Tråden startades av: Kaparn  2016-05-17 20:17:13
Airbus A330 vs Airbus A340 
Ni som flugit med både Airbus 340 och 330,är det stor skillnad i accelerationen dom emellan?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kaparn
2016-05-28 10:44:32
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Ordning i klassen nu barn!
Stora R/R motorer har 3st axlar, tar därför ngn sekund extra att spola upp vid TO!
Så motorer med 2 axlar är ngt snabbare.
Beror alltså på tillverkare av motorer!
Fler rörliga delar=längre reaktions tid.
Darth Vader
2016-05-25 21:20:40
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Julle, nu får du verkligen skärpa dig lite.
Alla som har bara minsta lilla intresse för mekanik och fysik, vet ju att ett mindre hjul, eller i det här fallet en fläkt ,reagerar snabbare än en stor fläkt. borde vara allmän skolkunskap
pf
2016-05-25 19:07:56
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Emil, det jeg kjenner til er ruter mellom Australia/New Zealand til Chile/Argentina.

Det ligger en film på You Tube fra Aerolineas, hvor de bruker en A-340(AR har senere kuttet linjen), her viser en av pilotene ulike ruter. Det sørligste av disse passerer 70 grader sør, altså ikke så veldig langt sør målt mot nordlige halvkule.

De aktuelle bolag anvender, QF B-744, NZ B-789(og av og til B-772ER), LA B-789

Så langt jeg vet har NZ og LA 330 min ETOPS(Engines Turn Or Passengers Swim)-godkjenning.

Aktuelle diversion plasser kan være CHC-AKL-og Ohakea Airbase, NZ, Papa'ete og Easter Island. Selvfølgelig også en rekke plasser i Argentina og Chile.
sv emil
2016-05-25 17:34:59
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Apropå nördforum. Jämför bolagens rutter med sydpolen, så finner du att det finns ingen anledning, att flyga över sydpolen. Var får ni allt ifrån?

@Julle Motorer med mindre fan spolar upp snabbare, än en med stor fan.
"Basic" jetmotorlära.
emil.
2016-05-25 13:41:17
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
TACK!

Julle, intressant. Självklart en nästan omöjlig fråga att svara på men det här är ju ett nördforum. På vilken flight befinner man sig längst från rimlig nödlandningsplats. Borde väl kanske vara någonstans över still havet?

På samma tema, finns det någon flight som går över sydpolen på samma sätt som många Europa-US flighter går över nordpolen eller nära densamma?
sv Julle
2016-05-25 10:24:42
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Vad får du allt ifrån?
Re: Kaparn
2016-05-25 09:46:04
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Någon som börjar med att svara på ditt inlägg sakligt är nog varken trögfattad eller trollande.
Julle
2016-05-25 04:13:27
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Lugna ner er nu barn!
A330 har en större diameter på fanhusen därmed passerar en större mängd luft.
Så A340´s damsugarmotorer är MKT segare att spola upp, få upp thrust i.
Dessutom är 4 motorer totalt ekonomskt.
Den enda fördelen med 4 motorer är att ETOPS inte måste räknas in sm en faktor på 3- motoriga lygplan.

En A330 med endast 1 fungerande motor är som en skadeskjuten kråka samt att
piloterna hamnar i en stress situation när man kanske ligger 2-3H från närmaste kustremsa. Att susa runt på en motor vid ETOPS flygningar är inte kul kan jag intyga. Speciellt när en fungeande motorn börjar få varm olja,högre EGT, högre TSFC.
Nej A340 må vara ett tråkigt flygplan med sina 4st slöa damsugare, men de hankar sig alltid hem till base i varje fall....
Bruce Sylvester
2016-05-21 04:08:46
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Svar till jag vet inte vem,

Ett 2 motorplan förlorar 50% av sin thrust vid motorbortfall inte mer. Extra drag (motstånd) som genereras av den fallerade motorn har inget med thrust att göra.

B.S
Kaparn
2016-05-20 20:32:20
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Bruce Sylvester: Tack för ett vettigt svar på min frågeställning!!!
Kaparn
2016-05-20 20:30:06
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Emil: Nu var ju frågan och det intressanta huruvida det var skillnad i accet mellan nämnda typer och inte med Gripen eller dom andra av dig nämnda flygplanstyper. Vet inte om du är trögfattad eller bara ska trolla
Ludde
2016-05-20 20:25:28
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Emil: Nog är dom mer lika varandra än att dom bara liknar varandra till formen. Vad jag vet så är det mesta av instrumenteringen lika i cockpit förutom dom instrument och reglage som är kopplade direkt till motorerna.
sv emil
2016-05-20 20:08:30
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
A330 och A340 har samma system uppbyggnad. Har tekniker cert på bägge typerna.
Det är inte förmodligen, utan fakta!
sv Bruce Sylvester
2016-05-20 19:49:51
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Ett 2 motorplan som mister en motor mister mer än 50%. Därför att den felande motorn generar stort "drag". Det är inte simpel matematik/eller gissningar som styr detta faktum. Utan kvalificerade fakta.
emil.
2016-05-20 18:06:39
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Svar till...well, svar till mig själv.

Ja, du ser ju själv. Det finns en 330 familj och en 340 familj. Jag vet att planen är väldigt lika till formen men det är det enda. Förmodligen kan allt möjligt kan allt möjligt annat skilja sig under plåtarna. Och framförallt, den ena har två och den andra fyra motorer.

Motoreffekten är hälften av ekvationen när det kommer till accelerationen (vilket nog var var den här frågan startade). BS har ytterligare ett vettigt argument för varför 330 är lite kvickar så den tillsammans med enkel matte borde sätta punkt.
Bruce Sylvester
2016-05-20 14:26:53
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Faktum att det i detta fall är ett flygplan med 2 motorer som jämförs med ett plan med 4 motorer. Generellt så skulle min kvalificerade gissning vara att A330 (liknande vikt) har en snabbare acceleration då de behöver mer excess thrust än en A340. Ett 2 motorplan tappar 50% av sin thrust vid motorborfall medans ett plan med 4 motorer tappar 25% av sin thrust.

B.S
Sv emil.
2016-05-20 12:13:07
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Man kan säga att A330 och A340 är mycket nära besläktade. Största skillnaden är antalet motorer. Sedan finns några varianter av båda modellerna olika längd på kroppen. A340-600 skiljer sig mest eftersom den har en större spännvidd.

Från passagerare synpunkt flyger jag mycket hellre A330 eller A340 med 2+4+2 kabinkonfiguration i ekonomi än B787, B777 med 3+3+3.

Ps! Har flugit med både B787 och B777 i ekonomi och det är ingen skön upplevelse.
sv emil
2016-05-20 11:59:50
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Här har du "The Airbus family" direkt från deras hemsida.

https://www.google.se/search?q=airbus+family&biw=1093&bih=514&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjbubyNsujMAhVE3CwKHY41DEoQ7AkILw
Bruce Sylvester
2016-05-20 10:41:07
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Faktum att det i detta fall är ett flygplan med 2 motorer som jämförs med ett plan med 4 motorer. Generellt så skulle min kvalificerade gissning vara att A330 (liknande vikt) har en snabbare acceleration då de behöver mer excess thrust än en A340. Ett 2 motorplan tappar 50% av sin thrust vid motorborfall medans ett plan med 4 motorer tappar 25% av sin thrust.

B.S
emil.
2016-05-19 23:30:26
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Nu är det till att börja med inte samma familj. Läs på Airbus hemsida. Men om vi struntar i den detaljen för planen väldigt lika varandra så känns det inte som en superrelevant frågeställning. Inget av dem är snabba...

Det hade varit intressant att göra jämförelsen mellan en A330 och en Concorde, Gripen, en Piper. Men det är liksom ingen märkbar skillnad på just den parametern. Den är dessutom inte relevant för flygningen (well...om nu banan är tillräckligt lång).
Sv Emil
2016-05-19 19:13:51
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
A330-300 och A340-300 har exakt samma mått Längd 63,69, Cabin 5,64, Spänvidd 60,30

A340-300 fyra motorer 4*151kN totalt 604kN

A330-300 två motorer 2*303kN (alt 2*320kN) totalt 606kN (alt 2*320kN)

De har också nästan exakt samma motoreffekt.

A340 har tomvikt 180 ton A330 har tomvikt 173 ton

Övriga modeller skiljer sig delvis i längd. A340-600 har större spännvidd.
Kaparn
2016-05-19 17:02:09
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Emil: Varför är frågan dum ? Kan väl vara intressant att veta om det skiljer i acceleration mellan olika flygplanstyper inom samma familj?
emil.
2016-05-19 14:20:12
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Nu gällde ju frågan accelleration. Hur dum frågan än är.

Jag jämförde de största av planen. När det kommer till A340 flyger jag Lufthansas och nuförtiden är de oftast -600
X
2016-05-19 11:17:15
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Det är skillnad på A340-300 och A340-600, så det beror på vilken A340 du jämför med.

Dessutom finns det A330-200, A330-300, A330-300E och A330neo.

A330-300 och A340-300 har samma mått. A330-300 med RR motorer (SAS) har MERA dragkraft totalt än A340-300 med CFM som i princip är B737-motorer med större fläkt.

A330-300 RR med MTOW 233 ton, A340-300 CFM med MTOW 275 ton så det blir stor skillnad i acceleration. Nu är det ingen poäng i sig att ha hög acceleration. Det viktigaste är stor last eftersom det är vad man tjänar pengar på.

A340-500 och A340-600 (som är längre) har i princip 4st A330-motorer.
V2500
2016-05-19 09:43:43
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Emil
Hvis du nu sammenligner de oprindelige en A330-200/300 med en A340-200/300 så finder du ud af at de har samme mål i længde og bredde.
Men om du tager en A340-500/600 med ind i sammenligningen så er det klart en anden sag..
sv emil
2016-05-19 09:14:14
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Utgår ifrån att trådskaparen talar om 330-300-och 340-300. Annars blir det som att jämföra äpplen med päron.
emil.
2016-05-19 07:00:33
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Det skiljer 12 meter i längd också men det kanske går inom begreppet "exakt samma".

Accelerationen är resultanten av dragkraft (thrust) och motstånd (drag). Dragkraften är motorernas styrka och motståndet är luftmotstånd och tyngden i planet. Exakt vad menar du skulle vara gissningar? Visst, friktionen i hjulen påverkar man 6-7 meter längre hjulbas och fler hjul talar bara ytterligare till 330s fördel. QED.
sv emil
2016-05-18 18:16:30
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
330 och 340 har exakt samma kropp. Däremot har 340 ett extra landningsställ.
Dina "beräkningar" liknar mer gissningar.
emil.
2016-05-18 09:30:10
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Det är väl bara att räkna?

A330-300 MTOW 230ton och 2x320kN thrust. Alltså 2.78x (thrust vs vikt)
A340-600 MTOW 368ton och 4x249kN thrust. Alltså 2.71x

Så länge vi gissar på att de har ungefär samma aerodynamiska egenskaper (faktum är att A340 är lite bredare) och att hjulen rullar lika lätt så kommer A330-300 accelerera snabbare...marginellt.
Gh
2016-05-18 07:01:29
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Av filmer stt dömma är 340 seg att ta sig upp från banan.
Fl
2016-05-17 23:14:03
SV: Airbus A330 vs Airbus A340
Det är ju lite som att fråga om en V70 är snabbare än en passat. Beror lite på vad som finns under huven
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev