Tråden startades av: Kanske sugen  2017-02-05 14:52:08
BRA ATR piloter  
Någon som vet vilka baser som är aktuella i annonsen? Ingångslön och ungefärliga vilkor?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ulf G
2023-09-11 21:41:27
SV: BRA ATR piloter
@Busdriver

Du ser själv på dina siffror vad för konstig skatteprocent du har va? Den säger att du tyvärr inte talar sanning.
@Busdriver
2023-09-10 17:41:51
SV: BRA ATR piloter
Intressant. Vilket land, vilket bolag?
Ingolstad
2023-09-01 11:30:23
SV: BRA ATR piloter
Räcker att du åker till Oslo så har du bra mycket mer än i Sverige.
Busdriver
2023-09-01 07:05:13
SV: BRA ATR piloter
Lonerna I Sverige är ett skämt, jobbar i europa som skeppare A321 230tkr brutto och nettar 135tkr I månaden.
Biggles
2023-08-28 15:50:38
SV: BRA ATR piloter
26, tror äldst i min klass var runt 35-36. Vet att vi hade en i klassen ovan som var runt 35 som nyligen börjat på Ryan.
@Biggles
2023-08-27 21:13:34
SV: BRA ATR piloter
Bra jobbat! Hur gammal är du? Funderar själv på att byta karriär men har lite åldersnoja. Vore kul att höra att det finns jobb för lite äldre som ger sig på en andra karriär.
@Biggles
2023-08-27 09:04:55
SV: BRA ATR piloter
Så direkt från flygskolan? 200h?
Biggles
2023-08-26 14:46:35
SV: BRA ATR piloter
Tack,
har jobbat inom försäljning och IT innan jag hoppade på ett integrerat program.
@Biggles
2023-08-25 15:06:11
SV: BRA ATR piloter
Gruppintervjuer, intervju med HR, psykolog, Tester samt säkerhets- och drogtest.

Vad har du för bakgrund?
Fridagar
2023-08-25 15:05:11
SV: BRA ATR piloter
Ersättningen för arbete på fridag behöver höjas mer.
Övertidsersättning behöver absolut tillkomma det också! Som det är nu kan alla som schemaläggs mer än avtalad/betald tid be att få pass bortplockade. Vilket också görs, det kanske kan få HQ att förstå vad som behöver göras?!
@Dani
2023-08-25 12:07:53
SV: BRA ATR piloter
Bolaget börjar inte betala dubbelt upp för fridagar av god vilja.
Enkelt, om folk inte går in och arbetar på lediga dagar så kommer det höjas drastiskt och snabbt. Men bolaget får även ett incitament till att ha rätt antal crew vilket på sikt bygger en bättre schemaläggning för personalen.
Dani
2023-08-25 08:34:41
SV: BRA ATR piloter
Man har redan börjat med att dubbla ersättningen för arbete på fridag. Förvisso från extremt låga nivåer. Men visst går det, och nu behöver man kanske inte ställa lika många flighter pga att folk inte vill komma in på ledig dag. Nästa steg kanske är att betala för övertid?
@x
2023-08-24 19:50:05
SV: BRA ATR piloter
Om bolaget vill höga ersättningen till sina piloter för att förhindra att fler går så tror jag knappast att facket hade sagt nej till enbart förbättringar.
@X
2023-08-24 16:26:59
SV: BRA ATR piloter
Och för piloter är det tvärt om. Siffrorna finns och rubbas aldrig en krona. Förutom på sommaren när det ska köpas fridagar och ingen vill jobba.
Biggles
2023-08-24 16:03:01
SV: BRA ATR piloter
Hej, har någon här koll på hur BRAs intervjuer/assessments går till? har fått en inbjudan.
X
2023-08-24 13:13:39
SV: BRA ATR piloter
@Långt:

Nej, det får bolaget inte alls göra. Kollektivavtalade löner är just kollektivavtalade och för att betala andra löner än de som kollektivavtalet föreskriver krävs förhandling och överenskommelse med facket. Alla pilotavtal i Sverige ser ut på det sättet.

I andra branscher är det dock vanligt med lägstalöner och/eller individuell lönesättning som gör att arbetsgivare kan betala andra summor än de som står i avtalen. För akademiker är det väl omkring 70% av alla avtal som är sifferlösa, dvs där det inte finns lönenivå kollektivavtalad alls, inte ens lägstalön.
Uniformen
2023-08-24 11:01:06
SV: BRA ATR piloter
Varför har man en grå uniform?
Hur tänkte de där?
Ut
2023-08-24 09:40:34
SV: BRA ATR piloter
Att BRA självmant kommer höja ersättningar/löner är önsketänkande och utopi. Så länge de har sökande till utannonserade tjänster så kommer det icke ske.
Långt
2023-08-24 06:42:54
SV: BRA ATR piloter
Det är tyvärr 1.5 år kvar tror jag.
Men bolaget kan själva höja ersättningarna från sin sida. Något som absolut behövs för att behålla bra folk. Konkurrensen om piloter ökar och det är dyrt att förlora erfaret folk.
72
2023-08-23 21:52:10
SV: BRA ATR piloter
Ja uniformerna är fruktansvärda!
@löner bra
2023-08-23 17:32:26
SV: BRA ATR piloter
När är det förhandling igen menar du? Ni har ju precis fått detta…
Löner BRA
2023-08-22 06:52:48
SV: BRA ATR piloter
Ja de behöver absolut få upp lönerna. Något vi hoppas kan ske nästa förhandling. Då lär folk stanna betydligt längre och företaget slipper personalomsättningen. Win win?
Roger Punkare
2023-08-21 23:53:56
SV: BRA ATR piloter
Hade lönen varit bättre och om man hade bytt ut den fruktansvärda uniformen hade jag nog valt att komma tillbaka. Trevligt bolag som är lättjobbat men att åka runt och se ut som bilmekaniker fast med lägre lön lockar inte tyvärr. Det blir nog tyvärr mycket lowtimers plus gamla rävar, en tråkig kombo som gör det jobbigt för kaptenerna för man inte kan förlita sig på erfarna styrmän.
Henry
2023-08-21 23:20:44
SV: BRA ATR piloter
@@DAT
Lönnen er mycket bättra på DAT. Med just nya avtal ca. 45.000 SEK på första lönnetrin, som F/O.
Så er man fra sydsverige och ok med at köra over bron, så er det en bra deal.
@Lowtimer
2023-08-21 10:25:09
SV: BRA ATR piloter
Det finns piloter som ser värdet i att komma hem till sin familj varje eller nästan varje dag.
Styrmanslönerna är låga men som kapten har du det helt okej. Och med familjen i åtanke så vinner ett sådant jobb ganska lätt över andra flygjobb där du tjänar mer men sällan träffar dina barn.
Lowtimers
2023-08-21 07:05:21
SV: BRA ATR piloter
Det finns andra värdeämnen än lön.
@Lowtimer
2023-08-20 22:29:15
SV: BRA ATR piloter
Underskatta inte vikten för vissa faktiskt att träffa sin familj. Jag var väldigt nära att tacka ja men kalkylen gick helt enkelt inte ihop då vi hade behövt flytta närmare basen. Hade vi redan varit bosatt närmre är det troligt att det tippat över…
Lowtimer
2023-08-20 15:13:59
SV: BRA ATR piloter
Okej, men om dom planerar att plocka low timers från TFHS, varför har dom ens annonsen ute? Inga styrmän med erfarenhet kommer söka ett underbetalad ATR-jobb…? Eller har jag helt fel?
@Lowtimer
2023-08-20 13:16:15
SV: BRA ATR piloter
BRA har tagit in mycket lowtimers och kommer fortsatt behöva göra det. Många kör regionalt där nåt år sedan vill man vidare. Många Styrmän har varit på intervju hos SAS, så det kan vara ett gäng dom går dit till hösten.

Rating (ATR) eller annan erfarenhet så är såklart önskvärt. Men bara söka! Skriv ett bra CV och Personligt brev. Lycka till.
Sv Lowtimer
2023-08-20 08:19:50
SV: BRA ATR piloter
Nej de fyller kvoten av lowtimers med tfhs. Fler behövs inte. Atr är inte en särskilt bra skola då den är svårflugen
@CC
2023-08-19 09:25:46
SV: BRA ATR piloter
Nej, Loganair upphörde 10aug
Lowtimer
2023-08-19 09:12:32
SV: BRA ATR piloter
Kommer BRA även ta lowtimers till ATRen nu?
Sv: PalleKuling
2023-08-19 07:30:09
SV: BRA ATR piloter
Det var mestadels styrmän med få timmar som varit där, tidigare TFHS-elever, några har erbjudits jobb och några väntar. De äldre byter inte bort BRA mot SAS.
CC
2023-08-19 01:08:55
SV: BRA ATR piloter
Både Logan air och airkorsika förlängda så 2 st ATR ute på ACMI.
Pilot
2023-08-19 01:05:14
SV: BRA ATR piloter
@PalleKuling
Varför ens gå på intervju till ett bolag som ligger i rekonstruktion?
Alex
2023-08-18 18:26:05
SV: BRA ATR piloter
BRAs usp måste vara att rekrytera till de små baserna. Flyg men bo kvar i Kalmar, Umeå , Visby, Göteborg etc.
PalleKuling
2023-08-18 12:04:54
SV: BRA ATR piloter
Var många BRA-piloter på SAS intervjudagar som genomfördes senaste veckorna. Kan bli ett stort manfall hos BRA om alla lyckas.
@DAT
2023-08-17 17:50:19
SV: BRA ATR piloter
Okej, har man bättre avtal på DAT än på BRA..
Svar till @Cc
2023-08-16 13:12:13
SV: BRA ATR piloter
Fram till igår var det även ett (1) flygplan åt Logan Air.
Andra ACMI på gång. Korsika verkar ha blivit förlängt.
@Cc
2023-08-16 10:21:05
SV: BRA ATR piloter
BRA har ett (1) flygplan på ACMI för tillfället. SE-MKN opererar åt Air Corsica. Resten går i egen produktion. Så "starka" är man väl ändå inte.
Avtal
2023-08-15 22:06:10
SV: BRA ATR piloter
FO stegen är:

26000 + 165kr/leg
29000 + 190kr/leg
33000 + 215kr/leg

Kapten:
48000 + 215kr/leg
50000 + 265kr/leg
52000 + 315kr/leg

Sen tillkommer lite extra på helger etc.. allt som allt blir det ca 7-10.000 extra per månad (enligt dem)
Stegen baseras på tid i multicrew, ej TT.
En Pilot
2023-08-15 08:44:11
SV: BRA ATR piloter
Det är många som lämnar BRA nu/snart för att prova på annat, så det kommer troligtvis nya chanser till jobb. Förhoppningsvis kan personalomsättningen som är nu få bolaget att fundera över om man ska höja upp avtalen för att få behålla bra folk. Tänker främst på styrmän.
Cc
2023-08-15 00:01:36
SV: BRA ATR piloter
Yes.
BRA opererar i många länder nu.
Starka på ACMI marknaden samt omtyckta.
Lugn i båten
2023-08-13 18:30:04
SV: BRA ATR piloter
Om inte jag har sett fel så har BRA hyrt ut på ACMI under sommaren både i Frankrike och i UK. En kvalificerad gissning är då att man trodde man skulle klara av att sträcka sig så långt att man klarade alltihop och sedan insett att semestrar, underhåll eller något annat har gjort att det inte går och då fick man hyra in Amapola och DAT. Om ni ser att det är inhyrt i oktober, då är det någon annan anledning. Om man hyr in Amapola kan det naturligtvis bero på att flyglinjen är svag eftersom de har mindre och billigare plan än BRA. Jag tycker BRA är duktiga som orkar fortsätta trots att överdagen-resandet har gått ner massor, dollarn har gått upp, utsläppsrätter blir dyrare och dyrare och snart har vi lågkonjunktur.
Polish
2023-08-12 19:43:39
SV: BRA ATR piloter
Se det såhär, om ett bolag tar in underleverantör så är det oftast för att avtalet är kasst.
Nu är jag skeppare, men vet många vänner på andra bolag som sitter som styrmän som har betydligt bättre avtal än mig.
BAX
2023-08-11 09:33:18
SV: BRA ATR piloter
Det var även en Fokker 50 från Amapola inne som vikarie för någon månad sedan.
TailWind
2023-08-10 20:03:27
SV: BRA ATR piloter
Pga att de har för få folk på ATRn. Pissiga avtal så de måste ta in annat bolag och köra inrikes.
DAT
2023-08-10 14:57:30
SV: BRA ATR piloter
Någon som vet anledningen till att en ATR (OY-RUV) från DAT flyger åt BRA?
Peter
2023-07-21 22:31:45
SV: BRA ATR piloter
På ATR har BRA baser i Stockholm Bromma, Malmö, Ängelholm, Göteborg och Visby. Crew på ATR jobbar aldrig 5 dagars slingor och sedan hemma 2. På MMX/AGH/GOT/VBY baserna flyger man bara turn around. Dom checkar antingen in vid 7-tiden och checkar ut vid 17 eller checkar in 14 och checkar ut senast 22:00 då Bromma Flygplats sista avgång är vid 20:45.
Har du bas på BMA så kan du som mest vara borta på en 2 dagars slinga, men det är sällan.
A319/320 har baser på ARN/CPH/MMX och där kan du vara borta på en slinga upp till 6 dagar. Just nu händer det att man flyger 6 dagar och bara är ledig 2/3 dagar men det har också att göra med att det är brist på crew samt att det är en uppstart och även högsäsong
Adam
2023-07-21 16:39:41
SV: BRA ATR piloter


Vilka baser finns på BRA? Vilka är mest populära?

Läste i tråden att BRA-piloterna jobbar 5 dagar och sen ledigt 2. Stämmer detta? Låter helt absurt att vara borta 5 dagar i veckan med 2 dagars vilotid.
Sv. M:et
2018-09-18 00:33:28
SV: BRA ATR piloter
Hittar du inte hur man söker jobbet, så råder jag dig att låta bli!
Pelle
2018-09-17 10:16:58
SV: BRA ATR piloter
Det är en del av urvalsprocessen, klarar man inte av att hitta informationen om hur man skickar in sin ansökan, så får nån annan jobbet.

Det kan inte vara så svårt att antingen läsa annonsen, finns här på flygtorget eller titta på BRAs hemsida.
M:et
2018-09-17 09:34:04
SV: BRA ATR piloter
Har försökt att hitta vart man skickar in sin pilotansökan utan framgång!?!
ÄR det någon som har ett bra svar? Alternativt det någon som har en mailadress till Flygchefen?
Bent
2017-09-22 18:08:27
SV: BRA ATR piloter
Ingen sim och varken matematiskt eller verbalt test hos psykologen.
Up
2017-09-20 00:35:31
SV: BRA ATR piloter
Dubbla intervjuer, skriftligt prov, psykologtest o ev sim om du är lowtimer.
Psykologen har både verbal matematiskt o simultan förmåga som han testar
linamia
2017-09-19 16:39:16
SV: BRA ATR piloter
Hur går urvalsprocessen till ? Är det matematik , verbalreasoning och psykologtest ?
isåfall var någonstans görs detta ?
Önskar så mycket information som möjligt .
Lina mia
Emil Englund
2017-07-29 15:15:53
SV: BRA ATR piloter
Tråkigt att se hur vi människor och dessutom kollegor jobbar emot varandra. Förstår att många är frustrerade över sin situation men så länge valet är fritt så kan man välja annorlunda. Livet är inte rättvist men det brukar bli som man tänkt sig, förr eller senare.

Tänker på alla de som öppnat den här tråden för att undersöka hur situationen på BRA ser ut och jag tycker att bilden som återges här inte återspeglar min verkligheten på vårt flygbolag.

Om du sökt BRA och upplever att du inte fått återkoppling och information så skriv gärna det här så lovar jag att ta det vidare till mina chefer. Kanske kan jag påverka om inte annat ifrågasätta varför.

Om du sökt BRA och fått återkoppling men inte fått jobb så är den tråkiga sanningen att ingen rekrytering är helt korrekt. Jag har fått många nej i min karriär men i efterhand insett att det kanske var rimligt och att jag nu till och med är glad för att det blev så.

Om du sökt BRA och fått jobb, Grattis! Nu kan du välja vad som är rätt för dig. Personligen efter att ha jobbat som flyginstruktör (Flyguppdraget), lågflygspilot (Wermlandsflyg), fraktpilot (West Atlantic) passagerarpilot (SAS/ Cimber) så är BRA det bästa jobbet för mig. Anledningen till det är att jag har bas där jag bor och får jobba i Sverige.

Bästa hälsningar Emil
Benke Edström
2017-07-24 17:11:25
SV: BRA ATR piloter
Någon själ som varit på intervju? Gått vidare? Fått jobb?
Pro
2017-06-08 11:45:16
SV: BRA ATR piloter
Den som uttrycker sig nedan om att pilot inte är slitsamt och inte särskilt ansvarsfullt saknar ju total verklighetsuppfattning.

Få yrken kan ställa så många människors liv i fara på så kort tid som en pilot kan behöva uppleva. Som "last line of defense before disaster" förväntas att piloterna har kunskapen och färdigheterna att hantera nästan vilken som helst nödsituation. Sker sällan, ja, men när det väl sker behöver man de bästa där framme.

Sen att inte tala om den utbildningen piloter genomgår som är oerhört krävande och anledningen till att många flygmekaniker inte blir piloter, då det krävs en hög akademisk kapacitet för att kunna ta sig igenom alla moment. Självklart finns det flygmekar som skulle klara av det, but genereally speaking.


Karl
2017-06-08 09:04:58
SV: BRA ATR piloter
Sv mek, pilot, agronom, lektor, kurator, whatever.

Den där tävlingen om vem som har det jobbigast är bara löjlig. Finns många yrken som är slitsammare än båda våra yrken. Alla yrkesgrupper har rätt att försöka få till förbättringar, oavsett vilka som har det jävligast. Själv har jag tidigare i livet jobbat med yrke som på vissa sätt garanterat var mer slitsamt än vad både ni tekniker och jag som pilot har det nu. Men ändå finns det aspekter i polityrket som är mycket slitigare för mig nu än vad jag hade det i mitt tidigare jobb. Dessutom finns det ett helt spektrum av olika arbetsupplägg inom pilotyrket som alla är olika, precis som i alla branscher.

Att du/ni drar alla över en kam blir bara löjligt och visar snarast på din egen trångsynthet och oförmåga att förstå att det finns fler saker än byta hjul i kyla som kan vara slitsamt.
Typ
2017-06-08 03:24:02
SV: BRA ATR piloter
I dagens flygbranschs är det mycket troligt att en pilots liter ut kroppen. Har många kollegor som har ryggproblem, magproblem, sömnproblem osv. Så tro inte på någotvis att piloters kroppar är förskonade.
Mek
2017-06-07 20:17:07
SV: BRA ATR piloter
Om det vore så väl, turbulens är väl det enda mekarna/teknikerna slipper. Å andra sidan är det inte överdrivet kul att byta däck mitt i vintern när det är snöstorm med iskalla vindar och handskarna är för tjocka och klumpiga för att kunna ha på sig. Inte alltid det finns hangar på plats som man kan dra in kärran i och lugnt låta den bli varm och mysig att arbeta med.

Åska ska piloterna INTE flyga in i, dom ska flyga runt eller över det så ser inte problemet med åska.

Om du på fullt allvar menar att pilot är ett lika slitsamt yrke som tekniker/mekaniker kan jag inte mer än tipsa dig om att spendera ett par skift med en tekniker och testa byta någon broms, IDG och lite sånt.
Gurra
2017-06-07 09:41:42
SV: BRA ATR piloter
Men en Tekniker/Mek slipper åska, isbildning och turbulens.
Mek
2017-06-07 04:09:24
SV: BRA ATR piloter
Att någon kallar pilotyrket för slitsamt är ju bara ett stort skämt. Och visst en målare har inte samma ansvar, men vill du ha ett jämförbart yrke med motsvarande ansvar så kan du kolla flygtekniker, även mekaniker i vissa bolag. Knappast i närheten av vad en kapten har men jämförbart ansvar och otroligt mycket mer slitsamt än pilot.
Vill inte på något sätt förringa pilotyrket men man behöver inte tro att en pilot lär behöva sluta tidigt i yrket pga att dem slitit ut kroppen.

/Flygmekaniker
Sv Gustav
2017-06-06 15:12:18
SV: BRA ATR piloter
Kanske så din situation ser ut.

Sitter med 40+ som FO i Sverige och trivs super med undanbetalta studieskulder.

Nej, öknen kan du få behålla.
Alex
2017-06-06 10:25:24
SV: BRA ATR piloter
Fast hade piloterna bara gått och utbildat sig på THFS och inte betalt allt ur egen ficka så...
svensson
2017-06-06 09:39:07
SV: BRA ATR piloter
@Bert

Bra.. stå inte på piloternas sida i denna fråga.. det löser ju troligen situationen...

En målare har inte lagt ut 900 papp på sin utbildning och bär inte samma ansvar. Att du jämför dessa 2 är sorgligt..

Har all respekt för målaryrket men menar att de tjänar över de 30 papp som du nämner. Alltså bättre än många piloter här hemma gör. Är det normalt tycker du?

När ska SPF ta rejäla krafttag?
sv Gustav
2017-06-05 19:22:25
SV: BRA ATR piloter
Tack!
Bert
2017-06-05 16:58:15
SV: BRA ATR piloter
En målare som sliter ut sin kropp för ~30k i månaden har inte ett slitsamt jobb menar du? Sluta klaga nu!!
Gustav
2017-06-05 15:50:58
SV: BRA ATR piloter
Sitta hemma med 28 000 och studieskulder eller sitta i öknen med 73 000 och studieskulder, betala av skiten och sedan söka sig vidare, skulle nog välja det sistnämnda alla dagar i veckan. Det är trots allt för lön vi jobbar och visst finns det en passion i jobbet med, men något måtta för det vara. Men vad hjälper det att sitta och gnälla på ett forum? :)

Så jag tar mitt pick och pack så flyr jag landet om en vecka.
svensson
2017-06-05 13:55:24
SV: BRA ATR piloter
jojo, absolut. Men man måste fortsätta referera till detta och kräva bättre löner här hemma! Piloters löneutveckling här hemma är för dåliga, och piloter har varit för milda. Detta tunga och slitsamma jobb kräver gott betalt.. ingen optimal arbetssituation att ha i 40 år om inte lönen kompenserar det för det likt flygledarnas.
Pilot
2017-06-05 09:39:35
SV: BRA ATR piloter
Alla vet att man kan tjäna bättre utomlands. Det gäller nog de flesta typ av jobb i Sverige då det är höga sociala avgifter.

Men jag tjänar hellre mindre i Sverige än att sitta nere i öknen för mycket mer. Jag tror de flesta svenska piloter håller med.
svensson
2017-06-05 07:47:45
SV: BRA ATR piloter
I Sverige tjänar man dåligt jämfört med utlandet. Såg att flydubai har ingångslön på 73000 skattefritt för FO B737.
Minor
2017-06-04 16:32:59
SV: BRA ATR piloter
Svar:D

Har inte norska avtalet, och vill inte gå in i detaljer här på forumet.
Kan bara konstatera isåfall att svenska avtalet ger ca 7-8000SEK mindre än vad du får ut i NOK.
Tråkigt om folk i allmänhet har en felaktig syn på vår yrkesgrupps lönenivåer, och vi i Sverige tjänar uppenbarligen ganska mycket mindre än er i Norge.
D
2017-06-03 19:14:26
SV: BRA ATR piloter
Minor:

Jag är baserad i Oslo,
Om du kollar k15 avtalet så ser du att mina siffror är spot on. Sen har vi i Norge ganska mycket högre traktamente än vad våra svenska kollegor har tyvärr.
Minor
2017-06-03 11:39:00
SV: BRA ATR piloter
Svar D: Tycker ditt inlägg är lite missvisande. Då utgår jag att du menar att du jobbat MER än två år på SAS?

Den ersättning du pratar om ligger lite i överkant låter det som.
En pilot som är inne på sitt andra år PA SAS (alltså inte jobbat längre än 2år) ligger oftast med en lön mellan 36-39SEK i Sverige, beroende på tidigare erfarenhet och om man har haft TR sedan tidigare eller inte. Utöver det så tillkommer det som du säger lite traktamenten beroende var/hur man jobbar. I mitt fall ligger de oftast runt 3-5000kr. Varav oftast 1-2000 är skattefritt och resterande är till beskattning. Så en svensk snittstyrman i Sverige som är inne på sitt andra år har nog ut ca 7-8000 mindre i fickan än vad du påstår.
D
2017-06-03 10:58:32
SV: BRA ATR piloter
Jag är Styrman år 2 i SAS med OSL bas, och min grundlön är 43 243Nok, + 8-9 000nok i skattefritt traktamente
Jorå
2017-06-02 21:00:31
SV: BRA ATR piloter
Mja grundlön kanske inte är så hög men sedan tillkommer tungflygtillägg,blocktidsersättning osv. Är på stege tre och normal månad ligger jag runt 36-40.000kr beroende på antal övernattningar
LHR
2017-06-02 20:52:48
SV: BRA ATR piloter
Efter 5 år på SAS ca 43.000-45.000kr i månaden så inte mycket bättre där!
Helt sjukt vilka usla vilkor folk är villiga att gå med på bara för att få en basering i Skandinavien.
Smygtorget
2017-06-02 17:52:21
SV: BRA ATR piloter
31200 efter 5 år? Fy satan. Tro Pelle det att folk söker sig in till lågprisbolagen där dom har 3 gånger så mycket i lön efter 5 år.
Borg
2017-06-02 16:12:28
SV: BRA ATR piloter
Lönen är under 30 i starten och klättrar långsamt. Som kapten är det helt Ok sen. Piloter på BRA jobbar mycket, väldigt lite sammanhängande ledighet.

2017-06-01 23:09:09
SV: BRA ATR piloter
34000? Vem försöker du lura?

Jag har jobbat i 5 år på BRA och har 31200:- i grundlön som FO
Krister
2017-06-01 13:36:53
SV: BRA ATR piloter
Du börjar på cirka 34000 mån.
Typ
2017-06-01 12:45:02
SV: BRA ATR piloter
BRA anställer de piloter de vill ha. Då de även betalar raring o lön från dag 1 är det viktigaste vem du är inte din erfarenhet, även om den självklart spelar roll. BRA flyger mest 600 men har även 4 leasade 500. Skulle inte förvåna mig om det blir fler ATR:er då exempelvis både Göteborg o Malmö skulle lämpa sig utmärkt för typen. Framförallt off peak.
Lönen börjar på ca 32 o slutar på betydligt mer
Undrar
2017-06-01 10:32:00
SV: BRA ATR piloter
Lönen på BRA?

2017-05-31 13:09:02
SV: BRA ATR piloter
Är väl mest -500 piloter de anställer..
Smith&Jones
2017-05-29 20:03:01
SV: BRA ATR piloter
Jag har massor av flygtid och erfarenhet samt ATR 72-600 rating men har inte blivit kallad.
Op
2017-05-29 07:46:45
SV: BRA ATR piloter
Vi tar in både nya och folk med erfarenhet.
Victor
2017-05-28 15:36:07
SV: BRA ATR piloter
Tar de in piloter med få timmar (direkt från flygskola) eller är det bara dem med lite mer timmar som får komma på intervju?
johan
2017-05-24 13:14:13
SV: BRA ATR piloter
Hur många piloter ska de ha i år?
Tomas
2017-05-24 12:05:12
SV: BRA ATR piloter
Jag sökte i mars, sedan var jag på intervju i början på maj och nu fick jag mail om att jag gått vidare.
Markus
2017-05-24 09:23:01
SV: BRA ATR piloter
@DiLeva

När sökte du? Ringde de om att du gått vidare eller fick du mail?
Tomas di Leva
2017-05-23 23:50:21
SV: BRA ATR piloter
Har gått vidare till "steg 2" hos BRA, flygpsykologisk undersökning och väntar på min kallelse. Vart görs denna undersökning och vad är det för steg samt hur många steg till är det efter det?
Lelle
2017-05-09 12:11:08
SV: BRA ATR piloter
Ingen får fast jobb på BRA utan intervju och det görs intervjuer fortfarande.
David
2017-05-08 23:07:50
SV: BRA ATR piloter
Ok, intressant eftersom jag fick mail om jobb UTAN intervju! Jag fick ett kontrakt att signa på!
@daniel
2017-05-08 15:16:13
SV: BRA ATR piloter
Inte korrekt,de tar in några kontraktare från jettime för utfyllnad men anställer även på heltid på ATR. dock är intervjuerna klara för i år
Daniel
2017-05-08 11:07:40
SV: BRA ATR piloter
Jag fick svar med erbjudande om jobb utan intervju!!! Verkar vara som om man blir tillfällig utfyllnad medans folk är på kurs för byte från S2000 till ATR72. Sen åker man ut. Jag tackade nej
Kjell
2017-05-07 01:49:45
SV: BRA ATR piloter
Någon som fått svar eller varit på intervju?
Johnn
2017-03-13 09:00:51
SV: BRA ATR piloter
Fast det är väl vanligt inom alla bolag och branscher att man kallar de man vill på intervju och sedan när man valt ut de man vill anställa informerar men alla sökande att tjänsterna blivit tillsatta?
C
2017-03-10 17:08:01
SV: BRA ATR piloter
Det är tyvärr så man hanterar rekryteringar. Tystnad. Kanske inte medvetet, men detta är något denna organisationen bör arbeta med förbättringsåtgärder på.
Kenneth
2017-03-10 12:46:57
SV: BRA ATR piloter
De har hittat kandidater som är under processen redan. Så har du inte hört nåt får du tolka det som du vill, men förmodligen får du vänta till nästa omgång, kanske inom ett år eller två för att ges en ny chans.
Lukas
2017-03-09 19:03:57
SV: BRA ATR piloter
Någon som hört något om någonting?
Verkar ju helt dött från rekryteringsavdelningen.
TG
2017-03-06 10:25:55
SV: BRA ATR piloter
Jag tror inte att Henke har ett arbete alls, han går förmodligen på bidrag. Bitter och avundsjuk. Eller så är han bara sosse.
Undrande
2017-03-06 10:07:04
SV: BRA ATR piloter
Ska ett företag anpassa sig efter sina kunder eller sina anställda?
Calle
2017-03-06 09:08:21
SV: BRA ATR piloter
Henke - innan du svarar på det viset måste du skaffa dig ett helhetsperspektiv. Det finns anledningar till att skiftarbetare jobbar runt 36h/vecka, något som inte gäller piloter och flygvärdinnor och därmed "gnälls" det ibland från dessa grupper som sätter ner foten när man inte längre vill arbeta 60h/vecka eller 190h/4 veckor som gällande lagstiftning godkänner.

Kollektivavtalen begränsar numera detta (dock knappast ner till 36h/v) men det urholkar samtidigt konkurrenskraften hos svenska bolag och något måste nog göras på sikt på EU-nivå för att komma tillrätta med detta problem som i förlängningen är ett flygsäkerhetsproblem, men det är en annan diskussion.
Henke
2017-03-06 07:23:48
SV: BRA ATR piloter
Stackare som måste jobba 5-2 låter ju som en vanlig arbetsvecka för en stor del av befolkning. Finns många yrken där du inte är hemma under veckorna
Up
2017-03-03 05:34:11
SV: BRA ATR piloter
För dålig lön o vansinnig schemaläggning, framförallt i Stockholm är anledningen. BRA tycker det är rimligt att jobba 5-2 och ligga borta upp till 5 dagar i veckan. Just nu läggs enorma pengar på utbildning av nya piloter.
ATR
2017-03-02 15:19:00
SV: BRA ATR piloter
Varför har alla dessa "BRA" piloter slutat?
Alfa
2017-03-02 12:48:27
SV: BRA ATR piloter
Lär väl vara en och annan jettime-pilot med rating och timmar som söker
Ny
2017-03-02 10:42:52
SV: BRA ATR piloter
Startade en kurs i måndags på Bromma.
Flera som redan har ATR rating.
jabba
2017-02-26 16:53:39
SV: BRA ATR piloter
Någon som hört nåt från BRA rekryteringen ang. ATR?
Pär
2017-02-25 22:53:21
SV: BRA ATR piloter
Okej. Jag ber om ursäkt till er som vet hur framtiden kommer se ut. Glömde att detta forum endast är till för er. Även du @Pär har ingen aning. Kanske har du rätt. Kanske har jag. Ingen mer än den innersta kretsen vet hur det kommer bli. Om ens de!? Och då menar jag ägaren och hans närmsta. Självklart vet jag inte. Men det är det jag har hört i korridererna.
@Pär
2017-02-25 16:54:51
SV: BRA ATR piloter
Nej, du är lite ute och snurrar nu. Uttala dig inte om sådant du inte har koll på, tack.
Önsketänk....
Orbit
2017-02-25 15:57:34
SV: BRA ATR piloter
Tyvärr är det nog så att dollarn inte kommer gå ner mot varken svenska kronan eller euron. Det som vi nu bevittnar i Europa är en försmak av ett Europa som splittras, med en valuta som krossas. Det som håller ihop en valuta är ett språk. Europa har många, samt väldigt många ideér hur saker och ting ska skötas. Så vad vi ser är en kollaps i Europa, därefter Japan, först därefter kollapsar USA och dollarn. Men dit är som tur några år bort.
Ekonomi går i cykler, på 1920-talet kraschade aktiemarknaden, nästa stora krasch sker i statsapparaterna världen över i och med att stater lånar till välfärd, och först ut att krascha ser tyvärr Europa ut att göra.
sv Pär
2017-02-25 15:35:04
SV: BRA ATR piloter
Källa tack!
Pär
2017-02-25 14:59:56
Nänä
Föga troligt. Då summan det kommer kosta att hålla Avro flottan liv är påtagligt kännbar för ägaren betyder det att han vill ha jet trafik. Annars hade han kunnat lägga ner direkt bara. Pengar i sjön i så fall. Dessutom avbeställde han ATR:er. Cserie ordern ligger som sagt kvar. Dessutom med bättre villkor. Endast Framflyttad. Drar han sig ur där kommer det kostar flis åt att håll och kanter. Han kommer vänta in dollarn och slå till när den kommer ner på ok nivåer. Om det tar ett, två, eller fem år får vi väl se...
Janne
2017-02-24 23:17:23
SV: BRA ATR piloter
Enda anledningen till att det varit ansökningar från Airways till Aviation, är för att det ger en möjlighet att få en bas som inte annars varit möjlig.

Vår ägare har varit väldigt tydlig med att Aviation inte funnits kvar om man inte kunna köpa upp Sverigeflyg och Golden. Mavia kostar pengar, pengar som man inte kan generera själv.
ATR for the world
2017-02-24 21:12:09
SV: BRA ATR piloter
Det blir ATR för hela slanten! :)
Undrande
2017-02-24 16:48:51
SV: BRA ATR piloter
Hur kommer det att gå?
https://www.svd.se/regeringens-flygskatt-far-bolag-att-riva-miljardkontrakt/om/naringsliv
@@G-Peer
2017-02-24 09:45:32
SV: BRA ATR piloter
Man har inte avbrutit planerna och arbetet mot ett AOC och avtal, bara gett det mer tid och tagit bort deadline!
@ G-PEER
2017-02-23 19:05:41
SV: BRA ATR piloter
Kanske någon till slut förstod att allt skulle fullständigt gå åt h.....e om man hade tvingat ihop till ett AOC. För övrigt så var Mavia ett mycket hällsosamt bolag precis som Golden var.
Ove
2017-02-23 16:32:10
SV: BRA ATR piloter
@BRX

Nej det är inte fakta. Det är din gissning. Och den är du självklart berättigad till.
Det jag skrev var bara ett konstaterande om läget som varit. Inget om A- eller B-lag.
Var det är bäst att jobba är upp till varje individ att bestämma för sig själv. Jag lägger ingen värdering i det. Vi är alla olika och väljer vilka värden vi värdesätter.
Och som någon skrev innan... Det är tyvärr inte mycket vi kan göra åt våran situation som anställda. Ägaren och företaget är den som bestämmer hur vår framtid kommer se ut.
Väl mött på crewrummet!
Brx
2017-02-23 15:21:51
SV: BRA ATR piloter
A-laget kommer stå i kö att köra atr om ett halvår. Det är fakta.
G-PEER
2017-02-23 10:54:06
@BittraPiloter
Det är spelets regler. Ägarna av bolag bestämmer allt, för det är deras pengar och deras risk. Facklig verksamhet och enskilda arga arbetstagare har mycket lite att säga till om. Vill man ha möjlighet att påverka sin egen situation bör man äga något, inte plocka lön med mössan i handen ett helt liv, och sedan bli arg då det inte går ens egen väg. Att rikta sin ilska mot en annan grupp piloter, som också de är lika oförmögna att påverka ter sig tämligen omoget av ett gäng som anser sig väldigt kompetenta inom sitt område.

Ove
2017-02-23 07:58:08
SV: BRA ATR piloter
@BRX

Ingen från Aviation har sökt Airways. Det är fakta.
Men väldigt många har sökt från just Airways till Aviation. Det är fakta.
Inte så svårt att ta reda på.
Att Airways piloter ej har fått chansen på intervju är tråkigt. Pilotbristen i Airways har gjort det i princip omöjligt. Hoppas ni som sökt kommer få chansen i framtiden!
Transwedex3
2017-02-22 18:48:37
SV: BRA ATR piloter

Så varför skulle inte lika väl MA gått i KK ifall inte uppköp av Golden gjorts?

Gick väl inte så bra för dem sista åren?

Transwede X 2
2017-02-22 18:01:36
SV: BRA ATR piloter
Vi har ju tidigare i koncernen sett flera AOC och det slutade ju lyckligt??? (För vissa)

Nej, behåll två AOC är min spontana tanke och låt vardera bolag göra det de gör bäst.

Att slå ihop listor mm skapar bara oreda och osämja. Håller med Anders, man gjorde väl sitt val när man sökte först?!

Nej tack gräddfil -

Hade Mavia gått i KK om man INTE köpt på sig Golden & Sverigeflyg?? Tillåt mig skratta =)
Hampus
2017-02-22 17:49:41
SV: BRA ATR piloter
BRA är bra och bättre än att betala in sig på ett andra sorterings flygbolag som Ryanair.
BRX
2017-02-22 15:21:21
@Anders
Ge mig en enda anledning att vi på BRX ens skulle vilja söka till Aviation? Lugna ner dig lite?
@Pontus
2017-02-22 13:57:44
SV: BRA ATR piloter
BRA erbjuder betald rating och lön från dag 1, gör Ryan det?

Nä, du får betala för allt. tar väl fortfarande betalt för intervju!?!
sv Pontus
2017-02-22 12:29:30
SV: BRA ATR piloter
BRA betalar för ratingen numera...
Mak
2017-02-22 08:53:17
SV: BRA ATR piloter
En liten fundering över BRAs schema och slinga.
Säg att man får bas i Kalmar eller så. Flyger man bara Kalmar-Bromma-Kalmar 10 gånger på en dag eller slingas man ut? Känns som man tröttnar skapligt fort annars...
Pontus
2017-02-22 08:51:04
SV: BRA ATR piloter
Ska man ändå betala rating är det bättre att börja hos Ryanair och skaffa sig en 737 lapp så kan man söka Dy/SAS efter ett par år och gå straight in på typen.. om man hellre vill baseras i Växjö och ratta TP istället för Valencia och ratta JET och ha en snabb karriäruppväxling får man väl göra det då.. BRA är inte dåligt.. absolut inte.. men för karriärens skull är Ryan 10 ggr bättre. Så beror ju det på vad man själv anser som viktigt. Hade BRA betalat för ratingen hade jag haft en annan ståndpunkt. Men turboträsket existerar.. och att komma ut från det i rimlig tid är få förunnat!
Tom
2017-02-22 07:56:07
SV: BRA ATR piloter
Karriären på gamla Malmö är 30%högre lön...
@Anders.
2017-02-22 07:00:16
SV: BRA ATR piloter
Spelreglerna förändras ständigt. Ny förutsättningar, nya möjligheter för vissa och för dom som kan se det. Det gäller att anpassa sig efter vad som gäller i nuläget. Företag, människor och organisationer måste ändra sig efter det faktiska läget, annars går de under. Det är det som kallas livet.
Ralle
2017-02-21 15:47:40
SV: BRA ATR piloter
Förstår inte varför man gnäller om karriärsmöjligheter när man I samma andetag säger att det är gamla flygplan och piloterna inte kan flyga Sid och Star?
Nils
2017-02-21 13:58:24
SV: BRA ATR piloter
Vet att Norwegian har samma senioritetslista för alla AOC, oavsett om det är, NAS, NAI, lång haul etc. Byter man AOC behåller man med andra ord sin senioritet, mycket bra sätt att göra det på!
BRA-pilot
2017-02-21 08:56:33
SV: BRA ATR piloter
Vi kan väl sköta denna diskussionen internt och inte på Flygtorget? Visa er professionalism, kollegor.
Anders
2017-02-21 08:42:40
SV: BRA ATR piloter
Nej Sven!

Det handlar inte om det, utan det handlar om de aktiva val som vi alla tidigare har gjort. Att då bli omsprungen ändrar ju spelreglerna helt.

Tror inte vi kommer särskilt längre i den här diskussionen så det får bli sista inlägget från min sida. Hoppas istället att alla kan fortsätta som vanligt och sluta gråta om a och b-lag.
Niklas
2017-02-21 07:21:55
SV: BRA ATR piloter
Var är alla Cs100/300???
@
2017-02-21 07:01:36
SV: BRA ATR piloter
Anders
Älskar hur du spottar på dina TP kollegor när du säger att ni kunde rekrytera jetpiloter istället, skulle de vara mycket komptetentare att framföra era gamla flygplan? Dina TP kolleger kan i allafall flyga sid:ar o star:ar. De vet dessutom hur en FMS fungerar.
Sedan tillkommer det faktum att Malmö inte funnits om Sverigeflyg o Golden air inte köpts upp utan då hade ni varit i konkurs. Vilket också ledningen påpekat. Dags för lite ödmjukhet kanske....
Brömserud
2017-02-21 02:45:49
SV: BRA ATR piloter
Bra består av 2 bolag och 2 aoc. Förutsättningarna för ett aoc och en senioritetslista finns inte. Däremot kommer aviation säkert att plocka russin ur kakan vid behov.
Anders
2017-02-20 22:46:10
SV: BRA ATR piloter
Tillåt mig att le! :-)

Undrar just vem som har tråkig attityd?

Alla som valt att söka anställning i Aviation har gjort det med vetskapen om att det tar ca 10 år innan uppgradering. Då kan du väl inte på fullaste allvar tycka att du från ett bolag som blivit uppköpt av Aviations ägare skall ha rätt att trycka in dig på Aviations senioritetslista och gå före alla som gjort detta aktiva val? Förstår du nu min CRM-tanke?

Snacka om en egoistisk syn!

Hur länge har det varit samma rekrytering? Hur många har till dags dato anställts med samma rekrytering? Idag är det så ja, men det har inte pågått särskilt länge. Eller hur?

Ett AOC? Kanske har du rätt, men jag hoppas innerligt att du har fel!

Sven
2017-02-20 22:13:21
SV: BRA ATR piloter
@anders
Skulle det vara svårare att flyga jet menar du?
@Anders
2017-02-20 21:08:19
SV: BRA ATR piloter
Tillhör du nedre delen av Aviationlistan?
Har ganska tråkig attityd och inställning till kolleger om du ska kunna arbeta i "symbios".

Varför skulle det vara dålig CRM om en TP FC går före JET FO till JET FC???

TP piloter är rekryterade likt JET piloter, använder exakt samma rekrytering idag.
Alla uppgraderingar genomgår exakt samma process oavsett AOC.

Blir förbannad på vi/dom attityd. Är du pilot på BRA är du pilot oavsett om du spakar en turbofläkt eller turbopropp, bara lite olika framdrift med jetmotorn bägge har!
Ska du trivas på BRA får du nog tänka om annars är det dax att hoppa av. Det kommer snart bli ett AOC, tro mig!
Anders
2017-02-20 19:14:05
SV: BRA ATR piloter
Ja sist på listan! Det är inte samma bolag! Det är samma ägare och två bolag som opererar under samma namn, BRA. Men det ÄR två olika AOC, Braathens Regional Aviation och Braathens Regional Airways. Nu har ju Airways en gräddfil rakt in i Aviation. Varför skulle en propeller-pilot in på stege 7 när vi kan anställa en med jet-erfarenhet på stege 2? Nu får ju inte Aviation välja en med jet-erfarenhet och då tycker ju jag att det är väldigt generöst att Airways får gå rakt in i Aviation utan vare sig anställningsintervju, sim-test eller psykolog-intervju. Hur skulle det se ut att om en Airwayspilot (propeller) går rakt in och blir FC före en av Aviations piloter (jet) som kanske jobbat som FO 7-8 år? Hur skulle CRM fungera där? Väldigt själviskt att kräva annat. Dessutom har ägaren ägt Aviation i drygt 15 år och för bara några få år sedan köpte han Airways-delen.

Möjligt det blir ett AOC i framtiden. Men ägaren har själv sett vad detta kostar så idén är nog långt ifrån självklar. Jag hoppas att det förblir två AOC och att man lägger krutet på att respektera varandra och arbeta i symbios.
@&
2017-02-20 15:57:44
SV: BRA ATR piloter
Fast det är ju inte alls samma bolag!
Olika AOC olika SPF sektioner, olika rekryteringsförfarande vid anställning.

Nej, sist in = längst ner, inget annat är acceptabelt.
&
2017-02-20 10:49:18
SV: BRA ATR piloter
Anders!

Sist på listan när piloterna redan jobbar i samma bolag? Borde då inte anställningsdatum ge en rättvis inplacering både i senioritets och lönelistan vid överföring... Fast det kanske bara är hypotetiskt, verkar inte bli några nya plan, det kanske bara finns ett AOC kvar om några år, den som orkar vara kvar lär väl få se.
ATR
2017-02-19 16:58:05
SV: BRA ATR piloter
Någon som har blivit kallad på intervju?
Anders
2017-02-11 01:01:37
SV: BRA ATR piloter
Up!

Varför i hela friden skulle man hamna någon annanstans än sist på listan? Mot förmodan få chansen att flyga där? Aviation tar ju i dagsläget in endast från Airways. Senaste rekryteringen var också den sista utifrån. Allt skall tas från Airways. Det kallar jag karriärsmöjlighet och gräddfil det, om man nu ser flyga jet som en karriär vill säga. Gå rakt in i ett annat AOC helt utan intervju. Mig veterligen inte möjligt någon annanstans?
Ser absolut ingen anledning till gnäll.
Up
2017-02-09 18:53:07
SV: BRA ATR piloter
Anders du börjar om från sista steget på Aviations lista om du mot förmodan skulle få chansen att flyga där. Är en eller två just nu som gått inhouse från TP o börjat om majoriteten var utifrån i senaste rekryteringen. Jag kallar inte det karriär. Dessutom havererade försöken till gemensam lista o gemensam pilotkår så det är i nuläget inte troligt att det blir bättre om man ska gå från tp till jet.
@Fröken
2017-02-08 10:31:22
SV: BRA ATR piloter
Om det är specifikt UME du är intresserad av så kan du ju kolla Swedavias sida för Umeå och ganska enkelt utifrån första avgång på morgonen samt sista på kvällen räkna ut när första check in är samt sista check in....

Detsamma kan man ju göra för de andra baserna också såklart.

Sen finns det väl längre inget särintresse i branschen att behålla folk? Som längst när din "bond" är avbetald, sen är det ju alltid bra för företagen att få in billigast möjliga piloter längst ner på lönestegen.
Undantaget då om man har brist på kaptener...

Welcome to the game- the race to the bottom
@
2017-02-07 14:04:09
SV: BRA ATR piloter
Någon som vet hur många piloter de behöver?
Fröken
2017-02-07 10:46:44
SV: BRA ATR piloter
När går man på och av ungefär på tex Umeå? Om det är 5-2 bör ju "kontorstider" gälla om de vill behålla folk. :-) Egensponsrad rating?
Ditt namn
2017-02-06 23:55:13
SV: BRA ATR piloter
Jetflygplanen verkar mest stå stilla på remote stands i Göteborg och Malmö.
Anders
2017-02-06 18:42:12
SV: BRA ATR piloter
Ingen karriär på jet i nuläget???

Ingen extern rekrytering till Jet i nuläget. Tas enbart in internet från TP!
Up
2017-02-06 07:27:32
SV: BRA ATR piloter
Troligtvis de flesta utom Stockholm(som ska minska både på aviation o Airways). Agh o Had är nog in dagsläget inte troligt. Ett ok jobb om man bor där man vill. 32-34 i ingångslön 25 dagars semester, jobbar i princip 5-2. Ingen karriär på jet i nuläget.
Gee
2017-02-06 07:19:11
SV: BRA ATR piloter
Minst 9 dgr ledigt per månad. Endast BMA bas slingas. Övriga är i stort sett hemma var natt.
Undrar
2017-02-05 22:15:55
SV: BRA ATR piloter
hur det är för sämre ATR piloter ??
Ior
2017-02-05 19:57:20
SV: BRA ATR piloter
Har dom en atr bas i Helsingfors? Var flyger dom därifrån förutom bma?
Maja Gräddnos
2017-02-05 19:02:50
SV: BRA ATR piloter
I dagsläget är det AGH, HDL, VBY, RNB, KLR, SDL och VXO som BRA har baser för ATR-piloter. Grundlön för nya FOs på ATR ligger på ca 34. Schemat ser lite olika ut mellan de olika baserna.
Lars
2017-02-05 16:06:43
SV: BRA ATR piloter
Alla baser utom Stockholm, den basen kommer inte att utökas något mer, utan minskas i den takt folk slutar. Skulle tippa på att OSD och UME kommer fyllas upp först innan övriga baser fylls på.

8 dagar ledigt i månaden ungefär. Räkna med att ligga borta 5 dagar på slinga, sen 2 dagar ledigt.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev