Tråden startades av: Anonym  2016-10-15 15:11:19
Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?  
Hejsan! Har sedan jag var litet alltid drömt och haft mål att bli pilot. Ska nu under hösten göra testerna för TFHS och SAA till deras Yh-utbildning. Målet är självklart komma in på dessa men vet att det blir tufft och att konkurrensen är stor. Har börjat kolla lite på fler pilotutbildningar, som dock är självfinansierade. Pluggar just nu till Civilingenjör men tanken har slagit mig att man kanske ska ta och jobba istället och tjäna ihop pengar till en pilotutbildning, då drömmen om att bli pilot är mycket större. Därför vänder jag mig till er som har erfarenhet inom detta ämne, vad tycker ni om den här idén och vad tycker ni om de självfinansierade utbildningarna? :)
Alla svar uppskattas mycket!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Norrort
2016-11-01 23:26:57
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Tromsö universitets studenter går till SAS. Gratisutbildning i Norge.
Tomas
2016-11-01 14:43:17
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Känner en del som gått på SAA. Av deras elever som gått ut skolan de senaste två åren så har över 90% jobb nu. Främst på Norwegian, Ryanair och Flybe.
Hur stor chans man har att få jobb beror helt klart på vilken skola man utbildat sig på då kvaliteten varierar, plus att vissa skolor har bättre kontakter än andra.
Positivt
2016-11-01 10:53:40
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
@737fo

Mycket har hänt sedan 2010 som du säkert vet. Siffrorna jag skrev är bara sanningen helt enkelt från de drygt 100 elever jag kollat upp. Sen som någon skrev så krävs det normalt att man ligger i och inte förväntar sig en enkel match till drömjobbet, precis som i alla branscher.

Spännande år framöver och som sagt, instruktörer kommer bli hett villebråd så även piloter med erfarenhet (och troligt även utan densamma..)
Pilot2
2016-10-30 18:33:16
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Jag ska påbörja min utbildning nu i Januari där jag kommer finanisera min utbildning. Jag har jobbat hårt i över ett år nu, bott hemma för en väldigt billig peng vilket har gett mig möjligheten att lägga undan större delen av lönen varje månad. Det är en galet stor investering, samtidigt så lever man bara en gång och om det är verkligen det du vill göra (som jag känner) så kommer det vara värt det helt klart. :D

Tråkigt med alla negativa som tror att allt servas på ett silverfat. Man kan inte ge upp bara för att bolagen inte kallar en på intervju, ligg på, sök allt som finns, skapa kontakter och tro på dig själv. Man kanske ska sticka ut lite i ansökan. Gäller att testa alla knep och tillslut kommer man få jobbet :)
Jobbet
2016-10-28 12:37:37
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Det är inte alltid den rakaste vägen till första "bolagsjobbet" man kan få ta steg på vägen som t ex att vara instruktör. Det dyker upp fler och fler jobb vilket leder till att det blir färre och färre med erfarenhet tillgängliga. Det kommer finnas stort behov av instruktörer på skolorna under de kommande året/åren. Att hålla sig flygandes visar initiativtagande och att du är driven, något som många bolag letar efter. Det var vägen som jag tog vilket har lönat sig i slutändan för mig i alla fall.
737fo
2016-10-27 21:18:00
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
@Positivt

80% inom två år? Jag blev färdig runt 2010, av mina 25 kursare är det knappt hälften som har jobb... och de flesta fick det efter flera år som arbetslös.
Positivt
2016-10-24 22:43:30
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Att ni orkar sprida sån negativitet..!? Fattar inte det, måste logga så otroligt stor bitterhet bakom orden. Tråkigt.
"Mot förmodan få jobb efter utbildning"?? Alltså, idag får över 80% jobb inom 2 år från utbildning och siffran är ökande. Sprid det istället, jag gör det. Win win..
Carl von linné
2016-10-24 13:02:29
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Antar att milkshake syftade på endast grundutbildningen, dvs "fryst atpl" Läste själv i poland och kom lite över 500,000 kr sträcket, har även polare som läst i usa, södra europa med totalt belopp som jag. så visst går det att komma undan billigare, men vill man betala dyrare för samma sak hemma i Sverige eller "fina" oxford, så visst, valet är fritt.. :) Har nu jobb som många andra som gått samma väg som mig, fick rating betald så kan inte kommentera på det. Men det får nog ses som mer av en investering om man har ett jobb på andra sidan antar jag..
AA
2016-10-22 12:58:51
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
@milkshake

Känns som lite önskeräknande från din sida, då du utlämnat en del kostnader.
Idag ser det nog mer ut såhär:

Som referens:
"Totalt kostar Trafikflygarutbildningen 769.000 kr.(SPU)
Utöver studerandeavgifterna som betalas till skolan tillkommer kostnader som ligger utanför skolans regi, såsom Medicinskt Intyg, Flygpsykologisk Lämplighetstest, litteratur, Transportstyrelsens certifikat. Dessa övriga kostnader uppskattas till cirka 63.000 kr under"

Totalt 832 000 kr + boende(10 k / mån x 24 = 240k) = 1 072 000 kr

http://www.svenskpilotutbildning.se/bli-flygplanspilot/integrerad-trafikflygarutbildning/kostnader-och-upplagg/

Men låt oss räkna låg och som du säger att man modulärt kommer undan med 500 k. Sen tillkommer levnads kostnader under ca 1,5-2 år, låt oss räkna lågt igen och säga 10 000 kr / mån x 18 = 180 k.
Summa totalt = 680 k

Då står man där mer ett certifikat utan jobb, vad behövs härnäst? MCC + TR.
MCC kostar runt 50-100 k beroende på var den görs, för att räkna lågt säger vi 50 k.

Får du mot all förmodan direkt jobb efteråt på tex Ryanair, så kostar deras typerating 300 k + boende kostnader, mat, resor etc etc under 6 mån: ca 100-150 k
Summa = 450 k

Totalt: 680(GU) k 50(MCC) k + 450(TR+levnads kostnader) k = 1 180 k

Summa ca 1 200 000 kr, innan du får din första "riktiga" lön.

Som du själv nämnde så hade du turen att få jobb direkt, känner flertal "kollegor" som gått arbetslösa i flera år.

"CSN-berättigad pilotutbildning
Trafikflygarutbildningen på flygplan är CSN berättigad med upp till 594 000 kr. Beloppet innefattar både bidrag och lån."

Så här får du 600 k i CSN lån, utöver det behöver du 600 000 kr till.
Har du kanske lite eget kapital så behöver du iaf låna ca 300 k för en kanske inte så förmånlig ränta låt oss säga 5%. Då blir det en extra kostnad på 15 000 kr / år som ska betalas utan jobb. Har man sedan mer än det i lån så blir det såklart dyrare.
CSN(ränta + amortering): Ca 1000 kr / mån
Lån:(ränta + amortering): Ca 2000 kr / mån

Nu har vi räknat lågt, tittar vi på tex CAE OAAs utbildning så kostar den: EASA First Officer ATPL Integrated €104,500 och då är inga boende kostnader inkluderande under 24 mån.

http://www.caeoaa.com/oxford/integrated-atpl-program/fees-and-funding/#.WAs70eCLS00

Så själv tycker jag att när folk säger att utbildningen tills man får jobb kostar 1 000 000 + så tycker jag det stämmer ganska bra.
Johan
2016-10-21 19:41:00
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Jag har jobbat som pilot i Sverige i 15år och jag önskar att jag hade lagt min energi och mina pengar på något annat. Flyga flygplan är jättekul, men gör det som en hobby och skaffa ett jobb där du har utvecklingsmöjligheter och där ditt engagemang uppskattas.


milkshake
2016-10-20 20:20:31
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
En grundutbildning modulär väg, kostar inte 1 miljon som folk skriver. Jag fick min för under 500 tusen. Jag hoppade av min utbildning och började jobba, sparade pengar och hade mitt jobb vid sidan av under 7 års tid. Hade tur och fick jobb väldigt snabbt efteråt, men oavsett så tog jag beslutet att hoppa av med risken att kanske inte få ett jobb inom flyg. För mig kändes det värt, men det var jag. Det finns så många omständigheter i ens liv, att en sådan fråga kanske är bäst att få besvarad av någon man känner personligen istället för på ett forum där tyvärr majoriteten klankar ner på andra istället för att komma med tips å genuina synpunkter.

Har du gjort annat i livet innan, vet du att det är bra många andra jobb som också kräver att du jobbar kväll, helger dock kanske inte natt. För att inte tala om alla jobb som du tar med dig hem för att stressa över när du nu är ledig? Att vara borta någon dag i sträck till å från kan till och med vara en välsignelse för många, egen space osv. Allt är inviduellt!

Det finns alltid grejer att klaga på, men det finns alltid grejer att uppskatta också. Har man gjort något ett tag, vad som helst, hamnar man lätt i en bubbla och ser kanske inte vad man har. För att följa temat på den här sidan vill jag också komma med lite klagomål:
Det är inte super stimulerande att pendla tvärs över Europa veckovis, men min tid hemma har aldrig mer varit så uppskattad som nu för att inte nämna att detta spär på ännu mer att köpa dom nya bose 35 noise cancelling, prylnörd som man är! Kanske är jag naiv? Allt beror på hur man ser det!

Personligen trivs jag iallafall jättebra i livssituationen som jobbet ger mig. Är glad att jag själv vågade ta klivit i det du funderar över, ville hellre göra det än att vara 60 och ångra att jag inte tog tag i "livet".
Kjell
2016-10-19 17:51:01
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Hej.
Har jobbat som pilot i 23 år. Mit råd är att hitta ett annat jobb - vet att det är din dröm, men jobbet är inte längre attraktivt.
Tänk på att du jobbar : helger, natt, helligdagar och får ej ledigt när du önskar.....allt detta till en medium lön, nej forhållanden har blivit för dåliga.
737utomlands
2016-10-19 15:15:19
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Som 33åring är sannolikheten låg att du får ett flygjobb ifall du inte har en schysst bakgrund. Med civilingenjörsexamen i ryggen från ett ansett universitet så kan din ålder tom vara en fördel i vissa sammanhang. Hoppa absolut inte av är mitt tips! Har du en miljon skräpandes kan du köra flygutnildningen sidan av.
380
2016-10-18 22:14:38
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
33 år är väl ingen ålder egentligen om man har en dröm. Fortsätt med det du gör och sök igen om du inte kommer in första gången. Som flera påpekar här så är det inte särskilt kul med ett miljonlån när man ger sig in i en osäker bransch. Ge det några (många) försök, blir det inget kanske du får tänka om och göra något annat. Senare kanske du kan stilla lusten med ett privatcert och ta med vännerna ut på lokala flygäventyr istället.
Sök alla gratisutbildningar i Sverige och Norge, kolla även på British Airways kadettprogram. Man får betala själv men har ett bra jobb i slutändan och då är det faktiskt värt det.

Sidospår:
Min åsikt om pilotutbildning är att det inte borde finnas privatfinansierad utbildning. Otroligt naivt såklart då andra länder enbart har detta som alternativ men åtminstone i Sverige skulle den vara reglerad och 100% subventionerad av staten precis som alla andra yrkes- och högskoleutbildningar. Förstår inte varför ett yrke ska vara undantaget. Många drömmer också om att bli läkare men inte finns det någon privat skola som utbildar dig till det om du inte har betygen att komma in på den statliga utbildningen. Kanske hade det sett aningen ljusare ut för svenska piloter om inte marknaden hade mättats av piloter från privata skolor som lovar det mest otroliga och glamorösa yrkeslivet efter utbildningen, bara man väljer deras skola.

Hur som helst, lycka till med pilotdrömmen!
Olle
2016-10-18 17:45:34
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Jag vet. Du har troligtvis hört den innan. Men framtiden är betydligt ljusare som Civilare än som Pilot. Varje år som går så blir villkoren sämre och sämre. Lönen blir inte lägre men inte heller högre och inflationen äter upp lönen för varje år som går. Personligen skulle jag slutföra universitetsstudierna först och sen söka de flygutbildningar som är gratis. Kommer du in. Ge det en chans. Om inte, fortsätt som ingenjör. Som pilot efter ett par år blir man väldigt fast på en ort och jobb. Låt säga att du jobbar 10 år hos SAS och sen kommer på att du inte trivs, vilket annat pilotjobb ska du byta till? Som Ingenjör är det betydligt lättare att hoppa mellan arbetsplatser och hålla motivationen uppe. Det är min erfarenhet efter 10 år med pilotjobb både i höger och vänsterstol, TP som tyngre Jet.
ACE
2016-10-18 16:23:45
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
33 är för sent, om där ens lyckas få ett jobb då hinner du inte få tillbaka ca 1 miljon kr som du lägger ut på utbildningen innan pension...
Flygstudent
2016-10-18 12:45:27
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Sök också till gratisutbildningen i Tromsö/ Barsufoss! Många svenskar som studerar där och du behöver varken siap eller med. klass 1 innan du söker dit. Lycka till!
Jonas
2016-10-17 22:34:42
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
@380

Du har givetvis rätt. Men om man nu är som jag då, dvs 33 år gammal. Då kanske man inte har råd att söka in flera år irad?. Det är frågan jag nu ställer mig. Hmm.

/Jonas
380
2016-10-16 21:24:25
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Var i din situation för många är sedan, pluggade maskinteknik men visste att jag ville jobba som pilot istället. Sökte till TFHS men kom inte in första gången. Jag gav inte upp, sökte igen, och kom in och har inte ångrat mig en sekund. Jag skulle dock vara mycket försiktig med att betala för en utbildning, fortfarande osäker framtid för branschen i allmänhet och pilotkontrakten i synnerhet.
Mitt råd är att fortsätta söka till TFHS och SAA om du inte kommer in första gången. Många har sökt flera gånger innan de kommer in och jag vet av egen erfarenhet att de gillar dem som visar intresse genom att inte ge upp.
Får du dessutom en civilingenjörsutbildning med dig i bagaget är det inte heller fy skam.
737
2016-10-15 23:58:32
SV: Vägen till pilotdrömmen - utbilda sig privat?
Slutför utbildningen och ha något att falla tillbaka på. De flesta förblir arbetslösa.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev