Tråden startades av: NotSAS  2017-02-01 11:35:56
SAS med svansen mellan benen 
För 20 år sedan skrattade SAS direktörer åt Ryanair och dess lågprissatsningar.
"En dagslända som kommer att självdö" hånade SAS monopolet.
I dag är Ryanair det största flygbolaget i Europa.

Nu ger SAS upp sin stolthet och kryper till korset med svansen mellan benen. För att minska skatten etablerar SAS - hör och häpna - lågprisbolag på Irland, precis som Ryanair.

Nu efter alla år är det rumsrent och accepterat av SAS att slingra sig från skatt och minska personalkostnader.

Som svensk skattebetalare skäms jag nu över det en gång så lovprisade skandinaviska flygbolaget.

När tre stater försöker driva ett lönsamt flygbolag går det som för SAS. Nu försöker man kopiera Ryanairs och Norwegians succéer med lågpris.

SAS har sålt sin själ och satsar på "sjukt billiga flygresor".
SAS är sjukt och kämpar mot en nära döden upplevelse.

Mvh/ den rätta NotSAS

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Robert
2017-05-28 10:44:28
SV: SAS med svansen mellan benen
Det var en sensationell nyhet!
Robert
2017-05-27 21:18:28
SV: SAS med svansen mellan benen
Linjeflyg finns inte längre.
Lindegaard
2017-05-16 15:52:15
SV: SAS med svansen mellan benen
Domänen www.snowflake.com ägs fortfarande av SK.

Dom kan ju göra ett nytt försök (OBS ironi!)
Airmanship
2017-05-06 23:31:15
SV: SAS med svansen mellan benen
Ja, det är verkligen att sjunka lågt, att skriva i pierres namn. Då det namnet inte står för någonting, "what so ever".
Pelle
2017-05-02 23:18:14
SV: SAS med svansen mellan benen
Pierre är definitionen av en "kabin kapten" dessa skall sättas på plats ordentligt!
Linjeflygare
2017-05-02 18:34:23
SV: SAS med svansen mellan benen
Bryr mig inte särskilt mycket om SAS galleycats uttalanden.
En annan Linjeflygare
2017-05-02 18:32:38
SV: SAS med svansen mellan benen
Ja, och vi har sluppit att höra okvalificerade CA's osannolika krav.
pierre holmgren
2017-05-02 14:42:12
SV: SAS med svansen mellan benen
Haha tænk at nogen kan synke så lavt at skrive i mit nick.
Nåh men jeg er helt enig ingen piloter i Skandinavien har det bedre end dem hos TC omvendt kan vi i SAS glæde os over at have sluppet for jeres "gnäll" gennem årene.
pierre holmgren
2017-05-01 01:39:58
SV: SAS med svansen mellan benen
Videre så har jeg snudd en aning. Jeg liker mer og mere RYR faktiskt.
En annan Linjeflygare
2017-04-29 23:41:49
SV: SAS med svansen mellan benen
@pierre allsmäktige Det var många ex Linare som lämnade SAS efter "övertagandet". Många sitter som FC i TC.
Nordens bästa pilotjobb!!
Linjeflygare
2017-04-27 09:22:48
SV: SAS med svansen mellan benen
Nej, tack och lov. Lämnade efter kort tid.
pierre holmgren
2017-04-26 23:18:04
SV: SAS med svansen mellan benen
Sv Linjeflygare , er du i SAS idag ?
DC-10
2017-04-26 21:48:19
SV: SAS med svansen mellan benen
@pf Normalt sett är det cabin crew som "secure" galleys, oavsett upper eller lower.
sas kabin folket nekade att gå ned i lower galley på grund "säkerhet".
Av samma orsak byggde sas om ex. Laker Airways DC-10 till upper galleys.
pf
2017-04-26 18:12:45
SV: SAS med svansen mellan benen
DC-10 og Pierre H, var det nødvendig å anvende "lower galley" på en såpass kort strekning som ARN-GOT ? Myndighetskrav til bemanning ved avgang/landing ?

DC-10
2017-04-26 14:18:28
SV: SAS med svansen mellan benen
Att du inte minns "lower galleys", beror nog på att du aldrig var där.
Linjeflygare
2017-04-26 09:59:44
SV: SAS med svansen mellan benen
@pierre Du får tycka och tro vad du vill. Men sanningen kommer du inte ifrån.
Dina fabler, kallar jag din version!
pierre holmgren
2017-04-26 02:49:13
SV: SAS med svansen mellan benen
Sv Linjeflygare , tror du skal kalde det din version og ikke kalde den for sandheden. Jeg fløj DC-10-10 mellem ARN og GOT og mindes ikke problemer med lower galley men at det var sjovt og intensivt at flyve svensk indenrigs og der gik lidt sport i at nå det hele.
Linjeflygare
2017-04-25 18:29:42
SV: SAS med svansen mellan benen
@pierre Att inte du kan se sanningen, har nog att göra med din förmåga, att just se sanningen. Att sedan SAS inte kunde förvalta sitt oligopol bättre är löjeväckande.
Som kuriosa kan jag nämna att när Scanair på måndagar om positionerade sin DC-10'or mellan GOT och ARN. Då utnyttjade SAS möjligheten till att använda de som en inrikesflygning, med SAS kabin. DC-10'orna hade lowergalleys som SAS folket vägrade att preparera för T/O. Tekniker fick innan avgång se till att allt var "secured". Så kasta inte sten i glashus.
pierre holmgren
2017-04-25 12:02:29
SV: SAS med svansen mellan benen
sv Linjeflygare , ja det varede lidt inden jeg svarede og nu har jeg läst väldig omhyggeligt afsnittene der omhandler både Braathens og Linjeflyg i dit link til Wikepedia.
Jeg må med min bedste vilje erkende at jeg ikke kan finde beläg for andet end at SAS overtog to selskaber på forskellige tidspunkter hvor disse var i dyb krise , selvforskyldt eller ej. Men ved begge tilfälde var der krise generelt i samfundet og begge havde uden tvivl lidt döden hvis ikke SAS havde köbt , som de forövrigt blev tvunget til mht Linjeflyg. Det som irreterer mig er at når ansatte fra disse selskaber vover at tale nedsättende omkring redningen af deres job som uden indgriben havde väret long gone. Men rigtigt at SAS bagefter stod i en noget gunstigere markeds position.
Som kurriosum kan nävnes at jeg husker en purser som sendte en Linjeflygare hjem da hun ikke kunne arbejde i den ene eller den anden position for sådanne pligter havde man ikke på Linjeflyg , det var dog undtagelsen og generelt set har det store flertal väret söde og omgängelige uanset hvor de kom fra.
sv Gammal SASare.
2017-02-08 10:06:58
SV: SAS med svansen mellan benen
Är någon förvånad?
Gammal SASare.
2017-02-08 09:13:28
Linjeflyg.
Jag hoppas att alla har klart för sig att genom att SAS tog över svenskt inrikesflyg så kom en stor del av intäkterna att hamna i Danmark men kostnaderna hamnade till stor del i Sverige.
Boeing
2017-02-07 17:32:49
SV: SAS med svansen mellan benen
Det är bara att konstatera, att SAS inte klarar konkurrens på lika villkor.
Speciellt inte på hemmaplan. Man är van vid att vara i monopolsituation.
Alldeles för trög organisation, tillsammans med ett otal bångstyriga fackföreningar.
Likvidera, och börja om på nytt. Med sunda avtal och vettiga villkor.
Och att komma ihåg, att jordaxeln inte kommer upp i genom kastrup.
pf
2017-02-07 14:51:57
SV: SAS med svansen mellan benen
SAS har vel heller ikke vært for happy over Widerøe's planer om å fly på kontinentet. Med EMB-190 om noen år, blir det en TRF-FRA t/r ? Og, den vil vel få LH, men neppe SK-codeshare.....
sv ph
2017-02-07 12:41:29
SV: SAS med svansen mellan benen
Tänk att det är bara du, som har sanningen om allt och alla. Imponerande!
Ivanka
2017-02-07 12:30:33
SV: SAS med svansen mellan benen
Både Linjeflyg och Scanair åts upp av SAS som glufsade i sig
men frågan är vad som hade hänt om de levt kvar? I LF fanns
det en speciell anda bland personalen och likt Scanair var det
omtyckt bland passagerarna. Bättre än själva SAS faktiskt.
Nåt som TC inte har ärvt.

@pierre
2017-02-07 11:25:18
SV: SAS med svansen mellan benen
Sen kan du kika lite närmare på flying enterprice och vad som hände med dem, vad sas gjorde när JZ hade planer på 737. Bråket inom sas commuter kanske du redan känner till? Det finns fler Pierre, därför gråter vi inte nu när det är sas tur och stå på fel sida...
Linjeflygare
2017-02-07 10:42:10
SV: SAS med svansen mellan benen
@pierre Tror att du behöver att läsa upp dig, på SAS historia. Läs avsnittet om Braathens och Linjeflyg noggrant. SAS historia är inte den snyggaste.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines
pierre holmgren
2017-02-06 16:32:19
SV: SAS med svansen mellan benen
Sv Linjeflygsre , come on !!!! Det er fint at du elsker dit gamle selskab og egentlig ros for det.
Men sandheden ER ( og egentlig er jeg bedøvende ligeglad ) at Wallenberg trumfede dette igennem.
Bølgerne gik højt dengang for ca 25 år siden , så højt at der var folk der ikke kunne sidde i cockpit sammen. Fornemmer at du godt kunne være en af dem det skabte problemer dengang siden det vækker så stærke følelser hos dig nu, vær du hellere glad for du fik lov att halka ind på ett banan skal , som man siger i Sverige.
//Petter
2017-02-06 11:59:40
Till DC-10 & co
Jag ber er nu för tredje gången att redovisa fakta som visar att SAS erhållit statligt stöd.

Bara för att ni upprepar era påståenden gång på gång blir de inte sanning. Kan ni inte redovisa för när och vilka belopp (ungefärliga i varje fall) SAS har mottagit stöd från staten så blir det tyvärr bara sagor. Hörsägen är inte bevis.

Det vore intressant att veta om det är någon sanning i era påståenden eller inte. Fortsätt nu inte med erat "alla vet ju" utan redovisa fakta, tack.
Linjeflygare
2017-02-06 10:15:42
SV: SAS med svansen mellan benen
Det är felaktigt att påstå att Linjeflyg var konkursmässiga. De hade vid tillfället låg kassalikviditet. Det fanns ingen affärsmässig anledning till att lägga ned Linjeflyg.
Det vara bara SAS, som gjorde sig av med en konkurrent. SAS var inte påtvingat Linjeflyg. När det gäller dålig ekonomi och konkursrisk, ja då är väl SAS än mer illa ute. Det du säger, är bara förnekelse av verkligheten, vilket är typiskt för dina inlägg.
pierre holmgren
2017-02-05 22:03:54
SV: SAS med svansen mellan benen
Sv DC -10 , håber ikke det er Linjeflyg og Brathens du har i tankerne , for det var to dødsbo som SAS i begge tilfælde blev påtvunget for at redde. I det ene tilfælde Wallenbergernes penge. Hvis alt skulle være korrekt så har SAS mange penge tilgode for påførte omkostninger ved at blive påtvunget disse 2 selskaber.
DC-10
2017-02-05 20:40:00
SV: SAS med svansen mellan benen
@//Petter Hur skulle det vara om du läste, och försökte att förstå mina inlägg.
Det är väl klart att det är nästan omöjligt, att komma med ett exakt belopp.
Det var ju ett tag sedan det hände. Det jag menar är att sas inte förvaltat, det försprång man hade. Eller tycker du också, att det RY och DY's fel att sas går dåligt?
Troligtvis var du inte född, då det fortfarande var monopol. Du verkar helt okunnig om sas och den skandinaviska flygbranschens historia. Googla lite på sas och andra skandinaviska bolag. Där kan du se hur sas medverkade till flera bolagsnedläggningar. Ändå klarar de inte den fria konkurrensen.
Det där snacket om att man är sas hatare så fort man är kritisk, är bara trams!
End!
@DC-10
2017-02-05 20:13:02
SV: SAS med svansen mellan benen
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-797_sv.htm

Ej stadsstöd.
Jag letar vidare men tvivlar på att jag kommer hitta något stadsstöd.
sv //Petter
2017-02-05 20:09:11
SV: SAS med svansen mellan benen
Är det på allvar, att du är så okunnig om SAS historia?
Tyvärr, så är det inga sagor!
//Petter
2017-02-05 18:53:50
Till DC-10 med flera
Ni har fortfarande inte lyckats att visa ett enda bidrag SAS fått från staten, bara en massa snack om att "alla vet", "ingen kan säga emot" men inte någon tidspunkt om när eller något belopp.

Var nu så vänliga och redovisa lite fakta och inte bara fortsätta med era sagor.
sv sv Boeing
2017-02-05 13:52:17
SV: SAS med svansen mellan benen
Upp till bevis, och presentera exakt summa som Norwegian inte betalat ut.
Norwegians Europa trafik, går alldeles förträffligt enligt tidtabell.
Personalen har avtalsenliga löner.
Det märkliga är att de som INTE jobbar i Norwegian, vet "mest" om arbetsförhållanden och bolagets ekonomi.
Skrattretande.
Man kan ju tro att pierre holmgren och vissa andra, sitter i både SAS och Norwegians styrelser.
Med tanke på de "enorma" kunskaper, de besitter om allt och alla.
Jante
2017-02-05 13:16:18
SV: SAS med svansen mellan benen
Ett tips till alla bittra människor: Se framåt inte bakåt. Nu gör SAS som alla andra men ändå klagar de. Lustigt. :)

Ett annat tips till vissa som sitter och skriver här hela dagarna - Get a job.
Sv Boeing
2017-02-05 12:14:03
SV: SAS med svansen mellan benen
Norwegian har växt på passagerarnas och de anställdas bekostnad.

Norwegian har vägrat betala ut miljoner till försenade passagerare.
Hade man gjort rätt för sig hade man inte kunnat expandera som man gjort.

sv sv DC-10
2017-02-05 11:59:40
SV: SAS med svansen mellan benen
Du får nog gå tillbaka ett antal år, för att förstå varför SAS går så dåligt.
Ingen kan förneka, att SAS fått statligt stöd genom åren. Inte ens den allsmäktige, gurk köparen pierre holmgren kan förneka det.

P.S pierre, i Sverige äter vi gurkorna.
DC-10
2017-02-05 11:31:53
SV: SAS med svansen mellan benen
@ph Frågan är väl vem som är insiktsfull? Likt gamla östblocket, förnekar du historien.
Blandar sig i - detta är ett fritt svenskt forum. Dina självgoda inlägg är knappast av intresse. Sexton kr för en gurka, är inget bekymmer för mig. Var glad över att du kan överleva med dina billiga gurkor.
sv Acer
2017-02-05 10:26:05
SV: SAS med svansen mellan benen
Du menar alltså att DY och RY, inte skulle fått starta upp sin verksamhet, därför att det skulle störa SAS?
pierre holmgren
2017-02-05 09:59:55
SV: SAS med svansen mellan benen
Bare glem alle DC-10's indlæg som er gennemsyret af total mangel på indsigt i de emner han blander sig i , eller skal vi kalde det virkeligheds forflyttelse. Sjovt at han syntes at de nye ideer fra RG er så fantastiske al den stund det medfører ansættelses forhold for nogen som han aldrig ville have aksepteret for sig selv. Forøvrigt skal jeg da gerne købe agurker med til dig DC-10 fra DK så du ikke er så hårdt ramt på det ( af EU konstaterede ) nærmest konkurrence befriede dagligvare marked i Sverige , 16 kr for en gurka hahaha og så kan du placere den der hvor den hører hjemme på dig efter min mening.
Boeing
2017-02-05 09:57:16
SV: SAS med svansen mellan benen
SAS tröghet/självgodhet, gjorde det möjligt för Norwegian's succé.
DC-10
2017-02-05 09:46:00
SV: SAS med svansen mellan benen
@Acer Skiva som hakat upp sig..................
Sv DC-10
2017-02-04 22:46:24
SV: SAS med svansen mellan benen
Upp till bevis SAS har inte fått några pengar!

Lånegarantin upphörde i samband med att pref-aktierna tillkom.

Om man som ägare bidrager med kapital vid nyemission räknas ej som lån eller stöd utan som investering för att skydda sina investeringar.

Du skulle själv ha handlat på samma sätt om du hade möjlighet. Inget privat bolag har fått direkt statsstöd.

Det du säger är som en statsman uttryckte "Trams".
Jante
2017-02-04 21:21:08
SV: SAS med svansen mellan benen
Ett tips till alla bittra människor: Se framåt inte bakåt. Nu gör SAS som alla andra men ändå klagar de. Lustigt. :)
Acer
2017-02-04 20:01:54
SV: SAS med svansen mellan benen
Vissa kommentarer är lika intressant att lyssna till som när en skiva hakar upp sig. Alla som klagar på att SAS nu tvingas göra samma outsourcing som Norwegian och Ryanair gjort borde tänka sig för och kanske kritisera just dem som gjort det omöjligt att besdriva flygtrafik på gammal sätt i Skandinavien. SAS gör vad man måste för att överleva efter att andra skapat dessa nya förutsättningar.
DC-10
2017-02-04 17:47:25
SV: SAS med svansen mellan benen
Tillägg: Vid den senaste krisen, gick de tre staterna in med lånegarantier.
(som väger mycket tungt gentemot banker). Det innebär att vid en ev. kk. står de tre staterna som svarte Petter.
DC-10
2017-02-04 17:39:38
SV: SAS med svansen mellan benen
Under monopoltiden fick sas ansenliga summor i statligt bidrag.
Innan JC kom in i bolaget var sas på fallrepet, och hade fått statliga pengar.
Man kan tycka att det är historia. Men det är fakta.
Vet ej om ni var födda då Petter och sv DC-10.
Med det försprånget sas hade, är det skamligt att inte ha förvaltat det bättre.
Man sov djupt under avregleringen, och såg alla nya bolag som uppstickare/lycksökare. Reaktion noll.
Därför anser jag att sas är skyldig skattbetalarna stora summor.
Dessutom behöver jag inga "lektioner" i om hur aktiemarknaden fungerar.
Förövrigt är jag ingen sas hatare, men jag är för sund affärsverksamhet.
Vilket sas varken har haft, eller har just nu. Nu har de ev. möjlighet att på sikt tillgodose aktieägarna, med de nya idéer som RG presenterat.
//Petter
2017-02-04 15:18:17
Käre DC10
Du tjatar om det stora statliga stöd SAS skulle fått men som så många andra kan du inte redovisa någon endaste liten fakta som belyser detta, endast egna personliga utsagor som du förvandlar till sanningar.

Om man ska ta dig på allvar, och inte klassa dig som ytterligare en av alla dessa stackars SAS-hatare, måste du redovisa fakta.

Du kan också redovisa de ansenliga summor du anser att, efter din mening, SAS är skyldiga oss skattebetalare, och varför.
Sv DC-10
2017-02-04 14:51:54
SV: SAS med svansen mellan benen
SAS har ingen skuld till Svenska staten, finns inte i bokslutet!

Däremot äger Staten aktier i SAS. De kan man sälja och göra en realisations vinst. Ursprungligt belopp som Staten betalt för aktierna är mycket lågt. Därefter har man deltagit i nyemission (det är frivilligt att deltaga). Satsar du pengar i nyemission eller köper aktier har du inte lånat ut pengar.

Jag kan inte gå till Ericsson och säga att de är skyldig mig pengar för att jag har aktier i bolaget. SÅ FUNGERAR DET INTE på den fria aktiemarknaden.





DC-10
2017-02-04 12:44:06
SV: SAS med svansen mellan benen
@DC-10 Om du inte vet det, så har du det i hemläxa!
@DC-10
2017-02-04 09:28:49
SV: SAS med svansen mellan benen
Vad är det för "statligt" stöd du pratar om?
Pilot
2017-02-03 16:37:19
SV: SAS med svansen mellan benen
Som arbetstagare skiljer det inte jättemycket. Tror inte ni kan förvänta er samma avtal som i Scandinavian. Men inte ens det är värt mödan att flytta till Spanien. Lönerna måste upp rejält och matcha Norwegian om det över huvud taget skulle vara aktuellt. Krimskramset därtill utöver lön lär nog inte följa med kanske en lol. Den får du ändå billigare på appn.
Pilot
2017-02-03 15:01:03
SV: SAS med svansen mellan benen
Vad ligger skatterna på i Spanien och UK?

Blir det bara ok avtal skulle jag kunna tänka mig att flytta till Spanien. Varmt och betydligt billigare boende än i Stockholm.
DC-10
2017-02-03 12:27:54
SV: SAS med svansen mellan benen
@DC-10 Tramsig fråga. Det är väl ingen i dagsläget som kan. Men mycket är det.
Vill du ha en exakt siffra, då får du backa tillbaka och kolla alla sas bokslut.
Eller menar du att sas aldrig fått statligt stöd?
@DC-10
2017-02-03 06:46:19
SV: SAS med svansen mellan benen
Exakt hur mycket är SAS skyldiga oss skattebetalare, snälla kom med en siffra.
Jan
2017-02-03 02:44:46
SV: SAS med svansen mellan benen
Og nå kommer vel Thai anstte på alle SAS' Bangkok ruter ,fly til Chicgo og Malaga?
Norwegian
2017-02-02 19:30:49
SV: SAS med svansen mellan benen
Kommer de på SAS vara gröna av avund nu på de från Cityjet som kommer fortsätta utan förminskad storlek med Arlanda / Kastrup bas?

Ganska komiskt situation ändå må jag säga.

Om nu cityjet kan ha en bas i Sverige, med svenskt kollektivavtal, där de betala sociala avgifter till Sverige, samt där de anställda betalar skatt i Sverige,
Varför måste SAS då flagga ut?

Både SAS och Cityjet måste ju finna denna lösning lönsam.
Visst så önskar nog Cityjet att de också hade kunnat slippa krav på svenska avtal etc för att öka sin marginal.
pierre holmgren
2017-02-02 16:19:03
SV: SAS med svansen mellan benen
sv sv ph , de har nok sovet i timen ja og forklaringerne er mange. Når jeg skriver DE så er det fordi jeg ikke tager nogen beslutninger som har impact i större sammenhäng.
Det har väret og er en svär branche at forudse , hvem ville for få år siden havde troet der arbejdede thaier ombord på norsk reggede fly mellem CPH og FLL? Bare som eks.
DC-10
2017-02-02 16:00:59
SV: SAS med svansen mellan benen
Lycka till med gurkan ph. ;o)
sv ph
2017-02-02 15:24:19
SV: SAS med svansen mellan benen
Du säger "hvad der sker nu er ikke nogens fejl". Lika förbaskat säger du, att det är Norwegian som trixar och har visat vägen, och att SAS inte kan stå bredvid. Var det inte det som var ditt/SAS honnörsord en gång, att SAS skulle stå bredvid? Det är svårt att förstå ditt språkbruk. Man kan undra, hur djupt SAS har sovit de senaste decenniet?
DC-10
2017-02-02 12:54:31
SV: SAS med svansen mellan benen
@Diavel Tramsigt att alltid behöva att ta det - svenska staten är fortfarande största enskilda ägare av sas, ca 17% av stamaktierna.
De tre nordiska länderna, äger tillsammans fortfarande en ansenligt stor del av sas
Dessutom skriver jag inte "statligt" bolag som du tolkar det. Utan statligt ägt bolag, och menar då naturligtvis de andelar som är statligt ägda. Resten är som bekant icke statliga ägare. Historiskt har sas åtnjutit mycket statligt stöd, och efter min mening skyldig oss skattebetalare ansenliga summor. Det är på tiden att sas vaknar upp, och gör något radikalt. Tveksamt, om hur mycket längre sas historia blir.

Aktieägare Typ av aktieägare Nationalitet Ägarandel
Svenska staten Stat Sverige Sverige 17,0% (aktuell andel)
Danska staten Stat Danmark Danmark 14.3%
Norska staten Stat Norge Norge 14.3% (osäker aktuell andel)
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse Sverige Sverige 7.6%
A. H. Värdepapper AB Värdepapper Sverige Sverige 1.5%
Unionen Fackförening, Sverige Sverige 1.4%
Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension Sverige 1.4%
Danmarks Nationalbank Centralbank Danmark 1.4%
JPM Chase NA Investmentbank USA USA 1.3%
Övriga aktieägare 35,4%
pierre holmgren
2017-02-02 12:52:30
SV: SAS med svansen mellan benen
@svar DC-10 , i grove träk skriver jeg vel det du også gör og nej jeg vil ikke have monopol tiden tilbage men bare normale arbejds vilkår. Jeg mener at man generelt set har haft 38 timers arbejds uge , give and take , i både Sverige og DK i mange år og i det samme tidsrum er lönnen sunket for det fleste flyselskaber også hos SAS samtidig som arbejdstiden er gået op , senest til 47 1/2 hos SAS i kabinen på rullende 7 dage. Jeg kan ikke lige se hvilke andre brancher det er sket i. Hvis du ellers er erhvervs aktiv så er det jo hos TC alt andet lige og derfor sidder du en sits hvor det er meget nemt for dig at sige som du gör. Vel det bedste sted efterhånden at väre ansat sålänge man ikke er ny. Forövrigt köbte jeg en agurk i går i DK til 5 kr hvad gav du , standard pris hver dag hos Netto. Senest jeg så hos Willy's var der 2 for 30 skr eller 16 pr stk.
DC-10
2017-02-02 09:28:14
SV: SAS med svansen mellan benen
@ph Du inser väl att det inte bara är sas som har somnat. Titta på Lufthansa, Iberia och andra sk. legacy carrier. De bildar t.om egna lågkostnadsbolag. Hela samhället förändras, se på andra branscher. Varför skall flygbranschen inte förändras. Ja, det är inte alltid till det bättre, men vill vi ha tillbaka monopolsamhället?
Jag vill inte det!
NotSAS
2017-02-02 06:13:56
SV: SAS med svansen mellan benen
Sign Sven.
Det förefaller otroligt hur Sven undgått, att under t ex Ryanairs långa framgångstid, hur SAS-kramare ständigt kritiserat och smutskastat lågprisflygbolagen för deras sjukt billiga flygresor. Även på detta flygforum skriker idag även Flygresor.se i sin annons om sjukt billiga flygresor.

SAS har nu proklamerat initiativ till att möta konkurrensen från lågprisflygbolagen. Enda vägen tycks vara medelst låga priser då uppenbarligen inte konkurrens med påstådd högre kvalitet inte lyckats.

SAS har gjort en störtdykning i lönsamhet efter monopolets glada 60-70-80 tal. Då tillämpade SAS tvärtom "sjukt dyra flygresor" utan någon konkurrens.

Nu råder nya tider och SAS tvingas konkurrera med priser som matchar lågprisflygbolagens prissättning. Ett försök att minska biljettpriserna är att flagga ut delar av flaggskeppet till Irland.

Just Irland - som av SAS-kramare smädats för att hysa Europas största lågprisflygbolag. Ryanair.

Vem får betala priset för utflaggningen? Naturligtvis SAS flygande personal men även skattebetalarna pga av SAS skattesmitning. SAS VD, undergöraren Rickard, drabbas inte lönemässigt av utflaggningen. Han skäms inte för en lönehöjning på 2 miljoner kronor.

SAS har drabbats av en sjukdom som tycks vara mycket svår att bota. Sorgligt.

Mvh/ NotSAS den rätta
pierre holmgren
2017-02-02 04:46:25
SV: SAS med svansen mellan benen
Sv DC-10 , hvad der sker nu er ikke nogens fejl men markedets gang således som bl.a norwegian har formet det. Det er klart at SAS ikke bare kan se på fra sidelinien uendeligt på alt trixande fra norwegian men må gøre det samme når nu ingen griber ind.
SAS som copycat ? Ja men i hvilken sport anvender du ikke den nyeste teknologi og udstyr når din modstander gør det.
Doktorn
2017-02-01 23:03:28
Stoppa svartlistade bolag så slipper vi detta
Att vi får satsningar som denna kan du tacka Norwegian och Ryanair, flygbolag som tillåts verka på marknaden.

Dessa lågprisbolag finns på ARN´s svarta lista sedan många år. De följer inte gällande EU regler när det gäller ersättningar
vid försening. Lågprisbolagen är som en cancer sjukdom sakta men säkert förstör den marknaden utan att bry sig om passagerare och anställda.

Vill man konkurrera men dessa bolag måste man gå i samma fotspår som dem.

Dags att bojkotta/förbjuda flygbolag som inte gör rätt för sig innan cancern totalt förstört flygbranschen.

Första steget är en flygskatt. Idag säljer lågprisbolagen flygbiljetter för 199:- enkel Umeå - Stockholm.
ArlandaExpress kostar mer för de fyra mil man får åka.
Diavel
2017-02-01 21:51:55
SV: SAS med svansen mellan benen
sv. DC-10 Vilket statligt bolag skriver du om? InteSAS i alla fall..
Skandinaviska staterna är numera minoritets aktionärer och kan inte göra särskillt mycket längre. Hoppas det statliga ägandet fortsätter minska. Det har förstört mycket för SAS genom tiderna, att vara halv statligt ägd bolag. SAS borde ha privatiserats på90 talet, som JC kämpade för.
Sven
2017-02-01 18:33:37
SV: SAS med svansen mellan benen
Jag undrar vart du tog ditt citat "sjukt billiga flygresor" ifrån??? Har SAS gått ut med det? Referens tack.
DC-10
2017-02-01 17:16:31
SV: SAS med svansen mellan benen
Väntar med spänning på, pierre holmgren, Linkan och alla andra sas kramares kommentarer. Förmodligen är det Norwegians fel, att sas är tvunget att bli lönsamt.
Problemet är att ett statligt ägt företag, deltar i den "sociala dumping" som många skriker om. Vart tog sas moralen vägen?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev