Tråden startades av: Jonte  2016-09-14 11:37:35
Airbus knäcker Boeing 
Airbus knäcker Boeing.

Därför planerar de senare nu en ny, större version av sitt plan 737, enligt nyhetsbyrån AFP.

Detta sedan det Airbus A321Neo blivit en storsuccé med mer än 1 000 fler sålda exemplar än Boeings 737-serie av samma mellandistanstyp.

http://www.expressen.se/allt-om-resor/flyg-1/ny-flygplansmodell-ska-radda-boeing/

Boeing försöker uppdatera ett flygplan med grundkonstruktion från slutet av 1960 talet.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Linkan
2016-09-24 17:22:36
SV: Airbus knäcker Boeing
Sv (sv Linkan) Källa på det, tack.
Micke Johansson
2016-09-16 18:15:47
SV: Airbus knäcker Boeing
Det är väl självklart att Boeing håller på att designa ett nytt single aisle flygplan, därom tror jag ingen tvivlar, men saker och ting tar tid, och det kommer ju i allafall dröja några år föränn vi får se ett nytt sådant plan från Boeing, samtidigt sitter ju inte konkurrenterna stilla heller.
Sv (sv Linkan)
2016-09-16 13:16:28
SV: Airbus knäcker Boeing
De har en gemensam kassa även om det är separerade projekt.
B787 projektet blev mycket försenat samt råkat ut för flygförbud. Detta har kostat mycket pengar (pengar som ej var budgeterade). Pengar måste fram, då drabbas all verksamhet i bolaget.
Linkan
2016-09-16 12:52:25
SV: Airbus knäcker Boeing
Boeing har problem man jobbar på att skära ner kostnader! B787 projektet kostar fortfarande stora summor. Varje levererad B787 kostar Boeing pengar.

"Boeing Co plans to cut up to 8,000 jobs this year at its commercial airplane division, according to two people familiar with the matter, a move that could slash $1 billion in costs and help it battle for sales against European rival Airbus".

Källa: http://www.reuters.com/article/us-boeing-redundancies-idUSKCN0WW0AF
sv Linkan
2016-09-16 12:15:14
SV: Airbus knäcker Boeing
B787 produktionen har inget med "single aisle" produktionen att göra.
Drivs som separata projekt. Boeing har långt framskridna planer på ett helt nytt "single aisle" plan. Det utan att ta kraften från 787 produktionen.
De som jobbar med "single aisle", jobbar endast med det. Som med övriga Boeing modeller.
Detsamma gäller även Airbus.
Linkan
2016-09-16 08:20:17
SV: Airbus knäcker Boeing
Boeing har tappat marknadsandelar i "single aisle segmentet".
Detta beror huvudsakligen på att B787 tagit allt för mycket tid och kraft i anspråk. Man ligger långt efter andra tillverkare i att utveckla moderna "singel aisel". Delvis kan man ha lutat sig tillbaka då gamla B737 tidigare sålt bra.
Men nu ligger man hopplöst efter. Nästa fråga är klarar man den ekonomiska utmaningen att bygga nytt när inte B787 genererar något överskott?
sv Micke Johansson
2016-09-15 20:42:11
SV: Airbus knäcker Boeing
Du måste väl ändå förstå (?), att Boeing inte sitter med armarna i kors.
De skissar naturligtvis på en efterträdare till 737 serien, som kan återta "single aisle segmentet".
Micke Johansson
2016-09-15 18:32:18
SV: Airbus knäcker Boeing
Tack för info.Då kommer väl Airbus få änu större övertag kommande åren, Dessutom är det frågan om Sukhoi SSJ kommer bli såld i tillräckligt stort antal för att vara en spelare och kanske Bombardier får lättare att få fart på försäljningen, när Boeing inte riktigt är lika konkurenskraftig i single aisle segmentet längre
sv Micke Johansson
2016-09-14 22:27:36
SV: Airbus knäcker Boeing
Det du inte verkar att veta, är att Boeing ville börja med ett "clean sheet" A/C, för att kunna konkurrera med 320/321 Neo. Flera bolag ville inte vänta tills den blev klar. De ställde ultimatum till Boeing. "Skall ni sälja mer plan, då kan vi inte vänta så länge tills en ny Boeing är certifierad". Alltså valde Boeing att vidareutveckla 737 serien.
"Money talks"
Bussen
2016-09-14 19:01:05
SV: Airbus knäcker Boeing
Airbus går snart i graven, nya tillverkare slår sig in istället.
Micke Johansson
2016-09-14 18:10:05
SV: Airbus knäcker Boeing
Boeing 737 MAX -9 är ingen konkurrent till Airbus 321 neo, inte en chans har den. Det som Boeing måste göra är att börja om igen med ett helt nytt flygplan, det håller inte att fortsätta modifiera 737 an, som var ett fiktigt bra plan men som blir allt sämre ju mer man ändrar på denna uråldriga konstruktionen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev