Tråden startades av: Gycklaren  2017-01-06 12:47:41
Alliansregering först med skatt på flygningar 
Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS.
Den första juli 2008 belastades flygbränslet med en skatt på 6,02 kr per liter.
Försäljningen av flygbensin i Sverige har i vart fall sedan 1990 legat under 10 000 m3 (0,09 TWh) per år.
Som jämförelse uppgick försäljningen av bilbensin och dieselolja år 2012 till 4,85 resp. 3,59 miljoner m3 (78 TWh).
Naturvårdsverket beräknade 1988 att vid hantering av bilbensin avdunstade en kvantitet som var mer än tre gånger så stor som den totala förbrukningen av flygbensin. Den kvarvarande användningen av flygbensin sker i flygklubbsflygplan och små helikoptrar; upp till fyra sittplatser är helikoptrar i regel kolv-motordrivna.

Sedan några år är koldioxidutsläppen från privatflyget kraftigt överinternaliserade via skatt.

Flygbensin med en volym på endast 1/3 av vad som avdunstade vi hantering av bilbensin!

Tala om spel för gallerierna!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Nicklas
2017-01-10 22:42:49
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Du tillhör minoriteten sv@svDanielK. Majoriteten är för en flygskatt.

Med skatten kommer Sverige att tjäna pengar även på utländska bolag. Vill de flyga från Sverige får de betala. Regeringen fortsätter bara på den väg Alliansen påbörjade 2008.

Linjebolagen betalar ingen skatt på flygbränslet, de kan importera reservdelar/komponenter tullfritt. Det är ingen moms på flygbränsle.
Linjebolagen är mycket favoriserade idag jämfört med övriga bolag i Sverige.

Det var faktiskt Moderater, Folkpartister, Centern och Kristdemokraterna som introducerade skatt i flygvärlden.

Ur rättvisesynpunkt bör flyget beskattas.
sv@svDanielK
2017-01-10 19:44:32
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Roligt, Vilket belägg finns för att statens intäkter öker genom denna idiotiska skatten. Väldigt tveksamt om det blir så. För mig får flygbiljett priserna gärna stiga men absolut inte pga löjliga skatter
Sv (@Daniel K)
2017-01-10 17:02:29
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Det finns inga belägg att en flygskatt skadar miljön!
Däremot ökar intäkterna till statens kassa.

Färre flygningar av utlandsregistrerade bolag gynnar Svenska bolag (som troligen får mindre konkurrens) och Svenska staten.

Spenderar vi Svenskar våra semesterpengar i Sverige gynnar det oss alla.

I detta fall har majoriteten sagt att de vill ha flygskatt. Då finns det väl ingen anledning att inte låta dem få som dom vill?





Jonte
2017-01-09 23:32:01
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Jag tror att Danmark, Holland och Finland ganska snart efter att Sverige infört flygskatten också kommer att göra det.
Men det är alltid några som går före!

Skall man till ett annat EU land bryr man sig knappast att ta omaket att åka via ett annat land.

Du sparar nog inte 80 kronor, resan till Köpenhamn landvägen/järnväg kostar också en slant.

Med bil kostar Öresundsbron 440 kr enkel resa och parkeringsavgift Kastrup.

Från Malmö går det tåg enkel resa kostar 111 SEK* för vuxna och 55 SEK* för barn och ungdomar upp t.o.m. 15 år (20% rabatt med reskassa) i 2 klass. Två barn under 7 år får åka gratis med en betalande vuxen.

@Daniel K
2017-01-09 21:26:42
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Bara för att man är flest har man inte automatiskt rätt. Det finns inget belägg för att en flygskatt på något sätt gynnar miljön, väldigt tveksamt om den kommer gynna statskassan alls
FOabroad
2017-01-09 21:14:29
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
"De som inte värderar tid och bekvämlighet får gärna flyga på en separat bokning till Finland, Danmark eller Holland för vidare färd."

Det är ju det som är problemet. Det kommer ju inte minska på flygandet, det kommer enbart att drabba bolagen i Sverige med färre arbetstillfällen och intäkter som följd.
Sv FOabroad
2017-01-09 18:44:18
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
De som inte värderar tid och bekvämlighet får gärna flyga på en separat bokning till Finland, Danmark eller Holland för vidare färd.

Blir det någon försening för anslutningen förlorar den snåle kanske den fortsatta resan varesig det är utresa eller hemresa. Det gäller att ha marginal.

Är det häftigt att ha flera byten om man färdas med barn?

Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Österrike och Norge har redan flygskatt.
FOabroad
2017-01-08 15:44:37
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Det kräver att skatten införs överallt samtidigt, annars resulterar det enbart i att folk flyger en kortare sträcka till en transitflygplats för att åka vidare, de svenska flygbolagen tappar marknadsandelar till andra bolag i länder där man inte bryr sig lika mycket.
Daniel K
2017-01-07 23:31:24
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
70 % för skatten samt riksdag och regering. Inget kan stoppa denna skatt. Sunt och vad alla vill se, inklusive mig själv!
Jonte
2017-01-07 16:53:26
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Sv (sv Daniel K)
Drygt 70 procent är ganska eller mycket positiva till en flygskatt, enligt Kantar Sifos undersökning, som genomförts på uppdrag av Naturskyddsföreningen.

Du tillhör således minoriteten!
sv Daniel K
2017-01-07 14:07:13
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Snacka för dig själv!
Daniel K
2017-01-07 00:07:51
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Min personliga åsikt är att det är för billigt att flyga idag och miljöpåverkan för stor. De enda som har nåt emot det är ju branschen, men befolkningen är positiv, dvd kunderna positiva till skatten. Alliansen började och sossarna fortsätter, total samsyn om att flyger borde skattas hårdare.
Drabbad
2017-01-06 16:31:38
SV: Alliansregering först med skatt på flygningar
Detta blev en ödestigen kostnadshöjning! Enkelresa Stockholm + 720 kronor. Hade ökningen varit blysamma 80:- hade det inte spelat någon roll.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev