Tråden startades av: Tratten  2016-12-04 12:53:47
Slitage vid landning 
Jag har en undran varför landningshjulen står stilla vid landning?
Det borde det väl spara enorma pengar i form av mindre slitage och däckbyten om hjulen snurrar vid kontakten med banan?
Jag är väl införstådd med att man inte kan ha en motor för varje hjul, men varför inte använda luftflänsar på fälgarna som sätter igång hjulen när landningsställen är utfällda? För luftmotståndet måste väl räcka till för att snurra igång hjulen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Hjul
2016-12-24 11:25:54
Förklaringen torde vara...
... gyroeffekten, samt bieffekten av ökad vikt. Att maskinen även skulle bete sig/kännas annorlunda är heller ingen önskad bieffekt.
- Att t ex spinna upp 18 hjul á 100kg styck på t ex en 747;a till 140-150kt skulle generera en gyroeffekt (med allt vad det innebär) som förutom att det belastar ställ och infästningar, som i sin tur måste göras kraftigare/tyngre/dyrare gör att besparingen för minskat däckslitage i sammanhanget är en ren förlust.

Kort sagt; hade detta vart genomförbart rent praktiskt salmt ekonomiskt; så hade det redan vart ett vida förekommande system.
Mek
2016-12-14 22:57:58
SV: Slitage vid landning
Flera modeller av Cessnas affärsjettat Citation har option på ett "gravel kit" för operation på grus banor. En del av det kittet är ett system som med hjälp av bleed air från motorerna spinner upp noshjulet inför landning för att minska risken för att skvätta upp grus i motorerna när hjulet tar i backen. Ett stillastående hjul river upp mycket grus ett hjul mer samma fart som marken river nästan inte upp något. Lite lustigt system där du får ställa in aktuell landnings fart så hjulet har rätt rotations hastighet. Har inget att göra med däck slitage i det här fallet men det är högst genomförbart om man skulle vilja göra det även på huvudhjulen...
Ali
2016-12-14 16:01:27
SV: Slitage vid landning
Men en del har försökt:
http://russianpatents.com/patent/238/2384467.html
Ehh?
2016-12-08 09:28:23
SV: Slitage vid landning
Det kan möjligtvis inte vara av en annan, och egentligen mera självklar anledning som hjulen inte spinns upp innan landning???

Störst slitage på däcken sker vid landning (Och ja; det är skillnad på "slitage" och "belastning")
Rummy
2016-12-06 00:04:00
SV: Slitage vid landning
Korrections:
En B744 bränner av mer än 100ton på tunga långflygningar, närmare 200ton faktiskt.
Största slitaget må kanske vara under taxning ut till start, spec vid svängar.
Men den vanligaste bytesorsaken är mera flatspoots på däcken pga "rykare" ( hårda landingar ), näst "vanligt" slitage dvs.

"Flänsar" på däckens utsidor har varit uppe på menyn mååånga ggr.
Dyrare däck att tillverka, tar mer plats i bredd sett in wheel bay, vinsten med roterande hjul innan sättning är minimal, slitage mässigt sett.

Summa:
CNL



Ture
2016-12-05 15:32:54
SV: Slitage vid landning
100 ton tyngre vid start? Är det bränslet du tänker på då kanske.
Greasemonkey
2016-12-05 02:17:00
SV: Slitage vid landning
Det allra största belastningen på hjul sker under uttaxning och start.
Om man tar t. Ex en B747-400 så är den ca 100 ton tyngre vid start, än vid landning.
Och start hastighet är därför ochså mycket högre än vid landning.
Boeing
2016-12-04 15:16:47
SV: Slitage vid landning
Vad tror ni sker efter start när landställen fälls in?
Jo, när det "selectas gear up" då bromsas huvudhjulen av hjulbromsarna per automatik, dock med ett lågt tryck. Noshjulen bromsas upp av kraftiga band som sitter högst upp hjulbrunnen.
Att ha roterande hjul i luften anses som en säkerhetsrisk.
Om däcken blivit skadade vid starten, och de sätts i rotation när ställen fälls ut. Då riskerar man skador i form av gummirester som kan träffa planet, när det fortfarande är i luften.
Om det sker vid landning, ja då är man ju på marken.
Sorbi
2016-12-04 14:35:52
SV: Slitage vid landning
Bra fundering. Det skulle slita mindre på hjulen om dom roterade vid nedsättning av flygplanet. Dock skulle det behövas någon form av broms så att hjulen inte roterar när du fäller in ställen.
Hjulen slits dock mest vid taxning.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev