Tråden startades av: Rödnos  2016-12-06 01:00:42
Duktiga piloter som Norwegian "hyr in" 
http://avherald.com/h?article=4a1ae8c4&opt=0

Bara att gratulera till en helt ny nivå av amatörskap

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Abc
2016-12-28 10:04:42
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Flyger detta sällskap fortfarande för Norwegian??
Peter
2016-12-21 08:28:09
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Återstår att se när de flyttat sitt AOC utanför UK.
Diavel
2016-12-20 18:56:59
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
@Peter Nä guld och gröna skogar är det ju ingenstans i den här branschen, men enligt min uppfattning är easyJet snäppet bättre än Norwegian och Ryanair.
Peter
2016-12-20 17:51:59
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det verkar som att du flyger också, tongångarna på Sleezy ändras. Inte guld och gröna skogar för heller.
Diavel
2016-12-20 10:42:06
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
@Peter Jag vet inte om det var en fråga till mig, men om det var ska jag försöka förklara.
1. easyJet flygpersonal är anställda på easyJet, om man har bas på Gatwick är man anställd på easyJet UK, har man bas i t.ex. Schweiz är man anställd på easyJet Switzerland, osv.
Inte en massa tjafs med enkelmansbolag eller olika bemanningsbolag, som på Ryanair och NAI och delvist NAS.
2. EasyJet har kollektivavtal.
3. På easyJet ser man flygande personalen som en tillgång, inte som nåt man tyvärr är tvungen att ha.
Matte
2016-12-20 08:14:57
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Är det någon som förstår sista inlägget? Syn?
Sv Matte
2016-12-19 18:18:15
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
" Det flesta leasas från bolag som direkt eller indirekt kontrolleras av Norwegian."

SYN!
Matte
2016-12-19 09:52:41
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
NAS äger inga maskiner över huvudtaget. Det flesta leasas från bolag som direkt eller indirekt kontrolleras av Norwegian.
Peter
2016-12-19 09:49:27
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Varför då?
Diavel
2016-12-18 22:26:33
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det går inte att respektera skitbolag som Norwegian och Ryanair. Det enda low cost bolag som förtjäner respekt är Easy Jet.
pierre holmgren
2016-12-18 21:30:04
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Sv Notsas , mærkeligt usammenhængende indlæg omkring leasing og nogen vævende påstande omkring SAS og hvad de har råd til eller ej. Alt for at nå frem til slutbemæekningen om at norwegian har flere passsgerer end SAS , fejl igen da SAS også i dette kalenderår ender med at have flere pax end norwegian på trods af alle deres ruter som ikke har noget at gøre med trafik til og fra Skandinavien. Således havde SAS også i november mere end 150.000 pax mere end norwegian.
Sv NotSas
2016-12-18 20:58:48
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Enligt luftfartsregistret i Norge äger Norwegian mindre än en handfull flygplan. Planen ägs av diverse olika leasingbolag över hela världen!

Har inte Norwegin råd med att ha egna flygplan?

SAS har faktiskt fler flygplan i egen ägo än Norwegian!

Surt sa räven.
hej
2016-12-18 20:51:33
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Svar Urban. Var i mitt inlägg skrev jag att det skulle handla om ett val mellan SAS vs Norwegian??? Har själv åkt med DY ett antal gånger och det har funkat fint men blir minst sagt orolig över upplägg likt det här fallet.
Kommer de slovakiska myndigheterna reda ut? Känns tveksamt
Girighet
2016-12-18 18:26:03
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Vissa av er här diskuterar som att valet står mellan denna typen av upplägg, och överpriser.

Glöm inte att Norwegian fram tills 2011 då de öppnade basen i Helsingfors hade fastanställda piloter, nöjd personal, samtidigt som de gjorde en mycket stor vinst.

Mycket vill ha mera som det heter.
NotSas
2016-12-18 16:05:33
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Att äga ett flygplan är fulspel utan like, snarast att lika vid skatteflykt, dock med den stora skillnaden att det är LAGLIGT.
Något även SAS sysslat med tidigare, dock så har de ej längre råd. Deras långivare säger nej, SAS måste alltså i fortsättningen hyra flygplan från någon annan som tjänar pengar på det. Man borde säga att det liknar början till deras undergång, men den har ju pågått i många år. Räddningen för SAS enligt VD tycks ju vara att göra av med all dyr skandinavisk personal.

Att äga flygplan har och kommer även i fortsättningen vara en vinstgivande marknad. Det är där de stora pengarna ligger, och bristen kommer bli ännu större i framtiden. Bara en idiot skulle tro något annat.

När det gäller vem man helst flyger med är det ju en personlig åsikt, där bevisligen fler väljer Norwegian före SAS.
Urban
2016-12-18 15:57:36
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
"Bara för att något är billigare är det inte bättre"

Inte heller finns det en garanti att det dyrare bättre.
Då hade inte SAS haft de 23 olyckor de haft.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Scandinavian_Airlines_accidents_and_incidents
hej
2016-12-18 13:07:52
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Om valet stod mellan att betala några hundralappar extra för min inrikesflygning i Norge och komma fram till mitt resmål mot att riskera en krasch redan vid start med låglönepiloter från forna Sovjet. Ja då vet jag hur jag hade gjort. Bara för att något är billigare är det inte bättre.
Sv Matte
2016-12-18 11:22:29
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"

Så Norwegian äger inte sina flygplan!

En del påstår att Norwegian äger sina flygplan andra säger att de leasar sina flygplan.

Är Norwegian ägare eller leasar de sina flygplan?
Vad gäller?

LN-LNA Ägs inte av Norwegian!
DP Aircraft Ireland Limited
1st Floor
118 Lower Baggot Street
Dublin 2
Ireland


Diavel
2016-12-17 21:58:20
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Alla flygbolag har kostnader som bränsle, utom kanske några statligtägda sandlådabolag, och avgifter för överflygning av olika länder, flygplatsavgifter, handling osv. Inte ens Ryanair kan undvika detta därtil kommer underhållskostnader på flygplanen. Därför stör det mig när O ' Leary pratar om gratis biljetter..
Matte
2016-12-17 21:48:56
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Tiita vilka som står bakom bolagen som leasar maskiner till Norwegian kanske bilden klarnar. Sen försöker ni koppla ihop det med aktiekursen på bolaget.
Linkan
2016-12-17 20:33:03
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Många passagerare är missnöjda med både Norwegian och Ryanair det vittnar anmälningarna till ARN om. Dessutom är dessa två bolag svartlistade då de inte gör rätt för sig.

Är det verkligen sådana bolag vi vill skall ta över marknaden?????

NotDY
2016-12-17 19:02:08
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Sv NotSAS,
Ja jag ser hur det ser ut inom sjöfarten!

Det avskräcker mig att vara en liten leasing givare. Om flygkonjukturen går samma väg som inom sjöfarten då blir det inte roligt för Norwegian som leasing givare.

Flygbolag går i KK och flygplanen återgår till leasing givare. Marknaden är mättad flygplanet går ej att leasa ut utan att man dumpar priserna. De små leasing givarna kommer att vara de stora förlorarna (jmfr sjöfarten).

Norwegian spelar ett högt spel som kan ända med förskräckelse.
Sv NotSas
2016-12-17 18:35:16
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det må vara att man har olika avtal för leasing av flygplan.

Värre är dock bolag som inte har direktanställda besättningar, piloter. Det är en stor säkerhetsrisk. Man väljer och vrakar bland dem som säljer sig billigast vilket ofta är de med lägsta erfarenheten. Detta kan straffa sig när en situation uppstår.

Skillnaden på duktiga piloter och mindre duktiga piloter är:

"En duktig pilot märker snabbt om hen gjort något fel och rättar till misstaget innan någon märkt det. En oerfaren pilot märker inte direkt att hen gjort något galet och har inte en aning hur hen skall rätta till misstaget om och när hen eventuellt märker att ett misstag begåtts"

@Diavel
2016-12-17 17:01:05
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det beror väl på vem du frågar? Jag tror de flesta betalande passagerare är nöjda med billigare biljettpriser. Blivit en bredare marknad där folk som vill ha det bra fortfarande kan betala för det.
Glöm inte att flygindustrin är till för betalande kunder, inte de anställda.
Sv Diavel
2016-12-17 16:19:39
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Nej Diavel, dessa herrar har effektiviserat den europeiska flygmarknaden och på så sätt lyckats få ner biljettpriserna och öka antalet pax. Att ha en enhetlig flotta, korta turnaroundtider, flyga till mindre flygplatser, ha få hotellövernattningar för besättningar och försäljning av extratjänster till pax ökar både flexibiliteten och håller kostnader nere och således även biljettpriset. Är ju som någon sa tidigare bara korkat att inte försöka bli så konkurrenskraftig som möjligt för att få fler pax. Sen är det ju myndigheternas uppgift att kontrollera och se till att marknaden regleras på lämpligt sätt. Att anklaga lågkostnadsbolagen för en "försämring" tyder ju bara på bitterhet..
NotSas
2016-12-17 14:42:50
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det är så här det ser ut i flyg/båt/frakt världen.

När det statligt ägda Belgiska Sabena gick i konken var det ett flertal flygplan där det inte gick att finna ut vem som var ägare.

Alla flygbolag gör på detta sätt, så även SAS. Deras 737 är köpta, sålda och leasade från bolag i öst.

Dock så har SAS inte längre några statliga pengar i ryggen och kan därmed inte köpa några nya flygplan utan får istället betala dyra leasing kostnader till andra bolag som de själva inte kontrollerar. Dvs raka motsatsen till vad Norwegian gör. De köper flygplan och leasar sedan ut dem till andra bolag.
Vilken lösning som är bäst behövs ju knappast diskuteras men kan sammanfattas med att det är dyrt att vara fattig.

Diavel
2016-12-17 14:04:49
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Ja man har mycket att "tacka" Herrerna O'Leary och Kjos för, dessa otrevliga herrar har gjort mycket för att förstöra europeiska flygbranschen..
det blir dyrt
2016-12-17 12:28:06
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Nej, SAS måste inte följa efter!

Detta trixande, och undvikande av ansvar för säkerhet kanske sparar några kronor, men när de väl händer något på riktigt, när det första planet havererar, och allmänheten vaknar. Då kan jag garantera att det inte blir billigt. Då kommer det inte finnas en passagerare som säger att vi väljer att flyga 200 kronor billigare med bolaget som just havererade.
Evertsson
2016-12-17 10:48:41
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Man kan inte bara skälla på bolagen, situationen är mycket mer komplex.
Resenärer vill ha så billiga biljetter som möjligt, gärna gratis om det går. Vore bara dumt att som bolag ignorera det eller hur?
Branschen ser ut som den gör med oändliga kryphål i lagstiftning och så folket i flygbranchen som mer än gärna betalar för att bli anställda.
Har säkert glömt många saker, men kom inte och lägg hela skulden på bolagen.
Linkan
2016-12-16 20:27:19
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Dessa bolag som ständigt försöker undvika alla kostnader även om det innebär fara för passagerarna kommer att totalt förstöra flyget.

Även seriösa bolag tvingas att följa efter. Det är på tiden att EU inför bestämmelser som förhindrar detta. Gör man inget kommer antalet olyckor att öka och servicen att försämras.



De' va' bättre förr
2016-12-13 08:44:21
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Vad är det här för soppa??
Kommer att tänka på Simon Spies (Spies-resor, Conair) och det glada 60-70-talet. Han köpte sina DC-7-or kontant, och när det var dags att köpa jetmaskiner (Boeing 720) väntade han tills han hade råd att köpa - cash... Inget wet-dry-ACMI-lease back-trixande. Dansk reg, dansk ägare, dansk crew, dansk maintenance, danska löner.
Och en vecka på Mallis med flyg t.o.r, bagage, flygmat, transfer och hotell kunde man få för 149 spänn.
Rent a cowboy
2016-12-13 00:12:25
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Flyet som fikk problemer på Kjevik 4. november har et innviklet eierskap. Det har vært leid ut mellom fem forskjellige selskaper i ulike land før avstigning.

Utenpå ser flyet norsk ut og LN-NII er malt på flykroppen for å markere nettopp dette. Boeing 737-maskinen prydet også med flyselskapet Norwegians sine farger. Likevel er flyet døpt Jacob Ellehammer etter den danske oppfinneren, men det er ikke det eneste utenlandsk med flyet. I virkeligheten er flyet japansk.

14. oktober i fjor fikk Luftfartstilsynet en epost fra advokat Atle Stensrud i det velrenommerte advokat kontoret Arntzen de Besche. Stensrud opptrådde på vegne av de japanske selskapene FLIP No. 93 og Flip No. 94.

Flip står for Flight Leasing Investement Program og det er to equity-fond etablert av den japanske investeringsbanken Financial Products Group.

Flyet hadde de kjøpt fra det irske selskapet Sky High XVIII Leasing Co Ltd. Siden FLIP No. 93 og FLIP No. 94 ikke var kontrollert av EØS-borgere var det nødvendig med dispensasjon.

FLIP No. 93 og FLIP No. 94 var ikke interessert i å drive flyene så de leide flyet tilbake til Sky High. Bak Sky High står kinesisk kapital. En av selskapets direktører, Bo Jiang, har hjemmeadresse i Beijing.

Til tross for navnet var heller ikke Sky High et flyselskap. Derfor leaset de LN-NII videre ut til selskapet Drammensfjorden Leasing Limited. Leasing er en type midlertidig leiekontrakt mellom to parter.

Drammensfjorden Leasing klinger norsk, men selskapet har adresse i Dublin. En av direktørene i selskapet er finansdirektør i Norwegian, Frode Erling Foss. Drammensfjorden Leasing er et av 16 datterselskaper Norwegian har i Irland som står for innleie av fly til Norwegian-flåten.

Men heller ikke Drammensfjorden Leasing er et flyselskap. Derfor er det ikke så unaturlig at de leaser ut Jacob til flyselskapet Norwegian. Men heller ikke de vil fly flyet oppkalt etter den danske oppfinneren uten videre.

Norwegian leaser flyet ut til det slovakiske flyselskapet Go2sky. Leasingavtalen mellom Norwegian og Go2sky er en såkalt «dry lease» avtale. Det betyr at det bare er flyet som leies ut.

Men Go2sky har noe som Norwegian mangler, flymannskap. Derfor leier Norwegian flyet tilbake som «damp lease». Det vil si med at det leies med flyvere, men ikke kabinpersonale.

Hadde det vært leid tilbake også med kabinpersonale hadde det vært såkalt «wet lease», men da hadde det ikke vært norsktalende besetningsmedlemmer på flyet.

Altså leier Norwegian flyet fra Go2sky med deres flyvere, men bruker sitt eget kabinpersonale. Dermed har flyet vært igjennom 6 forskjellige ledd i forskjellige land, uten at det er mulig å vite for passasjerene.


http://frifagbevegelse.no/loaktuelt/dette-norwegianflyet-er-japansk-eid-drevet-fra-irland-med-slovakiske-piloter-men-norskregistrert-6.158.433439.b225848216
kalle
2016-12-11 00:16:44
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Han har kanske blivit utbytt mot en kapten från Asien som bor på fartyget ett år
i taget för halva lönen. Vänta bara snart kan du i stor skala köpa alla typer av högre utbildad personal från lågprisländer då skall du se att det blir annat ljud i skällan på advokater, läkare, arkitekter ekonomer mm.
Antingen stänger vi gränserna, och då pratar jag inte immigration utan stänger med tullar och regleringar för att skydda den inhemska arbetsmarknaden och då pratar vi om tullar på importerade varor som är så höga att det blir billigare att återta produktion från billigare länder, eller så skall alla som har en högre lön än världsmarknadslönen ner i lön för att det inte skall löna sig att importera billigare arbetskraft utomlands. Då kan vi i Sverige glömma allmän pension, sjuklön, föräldraledighet mm.
Det är först när den breda allmänheten förstår vad som håller på att hända som det möjligen kan bli en förändring och det är kanske det som börjar hända i England och USA efter deras senaste val om dom har gjort rätt eller inte återstår att se.
Vi kan i alla fall glädja oss åt att vi varit med och kraftigt minskat fattigdomen i världen genom att flytta arbetsplatserna till lågprisländer men jag tror inte att majoriteten fattade att det skulle ske på deras bekostnad.
Jaha
2016-12-10 18:23:03
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Jag undrar också var omvärldsoraklet E(Sjökaptenen) tagit vägen? Hen lyser med sin frånvaro i denna tråd. Undrar varför? Hen har hårdnackat alltid hävdat att låg prissättning och labourshopping har ingen som helst påverkan på flygsäkerheten! Skulle gärna vilja ha en kommentar!

Med vänlig hälsning,
RJ
2016-12-10 15:29:05
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Undrar om folk förstår hur oerhört nära det där planet var att göra en "Helios 522".
Det är nog definitivt ingen överdrift att påstå att det börjar bli farligt på riktigt nu.
Det bör ju finnas ett sätt att veta när man bokar vilket bolag som flyger.
Vi har en resa till Madrid inplanerad med Norwegian längre fram. Jag kommer kolla med Norwegian. Är det Go2Sky får det faktiskt bli avbokning/ombokning. Visst, man ska inte överdriva risker, men att flyga med ett bolag vars piloter gör så här är i alla fall lite väl spännande för min smak.
Henrik
2016-12-08 19:04:51
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Jag tror inte heller att det står vid dörren men är ganska säker på att det är ett krav att det står på biljetten vem operatören är. Det kanske du själv sett i och med att ni har flera "operatörer" i ert stall?
Sen kan det vara så att nästan alla pax skiter i att läsa det finstilta som man ändå tvingats kryssa för när man beställer biljetter är en annan femma.
Det tråkiga är mar man samtalar med flera av dina kollegor att SAS är på väg i samma riktning som norsken tyvärr.
@Henrik
2016-12-08 16:29:08
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Ja, alla vi i Branschen vet att go2sky inte flygs av Norwegians "egna piloter". Norwegians egna piloter är duktiga med hög kompetens. Ingen tvekan om saken.

MEN, det spelar ingen roll när allmänheten tror att det är Norwegian som flyger dem, pga:

- Passagerarna köper biljetten på Norwegians hemsida.
- Passagerarna checkar in på Norwegians biljettautomater
- Passagerarna går på Norwegians bag-drop
- Det står Norwegian på alla sms och mail passagerarna mottar
- Det står Norwegian på Gaten, och DY (?) flightnummer
- Flygplanet är målat i Norwegians färger
- Kabinpersonalen ombord är från Norwegian
- Överallt blir de omringade av Norwegian
- Norwegian Norwegian Norwegian Norwegian

Självklart tror då passagerarna att det är Norwegian dom flyger med, Även om det egentligen är det slovakiska flygbolaget Go2sky. Den informationen jag fått står det INTE '' Opereras av go2sky'' vid dörren? Men jag kan ha fel där.

Samma sak är det med SAS också, av de CRJ maskinerna som opereras av Cityjet, majoriteten tror det är SAS egna. Eller någon annan av SAS underleverantörer, ex Jet-time, Cityjet, FlyBe och vad dem alla nu heter.

Även om de står "operated by" vid dörren så missar nog majoriteten det.

Tyvärr så har det blivit så. Illa

Mvh
Sas Pilot
Norge
2016-12-08 14:42:14
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det står en del om det i Norsk media.

Sandaker Nielsen bagatelliserer saken
http://www.dagbladet.no/nyheter/forbundsleder-gar-hardt-ut-mot-sandaker-nielsen-etter-flydrama---nar-han-bagatelliserer-saken-gjor-det-meg-opprort/65506412

Passasjerer skremt
http://www.aftenposten.no/okonomi/Passasjerer-skremt-av-brems-og-morklagt-kabin-pa-Norwegian-avgang-610577b.html
TotteG
2016-12-08 09:02:01
"Black friday a la Kjos"
Kjos som shoppat billigt igen! Man får som bekant det man (inte) betalar för. Nu uppstod det emellertid inga plåtskador, så allting är väl frid och fröjd igen antar jag?
Abc
2016-12-08 07:08:31
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Varför har inte denna händelse fått någon uppmärksamhet i svensk media? Tycker allmänheten skall veta vad de får när de bokar med ett lågservicebolag.
Peter
2016-12-07 14:04:37
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det tråkiga är att SAS är på väg åt samma håll som norwegian om inte RG stoppas. Det är skrämmande att göra rykten från vårde kollegor i blå slips.
Skrämmande
2016-12-07 13:13:54
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Detta är så pinsamt dåligt att man blir mörkrädd. Men tyvärr är det inte första gången någon som detta inträffar med inhyrda bolag, för inte så länge sedan drog de nästan med sig inflygningsljusen under landning på Gardermoen/Oslo.

Jag har bara ett råd. Står det att ditt Norwegian flyg opereras av ett annat bolag så välj en annan avgång. Det gör i alla fall jag.
Henrik
2016-12-07 12:34:37
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det bör ändå tilläggas att NII inte flygs av norwegians egna piloter utan på ett annat AOC. De har egna manualer och egen SOP. Därmed minskar också insynen från norwegian både på gott och ont. Norwegian har hyrt in kapacitet vilket visat sig vara skit. Tyvärr går folk sedan att tror att det är så norwegian själva opererar vilket är helt fel. Hade dessa flugit på NAN hade det förmodligen blivit kaffe på FBU eller om det vara NAI omedelbar avsked. Hur Go2Sky agerar återstår att se. Dock är jag tveksamt till att just dessa två piloter sätter sin fot in i LN-NII mer..
björn
2016-12-07 12:00:40
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Va?
737FO
2016-12-07 11:03:22
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
"On Dec 6th 2016 Norwegian Air Shuttle confirmed the events as described. The spokesperson believed however that the engines were shut down because the crew was waiting for departure clearance. Following departure the aircraft maintained a lower altitude than planned due to problems with the cabin pressure. Norwegian is following up this event with Go2Sky, who have been operating the flight under "damp lease"."



Detta med att stänga av båda motorerna på en aktiv bana för att sedan starta APU med kärran på nödströmförsörjning i väntan på en ny startklarering är väl ändå att dra detta med "fuel saving" lite för långt? om det nu är normalt förfaringssätt som Norwegian försöker påskina...

Enligt företaget så initierades RTO stillastående pga take off configuration warning. Enligt andra uppgifter stannade maskinen efter 230m rullning. Jag undrar ifall de hann göra en ny prestandaberäkning på så kort tid. Banan är trots allt inte mer än 1986m lång, varför 230m tillryggalagda inte är en helt försumbar sträcka.

Ryanair som också är ett lowcost-företag har ju skött detta med flygsäkerheten exemplariskt, de har vetat gränserna för var man kan dumsnåla och inte. Norwegians sätt att pröva gränserna på detta sätt är lite oroande, deras dementier och förklaringar har knappast en lugnande verkan.
Sv Frågan
2016-12-07 09:46:08
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Har du läst rapporten i Avherald?

"Cabin crew inquired with the flight deck but did not receive any reply that could be understood"

" The flight attendants decided to check the cockpit to make sure the pilots were awake, all flight attendants detected there was something wrong with the cabin pressure. Upon calling the flight deck there was no response, cabin crew attempted to enter the cockpit using the emergency code, while the code was entered the first officer responded and opened the door, however did not provide any information as to what was happening."

"After landing cabin crew insisted the flight crew would explain to the passengers what had happened, however, the announcement was unclear just mentioning a wrong switch. Cabin crew was alerted by the break down of crew communication. "


Frågan
2016-12-07 08:57:55
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Att piloterna inte hade en bra dag på jobbet och gjort mkt fel är tydligt. Men ang att de plötsligt startade igen med kabinen stående i gången. Hur fungerar det med beslut från kabinen att vid olika händelser spänna loss sig ? De hade troligen fått order att sitta ner för start och lämnat info att cabinen var klar för start. Men sen vid stoppet så spände de själva loss sig utan kommunikation från fd. Då är det väl på cabinchef att informera att cabinen ej är klar för start pga stoppet?
hej
2016-12-07 07:42:10
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Flyg- och omvärldsexperten E kanske har en kommentar
Kasta Sten i Glsshus
2016-12-06 23:23:09
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
MJ jo det är relevant när Pierre H skriver att vi ska tacka Norwegian för situationen vi har idag, den situationen var på SAS redan för ca 10-15 år sedan , kanske inte för dom flygande för dom hade man inte vågat ge sig på än. Det var bara hålla käften jobba och ha ett stort samvete. Utan att gå in på detaljer så hände det att icke luftvärdiga parts eller fel parts gick på flygen i brist på serviceable parts och åtminstone 2 ggr för min kännedom så resulterade det i groundade flyg på utestationer när det uppdagades. Lite tröttsamt bara att höra all skönmålning om SAS när man vet hur det var.
Micke Johansson
2016-12-06 20:56:31
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
@ kasta sten i glashus. Jag fattar inte på vilket sätt ditt inlägg är relevant i den här tråden.
Det här handlar om Norwegians inhyrande av sub standard piloter och ingenting annat.
vad gäller ditt påstående kring SAS underhåll är jag säker på att det är på samma nivå som alla andra seriösa bolag.
Diavel
2016-12-06 20:43:59
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Den Norwegian fanatiker som vågar försvara detta, försvarar därmed försämrad flygsäkerhet
HB
2016-12-06 19:19:40
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
DY har varit på min "no fly-list" länge nu. Bara att inse att Kjosens budgetpiloter uppenbarligen INTE ens håller minimistandard.
Micke Johansson
2016-12-06 18:56:20
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det där är bara sub standard, Norwegian och inget annat!
Och en till bra anledning att inte flyga med lågkvalitets bolag som Norwegian, Ryanair, Go2Sky, Wizz air m. fl. Det finns trots allt ganska många bättre alternativ
Micke Johansson
2016-12-06 18:42:56
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det där är bara sub- standard Norwegian!
och en utav flera bra anledningar jag inte flyger med lågkvalitets bolag som Norwegian och Ryanair mfl.
Det finns fortfarande en hel del bättre alternativ
Jonas
2016-12-06 17:19:57
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Ja, läs hela artikeln. Där uppges varifrån b.l.a. Norwegian hämtar personal. De kan mycket väl vara duktiga men de har ofta problem med sin engelska. Det är speciellt kritiskt i ett nödläge.

"Till exempel är Norwegians långdistansbolag registrerat på Irland, medan personal hämtas från Asien, för flygningar mellan Norden och USA."

Klart att andra flygbolag fundera att göra likadant för att spara pengar.
Ett bolag går före sedan måste andra komma efter för att kunna konkurrera.
Linkan
2016-12-06 16:42:52
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det är underligt hur vissa som troligen blivit trampade på tårna för ett flertal år sedan inte lyckats lägga det till handlingarna. Utan ältar något gammalt om och om igen.

Piloterna på denna Norwegian flygning kan man inte försvara genom att dra upp gammalt groll.

Självklart skall vi lära oss av våra misstag och försöka undvika dem i fortsättningen. Men vissa lär sig aldrig.



Kasta sten i glashus
2016-12-06 14:41:11
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
PH, jobbade själv på SAS i flera år och i sin iver att spara pengar när så gjordes det en hel del reperationer både medvetet och omedvetet som inte var by the book, när man ifrågasatte så var det bara att gilla läget eller sluta och man fick absolut inte yttra det till ngn. När flyg köptes så hade kabin alldeles för mycket att säga till om, det är mycket som är SAS special i kärrorna som måste återställas för dyra pengar vid försäljning. Jag antar att ni flygande fortfarande svävade i det blå då och det verkar en del göra fortfarande. Är glad att jag slutade på SAS.
Mats
2016-12-06 13:46:12
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Det står på biljetten vem som är operatör av flygningen.
Sv ph
2016-12-06 11:00:32
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Så var vi där igen. Desperata ph skyller allt på Norwegian. Men för tusan läs artikeln en gång till. Det är väl knappast Norwegians fel att SAS har en usel ekonomi. Samt att fackföreningarna inom SAS, tycker att de ska vara något slags flygets socialtjänst.
Inte mer DY
2016-12-06 10:40:45
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
Inga fler DY-flighter för mej!!! Det är jag för egenkär för! Hur ska jag, som passagerare, veta om Flight Deck Crew på en DY-kärra är kvalificerade för sin uppgift? Det kan ju vara piloter av samma kvalité som dom på DY-flygningen mellan KRS-OSL den 4 november 2016 som länken refererar till??!! Hellre lite dyrare biljett med ett flygbolag som man törs lita på!!
Peter
2016-12-06 09:06:15
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
När de inte flyger för Norwegian vilket de inte lär göra länge till så flyger de sin egen produktion i Europa. Kvaliteten på vissa bolag i Europa är under all kritik.
pierre holmgren
2016-12-06 09:04:55
SV: Duktiga piloter som Norwegian "hyr in"
http://www.dn.se/ekonomi/pressad-flygpersonal-vagar-inte-patala-missforhallanden/

Tack norwegian og andre som har presset branchen ud hvor den er nu.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev