Tråden startades av: Bengt  2016-07-26 14:20:04
Bagagestrul 
Var sitter problemet med Arlandas bagagehantering???
Hör folk hela tiden som drabbas och får sitt bagage försenat både på resmålet och efter hemresan med flera dagar...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Vikram Wishiwashi
2016-08-06 10:59:43
SV: Bagagestrul
Handlingbolagen på Arlanda har ett stort ansvar. Bemanning och utväxling har icke hängt med i utvecklingen. Träning inte så prioriterad. Outvecklat samarbete mellan Swedavia och övriga. Finns många faktorer. Jättemånga passagerare med stora, tunga väskor.
@väskinöjdinen
2016-07-27 20:08:55
SV: Bagagestrul
En liten gnutta tur måhända.

Överlag sägs det vara ca 1% sannolikhet att "bli av med" bagaget. Men jag tror att den siffran är överdriven.

Riskfaktorer som jag ser det är:

1. Felsortering. En väska faller ner i ficka 17 istället för ficka 18 dit den egentligen skulle. Väskorna från ficka 18 körs sedan ut till Londonplanet medan de från ficka 17 körs ut till Parisplanet. Oftast upptäcker ett par mänskliga ögon de väskor som hamnar fel, men inte alltid.

2. Kort transfertid mellan två flygningar. Här beror mycket på omständigheterna. Om ett plan från Visby kommer in med två väskor som skall vidare till Paris om fem minuter är det inga problem. Men ett plan från Umeå med hundra väskor som skall vidare med tjugo olika flighter är en större utmaning. Är det personalbrist inom bagagehanteringen just då kan det bli tajt. Detta ska förstås inte hända men personal är ju dyrt och folk vill flyga billigt.

3. Taggen ramlar/slits av väskan som då blir ett slags oadresserat brev.

4. Väskan ramlar av vagnen när den körs runt på flygplatsen.

5. Bagagesystemet skickar väskan till fel "ficka". En väska som ska med SAS kanske hamnar hos Menzies i gamla sorteringshallen medan en en annan väska som ska med Ethiopian hamnar hos SAS-folket i nya sorteringshallen. Det kommer antagligen dröja flera timmar innan någon bryr sig om att skicka vidare konkurrentens väska till rätt ställe.

6. Begränsningar vid lastning. Det händer att väskor lämnas kvar på grund av platsbrist i lastrummen eller för att flygplanet inte skall bli för tungt.

7. "FALLBACK". Swedavias system har överbelastats och kraschat totalt. Normalt färdas väskor längs med ett band som passerar ett hundratal "fickor" (ser ut som rutschbanor). Varje flight har en eller flera fickor där dess väskor skall hamna. Vid "fallback" kommer varenda jävla väska till varenda jävla flight ner i samma ficka. Hundratals eller tusentals väskor samlas i ett berg. Den personal som finns att tillgå kommer att manuellt fösa väskorna genom en röntgen och sedan rota runt och kolla taggar i ett tappert försök att bringa ordning i kaos så att åtminstone några väskor kommer ut till sina flighter i tid. Skriver kvällspressen om bagageproblem på Arlanda så har det antagligen varit fallback.
Fredrik
2016-07-27 17:25:02
SV: Bagagestrul
Det finns många saker jag skulle kunna peka på som gör Arlandas bagagesortering bättre eller sämre. I och med att jag jobbar med den varje dag så vet jag vart de riktiga flaskhalsarna är och det är inte sorteringen.
Men givetvis så checkas det in mer bagage nu än för 10 år sen, vilket gör att man hela tiden kommer närmare max kapaciteten.
Men jag kan berätta att vi nästan dagligen ligger över 99,5% bagage som sorteras rätt av sorteringen och hinner till handlingbolagen i tid.
Väskinöjdinen
2016-07-27 15:02:11
SV: Bagagestrul
Vad säger statistiken?
Jag har rest 5-20 ggr per år de senaste 20 åren och har aldrig blivit av med baggaget. Har jag bara haft tur?
Walle
2016-07-27 14:05:42
SV: Bagagestrul
Med tanke på den mängd väskor som transporteras varje dag världen över så tycker jag inte det är konstigt att det försvinner väskor. Läste någonstans att det 2012 försvann, stals eller skadades 25 miljoner väskor världen över. Antalet resenärer var c:a 3 miljarder. Själv har jag haft tur, inga försvunna eller skadade väskor.
Micke Johansson
2016-07-26 20:25:20
SV: Bagagestrul
@ För mycket. 15 år det låter optimistiskt ?? Baggage system verkar inte vara en prioritet för Arlandas eminenta ledning..
Dan
2016-07-26 18:17:57
SV: Bagagestrul
Problemet heter Menzies.

Retards i hela organisationen. Från Bag sort till Station Manager.


Engelsktstyrt boskap.
arlandare
2016-07-26 17:42:37
SV: Bagagestrul
Problemet är att kapaciteten inte räcker till när det är som mest belastning på systemet. För många väskor skall processas på för kort tid.

SAS, Aviator och Menzies gör så gott de kan med bagaget men Swedavias anläggning är en flaskhals som är i princip omöjlig att komma runt.
Förmycket
2016-07-26 15:51:09
SV: Bagagestrul
Det är för mycket väskor för att systemet ska klara av det.
Det vill säga att Arlandas system är konstruerat för färre väskor än vad som matas in.

Rykten säger att ett nytt ska vara på g men det lär väl dröja en 15 år innan det är på plats.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev