Tråden startades av: Jonas  2017-02-01 11:24:17
SAS är Norwegian Copy Cat 
Flaggar ut till Irland.....öppnar baser i Spania.....dom kann inte tänka själva, bara kopiera Norwegian.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Trött
2017-02-18 10:01:35
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Varför måste "Direktoratet for Skandinavisk lufttransport" fråga fackföreningar och ägarfamilj, om över hur de vill ha det? Det är väl ett direktorat, eller........
Gobrian
2017-02-17 19:23:33
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Dom anställa har inga visjoner, dom är besatta af Norwegian.
pf
2017-02-16 18:02:02
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Vi hadde uavhengihet og två ledd å trenge igjennom for beslut. Ingen fack.

Kaffekoppen bar vi med oss i venstre hånden. Ofte gikk det så snabbt i svingene at halve koppens innhold fallt ut.......
sv pf
2017-02-13 17:36:59
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Ja, du har väl erfarenheter av kaffedrickande och byråkrati. Som den statstjänsteman du en gång var.
pf
2017-02-13 12:48:45
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
I Direktoratet for Skandinavisk lufttransport er det så mye byråkrati, kaffedrikking og byråkrati at det blir ikke tatt noen avgjørelser før verdens luftfart har gått ennå en aksel.

Dessuten tar det tid å fråge tre regjeringer, ca 43 fagforeninger og en svensk eierfamilie hvordan de vil ha det.

I andre bolag bare kaster man seg rundt.
Jon
2017-02-12 21:21:25
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
SAS måste innovera, inte kopiera. Dom kan aldrig klara att kopiera Norwegians success.
Trond
2017-02-10 15:18:54
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sv B- Går SAS bedre enn Norwegian, er det en joke?
pierre holmgren
2017-02-07 15:41:41
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sv sv ph , det er omtrent den dummeste forklaring jeg nogenside har hört , har du selv fundet på den for sig er jeg godt nok urolig. Fakta : SAS cabin crew bonner 900 blok timer om året som er loftet iflg. FTL og endnu bedre for firmaet så gör de på deltid det også da de bare flyver mere langt med flere bloktimer og mindre kort og derved får firmaet også max ud af deltid folkene på färre P dage. Du behöver ikke at regne på det.
sv ph
2017-02-07 12:56:15
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Norwegians crew producerar mer på shorthaul, än vad SAS gör på longhaul.
Därför att de servar fler betalande pax på samma tid, som longhaul gör med färre pax. Du kan ju räkna på det, om du kan.
B
2017-02-07 01:00:46
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
• Income before tax: MSEK 1,431 (1,417)
• Income before tax and nonrecurring items: MSEK 939 (1,174)


November-October 2015-16. Inom parantes 2014-15.
B
2017-02-06 23:57:22
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
SAS gick med vinst både operationellt och med engångkostnader, eller engångsintäkter som det varit senaste åren med återbetald kartellbot och sålda slottar.
sv ph
2017-02-06 21:55:19
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
De producerar väl mer på short haul. De sover inte i "crew bunks" på arbetstid.
Mer betalande pax!
pierre holmgren
2017-02-06 16:44:07
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sv sv pH , fakta er at norwegians Oslo Core ansatte tjener mere end ditto SAS CC.
Desuden har norwegians mere fri ( 5/4 )og producerer mindre bl.a til følge af de ikke flyver langt.
Til gengæld har vi en større admin desværre.
Hahaha
2017-02-06 15:47:28
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
@B lägg till alla engångskostnader.
sv B
2017-02-06 13:08:53
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
.........och alla andra år som de gått med brakförlust.
@B
2017-02-06 12:56:37
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sas har alla sina "engångs kostnader" som inga andra bolag har. Den blöder med andra ord pengar. Ska vi sättarn hundring på att dessa poster sätter ett stort "MEN" på nästa års resultat med?
B
2017-02-06 11:46:41
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
SAS gick ändå med en miljard i vinst förra året och en dryg miljard året innan det också.
Går uppenbarligen ekonomiskt bättre än Norwegian. Förstår inte varför ni skriver då att det skulle gå dåligt?
@Pierre
2017-02-06 10:34:08
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Är det norwegians fel att sas går dåligt? Hm kanske, det fanns en tid när sas skrattade åt Norwegian... men det är avregleringen av flygbranschen som gjort det möjligt. Ryan var först ut i Europa, Norwegian var tio år bakom som faktisk senare ledde till förbättringar ,(inga mer egenanställningar ala Ryan) men en ny företagsmodell såg sitt ljus.

Sas har aldrig varit anpassningsbara ovh ligger långt bakom KLM, FR LH med fler i sin process att utvecklas.

Att skylla allt på Norwegian blir lite löjligt. Skylla på att de har thaiflygande är också banalt. Ca 200 st är thai på ca 6000 flygande...

Svart lista eller inte, pax fortsätter att köpa biljetter. Måste vara något annat som är viktigare för kunden.

sv ph
2017-02-06 10:24:27
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sanningen är den, att man kan inte som SAS ha för många och för dyra CA's.
Det är också pinsamt att SAS, inte kan hitta en egen lönsam affärsmodell.
De har ju bara funnits i 70 år.
pierre holmgren
2017-02-05 22:08:01
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sv Trond , du har helt ret og vi takker norwegian mange gange for at det er kommet så vidt.
Ingen kunne for få år siden tro at nogen kunne være så skruppelløse ang en måde at bygge en virksomhed op som så samtidig demonterer en hel branche.
Sv Trond
2017-02-05 13:36:17
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Norwegian finns på svartalistan (ej gjort rätt för sig). SAS finns ej listad bland de som vägrar ersätta passagerarna enligt gällande EU regler.

Snopet va!
Trond
2017-02-04 23:31:17
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Maken til pinlige bortforklaringer fra SAS ansatte. I år, har de hylt mot Norwegian, "Regel-shopping, sosial dumping", og det mest idiotiske, "tar inte hand om sina passasjerare. Totalt nonsense. Og nå, med svansen mellom bena, kopierer SAS, Norwegian om, og om igjen. På destinasjpner, på baser, på Irland. Pinlig, og patetisk.
Upphandlare
2017-02-04 16:00:01
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Punkt 4 skulle kunna användas för att utesluta ett trilskande flygbolag att komma i fråga när det gäller offentlig upphandling. Följer man inte gällande lagar är det ett allvarligt fel!

(Med hänvisning till Lag (2007:1091) 10 kap 2§)

1. Inte är i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är föremål för ackord eller tills vidare har inställt sina betalningar eller är underkastad näringsförbud,
2. Inte är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande,
3. Inte är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt lagakraftvunnen dom,
4. Inte har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och den upphandlande enheten kan visa detta,
5. Har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatter i det egna landet eller i Sverige, eller
6. Inte i något väsentligt hänseende har låtit bli att lämna begärda upplysningar eller lämnat felaktiga upplysningar som begärts med stöd av denna.

Sv "sv Doktorn"
2017-02-04 15:00:46
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
De dunkelt skrivna de dunkelt tänkta!

Den upphandlande enheten kan mycket väl ställa krav på anbudsgivarna. I alla offentliga upphandlingar finns bla. krav på att man inte har skatteskulder eller är dömd för brottslig verksamhet. Man kan också ställa krav på att anbudet skall vara skrivit på Svenska mm.

Har erfarenhet från båda sidor när det gäller offentlig upphandling!

sv Doktorn
2017-02-03 17:26:37
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Du kan väl inte sätta kraven för offentlig upphandling. Eftersom du inte förstår vad jag skriver - end of diskussion!
Sv Trond
2017-02-03 16:19:34
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Läs rubriken "SAS är Norwegian Copy Cat" här nämns Norwegian och påstås att SAS är en Copy Cat.

Men SAS har inte kopierat Norwegians dåliga sätt "att vägra ge passagerare kompensation vid förseningar". SAS har inte kopierat Norwegian när det gäller att anställa Asiatisk personal. Det finns åtskilliga saker som ej är kopierade. Det finns fler saker som Norwegian kopierat från SAS under årens lopp. Norwegian bildades 22 januari 1993, de kopierade SAS, bildade ett flygbolag som SAS gjorde 1 augusti 1946 ( Ps! Norwegian var bara 47 år efter).



Trond
2017-02-03 14:53:49
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Sv. Jonte- Hva har det med noe som helst å gjøre? Denne tråden handler om at SAS prøver å kopiere Norwegian, etter å ha sjikanert bolaget gjennom år!
Haha
2017-02-03 13:10:10
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Vi har ju Löven. Snart är Annie ett hot hon med.
Up
2017-02-03 10:03:04
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
SAS liksom Sverige är slut. Allt lämnar Sverige utom bidragstagare som väller in. Kommer bli bra detta. Vi behöver en Trump här
Jonte
2017-02-03 09:30:59
SAS är ingen Copy Cat
Norwegian sämst på att kompensera passagerare!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/norwegian-samst-pa-att-kompensera-passagerare/

Doktorn
2017-02-03 09:23:48
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
@sv Doktorn. Förstår att du saknar argument då du som en politiker i detta fall inte svarar på grundförslaget.

Upphandling av flygtrafik (stat, landstin ,kommun) skall innehålla kravet att flygbolaget inte finns på "svarta listan". Hamnar man där under avtalstiden upphör avtalet. Detta oavsett vilket bolag det gäller.

Är det som du säger ingen kostnad för flygbolaget då förstår jag inte varför vissa bolag konstant trilskas att betala ut ersättning vid förseningar.
JGo
2017-02-03 02:41:22
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Pinsamt SAS, regel shopping och Social dumping!
sv Doktorn
2017-02-02 21:58:26
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Tämligen naivt att tro, att bolagens ekonomi hänger på EU261/2004.
Det är ju knappast det, som är det stora problemet.
Problemet är att få lönsamhet på själva verksamheten. Vilket ett visst bolag har misslyckats kapitalt med, och det beror knappast på EU261/2004.
Anar att du inte har några kunskaper om flygbranschen!
Doktorn
2017-02-02 17:50:26
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Alla statliga och kommunala upphandlingar av flygresor borde kräva att flygbolagen inte finns med på "Svarta listan" för att komma i fråga. Detta är en sundhetsfaktor.

Hamnar ett bolag på svartalistan under avtalstiden bör avtalet upphöra direkt.

Detta skulle städa upp i flygträsket!

PS! Flygbolag skulle inte kunna ha så låga priser som de utannonserat om de gjorde rätt för sig.
sv Doktorn
2017-02-02 16:16:17
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Jag har inte påstått, att lagar och förordningar inte skall följas.
Det handlar inte bara om förseningsersättning, som självklart skall följas.
Utan det handlar om fri konkurrens, vilket vissa bolag har svårt att greppa.
Du tycker att när en flygbiljett kostar 199:-, då skall myndigheter gripa in med en flygskatt. Hallå, tycker du att myndigheterna även skall gripa in mot lågpris dagligvaruhandeln?
Tyvärr är ARN ganska tandlösa, då deras beslut är endast rekommendationer.
Man kan ju undra varför myndigheterna inte gör något.
Flygbranschen är inte mer speciell än andra branscher!
Doktorn
2017-02-02 12:47:00
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Till "sv Doktorn" vad du säger betyder det att företag själva skall få bestämma vad som gäller? Skall inte våra lagar och regler följas?

Ersättning vid försening är glasklart enligt vägledande EU domar. Trots detta fortsätter vissa bolag att trilskas. Vi lever inte i Vilda Västern därför skall bolag som inte gör rätt för sig stoppas!

EX. Alla statliga och kommunala upphandlingar av flygresor borde kräva att flygbolagen inte finns med på "Svarta listan" för att komma i fråga. Detta är en sundhetsfaktor.

Skär bort cancersvulsterna!


sv Doktorn
2017-02-02 09:39:41
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Du verkar att förespråka att monopolet skall återinföras.Tror att DU behöver en doktor.
Doktorn
2017-02-01 22:58:15
Stoppa svartlistade bolag så slipper vi detta
Att vi får satsningar som denna kan du tacka Norwegian och Ryanair, flygbolag som tillåts verka på marknaden.

Dessa lågprisbolag finns på ARN´s svarta lista sedan många år. De följer inte gällande EU regler när det gäller ersättningar
vid försening. Lågprisbolagen är som en cancer sjukdom sakta men säkert förstör den marknaden utan att bry sig om passagerare och anställda.

Vill man konkurrera men dessa bolag måste man gå i samma fotspår som dem.

Dags att bojkotta/förbjuda flygbolag som inte gör rätt för sig innan cancern totalt förstört flygbranschen.

Första steget är en flygskatt. Idag säljer lågprisbolagen flygbiljetter för 199:- enkel Umeå - Stockholm.
ArlandaExpress kostar mer för de fyra mil man får åka.
@jonas
2017-02-01 22:58:08
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Jag vet inte om du över huvud taget är involverad i flygbranschen. Du ser på SAS Norwegian som två prestigefyllda fotbollslag. Tror inte någon INOM branschen är för det skeva system som vi har idag där du inte kan vara anställd i det landet du faktiskt jobbar i. Man kan trivas på sitt respektive bolag men alla är i grunden för schyssta villkor mellan pilot och bolag, men även mellan bolag till bolag. Något vi inte har idag och ännu tråkigare att den skeva sidan ser ut att bli framtiden.
sv ph
2017-02-01 21:28:51
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Du menar att SAS inte själva kan finna en egen väg till lönsamhet. De måste alltså kopiera Norwegian. Du var ganska stor i korken, för inte så länge sedan.
"SAS kommer aldrig att medverka till social dumping". Det blir tufft för SAS att vänja sig vid verkligheten, nu när de måste det.
pf
2017-02-01 21:00:45
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
SAS er så langt bare en "kattunge".

Norwegian startet aktivt opp ruter etc til/fra/i Spania og UK-det vil jeg like å se SAS tar risikoen i å gjøre. Norwegian virker å ha planer for sin ekspansjon, SAS fomler igjen i blinde.

Har du fått tilbud om å bli Crew-ansvarlig på en av de nye basene Pierre ?
pierre holmgren
2017-02-01 18:21:58
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Jammen vi takker da også norwegian for at vise vejen , tak tak nok en gang du store landsfader
Thomas
2017-02-01 17:15:51
SV: SAS är Norwegian Copy Cat
Screaming their lungs out at Norwegian, look now!---- Deny SAS DOT!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev