01:35
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Oj, her ble det veldig mye røk og veldig lite ild. Mao en riktig stor masse skitskrivning om Norwegian UTEN reell virkelighet.

Sorry folks, dere der ute har kommet med en masse påstander om Norwegian, men å klare å bevise det-ja det er svårt. Fra deres desperate svar må jeg trekke den konklusjon at dere er på absolutt ville veier.

Samtidig ønsker jeg å tillegge, i dag lørdag, ser det ut som Norwegian kansellerer en masse flyginger, mulig pga manko på crew. Jeg kan overhode IKKE støtte dette når det går ut over pax. Det virker, på rapporter fra norsk presse, som at Norwegian overhode ikke overholder forpliktelser nedsatt i EU 261/2004. Da skal Norwegian tas med denne !

Og til vår danske venn, min bestenotering på Marathondistansen, den er fra året 1988. Men, jeg holder fremdeles en god standard for min årsklasse. Vi får, en gang i fremtiden ta et "race" på langrennski på den distanse.
@Micke Johansson
2016-07-02 10:02:03
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Det finns nog egentligen inget bolag som "vill" konkurrera på lika villkor. Titta bara på SAS och deras historia med exempelvis Flying Enterprice, Sky ways, Linjeflyg... Ja listan kan höras ganska lång.
Skillnaden med Rysn och sen Norwegian är att det utmanar etablissemanget och tänker utanför boxen för att hitta ekonomiskt gynnsamma lösningar.
Ägarna såg en afförsmöjlighet, Ryan med anställningsformer och Norwegian att göra en copypaste från shippingindustrin. Det har ganska lite fokus på "andra" bolag primärt, men sekundärt drabbar det konkurrenterna.

Följde du med SAS strejk och genomskådade bolagets smutskastning av piloterna inser du att även SAS börjat härma Norwegian.
De vill vara ett premium bolag med premium priser men jämför man service då och nu ser man att de går mot low cost.
RG sa att alla som flyger åt SAS har skandinaviska kollektivavtal. Det är aldrig någon i media som synar dessa avtal. I förhållande till norwegians kontrakt är skrattretande, men det kan bero lite på vad man värdesätter. Många från turbopropp söker både SAS och Norwegian, det är fakta. Dock saknar de typerfatanhet.
Sist men inte minst så vill SAS utöka inhyrning av andra bolag för att flyga deras produktion....
Sv pf
2016-07-01 22:56:31
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Det är den anklagade som skall bevisa sin oskuld!

Att många har blivit försenade och inte fått någon ersättning är ett oomkullrunkeligt faktotum.
Micke Johansson
2016-07-01 15:36:21
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
pf, Problemet är väl snarare att Norwegian och Ryanair också för den delen inte VILL konkurera på lika vilkor med andra flygbolag, detta framgår med all önskvärd tydlighet av allt dom gör.
Sv pf
2016-07-01 15:34:53
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Har ingen bevisbörda gentemot dig.

Likaväl kan jag hävda att du måste bevisa att Norwegian gör rätt för sig. Blir du åtalad måste du bevisa att du är oskyldig när omständigheterna pekar på att du är skyldig.

Konsumenträttsföretaget Travelright har uppskattat att sammanlagt 35?000 resenärer de senaste åren drabbats av flygbolagets förseningar. Om alla drabbade Norwegian­resenärer skulle få ut maxbeloppet i ersätning, som de har rätt till enligt EU:s förordning 261/2004, skulle det kosta flygbolaget 192 miljoner kronor.

Detta är anledningen att Norwegian inte betalar, det skulle ha gått i konkurs. Utan att vägra ersättning till samtliga drabbade passagerare skulle Norwegian vara konkursmässiga.
Inge F. Vidare
2016-07-01 15:32:58
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Det är otroligt hur somliga kan fortsätta neka till att vara i samma verklighet som alla andra. Varför ska det vara nödvendigt att gå till domstolerna, EU har sagt sitt hur regelvärket är, Norwegian ska också inordna sig under dessa regler, som alla andra flygbolag.
Varför ska det vara så svårt att fatta att det inte finns specielle regler för Norwegian.
pierre holmgren
2016-07-01 14:13:09
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
@svar pf , kan du ikke läse , noget som du klandrer andre for ikke at kunne??? Hvor finder du at jeg skulle önske nogen form for censur , selv dine meninger ( ofte ret usammenhängende med metaforer og tillige hånlige ) skal da på tryk.
Den eneste gang jeg har hånet dig det var da du jo närmest var verdens bedste på marathon distancen i din alders gruppe ( 60+?) med en tid , var det 2,41 du havde prästeret ??
pierre holmgren
2016-07-01 13:54:26
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
svar pf, tror du skal kigge lidt på de andre tråde bl.a Oj da , far er gal så kan du se hvordan politikkere er ved at gennemskue norwegian. Senest har den danske transport minister også udtalt flg; "jeg mener, luftfartsbranchen skal være karakteriseret af fair konkurrence og ordentlige løn- og arbejdsvilka°r. Luftfarts- selskaber skal konkurrere pa° grundlag af innovative produkter, kvalitet og pris – ikke ved at shoppe rundt mellem medlemsstaternes forskellige regelsæt eller ved skulle konkurrere pa° ulige konkurrencevilka°r i forhold til tredjelande”. Samt yderligere ;"at der er behov for konkrete skridt, som pa° EU-plan skal sikre lige konkurrencevilka°r mellem EU-selskaber og tredjelandes luftfartsselskaber. Samtidig skal vi sikre, at udviklingen i branchen ga°r væk fra konkurrere pa° uigennemskuelige ansættelsesforhold og i stedet konkurrerer pa° kvalitet og pris”.

Dette bliver fremtidens syn på luftfart fra vores politikkere både her og andre steder og er IKKE godt nyt for norwegian men desvärre tager det tid. Dog et godt skridt i den rigtige retning OGSÅ i Norge da dommen ang. hvor de ansatte hörer til gik norwegian imod.

pf
2016-07-01 11:22:09
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Till pf, og til andre;

det er dere/ni som har "bevisbyrden" her, ikke/inte jeg. Når det skrives at det er tusenvis av saker ved denne Tingsretten, så bør, for svensk rettspraksis i et demokrati sin skyld, noen av de være oppgjort.

Jeg antar, og påstår at om så hadde vært tilfelle, og saken absolutt hadde gått i Norwegians disfavør, så ville det ha vært feiret/firad med bravur på dette Forum.

Så igjen, v.g. kom opp med bevis med deres/era påstander, ikke bare skriv tomt vås.

Og, til "denne dansken" som stadig skriver her; jeg merker meg at du vil innføre sensur, ved at noen tydeligvis ikke skal få ytre seg. Vel, vi vet, "SAS og desslike" tåler jo ikke konkurranse.....og de kan ikke konkurere etter satte vilkår fra politikere, de vil ha "sine" spilleregler, satt av SAS selv.
Till pf
2016-06-30 14:07:00
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
http://www.dn.se/nyheter/sverige/norwegian-samst-pa-att-kompensera-passagerare/

Det handlar om flera tusen ärenden som kommit in de senaste åren.
För närvarande finns det 391 öppna mål, varav 80 procent rör Norwegian.

Här kan du beställa handlingar:

http://www.attundatingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestalla-allman-handling/Bestalla-allman-handling/

pf
2016-06-30 09:51:22
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
sv pf, ettersom det skal være så mange, og angivelig mange har blitt behandlet....jeg regner med at Rettsprotokollen el.lign er åpen.

Kan du v.g. legge ut en link, så kan vi få lese igjennom tilfellene vedrørende Norwegian ved Attunda retten.
pierre holmgren
2016-06-29 20:39:36
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Svar pf , hvis vi skal ind på HC Andersen så må jeg sige at du på alle måder minder mig om " Lille Klaus " som narrer og bedrager Store Klaus og andre , ligeså med dine helt igennem og fuldstændigt subjektive kommentarer som savner enhver bund i virkeligheden mange gange når det gælder norwegian. Egentlig synd når du faktisk er en vidende mand som vi har set når emnet er et andet, men kæden er godt nok hoppet af. Men gudskelov så er du så langt ude at det er nemt for alle at gennemskue og man må undres over dine motiver. Vi andre som forsvarer f.eks SAS er dog for nogens vedkommende ansatte men du , hvad er du ???
Sv pf
2016-06-29 17:53:11
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Men här är det ett företag Norwegian som utmärker sig speciellt!

Ett bolag står för 80% av klagomålen, ett bolag.
De övriga 20% delas av många bolag.

Ser man inte Norwegians arrogans då är man nog inte riktigt 100.
pf
2016-06-29 16:51:07
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
sv pf, det er en del av det samfunnet vi lever i, også i Sverige, at begge parter kan gå til domstolene ved uenighet.

Dersom, som Jasmin er inne på i en annen diskusjon, det er blitt for dyrt å ta en sak til domstolemne, har muligens Sverige et problem. Da kan det diskuteres om rettstaten fungerer.....
Sv pf
2016-06-29 11:07:11
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Klagomålen på framför allt flygbolaget Norwegian har blivit så många att Attunda tingsrätt – dit Arlanda hör geografiskt – för något år sedan tvingades inrätta en egen avdelning för att hantera alla rättstvister.

Det handlar om flera tusen ärenden som kommit in de senaste åren. För närvarande finns det 391 öppna mål, varav 80 procent rör Norwegian.
Oscar
2016-06-29 11:02:48
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Bara under perioden februari till maj var 18 stycken av Norwegians långdistansflyg till eller från Arlanda försenade. Men Norwegian betalar inte ersättning till de drabbade, trots en EU-förordning som säger att de borde göra det.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ingen-ersattning-for-forsenade-plan

Nöjd nu pf?
pf
2016-06-27 04:20:33
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Oscar, og i særdeleshet vår alles venn Pierre "Forumets grimme ælling", v.g. forklar oss HVA Norwegian ikke har betalt for ?

Ved at du kaster deg på den saken, forklarer ikke det DIn leseferdighet, Pierre.

Og den 757, jeg hadde inget annet sted å poste en slik nyhet, likelite som et dansk nettsted nå i natt skriver at Norwegian skal anvende 3 stk F-100 fra tre ulike underleverandører i sommer. De siste stort sett på norsk inneriks.
pierre holmgren
2016-06-26 20:47:47
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Ehhh , du pf handler den her tråd om dette , norwegian og B757?
Eller er det her så stor en nyhed så du bare måtte ud med det , du kunne jo evt har startet en tråd på det i stedet. Så slog det igen slog fejl med den norske läseforståelse.
pf
2016-06-26 19:16:51
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Norwegian tar grep på ARN

vil lease inn en B-757
Ni får klara er själva!
2016-06-26 15:49:40
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/installt-flyg-stoppar-pojklag-fran-cupspel-i-barcelona
Pelle
2016-06-26 12:53:42
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Återigen, de kan lagstifta hur mycket de vill. Det är fortfarande paxen som måste dra bolaget till rätten vilket inte sker i en tillräckligt stor grad. De få som gör det får en förlikning... De är ändå ni pax som fortsätter och köper billiga biljetter som sätter krokben på er själva.
Kjosfast
2016-06-26 10:32:57
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
EU har nyligen specificerat att tekniska fel inte är att betrakta som extraordinära händelser. Dvs alla passagerare som Norwegian nekat ersättning när de blivit Kjosfasta pga Dreamlinerproblem, har rätt till kompensation enligt EU 261. 600 Euro till tusentals drabbade bli mycket pengar, flera hundra miljoner.
ABC
2016-06-26 10:27:18
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Skulle vara väldigt enkelt att komma tillrätta med detta. Lagstifta först om att det är bolagen som är skyldiga att betala ut, utan att passageraren ska behöva söka ersättning. Kräv sedan att bolag som inte sköter detta ska skicka en passagerarlista med rapport om vad som utbetalats vid varje försening. Har inget utbetalats skall detta motiveras och omedelbart prövas. Sätt vitet för underlåtenhet till miljonbelopp.
Diavel
2016-06-26 09:37:34
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Vissa tycker tydligen att det är helt okej att Norwegian fortsätter med att fullständigt ignorera passagerarnas rättigheter och fortfarande nekar att betala ut ersättning till alla som har drabbats av dygnslånga förseningar. Anledningen till att Norwegian inte betalar är att dom inte har råd med det, och därför helt sonika räkner med att dom flesta som drabbats är för dumma och lata för att dra bolaget inför rätten.
pierre holmgren
2016-06-25 21:37:12
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Du pf , Oscar er ikke i gang med en sag og kan derfor ikke skade noget han ikke er i gang med.
Måske der er et eller andet med den norske læseforståelse? Jeg kan oplyse dig om at der blev stillet et spørgsmål af Oscar.
Diavel
2016-06-25 19:56:38
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
pf, Kanske du borde hålla dig på något Norwegian kramar forum, här bidrar du inte med nånting relevant.
pf
2016-06-25 18:33:23
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Oscar, v.g. ikke kok suppe på en gammel "rusten spiker", for nå skader du din egen sak med et slikt innspill.
Pelle
2016-06-25 17:58:07
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
För att de inte måste. Folk köper biljetter ändå, så för norwegians del är det bättre med förlikningar i rätten.
Oscar
2016-06-25 11:02:19
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Varför gör inte Norwegian rätt för sig??
Ekonomen
2016-04-21 19:01:56
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Norwegian har inte råd att betala ut ersättning till drabbade passagerare!

Förlust Q1 800 miljoner norska kronor!!!!!
P
2016-04-21 09:55:36
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Finns ju bolag som hjälper till att driva sådana mål mot procentuell ersättning vid vunnet mål.
Sv pf
2016-04-20 20:57:55
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Att som privatperson driva ett mål i domstol är ekonomiskt mycket riskfyllt. Rättegångskostnaderna kan bli dryga.

Ett stort bolag kan ta den risken men en person med genomsnitts lön tar inte den risken.
Där kommer det i stället advokatfirmor som Flygadvokaten som tar sig an de mål de bedömer de har en chans att vinna.

Gemene man driver mycket sällan tvistemål i domstol.

(EG) nr 261/2004 är till för enskilda personer. Det ger i många fall en kompensation som väl täcker resenärens extra kostnader vid en försening.

Även charterbolag betalar ut ersättning. Känner ett aktuellt fall från hösten 2016. Har du en egen reseförsäkring kan de betala ut ett schablonbelopp utan att kräva kvitton. SAS följer alltid ARN´s beslut om ersättning.

Regler
2016-04-20 18:57:57
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Reglerna för DOTs ansökan var glasklara de med. Kommer "ALDRIG" gå vägen. Inte heller att bruka Thaicrew i Norge. För att inte tala om den kontinuerligt förlängda dispansen.
Någon som fortfarande tror på ersättningar?
pf
2016-04-20 18:17:03
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
sv pf, finner du det ikke merkelig at INGEN ser ut til å ha fått denne type erstatning (tapt lønn) i den tiden EU 261/2004, eller dette (eventuelt) har vært nedfelt i svensk lag/lov ?

Når jeg søker på nettet etter cases, da for hele Europa, så finner jeg INGEN som har fått denne type erstatning. Så hva er da sjansen for at vedkommende som UNT følger opp skal komme igjennom.

Hva sier du, sv pf, om at SAS kansellere avganger, som igjen gjør at folk IKKE rekker connection, f.eks med Widerøe's videre til arbeid eller jobbsammentraeder.....antar at du, med ditt bråkjekke svar, går god for at SAS kompanserer ubehaget samt gir gratis reise for deltakerne til neste møte(sammentraede) !

Og Ivar, hvor er blåsvaederet ?
Sv pf
2016-04-20 16:53:51
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Bestämmelserna i (EG) nr 261/2004 är till för att ge drabbade passagerare en schablonersättning utan att vara tvungen att strida i domstol om varje ersättning.

Svensk lag ger möjlighet att kräva ytterligare ersättning genom att precisera vilken skada man lidit. Det är dock en osäker och kostsam procedur.

EG 261/2004 är till för att gemene man skall få ersättning utan att behöva gå till domstol. Det är mycket dåligt av Norwegian att försöka slingra sig undan, man slår mot den svage inte ont anande passageraren. Men Norwegian bryr sig inte om sällan resenärer man anser tydligen att om 1000 passagerare är missnöjda betyder det inget. Förlorar man en som endast flyger någon enstaka gång betyder det inget.
Sällan resenärerna är ju "tusen bröder" finns i obegränsat antal.

pf
2016-04-20 15:48:44
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
sv pf, Innledningsvis, jeg er ikke jurusit-men transportøkonom. Men, fra en lekmanns sysnpunkt, kan jeg ikke se at disse lover/lager og bestemmelser du nevner innebærer noe nytt.

Den av år 2010 ser ut til å være en inkorperering av EU-bestemmelser i svensk rett, her EU261/2004.

Nevnte 261 ser ut til erstattete/videreføre den du nevner fra år 1997. Jeg gjentar at denne setter kompensasjonen maks til EUR 600 per reise. I tillegg er selskaper skyldig å dekke opphold og mat. Selskaper kan påberope seg ekstraordinære hendelser, samt ta saker til retten skulle det være tvist.

Finner ikke du, og andre det merkelig at spørsmålet/frågan om erstatning av lønn ikke er drøftet før i svensk rettssal. Så hva skal gjøre denne saken unik ?

Imidlertid, jeg tror mange har interesse av å se utfallet, hva gjelder dekning av arbeidsfortjeneste/lønn. Og jeg gjentar, interessant at sv pf omtrent svarer på vegne av SAS her.
Niklas
2016-04-20 15:34:52
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Snart är 40st 787 i produktion. Då ska du se att turtätheten kommer att öka. Redan planeras ännu fler oders på 787. Vissa bolag kommer vi att se gå i kk sa kjos i media utan att nämna vilka. Blir spännande att se vilka marknader han vill konkurrera på i framtiden. Hittills verkar inte kunna stoppa Kjos. Varken facken, DOT eller Pierre Holmgren.
Ivar
2016-04-20 13:47:50
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Norwegian flyger endast 4 ggr i veckan från respektive flygplats ARN, CPH, OSL till New York. Det ger 12 avgångar per vecka. SAS flyger 6 ggr i veckan från ARN och 6 ggr från OSL samt två dagliga avgångar från CPH.

Norwegian fungerar mer som ett charterbolag med få avgångar är det lättare att fylla planen. Antal resenärer totalt blir lägre.

Affärsresenärer vill kunna välja dag för sin resa utan att tvingas göra anslutningar.

Vem accepterar anslutningar? Det gör sällan resenärer, arbetslösa och ungdomar!

Räknar med att SAS transporterar mer än dubbelt så många som Norwegian under en vecka från de nordiska huvudstäderna till New York.
Sv pf
2016-04-20 12:20:11
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Enligt gällande lag kan flygbolaget vara skyldig betala ut ersättning utöver de generella bestämmelserna i EG nr 261/2004.

Se:

Svensk författningssamling 2010:510
Lag (2010:510) om lufttransporter

EU-rättsliga bestämmelser

3 § Bestämmelser om lufttransporter finns i
1. rådets förordning (EG) nr 2027/97 av den 9 oktober 1997 om
lufttrafikföretags skadeståndsansvar avseende lufttransport
av passagerare och deras bagage,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler
om kompensation och assistans till passagerare vid nekad
ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade
flygningar.
Niklas
2016-04-20 11:44:18
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Är du aktieägare var du vissa intressen inte konstigt med det. Helt klart att bolaget expanderar och hittar nya marknader, men om t ex ARN-JFK flugit med bra kabinfaktor i tre år så är det nog inte "nya" pax enbart. Sen är diskussionen omnya pax eller i te ganska ointressant så längre de fyller kärrorna. Det håller aktieägarna lugna. Skulle kabinfaktornvara betydligt lägre skulle iaf jag sälja aktier.
pf
2016-04-20 09:53:14
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Ivar, sv pf og Darth Varder.

Hvorfor jeg gikk inn i denne saken er kravet som er fremført om dekning av lønn for denne familien.

jeg merker meg derfor sv pf's svar, jeg jeg kan tolke det(vet ikke om det er rett), så svarer han at SAS gir slik kompensasjon.

Darth Varder, jeg har ikke skrevet noe om Euro 600, så her legger du et svar for meg som jeg ikke har tatt stilling til.

Jeg kan ikke se at Euro 261, eller andre, gir pax rett til dekning av tapt lønn pga flyforsinkelser. Mulig enkelte typer reiseforsikring KAN gi slik.

For min egen del, det kan jo bli en del meget interressante rettsaker, enten de vil gå i Tingsretten i denne ukjente Stockhoms fororten, eller i Norge, om dette.

Og, kom i håg, også Norwegian har rett til å kunne prøve saker. Alle andre påstander vil man kunne se på Sverige(m/flere) som en ikke-rettsstat.

Sv Niklas
2016-04-20 08:31:50
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Norwegian har expanderat kraftigt på long haul från 0 passagerare. Därför är många resenärer nya, sällan resenärer.

Om inte detta vore fallet skulle andra flygbolag ha haft problem. Men övriga flygbolag har också expanderat eller behållit status quo.

Sedan kan man undra varför vissa så ihärdigt stöttar ett bolag som inte gör rätt för sig??
Niklas
2016-04-20 06:37:26
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Vi har hört det länge nu att det är "nya" resenärer... Exempelvis hur många "nya" resenärer finns det Ivars Skandinavien då NLH gått med extremt hög beläggning i tre år nu. Där faller din teori lite... Å andra sidan är det ointressant vilka det är som flyger så länge maskinerna är fyllda.
Darth Vader
2016-04-20 01:20:25
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Otroligt, att pf och andra medlemmar av Kjos gubbens fanklubb tycker det är helt okej att Lågkvalitets bolaget Norwegian fortsätter vägra betala ut ersättningar till kjosfasta passagerare. Om det hade varit SAS som hade gjort samma sak skulle ni fått se en massa tjat från samma personer. Men Norwegian får göra exakt som dom vill, patetiskt!
Sv Niklas
2016-04-19 20:16:00
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Norwegian har många nya, sällan resenärer. Det är lyckligt omedvetna om att det finns bättre alternativ. Det är de som faller för reklamen "Dreamliner".
Niklas
2016-04-19 17:00:52
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Ändå flyger de med fulla maskiner? Vad är det pax inte förstår eller vad har vi missat? Kul för Norwegian i alla fall...
Sv pf
2016-04-19 14:17:50
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
SAS följer reglerna.
Det händer att SAS nekar ersättning men i samtliga fall där sedan Allmänna Reklamations Nämnden ARN rekommenderat SAS att betala så har SAS betalat. SAS passagerare behöver inte gå till domstol.

Norwegian vägrar och kunderna måste gå till domstol. Strax före huvudförhandling har sedan Norwegian gått med på förlikning. Då avkunnas en dom enligt förlikningen. Norwegian passagerare blir ofta utan ersättning om inte de stämmer Norwegian. Mycket dåligt!
Ivar
2016-04-19 13:23:50
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Sv pf. Om du läser artikeln så ser du att Norwegian vägrar att betala ut den lagstadgade schablonersättningen på 600 euro.

Norwegian är ett av de mest trilskande bolagen när det gäller att betala ut schablonersättning. I princip är det bara väder, krigshandlingar och flygplanskapningar som gör att flygbolagen slipper betala.

Då Norwegian i huvudsak har sällan resenärer har de klarat sig undan i många fall. De saknar kunskap om ersättnings reglerarna.
pf
2016-04-19 10:55:43
SV: Norwegian i blåsväder igen och igen
Ser gjerne at trådstarter Ivar redegjør for hvordan andre bolag kompenserer tapt arbeidsinntekt.

Hvordan gjør f.eks SAS, Finnair osv det ?

(Eller Ivar, er dette egentlig noe å lage en sak om ?)
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev