Tråden startades av: J  2017-01-08 20:31:38
Flygvägar från Teneriffa 
Följde mina föräldrars flight blx206 från teneriffa till arlanda, ankomsttid 21.20. Såg då att även nvr178 från teneriffa skulle landa 21.20.

Tittade på båda flighterna på flightradar och såg att de flög helt olika vägar. Blx över spanien, frankrike, vidare sen över danmark och in över Sverige mellan kungsbacka och varberg. Nvr flög utanför franska kusten upp över storbritannien, norge och in i sverige via värmland.

Varför två så olika vägar för två plan som startar i princip samtidigt och ska till samma ställe. Blx var en 737-800 medan nvr var en Airbus A321.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olle
2017-01-15 23:44:33
SV: Flygvägar från Teneriffa
Flygtorget! Vad fan håller ni på med? Jag ställer en fråga och ni vägrar publicera.
DC-10
2017-01-13 11:45:05
SV: Flygvägar från Teneriffa
Jag ändrar inte infon "hela tiden", utan förtydligar. Du tror alltså inte att World Air Ops info är fakta? Det verkar ju i så fall väldigt "rutinerat"!
@DC-10
2017-01-13 07:51:46
SV: Flygvägar från Teneriffa
Är inget kontrolorgan du länkar till och du ändrar info hela tiden.
DC-10
2017-01-12 21:33:01
SV: Flygvägar från Teneriffa
Skall du flyga T16, T213 eller T9, då KRÄVS att du använder HF!
Du flyger utanför Euro Control. Vänligen läs tidigare inlägg och försök att förstå.

http://worldairops.com/NAT/docs/NAT_W_T9T16routes.pdf
Olle
2017-01-12 19:01:36
SV: Flygvägar från Teneriffa
Antar att så fort man doppar foten i Oceanic området så krävs HF. Att det krävs HF betyder ju inte att det används.
DC-10
2017-01-11 21:54:56
SV: Flygvägar från Teneriffa
Skall du flyga T16, T213 eller T9, då KRÄVS HF!

2017-01-11 18:36:56
SV: Flygvägar från Teneriffa
Tror inte du behöver HF när du flyger oceanic på den rutten utanför spanien och Frankrikes kust. Ligger relativt nära kusten. Man kan flyga VHF hela vägen till Nordamerika om man flyger Bodö, Island, Grönland, Kanada (Gander). Ganska imponerande faktiskt. Antar det måste sitta antenner på oljeriggar mellan Norge och Island?
sv O-ringen
2017-01-10 16:54:26
SV: Flygvägar från Teneriffa
Ta på dig dina Ray-Ban, och slå din flight sim!
Re: sv O-ringen
2017-01-10 15:05:14
SV: Flygvägar från Teneriffa
Bra att du lärt dig säga ATC.
Tyvärr handlade det inte om det utan flygvägar från Teneriffa.
Likheterna är slående med orientering just check your FMA.
sv NAT HLA
2017-01-10 10:48:12
SV: Flygvägar från Teneriffa
Vad krävs mer i utrustningsväg, än två set HF utöver den normala utrustningen ombord? Två HF radio's, är knappast omfattande utrustning.
Kalle
2017-01-10 08:13:57
SV: Flygvägar från Teneriffa
Finns en artikel om detta, fast mad Thomas Cook

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11804
sv Re: sv O-ringen
2017-01-09 21:38:02
SV: Flygvägar från Teneriffa
Det finns ingen ATC, som talar om när du springer från planerad rutt.
Det är skillnaden!
NAT HLA
2017-01-09 21:05:35
SV: Flygvägar från Teneriffa
Två olika sätt att flyga på, ett av svaren nämde lite kort att du går oceanic.
Du flyger nått som kallas NAT HLA (MNPS), i princip i ett luftrum där ATC inte kan kontrollera flygningen som i vanligt "domestic" luftrum".
De krävs ett rätt omfattande regelverk och ett speciellt sätt att flyga på. Fördelarna är att flygbolaget kan spara in en massa pengar på "airway fees", och i fallet kanarieöarna upp till sverige så är det T16, T213 och T9, tre flygkorridorer som används till detta.
Själva sättet att dlyga på används i princip till all större havs överflygning, t.ex. Trafiken mellan europa och Amerika flygs på detta sättet, majoriteten då använder nått aom kallas organised track system OTS, och är rutter som flyttas i luftrummet beroende på väder och vind.
Finns ytterligare rutter som används av maskiner utan ETOPS, så kallade blue spruce routes, och säkerligen liknande luftrum i indiska oceanen och stilla havet.
Hur som helst, anledningen till att ett bolag väljer att flyga så här och ett annat väljer bort, kan bero på att de krävs omfattande utrustning och besättningen skall skolas. Just de två flighterna kan ha helt andra skäl till att de valde/fick olika flygvägar. I vårt flygbolag läggs rutten ner till dessa destinationer mest för att spara dessa "airway fees" samt att också taktiskt undvika franskt luftrum och deras ständiga strejker.

J
2017-01-09 21:04:56
SV: Flygvägar från Teneriffa
Tack för era svar! En följdfråga: Som i det här fallet när det finns flera möjliga vägar, har piloterna full frihet att planera sin färdväg i varje enskilt fall eller har flygbolagen pekat ut ett förstahandsval som ska väljas när det är möjligt?
Re: sv O-ringen
2017-01-09 17:52:23
SV: Flygvägar från Teneriffa
Jo det har det faktiskt, du ska hitta till din kontroll (destination).
Det finns olika vägar att komma till målet.
Den kortaste, billigaste, snabbaste ja finns många aspekter.
Andersson
2017-01-09 14:59:31
SV: Flygvägar från Teneriffa
Många flyger omvägar för att undvika dyrare områden. Oftast dyrare för att man har olika system för vad som ingår i enroute-avgiften. Pension betalar tex de tyska skattebetalarna, i Sverige ingår det i enroute-avgiften. Därför är det förvånande att det inte är dyrare i Sverige.
Helt absurt att man inte kan ha samma regelsystem för hur man tar betalt.
sv O-ringen
2017-01-09 13:42:26
SV: Flygvägar från Teneriffa
Nu är det här med att flyga, ingen orientering - faktiskt.
DC-10
2017-01-09 12:52:33
SV: Flygvägar från Teneriffa
Flyger man den yttre vägen, alltså UK och sedan söderut över Atlanten. Då går man "oceanic", utanför Eurocontrol.

http://worldairops.com/NAT/docs/NAT_W_T9T16routes.pdf
pf
2017-01-09 10:35:25
SV: Flygvägar från Teneriffa
Har generellt sett routinger over Irland, hvor man unngår det ofte meget trafikerte vest-europeiske luftrommet. Fra Irland kurs omtrent due south.

Er det ikke slik at det er Eurocontrols store computer i Brussels som delegerer "slot" i luftrommet, eller man kan velge mellom ulike slotter, og mulige ulike tider.

Noen ganger kan luftstrømmer, trafikk etc som ser unaturlige velges, dette for å nettopp unngå forseninger.

Kan være verd litt ekstra luftsoppa.
O-ringen
2017-01-09 07:49:01
SV: Flygvägar från Teneriffa
Ta två orienterare, de ska ta kortaste vägen för att vinna men deras spårval skiljer sig ändå.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev