Tråden startades av: ÄppelJuice  2016-06-18 21:49:04
Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL (TFHS) 
Hej! Jag går på gymnasiet och aviation är min passion och dröm!

Jag går på sambeteende linjen, lite skumt kan man anta. Jag går på linjen för kurserna Kommunikation och Psykologi, dessutom för att bli mer socialt skicklig. Jag kommer också att läsa Matte 3b

Min plan är att läsa Fysik 1a på Komvux efter gymnasiet i 3 månader, skaffa jobb, betala för och skaff mig ett PPL, fortsätt jobba och spara pengar tills jag kan ansöka till TFHS och börja där, då kommer jag att kunna finansera alla läkarundersökningar, resor etc. När jag söker då till TFHS eller BFSAA så kommer jag att ha jobberfarenhet, livserfarenhet, PPL och vara mer socialt erfaren.

Eller ska jag söka tekniskt basår efter gymnasiet och söka direkt till flygskola efter det.

Alla svar med era åsikter uppskattas stort!

EDIT: Jag inser att min plan har många antaganden men eftersom detta är min dröm så är jag extremt insatt på varje steg som tar mig närmare den! Jag vet också mina begränsningar och är realistisk i min framtid. Kan va lite partisk här därför frågar jag efter era åsikter.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ÄppelJuice
2023-01-14 03:26:40
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Väljer att inte avslöja det, då det hade avslöjat vem jag är för en del människor. Vilket jag helst undviker :)


Kort sagt, jobbat totalt 2 år, pluggat totalt 2 år efter gymnasiet, varvat i varann, olika jobb, pluggat på samma universitet. Skaffade mig lite erfarenhet, sökte mer än ett par gånger, kom till slut in. Största lärdomarna inför ansökningen var att ta sig närmare flyget så mycket som möjligt innan man ens börjat på pilotutbildning. Samt behandla intervjun som en arbetsintervju med svårare frågor - sälj fortfarande dina styrkor så som du skulle gjort för IKEA.

Mvh

ÄppelJuice
Grattis
2023-01-11 21:11:26
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Läser tankarna du hade om pilotdrömmen, önskar att höra hur din resa blev till slut :) ser att du startade inlägget 2016 och nu 2023. Hur blev resan till TFHS?
ÄppelJuice
2023-01-11 16:42:58
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Jag kom in på TFHS
CFIT
2016-07-01 00:33:05
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
@ FD pilot. Din kommentar talar för sig självt, om det nu är passagerare, planering och ansvar som är den stora grejen.....
J
2016-06-25 14:05:00
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Jag förstår. Det där problemet löser oftast inte av sig självt så våga gå till kuratorn på din skola och förklara hur du känner och vad dina mål är. Det tror jag du vinner mer på än läsa psykologi. Kanske känns jobbigt för stunden med kan på lång sikt kännas bra.
ÄppleJuice
2016-06-25 05:12:38
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Det jag menade med socialt skicklig är att jag haft låg självförtroende och dels för att någon som mobbade mig valde natur. Nu har vi båda mognats och sattit isär vår skillnader :)
Magnus
2016-06-23 13:17:48
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Föreslår att du hellre tar och flyger lite och arbetar istället för ett tekniskt basår flygteorin är inte så matematiskt avancerad.

Flygbolagen ser hellre att du har fina jobberfarenheter och flygerfarenheter.

Lycka till!
Karl
2016-06-22 10:09:58
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Du kanske inte ska lyssna för mycket på de som väljer att identifiera sig med CFIT...

Men liten poäng har han, fundera på om det verkligen är Airliner du vill jobba på, eller om det egentligen är bara själva flygandet du vill ha.

Livskvalitén kan bli så mycket högre med ett normalt yrke, framförallt om du inte planerar att leve som enstöring resten av livet. ;). Därmed inte sagt att det inte går att få ihop ett bra socialt liv med flygande yrke, det finns undantag!
FD pilot
2016-06-22 09:53:37
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Det är inte riktigt samma känsla att flyga en C-172 och en tung jetmaskin. Jag har prövat. Att flyga för ett flygbolag, större flygplan med passagerare handlar om mer än att styra ett flygplan. Planering, ansvar mm, är en tjusning i sig.
CFIT
2016-06-21 22:28:38
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Förstår inte varför alla "flygintresserade" drömmer om att bli yrkespiloter? Drömmer alla bilintresserade om att bli taxichaufförer? Nej satsa på en ordentlig utbildning, eller vad som helst som passar dig och som sen ger dig ekonomi nog för att flyga var, när och hur du vill i din egen maskin. Många tror detta skulle vara nån sorts ouppnåelig utopi?!
Replay
2016-06-21 08:45:07
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Sluta lyssna på J. :)
J
2016-06-20 15:10:56
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Jag tror inte att du klarar testerna bättre med ett PPL, ytterst marginellt i så fall. Däremot kan ett PPL visa att du är genuint intresserad av flygandet vilket är till din fördel under intervjuerna. Men absolut inget måste. Vem som helst kan säga att dom är flygintresserade men har du investerat tid och energi i flyg så strålar intresset ut mer.

Sen menar jag inte att du måste söka direkt. Medelåldern på TFHS är inte 20 år utan de flesta har varit ute i arbete några år först. GMU är ett tips som kan hjälpa dig mogna och få lite livserfarenhet.
Replay
2016-06-20 14:43:37
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Gör som J skriver... Och det viktigaste, var dig själv och var beredd på motgångar innan det går rätt. Ingen är perfekt från början, det tar träning och erfarenhet.
Surkart
2016-06-20 12:41:14
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Jag drar mig till minnes att Sullenberger (som landade på Hudson River och räddade livet på 155 passagerare) hade (bland mycket annat) en examen i psykologi.
Jag vet inte om psykologikurser gör det lättare att få jobb, men när det väl bränner till kan det kanske vara en fördel.
ÄppelJuice
2016-06-20 01:48:30
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Tror du att PPL hjälper till att bättre klara TFHS testerna? Om man har någon flygerfarenhet skulle jag anta att man har större chanser att klara flygpsykologiska lämplighetstesterna och testerna i generellt perspektiv.

Jag vill platsa i en statlig finanserad utbildning, annars måste jag fråga släkten med hjälp av finansering, och det kommer att vara jobbigt.
J
2016-06-19 18:35:38
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Är du flygintresserad, satsa på att bli pilot. Lyssna inte på något annat..

Nu till det realistiska. TFHS är få förunnat så börja spara för att betala hela din utbildning själv även fast så inte blir fallet. Pengar till TFHS behöver du inte spara till eftersom utbildningen är gratis och du kan ta studielån hos CSN för kringkostnader. Men några 10-tusen kan vara bra att ha tillgång till.
Tips, går det att byta, så byt till naturprogrammet eller teknik. Det ger dig en bättre grund inför både utbildningen och uttagningarna. Att bli mer socialt skicklig tycker jag att du ska byta ut mot att vara dig själv i alla stunder. Sen om du behöver bättre självförtroende/-känsla så satsa på det istället.

Sök TFHS direkt. De letar inte efter färdiga kaptener utan potentiella kaptener. Kommer du inte in direkt, sök fler gånger. Många kommer inte in första försöket.
Satsa på betygen så du kommer in på SAA också.


ÄppelJuice
2016-06-19 17:51:13
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Jag skrev att jag skulle söka till TFHS men också BFSAA (det skrev jag inte). De har med hjälp av yrkeshögskolan och myndigheterna fått möjligheten att finansera utbildning för 20 elever var, varje år.

Min undran är om tekniskt basår, då jag lär mig mer Matte och Fysik även om jag har kraven för båda skolor, är bättre än att ha ett PPL, jobberfarenhet och livserfarenhet? Jag kommer alltså inte behöva betala för att flyg på mitt PPL på dessa skolor. Det jag kommer behöva betala för är Medical Class A, mat etc. detta kan jag finansera.
ÄppelJuice
2016-06-19 17:18:25
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Jag kommer att jobba för mitt PPL, samt få hjälp av föräldrarna.
ABC
2016-06-19 10:18:21
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Hej! Att plugga sig till att bli "mer socialt erfaren" låter i mina vuxna öron helt skruvat. Du nämner heller inte hur du ska ha råd att flyga på ditt PPL när du ska återuppta dina studier? Dina kompisar kommer gärna följa med på en tur men inte bidra med vad det kostar. Mitt råd är att fortsätta plugga men till något mindre flummigt. Läs ett naturvetenskapligt basår om du tror att du kan klara det. Välj en billigare flyghobby, tex skärm- eller segelflyg. Lycka till.
Varför komplicerar du det?
2016-06-19 09:35:19
SV: Tekniskt basår eller jobba och skaffa PPL ...
Du ska nog byta till naturlinjen då den är mest förberedande för studier till pilot/tekniker. Lycka till.....
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev