Tråden startades av: iker89  2016-05-04 20:21:31
flygmekaniker/flygtekniker 
Heej :) precis blivit klar med min utb till tekniker (b1) det som återstår nu är att börja jobba som flygmekaniker. Har hört att både SAS och Norwegian är i behov av tekniker/mekaniker men ser inga annonser ute på nätet !?
Ni som jobbar som tekniker/mekaniker, vad föreslår ni att jag ska/borde göra ?
Är verkligen intresserad av flyg men det är sjukt svärt att hitta jobb :/ :(

Alla tips uppskattas :D

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

iker89
2017-02-04 14:14:39
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Har sökt till F7 så det återstår o se:) kan kanske höja lönen lite då jag har jobbat inom Försvarsmakten ett tag :)
@Nykläckt vilket fack är det du menar ? Själv är jag med i Officersförbundet.
Nykläckt
2017-02-04 05:02:44
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Hör med facket exempelvis om vart du kan söka, då kanske du kan få mail till någon chef att skicka ditt CV till som komplement till att registrera ditt CV på diverse databaser. Så gjorde jag och fick för några månader sedan mitt första jobb som mekaniker!
För övrigt så är inte lönen så hemsk som vissa vill få det att låta som, även om det är ju så klart relativt vad man tycker är bra lön. Själv fick jag en ingångslön på ungefär 32000 kr före skatt inklusive diverse tillägg.
Gant
2017-02-03 07:42:44
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Har också samma utbildning men valde att söka mig bort från flygbranschen då lönerna är fruktansvärt låga. Är 21 idag och jobbar inte inom flyget men har en teknisk roll inom läkemedelsbranchen och har samma lön som en erfaren b2 tekniker.
Tech
2017-02-02 19:48:30
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Annars söker de ju folk på F7 emellanåt. Både militära och civila.
Tech
2017-02-02 19:47:01
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Är du från thn? Finns väl tyvärr inget kvar där. Dålig koll vad som finns på Landvetter men EMS tar ju in ibland. Kanske kan få jobba på timme som sagt.
Iker89
2017-01-31 08:50:36
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Vart ska man söka då?
Jag hade det i Trollhättan på Golden Air.
Niklas
2017-01-29 22:16:06
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Det finns rätt mycket jobb på Arlanda, men var beredd att du får jobba på timme. Tills du får ut ditt EASA A eller B1.

Var fick du din praktik när du gick i skolan?
Iker89
2017-01-24 10:27:53
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Det svåraste är att ingen vill ha en mekaniker som saknar erfarenhet trots att jag har B1 moduler färdiga samt ha gått flygmekaniker gymnasie.
Hur ska man göra då?
Har letat efter jobbannonser i Norge men hittade inga,har ni några så får ni länka hit dem ?
30 års erfarehet B1 B2
2017-01-23 10:48:09
SV: flygmekaniker/flygtekniker
När B1 har fått ut sitt första certifierad så brukar grundlönen vara 25-26 tusen kr före skatt. Kolla parkeringen där flygtekniker har sina bilar, knappt någon nyare än 10 år vissa 20 år gamla , kolla parkeringen där Bilmekaniker har sina bilar, oftast några år gamla högst. Varför jo de tjänar kring 30000 kr och jobbar hemmavid dvs ingen pendling och dubbelt boende, Bilmekanikern behöver inte heller frysa arslet av sig ute på plattan på flygplatsen när mcc ringer var 5 min och undrar när bromsbytet är klar. För 30 år sen så tjäna vi minst dubbelt mot en Bilmekaniker men i dag har lönerna utjämnats framför allt hos de yngre.
Kim
2017-01-22 21:42:34
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Satsa på Norge, Schweiz, Luxemburg, istället. Ingångslönerna är mycket högre. Dessvärre även priserna och levnadskostnaderna. Som mekaniker har du en ingångslön på ca 30-40.000 och om du nu är tekniker ligger det på 40-60.000

Flygbranschen är en av branscherna med mycket övertid och vissa månader kan du mer än dubbla din lön om du är duktig. Däremot måste du påräkna att arbeta skift. Dvs du är ledig mitt i veckan men aldrig på helgerna. En normal övertidsdag är vanligt skift + ett extra skift, med andra ord 16 timmar.
iker89
2016-05-21 09:23:01
SV: flygmekaniker/flygtekniker
@Tech Det misstänkte jag också att det va så. Kan se något annorlunda i Försvaret i Linköping/Luleå och Ronneby, samt även i Norge...
Tech
2016-05-19 23:41:08
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Helikopterbranshen är värre än fixed i Sverige. Bolagen är få och små om man inte räknar med Sjöfartsverket,Patria och SAAB.
Dålig koll på de 3 stora men misstänker det är lättare att komms in men du kanske får gå länge som mek. De skickar nog inte folk på typkurs om det inte är behov.
De mindre aktörerna vill nästa uteslutande att man har cert helst på i allafall någon av typerna de opererar.
Inte heller så jättebra lön på de mindre men ofta roligare jobb.
Men kämpa på för det är inte många som kommer in och det kan ta ett tag. Men kommer man bara in och inte ger upp så öppnar sig branschen bara man får ihop sin grundpraktik.
iker89
2016-05-19 19:45:01
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Tack för alla tips.
Har ringt ut lite men med inget framgång. Blir det inget med civila bolag får jag söka till FMV.
Ang lönen så tror jag att för en mekaniker borde ingångslönen vara på ca 25.000.

Finns det någon som jobbar som helikopter mekaniker eller tekniker, hur ser det ut på den fronten ?

Tech
2016-05-19 00:34:20
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Mitt tips är att läs in din B2 så sticker du ut lite extra.
Köpa en typkurs själv är meningslöst innan du har din praktik klar.
Sen söker som sagt de flesta folk som redan har cert eller har praktik nog att skickas på typkurs ganska omgående.

Sen undrar även jag vilka bolag som betalar 29 för en mek och 45+ för en tekniker?
Känner ingen som fått den lönen som nybakad mek och själv har man nu med närmare 20 år i yrket varav 16 med cert (B2 och C behörig) kommit upp i de lönerna.
Så att man har de fantasi summorna som nycertad låter lite otroligt.

@HK
2016-05-12 07:30:18
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Så ingångslönen är 20tkr högre än ingångslönen i kollektivavtalet? Skulle inte tro det..
Kanske för nån med rätt typkurser och 10-20års erfarenhet av branschen.
HK
2016-05-10 22:02:47
SV: flygmekaniker/flygtekniker


Sök till EMS. De har bas Säve, Bromma, Kastrup och på Gardemoen.

En tekniker ligger på runt 46.000:- och en mek på cirka 29.500 i ingångslön. De söker ofta efter mekar på HS800 och Citation X.

Lycka till!

Smurf
2016-05-10 15:06:16
@FD flygmekaniker
Du fick med rätt avdelning men det är Transportfacket som har flygmekanikerna. Som flygtekniker kan du antingen gå genom Transport eller SFF/SRAT. SRAT har aktuell lönestatistik på sin hemsida.

Det är en ganska tuff bransch men kommer man in i den så är det värt det. Kanske inte lönemässigt eller livskvalitet eller schema men man kommer hem trött för det mesta och det går inte att sätta pris på.
FD Mekaniker
2016-05-09 10:17:21
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Seriösa flygbolag ha avtal med IF Metalls Flygmekaniker avtal. Vill du veta vad den aktuella lönen är så får du kontakta dem. Tror det är avdelning 46.
Sist jag arbetade var ingångslönen för en grön mekaniker ca 22,000kr
Åke
2016-05-08 18:27:38
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Jag ar inte tekniker, darfor jag fragar....
Nils
2016-05-08 16:13:16
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Prova med Gotechnic på Landvetter, de tar in folk hela tiden,dem har bytt namn nyligen till något annat förresten
@Åke
2016-05-08 14:55:15
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Om du är flygtekniker finner du det i kollektivavtalet.
Åke
2016-05-08 13:11:08
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Vad ligger mekaniker resp tekniker lönen på hos SAS resp Norwegian?

Har noterat att EMS söker tekniker/mekaniker med jämna mellanrum. Vet inte varför. Kanske folk använder dem som språngbräda? Gjorde teknisk kurs där en gång i tiden och det jag upplevde då var mycket trevligt folk, så att folk slutar pga av otrevlig stämning har jag svårt att se.

Lycka till.
Flygtekniker
2016-05-07 22:52:34
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Sök allt du kan och lite till. Förr eller senare får du napp. Det kan gå väldigt fort och lätt och det kan ta väldigt lång tid i kombination med blod, svett och tårar. Vet du att du vill bli flygtekniker och är beredd att satsa så ska du göra det! Norwegian och SAS har nyss anställt mekaniker, och det är i den änden du måste börja. Norwegian kommer nog inte anställa några fler inom närmaste framtiden (I vart fall inte i Sthlm) Men SAS kanske har ett större behov. Norwegian har dessutom genom åren handplockat de tekniker de velat ha från SAS och fram för allt från fd priority. jag vet inte vad ingång lönerna för mekaniker ligger på i SAS eller norwegian i Sverige. Jag har hört att teknikerlönerna är högre i norwegian än i SAS för tekniker.
iker89
2016-05-06 11:47:54
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Har redan kontaktat några men fick inget svar än. Vem är det man ska kontakta på SAS och Norwegian, någon som vet epost eller tel. nummer ?
Vad ligger en typ kurs på om man ska betala det själv,och hur lång är den ?
Vad har en nyutb. mekaniker för lön på SAS och Norwegian?
Hur ofta jobbar ni natt/helg ?

Flygtekniker
2016-05-06 09:31:06
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Det söks folk, ansökningstiden har nyss gått ut hos både Norwegian och SAS. Mitt tips till dig är att kontakta dem ändå och fråga om du kan skicka in ditt CV ändå. SAS kommer att ta in mycket folk på sikt och Norwegian kommer också ta in en hel del. Det är svårt att komma in i branshen men är man väl inne så brukar det lösa sig. Ett annat tips är att söka till Jet Aviation i Schweiz, dom brukar ta in en hel del folk
Flygtekniker
2016-05-06 07:37:50
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Det finns ingen anledning att begränsa sitt sökande. Sök allt. Skicka intresseanmälningar och personliga presentationer till alla bolag du hittar som du kan tänka dig att jobba för. Precis som med crew så kan man inte alltid vänta sig att jobba på sin hemort. Det kan krävas att man flyttar eller pendlar långa avstånd.

Stora bolag med stora baser föredrar ibland nyutexaminerade tekniker framför erfarna då de kan "uppfostra dem" i sin anda. Då kan personliga egenskaper väga tungt. Är du riktigt seriös och har råd så kan man köpa sig en typkurs på någon populär flygplanstyp för att bli mer attraktiv på marknaden.

Det finns massor av ställen att jobba på men det finns också ganska många tekniker så det gäller att ligga på och visa intresse.

Lycka till!
@Harald
2016-05-05 18:52:53
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Simpelt, det outsourcas till England och Öststatsländerna. Där kostnaden för arbetad mantimme är billigare då sociala avgifter och löner är sämre. Blir inget underhåll kvar i Norden i framtiden.
Harald
2016-05-05 16:57:26
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Vem ska laga och serva motorerna då tänkte du?
Kommer nog behövas mekaniker annars blir det ju inget flygande alls, som om det vore trolig utveckling.
Fast du kan nog inte gå direkt på största bolagen.
Hissmontören
2016-05-05 14:32:10
SV: flygmekaniker/flygtekniker
Sorry, senaste åren är bortslösade för dig.. De sökte bara erfaret folk. Finns varken tid, pengar eller resurser i företagen att lära upp nån sen Low Cost eran startade. Det är den bittra sanningen. Kolla efter andra jobb.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev