Tråden startades av: Niklas  2016-12-27 15:27:06
Ny generaldirektör för LFV 
Jag undrar när rekryteringen av en ny generaldirektör på LFV igångsätts? Jag vet flera som är intresserade. Vilket rekryteringsföretag sköter regeringens uppdrag?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Christian
2017-03-09 22:32:16
SV: Ny generaldirektör för LFV
Ny GD på plats. Vad ska Olle Sundin göra efter 1 april? Pensionär? Eller dyr konsult som många andra LFV höjdare? Pengar finns det gott om i industrin och de måste portioneras ut årligen.
Anders
2017-02-06 14:56:09
SV: Ny generaldirektör för LFV
Ojdå! Rekryteringen av en ny GD gick i stöpet. Ingen som sökte eller är lönen för hög? Nu får vi leva med buller och bång några månader till. Hörde att man även planerar att flytta Landvetters flygledare till Sundsvall RTC. Finns direktflyg däremellan. Snabba kast nuförtiden
Ove
2017-02-01 14:56:45
RE: Lena
Nu är det ju inte "digitala flygledare" (som det stod i media :D ) som ska ta över arbetet! Samma arbete ska göras fast på ett annat ställe. Besparingspotentialen är, milt uttryckt, ganska modest!
Sämre...? Ja, förmodligen men om man bortser från de stackare som behöver flytta så måste det väl vara roligare att jobba i ett RTC?!
Per ojjar sig mest över avtal och blandar ihop orsakerna till varför man ska stoppa RTS. Verkar inte helt genomtänkt.
Lena
2017-02-01 07:49:05
Håller med Per
Jag stödjer Pers inlägg. Vill vi undvika att tekniken ersätter oss och samtidigt göra det svårt för RTS affärsmodell så ska vi flygledare alliera oss med bolag som bygger sin affär på bemannande torn. Alla parter måste bidra för att affären ska fungera på sikt. Bra Per, mera sådana initiativ. De i kåren som inte vill bidra kan ju söka anställning hos SAAB.
jaja
2017-01-31 21:06:07
SV: Ny generaldirektör för LFV
Tillsätts alltid via inavel och medlemskaps i socialdemokratiska partier, inga kvalifikationer utöver detta behövs.
Rörmokaren
2017-01-31 12:34:28
SV: Ny generaldirektör för LFV
Per ska hjälpa kåren att få ett bättre rykte. Du ska inte göra någonting.
Anders
2017-01-30 16:54:51
SV: Per
Men det är ju inget Teknikens under. Du filmar flygplatsen och visar upp den på några små tv-skärmar, där du sedan ska försöka göra samma jobb med sämre förutsättningar. Du spara inte in någon personal!
Troligtvis vill man tvinga över flygledarna till det med SAAB samägda bolaget, höja pensionsåldern, skriva av pensionsskulden och minska antalet semesterdagar.

Innovativa lösningar är ju när tekniken tar över människan roll. Flygplanen håller inbördes avstånd själva etc. Då blir flygledarens roll av en mer systemövervakande natur. Där är vi inte ännu.
Kenneth
2017-01-30 16:45:24
Re: Per
Läs mitt inlägg en gång till! Jag skriver ju att man: "Visst ska man kunna försöka justera avtal/villkor (vilket pågår just nu i förhandlingarna) men då kostar ju förändringarna. Dagens villkor är ju framförhandlade och godkända av BÅDA parter!"
Det är väl ett givande och tagande?!

Du skriver: "Om RTS blir som planerat av de drivande eldsjälarna så är behöver snart nere i ca 25 flygledare för samma uppdrag."
Det är ju bara dina, "Pers" "hittepåsiffror"!
LFV styrelse har menat att besparingspotentialen (i den bästa av världar) är 30%! Men du vet ju givetvis bättre...! Sen är det nog inte så många som tror på så mycket som 30% heller men det är ju en annan fråga.
Oavsett om du skulle ha rätt i dina antaganden om 50% (även om det är helt orimligt och enbart du som tror det) så spelar det ingen större roll för den svenska flygledarkåren. Enbart pensioner lär med råge ta hand om det överskott som skulle bli. Jo, så är det! Det är siffror som finns och är enkla att verifiera.
De 25 som är kvar... Tror du dom har en bättre eller sämre förhandlingsposition...?! En liten specialiserad grupp människor som jobbar tillsammans i en RTC... Hoppas inte vår arbetsgivare är lika naiva som du är!!!

Procentuellt var det ganska stor del av ACC-flygledare som började jobba utomlands. Det vara ganska många till som fram till 2007 hade långt gångna planer på att flytta. Det var så många så att LFV ansåg att det var bättre att höja lönerna än att fler flyttade. Sen höjdes ju lönerna och inte alla flyttade samt att några återvände, en helt naturlig följd av att det blev bättre här i Sverige.
Det har återvänt en hel del flygledare (utöver dom som varit utomlands med tjänstledighet) så jag vet inte var du får det ifrån?! Vi har under ett fåtal år haft ett litet överskott men det har varit så tidigare och kommer att bli så igen. Nu inser nog de flesta att ett stort underskott är att förvänta de närmsta åren.

Jag skriver inte att man ska tvinga någon till bättre villkor! Bättre rykte... Rart!

Du vet att i princip alla flygledare hos tex ACR är före detta LFV medarbetare och att det anställts rätt många LFV-flygledare även efter övertagandena?
Har du koll på hur många svenska flygledare som jobbar utomlands? Om du jämför vår svenska kårs eventuella "stridbarhet" så är det en västanfläkt jämfört med de flesta andra länders!

Jag är inte heller helt övertygad om att RTS är rätt väg att gå men vet för lite om det. Ur ett personalpolitiskt tror jag det är bättre men inte flygledningsmässigt.

Återigen; "Men blanda inte ihop orsakerna till att man tar striden mot RTS!"
Per
2017-01-30 15:15:58
SV: Kenneth
Håll kvar i det som finns.... Bara tagande, inte ge! Lättare sagt än gjort när saker och ting förändras runt omkring oss. Säger sig självt att när RTS tekniken är helt utvecklat så lär inte många av oss behövas. Säg något annat affärsområde där teknikens under inte resulterat i färre personal? Nu blev det svårt! De fem Swedavia flygplatserna har idag ca 50 flygledare. Om RTS blir som planerat av de drivande eldsjälarna så är behöver snart nere i ca 25 flygledare för samma uppdrag. Snacka om rationaliseringsmöjligheter.

Inte många flygledare historiskt som rymt Svedala. Överdrivet värre - bara floskler i tidigare förhandlingar. Plus att de flesta som en gång testat sina vingar utomlands har sökt sig hemåt igen. Förutom de som inte är välkomna hem igen av våra chefer förstås.

Bara att höra dig säga att vi ska tvinga vår arbetsgivare till bättre villkor när vi sitter i "centralen" skrämmer mig rejält. Så naivt och oseriöst. Därför är jag beredd att hjälpa till så att kåren får bättre rykte och blir mer eftertraktade av andra än LFV. Bättre med leverantörer som inte lägger ner sin själ i RTS. Utan som satsar mer på seriös och kundnära flygledning.
Kenneth
2017-01-30 13:22:47
Re: per
Vad är det som är fel med dagens avtal då...?
Dagens avtal är ju (delvis) en produkt av att Sverige inte kunde hålla kvar sina flygledare inom landet för att alla ville flytta till bättre löner och villkor.
Sverige utbildade massor av flygledare som ganska snart efter checkning valde att flytta utomlands.
Nu är avtalen bättre, inte lika bra men tillräckligt bra för att hålla kvar de flesta.

"Utvecklingen i Europa går mot mer och mer konkurrens och det är det sundaste av allt." Va...?!
Ännu en skrämselpropaganda-floskel som ingen tror på.

Visst ska man kunna försöka justera avtal/villkor (vilket pågår just nu i förhandlingarna) men då kostar ju förändringarna. Dagens villkor är ju framförhandlade och godkända av BÅDA parter!

Du kan inte tro på att en RTS-lösning leder till mindre personal?! Vänta och se hur "centralen" växer på alla håll och kanter med personal som ska täcka skiftgång/semestrar, pappersvändare, tekniker osv osv. I det lilla tornet är det normalt att man hjälper varandra med tex semestrar, har extrauppgifter mm. En MYCKET billig lösning för arbetsgivaren. Det kommer inte att fortsätta på en RTC, det kan jag lova dig!

Du har nog lyssnat lite för mycket på närmsta "lillchefen" som okritiskt köper allt som kommer från Norrköping. Försök tänka självständigt och kritiskt och undvik flosklerna från LFV årsredovisning!
Per
2017-01-30 10:31:03
SV: Ny generaldirektör för LFV
svar till Kenneth. Ändrade villkor betyder inte alltid, som du skriver, lönedumpning. Föråldrade avtal enligt mig är att de inte överensstämmer med andra statliga eller privata avtal i tjänstesektorn. Jag med flera ser ett problem att man frågar efter för mycket när verkligheten ser annorlunda ut. Inte svårare än så. Vi alla är mer angelägna om att det det finns jobb som flygledare även i framtiden och mest för de yngre som redan är skolade. Jag har full förståelse för ledningen att de valt att fokusera på en RTS lösning. LFV måste komma ur dyra avtal och går inte det så får man hitta andra lösningar som bidrar till lägre kostnader och mindre personal på sikt. Utvecklingen i Europa går mot mer och mer konkurrens och det är det sundaste av allt.
Anders
2017-01-30 10:13:15
Hur tänker Per?
"Ett sätt att stoppa RTS i dörren är att vi ser till att stödja traditionell drift till bättre villkor."

Bättre lön? Högre OB? Fler semesterdagar?

Kenneth
2017-01-30 09:02:13
Re: Per
"Föråldrade avtal"? Vad menar du med det?! Är du arbetsGIVARE?! Det finns inga andra än arbetsgivare som tror på lönedumpning som konkurrensmedel. Så otroligt kortsiktig och felaktigt tänk.
Om man bortser från det tråkiga att ett antal flygledare får flytta så lär RTS vara det bästa som hänt tornflygledare på många år. Garanterat lönedrivande!
Besparingspotentialen på personal är ganska begränsad vilket ju även styrelsen erkänt.
Alla kommer inte att flytta med till Stockholm och den utbildningstakt som är just nu har (än en gång) garanterat ett underskott av flygledare. Därmed lär lönedumpning knappast vara aktuell.
Huruvida RTS verkligen är en bra teknik låter jag vara osagt men för flygledares avtal är det perfekt.
Ingen enmanstjänstgöring längre, större gemenskap, lättare att organisera sig mm mm. Ser bara fördelar med en RTC (ur ett personalperspektiv).
Låt oss inte lyssna på floskeltoppen från arbetsGIVARlojala personer vars mantra om "nytänk", "starka inför framtiden" och liknande floskler som alltid låter naivt.
Det är INGEN arbetstagargrupp som tjänat på att konkurrera med försämrade villkor, visst, arbetsgivare vill få oss att tro att det är så men det är fel.

Sen är det en annan sak om man vill ta striden mot RTS för att man anser att det är en dålig teknik! Det har jag förståelse för, för samma arbetsgivarlojala personer som brukar tala enligt tidigare nämnda floskeltopp brukar, helt okritiskt, förespråka teknik. Teknik som dom tror är bra bara för att den är ny, inte för att den är bra.

Men blanda inte ihop orsakerna till att man tar striden mot RTS!

Per
2017-01-30 08:12:05
SV: Ny generaldirektör för LFV
Bra för LFV att Sundin blir kvar? Personaldirektören lämnar LFV i juni. Departementet måste få till en stabil och nytänkande ledning. LFV måste flytta sina positioner framåt och komma ur alla föråldrade avtal. Hittills ingen som fått oss flygledare att förstå hur vi tillsammans ska stå oss starka inför framtiden. Hellre ändrade villkor och jobben kvar än tvärtom. RTS är inte lösningen på allt. Om inte vi alla vill ge så ser jag och många andra att slutet nära. Ett sätt att stoppa RTS i dörren är att vi ser till att stödja traditionell drift till bättre villkor.
Anders
2017-01-28 11:01:07
Re: Björn
Jag utgår från att du är ironisk.
Björn
2017-01-28 08:00:59
SV: Ny generaldirektör för LFV
Regeringen hittade ingen efterträdare till GD Sundin. Klart nu att han fått förlängt. Jätte bra för LFV, för alla spännande projekt och framtida utmaningar som vi står inför. Sundin är vår bästa GD på decennier och vi hoppas få behålla honom flera år. Det händer saker hela tiden och alla är sedda korridorerna. Heja på!
Observer
2017-01-21 13:12:40
SV: Ny generaldirektör för LFV
Januari 2017 snart passerad och regeringen har fortfarande inte utnämnt någon ersättare till ny GD för LFV. Hur trovärdig är sittande minister. Istället sparkar man i veckan Transportstyrelsens GD för att hon har haft en vilja att åstadkomma saker. Det gillas inte!
Stig
2017-01-16 13:28:52
SV: Ny generaldirektör för LFV
Det blir nog bra. Inte ont om kandidater om man ser till snurrans alla goda tips. LFV som organisation har nu världens chans - två av de viktigaste chefsrollerna (GD & HR- chef) ska vara utbytta innan juli 2017.
Bosse B
2017-01-15 12:00:01
SV: Ny generaldirektör för LFV
Trodde Jan Blyckert var paria i Norrköping?
Lena
2017-01-14 22:02:57
SV: Ny generaldirektör för LFV
Ryktena säger att Olle Sundins fd påläggskalv Jan Blyckert blir ny GD. Jan Blyckert, idag boende i UAE, ligger bl.a. bakom LFVs lyckosamma satsning nere i Mellanöstern och Abu Dhabi. Blyckert är liksom Sundin fd flygledare och är både affärsdrivande och har goda ledaregenskaper.
Nils
2016-12-29 18:56:12
SV: Ny generaldirektör för LFV
Den sittande regeringen är inte snabb i vändningarna. S är svårt att försätta vara. Tyvärr!
Peter
2016-12-28 10:29:24
SV: Ny generaldirektör för LFV
Hört rykten om att antingen Torborg Chetkovich, fd vd Swedavia eller Ingrid Cherfils, luftfartsdirektör på Transportstyrelsen tillträder i vår. Första gången i verkets historia som man vågar satsa på en kvinna som högsta chef. Nu blir det kanske ordning och reda och vi som jobbar inom LFV kommer äntligen få se skillnader och mer jämställd förvaltning. Affärsmoralen inom LFV har sedan 2000-talet varit lika med noll. Sedan några år lägger vi inte ens på våra omkostnader i anbuden. Allt för att kunna konkurrera i pris med konkurrenterna. Hur korrekt är det och varför tillåts detta och tillika prisdumpningar? LFVs affärsområdeschefer, ekonomidirektör, GD och styrelse borde ställas ansvariga. GAL i Abu Dhabi är än mer pinsamt. Granska!
Dogge
2016-12-27 20:40:06
SV: Ny generaldirektör för LFV
Det måste vara någon som är tuff! Det har ju fungerat så bra tidigare... Chefer som har Reagan och Thatcher som föredömen verkar vara populära. Nej, det kommer inte att fungera denna gången heller! :D
smurfarna
2016-12-27 19:19:43
SV: Ny generaldirektör för LFV
Det är i praktiken redan klart att Bromander får jobbet!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev