Tråden startades av: pf  2016-05-16 19:58:47
SAS's berømte gardin på Long-haul 
Slik jeg forstår situasjonen, flyr ca 200 danske SAS cabin-crews(cc) på norsk og svensk inrikes og Europa-produksjon. Dette fordi det skal være uenighet om hvileområde ombord på long-haul ruter ut fra CPH. De 200 er erstattet av norske og svenske kollegaer.

Nå leser jeg om sterk rekruttering av nye cc. Likevel leser jeg også at SAS vil ha overtallighet på disse 200, og at gardinstriden ikke er løst. Jeg forstår det slik at SAS KAN ta tiltak mot oppsigelse av de 200.

Så, hva er egentlig rett? Jeg utfrodrer vår alles venn og profet, Pierre til å gi oss sannheten i denne striden.

Vi andre, risikerer man at fagforeningen CAU, virkelig lager et festlig sommer for SAS, forutsatt at SAS innleder oppsigelsesprosessen ?



Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jer vej int
2016-05-29 07:48:59
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
CAU skall ha all eloge för att stå upp i detta spörsmål.
Besättningens viloutrymme skall givetvis vara avskilt från passagerare.
Moduler med fast väggar samt fullt nedfällbara vilosäten är ett måste på alla flygningar överstigande två (2) timmar.
Detta för att besättningen skall slippa utsättas för feta svettluktande pax som saknar all form av hyfs.
pierre holmgren
2016-05-28 14:09:09
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@svar DC-10 . at du har noget mod mig kan jeg leve med men tilbage til det vi to diskuterede , nemlig om jeg producerer tilsträkkeligt i dine öjne eller bare er forkälet? Men åbenbart mener du ikke det er at lave noget på mit ene eks. med to laaange dage på kort og op til Stockholm og N.Y näste dag og hjem på dag 5 med duty time på 46 timer og block timer på 36 , som sagt på 5 dage og jetlag dertil.
Se det er hverdagen for SAS ansatte i kabinen , så sig ikke at vi er forkälet , det falder på sin egen urimelighed.
DC-10
2016-05-28 09:42:54
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@ph Jag har inget emot SAS. Jag tycker bara att du är för mycket!
E
2016-05-28 00:55:01
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Om SAS står upp och driver igenom skadeståndskravet mot danskarna kommer jag få en ny respekt för SAS.

Kanske vi då slipper fler "fackliga möten" etc.

Och, väljer danskarna att köra sitt race, då skall inte en enda flight bemannas från Danmark
pierre holmgren
2016-05-27 20:50:42
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@svar DC-10 , du kan välge hvilket system du vil , point elller det nutidige , minder dig lige om det var dig som talte om block timer og nu vil du tale om point!!! Fint nok , det ändrer intet , jeg laver betydeligt mere end du nogensinde gjorde , du optjente godt med block timer på de lange ture til de eksotiske destinationer du nävner mens jeg pukler rundt til CDG , AMS , LHR , BGO og ARN for den del med små block timer til fölge og så garneret med nogle lang turer og alligevel kommer jeg op i block timer der slår dig. Derfor siger jeg igen , så kan du selv regne ud at duty tiden er enorm for mig (typisk 155 dutytimer på en måned og 98 block timer) hvorimod for dig var dutytime og block timer rimelig identiske. Du har udviklet dig til en sur gammel gubbe som har et eller andet märkeligt had til SAS på trods af du har nydt godt af sammelägningen mellem Scanair og Conair.
sv ph
2016-05-27 15:59:26
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Vilken färg har gardinen?
Lukas Brödräka
2016-05-27 14:01:03
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Vi måste lita på ph. Han är ju SAS talesman. Fy den som klagar på honom.
Trött
2016-05-27 13:47:00
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Oj, 35 timmar med än DC-10. Imponerande ph.
DC-10
2016-05-27 13:38:04
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@ph Återigen visar du på okunskap. Jag jobbade efter det gamla "poängsystemet",
där cockpit crew belastades med fler "poäng" än CA's. Vi flög till fler destinationer än LPA. Kuba, USA, Thailand, UAE mfl. Dessutom hade jag STO bas. Ditt räkneexempel visar att det är just i kabin du hör hemma.

Ps. Vi hade vita skjortor, utan kaffe fläckar. Ds.
pierre holmgren
2016-05-27 10:26:16
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@svar DC-10 , 850 timer ? Ja det når du bare du flyver LPA-CPH-LPA mandag til torsdag og holder fri hver fre-lör-söndag (bare som eks.) og så bare 41 uger ud af årets 52 uger så altså 11 ugers ferie , det er der ikke mange der har. Og 850 blok timer slår jeg let og nemt , ligger på 885 på rullende 12 måneder og det er endda "optjent" på kort/lang med en masse korte turer , så kan du selv regne ud hvad den reelle dutytime er. Er der nogen der har haft det godt så er det dig , störste problem i dit tidligere selskab for piloterne og F/E var og er for den delen hvilken farve uniforms skjorterne skulle have.
Sucksdorph
2016-05-26 22:35:27
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Det handlar o 35-37 miljoner som inte CAU har. Detta efter den olagliga strejken förra året.
DC-10
2016-05-26 21:48:57
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@ph Det är du som inte vet vad du talar om. På min tid flög vi upp till 850 timmar/år. Så kom inte och snacka en massa strunt!!
pierre holmgren
2016-05-26 17:23:09
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@var DC-10 , du aner ikke hvad du taler om , engang för i tiden så måske der var lidt forkälelse men en äldre herre som dig havde ikke engang klaret bare at sidde med på en stol uden at lave noget på vores skemaer nu om dage , så drop din barnlige retorik. Hvad mener du f.eks om CPH-ATH-CPH/CPH-AGP-CPH-STO/STO-HKG/HKG-STO/STO-CPH alt klaret på 5 dage og så 3 F dage , värsågod at skyl med en tjeneste göring på 46,5 timer på disse 5 dage. Generelt bliver vi scheduleret tät på 47 timer på rullende 7 dage og går op til 60 ved forsinkelse.
pf
2016-05-26 15:21:16
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Kapten, først, hadde alle de tre lands cabin-crew hatt dette som "kampfsak", ville det vært noe mer hold i din argumentasjon.

Og, så kan man spille inn i diskusjonen en fråga om SAS har kjøpt inn "fel" type fly ?

For finnes ikke egen crew hvile-bunk i andre (og andres) flytyer. Så, burde personalet blitt "hørt" tidlig i prosessen ?
sv Kapten
2016-05-26 15:06:23
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Så du menar att alla bolag som inte har fasta väggar i viloutrymmet är osäkra?
Då är alltså SAS ett osäkert bolag att flyga med.
Lasse
2016-05-26 09:34:31
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@Kapten, det krävs ingen vila enligt myndighetsbestämmelser, på de korta flighter som A330-300 är kapabel till, max 10 timmar. Kabinpersonalen flyger idag till Kanarieöarna tor utan vare sig vilosäten eller moduler, det är en mycket längre arbetsdag.

Det här handlar istället att CAU vill att SAS droppar skadeståndskravet på 35 miljoner för den olagliga strejken i Cimbersaken, och lite annat skit. Men det berättar inte CAU.
Kapten
2016-05-26 07:18:07
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@pf
Det är här problemet ligger. Tillsynsmyndighetens krav tillgodoses, men är det detsamma som att vilo arrangemanget med " gardiner " ger Crew lugn och ro för att kunna tjänstgöra längre tid alternativt
kunna flyga tillbaka efter kortare vila på ute station? Mitt svar är NEJ. Reglerna måste ändras så att alla blir tvungna att ha ett viloutrymme som ger lugn och ro. Det handlar om säkerhet, arbetsmiljö och inte minst vår hälsa.
Med vänlig hälsning,
Bromma
DC-10
2016-05-25 20:16:28
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
SAS danska "cabin crew" är den mest bortskämnda crew som finns!
Fullständigt utan verklighets förankring!
DW
2016-05-25 17:46:28
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Har verkligen SAS sådana långa flygningar att det behövs sådana viloutrymmen?
pf
2016-05-25 14:47:51
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Kapten, interessant innlegg.

Bør du følge det opp med å redegjøre hva slags løsninger SAS's hovedkonkurrenter opererer med, og hva Tilsynsmyndighetene rekommenderer for crew-rest ?
Kapten
2016-05-25 09:04:22
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Hej,
En gardin är icke en acceptabel lösning för att få lugn och ro. Vi har provat denna lösning denna säsong med dåligt resultat. Jag förstår att man kämpar mot detta och kan bara beklaga att " marknaden " inte förstår att det i förlängningen rör sig om flygsäkerhet och inte om ngn lyx för Crew.
Med vänlig hälsning,
Bromma
Ibsen
2016-05-25 04:02:54
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
CAU
R.I.P
(Dom har snart förstört klart SAS-CPH)
Därmed åter äventyrat SAS dåliga ekonomi....
Tomaz
2016-05-19 19:51:53
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Det är en jättefråga! Du får inte bestämma vad som ska diskureras på detta forum och inte!
Cph4ever
2016-05-19 16:50:59
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
www.kabineforeningen.dk
sv ph
2016-05-19 12:37:11
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Jag har tillräcklig information, för att kunna ha synpunkter om CAU.
Cph4ever
2016-05-18 23:14:45
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
CAU:s dagar är räknade....tro mig.
pierre holmgren
2016-05-18 17:59:59
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
sv sv ph , tror ikke du ved nok til at dömme i denne sag , altså om CAU er arbejdsgiver fjendtlig på en måde som retfärdtigör opsigelser hvis det kommer dertil hvilket dog er troligt , men pladserne på flyene er tabt som det ser ud nu , opsigelser eller ej og det er trist. Jeg skal ikke heller forklare noget som helst til evt opsagte , det må CAU selv klare i skön forening med SAS.
sv ph
2016-05-18 15:22:17
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
När man som CAU driver sin arbetsgivarfientliga linje, ja då blir det uppsägningar.
Om du inte blir drabbad, kan du väl förklara för de som är det, att det är facket som är ansvariga för uppsägningarna.
Darth Vader
2016-05-17 22:39:28
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Om CAU fortsätter sin konfrontations linje, då kommer det bli allt färre nyanställningar på CPH basen och fler på ARN och OSL. Synd för dom på CPH som faktisk vill jobba och inte som strejk ivriga fraktionen inom CAU som bara vill ställa till med bråk , och arbetsvägring. Man kan ju hoppas att allt fler på CPH basen inser att CAU är på väg åt helt fel håll.
Gunnar
2016-05-17 12:18:40
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
@@pf.Det är en jättefråga! Hur är det möjligt att bråka om en gardin??
pf
2016-05-16 21:42:22
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
"at" pf, jeg visste ikke, jfr DITT syn, at SAS er blitt "flag-carrier" i DPR Korea ?

I vår verden MÅ vi absolutt tåle en slik diskusjon, jfr Pierre's innlegg.
pierre holmgren
2016-05-16 21:06:25
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Det kan komme til opsigelser i Köbenhavn , også mange men det skal forhandles hvordan disse så afvikles. Men det er klart at som landet ligger og der er 4 eller 5 fly crew fra CPH ikke kan flyve så giver det en overtallighed og disse job går til Norge og Sverige. Forhandling om situationen er egentlig afsluttet og så måske alligevel ikke men indebärer at man rekruterer på livet lös både i Oslo og Stockholm.
@pf
2016-05-16 20:24:25
SV: SAS's berømte gardin på Long-haul
Du har missuppfattat vad det handlar om, detta är en ickefråga numera.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev