Tråden startades av: Linkan  2016-04-28 17:58:34
SAS affärsresenärernas val! 
Nu har det hänt igen!

SAS utsett till affärsresenärernas val – vinner två priser på årets Business Travel Awards.

http://news.cision.com/se/sas/r/sas-utsett-till-affarsresenarernas-val---vinner-tva-priser-pa-arets-business-travel-awards,c9966051

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2016-05-12 16:09:53
SV: SAS affärsresenärernas val!
Pierre, he-he. Jeg sover godt.

For SAS er det jo egentlig et lite utvalg flyginger som har fått 50 prosent høyere belegg. SAS Interkont har vel ikke mer enn ca 2 avganger per døgn per flyindivid. Så kapasiteten i fremre kabin er langt under en tung norsk innenriks rute, som dog har bare økonomiklasse.

For Norwegians del, jfr Kjos sine uttalelser, er det nok trenden på hele selskapets/bolagets flyginger.
pierre holmgren
2016-05-10 08:20:53
SV: SAS affärsresenärernas val!
@svar pf , du bliver bare bedre og bedre.
Har du svært ved at sove om natten fordi du hele tiden skal komme med nye fornærmelser mod SAS eller mig for den del?
Ps. At BK påstår at der er flere forretningsrejsende ombord tror jeg er falsk reklame i et forsøg på at tale tingene igang , medier labber det i sig som en kat drikker fløde.
Linkan
2016-05-09 22:31:30
SV: SAS affärsresenärernas val!
När han Björn K. får säga det själv då finns inga problem.

Med alla gånger han säger att passagerarna har ökat borde beläggningen vara en bra bit över 100%.
pf
2016-05-09 20:02:24
SV: SAS affärsresenärernas val!
Hangar(www.hangar.no) melder at Norwegian har fler forretningsreisnde i siste måned.

For de nære markedet, har de (allerede)gjennomskuet konkurrentes nye klær ?, jfr H.C.Andersen, her mulig spelat av Pierre Holmgren.

http://www.hangar.no/gode-april-tall-for-norwegian/
Re: Baggen
2016-05-08 12:38:18
SV: SAS affärsresenärernas val!
Är ett bolag där 49,7% av aktierna ägs av stater, alltså där 50,3% av aktierna ägs av privata investerare enligt dig ett statligt bolag?
Haha
2016-05-05 21:06:59
SV: SAS affärsresenärernas val!
Få bolag som har så gott om plats.
Sv Tobbe
2016-05-05 13:20:08
SV: SAS affärsresenärernas val!
Du har rätt! De andra flygbolagen har inget att komma med.
Tobbe
2016-05-04 20:47:55
SV: SAS affärsresenärernas val!
Är väl inget konstigt med det ...finns det nån konkurens....he he
Trött
2016-05-03 14:57:44
SV: SAS affärsresenärernas val!
sv Trött Jag sa inte att det är ett statligt bolag. Utan ett publikt bolag, om du läser min text.
Alltså enligt din egen utsago, så är inte SAS ett privat enskilt bolag.
Jag är enig med dig.
Sv baggen
2016-05-03 09:39:52
SV: SAS affärsresenärernas val!
I Svensk lagstiftning finns inget som heter "Statligt Bolag"!

Ett Svenskt aktiebolag kan var Privat eller Publikt.

Även om staten äger alla aktier i ett Privat aktiebolag är bolaget enligt definitionen ett Privat Aktiebolag.

SAS är ett Publikt Aktiebolag där tre stater tillsammans har 50% av rösterna på bolagsstämman. Samtidigt finns andra ägare som också tillsammans har 50% av rösterna.

Sedan har media i många fall skapat en egen definition som säger att så snart staten äger minst en aktie i ett aktiebolag är det ett så kallat statligt bolag. Detta är dock en felaktig slutsats/definition.
baggen
2016-05-03 07:15:28
SV: SAS affärsresenärernas val!
Et bolag hvor aktiemajoriteten er eid av staten (eller i SAS tilfelle 3 stater) kan ikke betegnes som noe annet enn "statlig bolag". Hva ellers er et statlig bolag?
Sv Trött
2016-05-02 18:44:17
SV: SAS affärsresenärernas val!
Men det är inte heller ett statligt bolag.

Det finns två typer av bolag. Ett aktiebolag kan antingen vara privat eller publikt.

Ett bolag som inte finns på börsen anses vara ett privat bolag oavsett vem eller vilka som äger bolaget.

Ett bolag som finns på börsen är ett publikt bolag.

I definitionen av bolag finns inget som heter statligt bolag.

Ett privat bolag kan vara helägt av staten. Men det är fortfarande ett privat bolag enligt gällande lag.


Trött
2016-05-02 16:22:30
SV: SAS affärsresenärernas val!
Ett börsnoterat företag, med både statliga och publika ägare, är inte ett enskilt privat företag som Linkan påstår.
Sv sv Linkan
2016-05-02 00:12:39
SV: SAS affärsresenärernas val!
Du menar alltså att Boeing är ett svinigt bolag bra därför att de säljer B787 med förlust, bara för att stoppa andra flygplanstillverkare.
Sv sv Linkan
2016-05-02 00:03:54
SV: SAS affärsresenärernas val!
Det är aktieägarna som tillsätter styrelsen och ger ägardirektiv.

Norska, Danska och Svenska staten var de största ägarna. D.v.s du var representerad av politikerna i ditt land. Vem hade röstat på politikerna. De röstberättigade i varje land.

SAS är och har varit ett privat bolag. Att Svenska staten äger 21,4% gör det inte till ett statligt bolag.

Poängen är...
2016-05-01 23:12:46
SV: SAS affärsresenärernas val!
Poängen är att SAS nu inte ska stå och grina över konkurrentens LH verksamhet. De har fullt upp på hemmaplan med diverse leasing som man försöker göra rumsren.
Trött
2016-05-01 22:57:03
SV: SAS affärsresenärernas val!
@Darth Vader Det är inte "so what" om vad SAS gjort, mot de bolag som de har ödelagt. Många människor arbetslösa, och mot staten som blivit tvungna att gått in med garantilöner.
sv Darth Vader
2016-05-01 22:47:12
SV: SAS affärsresenärernas val!
Jag tycker att det är märkligt att SAS inte går bättre, med tanke på utgångsläget - Monopol!
Darth Vader
2016-05-01 20:03:48
SV: SAS affärsresenärernas val!
Det är helt säkert så att SAS i gamla monopoldagarna har agerat "Svinigt" som sv. Linkan skrivar, men so what, kanske det är dags att sluta leva i forntiden, och fundera över vad som kunde ha varit eller inte...

DC-10
2016-05-01 16:42:52
SV: SAS affärsresenärernas val!
@Linkan SAS är väl knappast ett "enskilt privat bolag". Det är dels statligt ägt och dels publikt ägt. Tror att du behöver läsa på om ditt favoritbolag!
sv Linkan
2016-05-01 15:39:17
SV: SAS affärsresenärernas val!
Regering och riksdag hade inget ansvar för SAS agerande. Dock för monopolet.
SAS agerade svinigt mot bolag som försökte komma igång. De flög hellre en linje med förlust, än att låta någon annan ta linjen.

Det var just det här med träd och skog, som tydligen är besvärligt även för dig.
Linkan
2016-05-01 14:26:34
SV: SAS affärsresenärernas val!
Vilket bolag önskar sig inte monopol?

Om man skall klaga på monopolsituation som rådde tidigare så ligger ansvaret på regering och riksdag inte ett enskilt privat bolag.

Vissa ser tydligen inte träden för all skog som skymmer.

PS! Att ta 100% av marknaden är aldrig bra! Bättre låta en konkurrent ta all besvärliga passagerare som inget vill betala.

sv ph
2016-05-01 12:34:39
SV: SAS affärsresenärernas val!
Allt du kommer med är patetisk SAS propaganda, utan substans. Jag kan historien, då jag själv drabbats av SAS monopolet.
Johan
2016-05-01 09:44:26
SV: SAS affärsresenärernas val!
Norwegian har heller aldrig sagt att de har en business class. Det kallas premium just för att det inte ska misstolkas som business.
Vad är det med detta ständiga tjafs om SAS v.s. Norwegian?! Who cares! De är helt olika bolag som är profilerade på helt olika sätt!
Darth Vader
2016-05-01 02:00:06
SV: SAS affärsresenärernas val!
pf är helt ute att cykla här , Norwegian har inget som tåler att jämföras med en businessclass, inte på långa vägar.
hallå eller
2016-05-01 01:51:56
SV: SAS affärsresenärernas val!
helt otroligt att det finns baggar här som håller på att jämföra marknaden för inrikesflyg mellan Sverige och Norge...

I Sverige finns det motorvägar och järnvägar mellan städerna. Det gör det knappast i Norge. Därför är inrikesflyget betydligt mer konkurrensutsatt. Inte bara mellan flygbolagen utan det är naturligtvis första klass i SJ som är alternativet till SAS. Inte Norwegian, herrejösses...
pierre holmgren
2016-04-30 23:07:42
SV: SAS affärsresenärernas val!
@svar pf , nåh ja herligt at e hvor let du overser mit spörgsmål til dig men sandheden er vel at dit evt svar rummer lige dele af alting , patetisk.
@svar haha , frånsprunget eller hvad du kalder det , vent med at sige det til norwegian når SAS , på CPH er de stadigväk ca 1/3 af SAS så pas på ikke at väre så lemfäldig med sandheden men dog er det rigtigt at norwegian har flere pax end SAS mellem BCN og PMI og ved du hvad ? Det strunter vi i.
Og på totalen er de når året er omme stadigväk et par millioner efter SAS selv medregnet den totalt uinterresante trafik som f.eks ovenstående eller Caribien-JFK som intet har at göre med hvem der er störst i skandinavien og egentlig er selv det ligemeget , mere vigtigt hvem tjener penge og det gör vi og ikke norwegian.
pierre holmgren
2016-04-30 22:59:58
SV: SAS affärsresenärernas val!
sv sv ph , tror ikke du kender historien selv om du er en del af den , det hedder fornägtelse , som eks kan vi jo tage Brathens som var en död sild lige meget om SAS så havde gjort det ene eller det andet eller ingenting. Jeg takker så for at få ären af at SAS ikke kan konkurere i det frie marked pga typer som mig , det er lidt af en äre at få , jeg bliver helt varm om hjertet lige som jeg blev på en charter hjem fra Malta her i dagene hvor en pax sagde at vi gjorde verdens bedste job , sjovt nok er vi også kåret til bedstse charter selskab ud af CPH foran bl.a Thomas Cook og det af de rejsende og ingen andre.
@svar pf , de to produkter kan ikke sammenlignes på nogen som helst måde. I norwegians premium sidder man lidt bedre end i M klasse og det gör man også i SAS Plus som ville mere korrekt at sammenligne med på alle parametre.
At overhovedet at få ideen at sammenligne den med SAS C klasse viser bare at din ven ikke ved hvad han taler om , prismässigt ligner norwegian premium og SAS plus også hinanden og der er en sammenligning rimelig udover at flyver man med norwegian må man jo indrette sit skema efter hvornår de flyver og det behöver du ikke med et ordentlig ruteselskab der stort set altid er daglig selv på de fjerne desstinationer.
Inge F. Vidare
2016-04-30 21:58:16
SV: SAS affärsresenärernas val!
pf, Är säker på att du känner till begreppet Value for money.Om Norwegians Premium kostar hälften av vad SAS Business kostar, då är Norwegian Premium svindyrt. Det var det som var poängen.
pf
2016-04-30 21:16:55
SV: SAS affärsresenärernas val!
Inge F Videre, jeg understreker at jeg ikke har tatt det valget. Det var en i min bekjentskapskrets som gjorde det, ifm med hans tjenestereise til USA. Han måtte innordne seg sitt statlige foretaks reisepraksis.

Jeg har ingen forutsetning for å sammenlignet SAS Business mot Norwegians Premium på longhaul. Men, jeg ble fortalt at Norwegian bar halve prisen.
Pilot
2016-04-30 19:55:10
SV: SAS affärsresenärernas val!
Norwegian grupp är inte ett företag utan en koncern. Man skallars med det klara med att pengar dribblas mellan bolagen. Precis samma sker i SAS grupp. Ett tag skulle ground vara eget sen inkorporerat i airlines. Likaså SK DK NO mm.

Det många måste förstå är att det finns en historia med SAS kontra sky enterprice, skyways, linje flyg, Braathens... Ja listan kan göras ganska lång faktiskt.
Att SAS i dag får lida värmer en gammal kropp dessa dagar, vi glömmer aldrig!!!!!!!!
sv ph
2016-04-30 19:10:46
SV: SAS affärsresenärernas val!
"Norwegian group" är ett helägt norskt bolag. Att SAS har många fiender beror på hur de agerade mot konkurrenter, när de var ett monopolföretag. Allt för många flygbolag har konkursat, i och med att SAS var remissinstans när uppstickare sökte tillstånd på olika flyglinjer. Alla skall erkänna sin historia. SAS klarar inte i det långa loppet att konkurrera med den fria marknaden. Speciellt inte med personal med din attityd.
Haha
2016-04-30 17:52:32
SV: SAS affärsresenärernas val!
Ännu ett inlägg där Pierre lyckades få med Norwegian i ett inlägg. Måste kännas tungt att bli frånsprungen av dito.
Inge F. Vidare
2016-04-30 16:22:14
SV: SAS affärsresenärernas val!
pf, hoppas verkligen inte att du jämför Norwegian "Premium" med SAS Business, för då har du ingen koll alls, går knappt att jämföre Norwegiamn " Premium" med SAS Plus, på långlinjorna.
pierre holmgren
2016-04-30 15:38:23
SV: SAS affärsresenärernas val!
Jeg er ansat i SAS som du ved og får løn derfra , ret logisk men såklart ikke for at skrive her og det ville de nok også se på med mixed feelings. Men alligevel tror jeg de fleste kan forstå min motivation.
Så er det jeg undrer mig over hvordan du finder energi til at agitere så stærkt for et ikke skandinavisk og ej mere heller særlig norsk selskab. Norsk er det ikke i udpræget grad og løn får du heller ikke siger du , så hvad er dit drive? Had til SAS fordi det ene eller det andet en gang for længe siden? Eller at man tog ud de priser man kunne få og spildte dem på fejlslagne investeringer? Jantelov eller aktie interesser i norwegian ?
pf
2016-04-30 10:11:05
SV: SAS affärsresenärernas val!
sv pf, ditt siste innlegg bærer jo preg på at du ikke engang er opplest på de mest elementere i luftfarten.

For få år siden hadde SAS en fordeling av hvor de hentet sine inntekter fra. Holdt vi andre markeder utenom, og bare så på de tre SAS-land, så hadde Norge ca 55 prosent, Sverige ca 25 prosent og Danmark resten.

Du kan jo se på volumet av flyginger i/til/fra Norge, Sverige og Danmark med Norwegian. Sannsynligvis kan utslaget bli større, i norskt favør.

Jeg vil også legge til at jeg i går snakket med en på Direktør-nivå i et stort statlig foretak her i Norge. Han sa at de har ordre om å reise så billig som mulig, han flyr konsekvent bare Norwegian, og trodde det foretakets reisevirksomhet til 90 prosent var Norwegian.

Selv hadde han nyligen vært i USA på tjenst. Han ville ikke fått lov til å fly SAS Business, men Norwegian Premium, til halve prisen, var OK.

Jeg må også skrive at jeg ikke frågade han om delay på Norwegian.....
Resenär
2016-04-30 06:53:59
SV: SAS affärsresenärernas val!
Jag är affärsresenär och efter flugit med SAS inhyrda kapacitet så har jag flugit med SAS för sista gången. Vad har hänt med SAS egentligen?
Sv pf
2016-04-29 23:55:33
SV: SAS affärsresenärernas val!
Men Norge är en liten marknad. I Sverige flyger Norwegian på för få destinationer med för få turer. Passar i första hand för icke affärsresenärer.


pf
2016-04-29 19:10:35
SV: SAS affärsresenärernas val!
sv pf, du glemmer et par ting i din argumentasjon.

Det første er at svært få har behov for å reise til alle disse steder som SAS/Star skryter av at de flyr til. De langt fleste reiser går til en 10-15 hoveddestinasjoner, både i inn og utlandet. Dit flyr begge bolag, men fremdeles, Norwegian har flest direkteruter.

Det neste er at du tydeligvis ikke kjenner til det norske markedet, en del av det er innenriks-hvor vi, bl.a. pga landets geo-og topografi reiser langt mer med fly enn f.eks i Sverige. Kom i håg at reiser for det offentlige er "big" business i Norge.

arrow
2016-04-29 18:27:55
SV: SAS affärsresenärernas val!
Tror jag det, affärsresenärer behöver ju inte betala sina biljetter själva...
Allan
2016-04-29 16:25:46
SV: SAS affärsresenärernas val!
Med en riktig proffsig inköpspolicy så
borde det vara företagen som fick utslagsrösten.
Sv pf
2016-04-29 15:51:38
SV: SAS affärsresenärernas val!
Men Norwegian har ett begränsat utbud. Med SAS och partners kan du resa till 1316 flygplatser i 192 länder jorden runt på en bokning.

Tror knappast att affärsresenärer bokar en resa där varje delsträcka är en egen biljett. Reser man mycket uppskattar man enkelhet och service väldigt mycket.

Norwegian ligger långt, långt, långt efter!
pf
2016-04-29 15:03:08
SV: SAS affärsresenärernas val!
Darth Vader, du skriver utenriks, noe jeg aldri har sagt. Jeg skriver det norske markedet.

Og, fra egne og andres observasjoner ombord på Norwegian. F.eks reiser stadig norske ministre med Norwegian. Der ser man fra pressereportasjer i tidninger og TV.

Norwegian har fler non-stopp ruter til/fra Norge, noe som igjen gjør bolaget fristende for business-reisende.

De ganger man ser mange business reisende på SAS, er det vel Darth vader, at Norwegian er full-booket (vel, det er jo en del som er lurt av propagandaen og således har Eurobonus-kort)
Darth Vader
2016-04-29 13:01:41
SV: SAS affärsresenärernas val!
pf, det skulle vara intressant att få veta vad du byggar ditt påstående på ang. att det norska utrikesrese marknad skulle vara större end det svenska utrikes resemarknad, samt vartifrån du vet att så många affärsresenärer väljer Norwegian från Norge
Sv Lågprisprofilen
2016-04-29 12:58:53
SV: SAS affärsresenärernas val!
Ja, du säger själv att SAS är enastående.

"SAS är störst och har knappast någon konkurrens i hela segmentet. De konkurrenter som finns erbjuder bara delar av SAS utbud."

SAS har ett betydligt bättre utbud och service än konkurrenterna.

Det är därför de vinner!
Lågprisprofilen
2016-04-29 10:47:57
SV: SAS affärsresenärernas val!
"... 3000 svenska frekventa affärsresenärer och beslutsfattare korade SAS som vinnare i kategorierna ”Bästa Flygbolag Utrikes” ..."

Ungefär lika intressant att SAS vinner detta som att SJ skulle vinna bästa inrikes tågoperatör, eller Arla vinner pris som årets leverantör av färsk mjölk i mälardalen.

SAS är störst och har knappast någon konkurrens i hela segmentet. De konkurrenter som finns erbjuder bara delar av SAS utbud.
pf
2016-04-29 10:17:30
SV: SAS affärsresenärernas val!
Jeg tror det varierer veldig fra marked til marked.

I det mindre svenske markedet har de nok SAS som preferanse. I det større norske markedet er det svært mange businessreisende som flyr med Norwegian.

Å blande det sammen med priser er som å blande pærer og epler.
Bosse
2016-04-28 20:11:44
SV: SAS affärsresenärernas val!
Finns det något alternativ? Norwegian eller? Haha!
DW
2016-04-28 20:10:39
SV: SAS affärsresenärernas val!
De har väl inte så mycket till val heller.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev