Tråden startades av: FL TWR  2016-05-31 15:19:50
RTC dödsdömt 
http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/automatiserad-flygledning_H310695/html

Inga flygledare tycker att RTC är vettigt (utom dom som måste tycka det pga jobbtillfällen i Sundsvall) och militären lär ALDRIG acceptera det.

Äntligen förstår folk vilket teknikstyrt projekt detta är. Man måste inte använda teknik bara för att det fungerar (på en väldigt liten flygplats) bara för att den finns. Det måste rimligen vara bättre och billigare, så är inte fallet. Annars hade LFV och SAAB varit mycket öppnare med siffror.
Nu måste också politiker förstå! Dom förstår inte skillnaden på trafikkomplexitet i Örnsköldsvik och tex Visby och Sturup!
4000 timmar inspelad trafik som är max en rörelse åt gången är inte ett bevis på att det fungerar!!!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Insidan
2017-06-09 12:21:58
SV: RTC dödsdömt
Det kommer dra ut på tiden med de andra fyra. Kanske hinner man rentav få centralen på plats? Det kan bli århundradets största fiasko. Allt beror på hur artiga FM vill vara för LFV har ingen aning om vad de ska svara. De förstår inte ens vad FM vill, för tusan LFV vet inte ens vad ett beredskapsläge är. Man famlar helt i mörkret nu. Men varför det blev nej på Visby är en fingervisning mot att det är högst osannolikt att det blir ja på de andra.
Danne D
2017-06-09 10:48:19
SV: RTC dödsdömt
När FM satte stopp för Visby så efterfrågade man mer info hur RTC skulle påverka FM:s verksamhet som helhet, ifall det driftsätts vid de övriga fyra. Denna frågeställning har väl ännu inte LVF besvarat?
Alla flygplatser är ju intressanta för FM i beredskapssyfte...
CFIT
2017-06-02 23:59:18
SV: RTC dödsdömt
Förr eller senare kommer Försvarsmakten säkert till insikt att militära flygledare är billigare än RTC.
Göte
2017-06-02 21:00:10
SV: RTC dödsdömt
Nej det stämmer, försvarsmakten har ingen verksamhet där, eller? Kanske frågan bör vara: när har försvarsmakten verksamhet där? Och varför måste staten äga och sköta flygtrafiktjänsten på dessa flygplatser? Så kanske det klarnar upp lite.
Erik
2017-06-02 18:50:24
SV: RTC dödsdömt
Försvarsmakten har verksamhet överallt i händelse av krig. Övas ofta inflygningar på andra flygplatser än flottiljerna just för att kunna använda som alternativ och säkerligen frakt/truppförflyttningar. Därför är det inte bara Visby som kan tänkas undanhållas från RTC.
Glädjande att LFV idag informerade att Visby inte ska ingå i RTC. Nu får vi bara hoppas att övriga flygplatser också räddas från detta tekniska missfoster.
Daniel A
2017-06-02 17:52:49
SV: RTC dödsdömt
Vad för besked? Försvarsmakten har ingen verksamhet där.
Moset
2017-06-02 12:48:49
@Körven
Tro mig, det kommer ta tid men inte pga Försvarsmakten.
Körven
2017-06-02 11:18:28
SV: RTC dödsdömt
När ska FM ge besked om hur de ställer sig till RTC vid de fyra övriga flygplatserna? Eller väntar de på mer info från LFV/SAAB?
Göromgörrätt
2017-05-26 08:27:02
SV: RTC dödsdömt
LFV ska inte syssla med utvekling. Då blir det så här. Slöseri utan verklighetsförankring. Låt Försvarsmakten skaffa egna flygledare till sina flygplatser och släpp konkurrensen fri på resten så får ni icke skattesubventionerade kostnadssänkningar. RTS är inget annat än ett enormt sughål för EU-pengar som behövs mer på annat håll.
Vlad Tepes
2017-05-24 13:47:25
SV: RTC dödsdömt
Intressant av Kaliber och det är nog bara början på vad de skulle kunna hitta. RTC-utvecklingen har pågått i många år och säkerligen finns det många tvivelaktiga middagar, resor och annat som är värt att granska. Att bilda bolag med SAAB för att förhindra en upphandling av teknik från andra leverantörer och att dessutom försöka driva igenom det utan att ge det den tid för analys med inblandade operativa flygledare och flygbolag som borde gjorts, visar att de inte har rent mjöl i påsen. Sjöfartsverkets helikopterupphandling är i gott sällskap, men det här kan vara ett strå vassare ändå. Ekonomidirektören i LFV kanske borde få svara på lite frågor snart angående den statliga myndighetens transaktioner i frågan. Transparans, inte direkt. Mörkläggning, definitivt.
Remote Toilet
2017-05-24 11:08:44
SV: RTC dödsdömt
Det ser ut att rulla på:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12132

Bertil
2017-05-23 22:38:43
SV: RTC dödsdömt
@Janne,
Du har rätt, det framgår av programmet att Transportstyrelsens representant hade fått både resa och uppehälle betalt av SAAB med hänvisning till något avtal om att medverka vid dylika tillställningar och svara på frågor från andra kunder om flygsäkerhetsaspekter. Detta är ju rent häpnadsväckande att en myndighet som svarar för en opartisk och kritisk granskning kan agera konsult åt SAAB. Var finns då lojaliteten. Om något lands luftfartsmyndighet har frågor till Transportstyrelsen tar det landet själv kontakt med Transportstyrelsen och har ev möte om frågan. Det skall väl inte ske på någon middag med någon systemleverantör. Transportstyrelsen skall väl inte åka världen runt och prata om hur man agerat i godkännandet av RTC. Att LFV rört till det med ett samägt bolag med SAAB är illa, men Transportstyrelsens agerande är horribelt med tanke på deras opartiskhet och trovärdighet. Dessutom är det SAAB som skriver de flesta underlag för säkerhetsgodkännanden för RTC. Detta gör naturligvis inte kopplingen Transportstyrelsen - SAAB trovärdigare. Kaliber har bara skrapat på toppen av isberget vid sin granskning. Det är dags för nästa del.
Janne
2017-05-23 16:42:14
SV: RTC dödsdömt
Lyssna på gårdagens Kaliber så får du svaret....

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6701169

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1316


2017-05-23 15:54:06
SV: RTC dödsdömt
@Janne,
Vad har du för belägg att Transportstyrelsens representant har blivit bjuden på både resa och uppehälle? Att personen har dåligt omdöme som låter sig bjudas på middag av SAAB är en sak, men att låta sig bjudas på både resa och upphälle tror jag inte på. Det skulle ju vara både muta och grovt tjänstefel som skulle ge personen sparken på direkten. Det vet ju varenda statstjänsteman att det är helt otillåtet att låta något företag betala resa och uppehälle för exv någon konferans eller fackmässa.
Janne
2017-05-23 14:40:12
SV: RTC dödsdömt
Mest förvånad är jag att Luftfartsdirektören på Transportstyrelsen låtit sig av näringslivet bjudas på resa, uppehälle och middagar i Madrid.

Myndigheterna LFV och Transportstyrelsen har samma ägare och att regeringen och sittande minister tillåter dessa felsteg är en gåta. Vem ska ställas till svars?

SAAB kan ju inte mer än bjuda in och betala ifall statens tjänstemän gladeligen tackar jag.

Tillåt Swedavia och Försvarsmakten att upphandla flygledning istället för att skydda LFV från konkurrens. SAAB/LFV bolaget kan aldrig konkurrera ut de privata alternativen om de inte tillåts ägna sig åt underprissättning och /eller korssubventionering från annan verksamhet. Det känner marknaden och alla till.
Peter
2017-05-23 09:46:53
Svenska uppfinningar
Inte all utveckling/uppfinningar är bra... Det blir lite "fåntratt" över det hela när man bara gapar om att det är bra utan att veta.

Vi missar kanske bättre teknik bara för att några har låst sig vid en lösning som faktiskt inte är så bra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Itera
DC-10
2017-05-22 23:00:57
SV: RTC dödsdömt
Fan vad denna utveckling är spännande och vad stolt man blir att det är vi i Sverige som leder utvecklingen på området.
Bertil
2017-05-22 22:11:33
SV: RTC dödsdömt
@Daniel A, du måste vara fartblind som inte överhuvudtaget ser när saker och ting urartar. Ännu värre blir det när du ger dej på att försvara galenskaperna. Förmodligen är du anställd av SAAB och ser inte olämpligheten att vissa nyckelpersoner bjuds på middagar vid olämpliga tillfällen. Det är däremot ganska klart för statligt anställda, även vid affärsverken, vilka regelverk som gäller vid bjudningar i samband med upphandlingsärenden. Att sedan tillsynsmyndigheten TS också låter sig bjudas är helt olämpligt, borde vilken tjänsteman som helst begripa. För ett antal år sedan gick LFV Gd ut med anvisningar om att de anställda inte fick låta sig bjudas på julbord, men det gällde väl bara fotfolket. Hela denna affär verkar kunna bli ganska besvärande för LFV. Det verkar bli en fortsättningsfas i Norrköping på statliga verkens skandaler efter Sjöfartverkets helikopterupphandling.
Bengan
2017-05-22 22:10:17
RE Daniel @
Nu behöver vi inte förvränga uppgifterna, de finns klart och tydligt för alla att ta del av:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=6700097

Fyra personer från LFV deltog och en från TS. En av personerna från LFV bildade dessutom dotterbolaget med Saab och satte sig själv i styrelsen...

Visst fyra personer på en middag för flera hundra, jag förstår dina tankegångar Daniel men faktum kvarstår att det lik förbaskat är olagligt och låta sig bjudas på det här sättet. Om man dessutom låter sådana här rookie misstag ligga framme och osa för alla att ta del av, vad döljer sig då under ytan?

Som gammal i gemet betalar jag alltid för mig själv om det finns minsta lilla risk för missförstånd kan uppstå. Särskilt om det gäller parter som ska delta i stundande upphandlingar, för tusan till och med om jag vet att sådana parter kommer närvara... Det är ett pinsamt nybörjarmisstag och de som gjorde det förtjänar att åka dit.
Daniel A
2017-05-22 19:28:54
SV: RTC dödsdömt
Ja vilken skandal, hundra personer var bjuden på middag under konferens i Madrid. Två av dessa var från LFV och var inte med när dem historiska affären mellan Saab ich LFV ingicks.. Helt klart mutade:)


Ojoj, nu är det hett:)
K
2017-05-22 17:10:29
SV: RTC dödsdömt
Jag tycker hela grejen med att starta bolag tillsammans med SAAB och bedriva lobbyverksamhet för att driva igenom en reform av infrastrukturen som skapar vinster i bolaget luktar muta lång väg.
Bertil
2017-05-22 14:23:08
SV: RTC dödsdömt
Nu börjar skandalerna så sakta krypa fram.

http://affarsliv.com/nyheter/saab-middag-kan-vara-muta-om4663669.aspx

Det mest frustrerande är att även tillsynsmyndigheten TS verkar inblandad.
Outsider
2017-05-22 09:26:42
Förförra GD;n fick sparken...
Oavsett vad man tycker om fjärrstyrd flygledning... Det verkar som om det är skumraskaffärer! Varför lär sig GD;ar aldrig! Förförra GD;n fick sparken, förra han undan i pension, ska det bli nuvarande som tar smällen?
Lång-Johan
2017-05-21 23:13:58
SV: RTC dödsdömt
Ja du Daniel. Har du hört talas om "en route" och landningsavgifter? Inga statliga skattepengar går till flygledning. Möjligen några kronor från infrastrukturstöd till kommunala flygplatser. Sedan går väl en del komunalskattemedel till flygledning. Tex Ö-vik, Västerås, Växjö, Arvidsjaur mm. Men det är ju helt upp till kommunerna vad "deras" flygplats får kosta. Skulle RTC bli en ekonomisk hit så är väl ACR förlorarna. Då återerövrar LFV småflygplatserna. Vilket ju vore trist.
K
2017-05-21 23:02:29
SV: daniel a
Och bättre lär det inte bli med den flygledarinflationen som följer i rts spåret.
Filip
2017-05-21 23:01:10
SV: RTC dödsdömt
LFV ger knappast några hundra miljoner till staten, men ett antal miljoner varje år blir det i ren utdelning till staten. 5-20 miljoner per år de senaste åren. 15% av vinsten ska in till staten som utdelning.

Några skattemedel går däremot inte alls till LFV. Allting kommer från flygplatser, flygbolag och försvarsmakten.

Trötter
2017-05-21 21:26:08
SV: RTC dödsdömt
@Kajsa Kamrat
De som jäklas med dig är de som väljer att flyga. Försök få folk att åka tåg och båt istället så blir det nog tyst i din hemort. Sen får du väl ut och strypa talgoxar ifall de kvittrar för högt när det flyger förbi ditt hus, eller det är kanske också Stureplansflygledarnas fel?
Daniel A
2017-05-21 20:48:51
SV: RTC dödsdömt
Lars, hur skapar flygledningen intäkter på ett par hundra miljoner? Senast jag såg var flygledningen bara en kostnadspost. Den är 100 % skattefinansierad, sen må Swedavia vara lönsamt men det är en annan fråga. Så även om Kajsa nog tagit ett glas rött för mycket i lördags så har hon rätt i att det är våra skattepengar som betalar dessa löner. Men vill dock säga att det är det inget fel i det.


Tjockeleffe
2017-05-21 13:17:38
SV: RTC dödsdömt
Lite mycket lördagsgrogg för Kajsa!
Lars
2017-05-21 13:01:00
SV: RTC dödsdömt
"Kommer förändrad flygledning innebära nån förbättring avseende bullret i Upplands Väsby?!"

Nej

"Känns som flygledarna jäklas med oss som bor här, ser gärna att de flyttades under mark!"

Nja, du väljer att bo under inflygningen till Sveriges största flygplats. 3:de banan har nu varit i drift i 15 år. Är kanske läge att flytta på sig om man störs?

"Efter de jobbat klart hoppar de in i sina svindyra bilar och drar in till Stureplan och beter sig tvivelaktigt, för vems pengar?"

Beter sig tvivelaktigt? I svindyra bilar?

"Ju våra skattepengar!"

Nopes, flygtrafikledningen bekostas inte av skattemedel. Faktum är att de faktiskt tillför statskassan pengar med ett par hundra miljoner årligen.
Bertil
2017-05-21 12:45:32
SV: RTC dödsdömt
@Kajsa Kamrat,
Man skall inte skriva inlägg när man kolkat i sig för mycket rosevin på natten, det bli inte bra då.
Daniel A
2017-05-21 12:44:56
SV: RTC dödsdömt
Tror inte inflygningen förändras av RTC, sen är nog inte RTC aktuellt för Arlanda. Skulle tro att Arlanda och Göteborg är de två som står sist i tur. Skulle gissa om 5-6 år styrs även de av RTC. Nu när flygplatser i både London och Frankrike börjar arbeta mot denna teknik kommer utvecklingen framåt gå fort.
Anki
2017-05-21 12:40:05
SV: RTC dödsdömt
Inlägget om buller i Väsby i den här tråden är nog bland det bästa hittills. Här kanske näst bästa;
Gör som Kiruna, flytta Väsby och låt Arlanda bli en fungerande flygplats.
Eller du, varför inte flytta till Nya Kiruna? Långt ifrån Stureplan och snart fjärrstyrt från Arlanda!
Kajsa Kamrat
2017-05-21 00:10:54
SV: RTC dödsdömt
Kommer förändrad flygledning innebära nån förbättring avseende bullret i Upplands Väsby? Känns som flygledarna jäklas med oss som bor här, ser gärna att de flyttades under mark! Efter de jobbat klart hoppar de in i sina svindyra bilar och drar in till Stureplan och beter sig tvivelaktigt, för vems pengar? Ju våra skattepengar!
Lucas Ridgestone
2017-05-20 21:55:29
SV: RTC dödsdömt
Såg dokumentär från flygplatsen i Prag Tjeckien som utreder att RTC ska ta över flygledningen, riktigt intressant, Googla "Kris Evans Czech" så hittar ni klippet!
Till LOL
2017-05-20 21:51:38
SV: RTC dödsdömt
Gör din läxa, googla regionalflygplatser i USA så ser du att piloterna själva startar banljus och teknik ombord. Inte vidare säkert men kostnadseffektivt!

Vore väl toppen om bidrag till RTC tas från den nya flygskatten som klubbas i höst.
FL TWR
2017-05-20 21:12:19
SV: RTC dödsdömt
...och om det planeras några ändringar i regelverket som möjliggör det så får ni väl se till och fixa det först och återkomma sedan. Vi kan liksom inte förändra allt baserat på att det förmodligen kommer hittas på någon lösning i framtiden. Vad är det för trams!
FL TWR
2017-05-20 21:07:42
SV: RTC dödsdömt
Herregud vilka lögner som sprids här. Om ni som promotar rts bara kunde tala sanning om möjligheterna och begränsningarna så hade ni förmodligen vunnit över fler insatta.

Så det räcker med en flygledare för att landa ett ambulansflyg? Kan någon då förklara varför jag en natt för ett tag sedan inte fick säga "klart landa" till DFL under CAVOK och inte snowtam säsong utan att bankontroll gjordes?

Tala sanning och sluta dra skam över er själva!
Mr Snygg
2017-05-20 20:26:39
SV: RTC dödsdömt
Enda anledningen till att London och Frankrike gasar just nu är att man insett att LFV håller på att fumla bort sitt EU-bidrag. Det finns snart möjlighet till 50% finansiering om man är snabb på gröten och det gäller det att vara. Om syftet med övergång till fjärrstyrning är att spara pengar då krävs bidrag annars är det en ren förlust.
LOL
2017-05-20 19:03:43
SV: RTC dödsdömt
"Startbanan regleras av piloten"

Den var kul! :D
Försvarsmakten
2017-05-20 12:12:52
SV: RTC dödsdömt
Så det funkar idag, men det är ju det som RTC kommer lösa.

Får inte glömma art många regionalflygplatser helt saknar flygledning utan startbanan regleras av piloten.

Men spännande att kritikerna blir förre och färre till denna teknik!
Bertil
2017-05-20 12:07:24
SV: RTC dödsdömt
@Försvarsmakten,
Det är lite väl magstarkt att egenmäktigt förfarande att utan någon befogenhet skriva i Försvarsmaktens namn. Skaffa ett eget alias och skriv dina egna åsikter, för det är vad det handlar om. Är du dessutom flygledare är du ju inte ens anställd av Försvarsmakten utan tillhör LFV.
Till Försvarmakten
2017-05-20 10:58:45
SV: RTC dödsdömt

Den avtalade inställelsetiden för FL och flygplatspersonal på
de flygplatser som har beredskap för ambulansflyg är en timme.
Ingen landning eller start kan ske innan banan är kontrollerad av flygplatspersonal. Inte av ambulanspersonal eller flygledare.
Så oavsett hur snabbt vi än kan öppna tornen kan inte banan användas förrän flygplatsen öppnats, banan röjts och kontrollerats.

Så länge flygplatserna inte håller personal på plats är RTS eller ej ingen faktor i frågan om beredskap för ambulansflyg.

Arne
2017-05-20 00:11:16
SV: RTC dödsdömt
Får nog ge att RTC är av vikt för den svenska infrastrukturutvecklingen, även jag börjar inse att RTC är framtiden efter långt motstånd, bättre att gasa än bromsa, kan inte hindra utvecklingen!
Försvarsmakten
2017-05-20 00:04:56
SV: RTC dödsdömt
Till FLO, vet du vad en flygambulanstransport är? de aviseras ibland med så kort varsel som en halvtimme. Kräver ingen annan personal än flygledning, de gör allt markjobb själv tillsammans med bilburna ambulansen.

Syftet med RTC är bl.a. att skapa dygnet runt öppna flygplatser i Sverige för akuta transporter. Detta stöder vi från försvarsmakten, vi ser stora fördelar med denna teknik, även om den ännu inte kan användas vid väpnade konflikter.


Att nu 6 flygplatser i Frankrike övergår till fjärrstyrd flygledning gör att utvecklingen går snabbt nu. När mitt första barnbarn föds om 7 mån är jag säger på att när han är 7-8 år kommer han fråga, vad är det där för konstigt torn på Arlanda, " förut lede man flygplan därifrån, nu är det en McDonslds restaurang i toppen" , enda negativa är att de som få kommer jobba med att steka burgare tjänar 25 % av vad dagens personal i tornet gör.
Mmmm
2017-05-19 23:07:40
SV: RTC dödsdömt
Och jag kan säga att det är långt ifrån färdigt i London. Det är en ambition som kablas ut nu, inte ett faktum även om det mycket väl kan bli så och kanske borde. Men myndigheter och andra knorrar ordentligt bakom kulisserna. Då pratar vi ändå en ren civil flygplats utan beredskapskrav. Det är den stora skillnaden mot våra svenska statliga flygplatser.

@jösses, gnäll säger du? Jag kallar det yttrandefrihet.
Karl
2017-05-19 21:50:12
SV: RTC dödsdömt
Smågflygplatser som Ö-vik, och London City.

London city har lika mkt trafik som Kiruna, Östersund, Malmö, Visby och Umeå. Tillsammans.

http://www.bbc.com/news/uk-39960993
@Jösses
2017-05-19 19:40:44
SV: RTC dödsdömt
Lägg ner eran diskussion nu
Gnäll emot och gnäll för :)
Det blir som det blir.

Förresten läste jag om att London satsar på detta. Vet dock inte viljen flygplats men den är antagligen större än Örnsköldsvik.
Digital FL
2017-05-19 18:58:17
SV: RTC dödsdömt
Det FLO säger stämmer till 100% sen måste jag bara säga att det är stor skillnad på funktionalitet och lönsamhet.
FLO
2017-05-19 16:05:21
SV: RTC dödsdömt
@FL:

Antingen är du en skrivsbords-FL eller (mest troligt inte FL över huvud taget.

Du menar alltså att man ska ha en flygledare med behörighet på just Ö-vik sittande på RTC-centralen och bara vänta på att öppna tornet? Eller ska hen vara hemma och vänta på att bli utringd. Och kan hen inte då istället bara åka till tornet?

Och hur blir det med övrig personal som behövs för att sköta en flygplats? Ska de sitta stand-by på flygplatsen för att kunna öppna på 20 min?

För övrigt vore det också intressant att höra ett scenario då det är nödvändigt att öppna en flygplats på så lite tid som 20 min? Ska även piloterna då ha 20 min inställelsetid? Och ha ambulansflygplanet stationerat i Ö-vik?

Du är ett troll! Kryp tillbaka under din sten...
Anton
2017-05-19 10:51:34
SV: RTC dödsdömt
Att fjärrstyrning kan vara funktionellt för mycket lågintensiv flygplatser är nog de flesta överens om. Det är ju inte det debatten handlar om. Här är det komplex trafik som enligt LFV:s sakkunniga inte är lämpligt att fjärrstyra, som det handlar om. Ekonomiskt så är det ju redan ett stort fiasko!.... förutom för beslutsfattande individer.... egenintresse har fått styra.
FL
2017-05-19 01:06:12
SV: RTC dödsdömt
FM - försvarsmakten har aldrig uttalat sig på detta forum, tror det går rätt emot deras etiska policy med.

Mer er andra jag var intresserad att höra från? Som flygledare måste jag ändå säga att tekniken har funktioner som dagens flygledning inte klarar av. Ex öppna ö-viks flygplats på 20 min mitt i natten för akut ambulanstransport, det hade aldrig gått tidigare, vem nu klara vi det, vilket gör många av oss stolta.
Deep Throat
2017-05-18 23:10:08
SV: RTC dödsdömt
Granskande program i Sveriges Radio snart... Ska bli spännande!
Försvarsmakten
2017-05-18 20:14:00
@ FL
Ja, vi framförde ett tydligt nej i vårt samråd med hänvisning till vår aktivitet på Visby. LFV har svarat att vi inte alls har sagt nej. Vi var var väldigt tydliga, men innebörden verkar inte nått fram. Vi bad också LFV beskriva hur dom garanterar driften i alla beredskapsskeden på de övriga fyra, och vi väntar fortfarande på svar.

Mvh
FM
FL
2017-05-18 18:39:19
SV: RTC dödsdömt
Ni som är negativa, har ni framfört er kritik till Swedavia/LFV/Saab? Vad har de gett för svar på er kritik?

Inget förändras ju av er diskussion här, är som att springa runt runt sitt eget hus och tro man kommer nån vart...
Alottaw
2017-05-18 14:11:15
SV: RTC dödsdömt
Flera torn har regler om att man ej ska ta hissen upp om man ska öppna tornet, utan använda trapporna. Endel har inte ens hiss. Så svårt att se någon större risk med det. Ska FL dö i trappan då? Hen kan ju dö på rtc också! Vilket torn har det hänt i? För att tekniken i ö-vik strulat flera ggr sista året vet vi ju!
Arne
2017-05-18 13:42:31
Re Daniel A
"Men tekniken är certifierad och godkänd av oberoende myndigheter." För att den inte anses osäker men inte för att den är bra!!!! Det är stor skillnad!
Daniel A
2017-05-18 11:37:49
SV: RTC dödsdömt
Klart finns nackdelar, finns det ju med alla former av system. Klart teknik kan strula på samma sätt som att en flygledare kan fastna i hissen påväg upp i tornet, nackdelar finns med allt. Men tekniken är certifierad och godkänd av oberoende myndigheter.
Alottaw Agina
2017-05-18 10:46:09
SV: RTC dödsdömt
Försöker igen. Daniel A: kan du nämna några nackdelar du anser RTC har?
Arne
2017-05-18 09:51:29
Re: Daniel A
Så för att LFV har redovisat detta så tror du att det är sant...?! Men herregud! Om du baserar ditt ställningstagande på LFV;s floskler så kan du ju lägga ner direkt!
Daniel A
2017-05-17 23:28:42
SV: RTC dödsdömt
Intressant Cc, du menar att alla positiva saker som LFV och Saab redovisat är felaktigt, finns det verkligen inget som är positivt?!?!

Tillåt mig att le, tekniken är trots allt i drift och certifierad och Swedavia tillräckligt nöjda för att vilja rulla ut det vidare!

De argument som ja lade fram är tydligt redovisade på LFV.se så faktan är korrekt, din info är bara spekulationer och saknar all verklighetsförankring. Antingen är "du", skriver du med "" för du är samma person under olikas namn, ser man på språket. Med tanke på dina argument jobbar du inte inom flyg eller kan nåt om det, så då återstår att du är ungdom, med det i åtanke så är du förlåten, men tänk till lite nästa gång.

2017-05-17 22:40:50
SV: RTC dödsdömt
Daniel A, är du sponrad av SAAB? Din partiskhet lyser väl mycket igenom dina argument. Skulle nästan tro att du är på försäljningssidan. Jag har inte tidigare sett någon utvärdering av ett helt nytt system som enbart innehållit fördelar.

Cc, en mycket saklig och bra genomlysning av samtliga Daniels fördelar som nu nergraderats till nackdelar. Så det kan bli. Hur skall alla chefer som begriper ännu mindre kunna ta rätt beslut med så olika inputs.
Arne
2017-05-17 22:37:55
SV: RTC dödsdömt
Örnsköldsvik - klart med i snitt 4 dagliga rörelser...
Sundsvall - inte klart
Linköping - pågår men inte direkt i närtid... och fler flygplatser på väg. Vilka...

Cc tack för en sammanfattning. Det har skrivits mycket och länge om detta men den enda som inte ger sig är Daniel D.
Trött
2017-05-17 22:08:59
SV: RTC dödsdömt
Nu får ni ge er. Ämnet är uttömt!!
Cc
2017-05-17 19:43:18
SV: RTC dödsdömt
Då tar vi det en vända till för sakens skull.

"Linköping - pågår och fler flygplatser på väg." Vilka då, Swedavias flygplatser? Som visat sig vara ett ekonomiskt högriskprojekt och bara upprätthålls av ren stolthet.

Sen alla dessa floskler utan substans...

"-En mer kostnadseffektiv flygtrafikledning."
Detta är inte bevisat, det är en målsättning som ännu inte uppnåtts. För att ens komma i närheten krävs multipel drift. Vi vet däremot inget om när och hur multipel kan användas och vilka åtgärder som måste sättas in för att möjliggöra det. Det är mao idag helt omöjligt att räkna på. Fortsätt utveckla och återkom!

"-Möjlighet för flygplatser med låg trafikintensitet att fortsätta sin verksamhet."
Struntprat, idag är det ingenting som pekar på att fjärrstyrning skulle vara billigare. Det måste bli mer standardiserat och produktionskostnaden måste minskas avsevärt för att kunna konkurrera med glasrutorna. Idag är Ö-vik m fl så förbaskat EU-subventionerade att det är omöjligt och kunna få klarhet i vilket egentligt marknadspris som kan erbjudas, utan bidrag.

"-Erbjuda fler reservlösningar för stora flygplatser."
Korrekt men vad är kostnaderna i jämförelse med alternativen? Mycket dyr teknik som bara står och kostar dessutom en massa personal för att underhålla det.

"-Mer effektiv användning av personal och infrastruktur."
Personal om du kan få till multipel enl drömscenario men återigen vad är multipel? Just nu fantasi och inget mer. Infrastruktur? Menar du teknisk? Den som redan finns och måste finnas oavsett både på flygplats och central? Menar du att man kan dela tornmodul i ett RTC med andra flygplatser? Förutsatt att de inte måste vara öppna samtidigt då. Finns det några undersökningar som kan peka ut två "kompatibla" flygplatser? Vad händer om öppettiderna måste ändras eller när förseningar uppstår?

"-Kostnadseffektivt alternativ till renovering av/eller nytt torn."
Vad kostar det att bygga och upprätthålla ett RTC med alla dess tillbehör och extra personal? Dessutom rekryterar LFV extra flygledare till sitt RTC Stockholm eftersom man insett att det inte går att få ut lika mycket operativ tid av personalen som idag. Vad kostar det att bygga ett flygledartorn? Beror väl helt på vad man vill ha förvisso. Idag finns ingen insyn i kostnaderna kring fjärrstyrning över sikt så även om den initiala investeringen är lägre så finns inget som talar för att det håller över 10-15 år. Jag hörde att en mindre flygplats i Sverige fick en offert på tornbyggnad mellan 15-20 milj kr, jag tror inte fjärrstyrning kan konkurrera med dessa siffror.

"-Flexibla öppettider för att möta kundernas behov."
Mer struntprat, finns det några flygplatser som nekats öppethållning pga av flygledningen? Vad är det som talar emot att man idag inte kan öppna och stänga på avvikande tider om det behövs? Du får det att låta som att LFV kommer ha 50 flygledare som bara sitter och rullar tummarna på centralen i väntan på att få öppna en flygplats på en minut och under den här tiden så kostar de inte ett öre.

"-Lätt att uppgradera operativ nivå."
Här har du tappat mig helt, utveckla gärna. Menar du från AFIS? Krävs i så fall ett ganska gediget arbete som inte är relaterat till fjärrstyrning. Ö-vik uppgraderades innan det blev fjärrstyrt och förfarandet hade sett likadant ut oavsett.

"-Utökat öppethållande för ambulansflygningar, polis och räddningstjänst."
Det finns idag (och har funnits länge) ett fungerande beredskapssystem på en rad flygplatser. Fjärrstyrning förändrar inget även om personal hålls på centralen H24 utan extra kostnader så behöver du fortfarande få ut brand/fält på flygplatsen.

"-Högre flygsäkerhet med ny teknik."
Det finns många bra hjälpmedel som utvecklats för fjärrstyrningens arbetspositioner det finns även inga som helst hinder för att inte använda dessa i vanliga torn heller. Vad du skaffar dig med fjärrstyrning är en fullständig beroendeställning mot en fungerande dataförbindelse mellan flygplats och RTC. "Skaffa fler linor" säger en del men vad kostar det i jämförelse med nuläget? Du kan ha hur många linor som helst men någonstans måste de knytas ihop. Befinner du dig i flygplatsens närhet kan du använda dig av autonoma system som backup. System som inte är beroende av en dataförbindelse genom hela landet. FM har som känt sagt nej till Visby pga av sin verksamhet där. Själv är jag övertygad om att det handlar om IT-säkerhet och inget annat. Man vill inte öka riskerna för att en del av Sverige slås ut av en IT-attack eller fysisk attack mot den tekniska infrastrukturen.
Allotaw Agina
2017-05-17 16:34:25
SV: RTC dödsdömt
Vad ser Daniel A för nackdelar med RTC då? Några?
Vlad Tepes
2017-05-17 13:35:34
SV: RTC dödsdömt
LFV:s ledning har inte kurage att stoppa sina RTC-planer för Swedavias regionala flygplatser trots att så många varningstecken kommit till ytan trots deras idoga försök att mörklägga bristerna. FM har sagt nej till Visby pga att det är ett hot mot rikets säkerhet. De fyra återstående har man ännu inte gett sitt svar om, men att det blir fler nej är högst sannolikt.
Daniel A och andra som försvarar detta vansinne i den här tråden, vakna någon gång ni också. Fjärrstyrning av flygtrafikledningen i den planerade omfattningen är att göra ett bra och fungerande sytem idag till något mycket sårbart och definitivt väsentligt dyrare. Möjligen kan det fungera på mindre flygplatser som Örnsköldsvik med väldigt lite trafik.
Lägg ner så snart som möjligt och begränsa de skador som redan orsakats pga inkompetenta ledningar i LFV och Swedavia.
Daniel A
2017-05-17 13:15:23
SV: RTC dödsdömt
Örnsköldsvik - klart
Sundsvall - klart
Linköping - pågår och fler flygplatser på väg.

Fördelar med fjärrstyrd flygtrafikledning:

-En mer kostnadseffektiv flygtrafikledning.
-Möjlighet för flygplatser med låg trafikintensitet att fortsätta sin verksamhet.
-Erbjuda fler reservlösningar för stora flygplatser.
-Mer effektiv användning av personal och infrastruktur.
-Kostnadseffektivt alternativ till renovering av/eller nytt torn.
-Flexibla öppettider för att möta kundernas behov.
-Lätt att uppgradera operativ nivå.
-Utökat öppethållande för ambulansflygningar, polis och räddningstjänst.
-Högre flygsäkerhet med ny teknik.
Donald T
2017-05-17 10:34:30
Daniel A skriver...
...nu rullas det ut på fler och fler flygplatser...

Verkligen...?! :D

Lena
2017-05-17 09:36:21
SV: Daniel A
Tror du det handlar om det rent trafikala? Borde väl inte vara någon skillnad mellan rts och vanligt torn? Tänker mig att man vill förhindra utomstående att tränga in eller störa ut med it-attacker. Flygvapnet kanske i framtiden vill skydda sina flygledare i en bunker med ett slutet system.
Daniel A
2017-05-16 23:32:43
SV: RTC dödsdömt
Om ni sett verksamheten som flygvapnet bedriver så vet ni att den skiljer sig mot civil luftfart. Kan vara så att RTC är mer lämpat för civilluftfart just nu. Men allt tar tid, nu rullas det ut på fler och fler flygplatser och jag tror nog att desto större erfarenheten blir och den tekniska utvecklingen går framåt så kommer säkert flygvapnet ta till sig RTC.
Lena
2017-05-16 20:00:43
SV: RTC dödsdömt
För mig duger det att Försvarsmakten granskat systemet i ett år och sagt att det inte duger för deras verksamhet. Det innebär att systemet inte är 100 procentigt rakt igenom. Sen var och varför det brister bör man av förklarliga skäl inte tala högt om av respekt för driften på de flygplatser med lägre kravspec där fjärrstyrning faktiskt kan vara en bra idé.
Danne
2017-05-16 07:49:55
SV: RTC dödsdömt
Hehe Lars du får nog läsa inläggen en gång till. Du läste lite tokigt! :D
Lars
2017-05-15 19:10:33
SV: RTC dödsdömt
haha, ni är så roliga. :-)

I ena stunden var förbindelsen det farligaste. När ngn påpekade att det går utmärkt att lösa så länge man väljer vettig redundans, ja då var risken att ett RTC kunde slås ut (oklart av vad?). När ngn då påpekar att ett RTC kan flyttas relativt enkelt, till skillnad mot ett fysiskt torn. Ja då var det inte sannolikt att ett torn skulle slås ut av brand eller liknande. Nähe, och varför är då sannolikheten större för ett RTC? Men även om sannolikheten är liten för att ngt ska slås ut, så är faktiskt redundansen bättre för ett RTC.

Mig veterligen har ö-vik aldrig tappat förbindelsen helt. Man har förlorat ena förbindelsen, och då ansett att det inte varit tillräckligt. Lämpligen får man i sådana fall köra trippla förbindelser om man alltid vill ha redundansen kvar.

Kommunikationsavbrott inträffar inte per automatik ofta. Det beror på hur det byggs upp med olika reservnivåer.




Svaret är...
2017-05-15 11:43:56
SV: RTC dödsdömt
...att en TLF är den absolut billigaste och bästa backup lösningen. Att smälla upp en massa teknik som bara står och föråldras är både slöseri och korkat.
kanske svaret..
2017-05-15 06:56:09
SV: RTC dödsdömt
är att RTC är ett mycket bra, men dyrt, backupsystem.. :)
Bertil
2017-05-14 23:00:50
SV: RTC dödsdömt
@ Charles,
Hur många torn har brunnit upp i Sverige? Mig veterligen inget. Största haveriet var när Göteborg/Torslanda fick nytt torn och en kraftig höststorm blåste ut fönstren, vilket medförde någon dags fördröjning. Gick dock att flygleda från gamla tornet under tiden.
Jämför inte kommunikationsavbrott, vilket kommer att inträffa relativt ofta, med torn som brinner upp.
MSB
2017-05-14 20:09:44
SV: RTC dödsdömt
Nu råkar Visby ha en tlf stående och det är betydligt lättare att flytta personalen 1km än tvärs över landet. Sen tror jag att själva förbindelsen är den svagaste punkten i det hela. Ö-vik har flera förbindelser men har ändå fått stänga när en gått ner eller blivit utsatt för störningar. Det är bara dumt att lämna orter till sitt eget öde på det här sättet.
Charles
2017-05-14 14:30:13
SV: RTC dödsdömt
Precis som acc kan speglas så har faktiskt RTC precis samma möjlighet. RTC Sthlm kan vara backup till Sundsvall.
Precis som speglade acc så är behörigheter ett bekymmer.

Vad finns det för redundans om tornet i Visby brinner upp? Betydligt längre övergångstid att bygga ett nytt torn eller få till en TLF än att flytta personalen från Stockholm till Sundsvall.

Så ja, bägge systemen har sina för och nackdelar.
Conny
2017-05-13 11:16:35
SV: RTC dödsdömt
Sv Nisse. Det kan finnas olika kablar, satelliter, leveratörer av nät mm. Men vad gör det om man slår ut RTC. Då stannar trafiken på samtliga flygplatser som styrs från ett och samma ställe. Däri ligger problemet. Finns inga behöriga flygledare lokalt eller på annat RTC som har rätt att sköta trafiken. Går ACC ner på Arlanda så kan flygledarna på ACC Malmö ta över för att säkerställa nödvändiga separationer över Stockholm och Norra Sverige.

Vari ligger besparingen mot traditionell flygledning. Någon som vet svaret?

CS
2017-05-13 10:48:58
Re Nisse
Det är en ganska brutal skillnad mellan ett acc och ett torn. En hel region behöver bokstavligen talat inte slås ut med acc't. Du kan fortfarande använda relä eller spegla centralen för att kunna fortsätta. Det finns dessutom många olika sändare och mottagare att använda sig av. Slås kommunikationerna ut i en region kan man använda närliggande. I värsta fall får du flyga runt istället.

Slår du däremot ut förbindelsen till en specifik flygplats då tar du helt och hållet bort möjligheten att flyga till och från den flygplatsen. Där har LFV alltid varit tydliga i sina riskanalyser.

Jag tänker inte lägga mig i om det ena är rätt eller fel men det går inte att använda argumentet acc för att motivera rts. Vi pratar om helt skilda förutsättningar och behov.
Nisse
2017-05-13 09:01:12
SV: RTC dödsdömt
Alla kontrollcentraler bygger på förbindelser på långa avstånd.
All stridsledning bygger på förbindelser på långa avstånd.

Så just förbindelser är väl knappast problemet. Gäller bara att få till en bra redundans. Och där finns det lösningar. Till Gotland finns tex flera olika sjökablar till fastlandet med fiber som går hos helt olika operatörer.
Man kan även tänka sig satellit som ytterligare backup.

Allt går att lösa tekniskt. Risken är bara att det blir dyrt.

Lisa skrev
"Tycker för den delen Kanada/Nats-affären är väldigt intressant. Till skillnad från LFV verkar man ha förstått att vissa torn inte är lämpliga att skötas remote:
"Searidge is said to be the first company in the world to integrate an operational video system in an air traffic control tower.""

Ja det var så searidge började. Genom att implementera kamera i ett torn (London,Kanada) som hade för dålig sikt för att kunna se all trafik. Det använder man nu som argument för att säga att man kan hantera RTS.
Säger ingenting alls om att de anser att vissa torn inte skulle kunna köras remote.






Conny
2017-05-13 08:04:58
SV: RTC dödsdömt
Cyberattacker blir allt vanligare. Bara sista dygnets händelse visar hur sårbart det är om man förlitar sig endast på digatiliserad verksamhet. Vad händer om ett RTC slås ut? Jo, samtliga av de torn som opereras från RTC tvingas stänga ner alla separationer på marken och i luften. Dvs, inga landningar eller starter. Har man stängt ner tornet och flyttat på all personal så tar det månader igen att starta upp full operation.

För den som vill stoppa trafiken över och på våra flygplatser i framtiden behöver bara hacka sig in i systemet och slå ut ett RTC. Då stannar alla fjärrstyrda torn och övrig flygplatspersonal lokalt kan gå hem.

Ministern på infrastruktur m fl bör nog överväga sitt synsätt till att digatlisera flygledningen i vårt land. Även om fenomenet digatiliserg och Remote låter häftigt!
Daniel A
2017-05-12 15:52:33
SV: RTC dödsdömt
Lisa, får nog arbeta med ditt inlägg lite, jag förstår faktiskt inte vad du menar.
CL
2017-05-12 15:09:17
SV: RTC dödsdömt
Vindarna har verkligen vänt men kanske inte så som Daniel hoppats på. Regeringen förtydligar kraven från 2015 med skrivelsen Lisa hänvisar till. Att våra statliga flygplatser skulle vara helt beroende av en fiberbindelse till Stockholm för att fungera rimmar väldigt illa med totalförsvarets behov och kravbild. LFV kommer utan tvekan försöka hitta på någon pinsam motivering likt man gjort mot Försvarsmakten men nej, det håller inte. Okunskapen lyser igenom, du kan inte spöa experter på deras hemmaplan. LFV kan inte ens garantera driften på Ö-vik under normala omständigheter. Det blir helt enkelt för sårbart, hur bra systemet än må vara. Swedaviadealen har varit ett misslyckande redan från början. Ett förhastat och ogenomtänkt förslag som ligger helt fel i tiden och drar skugga över alla drivande aktörer.
Bertil
2017-05-12 13:15:47
SV: RTC dödsdömt
@Lisa,
Jag tror nog att du är väl optimistisk i din bedömning. I det regeringsuppdraget kan vad som helst beskrivas som säkert om det är några RTS vänliga personer inom LFV som svarar på utredningen. Eftersom RTS kostat LFV så enormt mycket pengar och man även startat ett gemensamt bolag med SAAB är risken nog överhängande att det inte blir någon kritik mot RTS även om det definitivt inte passar in i ett försvarsmässigt säkerställande av att flygplatserna skall fungera vid ett krisläge. Försvarsmaktens flygledare är ju anställda av LFV så dessa anpassar sej nog till de RTS vindar som blåser inom LFV om dom inte vill offra sin karriär.
Lisa
2017-05-11 22:25:37
SV: Daniel A
Vad menar du? Det faktum att SDATS förlorat ett viktigt kontrakt eller att den svenska regeringen slagit den sista spiken i kistan för Swedaviaaffären:
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/05/myndigheter-ska-vidareutveckla-krisberedskap-och-det-civila-forsvaret/

Du har för den delen fortfarande inte svarat på argumentationen mot dina inlägg. Du kan inte bara kasta ur dig något oreleaterat utan att bemöta den högst relevanta kritiken.

Tycker för den delen Kanada/Nats-affären är väldigt intressant. Till skillnad från LFV verkar man ha förstått att vissa torn inte är lämpliga att skötas remote:
"Searidge is said to be the first company in the world to integrate an operational video system in an air traffic control tower."
Daniel A
2017-05-11 21:30:16
SV: RTC dödsdömt
Härligt se vindarna vända och fler och fler sluter upp och ser det fantastiska med RTC!
Roland
2017-05-09 11:34:52
SV: RTC dödsdömt
Industrin kommer alltid att utvecklas och nu ligger digitalisering på allas läppar. Det är bra så länge det ger resultat, nytänkande och skapar effektiviseringar. I slutändan är det ändå priset för produkten, tjänsten eller servicen som avgör. Kunderna vill ha kvalité och leveranssäkerhet till rätt pris. Det finns ingen kund i flygindustrin som kan betala mer än vad marknaden kan erbjuda. Avreglering i vissa länder har gett prissänkningar uppemot 50% mot tidigare prisnoteringar.

När det gäller flygtrafikledning i framtiden så är min bedömning att ny teknik kommer att vinna framfart på sikt och traditionell flygledning kommer parallellt att bli effektivare och billigare. Kundens fria val kommer att ge branschen bra konkurrenskraft och det kommer både effektivare och säkrare drift. Varför säger jag sistnämnda - jo, det har även visat sig att det är säkrare att flyga sedan avregleringen mitten 90-talet. Utvecklingen stannande inte upp - flygande personal har inte blivit sämre och flygbolagen utvecklas.
Inge F. Vidare
2017-05-09 07:46:58
SV: RTC dödsdömt
RTC framtidens teknik, haha knappast. Skrota eländet, lägg ner LFV och låt flygvapnet och privata aktörer ta över flygledningen.
Lisa
2017-05-09 07:40:02
SV: Daniel a
Bra att du backar upp dina inlägg med fakta, fortsätt så. Lägg dock märke till följande citat ur artikeln "Vissa plan på väg till Arlanda tillåts landa", flygplatsen är därmed inte stängd. Kapaciteten är nedskruvad men inte stängd. Framförallt kan samhällsviktig verksamhet fortfarande nyttja flygplatsen till skillnad mot när ö-vik tappar förbindelsen. Men om du nu stör dig på tekniska driftstörningar varför vill du då göra driften ännu mer beroende av teknik?
Lisa
2017-05-09 07:25:14
SV: RTC fundersam
Så kom utvecklingsargumentet igen. Att ni aldrig lär er, är rts den enda innovationen som är möjlig inom flygledningsvärlden? Knappast, det finns betydligt viktigare saker att lägga pengarna på för att göra driften mindre sårbar och effektivare.

Låt oss säga att det kommer en ny "telefon". Du kan inte ringa, surfa eller skicka sms eller mms med den men den har en högst utvecklad digital telegraf. Med en massa roliga digitala telegraffunktioner. För många av oss skulle denna innovation var helt oanvändbar men för andra skulle den vara ett ytterst välkommet instrument. En innovation är aldrig en universell lösning på alla problem eller användbar överallt. Rts är inte en lösning för alla flygplatser och inte den enda möjliga vägen att gå. LFVs brist på tydlighet och ärlighet gällande möjligheter och konsekvenser gör att man nu tappat initiativet i frågan. Nu ligger det på andra aktörer att måla upp kartan åt LFV.

Ts har godkänt systemet, på ö-vik men vad säger det egentligen? Ponera att du går till närmaste vårdcentral och lämnar in din deklaration sen blir du förvånad när Skatteverket kommer med synpunkter. Vad säger det om dig? Tragiskt nog är det precis detta scenario som sker i LFV just nu. Varje instans sköter sitt område. TS gör ingen bedömning av sårbarheten i samhället till följd av rts.
Daniel A
2017-05-08 23:04:58
SV: RTC dödsdömt
Flygledarnas löner har inget med RTC att göra, var bara svar på påståendet att deras löner är samma som de som jobbar på McDonald Karl. Läs innan du skriver svar??

Men intressant att ni verkar vara glad att en aktör valde en annan RTC än den svenska, avundsjukan lyser!

RTC fundersam
2017-05-08 20:28:06
SV: RTC dödsdömt
Varför är ni negativa mot RTC, systemet är godkänt, certifierat, i drift och verkar ju funka bra. Varför vara negativa mot teknik som kan vara framtiden. Er inställning till teknisk innovation är som de som sa att internet är en fluga.
Daniel A
2017-05-08 19:11:45
SV: RTC dödsdömt
En av många exempel http://mobil.corren.se/nyheter/luftrummet-stangt-ingen-kan-landa-pa-arlanda-om4143842.aspx
Karl
2017-05-08 15:23:24
SV: RTC dödsdömt
Där avslöjade du ju dig Daniel! Det handlar om andra saker än din omsorg om flygbranschen. Korkat att nämna flygledares löner, nu har du ju inga direkta argument men om du hade haft det så hade dom fallit platt som en pannkaka.
Trist med avundsjuka, den tar död på mycket.
Fredde
2017-05-08 07:14:07
SV: Daniel A
Har Arlanda fått stänga? Hur många gånger och när? Kan du presentera fakta eller är det ännu mera fake news? Kan det vara så att man bara minskat kapaciteten? Tekniska problem säger du? Är det verkligen klokt att göra samhällsviktiga flygplatser ännu mer beroende av teknik i så fall?

Du klagar på flygledarlöner sen vill du flytta flygledare till Stockholm? Vet du att flygledare i Stockholm har högre lön än övriga landet, hur går det ihop?
Jonas
2017-05-08 07:01:11
SV: RTC dödsdömt
NATS går inte för SAAB/LFV RTS lösning. NATS väljer kanadensiska Searidge istället och gör det tillsammans med Nav Canada. Nu tre stora kunder/aktörer som valt bort det världsledande svenska systemet.
Daniel A
2017-05-07 23:39:39
SV: RTC dödsdömt
Fredde, hur många gånger det senaste året har Arlanda fått stänga pga tekniska problem, många!

Det ni missar är att RTC är i drift och funkar och flera liknande lösningar i övriga världen testas nu ut.


Snittlön flygledare 53000, snittlön McDonald 18500. Kan hålla med föregående talare om att flygledare är ett överbetalt yrke med tanke på utbildning och arbetsinsats.
Tuteliture
2017-05-07 21:23:20
SV: RTC dödsdömt
Otroligt många med utländska namn som är experter på svenska flygledarlöner?
Troll?
Flygledare börjar på 30000kr/mån, bara lite över McDonaldslön och det tar 20 år innan lönerna blir vettiga.
Statsministern
2017-05-07 18:26:31
Till Daniel A
Det behövs fler än flygledare för att öppna en flygplats. Det löser ingenting att flytta flygledarna till en central, även om du tvingar dem att sitta där dygnet runt. Fjärrstyrning är inte ett godtagbart alternativ för våra flygplatser som måste fungera under alla omständigheter, under årets alla dagar. LFV kan fortsätta med Ö-vik och andra liknande flygplatser utan egentlig samhällsbetydelse. Våra statliga flygplatser kräver mer omtanke. Hela samhällets förmåga bygger på deras funktionalitet. Vad som skett här senaste året är olyckligt men ledningen inom LFV och ansvarig minister kommer inom kort att förpassas till skolbänken för att bättre kunna förstå sina respektive uppdrag.
Fredde
2017-05-07 18:11:25
Till Daniel A
Du har då alltid svar på tal, tyvärr har du inte alltid fakta att backa upp dina påståenden med. Fake news? Jo jag säger då det. Kan du presentera en lista med de tillfällen ambulansflyg tvingats ligga i holding i väntan på försoven flygledare? Och även om det hade varit ett ständigt återkommande problem, varför tror du att ett RTC skulle lösa problemen? Tror du att Swedavia tänker betala LFV för att ha personal till alla flygplatser på plats dygnet runt? Då spränger vi kalkylerna helt och hållet... Beredskapspengarna som betalar detta täcker endast beredskap och staten kommer inte skjuta till mer för något som fungerar idag. Och vad behövs för att öppna en flygplats mitt i natten? Räcker det med flygledare? Nej du måste få ut brandpersonal, fältkontroll och tankning också. Att påstå att en flygplats kan öppnas mitt i natten bara för att den styrs via ett RTC är dessvärre inget mer än en av dina alltmer förekommande lögner här på FT, fake news, jag säger då det...

Ur samhällsperspektiv är fjärrstyrning ett självmord. Hur många gånger har Ö-vik fått stänga det senaste åren? Hur många gånger har Umeå eller Kiruna stängt? Att göra sig helt beroende av en dataförbindelse är att köpa sig en oacceptabel felkälla. Och vi har redan nu sett, under normala omständigheter då ingen hotbild förekommer hur sårbart systemet är. Daniel A, kan du med samvetet i behåll verkligen lova att förbindelsen alltid kommer att fungera, oaktat av cyberattacker, extremväder, avsiktlig skadegörelse på kabeln m.m. m.m.?

EU-pengar ja, med ett flertal klausuler. Tidsplanen är sprängd och Visby borttaget. LFV kan se sig om i ***** efter EU-pengar till att bygga central på Arlanda.
Lisa
2017-05-07 12:37:27
SV: RTC dödsdömt
Alla har förstått LFVs uppdrag förutom LFV själva. Det här blir bara mer och mer pinsamt desto längre Swedavia-affären tillåts att fortgå. Pubertal trots och en total avsaknad av förståelse för sin egen verksamhets samhällsbetydelse.
Daniel A
2017-05-07 09:34:17
SV: RTC dödsdömt
Ur beredskapsperspektiv måste ju RTC vara optimalt. Nu är man beroende att flygledare ska ta sig till flygplatsen för att plan ska kunna landa. Och inte ovanligt att ambulansflyg får cirkulera i väntan på dem, även hänt samma med passagerarflygplan då flygledare försovit sig. Så ur samhällsperspektiv är ju RTC optimalt.

Sen har ju Swedavia redan ingått avtal om RTC på flera flygplatser och förstudie om fler pågår. Så Swedavia gillar och har godkänt systemet, allt annat är Fake News"

Sen gissar jag ni läst att EU står för halva kostnaden för RTC expansionen i Sverige , 9Meur går de in med. Kul att även EU ser möjligheterna!
Brent Corrigan
2017-05-06 23:10:08
SV: RTC dödsdömt
Är väl bara att gå ut i strejk för flygledarna om det är så illa.... men just ja, de vet att RTC är rätt vilket gör det svårt att strejka. Samt en strejk skulle göra att de förlorar lön och får det svåra att leva dess lyxliv på andras bekostnad.
Verksamhetsverket
2017-05-06 21:36:12
SV: RTC dödsdömt
Swedavias torn kommer aldrig någonsin att fjärrstyras. Det är alldeles för sårbart och försämrar samhällets förnåga ner till en oaccetabel nivå. Det är väldigt många instanser som kräver ett fungerande flyg under alla omständigheter. Det kan aldrig lovas med fjärrstyrning. Helt ointressant att dra paralleller till tågbranschen, någon som hört talas om brandtåg, ambulanståg, sar-tåg eller incidentberedskapståg? Alla med brådskande uppdrag.
Tage
2017-05-06 16:57:02
Re: Adam
Du vet nog inte riktigt vad RTC är för något...! :D Om något kommer det bli lönedrivande när bitarna väl faller på plats. Eller rättare sagt om det blir RTC.
Det är samma människor som gör samma sak fast på ett annat ställe med större utrymme för personalsammanhållning. Detta leder oundvikligen till större möjligheter att påverka. Påverka förmåner, löner, arbetsförhållanden mm mm.
Då kan ju busschaufförerna också söka till dessa yrken... Nej just det, man har ju tester för att komma in på dessa utbildningar...!!! Ojdå! Så tokigt det kan bli!

Bertil
2017-05-06 16:43:44
SV: RTC dödsdömt
@Adam,
Aja baja, inte klaga och kommentera lönerna för flygledare. Den som gör det kan bli påhoppad om att vara influerad av jantelagen.
Adam Archuleta
2017-05-06 08:49:29
SV: RTC dödsdömt
Flygledarjobbet är ett av många jobb med förhöga löner för ett begränsat jobb. Som Busschafförer ungefär, de har om inte till och med ett större ansvar men får 1/3 av vad piloterna tjänar. Nu måste lyxlirandet bort, överbetalda och klagar om de de måste flytta, sänk flygledarnas löner eller var beredd på att ert jobb försvinner, RTC kommer ta över!
Här skriver man sitt namn
2017-05-06 00:42:38
Här skriver du till vem du svarar
Jag vet att man kallar allt fake news eller trollare om man inte har några andra argument.
Re Jönsson
2017-05-05 22:00:03
SV: RTC dödsdömt
Jag vet en annan kille som också bortser ifrån officiella källor, då han innerst inne vet att pressreleaser etc är felaktiga och att personer bakom egentligen tycker ngt annat.

Du kan finna honom på Twitter.
Han brukar skriva med versaler om FAKE NEWS, så fort ngn skriver ngt som han inte håller med om. För innerst inne vet han att alla tycker som han, oavsett vad de officiellt publicerar.
Trötter
2017-05-05 21:35:59
SV: RTC dödsdömt
@ Daniel A
Att referera till tågväxlar känns ganska irrelevant. Ännu mer löjeväckande blir det om man betänker hur uselt dagens tågtrafik fungerar. Eller det var kanske det du menade, att det fungerar bättre med manuell betjäning?
Sven
2017-05-05 20:37:25
SV: RTC dödsdömt
Man måste ha respekt för Försvarsmakten och den verksamhet som de bedriver. Utvecklingen i omvärlden de senaste åren har inte direkt varit gynnsam för den typen av sårbarhetsdemonstrationer som RTS innebär. LFV gör bäst i att be om ursäkt och satsa vidare på den privat/kommunala marknaden.
Befälet
2017-05-05 17:59:07
SV: RTC dödsdömt
De enda som känner till Försvarsmaktens behov, vilka krav som behöver uppfyllas och vilka risker man inte kan utsättas för är Försvarsmakten själva. Det måste LFV och andra respektera punkt slut. Och för det syftet är det helt irrelevant vad Transportstyrelsen kommer fram till utifrån sina utredningar, det är helt skilda förutsättningar. Det är inte lite banalt och hoppas på att Försvarsmakten helt plötsligt efter ett års utredning skulle ändra inställning. Säger man att ett antal flygplatser inte får fjärrstyras då är det bara att respektera, för rikets säkerhet.

@daniel a: kul att du inte efterfrågar referenser från thomas b. Men det kanske inte behövs när åsikterna överensstämmer med ens egna.
Jönsson
2017-05-05 16:06:23
RE:Thomas B
Utredningen är förvisso beställd av facket men det betyder ju inte att utredaren gör fel!
Vad ETF och olika pilotförbund skriver i ett pressmeddelande där dom tvingas vara någotsånär neutrala är ju inte helt med sanningen överensstämmande med vad dom egentligen tycker! Bakom kulisserna är kritiken massiv. Det vet man om man känner personer i dessa organisationer och inte sitter och klipper och klistrar...! :D

Att inte försvarsmakten skulle ha hunnit ta reda på det dom vill veta är osannolikt.

Rekke
2017-05-05 07:13:46
Re Thomas B
Visst kan man ha synpunkter på att det var facket som anlitade konsulten men vi ska av den anledningen inte förkasta rapporten helt och hållet. I själva verket har LFV under resans gång tagit till sig av kritiken och ändrat sina sätt att räkna efter konsultens förslag. Konsulten kommer också med värdefulla besparingsförslag (om man inte är flygledare) som innebär att personalen kan minskas redan idag om allmän/privatflyg kastas ut. Istället för att få till en riskfylld investering (RTS) där det måste kastas ut/kraftigt begränsas till följd av en systemförändring. Bättre med tydlighet och raka rör än att smyga igenom saker kan jag tycka.

Konsulten kritiserar även LFV för att helt luta mot multipel för att investeringen ska gå runt. Vilket blir ganska osäkert eftersom vi inte vet särskilt mycket om hur det ska gå till. De senaste testerna som gjordes på Irland visade att det går men inte exakt samtidigt på två flygplatser och de som gjorde testerna hade mer bemanning för att styra två torn samtidigt än vad vi i Sverige har för att styra två likvärdiga enskilda torn. Jag tänker inte döma ut multipel helt som en omöjlighet men det går inte att räkna på för en investering som görs idag. Vi vet för lite om vilka effekter det får och hur det kommer gå att använda.

Vad det gäller försvaret och Visby vet jag för lite för att kunna kommentera. En sak att ta i beaktning dock. Försvarsmakten har under ca ett års tid analyserat RTS på djupet och kommit fram till att det av hemliga anledningar inte passar deras verksamhet. Vad skulle då LFV kunna komma med som inte kom fram under det senaste året som får dem att ändra sig?
Daniel A
2017-05-04 23:25:29
SV: RTC dödsdömt
Bra sammanfattning Thomas B, bra fakta och inte lösa påståenden. Tycker RTC känns spännande, tror att när vi sitter på ålderdomshemmen kommer se tillbaka på tiden med flygledartorn på samma sätt som vi ser tillbaka på tiden då tågväxlarna hanterades manuellt.
Thomas B
2017-05-04 22:28:30
SV: RTC dödsdömt
Thomas A:

Den oberoende utredaren som avlönades av arbetstagarna menar du? Du kan nog hitta en lika oberoende avlönad av LFV som kommer fram till ngt annat

ETF som inte alls säger nej, utan bara tycker att man ska skynda långsamt och ha gemensamma regler för remote, men som samtidigt konstaterar att "ETF believes that remote towers will undoubtedly play a more significant role at airports in the medium to long term and it is essential that we do not get “left behind”."


Pilotförbunden tex ECA har inga absolut invändningar. Men precis som ETF ifrågasätter de multipel "ECA said that while multiple tower research has shown that the concept can generally work, not all implications on daily operations are yet fully understood and that it would be advisable to first evaluate experience of single airport remote services"

I Sverige har du SWEALPA som mest är kritiska till att de inte fått vara med och tycka till men som konstaterar "FSK är inte motståndare till en utveckling av RTS"

Försvarsmakten som endast sagt nej till Visby idag. Ngt jag tror kommer att ändras även det, men i övrigt inte sagt nej.
Suck...
2017-05-04 11:38:44
SV: RTC dödsdömt
Det är ganska otaktiskt att förneka det faktum att Försvarsmakten sagt nej till fjärrstyrning där man bedriver verksamhet. Det är liksom utkablat och bekräftat av FM själva så vad vissa här försöker uppnå genom att förneka det förstår jag inte överhuvudtaget. Vad tror ni egentligen ni kan uppnå genom att förneka det uppenbara? Få fler att gilla RTS genom att spela dumma? Jag tror knappast den taktiken gynnar det ni försöker förespråka och jag är inte helt övertygad i frågan heller.

Vad som håller på att hända nu tror jag snarare handlar om att den potentiella marknaden för RTS håller på att målas upp. Det verkar inte vara en lösning för alla flygplatser. TS har godkänt det på Ö-vik och Sundsvall(??) men jag tror inte att TS provar utifrån de intressen Försvarsmakten och andra ansvariga myndigheter har. TS är väl bara intresserade av att det går att trafikleda på ett säkert sätt och att rutiner finns för att upphöra trafikleda när det av flera olika anledningar inte går? Rätta mig om jag har fel. FM är möjligtvis (vi kommer nog aldrig få något svar här) bekymrade över de tillfällen man inte kan trafikleda och hur det påverkar dom. Att TS då godkänt rutiner för att upphöra med att utöva tjänsten är väl inte intressant då.

Jag vet inte men till Daniel A och andra här ber jag er sluta med att förneka vad vi alla vet. Att FM sagt nej till Visby och vill veta mer om de andra, vilket låter sunt med tanke på att Ö-vik fått stängas några gånger senaste tiden. Om det bara är ett bakslag för RTS eller en dödsstöt låter jag vara osagt. Vad det däremot leder till tror jag snarare är en tydligare bild av vilka flygplatser som kan fjärrstyras och inte. Men det för liksom inte diskussionen framåt genom att förneka det uppenbara, det skadar bara ert anseende och den frågan ni försöker driva. Jag vill uppmana er att vara sakliga istället.
Thomas A
2017-05-04 07:56:08
Tröttsamt
* Det har gjorts en utredning som gjorts av en opartisk utredare, den sågar projektet. Det är alldeles för stora risker i förhållande till besparingspotential.
* Europeiska transportförbundet tycker det är dålig ide.
* Pilotförbundet likaså.
* Försvarsmakten säger nej.

Och detta utan att ha fått godkännande för multipel drift, som ju måste vara hela huvudsyftet med projektet! För annars är det ju samma personer som gör samma, lite sämre på en annan plats...?!

Visst, man kan hålla på och förneka, lite som Trump, men det blir genomskinligt.
Kevin Warhol
2017-05-03 23:26:15
SV: RTC dödsdömt
Tröttsam dialog, utan fakta. Ingen verkar kunna ge nån fakta, bara lösa rykten allt bygger på.
Noah Matous
2017-05-03 19:15:05
SV: RTC dödsdömt
Nej sidan har inte kunnat visa nån fakta eller källa för sitt påstående, så intressant att se några smågrabbar framför datorn leka experter. System är godkänt och i drift, ni behöver nog mer för att få uppmärksamhet än lösa rykten. Och när nån ber om länk eller källa... haha... då blir ni arg... känsligt.. Väx upp nu!
Utanför
2017-05-03 07:11:39
SV: RTC dödsdömt
Som utomstående är det lätt att ta ställning i den här debatten. Nej-sidan pekar på svagheter när det gäller hur driften kan garanteras. Som stöd för detta hänvisas till uppgifter i media där Försvarsmakten säger just detta. Och SVT tycker jag är en pålitlig källa.

Å andra sidan har vi en ja-sida som gillar utveckling och framtid men kan inte riktigt förklara vad som döljer sig bakom dessa begrepp eller varför det är relevant i den här frågan. När nej-sidan konfronteras med uppgifter som motbevisar sina egna ställningstaganden så låtsas man som att dessa uppgifter inte existerar trots att alla här kan se det.

Som oberoende instans utnämner jag härmed nej-sidan till segrare i debatten. Inga samhällsviktiga torn i Sverige ska fjärrstyras.
Daniel A
2017-05-02 21:32:09
SV: RTC dödsdömt
Systemet är licensierat och i drift, godkänt av berörda myndigheter. Jag tar ditt svar som att det om FM var ett ogrundat påstående. Att du behöver fabricera fakta för att hitta argument tyder väl ändå att du satsat på felhäst FL. inget fel i att erkänna sitt fel FL!
FL
2017-05-02 21:14:20
@arn to go
Är du blind eller? Vad är det för fel på er som gillar fjärrstyrning? Kan ni för en gångs skull komma med konkreta argument? Bara en massa floskler och struntprat, det är tur att försvaret har mer att säga till om än er tack o lov.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsvaret-sager-nej-till-fjarrstyrning-av-visby-flygplats
Förvirrad...
2017-05-02 20:33:32
SV: RTC dödsdömt
Vad är det specifikt som FL ska visa upp? Källa på vad? Trodde att det var fastställt att försvarsmakten sa nej till fjärrstyrning på Visby samt ville att LFV ska berätta hur dom har tänkt att garantera driften under alla beredskapslägen på övriga 4.
Leffe
2017-05-02 20:22:12
Re Daniel
LFV skriver det själv på vårt intranät och det kommenteras i ett flertal artiklar. Vad mer begär du?
Förväntar du dig ett dokument från försvarsmakten?! Känns lite som att du inte vill förstå.
Arn to go
2017-05-02 19:18:40
SV: RTC dödsdömt
Uppenbarligen har inte FL nån källa utan rent påhitt!
FL
2017-05-02 19:18:16
@Daniel A
Då kan du väl redogöra för oss hur LFV kan garantera driften i alla lägen med fjärrstyrning? Jag är inte främmande för förändring så länge man kan motivera sina ståndpunkter. Att endast kalla någon utvecklingsfientlig är bara löjligt. Samma sak och påstå att det är framtiden utan att ens antyda varför. Om du nu är så övertygad Daniel, förklara hur LFV garanterar driften för samhällsviktiga flygplatser i alla lägen. Dessutom kräver jag att du sakligt och utförligt argumenterar för din sak utan att nämna vare sig framtid eller utveckling. JA-sidan i den här frågan har hittills bara kunnat lägga fram klyschor utan substans för att försvara 10 år av felinvesteringar. Vad det har lett till kan du läsa om i länkad artikel.
Daniel A
2017-05-02 16:57:28
SV: RTC dödsdömt
Kanske är så att jag har svårt att läsa, därför jag inte hittar FMs besluta frågan. Tack för Visby artikeln, men gissar det inte är det som FL hänvisar till.
Google
2017-05-02 12:31:20
@Daniel A
Kanske detta som menas:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsvaret-sager-nej-till-fjarrstyrning-av-visby-flygplats

Internet
2017-05-02 11:59:20
SV: RTC dödsdömt
Kan man inte på egen hand hitta en artikel i ett ämne man påstår sig vara insatt i, ska man nog inte ha någon åsikt om huruvida flygledning kan skötas remote eller inte...
Daniel A
2017-05-02 08:40:43
SV: RTC dödsdömt
FL, hittar ingen info om det du skriver, toppen om du skickar länken, tror fler än jag är intresserad av att ta del av FMs beslut som du skriver om.
Diavel
2017-05-01 22:52:56
SV: RTC dödsdömt
@Daniel A, Kolla svt.se t.ex. Det är inte alls svårt att hitta, även du kan göra det, FM vill inte ta i det här undermåliga RTC med tång.
Bara okunniga sosse byråkrater vägrar att inse att RTC inte håller måttet.
FL
2017-05-01 22:23:53
@Daniel A
Slut på argument så du försöker provocera oss med avvikande åsikter genom att spela dum? Snälla Daniel sjunk inte till den nivån.
Suck
2017-05-01 22:19:03
SV: RTC dödsdömt
Vissa ska då matas med allt...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsvaret-sager-nej-till-fjarrstyrning-av-visby-flygplats
Daniel A
2017-05-01 22:06:23
SV: RTC dödsdömt
Åter, vart kan jag läsa om FMs nej?
FL
2017-05-01 13:57:11
@Daniel A
Ja, om du nu är intresserad av utvecklingen inom området är jag oerhört förvånad över din brist på aktuell information. Googla fjärrstyrning och försvarsmakten om du nu är intresserad av att läsa information som kan avvika från rådande förutfattade meningar. FM har sagt nej till den flygplats där man bedriver verksamhet för de övriga vill man veta hur LFV ska kunna garantera driften i alla lägen. Vilket är samma sak som ett nej. LFV kommer aldrig att kunna garantera driften, vi ser redan idag hur sårbart det är på Ö-vik under normala omständigheter. Under extrema förhållanden när flygplatsen måste fungera och vi kommer få uppleva störningar i el, tele, fiber, mobilförbindelser kan bara de mest korkade ibland oss peka ut fjärrstyrning som en godtagbar lösning. På en privat flygplats som Ö-vik utan samhällsbetydelse däremot, kör på så länge ekonomin finns!
Folket
2017-04-30 22:52:39
SV: RTC dödsdömt
Det är ju ganska enkelt, låt någon oberoende bedöma! Inte LFV. Inte SAAB. Inte flygledare som är beroende av att det ska fungera. Inte politiker som inte vet något om flygbranschen. Inte journalister som som vanligt har noll koll.
Kan ju inte vara så svårt för våra folkvalda att beställa en utredning om detta.
Sven K
2017-04-30 22:30:50
RE: Daniel A
Fjärrstyrning är bara ett sätt att skaffa sig en felkälla till flygplatser som alltid måste fungera och utan att få någonting i retur. Det handlar inte om att utvecklingsfientlighet, det handlar om klarsynthet. Det finns massor av ny teknik som gynnar både flygsäkerheten och tillförlitligheten, fjärrstyrning ryms inte på den listan.
Sixten
2017-04-30 21:30:27
SV: RTC dödsdömt
Anledningen till att det finns så olika uppfattningar i denna fråga är att det inte finns någon öppenhet. Saker och ting mörkas, eller det är i alla fall den intrycket som man får. Eller kan det var så att det inte finns några svar på alla frågeställningar. Faktum är i alla fall att ännu har ingen flygsäkerhetsbevisning lämnats till myndigheten för godkännande av 2:1 drift. Hela världens ögon är på TS för hur de ställer sig, när ansökan lämnas in. Ett stort tryck på myndigheten som antingen gör dem benägna att släppa igenom system med brister eller så gör pressen på dem att de kommer att vara oerhört restriktiva. Jag tror på det senare, för övriga världen lär nagelfara allt i minsta detalj. Den risken gör att allt kommer att dra ut på tiden...........
Flygplatserna som får ha annan leverantör än LFV lär vara nöjda med att andra providers i första hand håller fast vid beprövad tjänst. Swedavia och LFV spelar ett högt spel och är modiga, naiva och på gränsen till dumdristiga. Staten skall levererar säkra tjänsten till oss medborgare och inte äventyra en hel bransch.
Dunderklumpen
2017-04-30 17:57:28
SV: RTC dödsdömt
Tycker det är rätt gröva påståenden att framhäva fjärrstyrningens förträfflighet innan man kunnat bevisa vare sig ekonomiska vinster eller att systemet är mindre sårbart...
Försvarsmakten är den enda instansen som testat sårbarheten och de säger nej.
Daniel A
2017-04-30 16:50:45
SV: RTC dödsdömt
FL, vart kan jag läsa om FMs beslut?Visste inte de tagit beslut, skicka gärna länk så vi kan läsa mer. Senaste jag hittar är att de är positiva men vill utreda mer!
FL
2017-04-30 14:39:18
@Daniel A
Du har dessvärre en olyckligt naiv inställning. LFV säger att man för diskussioner med FM, det är LFVs version. FM har däremot sagt nej, punkt slut och hänvisar till rikets säkerhet. När det gäller innovation så är grundbulten att kunna ställa rätt fråga. Här har LFV misslyckats totalt. Vi kan inte lägga driften av samhällsviktiga flygplatser på helt andra ställen i landet, det blir för sårbart. LFV kan aldrig under alla beredskapslägen garantera driften. Försvarsmakten ser detta och pekar ut ett hot mot rikets säkerhet. Ett antal länsstyrelser och kommuner ser också detta ur sina perspektiv, att kunna hantera civila krissituationer. Att driften då är beroende av en förbindelse till andra änden av landet är bara korkat. Kompetensen måste finnas på plats, så är det bara. Högre instanser än LFV inser detta men att den senare ännu inte vågar erkänna tillrättavisningen har ingenting att göra med det du säger.

Att stämpla kritikerna som utvecklingsfientliga är bara en fattig undanflykt när man inte kan försvara sina egna ståndpunkter. Ett desperat försök att flytta fokus bort från sakfrågan och dumförklara sin motståndare. Är RATS den enda teknikutvecklingen som är möjlig i flygtrafikvärlden? Knappast, läs på innan du kastar ur dig dumheter.

Falsk bokföring? Ska vi kalla det "utveckling"? Oavsett vad så tas pengar från områden där de kunnat göra mer nytta för att öka flygsäkerheten och teknisk utveckling som inte leder till ökad sårbarhet. För att inte tala om minskade intäkter till statskassan...

Daniel A, det är bara de riktigt stora ibland oss som kan inse sina misstag och dra lärdomar ifrån dem. Dessvärre kan LFV inte räknas till den kategorin.
Daniel A
2017-04-30 13:57:43
SV: RTC dödsdömt
Rätt grova påståenden att påstå falsk bokföring. Visar hur stor avsaknaden är av argument. Kul att se hur lyckat systemet blivit och att det nu rullas ut i hela Sverige. Försvaret har inte dömt ut systemet, snarare tvärtom, de vill bara få mer tid att utreda vilket är klokt!

Var inte så negativa och bakåtsträvande, möt framtiden!
FL
2017-04-30 12:53:49
@Daniel A
Det är snarare dags för dig att kliva ur sandlådan och möta verkligheten. Försvarsmakten har dömt ut systemet och det är det yttersta beviset på att RATS inte är en möjlig lösning för samhällsviktiga flygplatser som alltid måste fungera under samtliga beredskapslägen.

Till skillnad frön Ö-vik så behöver aldrig flygplatser stängas helt för minsta lilla småsak. Arlanda sätter bara en lägre rate men vi de allra flesta fel finns autonoma alternativ att använda sig av utan att det orsakar förseningar. Hade alla Sveriges flygplatser fjärrstyrts hade minst en fått stänga några timmar varje dag. Så sårbart är systemet. Sen å andra sida är systemet svindyrt och bara en tänkbar lösning så länge man kan delfinansiera med hjälp av bidrag och falsk bokföring.
Daniel A
2017-04-29 22:10:44
SV: RTC dödsdömt
Ni får nog lugna er lite nu och tagga ner, systemet rullas ut nu så bara gilla läget. Visst har det varit och kommer bli nåt driftsavbrott, som igår i Ö-vik men sånt händer redan nu nästan varje dag nån stanns av olika tekniska orsaker. Vi såg i veckan hur Arn stannade upp i två timmar pga IATA problem. Enda stället nån pratar negativt om RTC är här, aldrig läst nåt negativt om detta succé system någonstans. Kliv ur sandlådan och möt framtiden!
FL
2017-04-27 23:11:03
SV: RTC dödsdömt
Det grävs av kablar på alla flygplatser då och då men det märks bara på de som fjärrstyrs. Varför då? För att vi är på plats och kan jobba vidare med andra system. Och då pratar vi om oavsiktliga kabelbrott, vad händer om någon verkligen vill kapa en kabel? Kan LFV garantera driften då?

LFV för tusan, skärpning nu. Jag bryr mig inte ett dugg om en flygplatschef på en privatägd flygplats tycker det är flashigt med ett kameratorn. Det är deras egen flygplats att äventyra driften på. Däremot är Swedavias flygplatser hela svenska folkets och de ska bara fungera, under alla omständigheter, kris eller fred, spelar ingen roll så hands off våra flygplatser. Sluta lek med samhällsviktig infrastruktur!
Emir
2017-04-27 17:39:47
SV: RTC dödsdömt
Hela samhället rustar för att öka sin förmåga. LFV däremot ligger flera år efter som vanligt och jobbar i motsatt riktning. Det är bara att beklaga.
Luke
2017-04-27 14:45:44
SV: RTC dödsdömt
En avgrävd kabel. Förespråkarna skryter om systemets dubbla och tredubbla redundans. Det funkade inte så bra den här gången. SAS och de andra bolagen har anledning att känna skepsis för sina passagerares säkerhet.
Diavel
2017-04-27 12:38:41
SV: RTC dödsdömt
Jag skulle inte bli förvånad om SVT har fått besked att inte gräva i detta. Bara att hoppas att andra medier vågar gå upp emot sosse mafian
FL
2017-04-27 10:25:51
SV: RTC dödsdömt
Det är ju inte direkt första gången! Och detta på en liten flygplats! Dumma, trångsynta politiker blir grundlurade av LFV som i sin tur blir grundlurade av ingenjörer som har lekstuga.
När ska någon våga ta tag i detta?!

Har journalisterna på SVT tröttnat eller tystats...?
Anton
2017-04-27 00:59:21
SV: RTC dödsdömt
Det var kabelbrott på Telias ledning.
Mikael
2017-04-26 22:48:41
SV: RTC dödsdömt
Man tror att ryska hackare tog över systemet och det slutade med att inga plan kunde antingen landa eller starta. Systemet oerhört känsligt för störningar.
Jonsson
2017-04-26 19:42:33
SV: RTC dödsdömt
Vad hände på RTC Örnsköldsvik igår kväll. Någon som vet?
Rörmokaren
2017-04-26 15:09:52
SV: RTC dödsdömt
Nya GD;n verkar ju faktiskt vara lite ödmjuk så det finns kanske hopp om att detta projekt läggs ner.

Man kan ju också hoppas att hon förstår att man kommer längre om man jobbar med sina anställda än mot. Många år nu av flygledarhat från huvudkvarteret.
Man kan tycka vad man vill om detta men historien visar att det bara har kostat massor av pengar att hela tiden ta strid mot sina anställda.

Vi får hoppas att man inte låter tidigare personalchefen ställa till det i sin nya roll som förhandlingschef för AGV. Det kommer inte att sluta väl!
Camilla
2017-04-26 12:09:08
SV: RTC dödsdömt
Det är viktigt att inse att kostnaden inte nödvändigtvis sänks om en flygledare kan driva två eller flera torn från samma RTC. Detta eftersom en flygledare inte kan tillhandahålla flygledning och flygtrafikseparation vid två flygplatser samtidigt. Som jag ser det, är kostnadseffektivitetsproblemet hos LFV inte det antal flygledare som är i drift, utan snarare dess centrala overhead. Ett införande av RTS kommer att öka overheaden betydligt. Med andra ord är jag övertygad om att andras driftskostnader kommer att vara betydligt lägre än LFVs i framtiden.
Ingemar
2017-04-26 09:26:58
SV: RTC dödsdömt
@Sven
Att man anställer en chef för RTC Arlanda måste bero på antingen att man vill hålla skenet uppe att allt fortfarande går enligt plan, eller så har man helt enkelt ännu inte förstått att systemet är ett hot mot rikets säkerhet, både i fred och allvarligare beredskapsgrader. Försvarsmakten har ännu inte svarat på ifall de övriga fyra flygplatserna uppfyller deras krav ifall de skall fjärrstyras, så det blir intressant att höra utlåtandet så småningom. Att binda upp sig till en sårbar teknik för dessa flygplatser som även de är strategiska verkar oklokt. Tack och lov finns det många personer i försvarmaktens beslutande organ och även i riksdagens försvarsdepartement som inser att det är fel väg som LFV och Swedavia är inne på.Den ena efter den andra mörkade bristen har kommit upp till ytan på senare tid och mer finns alldeles säkert. Att systemet dessutom är ekonomiskt katastrofalt på både kort och lång sikt gör inte saken bättre, men den smällen får flygbolagen och passagerarna ta framöver, och skattebetalarna förstås eftersom det hela bygger på EU-bidrag.
Sven
2017-04-21 17:17:30
SV: RTC dödsdömt
Försvarsmakten har sagt nej till fjärrstyrning men LFV har ändå anställt en chef till centralen. Vad är det som händer egentligen?
Nicke
2017-04-21 00:32:05
SV: RTC dödsdömt
Norge kör Ninox, Tyskland satsar på Frequentis, Ungern på Searidge, Sverige på SAAB och ACR väntar in överraskningen. Flygbolagen betalar.
Bertil
2017-04-20 22:58:45
SV: RTC dödsdömt
@Nicke,
Varför skulle alla världens länder ha anmält sitt intresse för RTC till LFV och SAAB. Det finns ju fler tillverkare med samma koncept. Men detta kan inte LFV unnyttja genom att konkurrensutsätta upphandlingen eftersom man av någon vänskaplig anledning allierat sej med med industrin istället för att enbart vara en leverantör av flygledningstjänster. Nu skall man både svara för flygledning och leka affär med att sälja tekniska system. Detta kan inte vara LFV uppdrag.
@Tekniknörden
2017-04-20 21:43:02
SV: RTC dödsdömt
Att Försvarsmakten tycker tekniken inte är god nog tycker i alla fall jag är väldigt oroväckande.
Realisten
2017-04-20 20:54:27
Re: Tekniknörden
Problemet är ju att man satsar på fel teknik...! Därmed missar man bra teknik...!

Låter inte så lite korkat!
Tekniknörden
2017-04-20 20:27:49
SV: RTC dödsdömt
Säg den bransch som inte utvecklas på tekniksidan. Det sker oavsett om några flygledare gapar om hur dålig tekniken är, bara att acceptera och gå vidare helt enkelt. Driftstörningar när tekniken strular får vi också leva med.
Nu kan vi prata om något annat.
@Nicke
2017-04-20 13:08:33
SV: RTC dödsdömt
Vilka leverantörer i Europa "har insett detta" och "står beredda att städa upp"? Enl LFV har väl varenda provider i alla världens länder anmält sitt intresse till LFV o SAAB? Förutom ACR då som inte äger tillträde till tekniken...
Nicke
2017-04-20 09:34:22
SV: RTC dödsdömt
En intressant fråga är om nya GD på LFV är lika imponerad när hon sätter sig in i projektsiffror, besparing mot gällande marknadspriser. Eller blir även hon korrupt och vilseledd av alla stressade runt RTS. I Norge investerar man ca 1 miljard i RTS och hur/när ska denna investering återbetalas genom blivande besparingar. År 2117 eller kanske mer realistiskt ännu senare....

RTS är på väg att bli en av branschens största felräkningar och misslyckanden. Tur att vi har leverantörer i Europa som insett detta och står beredda att städa upp efter LFV m fl.
Bibbi
2017-04-18 20:38:28
SV: RTC dödsdömt
RTC är utan tvekan dödsdömt, i alla fall när vi pratar om de statliga flygplatserna eftersom LFV aldrig kan garantera driften i alla lägen. För de andra flygplatserna är det bara en fråga om hur länge EU och andra aktörer skjuter till med ekonomiska medel. När flygplatscheferna själva får stå för notan lär vi få se på andra bullar. Men nu när de statliga flygplatserna tas bort borde man också kunna sänka de tekniska kraven avsevärt. Jag menar, om man ändå inte kan garantera driften med de svindyra grejerna så kan väl de som inte behöver någon garanterad drift nöja sig med en simpel webbkamera på en reflexkäpp och en mobilapp till flygledarna. Sen slottar man upp trafiken så en flygledare hanterar Ö-vik ena timmen sen Sundsvall den andra. Så slipper vi flyttgnället och det blir garanterat billigare för flygplatschefen som bara behöver skylla på LFV vid driftavbrott som i sin tur skyller på flygplatschefens kravspec och resenärerna kan inte kräva ansvar från något håll
Rörmokaren
2017-04-18 17:38:28
SV: RTC (och LFV) dödsdömt
LFV vill verkligen ha en strid mot sina anställda...! Man får ju förmoda att det i förlängningen är tänkt att alla torn ska ingå i RTC-konceptet.
Lägg därtill nästa års avtalsstrid som är oundviklig med den nya förhandlingschefen på AGV.
Det kommer bli några jobbiga år framöver. Nya personer på nästan alla poster som ska bli varse att det är korkat att jobba MOT sina personal istället för MED.
Vi har sett det många gånger för och varenda gång har det kostat LFV och flygbranschen massor med pengar.
Tröttsamt!
Kalle
2017-04-18 16:36:40
SV: RTC dödsdömt
Läs igen så klarnar det säkert.

Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde
22 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas om den som ska övervakas har samtyckt till övervakningen.

Den övervakade har rätt att när som helst återkalla samtycket. Ytterligare övervakning av honom eller henne får därefter inte ske.

23 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas utan samtycke om
1. övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra berättigade ändamål, och
2. övervakningsintresset väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad, med särskilt beaktande av hur övervakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet används och vilket område som ska övervakas.

24 § Den som bedriver kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde ska se till att
1. övervakningen sker endast för särskilda och berättigade ändamål,
2. ändamålen med övervakningen dokumenteras, och
3. övervakningen inte sker i större omfattning än vad som behövs för att tillgodose ändamålen med övervakningen.
Andersson
2017-04-18 15:43:38
SV: RTC dödsdömt
Att samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe och lite sämre...?!
Det finns dessutom en utredning som sågar projektet totalt! För mycket risker till för lite besparingspotential.
Att LFV dessutom får 40-50 med(mot)arbetare som kommer, milt uttryckt, inte vilja ställa upp (snarare motarbeta) är ju bara korkat att inte förstå hur stora konsekvenser det kan få.
Åskådare
2017-04-18 09:36:30
Kameraövervakning
Tittade lite på i vad som gäller kameraövervakning i lagboken. Finns det något specialtillstånd från Länsstyrelsen om detta. Man övervakar ju bara inte luften utan även "ett område dit allmänheten inte har tillträde". Och då finns det ju olika regler att följa. Följs dom i dagsläget? Har t.ex alla som jobbar i Ö-vik gett sitt medgivande till att de blir övervakade på jobbet,
Jim
2016-05-31 17:49:03
SV: RTC dödsdömt
Håller med! Men som vanligt måste folk dö i onödiga olyckor innan galenskapen stoppas
FL tmc
2016-05-31 15:50:15
SV: RTC dödsdömt
Bara det faktum att man kallar det "automatiserad flygledning" gör ju att man vill gråta när man inser hur lite dom som ska bestämma förstår! Det finns inget automatiserat med RTC!
Det är ingen mirakelmedicin! Man gör samma sak fast på ett annat ställe...! Och med sämre bild och inte 360 graders synfält.
Och med större risker! Tekniken som används i delar av projektet är givetvis bra men den tekniken kunde ju även använts i befintliga torn. Att se bättre i dimma och mörker är givetvis något man skulle kunna implementera även i vanliga torn men med mycket större effektivitet än i ett fjärrstyrt torn.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev