Tråden startades av: Ramp Nisse  2016-04-30 20:32:19
SGH, läget 
Någon som vet vad som händer mht SGH/ Aviator?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Slobo
2016-05-09 21:20:09
SV: SGH, läget
och nu ska endast rampen på MMX + GOT säljas/bortskänkes?
Går båda dessa stationer minus eller vad är felet? Kan inte generera några pengar in i kassan till sas?
Slobo
2016-05-04 17:54:35
SV: SGH, läget
Härligt att sas kan tänka sig aviator som handlingbolag men INTE Qater....

VAD FAN SYSSLAR sas MED? Pajasar!!
inte riktigt
2016-05-04 16:56:12
SV: SGH, läget
Inte riktigt som vanligt. SAS har ju sedan många år haft för avsikt att sälja SGH så avsikten att behålla egen groundhandling på hubbarna innebär nya tider, nya planer.

Och visst känns det som att beslutet ligger rätt i tiden. SGH på ARN har ju nuförtiden en bättre ekonomi än förr och expanderar med mer personal, mer utrustning och fler kunder.
som vanligt
2016-05-04 12:12:24
SV: SGH, läget
Denna fråga har varit på tapeten sedan 2004. Så egentligen är inget oförändrat.
saken i egna händer
2016-05-04 09:20:06
SV: SGH, läget
Och så går livet sin lugna gång bland sassarna på ARN
L-1011
2016-05-04 09:00:02
SV: SGH, läget
SAS officiella press release

SAS behåller marktjänstverksamheten på huvudflygplatserna (Cision)
2016-05-04 08:00
I linje med den avsiktsförklaring som ingicks i september 2015 har SAS och Aviator Airport Alliance Europe AB (Aviator) kommit överens om att fortsätta förhandlingar om överföring av verksamheten på SAS Ground Handlings linjestationer i Göteborg och Malmö till Aviator. SAS har dock beslutat att inte outsourca markverksamheten på huvudflygplatserna Köpenhamn, Oslo och Stockholm.

I september 2015 ingick SAS en avsiktsförklaring med Aviator om ett övertagande av markverksamheten på huvudflygplatserna i Skandinavien samt Göteborg och Malmö. Efter analys och utvärdering av budet har SAS och Aviator kommit överens om att endast slutförhandla överlåtande av markverksamheten på flygplatserna i Göteborg och Malmö, vilket är i linje med vad SAS genomfört på övriga linjestationer i Skandinavien och övriga världen.

SAS har beslutat att fortsätta driva vidare markverksamheten på huvudflygplatserna i egen regi. Under de senaste åren har SAS drivit ett stort effektiviseringsarbete inom SAS Ground Handling samt outsourcat en stor del av verksamheten, vilket reducerat kostnaderna med cirka 300 MSEK de senaste två åren.

SAS och Aviator har kommit fram till att det inte finns kommersiella förutsättningar för ett övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna. SAS digitaliseringsagenda innebär möjligheter för ytterligare effektiviseringar och kundförbättringar inom markverksamheten som bedöms att kunna genomföras bäst i egen regi.

Förhandlingarna kring markverksamheten i Malmö och Göteborg förväntas vara klara under sommaren 2016.

SAS Investor Relations

SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj 2016 kl. 08.00.
pengar från öknen
2016-05-02 01:51:28
SV: SGH, läget
Man kan tycka vad man vill om Qatar men bland SGHs kunder så betalar de mer än någon annan och får "premium handling" såattsäga
Darth Vader
2016-05-01 20:12:48
SV: SGH, läget
Det låter helt otroligt att den affärens vara eller inte står och faller med vad ett skitbolag som Qatar Airways tycker.

Qatar Airways, bolaget som får även Norwegian och Ryanair att framstå som vildaste lyxbolagen att resa med.
Peter
2016-05-01 18:20:47
SV: SGH, läget
Qatar byter handling som någon byter kalsonger. En kund kan inte ligga till grund för SAS beslut.
vem fan vet
2016-04-30 21:38:50
SV: SGH, läget
aviator har lagt ett bud som nått SAS ledning. som ren formalia har väl SAS sagt nej till detta första bud och aviator ska lägga ett bättre bud.

dock gör rykten nu gällande att det inte lär bli någon försäljning till Aviator.
bland annat Qatar (mycket viktigt kund) är negativt inställda till Aviator
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev